george martin dokkari teemalla

dfdgsgg

28.4.

23

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dhommi'
    • Dhommi´´

      Ehkä siksi, että itse musiikissa ei paljon dokumentoitavaa ole? Jännitys koitetaan repiä rajuudesta, kiiltokuvasta, elämäntragedioista tai sankaritarinoista, koska popissa ei ole sisältöä musiikillisessa mielessä.

      • sanonpahanvaan

        No, tuntuuhan tuossa olevan tutkittavaa ainakin yliopistotasolla.

        Eli teoriasi kusee, lennon ei.


    • Dhommi´´

      Niin, mitäs siellä yliopistossa tutkitaan? Sitä miten Beatles sai tytöt sekaisin. Saman tekee nyt Justin Beiber. Musiikissa ei ole sen enempää sisältöä kuin Beiberissakaan.

      Todellisuuden hahmottaminen ei ole vahvin puolesi. Ei se tosin ole edellytyskään poppifanaattisuudelle.

      • turhayritäädhommi

        Lue ihmeessä, jos et tiedä. Tietääkseni Sibbeakatemiassa ei tutkita mainitsemiasi asioita, yhden esimerkin mainitakseni. Linkkejähän on ollut pinottain.


    • Lennonkusee

      Tämä dokkarihan on jo herättänyt närkästystä Beatle-faneissa. "Se ottaa liikaa krediittejä itselleen", "Ei se tehnyt muuta kuin painoi rec-nappia studiossa". Faktahan on että ilman George Martinia Beatles ei olisi ollut mitään. Lennonista ei todellakaan olisi tullut ammattimuusikkoa.

      • sanonpahantotuuden

        Lennon kusee on Mimi -tädin linjoilla: 'ei siitä elantoaan saa'
        En tiedä miten lennonin virtsatiet toimivat yhä kuoleman ja polttohautauksen jälkeen - nimimerkki määrittelee ammattimuusikon, mutta epäilen ettei hän ole sitä lennonin saadessa elantonsa jo ennen martinia.

        Martin oli tärkeä, mutta ei unohdeta Geoffia: heitä tarvittiin, jotta beatlet saivat vinyylille kaiken haluamansa.

        Martinin luovuus näkyy post beatles ajassa.


    • Dhommi´´

      Miten ihmeessä Lennon olisi muusikko? Ei osannut soittaa, laulaa eikä säveltää.

      Sitten Martinista: Hän auttoi kundeja tekemään helpot jousisovitukset jne., mikä kertoo paljon siitä tasosta jota Lennon ja McCartney edustavat. Todella vähäinen taito musiikissa heillä. Lapsetkin osaavat säveltää paremmin kuin Beatles.

      • dhönni

        "Lapsetkin osaavat säveltää paremmin kuin Beatles."

        Tuosta traumasta toipumiseen tarvitset ammattiapua.
        Vaikka äiti sanoi soitantoasi maailman parhaaksi, se ei tarkoittanut sen olevan sitä.

        Ajattele, että Beatlesilla on taito iskeä juuri oikeassa kohdassa yhteen nuottiin, joka tekee kappaleesta ihmisille unohtumattoman. Mieti.


    • i feel fine dhommi not

      tää se päivä on, klo 21

    • Lennonkusee

      Martin vahvisti sen minkä olen tiennyt jo pitkän aikaa: Paul oli musikaalinen, John verbaalinen. Sanoi aika suoraan ettei Lennonilla ollut mitään mahdollisuutta haastaa Paulia musiikissa.

      • lennonjopavoitti

        Ilmeisesti kuullun - tai luetun - ymmärtäminen on vaikeaa.

        Hän ei sanonut noin: heidän suuntautumisensa hän vahvisti ja Paulin vahvuuden melodioissa Lennoniin verrattuna.

        Se ei tarkoita etteikö Lennon olisi musiikillisesti kiinnostava. Kukaan ei todellakaan viheltele I am the Warlusia tai Tomorrow never knowsia - ei.

        Ei edes Strawberry.... tai A day.... Silti ne vain nousevat parhaiksi yksittäisiksi Beatles eisityksiksi. Parhaiksi, kiinnostavaksi...miten vaan.

        Huvittavaa on se, miten moni suomalainen "tietäjä" dissaa maccan pikkusievistelijäksi, joka tarvitsi Lennonia kritiikiksi sekä auttamaan kiperissä paikoissa. Tämä ei huomioi maccan isoa osuutta kokonaisuudessa ja ideoinnissa. Lennon tunnetaan avantgardena, vaikka macca alueen hänelle esitteli tietääkseni.
        Pahinta kaikessa oli, että macca on workaholic....george ilmeisesti perfektionistia perfektionistisempi.


    • Dhommi´´

      "Hän ei sanonut noin: heidän suuntautumisensa hän vahvisti ja Paulin vahvuuden melodioissa Lennoniin verrattuna."

      Se vahvuus on juuri Lennoniin nähden. Tajuathan sen? Händelin, Bachin, Brahmsin tai Prokofjevin rinnalle ei kannata koittaa nostaa. Jos tuntisit noitten melodioita, tietäisit että Yesterday ja Let It Be eivät kestä vertailua.

      • lennonvoittijo

        Niinhän minä kirjoitin. Tajusitko?

        Eipä Händeliäkään vihellellä - eli Lennonin kastissa.
        Beethovenilta sentään paria kohtaa vihellellään.

        Joku muu on verrannut Beatlesin melodioita Mozartiin, joku toinen Händeliin.
        Minä en.

        Tiedä sitten miten nuo klassisen tuntijat moiseen sortuvat. Ei minua kiinnosta.
        Beatlesin musiikki viehättää minua ja miljardeja itseisarvoisesti, ilman keinotekoista vertailua.
        Ymmärrän toki, että dhommi/lennon tarvitsee pönkitystä omalle maailmalleen.

        Minä en edes vertaa kahta Mozartin teosta toisiinsa.


      • Dhommi´´
        lennonvoittijo kirjoitti:

        Niinhän minä kirjoitin. Tajusitko?

        Eipä Händeliäkään vihellellä - eli Lennonin kastissa.
        Beethovenilta sentään paria kohtaa vihellellään.

        Joku muu on verrannut Beatlesin melodioita Mozartiin, joku toinen Händeliin.
        Minä en.

        Tiedä sitten miten nuo klassisen tuntijat moiseen sortuvat. Ei minua kiinnosta.
        Beatlesin musiikki viehättää minua ja miljardeja itseisarvoisesti, ilman keinotekoista vertailua.
        Ymmärrän toki, että dhommi/lennon tarvitsee pönkitystä omalle maailmalleen.

        Minä en edes vertaa kahta Mozartin teosta toisiinsa.

        "Eipä Händeliäkään vihellellä - eli Lennonin kastissa."

        Händeliä vihellellään enemmän kuin ketään popparia. Kuuntele vaikka Vesimusiikki ja muuta Händelin musaa ja huomaa melodisuus.

        "Beethovenilta sentään paria kohtaa vihellellään."

        Älä esitä Beethovenin tuntijaa.

        "Joku muu on verrannut Beatlesin melodioita Mozartiin, joku toinen Händeliin."

        Kukaan järjissään oleva ei vertaa Beatlesia missään mielessä Händeliin saati Mozartiin.

        "Beatlesin musiikki viehättää minua ja miljardeja itseisarvoisesti, ilman keinotekoista vertailua."

        Maailmassa ei ole miljardeja Beatlesin kuulijoita. Suurin osa maailmasta ei välitä koko bändistä ollenkaan. Jos suoritat vertailua, huomaat että Beatles on huono verrattuna pariin kymmeneen klassiseen mestariin nyt ainakin. Kohtuullinen se voi olla joihinkin verrattuna, muttei koskaan hyvä. Minä tunnen kaiken keskeisen popin ja en ole tavannut siellä vielä suuria sävellyksiä. Ymmärrätkö? Minä kuitenkin olen sinuakin opettanut sekä musiikissa että kirjoittamisessa, antanut sinulle eväitä. Nyt annan ohjeen: tutustu klassiseen heti.

        "Minä en edes vertaa kahta Mozartin teosta toisiinsa."

        Koska et tunne yhtään Mozartin teosta. Tunnet toki 30 melodiaa, jotka kaikki tuntevat Mozartilta. Muttet tunne teoksia melodioiden takana. Melodia - edes paras melodia kuten Mozartin sinfonian 40 lopun sävelet - ei ole tärkein asia musiikissa. Tärkein on rakenne ja harmonisuus, koska niistä muodostuu länsimaisen musiikin perusta.


    • Lennonkusee

      Lennonin melodiat ovat äärimmäisen tylsiä, Strawberryn ja Dayn saivat siedettäviksi Martin ja Pauli.

      • Lennonvoittijo

        Lähde?

        Siedettävä on keskitie.

        Lennon ei kulkenut 25


    • Teisco Del Ray

      George Martin olisi pitänyt nostaa kokonaan sivuun ja etsiä uusi tuottaja Peppersin jälkeen kun Beatletkin alkoivat väsähtää.Jeff Lynne (Move,Elo) joka luumuili studiossa Valkoista Tuplaa tehtäessä olisi ollut pelastus juuri tässä vaiheessa.Myöhemmin se huomattiin ja yhteistyötä oli pitkään ainakin Harrisonin kanssa ja myöhemmin Beatles Anthology-95 singlessä.Ehkä Lynne oli kokematon ja nuorikin v.1967 mutta olihan studiossa jo Revolverin teossa ikätoveri Geoff Emerick, joka äänittäjänä tuli silloin tunnetuksi.
      Yksi keino olisi saattanut olla luopuminen LP-vuosivauhdista ja tyytyä parin laatusinkun tahtiin.Ehkä mahdoton ajatus silloin,kun Applen vuosibudjetti vaati rahaa esim.maailmanparantamiseen
      Martin oli aikansa mies paikallaan ,mutta kun haulit loppuivat Beatlesin ruuti alkoi kostua olisi muutosta pitänyt hakea radikaalimmin.

      • Dhommi´´

        "Yksi keino olisi saattanut olla luopuminen LP-vuosivauhdista ja tyytyä parin laatusinkun tahtiin"

        Olen huomannut moneen otteesen, että katselet musiikkimaailmaa pop-rockin perinteestä käsin. Varsinainen päämusiikki eli klassinen musa ei ole sinulle edes kiinnostuksen kohde. Miksi sitten olet koittanut esiintyä asiantuntevana? Tässäkin puhut "singleistä" ja lp-levyjen julkaisutahdista (miksi Beatles muuten oli niin hidas tekemään musiikkia?), vaikka musiikissa äänitteet ovat vasta toisiksi paras vaihtoehto. Paras on livemusiikki, jossa tulkinnat kasvavat, elävät ja ovat aina uusia. Sellainen kuuluu klassiseen ( ja jazziin).

        Olisiko sunkin jo aika kuunnella ekat perusteokset varsinaisen mestarimusiikin joukosta? Eli vaikka Mozartin sinfoniat 40-41, Beethovenin 7-9, Brahmsin 3-4, Bachin Brandenburgilaiset, H-mollimessu, Matteuspassio ja Fuugan taide, Schubertin laulusarjat, Sibeliuksen, Mendelssohnin ja Beethovenin viulukonsertto ja Händelin oratiot?

        Sen jälkeen pohdi, onko Beatlesin levyt "hienoja kokonaisuuksia"


      • gdgdggdgadgadg

        Jännä ajatus. Yhdessä he muuttivat popin (tai kaiken musiikin) tuottamisen. Ehkä jotain samaa on ollut omakustanteina, mutta miten se suurelle yleisölle tuli esille ja käytettäväksi kaikille artisteille. Siihen tarvittiin Georgen kokemusta näyttelijöistä (äänimaisema) ja klassisesta, "poikien" mielikuvitusta.

        Spectoria sitten kaivattiinkin tai saatiin, no..... herrat tietty tuottivat paljon itse.

        Toisaalta Emerick sai tarpeekseen Valkoisella tuplalla ja lähti.
        Macig Alex tuli ja petti.

        Neuvonantajia riitti ja pyrkyreitä. Olihan Ononkin tavoite aika läpinäkyvä alunperin.

        Toisaalta Abbey road ei ole hullumpi. Olisiko vanhassa ollut kuitenkin vara parempi?

        Ei ihme, että hullunmylly ja hullu tahti kaikkinensa kulutti kaverit ja etenkin yhteistyön loppuun. Epsteinilla oli kaikkine puutteineen tärkeä rooli myös kemiassa.

        Ai Jeff oli kanssa lymyilemässä, lista on aika loputon Pink Floydista alkaen. Beatles jakoi omaansa ja sehän on kuluttavaa. Toisaalta siinä on heidän arvonsa.

        Free as a bird on aika surullinen juttu. Se ei oikein lentänyt. Liian Lennonia - eikä lennon oikein lentänyt enenn kuolemaansa. Lian henkilökohtaista ja kantaaottavaa. Koskettavaa kyllä.


        Iloista vappua!


    • Teisco Del Ray

      Tarkoitin tietenkin että Beatles olisi pitänyt saneerata ajoissa ennen leviämistään vuosikymmenen vaihteessa.Beatles oli sentään 1968 jo paitsi pop-yhtye myös Apple tuotantoyhtiö uusille kyvyille (joita ei muualla ehkä ymmärretty),vaateketju,taidekauppa,keksintätoimisto,kirjakauppa,toimistotalo,henkilökuntaa,studioita,huonoa ammattitaitoa ja johtamista sekä hippivieraiden syöttämistä ja juottamista .George Martin teki paljon bändin äänitysten hyväksi mutta kyllähän siihenkin myöhemmin kyllästyttiin . Tilanne olisi kannattanut rauhoittaa Peppersin jälkeen,tehdä vähemmän ja huolellisemmin musiikkia,sijoittaa rahavirrat järkevästi ja purkaa Apple tai ainakin sen hoururönsyt.
      Martin olisi myös kannattanut vapauttaa hommistaan,ei hän korvaamaton ollut vaan yksi monista Brittien studioammattilaisista.
      Jos vielä aineiden käyttö olisi saatu katkaistua ja soittotaitoa erikseen ja yhdessä treenattua niin ainakin klubikeikkaa olisi joskus voinut tehdä.
      Eli siis tuottajan vaihto raikastaa kummasti, ja rahallahan sellaisen sai silloinkin.Spector oli hyvä mutta tuhnuinen äänivallisoundi ei ollut enää in.Entä Beatleille jo Saksan ajoilta tuttu Bert Kaempfert ? Hänhän oli jo valmiiksi jotain.

      • vastustamatonbeatle

        No, muistetaan Lennonin kiitollisuus siitä, että he tekivät musiikkia erikseen nelinverroin eron jälkeen.

        Ja kiitollisuus selviämisestä suurinpiiretin selvinpäin koko hommasta.


      • Teisco
        vastustamatonbeatle kirjoitti:

        No, muistetaan Lennonin kiitollisuus siitä, että he tekivät musiikkia erikseen nelinverroin eron jälkeen.

        Ja kiitollisuus selviämisestä suurinpiiretin selvinpäin koko hommasta.

        Yeah , myös minä pidän sitä reiluna hyvityksenä Beatlesin romuttamisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe