Ennen vanhaan lapsia peloteltiin mustalaisilla

Näin on

Ei tästä niin hirveän monta vuosikymmentä ole kun valkolaislapsia peloteltiin sillä että mustalainen tulee ja vie jos et ole kiltisti. Tai että lapsi myydään mustalaisille. Lapsihan tämän uskoi sillä mustalaiset olivat niin erilaisen näköisiä ja niillä oli niin oudot vaatteet.

Peloteltiinko mustalaislapsia valkolaisilla jos eivät olleet kunnolla?

41

3098

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaro ylppä

ei peloiteltu vain sairaat yksilöt peloittelevat lapsia.

• Anonyymi

Peloteltiin että tulee mustalainen ja vie mukanaan ja toinen tapa oli että uhattiin panna jonkun " oppiin" tarkoitti sitä että oli sukulaisissa joku tiukka täti jonne uhattiin lähettää " oppiin".

• höhhh

Mustalaislapset saa kasvaa vapaasti. Ei niitä pelotella/kuriteta.

• Anonyymi

Vapaasti?
        Siis vapaus ymmärretään hieman monella eri tavalla.
        Meitä opetettiin jo lapsena se että työ on se asia jonka avulla saat perustaa oman kodin ja olet itsenäinen silloin kun ainulla on toimeentulo.
        Totta on että naapurin lapsia joita oli viisi Ja heitä Peloiteltiin mustalaisille myytäväksi, mutta minun äitiini selitti jo ennen kun olin koulussa että jokainen ihminen on saman arvoinen joka elää lain ja asetusten mukaisesti , ketään ei saa sortaa eettisten taustansa vuoksi.
        Siis oikeat opit annettiin jo lapsena ,eikä ole koskaan ollut tarvetta olla ennakkoluulojen vankina , vaan sitä hyväksyy ihmiset ihmisinä .
        Niin että miten se auttaa yhteiskunnan kehittymistä jos jotain ihmisryhmää haukutaan koska eivät edes tunne ketään joka kuuluu kyseessä olevaan ryhmään.
        Sitten jos joku tekee rikoksen; niin se on ainoastaan sen ihmisen päätös ja toivon mukaan rangaistaan myös yksilönä , eikä ryhmään kuuluvana .

• gjjg,,gj

ei oo peloteltu mutta kyllä meitä kuritetaan ehkä kovemmin ku kaajeita yleisesti. mitä mä näi kaajeitten kotona ni ei niit kuriteta ollenkaan pikku poika huoritteli äitiään ja potki tätä.. meillä jos ois tehty noin niin ei ois kaukaa kävelly maan päällä..

• Näin Espoossa

"ei oo peloteltu mutta kyllä meitä kuritetaan ehkä kovemmin ku kaajeita yleisesti. mitä mä näi kaajeitten kotona ni ei niit kuriteta ollenkaan pikku poika huoritteli äitiään ja potki tätä.. meillä jos ois tehty noin niin ei ois kaukaa kävelly maan päällä."

Tyttölapsia varmasti vahditaan, etenkin kun murrosikä alkaa mutta poikia kohdellaan kuin pikku prinssejä, eivät ikinä tee mitään väärää. Lellitään, ilman kuria elävät. Olen nähnyt kun kymmenkesäisen romanipoika ei totellut isoäitiään vaikka tämä kuinka komensi. Siinä sitä oli vanhemman ihmisen kunnioitusta!

• minä ihana

Kyllä on peloteltu ja pelottaa vieläkin.Kierrän kaukaa etten juttusille joudu romanin kans!Kaikenlisäksi oon raukka pieni sievä itekkin römanitaustainen,mut heimoani häpeän! Jaa,miksiköhän..,no turhanpäiväisiä pullistelijoita,kovaäänisiä,röyhkeitä ja surkeeta porukkaa! Siinä totuus!

• keljonkangas

Mitä jos romani on uus perheessä ei uskota mitään varastellaan kotona ja tehdään kaikki pahat ja suku kannustaa tekeen oo siinä sit kiltti valkolainen ei romanikkaan hyväksys kotonaan samaa käytöstä onko valkolainen paska sen takia tai koko perhe onse kumma jos mukana on valkolainen niin et tee mitään oikei kun ei voi komentaa romani lasta ettei siihen puuttuisi koko suku vaikka asia olisikin perheen keskeinen
      mitä se muille romaaneille kuuluu

• erika5

Joo oon huomannu saman asian jos romani nainen haluaa elää valtaväestön säännöillä ja ei halua pitää hametta niin saa koko ajan pelätä että joku käy päälle meinaan romaneista eikö tämä ole rasismia koska suomen pitäisi olla vapaa maa jossa jokaisella on oikeus olla semmoinen kun haluaa ettei joku määrätty heimo tai ryhmittymä voi määrätä miten pukeudut jos puhutaan romanien oikeuksista suomessa niin pitäisi mun mielestä puhua myös puhua oikeudesta erota romani suvusta ja siitä että jätetään ihminen rauhaan ja jos kyseisellä henkilöllä sattuu oleen lapsia niin eikö se ole sen kyseisen äidin asia opettaako kummat tavat lapsilleen ei suvun

• Anonyymi

Mielestäni kansallis asut nykyään laitetaan ylle vain joinakin erikoisina päivinä jos on esim häät tai muuta juhlavaa. Ensinnäkin , mitä työtä voi tehdä romaani nainen asusteet yllään, ei ainakaan hoito alalla , päivä kodeissa tai tehtaissa
        Nyt ovat naisetkin nykyisin ammateissa jotka ennen olivat miesten ammatteja. Miten olisi jos romaani nainen ajaisi rekkaa romaani asu yllä, tai olisi sähkömies/ nainen joka kiipeilee topissa kuten monet tytöt nykyään ovat itsensä kouluttaneet. Tasa-arvon nimissä on niin että työtä on jokaisen tehtävä ja asun on oltava sellainen joka sopii työhön kun työhön . Kansallis pukuja pidetään juhlavissa tilaisuuksissa .
        Niin että millä perusteella aina vaan nyky aikana itsepäisesti käytetään näitä raskaista sametti hameita , yhteiskunnassa missä eletään nyky tapojen mukaisesti. Koulutus velvollisuus on jokaisella maan kansalaisella katsoa että saa ammatin jolla kykenee hoitamaan omat laskunsa ja ostaa sen mitä tarvitsee omassa elämässään. Kukaan terve ihminen ei todella voi elää elämäänsä kiertelemällä ilman työtä , kuka silloin maksaa elatuksen, väärin on jos veronmaksajien elätettävänä ollaan , koska terve ihminen tehkööt töitä yhteisen asian hyväksi . Niin että muutoksia meidän jokaisen on tehtävä elämässä niin että kaikilla on toimeentulo omasta takaa. Romaaneilla olisi ehkä muutos se että kansallispuku olisi ainoastaa juhla asuna, ja tavallisina päivinä töissä ihantavalliset asut kuten muillakin ihmisillä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mielestäni kansallis asut nykyään laitetaan ylle vain joinakin erikoisina päivinä jos on esim häät tai muuta juhlavaa. Ensinnäkin , mitä työtä voi tehdä romaani nainen asusteet yllään, ei ainakaan hoito alalla , päivä kodeissa tai tehtaissa
        Nyt ovat naisetkin nykyisin ammateissa jotka ennen olivat miesten ammatteja. Miten olisi jos romaani nainen ajaisi rekkaa romaani asu yllä, tai olisi sähkömies/ nainen joka kiipeilee topissa kuten monet tytöt nykyään ovat itsensä kouluttaneet. Tasa-arvon nimissä on niin että työtä on jokaisen tehtävä ja asun on oltava sellainen joka sopii työhön kun työhön . Kansallis pukuja pidetään juhlavissa tilaisuuksissa .
        Niin että millä perusteella aina vaan nyky aikana itsepäisesti käytetään näitä raskaista sametti hameita , yhteiskunnassa missä eletään nyky tapojen mukaisesti. Koulutus velvollisuus on jokaisella maan kansalaisella katsoa että saa ammatin jolla kykenee hoitamaan omat laskunsa ja ostaa sen mitä tarvitsee omassa elämässään. Kukaan terve ihminen ei todella voi elää elämäänsä kiertelemällä ilman työtä , kuka silloin maksaa elatuksen, väärin on jos veronmaksajien elätettävänä ollaan , koska terve ihminen tehkööt töitä yhteisen asian hyväksi . Niin että muutoksia meidän jokaisen on tehtävä elämässä niin että kaikilla on toimeentulo omasta takaa. Romaaneilla olisi ehkä muutos se että kansallispuku olisi ainoastaa juhla asuna, ja tavallisina päivinä töissä ihantavalliset asut kuten muillakin ihmisillä

Työnantajien pitää ymmärtää että romanivaatteita käytetään töissäkin. Työvaatteiden käytön vaatiminen on rasismia!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työnantajien pitää ymmärtää että romanivaatteita käytetään töissäkin. Työvaatteiden käytön vaatiminen on rasismia!

Se ei ole todellakaan rasismia. Tuo on vain keino taas uhriutua kun ei työpaikkaa löydä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onnistuu ne katalysaattorihommat ja löpökeikatkin Helly Hanseneissa niin miksi sitten ei muutkin työt

• an44444

Kuka pelkää mustaa miestä .................????????????????????????????

• ljjubb

Kyllä vaan pelotellaan vielä tänäpäivänäkin kaalo lapsia kaajeilla. "Jos et oo nätisti niin kaajeet tulee ja vie sut" on ihan tavallinen sanonta tapa kaaleilla.

• Mä jokapäivä töitä t

Kyllä mun mutsi synffas mulle snadina et. Jos eet oo kunnolla nii mä annan sut mustalaisille !
      Jälkee päin on ottanut päähän kun ei antanut. Tässä on joutunut duunii ja kaikkee sellasee mikä on haitannut vapaata elämää.

• Sellast

Mustalaisten räkälaukkuun joutumisella uhattiin ja lapsenmieleni oletti mustalaisten sylkevän isoon matkalaukkuun. .

• Anonyymi

Sis vapaa elämä veronmaksajan kustannuksella ei voi mitenkään olla vapaata .
        Yhteiskunnan on muutettava hieman käsityksiä siitä ettei muutamien ihmisryhmien vuoksi tartte maksella veroja, siis jokaisen velvollisyåuus on sentään elättää itsensä.en minä ainakaan tee työtä että saisi; elättää joyåtain työkelpoisia ihmistä joka on terve ja työkelpoinen

• ihan vaan valkolaine

Olen valkolainen, syntynyt 1958. Minua ei ole lapsena peloteltu mustalaisilla.

Kun lapsena kysyin jotakin mustalaisista, minulle kerrottiin yksi omassa suvussa tapahtunut juttu, jossa mustalaiset olivat varastaneet sukuni tavaroita. Mitään muuta heitä ei kerrottu. Oletan, että sen takia, kun ei ollut muuta kerrottavaa.

Sitten on tulllut jo omakohtaisiakin kokemuksia, kaikki negatiivisia. Ei yhtä ainutta positiivista.

En ymmärrä, miksi teidän täytyy hyökätä esim. viattomien ohikulkijoiden kimppuun, huudella ja ahdistella yms.? Kun toinen ei tee teille mitään? Ällöttävää!

Olen nähnyt kaupassa, kun kassalle mennään eikä makseta kaikkia tavaroita, mutta pidetään porukalla kovaa meteliä ja mekkalaa, jotta kassa ei huomaisi varkautta. Ällöttää sekin!

Sitäkin olen nähnyt todella monta kertaa, että pysäköidään invapaikalle tai seisotaan keskellä kulkuväylää, että muut ihmiset joutuvat väistämään. Ällöttävää!

Ai niin, kerran laivalla viereiseen hytiin majoittui kaksi nuorta mustalaismiestä, jotka pitivät hyttinsä ovea auki ja aloittivat välittömästi älyttömän kohkaamisen ja kovaan ääneen tangojen tms. laulamisen. Ketään ei kiinnostanut! Jos haluttaa laulaa, voi mennä siitä hytistä ravintolan lavalle laulamaan. Mutta ei, kun piti saada häiritä muita, jotka halusivat vain alkaa nukkua hytissään. Ällöttävää!

Missä on se kohteliaisuus ja toisista välittäminen, jota niin kovasti liputatte????????????

• Anonyymi

TUO ON RASSISTINEN KIRJOITUS JOSTA TEEN ILMOTUKSEN POLISILLE SAAT TUOMION!

• Anonyymi

Ihan niin on minunkin lapsuudessa opetettu että ketään ei tuomita vaansiksi että ovat romaaneja. Aikuisena tutustuin yhteen romaani naiseen. Joka ei ollut elänyt romaanien parissa koskaan vaan hänet oli kasvatettu valkolaisten perheen lapsena. Hänen avopuolisonsa jätti hänet ja sai asua pari viikkoa meillä . Kävin päivisin toisessa kylässä ruokaostoksilla ja olin aina pois pari tuntia, kunnes tuli puhelinlasku joka oli yli 1000 markkaa , itse emme soitelleet kun pari puhelua kuukaudessa joten epäilyt kohdistuivat häneen . Hän vastasi silmät kirkkaina ettei ole käyttänyt meidän puhelinta. Pyysin puhelin yhtiöltä listat kaikista puheluista ja saimme huomata että kaikki puhelut oli soitettu siihen kaupunkiin mistä hön oli lähtöisin ja jossa meillä ei ollut yhtäkään tuttua. Hönen oli pakko tunnustaa . Tämä tapahtui 70 luvun alussa joten 1000 markkaa oli iso summa siihen aikaan . Tunsin itseni typeräksi kun olin hyvän hyvyyttäni antanut hänen asua meillä . Ja hyvin pettynyt siihen että hyvyys maksettiin petoksella.
        Tämä ihminen kuoli aika pian tapauksen jälkeen vakavaan sairauteen alle 40 vuotiaana . Joskus vieläkin ajattelen häntä , olihan meillä sentään ollut kivojakin tuokioita keskustellessa maailman asioista.
        Toinen kokemus oli kun romaani mies haki tanssimaan Ja alkoi lääppimään , kun sanoin että minua ei lääpitä, niinsanotut että hän on mies! Ihan kun aråttä jos on mies niin saa kohdella naisia miten haluaa, jätin hänet lattialle olemaan miehenä ihan vaan itsekseen .
        Joten en tiedä oikeastaan mitä ajattelen näistä asioista tänään, eivät ole ajankohtaisia , enkä näe romaaneja kun joskus kaupassa, enkä seuraa heidän toimintaansa siellä
        Mutta se valehtelu ailloin siitä puhelin laskusta otti enemmän imuun kun lasku suuruus .

• Että säisviissiin

Nythän ei sitten tarvitse sitten teidän suomalaistetn pelotella kun, että naapurista tulee perhesumaaja setä joka sattuu olemaan ihan perus suomalainen. Tai sitten joku Jammu setä.
      Että näin sitten

• juunäin on

sinä mustalainen miksi asut suomessa kun et kerta ole suomalainen,miksi nostat suomalaista perusturvaa kun et kerta ole suomalainen,,muuta sinne mustalaisten maahan jos et itteäsi tunnusta suomalaiseksi,,

• Dii dii
        juunäin on kirjoitti:

sinä mustalainen miksi asut suomessa kun et kerta ole suomalainen,miksi nostat suomalaista perusturvaa kun et kerta ole suomalainen,,muuta sinne mustalaisten maahan jos et itteäsi tunnusta suomalaiseksi,,

No kuules tämä mustalainen sattuu olemaan tyäössäkäyvä veronmakasaja, jotta sinä Suomalainen saisit sitä työmarkkinatukea. Katsos minun verorahat elättää sinua.

Että näin tälläkertaa

• Anonyymi
        Dii dii kirjoitti:

No kuules tämä mustalainen sattuu olemaan tyäössäkäyvä veronmakasaja, jotta sinä Suomalainen saisit sitä työmarkkinatukea. Katsos minun verorahat elättää sinua.

Että näin tälläkertaa

Mitä hommaa duunaat, jos saa kysyä, kunnioitan kauheasti, olipa mitä oli, kun se on niin harvinaista. Tiedä erään toisenkin, joka oli nainen ja vanhusten hoivakodissa työntekijänä,
        kuulema ihan samanlainen kun muutkin työtekijät siellä.

• Anonyymi

Kaikki pahat teot ovat ykslilön päätöksi oli hän mitä totta hyvänsä

• Anonyymi
        Dii dii kirjoitti:

Että näin tälläkertaa

Mitä töitä sinä muka teet? Olet aikamoinen satusetä, korkeintaan pimeyden töitä teet.

• Anonyymi

Ollaan muakin pikkusena mustalaisilla peloteltu, mutta on sitä kyllä myöhemmin tajuttu että hyviä tyyppejä ne romanit on ja ihan normaaleja ihmisiä nekin on toisin kuin lapsena luuli

• Anonyymi

Äit autuas sanoi että tipahdin mustalaisten kärrystä :(

Per-kel

• Anonyymi

Eikö tuo Baltzarin kohdalla käynyt toteen, vaikka itse vapaaehtoisesti menivät lihatiskiksi kyseisen ukon teatteriin.

• Anonyymi

Isäni eli lapsuutta 1950-luvulla ja ainakin silloin peloteltiin lapsia mustalaisilla. Jos ei ole kunnolla annetaan tai myydään mustalaisille. Näin nyt jo edesmennyt isäni kertoi. Aikamoista...

• Anonyymi

Miuta peloteltiin valkolaisilla kun olin pikkujeeno eli novelli. Mie halusin mennä joka päivä kouluun ja opetalla lukemaan ja laskemaan enkä ollut kiinnostunut kaaleiden perinteisistä "ammateista". Vaan jos kapinoin ja pyrin lähtemään kouluun tai kirjastoon niin vanhemmat pelottelivat että kaajeet tulevat, nappaavat miut ja keittävät suuressa padassa lounaakseen maustaen ihmissopan valkosipulilla ja mustapippurilla. Vähemmästäkin säikähtää!

Pelottihan se novellia semmonen puhe, mutta kansalliseepoksen Kamasutran avulla sain opetella lukemaan. Se olikin ainut kirja meitin huushollissa. . Vaan onneksi mie selvisin täysjärkisenä tänne Gayman-saarille. Täällä mie oon yrittänyt kasvattaa tuosta Raineri-serkusta työjeenoa vaan kovin hidasoppinen se on. SaAin mie sen sentään tiputettua riippumatosta vaan nyt se kyselee, että mitä se työ on kun hänelle se on tuntematon sana. Niin että haasteita piisaa täälläkin päin maailmaan vaikka parempaan päin ollaan menossa.

• Anonyymi

Onko mustalaisen viemä valkolaislapsi sitten sellainen paljon puhuttu vaihokas?

• Anonyymi

Nyt voisi pelotella että vieras ystävälliseksi tekeytyvä partamies vie ja tekee pahoja. Ja olisi tottakin...

• Anonyymi

Töihin joutumisella pelottelevat, mikä on se kaikkein kauhein ja pelottavin juttu.

• Anonyymi

Ja sitä pelottelua varten tässä sairaassa yhteiskunnassa on oma ministerikin

• Anonyymi

Mie näin painajaisia työnteosta. En enää uskalla nukkua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mie näin painajaisia työnteosta. En enää uskalla nukkua.

Mie en kestä enää tätå kauhua, nyt ne valkolaiset meinaa kunnalistaa ne työvoimatoimiston möröt!

• Anonyymi

Ihan niin kas kun ihmiset ovat töissä päivät niineibät näe mitä kylällä tapahtuu. Kun niinkuin on elätettävä itsensä omalla työllään . Kukaan normaali ihminen ei ala yhteiskunnan elätiksi vaan tekee työtä .se on sitä vapautta kun omillaan pärjää.

Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      156
      6349
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      50
      1806
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      38
      1464
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      47
      1051
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      324
      1019
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      48
      941
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      919
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      898
    9. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      877
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      75
      875
    Aihe