Mistä kosteusmittaus vuokra-asuntoon?

homesweethome1

Muutin vuokra-asuntoon, joka on vuokrattu yksityishenkilöltä. Kylpyhuone haisee mädältä ja siellä on epämääräistä pilkutusta. Olen määräaikaisella sopimuksella, mutta haluaisin sopimuksesta irti kyseisen ongelman takia. Huoltoyhtiö ja isännöitsijä kehoittaa kääntymään asiassa vuokranantajan puoleen, joka kuitenkin vähättelee ongelmaa. Asuntoon on tulossa myöhemmin putkiremontti, joten tietenkään hänen intresseissään ei ole asialle mitään tehdä ennen tätä.

Itse en haluaisi homeelle enää altistua. Minkä instanssin puoleen tällaisessa asiassa kannattaisi kääntyä? Asun Helsingissä.

8

2291

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kosti3

Mittaa itse! Mittareita saa vuokrattua halvalla. Jos hometta/kosteutta löytyy se on helppo osoittaa vuokranantajallekin mittarista!
      Esim. vuokramittarit.fi

Vuokranantajahan ei itse koskaan halua, eikä tule mittaamaan luukkuusi. Hänhän ei siellä asu!

• hometta juu

Juuri niin kosti3. Ei muuta kuin vuokraamaan mittari (minkälainen se mahtaa olla ?) joka näyttää, onko asunnossasi hometta. Mikäli vuokraamosta ei sellaista löydy, niin aina voi kysäistä paikallisesta LIDL:stä tai BYGGMAX:sta, sieltä niitä varmaan saa ostaa.

• kosti3

Hometta tulee kun rakenteissa on kosteutta.

Jos tiedossa / epäilyksen alla on joku tila, se kannattaa kosteusmitata. Jos on kosteutta, todennäköisesti on myös hometta. Jos ei heti niin kohta!

• Höpö höpö.....
        kosti3 kirjoitti:

Hometta tulee kun rakenteissa on kosteutta.

Jos tiedossa / epäilyksen alla on joku tila, se kannattaa kosteusmitata. Jos on kosteutta, todennäköisesti on myös hometta. Jos ei heti niin kohta!

Luin jostakin että melkein puolet pintamittareilla mitatut kosteudet (siis näytti kosteutta) oli virheelliset.
        Kun rakenteita aukaistiin niin mitään ei löytynyt.

Jos epäilee hometta niin hakee sellaisen boksin jota pidetään huonetilassa ja sitten tutkitaan löytyykö hometta.

Niin ja vuokralaiselle, kun vuokrasit kohteen niin miset nuuskinut ja tutkinut joka paikkaa?
        Nyt olet sitten vaatimassa remontteja yms.
        Ei siinä asunnossa ole pakko asua, ei muuta kuin ilmoita että muutat muualle.

• hsh11
        Höpö höpö..... kirjoitti:

Luin jostakin että melkein puolet pintamittareilla mitatut kosteudet (siis näytti kosteutta) oli virheelliset.
        Kun rakenteita aukaistiin niin mitään ei löytynyt.

Jos epäilee hometta niin hakee sellaisen boksin jota pidetään huonetilassa ja sitten tutkitaan löytyykö hometta.

Niin ja vuokralaiselle, kun vuokrasit kohteen niin miset nuuskinut ja tutkinut joka paikkaa?
        Nyt olet sitten vaatimassa remontteja yms.
        Ei siinä asunnossa ole pakko asua, ei muuta kuin ilmoita että muutat muualle.

Ks. kohta "olen määräaikaisella sopimuksella". Siitä asunnosta ei niin vaan helposti lähdetäkään, koska määräaikainen sopimus sitoo. No, asiasta tein isomman jutun ja sain isolla draamalla väkisin väännettyä itseni irti sopimuksesta. Harmi vaan sille, joka nyt jälkeeni asuntoon on muuttanut.

Jälkiviisaana on itsekin helppo tuumata miksen osannut tarkemmin katsoa kun asuntoon kävin tutustumassa. Toivottavasti joku satunnainen lukija oppii minun virheistäni ja ainakin itse tiedän nyt taas muistan varmasti paremmin, että tosiaan, kannattaa varsinkin se kylpyhuone aika tarkkaan nuuskia ennen sopimuksen kirjoittamista.

• exasukas

Asuin myös kaksiossa jossa paha kosteusongelma ja omistaja
      ei ottanut asiaan mitään kantaa
      ...Vuokraa asuntoaan vaan eteenpäin ja kehuu että edellinen
      vuokralainen asui melkein 5 vuotta:-)ei ollut mitään ongelmaa..
      no itse asuin viikon ja sairastuin ja tätä sairastelua jatkui 2 .5 v kun asunnossa
      asuin..
      Lääkärit käski muuttaa pois mutta se ei ole helppoa jos on määräaikainen
      sopimus ja työtön-ei ole varaa maksaa takuita/
      ym uuteen asuntoon ..
      vuokrantajat ei kanna mitään vastuuta itse mutta
      vuokralaiselta vaaditaan kaikenlaista
      luottotietoja/vakuutuksia/ei eläimiä ei sitä eikä tätä.

Toivotan onnea entiseen asuntooni muuttaville....olette kipeenä
      alle viikossa..

• Rakennustarkastaja??

Eikö kunnalla/kaupungilla ole henkilöä, joka suorittaa kyseisiä mittauksia.

• jfgxxhjfeufjfj

Kaupungin/kunnan terveystarkastaja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun

Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid
      Maailman menoa
      135
      875
    2. En jaksa

Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene
      Ikävä
      44
      637
    3. Minkälainen nainen

Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi
      Ikävä
      21
      578
    4. Kissa eli kivuissa useita viikkoja

Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.
      Tuusniemi
      110
      543
    5. Yksi asia sen esti

Etten antanut meille mahdollisuutta
      Ikävä
      36
      532
    6. Jos meillä olisi yhteinen koti

Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal
      Ikävä
      50
      525
    7. Okei, eli olet rakastunut

Hyvä sinä, niin minäkin.
      Ikävä
      56
      503
    8. Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta

Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et
      Ikävä
      34
      478
    9. Martinan mauton tyyli

Voi hyvää päivää 🤣 nyt ollaan oltu Muhiksen kanssa Kultareservin avajaisissa suorat housut jalassa ja 500€ korsetti pää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      465
    10. Arvaako kukaan?

"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni
      Haapavesi
      24
      435
    Aihe