KELAn vammaistuki

Tuisku

Saatteko KELAn vammaistukea reumasairauden takia? Minkälainen haitta-aste teille on määritelty?

7

4933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hensku

      Mun ystävällä on reuma ja mun äidillä... Molemmilla vaikeuksia saada työtä sen takia koska eivät pysty raskaaseen hommaan... Mutta, kummatkaan heistä ei saa Kelalta minkäänlaisia tukia..

    • Terttu

      Minulla on ollut vammaistuki jo n. 14 vuotta ja se on myönnetty 65 ikävuoteen asti. Minulla on se keskimmäinen summa, en nyt muista sen nimeä. Summa on noin 180 €/kk. Olen sairastanut reumaa lapsesta asti eli ennen vammaistuen myöntämistä jo n. 22 vuotta.

      Ilmeisesti kriteerit ovat nykyään kiristyneet.

      Muistan, että hakemusta tehdessäni olin pidemmän aikaa kirjannut oireeni ylös ja selostin hakemuksessa aika tarkkaan esim. kuinka monena päivänä vuoden aikana oli ollut oireita tietyissä nivelissä. Yritin siis tehdä selväksi, kuinka paljon riesaa sairaudesta on jokapäiväisessä elämässä.

      Vammaistuen saadessani olin työssä. Se on jatkunut myös työttömyyden ja opiskelun aikana.

      Verotuksessa invaliditeettiprosenttini oli pitkään 30. Nyt lonkkaproteesin jälkeen se nostettiin 60:een.

      • Tuisku

        Kiitos vastauksestasi Terttu. Sain juuri hylätyn päätöksen KELAsta, aion kyllä valittaa päätöksestä. Sairastan selkärankareumaa, kroonista iriittiä ja psoriasista. Lisäksi minulle on tehty selän luudutusleikkaus kahteen alimpaanlannenikamaan muutama vuosi sitten. Kaikesta huolimatta näytän päälle päin terveeltä ja olen työelämässä. KELAn virkailija sanoi, etten tule koskaan saamaan myönteistä päätöstä, en kuulema näytä tarpeeksi sairaalta(!)


      • Terttu
        Tuisku kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi Terttu. Sain juuri hylätyn päätöksen KELAsta, aion kyllä valittaa päätöksestä. Sairastan selkärankareumaa, kroonista iriittiä ja psoriasista. Lisäksi minulle on tehty selän luudutusleikkaus kahteen alimpaanlannenikamaan muutama vuosi sitten. Kaikesta huolimatta näytän päälle päin terveeltä ja olen työelämässä. KELAn virkailija sanoi, etten tule koskaan saamaan myönteistä päätöstä, en kuulema näytä tarpeeksi sairaalta(!)

        "KELAn virkailija sanoi, etten tule koskaan saamaan myönteistä päätöstä, en kuulema näytä tarpeeksi sairaalta(!) "

        Jätä tuo omaan arvoonsa. Yksi virkailija ei sitä päätä. Valita, ja mieti tosi tarkkaan perusteet ja selvitä kaikki leikkaukset ja selitä, kuinka paljon vaivaa sairaudesta on. Ja kuluja. Toivottavasti onnistut!


      • Reumalapsen äiti
        Terttu kirjoitti:

        "KELAn virkailija sanoi, etten tule koskaan saamaan myönteistä päätöstä, en kuulema näytä tarpeeksi sairaalta(!) "

        Jätä tuo omaan arvoonsa. Yksi virkailija ei sitä päätä. Valita, ja mieti tosi tarkkaan perusteet ja selvitä kaikki leikkaukset ja selitä, kuinka paljon vaivaa sairaudesta on. Ja kuluja. Toivottavasti onnistut!

        Älä lannisutu. Tee pitkä vapaamuotoinen selostus sairaudestasi, kivuista, säryistä, vaivoista ja miten ne vaikuttavat elämääsi. Kerro sinulle tehdyt hoidot, kaikki mitä niistä on seurannut - mitä on tulossa. Kerro kaikki maksut ja kulut joita sairaudestasi aiheutuu, ihan pienetkin. Kerro kaikkea mitä ikinä tulee mieleesi. Mieluummin vähän liioittele kuin vähättele. Kirjoita niin paljon tekstiä että kyllästyvät lukemaan.

        Aikoinaan kun hain lapselleni tukia, minulla oli A4 paperi pöydällä ja merkitsin sinne viikon, parin ajan ranskalaisilla viivoilla mitä milloinkin tuli mieleen koskien lapsen sairautta. Sitten kirjoitin muistiinpanoistani "essseen" ja siitä tuli niin pitkä että ei A4 molemmin puolin riittänyt. Sen laitoin liitteeksi tukihakemuskaavakkeeseen. Ja tuet ovat aina tulleet ihan eka hakemalla - kun taas jokunen kohtalotoveri oli saanut hylyt.

        Tämän vinkin minulle antoi eräs entinen kelalainen, kuinka ollakaan....


      • Tuisku
        Reumalapsen äiti kirjoitti:

        Älä lannisutu. Tee pitkä vapaamuotoinen selostus sairaudestasi, kivuista, säryistä, vaivoista ja miten ne vaikuttavat elämääsi. Kerro sinulle tehdyt hoidot, kaikki mitä niistä on seurannut - mitä on tulossa. Kerro kaikki maksut ja kulut joita sairaudestasi aiheutuu, ihan pienetkin. Kerro kaikkea mitä ikinä tulee mieleesi. Mieluummin vähän liioittele kuin vähättele. Kirjoita niin paljon tekstiä että kyllästyvät lukemaan.

        Aikoinaan kun hain lapselleni tukia, minulla oli A4 paperi pöydällä ja merkitsin sinne viikon, parin ajan ranskalaisilla viivoilla mitä milloinkin tuli mieleen koskien lapsen sairautta. Sitten kirjoitin muistiinpanoistani "essseen" ja siitä tuli niin pitkä että ei A4 molemmin puolin riittänyt. Sen laitoin liitteeksi tukihakemuskaavakkeeseen. Ja tuet ovat aina tulleet ihan eka hakemalla - kun taas jokunen kohtalotoveri oli saanut hylyt.

        Tämän vinkin minulle antoi eräs entinen kelalainen, kuinka ollakaan....

        Kiitos ihan hirvittävän paljon! Täytynee alkaa kirjoitushommiin:-D


    • mällivaltteri

      Tuli vitunmoinen reuma kupan jälkitautina ku menin vahingossa pistää kaverin koiraa äässiin. ei tuu kelalta pennin penniä ku ei papereita oo enkä oo tehny mitää muuta ku impannu liimaa viimeset 20 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      292
      739
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      80
      661
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe