Laitoin ajatuksissani kuivahiivan liian kuumaan simaan, 45 asteiseen. Mitä todennäköisimminhän se ei nyt lähde käymään. Voiko siihen laittaa uuden hiivan vai tuleeko siitä auttamatta vain mehua?
Siman pelastus
3
4362
Vastaukset
- Mand
Uskoisin että jos menet lisäämään uuden satsin niin lopputulos maistuukin sitten hiivalle. Ja kuivahiiva nyt periaatteessa pitää laittaakkin kuumempaan veteen kuin tuore (tuoreelle kädenlämpöinen ja kuivalle hieman lämpimämpi).
Jos ensimmäinen satsi huolettaa niin tee toinen viereen varalle. En usko että koko homma olisi mennyt harakoille. - Kestoko pitenee?
Turussa on kuluttajien havavaintoja Appelsiineistä joissa on ollut lääkkeen makua?Havainnot torilta.
- tuorehiiva
Siman hiivamäärä on niin pieni, että ei sima siitä kärsi, vaikka hiivaa olisi vähän enemmänkin. Itse olen usein laittanut enemmän hiivaa kuin ohjeessa sanotun määrän.
Kuivahiiva tarvitsee tosiaan lämpimämmän nesteen kuin tuorehiiva, mutta toisaalta kuivahiiva on tarkempi - nesteen määrä pitäisi olla juurikin 40-44 välillä, mahdollisimman lähellä 42 astetta, jotta kuivahiiva alkaa toimia.
Voit seurata tilannetta - näyttääkö siltä että sima alkaa käydä. Jos ei, niin ei pieni määrä hiivaa lisää haittaa mitään - mutta se lämpötila pitäisi saada sitten nostettua oikeaksi ennen uuden kuivahiivan lisäystä.
Tuorehiiva on sikäli parempi ratkaisu, että tuorehiiva toimii myös liian matalassa lämmössä - sen toiminta on hitaampaa kuin oikeassa lämmössä, mutta toimii kuitenkin. Kuivahiiva sen sijaan ei käynnisty ollenkaan, jos nesteen lämpö on väärä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232