Laitoin ajatuksissani kuivahiivan liian kuumaan simaan, 45 asteiseen. Mitä todennäköisimminhän se ei nyt lähde käymään. Voiko siihen laittaa uuden hiivan vai tuleeko siitä auttamatta vain mehua?
Siman pelastus
3
4045
Vastaukset
- Mand
Uskoisin että jos menet lisäämään uuden satsin niin lopputulos maistuukin sitten hiivalle. Ja kuivahiiva nyt periaatteessa pitää laittaakkin kuumempaan veteen kuin tuore (tuoreelle kädenlämpöinen ja kuivalle hieman lämpimämpi).
Jos ensimmäinen satsi huolettaa niin tee toinen viereen varalle. En usko että koko homma olisi mennyt harakoille. - Kestoko pitenee?
Turussa on kuluttajien havavaintoja Appelsiineistä joissa on ollut lääkkeen makua?Havainnot torilta.
- tuorehiiva
Siman hiivamäärä on niin pieni, että ei sima siitä kärsi, vaikka hiivaa olisi vähän enemmänkin. Itse olen usein laittanut enemmän hiivaa kuin ohjeessa sanotun määrän.
Kuivahiiva tarvitsee tosiaan lämpimämmän nesteen kuin tuorehiiva, mutta toisaalta kuivahiiva on tarkempi - nesteen määrä pitäisi olla juurikin 40-44 välillä, mahdollisimman lähellä 42 astetta, jotta kuivahiiva alkaa toimia.
Voit seurata tilannetta - näyttääkö siltä että sima alkaa käydä. Jos ei, niin ei pieni määrä hiivaa lisää haittaa mitään - mutta se lämpötila pitäisi saada sitten nostettua oikeaksi ennen uuden kuivahiivan lisäystä.
Tuorehiiva on sikäli parempi ratkaisu, että tuorehiiva toimii myös liian matalassa lämmössä - sen toiminta on hitaampaa kuin oikeassa lämmössä, mutta toimii kuitenkin. Kuivahiiva sen sijaan ei käynnisty ollenkaan, jos nesteen lämpö on väärä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3482805Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151046Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933- 80908
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839