Apula

Rohmu

Moi!
Olen uusi näissä rotta kuvioissa joten auttakaa te viisaammat. Apulan sivuillakun myydään paljon rotta poikasia. Onko sieltä ihan okei/turvallista ostaa rottia kun ei ne kasvattajat ole tuolla SRY:n kasvattajissa. Että onko ihan luotettava paikka. Uskaltaak sieltä ostaa?

Kiitos avusta :)

14

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rohmu

      Anteeksi tarkoitin SKeY:n :D

    • Sedä

      Myös epävirallisissa kasvattajissa on paljon ihan hyviä kasvattajia :) Heidän kanssaan kannattaa olla tarkkana et osaa valikoida asiantuntevan oloisen. Itse katsoisin ainakin onko poikasten värit ja kuviot nimetty okein ("agouti berkshire" vai "ruskeevalkosii", kertoo kuinka paljon tietoa on etsitty kun rottavärit nyt ei ihan kauheen vaikeita ole), ja ettei niitä luovuteta alle 5 viikkosina.

      Kasvattajalta kannattaa kysellä kuinka paljon poikasia on käsitelty. Luovutusikäsen pitäisi olla jo ihan kesy, ei vetäytyä kättä pakoon häkinnurkkaan eikä tietenkään purra. Vanhempien olisi hyvä olla tunnetusta suvusta, ei eläinkaupasta, ja vanhempien terveitä ja emon oikean ikäinen. Kasvattajan eläinten pitäisi olla asianmukaisesti asutettuja tietenkin, tarpeeksi isot häkit ja tarpeeksi huomiota :)

      Toki esim.eläinkaupparottien vahinkopoikueestakin voi saada ihan kivan lemmikin, jos niitä on käsitelty tarpeeksi, mut riskinä on sita saada ei-niin-kivoja ylläreitä.

    • hillalakka

      Kaksi tyttörottaa etsii hoitopaikkaa jostain pääkaupunkiseudun lähistöltä 8.6.2013-16.6.2013 koska ollaan lomamatkalla Kroatiassa. Löytyiskö ketään hoitajaa jolla olisi vähän kokemusta rotista?

      • Sedä

        Ei varmaan kesäkuuta kuitenkaan enää, heinäkussa?

        Mä voisin harkita. Oon Etelä-Haagasta. Laita vaikka sähköpostiosoite johon voin vastata? Omia rottia ollut neljä vuotta. Saisin ne mahtumaan eri huoneeseen omien (naaraita) kanssa, jossa saisi valvottuna ulkoillakin.


      • hillalakka
        Sedä kirjoitti:

        Ei varmaan kesäkuuta kuitenkaan enää, heinäkussa?

        Mä voisin harkita. Oon Etelä-Haagasta. Laita vaikka sähköpostiosoite johon voin vastata? Omia rottia ollut neljä vuotta. Saisin ne mahtumaan eri huoneeseen omien (naaraita) kanssa, jossa saisi valvottuna ulkoillakin.

        Mun sähköpostiosoite on [email protected].


    • päivitys-nopeeaa

      No.. suosittelen kasvattajaa. Mutta näin kesän aikana useat kasvattajat pitävätä lomaa rottakasvatuksesta:)

    • hillalakka

      Siis tarkoitin loma-ajaksi 8.7-16.7 ;)

    • liittovapaabreederi

      Itse tunnen monta kasvattajaa, jotka eivät skeyn alaisuudessa ole, koska kasvattajasäädökset eivät miellytä. Siis kaikki muu on ihan asianmukaista, mutta kyseiset ihmiset eivät ole näyttelyistä kiinnostuneita ja eivät halua tuottaa useita poikueita vuodessa.

      Skey vaatii kaksi rekisteröityä poikuetta per vuosi. Ei tietenkään jokaista poikueen rottaa tarvitse rekisteröidä, mutta kaksi nenää/poikue on se "vaadittu" määrä. Ja tosiaan se kaksi poikuetta pitäisi teettää myös vuoden aikana. Sitten pitäisi vielä ilmoittaa skeylle, että mitkä on ne värit, joita haluaa tuottaa ja täten pitäisi "rajoittaa" omaa kasvatusta, kun haluaa vain toisinaan poikueita ja pääintressi on terveet ja hyväluontoiset rottaset. Moni "vapaakasvattaja" kokee skeyn rekisteröidyn kasvattajanimen vain ammattiliitto-asiaksi :)

      • Sedä

        Ihan totta, myös ei-rekisteröityjä hyviä kasvattajia kyllä on :) Heitäkin kannattaa toki etsiä, mutta varansa kannattaa pitää koska huonostikin kasvattavia riittää :/

        Tarkalleen säännöt menee kyllä tosin näin, ei ihan niinkuin kerroit:

        a. Kasvattajalla syntyy kalenterivuoden aikana kaksi poikuetta, joista molemmista rekisteröidään min. 1/poikue
        b. Vähintään yhden kasvateista/kalenterivuosi täytyy esiintyä näyttelyssä virallisessa luokassa

        Eli vuodessa tarvitsee rekisteröidä vain kaksi eläintä, joiden pitää olla eri poikueista.


      • liittovapaabreederi
        Sedä kirjoitti:

        Ihan totta, myös ei-rekisteröityjä hyviä kasvattajia kyllä on :) Heitäkin kannattaa toki etsiä, mutta varansa kannattaa pitää koska huonostikin kasvattavia riittää :/

        Tarkalleen säännöt menee kyllä tosin näin, ei ihan niinkuin kerroit:

        a. Kasvattajalla syntyy kalenterivuoden aikana kaksi poikuetta, joista molemmista rekisteröidään min. 1/poikue
        b. Vähintään yhden kasvateista/kalenterivuosi täytyy esiintyä näyttelyssä virallisessa luokassa

        Eli vuodessa tarvitsee rekisteröidä vain kaksi eläintä, joiden pitää olla eri poikueista.

        Ai no sitten olen kuullut vähän väärin noiden poikasten kanssa.

        Monia ei kiinnosta edes se yksi näyttely ja kyseessä on ärsyttävä velvollisuus. Plus kasvattajakurssille mennessähän on toivottavaa, että tiedetään kaikki jo valmiiksi ja mielusti vielä tunnetaan jo muitakin kasvattajia. Ainoa bonus sitten on tosiaan se, että saa ihan oman tittelin, josta voi olla mustasukkainen, jota monikaan ei koe tarpeelliseksi. Itselle tulee n. kerran vuodessa poikue, joka on vain omasta lemmikkilinjasta ja en jaksa väkslätä väritysten kanssa. Rottia minulle tulee niin rescuena, kuin kasvattajiltakin (titteliä tai ei). Sukutauluja pidän jopa omaksi iloksi ja rottien kanssa olen piakkoin puuhastellut sen vuosikymmenen.


      • rottis

        Tiedätkö yhtään kasvattajaa joka työskentelisi Tampereella:)?


    • geh

      No kaksi poikuetta vuodessa ei kovin paljoa ole, ja kaksi rekisteröityä elukkaa saa yhdestä näyttelystä ihan helposti, jos nyt ei ole mitään susirumia otuksia.
      Enkä tiedä miten voi olla olemassa jokin oma "lemmikkilinja", jos teettää kerran vuodessa poikasia. Oma linja kuitenkin vaatii hurjasti tekemistä ja materiaalia.

      Kasvattajakurssi on juuri muuttunut niin, että sitä kokemusta ei enää vaadita niin paljon kuin ennen. Mutta kyllä yhdistyksen pitää pystyä seisomaan kasvattajiensa takana. Siihen tuntemiseen taas... Eipä ole kovin vaikeaa tutustua rottaihmisiin jos yhtään haluaa. Se porukka on varsin sosiaalista.
      Näyttelytkään eivät välttämättä pakolliselta pahalta tunnu, jos opettelee vähän tuntemaan ihmisiä. Tai tekee vaikka jotain hommia siellä. Kummasti päivä lyhenee ja näyttelystä tulee mukava tapahtuma. :)

      Jos jollain on asenneongelma yhdistystä kohtaan tai haluaa yhdistellä ihan mitä rottia sattuu keskenään, niin sillehän ei kukaan mitään voi. Kunhan tunnistaa riskiyhdistelmät ja osaa välttää niitä. Vaikka niitäkin on lemmikkikasvattajilla "yllättäen" nähty.

      • Sivusta seuraaja

        Mitkä ovat pahimmat riskiyhdistelmät joita voi tulla vastaan?


    • geh

      Tuntemattomista taustoista peräisin olevat "ylikuvioidut" eläimet. Riski kivuliaaseen suolistosairauteen, joka tappaa poikasen yleensä luovutusikään mennessä. Tauti johtaa aina ennenaikaiseen kuolemaan. Ihan yleinen ongelma Euroopassa, Suomessa ei ole vielä saanut kunnon jalansijaa.

      Karvattomien lisäännyttäminen, etenkin jos taustoista ei ole tietoa. Suurin osa karvattomista kuolee keskimääräistä aiemmin munuaisongelmiin. Osa karvattomista naaraista ei imetä.

      Liian vanhat naaraat. Suositeltu astutusikä on 6-8kk (joissakin tapauksissa -2kk). Vanhemman naaraan astuttaminen tuo synnytykseen suuremman komplikaatioriskin ja nuoremman astuttaminen voi aiheuttaa emän omalle kehitykselle ongelmia.

      Lisäksi rotilla on pearl, joka on tuplana letaali. Tällaiset poikaset tosin kuolevat jo kohtuun, eikä pe x pe -yhdistelmä sinänsä siis ole riski.

      Näitten lisäksi toki kaikenlaiset sairaat rotat (yllättävän harva tunnistaa edes sellaista perussairautta kuin korvatulehdus) ja rotat joilla on loisia.

      Eikä unohdeta tietenkään "ei jalostukseen" myytyjä poikasia, joita sitten käytetään kuitenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe