Kielletty Hedelmä -elokuva on täyttä sontaa

vl-mies

Jos joku ei ole katsonut Kielletty Hedelmä -elokuvaa niin sanon kaikille hyvin painokkaasti että ÄLKÄÄ KATSOKO sitä edes vähääkään. Itse erehdyin katsomaan sitä jonkin matkaa alusta mutta se oli sellaista niin irvokasta PORNOA johon oli vielä sotkettu uskonasioita niin tuli niin paha mieli ja alkoi tavallaan oksettaa että oli pakko lopettaa kesken katsominen.

Näyttelijät sitäpaitsi näyttelivät mielestäni erittäin huonosti ja epäuskottavasti. Myös käsikirjoitus ja vuorosanat olivat täysin epäuskottavia. Muunmuassa rukoilemalla yritettiin saada siinä syntejä anteeksi, joka on täysin vanhoillislestadiolaisen opin vastaista ja jokainen vanhoillislestadiolainen lapsikin tietää tämän.

Huomasi joka kohtauksesta kyllä että käsikirjoittajalla ei ole ollut käytännössä minkäänlaista tuntemusta/tietämystä vanhoillislestadiolaisuudesta. Ja kielenkäyttökin elokuvassa oli ihan hirveää. En ymmärrä millainen rietas pitäisi olla että pitäisi tuollaisen SONNAN katselemisessa.

Se elokuva oli TÄYTTÄ SONTAA vaikka en katsonut varmaan edes puoleen väliin! Tuollainen surkea tekele ei anna edes mitään lisäarvoa tieteelliseltä kannalta vanhoillislestadiolaisuudesta, vaan päinvastoin siinä viljeltiin jatkuvasti paikkansapitämätöntä informaatiota vanhoillislestadiolaisuudesta.

Hyvin kummallista että noin surkealle elokuvalle on annettu vieläpä tunnustuspalkintojakin. Olen nähnyt joskus hyviäkin elokuvia vaikka olen vanhoillislestadiolainen, mutta tämä oli kyllä täyttä sontaa. Ei mitään hyvää ollut siinä. Paha mieli vain tuli kun katsoin tuollaista sontaa.

Kysymyksessä on surkea tekele.

Muutenkaan en suosittele kenellekään yhtään minkään elokuvan katsomista, mutta en varsinkaan tämän surkean tekeleen.

94

6609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viisas tietäjäinen

      Se siinä elokuvassa pitää paikkansa, että on sellaisia, jotka kokeilevat "tämän maailman" elämänmenoa. Ja tietynlaista kaksoiselämää on olemassa esim. homoseksuaalisuudesta johtuen. Ja jotkut kieltävät uskonsa lopullisesti.

      • vl-nuori

        Katoin koko elokuvan ja nauroin vedet silmissä. Hyvä leffa, mutta ei kauheasti perustu faktatietoon. :D Vähän sekoitettu nyt joitain muita uskontoja tähän sillä ei ainakaan meilläpäin ole tapana hylätä 'uskonsa menettäneitä' tai lähettää mitään 'vanhimpia' puhumaan kotiin XDD, mutta eihän tää ollutkaan mikää dokumentti..elokuvan tekijät halusivat toteuttaa tän näin, että ei tarvii kenenkään tulla yhtää mitään inisemään siitä. Komediana mä tätä pidin


      • idfuhufdghugfd

        SAATANAN HOMO


    • Sait varmaan trauman

      >Se elokuva oli TÄYTTÄ SONTAA vaikka en katsonut varmaan edes puoleen väliin!

      Aivan hämmästyttävää logiikkaa!

      Itse suosittelen erilaisten elokuvien katsomista - olivatpa ne sitten faktaa tai fiktiota. Laaja tuntemus antaa kyvyn arvioida. Tällöin ei tarvitse sortua suoraan uikuttamaan, kuten Sinulle kävi.

    • valikoiva katsoja

      Katsoin alkua elokuvasta ja löin kiinni ,aivan täyttä p....kaa vielä suuremmalla P. Ei mitään tietoa asian ytimestä.Törkeitä kohtauksia ja näytteleminen surkeasta päästä. Ei kannata aikaa tuhlata moisen edessä.

      • Valikoinut eikatsoja

        Ehkäpä ryhdyt toimiin paremman produktion aikaansaamiseksi?


      • Teeveekielto

        Nyt menet heti pyytämään TV- syntiä anteeksi!!! Mielummin koko seurakunnan edessä. Uskovaiset eivät katso telkkaria! Sinä syntinen saastainen kurja...


      • Mistä tiedät arvostella elokuvaa, kun et katsonut sitä. Mistä muuten katsoit, oliko TV?


    • Ei kahta sanaa

      Avaaja = vl-SEKOPÄÄ.

      • uskovan elämä

        Rumasti sinä helluntailainen Kalevi Laakso Heinolasta kirjoitat.

        Ajattele, että sinut tunnistaa noin helposti.


    • tälläinen ex-nuori

      Itse olen sitä mieltä, että tämä kuvaa oikein hyvin nuoren uskovaisen elämää, joka kokeilee omia siipiään ja siinä sivussa maailmaa. Jos tämä mielestäsi tuntuu ei niin uskottavalta, niin toivoisin sinun aukaisevan silmäsi, sillä nuoret saattavat elää juurikin näin. Se ei mielestäni kuitenkaan (kun olen samalla tavalla nuoruuttani elänyt) tarkoita sitä, että nuori oitis ja heti paikalla kieltää uskonsa. EIkä se saa tarkoittaa sitä, että hänet suljetaan ulos perheestä, niinkuin elokuvassa. Vaan toisin ajattelevat nuoret olisivat kuitenkin yhtä tärkeitä kuin ne uskovaisetkin lapset.

      Ja vielä, usko ei omakohtaistu, ellei nuori elä omaa elämäänsä. Sitä ei voi vanhemmat kieltojen ja uhkakuvien kautta nuorelle mäntätä päähän. Uskon kuuluu olla henkilökohtainen, ei mikään peritty vanhempien toive/usko.

      • 10x11

        Ehkä joo sinne päin, mutta ei tuommoista elokuvaa pysty kukaan muu tekemään uskottavasti kuin aito vl & exvl tiimi (sopiva kompromissi). Joitain pintaraapaisuja maailman houkutuksista oli onnistuttu kuvaamaan, mutta uskonelämään liittyvä - "kodin lämpö" "uskovien yhteys, sovitus, hengelliset kokemukset, suviseurat ja
        velvoittava -rakastava Jumala - suhde puuttui taustalta lähes kokonaan. Kaiken kaikkiaan elokuvan juonesta paistoi erikoinen katkeruus taustalta, jota ei pitäisi edes olla. Katsojat olisi ensin pitänyt johdattaa "uskonelämän" juurille, niin koko homman
        olisi voinut edes jotenkin ymmärtää.

        Koko tekeleen nimeksi sopisi paremmin "Sallittu hedelmä"


      • 18+6
        10x11 kirjoitti:

        Ehkä joo sinne päin, mutta ei tuommoista elokuvaa pysty kukaan muu tekemään uskottavasti kuin aito vl & exvl tiimi (sopiva kompromissi). Joitain pintaraapaisuja maailman houkutuksista oli onnistuttu kuvaamaan, mutta uskonelämään liittyvä - "kodin lämpö" "uskovien yhteys, sovitus, hengelliset kokemukset, suviseurat ja
        velvoittava -rakastava Jumala - suhde puuttui taustalta lähes kokonaan. Kaiken kaikkiaan elokuvan juonesta paistoi erikoinen katkeruus taustalta, jota ei pitäisi edes olla. Katsojat olisi ensin pitänyt johdattaa "uskonelämän" juurille, niin koko homman
        olisi voinut edes jotenkin ymmärtää.

        Koko tekeleen nimeksi sopisi paremmin "Sallittu hedelmä"

        Sinulle kysymys, oletko nuorena pystynyt tunnustamaan uskosi vapaasti kaikille kavereille ja uusille ihmisille? Oletko voinut olla onnellinen ja iloinen uskostasi ja perhesstäsi? Vai oletko loivennellut asioita ja salannut jopa valehdellut?

        Luulen, että meitä on niin moneen junaan, Et voi sanoa, että kaikki kokeee ja nauttii tuota uskovaisten rakastavaa yhteyttä ja kodin lämpöä


      • Sääliksi käy
        10x11 kirjoitti:

        Ehkä joo sinne päin, mutta ei tuommoista elokuvaa pysty kukaan muu tekemään uskottavasti kuin aito vl & exvl tiimi (sopiva kompromissi). Joitain pintaraapaisuja maailman houkutuksista oli onnistuttu kuvaamaan, mutta uskonelämään liittyvä - "kodin lämpö" "uskovien yhteys, sovitus, hengelliset kokemukset, suviseurat ja
        velvoittava -rakastava Jumala - suhde puuttui taustalta lähes kokonaan. Kaiken kaikkiaan elokuvan juonesta paistoi erikoinen katkeruus taustalta, jota ei pitäisi edes olla. Katsojat olisi ensin pitänyt johdattaa "uskonelämän" juurille, niin koko homman
        olisi voinut edes jotenkin ymmärtää.

        Koko tekeleen nimeksi sopisi paremmin "Sallittu hedelmä"

        >juonesta paistoi erikoinen katkeruus taustalta, jota ei pitäisi edes olla.

        Olen ilmeisen samaa mieltä: kellään ei pitäisi olla vl-taustaa.


      • 18+6 kirjoitti:

        Sinulle kysymys, oletko nuorena pystynyt tunnustamaan uskosi vapaasti kaikille kavereille ja uusille ihmisille? Oletko voinut olla onnellinen ja iloinen uskostasi ja perhesstäsi? Vai oletko loivennellut asioita ja salannut jopa valehdellut?

        Luulen, että meitä on niin moneen junaan, Et voi sanoa, että kaikki kokeee ja nauttii tuota uskovaisten rakastavaa yhteyttä ja kodin lämpöä

        Tartuit asiaan, kuinka VL usko on ihmisuskoa. Missään Raamatussa ei sanota, että tunnustaa uskosi??
        Ainoastaan; Matt. 10:32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.

        Pystytkö Sinä tunnustamaan Jeesuksen kaikkivaltiaaksi Herraksi?
        En uskon ja sentähden olet kadotuksen lapsi.

        Muuten, minä tunnustan Jeesuksen kuninkaaksi.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Tartuit asiaan, kuinka VL usko on ihmisuskoa. Missään Raamatussa ei sanota, että tunnustaa uskosi??
        Ainoastaan; Matt. 10:32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.

        Pystytkö Sinä tunnustamaan Jeesuksen kaikkivaltiaaksi Herraksi?
        En uskon ja sentähden olet kadotuksen lapsi.

        Muuten, minä tunnustan Jeesuksen kuninkaaksi.

        Eihän sillä ole mitään merkitystä, mitä vajari tunnustaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sillä ole mitään merkitystä, mitä vajari tunnustaa.

        Mikä on vajari, onko se vellu?


    • samatäällä

      Sontaa oli.
      Alkua katselin ja sitten kelailin etiäpäin.
      Ihan turha tekele oli.
      En suosittelekenellekään.

    • tymistelyä vain

      Jos vl:llät tekisivät elokuvan vastaavasta-aiheesta, voisi olettaa millainen siitä tulisi.

    • iso pa....kasa

      En minäkään suosittele,kyllä se onaivan suuri sontakasa koko elokuva.Juopumista,ym törkyä.Todellisuudessa jos uskovainen nuori noin käyttäytyy kyllä usko on kaukana,miten noin typeriä elokuvia tehdään joka ei ole todellisuutta lähelläkään.aloitin mutta lopeti pian katsomisen.Miten sitä voidaan vielä kehua,onko kehujien päässä sahajauhoja vai onko nuppi tyhjä.

      • tälläinen ex-nuori

        Niin kuin elokuvan nimikin kertoi, kielletty hedelmä.
        Kun olet kasvanut tiukoissa raameissa ja pääset ns vapauteen, niin mitä luulet käyvän? Silloin on aivan kaikki maan ja taivaan välillä mahdollista. Se on pelottavaa ajatella etteivät vanhemmat välttämättä tajua mihin vaaraan he ovat lapsiaan saattamassa. Asioista kannattaisi siellä kotona jo puhua vaikkei ne oliskaan niitä sallittuja hedelmiä, jotta lapsllasi olisi jotakin tietoa, ettei kaikkai tarvitsisi kantapään kautta kokeilla tai olisi jonkinlainen tiedon murunen myös niistä kielletyistä hedelmistä...


      • kuka on tyhjä pää?

        "Juopumista,ym törkyä.Todellisuudessa jos uskovainen nuori noin käyttäytyy kyllä usko on kaukana "

        ---> oletko itse synnitön? Kaikki me teemme syntiä, myös ne nuoret. Et sinä voi aikuisena olla ensimmäisenä kivittämässä varsinkin kun on kyse nuoresta, Missä on armo? Missä on oikea usko? Usko Jumalaan ei vielä ensimmäisen eikä toisen ryyppääsemisen jälkeen lähde. Niinkuin se ei lähde muutenkaan ensimmäisen synninteon jälkeen. Mutta lähteekö usko tälläisen kovasydämisyyden vuoksi? Olkaa nyt hyvät ihmiset nuorien tukena, älkää tuomitko!

        "Miten sitä voidaan vielä kehua,onko kehujien päässä sahajauhoja vai onko nuppi tyhjä"

        ---> En mene itseäni älykkääksi kehumaan, mutta voisit itsekin hieman peiliin katsella, kun ei se sinunkaan pääsi ihan terävimmästä päästä näytä olevan


      • Aivopestylle:

        Käyhän tietämätön lauantai-iltana iltakylien jälkeen keskustan kapakoissa, niin näet vl-nuoria jatkuvasti siellä...


      • eyeht

        Ootta työ kyl aika ahtasmielisiä. Jos elokuva esittää juopumusta ja törkyä ei se tee siitä huonoa.

        Toisekseen, siinä elokuvassa juuri se siipiään kokeileva tyttö teki paluun. Sitähän te usein kerrotte, että niin tapahtuu. Onko sekin törkyä?


      • miten??????????
        kuka on tyhjä pää? kirjoitti:

        "Juopumista,ym törkyä.Todellisuudessa jos uskovainen nuori noin käyttäytyy kyllä usko on kaukana "

        ---> oletko itse synnitön? Kaikki me teemme syntiä, myös ne nuoret. Et sinä voi aikuisena olla ensimmäisenä kivittämässä varsinkin kun on kyse nuoresta, Missä on armo? Missä on oikea usko? Usko Jumalaan ei vielä ensimmäisen eikä toisen ryyppääsemisen jälkeen lähde. Niinkuin se ei lähde muutenkaan ensimmäisen synninteon jälkeen. Mutta lähteekö usko tälläisen kovasydämisyyden vuoksi? Olkaa nyt hyvät ihmiset nuorien tukena, älkää tuomitko!

        "Miten sitä voidaan vielä kehua,onko kehujien päässä sahajauhoja vai onko nuppi tyhjä"

        ---> En mene itseäni älykkääksi kehumaan, mutta voisit itsekin hieman peiliin katsella, kun ei se sinunkaan pääsi ihan terävimmästä päästä näytä olevan

        Miten voi lähteä nuoria tukemaan sinne kapakka ja juomisreissuille,sano se?????


      • tälläinen ex-nuori
        miten?????????? kirjoitti:

        Miten voi lähteä nuoria tukemaan sinne kapakka ja juomisreissuille,sano se?????

        Ootko ihan tosissas?
        Jos nuoresi käyttäytyisi näin, niin ole hänelle armollinen ja kannustava. Älä tuomitse, vaan anna anteeksi. Älä pakota nuortasi sellaisen valinnan eteen johon hän ei ole vielä mahdollisesti valmis eli tarkoitan tällä uskosta luopumista. Nuori voi elää ääripäästä toiseen riippuen ihmsistä ja luonteesta. Itsensä hakeminen voi olla hyvin raflaavaa, mutta ei tarkoita välttämättä sitä, että hän olisi luopumassa uskosta. Hän saattaa kuitenkin kaikesta huolimatta turvata Jumalaan ja halu uskoa on tallella. Siksi toivoisin, että vanhemmat olisivat armollisia ja anteeksi antavaisia ja ymmärtäväisiä niitä nuoria kohtaan, jotka itseään hakevat ja opettelevat tuntemaan kyseenalaistamalla kaiken.

        Ja sanottakoon nyt vielä kaikille tiedoksi. Itse olen elänyt ns vaikean nuoruuden ja olen itseäni hakenut ja mennyt takapuoliedelle puuhun monasta (tai ainakin yrittänyt), kantapäät on tulleet tutuksi myös. Olen onnelinen siitä, että olen itseni löytänyt ja tämänkin vaiheen olen saanut elää, sillä se minun oli elettävä jossakin vaiheessa. Mieluummin siis näin jälkikäteen elin tuon ajan nuorena kuin nyt vanhempana, äitinä.
        Vaikka nuoruus oli mitä oli, en koskaan menettänyt uskoani Jumalaan, uskoani Jeesuksen sovitustyöhön vaikka jouduin ns uskoni kieltämäänkin (tähän en silloin olisi ollut valmis, mutta vaihtoehtoja ei annettu). Sinapinsiemenen verran uskoa kuitenkin löytyi ja sain myöhemmin kaikki syntini uudelleen uskoa anteeksi eli ns palaamisen armon.


    • hymistelyä vaan

      Arka-aihe vl:lle selvästi, varsinkin kun siinä käsitellään nuorten asioita, kun juuri ne nuoret pitää saada pysymään liikkeessä, nuorissa on tulevaisuu myös vl:ssä.

    • Ilman muuta

      Avaaja on täyttä sontaa.

    • Miksi?

      Miksi vl-KU*SIPÄÄ teit tämän älyttömän avauksen?

    • Touho-setä

      Hehe, teille muille kuin vl-ihmiset kerrottakoon, että vähän sama kuin ryssät tekisi elokuvan suomalaisten lapsikaappauksista. Varmaan silloinkin kilpaa täällä nyökyttelisitte, että juu, kyllä se juuri näin menee :D

    • seurakuntaalaine

      Heh, aika hyvä kommentti tuo Touho-sedän. Kysymys kuuluu sitten millainen olisi VL-henkilöiden tekemä oma versio elokuvasta?

    • Sammeli1

      Nyt kaikki Kielletty hedelmä- elokuvan katsoneet lestadiolaiset seurakunnan eteen pyytämään syntiä anteeksi. Televison katseluhan on synti. Vai onko oppi muuttunut tuonkin asian suhteen viime vuosina?

      • satu-maariame

        Kielletty hedelmä olokuva on törkeyden huippu ilman todellisuutta,olen seurannut vl.lliä ja heidän elämänsä ei ole tuollaista,Jos vl-nuori noin menettelee ei hän ole uskovainen Kristus on hänestä kaukana mutta kyllä Kristuksen rakkaus etsii vielä eksyneitä.Kuinka voidaan tehdä noin ala-arvoinen kuva ja tökerö vielä?


    • Niin metsä vastaa ku

      Kommentit 'täyttä sontaa' näyttävät toistuvan usein. En ole nähnyt kuvaa, mutta kommenteista on pääteltävissä, että elokuvan tekijöillä on ollut tavoitteena esittää asiat niin kroisisti ja yliampuvasti, että ne eivät vastaa lähellekään todellisia tilanteita. Siksi uskovaisilla syntyy jo elokuvasta toisilta kuultuaan valmiiksi syvä ennakkoluulo ja inho koko yritelmää kohtaan. Ehkä olisi kannattanut pitäytyä lähempänä tosiasioita. Tai sitten elokuvan käsikirjoittaja ym. eivät lainkaan tunne vanhoillislestadiolaista nuorten maailmaa. Nyt elokuvalla lienee saavutettu vain uskovaisten nuorten häpäisy ja halveksunta. Mitä sillä sitten lie haettu? Juuri sitäkö?

      Jos uskovaisten piirissä on koko ikänsä liikkunut, harva sitä nyt heti tarttuu halukkaasti pulloon. Joku raja siellä sisimmässä on aina olemassa. Kyllähän jokainen joutuu liikkumaan työelämässä koulutus- tai pikkujoulutilanteissa paikoissa, joissa meno on vierasta. Mutta oma kokemukseni on, että koskaan minulle ei ole yritetty tyrkyttää esimerkiksi alkoholia. Päinvastoin uskottomat työtoverit ovat suhtautuneet huolehtivasti, että "niin, sinulle pyydetään alkoholitonta" ja tarjoutuneet jopa hakemaan ymv. Fiksusti ovat kohdelleet. Eivätkä kyllä itsekään ole olleet räkä poskella.

    • kjjhhyk

      Täyttä ajan tuhlausta koko elokuva. Tyypillistä dome karukoski paskaa. Juoni täysin kateissa. pelkästään sarja kärjistettyjä yksityiskohtaisia detaljeja. Suoranaista vääristelyä. (Tommi Korpela seisaaltaan puhuu suviseuroissa, Puhujat seuroissa kädestä pitäen vastassa, mystisiä sielunhoitajia ajaa satoja kilometrejä tsekkaamaan tilannetta.... etc) Eihän noilla ole mitään totuuspohjaa. Aika käsite jää katsojalle epäselväksi. Okei... kyllähän jotkut varsinkin jätkät saattavat ottaa kämpillä kaljaa nuorena poikana kun lähtee kokeilemaan siipiään. Ei me mitään täydellisiä olla. Näyttelijät huonoja, taustat selvittämättä. Kokonaisuus vääristynyt.

      Jos haluaa viettää aikaa elokuvan parissa niin kannattaa katsoa mielummin vaikka kauriinmetsästäjät tai veritimatti.

    • Paadipuu

      Hirrmupaljon vl:t tekevät elokuvankatsomissyntiä.

      • ei uskova

        Tottakai te vl:t ette muuten voineet edes reagoida. Onpas kamalaa jos tämä oli sontaa. Tytöt evät olleet kovin kokeneita näyttelijöitä, mutta periaate tuli selväksi. Miten rampautuneeksi ihminen tulee. kun ei voi kokea läheisyyttä ja todellista välittämistä ihmissuhteissa. Ei voi edes koskea toiseen ihmiseen...todella kammottavaa. Mitähän varten ihmiset ovat toisiaan varten? Tekemään lapsia lestadiolaiseen malliin, pimeässä ja paidat päällä. Ilmankos siinä eksyy joskus väärään sänkyyn.


      • VL-OLEN
        ei uskova kirjoitti:

        Tottakai te vl:t ette muuten voineet edes reagoida. Onpas kamalaa jos tämä oli sontaa. Tytöt evät olleet kovin kokeneita näyttelijöitä, mutta periaate tuli selväksi. Miten rampautuneeksi ihminen tulee. kun ei voi kokea läheisyyttä ja todellista välittämistä ihmissuhteissa. Ei voi edes koskea toiseen ihmiseen...todella kammottavaa. Mitähän varten ihmiset ovat toisiaan varten? Tekemään lapsia lestadiolaiseen malliin, pimeässä ja paidat päällä. Ilmankos siinä eksyy joskus väärään sänkyyn.

        missään en ole kokenut niin paljon rakkautta ja läheisyyttä kuin vl.llien joukossa.Olen kierrellyt aikoinani monissa porukoissa ja kirkon piirissäkin mutta vl.llien joukossa olen kokenut lämpöä.Mitä elämä olisi ilman uskoa ja niitä rakkaita ystäviä joita omistan paljon.


      • tätä_se_on
        VL-OLEN kirjoitti:

        missään en ole kokenut niin paljon rakkautta ja läheisyyttä kuin vl.llien joukossa.Olen kierrellyt aikoinani monissa porukoissa ja kirkon piirissäkin mutta vl.llien joukossa olen kokenut lämpöä.Mitä elämä olisi ilman uskoa ja niitä rakkaita ystäviä joita omistan paljon.

        ""missään en ole kokenut niin paljon rakkautta ja läheisyyttä kuin vl.llien joukossa.""

        Vanhoillislestadiolaista rakkautta:

        ###Vanh.lestadiolaisten lasten SAIRASTA kasvatusta!
        melperi
        11.11.2015 18:24

        "BIRGITTA: Meitä lapsia oli 15. Kaikki oli tehokkaasti valjastettu työntekoon. Koskaan ei voinut tehdä tarpeeksi työtä, mikään ei ollut tarpeeksi. Kaikesta seurasi moitteita, arvostelua ja mitätöintiä. Mikään, mitä lapsi teki, ei ollut hyvää. Lapsia ei myöskään vanhempien kasvatusmetodin mukaan saanut kehua, siitä tuli ylpeäksi, ja se oli Raamatun mukaan paha synti." (Kirje sähköpostissa, talvi 2012)

        "ARJA: Koskaan äiti ei sanonut kiitosta, saatikka kehunut, kun pieni tyttö ahersi kotitöissä. Yritin valtavasti miellyttää äitiäni, mutta mikään ei kelvannut." (Kirje sähköpostissa, kevät 2012) (s. 140)

        (Johanna Hurtig: Taivaan taimet, Uskonnollinen yhteisöllisyys ja väkivalta, Hansaprint Oy, Vantaa 2013)

        &&&&&&&&&&&&&&&&

        Kirjaa lukiessani järkytyn koko ajan enemmän ja enemmän. Pienen lapsen terveen itsetunnon kehittymisen kannalta on tärkeää, että hänet huomioidaan - häntä kiitetään ja kannustetaan.

        Erityisen tärkeää tämä on omien vanhempien taholta.

        Edellä olevat esimerkit kertovat, miten vl-vanhemmat lähinnä mitätöivät ja masensivat lapsiaan.

        Kehuminen oli SYNTI = äärimmäisen SAIRASTA kasvatusta!###


    • Lestadiolaisuus:

      Lestadio paskadio huoradio.

    • vapauta itsesi
    • ( :( :(

      Puhun vain kuvan nähtyäni ja minkään sortin uskonnollisuuteen puuttumatta.Kuva on erittän tökerö ja antaa aivan väärän kuvan lesdatiolaisista nuorista..Mielipiteitäni ei pönkitä mikään yhteisövaan ne ovat aivan omiani.Kuinka joku voi kehua hyväksi.......siis tökerö kaikenkaikkiaan.

      • 20+14

        Siinä tökeroydyydessään kuva antaan kohtuu aidon kuvan. Juuri sellaista se on, kun on täysin vieraalla maaperällä ensimmäisen kerran. Hyvin tokeröä, tietämätöntä, absurdia, mutta silti joillekin niin totta.


    • 1586

      Hakeudu hoitoon, pyydä vahva lääkitys itsellesi, uskonnot on harhaa ja petosta itseään ja toisia kohtaan.

      Älä myrkytä itseäsi ja muita lahko opeillasi.

      • Touho-setä

        :D Kukaan ei ole niin vahva uskossaan kuin ateisti. Heillä on jatkuvasti tarve huudella yllämainitun mukaisesti, pönkittääkseen omaa epävarmuuttaan :)

        Kukaan ei ole yhtä kiihkoava 'uskossaan', kuin tällainen ateisti :D


    • Eikös ajelleet

      Asiantuntijat hoitokouksiin hyvinkin kaukaa jos ei ruvennut syntiin langennut tunnustamaan tekojaan... tämmöinen kokemus minulla on....

    • srtjsrtj

      Ettei nyt vaan aloittajalla olisi vähän alkanut veitikka nöpöttämään. Pornon toivossa minäkin sitä katsoin mutta eipä edes vilahtanut.

    • 234rtg

      Enpä ollut mokomasta elokuvasta tätä ennen kuullutkaan, mutta jos se saa jonkun teistä lahkolaisista noin sekoamaan, on se melkeinpä pakko nähdä.

    • Kielletty kohu!

      Njaah, aika heikko esityshän tuo oli, mutta ei sinänsä tee poikkeusta suomalaisten elokuvien laaturintamaan.

      Toistuvat ongelmat ovat heikot näyttelijäsuoritukset (lisäksi samoja naamoja aivan liian monessa elokuvassa. Mallia Ruotsista ja rohkeasti amatööriteatterista näyttelijöitä hommaamaan), töksähtelevä ja epäaito dialogi, statistien puuttuminen tai luonnottomuus, surkea äänimaailma (vuorosanoja ei aina kuule tai niistä ei ota selvää, soundtrackista ei tarvinne edes mainita), tarinankuljetus ja leikkaus ovat kuin ala-asteen elokuvakerhosta ja "suomalainen" käsitys hauskanpidosta (ryypätään ja mokaillaan humalassa - hah hah) joka taas liittyy heikkotasoisiin käsikirjoituksiin. Vain muutamia mainitakseni.

      En siis suosittele suomalaisia elokuvia kenellekään. Paitsi varoittavina esimerkkeinä miten elokuvia ei tule tehdä. Jos kuitenkin suomalainen tekele on pakko valita, niin suosittelen Reindeerspottingia. Aitoa meinikiä ja hurja tarina.

    • Matkanteosta

      Vl-liikkeen ulkopuolisena kävin mielenkiinnolla lukemassa kommenttejanne kyseisestä elokuvasta. Yksi sitä itse katsoessani vaivannut asia jäi kuitenkin vaivaamaan mieltäni, nimittäin:

      Onko vanhoillislestadiolaisille sellainen sääntö, että "sielunhoitomiesten" (tai miksi heitä nyt kutsuttekaan) tulee taittaa matkansa porukalla puku päällänsä polkupyörällä? Nimittäin mormonien lähetyssaarnaajathan Suomessa tunnetaan siitä, että he kulkevat kaksin, tumma puku päällänsä ja nimenomaan polkupyörällä.

      Tämä heidän liikkumistapansa tuntui - anteeksi vain - huvittavalta, koska itse olen kotoisin suhteellisen pohjoisesta maaseudulta ja siksi tottunut, että autoa pidetään siellä päin luontevana kulkuneuvona toisin kuin vaikkapa Helsingissä. Mormonien ohella elokuvasta tuli sellainen mielijohde, että siinä on Osmo Soininvaara kavereidensa kanssa matkalla vihreiden puoluekokoukseen.

      Samoin ihmetytti, että Raakel matkusti koko matkan Helsinkiin bussilla, vaikka oli eräiden esitettyjen viitteiden perusteella kotoisin pääradan varrelta, jossa itsekin asun. Eikö juna olisi ollut hänelle kuten minullekin paljon luontevampi ja ennen kaikkea nopeampi vaihtoehto? Tuskin sentään junalla matkustaminen on vanhoillislestadiolaisuudessa synti?

      Ja sitten vielä sitten se, että sielunhoitomiehet kyllä lähtivät Raakelin perässä Helsinkiin, mutta eivät uskaltaneet sitä ennen käydä katsomassa, mitä Marialle sinne kuului, vaikka se kovasti heitä kiinnosti. Selitykseksi ei käy, että Raakel oli ilmoittanut heille osoitteensa, mutta Maria ei, koska kuitenkin jossain kadulla yllättäen yhteen törmättiin. Outoa. Eikö yksinkertaisempaa olisi ollut vain kysyä Helsingin Rauhanyhdistykseltä, ovatko kyseiset neidot käyneet yhdistyksen tilaisuuksissa?

      Liftaaminen on suviseuraosiosta päätellen vl-liikkeessä OK?

      • lestadiolainen

        Tässä elokuvassahan on hirveä määrä tuollaisia itsessään pieniä virheitä/epäaitouksia, jotka sitten yhdessä tekevät kokonaisuudesta epäaidon. Ei meillä (olen siis itsekin lestadiolainen) ole mitään kantaa eri kulkuvälineillä liikkumiseen, ja yleesä minun tuntemani ihmiset ainakin matkustavat esim. Oulu-Helsinki -väliä junalla tai lentäen. Myös minusta nuo pyörällä kulkevat vanhat miehet olivat omituisia; me saatiin niistä hyvät naurut kun katsottiin parin kaverin kanssa tätä elokuvaa. Myös se ajatus, että joku ylipäänsä lähtisi perään, kun joku kieltää uskonsa, on aika naurettava. Minulla on sisaruksia ja ystäviä, jotka ovat sen ratkaisun tehneet, enkä ole kuullut että tuollaista olisi tapahtunut.

        Myös esimerkiksi pukeutuminen oli kuvattu elokuvassa oudosti: en tunne ketään, joka käyttäisi puolisääreen yltäviä puuvillamekkoja ja niiden alla vielä pitkiä housuja ja paitaa, tai ketään joka käyttäisi edes jotain etäisesti tuollaista vaatetusta muistuttavaa.

        Lisäksi perhe asuu vanhassa hirsitalossa (aika harvinaista), valtava määrä lapsia nukkuu samassa huoneessa (enpä usko että kymmeniiin vuosiin on ollut kenenkään elämä tuollaista) ja säilyttää rahaa ilmeisesti voipaperiin käärittynä jossain lippaassa (kyllä meillä oikeasti on ihan pankkitilit).

        Lisäksi lestadiolaiseen kulttuuriin ei oikeasti kuulu se, että uskon kieltäneeseen ihmiseen katkaistaan välit täysin. Esimerkiksi minun kaikilla sisaruksillani, joista osa on siis kieltänyt uskon, on vanhempiin ja sukuun yleisestikin ihan normaalit välit. Olen tosin kuullut yhdestä tapauksesta, jossa isä suuttui uskon kieltäneelle tyttärelleen, ja välit olivat vähän aikaa aika huonot, mutta sekin tilanne selvisi kyllä ajan myötä. Siksi pidänkin omituisena sitä, että kukaan ei muka tiedä missä Marian sisko asuu, eikä häntä elokuvan alussa edes päästetä sisaruksensa häihin.

        Yhteenvetona voisin tähän vielä todeta, että jos alussa ei olisi väitetty elokuvan koskevan vanhoillislestadiolaisuutta, en olisi omaa yhteisöäni tästä todennäköisesti tunnistanut. Olisin vain ihmetellyt, miksi meidän tervehtimistapa ("Jumalanterve") on otettu elokuvaan.


      • tosiuskovainen
        lestadiolainen kirjoitti:

        Tässä elokuvassahan on hirveä määrä tuollaisia itsessään pieniä virheitä/epäaitouksia, jotka sitten yhdessä tekevät kokonaisuudesta epäaidon. Ei meillä (olen siis itsekin lestadiolainen) ole mitään kantaa eri kulkuvälineillä liikkumiseen, ja yleesä minun tuntemani ihmiset ainakin matkustavat esim. Oulu-Helsinki -väliä junalla tai lentäen. Myös minusta nuo pyörällä kulkevat vanhat miehet olivat omituisia; me saatiin niistä hyvät naurut kun katsottiin parin kaverin kanssa tätä elokuvaa. Myös se ajatus, että joku ylipäänsä lähtisi perään, kun joku kieltää uskonsa, on aika naurettava. Minulla on sisaruksia ja ystäviä, jotka ovat sen ratkaisun tehneet, enkä ole kuullut että tuollaista olisi tapahtunut.

        Myös esimerkiksi pukeutuminen oli kuvattu elokuvassa oudosti: en tunne ketään, joka käyttäisi puolisääreen yltäviä puuvillamekkoja ja niiden alla vielä pitkiä housuja ja paitaa, tai ketään joka käyttäisi edes jotain etäisesti tuollaista vaatetusta muistuttavaa.

        Lisäksi perhe asuu vanhassa hirsitalossa (aika harvinaista), valtava määrä lapsia nukkuu samassa huoneessa (enpä usko että kymmeniiin vuosiin on ollut kenenkään elämä tuollaista) ja säilyttää rahaa ilmeisesti voipaperiin käärittynä jossain lippaassa (kyllä meillä oikeasti on ihan pankkitilit).

        Lisäksi lestadiolaiseen kulttuuriin ei oikeasti kuulu se, että uskon kieltäneeseen ihmiseen katkaistaan välit täysin. Esimerkiksi minun kaikilla sisaruksillani, joista osa on siis kieltänyt uskon, on vanhempiin ja sukuun yleisestikin ihan normaalit välit. Olen tosin kuullut yhdestä tapauksesta, jossa isä suuttui uskon kieltäneelle tyttärelleen, ja välit olivat vähän aikaa aika huonot, mutta sekin tilanne selvisi kyllä ajan myötä. Siksi pidänkin omituisena sitä, että kukaan ei muka tiedä missä Marian sisko asuu, eikä häntä elokuvan alussa edes päästetä sisaruksensa häihin.

        Yhteenvetona voisin tähän vielä todeta, että jos alussa ei olisi väitetty elokuvan koskevan vanhoillislestadiolaisuutta, en olisi omaa yhteisöäni tästä todennäköisesti tunnistanut. Olisin vain ihmetellyt, miksi meidän tervehtimistapa ("Jumalanterve") on otettu elokuvaan.

        Ihan samaa mieltä sun kans kaikesta :D katoin tuon elokuvan ku yks mun uskovainen kaverikii oli kattonu.. sanon vaa että aika huonosti tuotu esiin nuo asiat. Ei kaikki kunnon uskovaisetkaan rukoile joka päivä.. mutta hyvä elokuva muuten jos ymmärtää että se oli tosi liioteltua.. aika harva on noin rohkea tekemään kaikkea mahdollista kiellettyä


    • ddddddddddddcdcd

      Kertaapa aloittaja Raamatusta se, kuinka Jeesus kehotti rukoilemaan "Isä meidän" -rukouksella syntejä anteeksi.

      Vanhoillislestadiolaisuus on kehittänyt täysin epäraamatullisia käsityksiä siitä, että synnit pitäisi muka pyytää anteeksi toiselta vanhoillislestadiolaiselta.

    • Ex-vl rouvanen

      Toki elokuvassa oli pientä virheellisyyttä ja vähän enemmän yliampuvuutta joissain kohti, eli liikaa kärjistettyjä tilanteita joitain. Kuten elokuvien vikana hyvin usein on.

      Mutta suurelta osin elokuva oli erittäinkin onnistunut ja mielenkiintoinen. Se oli tavoittanut myös erittäin osuvasti paljonkin oleellista.

      • ihme ja kumma

        Niin, elokuvaa tehdessä on pakko kärjistää. Tylsästä arjesta ei saa mitenkään kunnon draamaa. Ei kai ollut tarkoituksenakaan, että tehdään juuri niin kuin vl:t elävät ja toimivat. Olisi tullut nimittäin tosi tylsää.

        Elokuvat eivät yleensäkään kuvaa arkipäivää. Sitä varten on opetusfilmit ja dokumentit ym. Elokuva on taidemuoto.


    • Nuoruudenmuistelot

      Tulipas katsottua kyseinen elokuva, jos nyt jättää teknilliset seikat ulkopuolelle niin aika hyvin se kuvaa nuorten elämää, ihan samanlaista se oli kun lestadiolaiset maakunnasta pääsi opiskelun takia kaupunkiin pois valvovan verkoston alta...

    • Totuus on totuus

      Televisio ja elokuva ovat teille syntiä. Et siis ole katsonut elokuvaa, tai jos olet, olet tehnyt ison synnin ja helvettiinpä matkaat. Jos olet katsonut, et ole ainakaan osannut katsoa: kyse on fiktiosta, ei dookumenttielokuvasta. Ihan kohtuullinen fiktiohan tuo on.

      Toki vastakkainasettelu oli epäaito: ei maailma muualla kuin lahkossanne ole niin viinanhuuruinen ja kiroilua täynnä, kuin elokuva antoi ymmärtää. Eikä se elämä vaikkapa suviseuroilla ole niin puhtoista ja seksitöntä, kuin kuvaatte. Miksi kondomit loppuvat suviseurapaikkakunnilata joka vuosi kesken? Kukahan ne ostaakaan? Esiaviollista seksiä on teilläkin, homoja on teilläkin.

      Syrjitte homoja tahallanne. Alistratte naisia tahallanne. Niin - jos olisitte muslimilahko, teitä vaadittaisiin elämään Suomen tasa.-arvolakien mukaan. Koska ette ole, kukaan ei uskalla sanoa suoraan sitä, miten toimitte. Ja onhan teillä muutama oma kansanedustajakin vahtimassa, että varmasti saatte jatkaa laillanne.

      • totuuden totuus

        Kirjotat täällä ihan omaa totuuttasi. Esim. Televisio ja elokuva ei ole meille syntiä.
        Kondomit eivät lopu suviseurapaikkakunnilta. Vl:t elät Suomen tasa-arvolakien mukaan. Esiaviollista seksiä tai homoseksiä saa pitää syntinä, se ei ole laitonta.


    • Paljastuksia

      Miesten on varmaan vaikea katsoa elokuvaa, koska siinä ainakin heinälatojuttu paljastaa ilmeisesti monen miehen salatut "tekoset". Moniin väkivaltaisiin puhutteluihin liittyy juuri seksuaalisuus ja puhuteltavan himojen tyydyttäminen. Puhuttelija on saattanut olla myös kiimanen nainen. Tilanteissa puhuttelijat ovat hakeneet tilanteista seksuaalista tyydytystä ja puhuteltavat ovat tietämättään olleet "seksiobjekteja".

      • Paljastuksia

        Paljastuksia/Korjaus
        Moniin väkivaltaisiin puhutteluihin liittyy juuri seksuaalisuus ja puhuttelijan himojen tyydyttäminen.


      • Paljastuksia

        Paljastuksia/korjaus
        Moniin väkivaltaisiin puhutteluihin liittyy juuri seksuaalisuus ja PUHUTTELIJAN himojen tyydyttäminen.


      • Kaunis uhri

        Sainko nyt vastauksen, mitä juoruäijä ja -akka hakivat mykkäpuhutellessaan? Kun oma vaimo ei enää kiihota tai kukaan vastakkaista sukupuolta oleva ei kiinnostu, voi "esileikkejä" etsiä kauniista puhuteltavasta, joka on täysin tietämätön puhuttelijoiden "pimeistätöistä".


    • mainiota.

      Hyvä koreografia oli

    • Haiseva Nautinto

      Sonta toistuu kaksitoista kertaa (12) näissä kirjoituksissa, joten tuon elokuvan on aivan pakko olla täyttä Skeidaa!

    • Pöljä Pekka
    • hymistelyä vaan

      Mitä useammin sonta toistuu, sen oikeaan osuvampi on elokuva Kielletty Hedelmä,
      kalikka on kalahtanut, totuudun mukainen oli, ei

    • raaaaaah

      Elokuva kertoo hengellisestä sonnasta, siinä aloittaja on oikeassa. Vl lahkon likaisesta pelistä ihmissieluilla.

    • lappix

      Samanlaisia elokuvia pyörii päivittäin joka puolella Suomea - livenä. Se on uskontojen aikaansaannosta.

    • Miljöö puuttui!

      Mitä siitä elokuvasta sanoisi? Siinä oli tietynlaista herkkyyttä ja aitoa epävarmuutta etenkin Raakelin osassa. Marian persoona jäi mielikuva, että häntä vedettiin voimakkaasti kahtaalle: maailma houkutti ja kuitenkin säikytti: pakoon syöksyt sen pojan sängystä, johon hän kuitenkin muka itse ensin houkutteli pojan. Juuri tuo houkuttelu ja viejän osa vaikutti hyvin epäaidolta. No, olihan kyse miehen tekemästä elokuvasta!

      Jos uskovainen tyttö joutuu uskottomien poikien kanssa tekemisiin, kyllä se epäilemättä on se poika, joka vetää uskovaista tyttöä sänkyyn. Tässä muka Maria! Syöksyy vielä ulos pimeään yöhön. Valhetta! Syntyi mielikuva, ettei nuori nainen ole edes täyspäinen. Tässäkö muka oli esitettynä filmin ydin: kielletty hedelmä! Ja siitä otettiin elokuvalle nimi.

      Marian rooli oli kuvattu muutenkin epäuskottavaksi. Äkkiloikka baarissa niitten miesten pöytään, jotka olivat ensin lähettäneet juomat Raakelin ja Marian pöytään heidän istuessaan ensin kahden. Ihan tökerö! Tuommosta Marian kaltaista ilkkumista ja riehumista Raakelin suuntaan ei taatusti näe todellisessa elämässä. Tarkoitushakuista liioittelua, jolla haluttiin osoittaa lestadiolaistyttöjen moraalinohuutta!

      Raakel oli omasta puolestaan harkitsevampi, ei ollut tarjolla. Poikakin ainakin ensin vain leikitteli. Minulle jäi epäselväksi, miten he oikeastaan törmäsivät toisiinsa. Minkälainen aasinsilta siihen oli rakennettu? Filmin loppupuolella se latokohtaus siellä kotipuolesta - se oli taas sitä Karukoskea! - siinäkin muka Raakel houkutteli se miehen päälleen! Nämä uskovaiset tytötkö ne todella aina muka hakevat ensimmäisinä suoraa seksikontaktia, kun sopiva sattuu hollille? Ja tässä muka vielä uskovainen poika! Ei totuuden häivääkään! Filmin lopussa, kun Raakel lähtee - kahdessa mielessä lähtee! - hän ilmeisesti etsii tuon pojan käsiinsä Helsingissä, koska heidän välilleen oli kuitenkin syntynyt herkkä henkinen kosketus. Raakel lähti epävarmuudessaan etsimään turvaa, kun taas Marian 'pelasti' uskovaiseksi nopea avioituminen. Tyttöjen viime katseet ja kohtaamattomuus pysäkillä olivat tylyä todellisuutta lestadiolaisessa arjessa: uskonsa kieltänyt ei ole mitään.

      Kokonaisuus oli varsin poukkoileva. Siitä puuttui täysin ne elementit, joista tyttöjen maailman olisi tunnistanut aidoksi vanhoillislestadiolaisuudeksi. Ei ollut kuvattuna yhtään vl nuorten yhdessäolon tilaisuutta, joita sentään on suunnattoman paljon. Retket, matkat, patikkavaellukset, linturetket, iltakylät, mökkireissut, lentopallo- ja pesäpalloillat, luontopolut, rantakokoontumiset ym. Ne pukupäällä pyörää polkevat äijät oli korneja - kaikkihan nyt ajaa autolla. Oliko sillä tavoiteltu jotakin alkukantaista maalaismaisuutta? Vertautui mormooneihin" Ja ei sitä nyt viisikuusimiehisenä lähetystöinä mentäne ketään naistakaan puhuttelemaan. Tuo pönötys oli oksettavaa, vaikka kyllä pönötystä nähdään siionissakin.

      • vlnen

        Hyviä pointteja!
        Mielestäni elokuva oli kankea ja ihan vääristävä kuva meidän vl:sten nuorten elämästä, ja uskon kilvoituksista. Vaikkakin "maailma" houkuttaa, niin juurikin ne (elokuvasta puuttuvat) uskovaisten nuorten keskinäiset suhteet tukevat ja auttavat jaksamaan kilvoituksessa
        Se oli filmissä kuvattu hyvin miten nuorten seksuaalisuus on hyvin piiloteltava asia aina avioliittoon saakka. Näin sen kuuluu ollakkin. Tai ainakin pussailu/seksi kuuluu vasta naisen ja miehen välille papin aamenen jälkeen. Seksuaalisuutta ei tarvitse siis poistaa ihmisestä, mutta tietyt osat eivät vain kuulu toteutettaviksi naimattomana. Sen sijaan se ettei tyttö ja poika saisi koskea toisiinsa pysyäkseen uskossa on vääristynyt kuva. Tietenkin saa..mutta liika läheisyys ja koskeminen johtaa helposti seksiin, jota emme halua ennen naimisiin menoa.


    • Exexexexexex

      Pidin elokuvasta suunnattomasti. Se kuvasi hyvin niitä elementtejä, joita olen itse kokenut. Tietenkin elokuvassa otetaan aina joitakin vapauksia, mutta kokonaisuus ratkaisee.

      Raakelin elämä on kuin omani. Sisariaan rakastava perheen vanhin, joka ei halua nostaa itseään esiin, ei kapinoida eikä halua kenellekkään mitään pahaa. Hän haluaa suojella kaveriaankin lähtemällä tämän mukaan kaupunkiin.

      Matkallaan hän kuitenkin huomaa, että maailmassa on paljon ihania asioita, jotka häneltä on salattu. Hän tuntee olevansa siinä maailmassa täysin ulkopuolinen. Hän tuntee olevansa vain kolmiulotteinen kuva, ei todellinen. Hän ei ole yksilö, vaan lestadiolainen. Hän kysyy poikaystävältään, joka kertoo olevansa ihminen 'Miltä se tuntuu?'.

      Elokuva näytti kaksi tapaa irtautua seurakunnasta. Ja niinkuin todellisessa elämässä, usein se joka lähtee ovet paukkuen tulee häntä koipien välissä takaisin. Mennään helposti ääripäästä toiseen. Mutta Raakel tutkiskeli, kuunteli itseään katseli ympärilleen ja lopulta teki ratkaisunsa. Hän hyvästeli rakkaansa itsevalmistamillaan koruilla. Kuunteli äidin muistutukset ja viimeiset voivottelut hiljaa, kapinoimatta. Bussissa hän istui yksin matkalla omaan elämään, mukanaan risti, usko, jonka hän oli lahjaksi saanut.

      Loistava elokuva!

    • ristitty

      Mailman suudimmat Rikokset tehrään uskontojen varjonalla.Sodat siunataan uskonpiiskalla myös suomessa.

      • Totuuksia

        Koskaan ei tehdä pahaa niin täysin ja niin keveällä mielellä, kun milloin sitä tehdään muka omantunnon vaatimuksesta. (Pascal)

        Me voimme saarnata pahetta vastaan mitä suurimalla ponnella, ja kuitenkin harjoittaa sitä ilman ulkokullaisuutta. (Jean Paul)

        Julmimmat valheet ovat useimmin lausutut vaitiololla. (Stevenson)

        Vakaumukset ovat suurempi vaara totuudelle kuin valheet. (Nietzsche)

        Lammas ja susi eivät määrittele sanaa vapaus samalla tavalla. (Lincoln)


    • Voe voe

      Taas joku kilahtanut vl on tehnyt avauksen. :((

    • Hyvä elokuva

      Oli todella hyvä elokuva. Nyt vasta katsoin sen, kun pidin sitä nuorten leffana oman identiteetin etsimisen myrskyissä - mitä se tietty onkin. Se oli kuitenkin tosi herkkä rakkauselokuvakin.

      Näin toisenlaista hengellisyyttä edustavana ja uskontoja tutkivana maisterisimmeisnä minusta siinä näytettiin vanhoillislestadiolaisuus aika myönteisessä valossa. Videon kommenttiraidalla ohjaaja keskustelee näyttelijöiden kanssa siitä, miten päätyivät sellaisiin ratkaisuihin kertoa tarina ja esittivät vaihtoehtoisia kohtauksia.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kielletty_hedelmä_(elokuva)

      Hienoa minusta oli se, miten Maria otettiin ilman nalkuttamista takaisin perheeseen Suviseuroilla harharetkiensä jälkeen ja hän sai tavallaan rauhan ristiriidoissaan. Mutta samalla hänestä tuli kuitenkin suvaisematon ja tunteeton eikä enää puhunut parhaalle kaverilleen, joka hänet sentään pelasti. Minusta hän tavallaan tukahdutti kaiken muun paitsi yhteisön normit että saisi jotain tolkkua elämäänsä.

      Mariahan oli tuossa äärimmäisyysihminen ja tasapainoton: hän kokeili kaikki paheet ja sellaisen mitä pidetään "maailmallisen ihmisen" normaaleina tapoina, vaikkei niin ole, että kaikki meikkaavat, ryyppäävät ja tyrkyttävät itseään kaikille miehille ja käyttäytyvät holtittomasti kuten Maria. Jos joillakin lestadiolaisilla on tällainen kuva niin se on kyllä väärä. Totta kai uskonyhteisössä henkisenä vankina ollut nuori menee heti äärilaidasta toiseen, kunnes löytää sen oman tiensä. Tällaisen olen huomannut tosielämässäkin lestadiolaisuudesta irtaantuneiden tyttöjen keskuudessa. Ensin vedetään situkkaa ja meikataan täysin yli ja käyttäydytään päättömästi, kun ekaa kertaa elämässä saa itse jostain edes päättää.

      Raakel taas oli harkitseva ja hänen ei tarvinnut elää noita "maailmallisen ihmisen" kliseitä, mitä ilman tosiaan kyllä valtaosa normaaleista nuorista tuntuu ihan hyvin pärjäävänkin, vaikka lestadiolaiset yrittää levittää sellaista kuvaa, että jos lestadiolaisuuden jättää, on toinen vaihtoehto alkoholi ja rappio, ihan kuin ei muuta uskonnollisuutta ja tavallisuutta olisi.

      Niinpä Raakel oli täysin varma siitä, että valitsee uskonyhteisön normien sijaan oman tiensä ja rakkauden. Raakelin ja Tonin suhde näytettiin tosi kauniina kehityskertomuksena. Niin hänkin löysi oman itsensä, joka tuntui siellä kotona olevan kovin hukassa siellä yli 10 sisaruksen arkipäivän työjuhtana. Kukaan ei kysellyt miten lapset voi, mitä Raakel ajattelee ja haluaa. Ketään ei kiinnostanut. Mutta heti jos osoitti kiinnostusta poikiin, tuli ukkokööri ojentelemaan. Sillä ei näyttänyt olevan mitään väliä vaan heti jos jotenkin rupesi ajattelemaan itse, joutui turpean ukkoköörin kurinpitotoimien kohteeksi.

      Se olikin ahdistavaa näin normikansalaisella: jokin pullaa naamaan vetävä turpea ukkokööri kiertää ja kontrolloi ja jopa tulee taloon ahdistelemaan kun tytär on ruvennut meikkaamaan. :) Tuntuu täysin absurdilta, että joku katsoo tällaisen yksityiselämään puuttumisen asialliseksi. Minä kun odotin tuolta elokuvalta ainakin siinä vaiheessa, kun saarnaaja lähestyi Raakelia ja antoi tälle tikkarin, että hän yrittää tarjota jotain muutakin uskon nimeen eli odotin tietty että perheen miehet jotenkin yrittää käyttää tyttöjä hyväksi ja sen takia tytöt lähtee kaupunkiin. Vähän on alkanut nämä sterotypiat näinkin päin syntymään, että lestadiolaisuudesta on tullut jotenkin lihavien ja fanaattisten irstailija- pedofilien lahko ihmisten mielissä, kun se itselläkin tuli mieleen.

      Kannattaa katsoa ja muodostaa oma mielipide. Tämä oli minun.

      • giuperhg

        pelle


    • pois espoon ry:stä

      Samoin kun kuulen sanan lestadoliasuus, tulee mieleen tervot ja muut lapsia raiskaavat. Todellinen seksistinen väkivalta lahko edes lapsia ei suojella jos äiti halua, antaa lapset isälle.

      jos et anna menen tyttärille

    • katsokaakaikki

      Hyvä kuvaus.
      Äijä- aloittaja homoksi-pf tunnetaan. Puhuu täyttä sontaa.

    • Teeveesynti

      Nyt kyllä menet heti pyytämään anteeksi TV- syntiä! Hyi sinua saastaista syntistä. Helvetin lieskat odottavat sinua!

    • aiottekotehdäasiallejot

      Sitä tulee ihmetelleeksi kuka on keksinyt tuon naurettavan sanahirviön, -iltakylät-!!

      mitä on sen päässä liikkunut joka on laittanut hengelliseen kontekstiin tuollaisen sanan joka ei ole suomen kieltä, ei tarkoita mitään, eikä ole mistään kotoisin!?!?

    • Ei_kielletty_hedelmä

      No johan on alottajalla mennyt tunteisiin. Ja levy jääny junnaamaan tuon sonnan kanssa.

      Mielestäni elokuva antoi aika radikaalit ääripäät uskonollisuudelle sekä kokeilunhaluille. Ideana ihan hyvä. Seksinhimokkuutta oli mielestäni inasen liikaa. Muistutti omaa nuoruuta vähäsen, kaverini kun sattui olemaan lestadiolainen ja kokeili salaa uskonnolleen ohjeellisesti kiellettyjä asioita.
      Mutta ihan ok elokuva.

      Jäi vain ihmetyttämään palstan aloittajaa. Katsonut elokuvaa ja tullut tänne kommentoimaan, vaikkakin lestadiolaisuudessa ohjeistavasti kielletty television ja tietokoneen käyttäminen sekä elokuvien katsominen ylipäätään.

    • Tiedän että suurin osa vanhoillislestadiolaisista ei pidä minua oikeana uskovaisena. Olen luterilaistaustainen, tulin uskoon nuorena helluntaiseurakunnassa ja kuulun nykyisin vapaakirkkoon. Pidän kyllä myös teitä vanhoillislestadiolaisia uskonsisarina ja -veljinä, oikeina kristittyinä.

      Katsoin tuon elokuvan juuri. Elokuva pelkistää aina todellisuutta. Jotain yritetään sanoa vähällä, maalata muutamilla kohtauksilla jotain asiaa tai ilmiötä tarkasteltavaksi. Ymmärrän, että voi herättää monenlaisia tunteita vanhoillislestadiolaisessa. Minusta elokuva oli tavallaan aika kaunis. Taiteella voi olla eettinen päämäärä, vaikka siinä esitettäisiin epäeettistä toimintaa. Ehkä tässä haluttiin lähinnä kuvata suomalaisten nuorten kasvukipuja ja kamppailuja.

      Varmasti vanhoillislestadiolaiset osaisivat halutessaan tehdä elokuvan, jossa liikettä kuvataan tarkemmin ja sisältäpäin. Tässä on vain eräs ulkopuolinen näkökulma elokuvataiteen keinoin, jossa jotain yritetään jotain kertoa katsojalle. Sisältä- ja ulkoapäin tarkastellen uskonnolliset liikkeet näyttävät aika erilaisilta.

      Voin kyllä vapaissa suunnissa nuoreksi aikuiseksi varttuneena jotenkin samaistua elokuvassa kuvattuun uskon yhteisön ja maailman välillä koettuun eroon ja jännitteeseen. Nuori etsii identiteettiään, rajojaan ja tekee elämänvalintoja, myös uskon suhteen. Se on usein hämmentävääkin. Sekin tunne välittyi.

      Täytyy myöntää, että parhaan hääpuheen, jonka olen kuullut, olen kuullut vanhoillislestadiolaisissa häissä Leppävirran ev. lut. kirkossa. Helluntailaiset kaverini kävivät myös joskus suviseuroilla, en ole itse käynyt vielä, ja kehuivat että hyvää opetusta oli.

      Ongelmia on varmasti teidänkin yhteisössä, mutta niin on ulkopuolellakin. Kaikissa yhteisöissä on omat haasteensa. Uskon, että tietyt säännöt, jotka ulkopuoliset voi kokea ahdistavana, voivat tuoda myös turvaa, jäsentää identiteettiä ja ihan suojellakin. Lapset tarvitsevat rajoja ja raukkautta ja vapauteen kuuluu aina myös vastuu.

      Toivon jokaiselle palstan vanhoillislestadiolaiselle lukijalle ja muillekin kaikkea hyvää!

    • kyrpiensyystuulet

      koko elokuva tiivistettynä: kaksi kiimaista nuorta lähtevät helsinkiin etsimään panoseuraa heti ensimmäisesta vastaantulijasta

      666/69 katsoisin uudelleen

    • Entykännä

      Paskaleffa.

    • lesta

      lestat ovat rahan ahneita rosvoja jotka vievät leivän köyhien suusta jos et kuulu lahkoon

    • Kysyntäjatarjonta

      Sikojen ruokaa tuotetaan, jos sikojen ruokaa ostetaan.

    • Syyjaseuraus

      Jos panettaa niin raiskataan

    • Hyvä_elokuva
    • Niin_totta
    • Anonyymi

      Onpas kiellettyä

    • Anonyymi

      Meillä katottiin koulussa tuo elokuva, en usko kylläkään eikä sitä tarvitse tuputtaa kiitos:) mutta kyllä niinku ärsytti kattoa sitä. Onko kaikki normaali tosiaan syntiä teille elokuvat pussaaminen seksi alkoholi meikit ja lävistykset? En tarkoita pahalla on vain niin vaikea ymmärtää miten kaikki normaali on syntistä ja helvettiin johtavaa, ja miksi kortsua ei saa käyttää?

    • Mihin muuhun lahkoon Sinä maalitat Kaikki Synnit elokuvan.
      Jokainen omilla silmillä ei ole huomaamatta, kuinka yhtä se on kautta linjan VL sähläämisestä.
      Itkua, petosta, painostusta, syrjintää ja piiloseksiä ei voi mihinkään muuhun ihmisryhmään mieltää.
      Muuten, onko Sinulla TV, jos on ja ylipäätään katsot, olet kuoleman synnin alla elävä.
      Kerro, mikä ei täsmää?

    • Anonyymi

      Huomaa kyllä vl:en kommenteista, että aihe on kiusallinen. Mutta entisenä vl:nä totean oman kokemukseni perusteella, että elokuva oli hyvin onnistunut kuvaamaan esimerkiksi 1980- luvun uskovaisten nuorten taiteilua uskon ja kiusausten välillä. Aivan toisinto kahden tuntemani nuoren naisen seikkailuista. Heistäkin toinen jäi , mutta toinen ymmärsi lähteä. Ja on elänyt hyvinkin tyytyväisenä elämäänsä.

    • Anonyymi

      On se aivan hirveää, kun julkituodaan salaisimmatkin asiamme, kuten esim. sekin, mitä rukoushuoneittemme peräkammareissa touhuavat parannuskokousten vanhimmat esirukoilijat tekevät neitsyeitä valmentaessaan. T. Ei vielä peräkammariin päässyt nuorempi esirukoilija.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maailman suurin sanomalehti: Sanna Marin on coolein poliitikko

      Sanna saa taas ylistystä maailmalla. Ja mikäs siinä, onhan hän ylivoimaisesti paras pääministeri Suomen historiassa. https://www.iltalehti.fi/ulkomaa
      Maailman menoa
      449
      2326
    2. Petteri Orpo väläyttää leikkauksia: 'Me joudumme säästöihin ja sopeutukseen'

      Jätti-inflaatio sähkö, polttoaineet, ruoka ym. kallistuu hurjasti ja Petterin kokoomus haluaa leikata, ja kokoomuksen tuntien leikkauksien painotus ni
      Maailman menoa
      127
      1274
    3. Kerrotko mies mikä minussa on vikana?

      Kun, et kerran lähesty?
      Ikävä
      182
      1087
    4. Sanna Marinin UUSI sähellysvideo julki. Iljettävää ja kuvottavaa katseltavaa

      En olisi uskonut että näen maamme pääministeristä näin puistattavan videon. Jos jäljellä oli vielä ripaus arvovaltaa ja kunnioitusta pääministeriä koh
      Maailman menoa
      251
      1038
    5. Parveketupakointi

      Tupakoija on itsekäs ja piittaamaton muista asukkaista, parvekkeella tupakoijan savu kulkeutuu useisiin lähistöllä oleviin asuntoihin. Ei ole mukavaa
      Maailman menoa
      133
      1003
    6. Mulla on ikävä sua

      Se on paisunut ihan valtavaksi ja täyttää mun koko pään. Naiselle
      Ikävä
      44
      938
    7. Olen pahoillani

      Ei ollut muuta vaihtoehtoa
      Ikävä
      46
      848
    8. Kellyn velat on jo 34000 ja on kelan asiakas.

      Tälläistä nää naiset on kaikki samanlaisia, kun mies ei maksa niiden velkoja ja elämää niin kaikki menee vaan ulosottoon.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      46
      829
    Aihe