Kuinka tällasta rakentamista voidaan hyväksyä rakennus valvonnassa tänä päivänä, noin tuore kauppakeskus ja aivan homeessa koko paikka! Parkkihallissakin jokainen voi haistaa karmean lemun ja kauppakeskuksen puolella liikkeissä työntekijät joutuu kärsimään ja sairastelemaan kun jotkut jättää kuivattelut puoli tiehen rakentamisen aikana eli siitähän saa jatkossa kärsiä viattomat osapuolet! Uskomatonta! Ei taida oikein ilmastointikaan pelata kun tunkkasuus tulee liiketiloissakin vastaan, vertaapa kun menet vaikka sokokselle, carlsonille... ilma on hieman erilainen....
ISO MYY JA Sisäilma ongelma
32
2489
Vastaukset
- homekeuhko
Tätähän se on nykypäivän rakentaminen kun rakennustarvikkeita seisotetaan sateessa eikä niitä kuivata ennen kuin seinään tm. laitetaan.
Kiireellä rakennetaan välittämättä siitä millainen rakennus on muutaman vuoden päästä.
Eihän sillä ole enää väliä kun on rakennus pystyssä.
Korjaukset maksaa rakennuksen omistaja ja saahan rakentaja taas lisää töitä rahaa
jos rakennuksen omistaja enää palkkaa samaa firmaa. - rahanahneus
Kellään ei ole mielessä, kun mahdollisimman pienet kustannukset ja isot voitot. Niin rakennuttajilla, kuin rakentajilla. Tähän on suomessa tultu....kaikki on paskaa paitsi kusi ja sekin on epäkuranttia litkua.
- ei ei
itsekkin olen ollut korjaamassa noita sisäilman ongelmia.. saa nähä mitä käy..
- 345
Hei. Aikalailla edesvastuutonta puhua tälläista ennenkuin sisäilmatutkimusten tulokset ovat valmistuneet.
- homekeuhko
Se on ihan sama puhuuko niistä vai ei kun niille ei tehdä mitään kuitenkaan.
Olin paikassa jossa oli todistettavasti hometta ja se oli tutkittu, mutta siellä vaan oli muutama sata ihmistä homeen keskellä.
Sairastelimme ja poissaoloja tuli mutta kukaan ei tehnyt mitään.
Itse sain altistuksen ja nyt "pelottaa" aina uusi paikka johon töihin menen, eli sairastunko taas ja sama rumba alkaa jälleen.
Sitä ei usko ennen kuin sen kokee ja sit se on jo myöhäistä.
Sairaus on ja pysyy.
- nohuhhhh
onko myyssä oikeasti sisäilmaongelmia? entäs missä kunnossa on ne kalliit yläkertaan rakennetut asunnot?
- uNkki
Ongelmia on vain ihmisillä, jotka luovat itselleen ongelmia. Jos olisi sota-aika niin tuskinpa sisäilmaongelmat ois päivän lööppi. Älkää menkö sinne jos ahistaa olla sisällä noin paljon.
- oppinut karttamaan
Just joo puhut asiasta mistä et näemmä tiedä mitään.
Jos on työpaikka siellä missä sisäilmaongelma niin pakko siellä on olla tai ainakin käydä ennen kuin määrätään taas sairauslomalle oireiden vuoksi.
Ja ennen kuin saa pomon uskomaan ettei voi olla siellä kun sairastuu.
Itselläni myös tullut oireita nyt keväällä tuolla ulkonakin kun pölisee ym.
Eli kotona helpointa mutta asioita kun pitää hoitaa niin pakkohan se on mennä uloskin ja niihinkin paikkoihin joissa on sisäilmaongelma.
Miten voi verrata nykypäivää sota-aikaan?
Jokainen on eri aikakausi ja omat lööpit ja ongelmat. - JärkiKäteen
oppinut karttamaan kirjoitti:
Just joo puhut asiasta mistä et näemmä tiedä mitään.
Jos on työpaikka siellä missä sisäilmaongelma niin pakko siellä on olla tai ainakin käydä ennen kuin määrätään taas sairauslomalle oireiden vuoksi.
Ja ennen kuin saa pomon uskomaan ettei voi olla siellä kun sairastuu.
Itselläni myös tullut oireita nyt keväällä tuolla ulkonakin kun pölisee ym.
Eli kotona helpointa mutta asioita kun pitää hoitaa niin pakkohan se on mennä uloskin ja niihinkin paikkoihin joissa on sisäilmaongelma.
Miten voi verrata nykypäivää sota-aikaan?
Jokainen on eri aikakausi ja omat lööpit ja ongelmat.Mun kaveri kerkes olla 6kk töissä kaupungilla,vakkarisopparilla
kunnes kyllästy jatkuvaan sairasteluunsa (todettu hometta työpaikalla) ja jäi sairaslomalle siihen saakka kunnes sai siirron,eli aika pienellä rahalla.Pomo anto hyvät suositukset ja työyhteisö taputti kun yks uskals lähteä. Loput jäi marisemaan ja saikuttelemaan. Sellasia naiset on,selitellää ja keksitään syitä olla lähtemättä joten miksi hometaloja korjattais kun porukka siellä silti on?? Menkää lakkoon ! Mut ei kun kivempi näköjää hankkia astma tms ja valittaa ympäriinsä sillä välin kun home jatkaa tuhojaan!
Mitä aivottomia lampaita työmaailma täys!! - Järki Kädesä
JärkiKäteen kirjoitti:
Mun kaveri kerkes olla 6kk töissä kaupungilla,vakkarisopparilla
kunnes kyllästy jatkuvaan sairasteluunsa (todettu hometta työpaikalla) ja jäi sairaslomalle siihen saakka kunnes sai siirron,eli aika pienellä rahalla.Pomo anto hyvät suositukset ja työyhteisö taputti kun yks uskals lähteä. Loput jäi marisemaan ja saikuttelemaan. Sellasia naiset on,selitellää ja keksitään syitä olla lähtemättä joten miksi hometaloja korjattais kun porukka siellä silti on?? Menkää lakkoon ! Mut ei kun kivempi näköjää hankkia astma tms ja valittaa ympäriinsä sillä välin kun home jatkaa tuhojaan!
Mitä aivottomia lampaita työmaailma täys!!Vai aivottomia lampaita....
Määräaikaisena työntekijänä oli paha mennä vaihtamaan paikkaa ja jos olisin irtisanoutunut niin karenssit ym. iskenyt päälle.
Ja kaiken lisäksi kun työterveyslääkärit vaan antibiottia määräs ja totesi et kyllä tällä lähtee tauti kuin tauti.
No helpottihan se hieman, kun sairauslomaa sain ja olla kotona, mutta kun palasin töihin niin sama alkoi taas.
Sehän tässä kaikkein vaikeinta on kun tuntuu ettei kukaan usko että työpaikan huono sisäilma tekee sairaaksi.
Hyssytellään vaan asiaa kaikkein eniten pomo, varmaan kielletty sanomasta mitään pahaa ilmanlaadusta ym.
Tätä sairastamista ei tunnu kukaan uskovan todeksi ennen kuin sen itse kokee.
Näin olen sen huomannut.
Pitää asiasta puhua/kirjoittaa että saisimme jotain muutosta noiden kaupungin päättäjien ajatusmaailmaan ja tutkimaan paremmin asiaa.
Jos tämä tuntuu sinusta valitukselta niin ei ole pakko lukea. ;)
- ...
Omasta kokemuksestani voin todeta, että vaikka Myyssä työskentely oli terveydelleni ja lopulta jo omalle jaksamiselleni täyttä helvettiä, kun kukaan ei uskonut niin täytyy vaan olla onnellinen, kun tein päätöksen ja lähdin!
Tekemääni työtä jäi hieman ikävä, muttei sen takia kannata terveyttään riskeerata. Jo parin vuoden altistumisesta taisi jäädä elinikäinen muisto.
Järjetöntä hyssytella olemassa olevaa, todellista asiaa. Ei lietsoa, mutta puhua rehellisesti, jos jollekin olisi apua tiedosta, ettei tarvitse itseään luulotautiseksi lopulta luulla ja ihmetellä sairastelemistaan.
Ei ne ongelmat rakennuksen ikää katso, niin kuin on jo monessa tapauksessa todettu ja toisaalta onhan Myyssä paljon muutakin kuin uudisrakennusta ja myös sieltä osa ongelmista saattaakin olla peräisin sen kiireellisen rakentamisen ja vetisen maaperän lisäksi?- Järki Kädesä
Oikean päätöksen teit kun läksit paikasta joka sairastutti sinut.
Itse olin sinällään onnellisessa asemassa kun olin määräaikainen ja pääsin pois kun työsuhde loppui.
Mutta kuten yllä kirjoitin niin huonoa se ettei minua uskottu lääkärissä tai muuallakaan.
Hulluksi, laiskaksi ym. varmaan leimattiin.
Nyt kun olen tervehtynyt niin listannut asioita oireista joita sain ollessani kyseisessä työpaikassa:
- jatkuva yskä
- kurkussa ahdistus
- silmien kutina
- nivelten turvotus/särky
- hiusten runsaampi lähtö
- ainainen väsymys ja voimattomuus yleensäkin
Paljon on paikkoja joissa on sisäilma ongelma ja onneksi nyt on jo hieman enemmän alettu tutkia asiaa.
Itse tunnen (oirehdin) melko heti jos jossain rakennuksessa on sisäilmaongelma/hometta. - työntekijä^
Hyvä kun olet lähtenyt! Terveyttä emme saa takaisin, sitä ei kannata menettää työn takia, jos vain ratkaisu löytyy muualta. Minusta tuntuu uskomattomalta, miten kukaan ei taida siitä rakennuksesta olevinaan löytää mitään vaikka tuntuu joka liikkeestä löytyvän ihmisiä jotka oireilee...pentikin tilat on sellaiset jossa itse en saa oireita, ne onkin eri ilmastoinnin alla ja vanhaa rakennusta.
- ...
Kyllä siihen rakennukseen sopii erittäin hyvin sanonta "Juosten kustu", miksi piti olla hoppu rakentaa ja saada valmista. Nytpä sillä kiireellä on varmaan jossain vaiheessa pitkät seuraamukset. Kunhan joskus joku uskaltaa puhua ja asioita selvittää.
Ja kun ei osata/viitsitä taaskaan ilmastointia käyttää ja huoltaa niin ei ainakaan paranna asiaa!- panteleia2
Mitä, eikö Joensuun kaupungin rakennusvalvonta ole valvonut että IV-suunnitelmat ovat asianmukaisella tasolla ja että toteutus vastaa suunnitelmia?
- ikujhygtfrde
Sama kävi tuolle areenalle, kiireellä rakennettiin ja paljon virheitä tuli.
Nyt sitten arvuutellaan kuka korvaa vahingot.
Tätä se on nykyisin tämä rakentaminen. - Ei hämmästytä
ikujhygtfrde kirjoitti:
Sama kävi tuolle areenalle, kiireellä rakennettiin ja paljon virheitä tuli.
Nyt sitten arvuutellaan kuka korvaa vahingot.
Tätä se on nykyisin tämä rakentaminen.Onneksi kaupunki on hanakka puuttumaan havaittuihin virheisiin. Areenan rakentajavastuuta alettiin perämään jo 10 vuoden ihmettelyn jälkeen. Lopputuloksena tulee olemaan se että kaupunki korjaa katon ja lattiat omine kustannuksinensa.
- oioioiooioi
Ei hämmästytä kirjoitti:
Onneksi kaupunki on hanakka puuttumaan havaittuihin virheisiin. Areenan rakentajavastuuta alettiin perämään jo 10 vuoden ihmettelyn jälkeen. Lopputuloksena tulee olemaan se että kaupunki korjaa katon ja lattiat omine kustannuksinensa.
Niin eli me kaupungin asukkaat maksamme noiden rakennusfirmojen virheet ja ne pääsee kuin koira veräjästä.
- syykiireeseenon
Siksi oli kiire kun tiedettiin että halpa raha loppuu, ja pahimmillaan tulee lama.
Piti ehtiä ilmaisen rahan aikaan. Rakennuksilla on juuri sen vuoksi monesti kiire, ihan OK-talojenkin kohdalla - .....
Todella juuri näin!!Käsittämätöntä miten asiat voidaan painaa villaisella ja kuinkahan kävisi jos otettaisiin "puolueettomat" homekoirat paikalle??? Ihmettelen jos ei mitään löydy ja tuskinpa siellä on muovimattojen alle katsottuna, jos sellaisia vielä jossain on. Rakentajat vaan itse tietää kertoa, että märkänä on pinnoitettu kun näin on pakotettu tekemään kiireen vuoksi! Ja tämän vuoksi ihmiset menettää terveytensä!!!
- raksa mies
..... kirjoitti:
Todella juuri näin!!Käsittämätöntä miten asiat voidaan painaa villaisella ja kuinkahan kävisi jos otettaisiin "puolueettomat" homekoirat paikalle??? Ihmettelen jos ei mitään löydy ja tuskinpa siellä on muovimattojen alle katsottuna, jos sellaisia vielä jossain on. Rakentajat vaan itse tietää kertoa, että märkänä on pinnoitettu kun näin on pakotettu tekemään kiireen vuoksi! Ja tämän vuoksi ihmiset menettää terveytensä!!!
jos märän päälle pinnoitetaan pinnoite irtoaa,
- .....
Kyllä pääsi taas kiinteistön omistaja helpolla kun sisäilmatutkimuksissa ei yllättäen löytynyt mitään ongelmaa...kyllä se homekoira olisi vaan niin hyvä tällaisiin, ei ois kenenkään puolella!
- ...
Niinpä, paljonkohan lie omistaja maksanu sisäilmatalolle, että tutkimukset hoidetaan "puhtain" lopputuloksin ??? ongelmat lähtee yleensä pohjasta ja tässä he ei siellä edes tehneet mittauksia, näinhän ne saadaan asiat näyttämään hyvältä...ei luotettavaa toimintaa paikalliselta mittaajalta!
- ykämies
No ruplemses here! T. Ykä-mies
- No ropleemis
Jokainen sisäilmahienostelija jolle ei työ maistu voi siirtyä ulkoilmaongelman puolelle. Ota loparit ja häivy.
- juhnybgtfvr
No ropleemis kirjoitti:
Jokainen sisäilmahienostelija jolle ei työ maistu voi siirtyä ulkoilmaongelman puolelle. Ota loparit ja häivy.
Noo odotellaan kunhan sinäkin sairastut niin huomaat ettei se niin yksinkertaista ole.
Kun kerran altistut niin ainainen vaiva jää.
- mittari mato
mitataan ulko puolisella.olen rakennus alalla 90 luvulla kun oli lama oli paljon ongelmia kun ei kauppa käynyt oli home ongelmia.mitattiin ei hometta teko syitä löytyi.mielenterverveys ongelmat yleisiä 9 millinen burana auttaa.
- mittari mato
Tiedänkainen mitaa misesta. Olen-käytyt kursiin j osaan lueka ohje kirjast kaikentiedon jottasaisin samat tuloksetkun 90_luvulla *mistäpuhuin. ,Derttä seillaia
ps. Riih Raah, olen moottorisaha. RII HRAAH
- totta joka sana
Homealtistus ei ole mielenterveys ongelma vaan todellinen vaiva josta et pääse koskaan eroon.
On vain niitä ihmisiä jotka eivät usko itse asiaa vaan haukkuvat homealtistujia "hulluiksi".
Itse olen homealtistunut ja en keksi asiaa sillä olen herkistynyt niin että jatkuvia poskiontelontulehduksi sekä yskää ja äänen käheyttä esiintyy tiuhaan.
Antaisin tämän pois jos vain voisin, mutta kärsittävä on.
Kaikkein harmillisin juttu asiassa on että herkistymisen aiheuttajaa on hankala eritellä ja saada kunnon hoitoa.
Eli saat oireita mutta et tiedä mikä sen aiheuttaa. Se iskee yllättävässäkin paikassa jopa aivan puhtaan ja hyvän näköisessä rakennuksessakin.
Varsinkin jos olet jo herkistynyt tosi pahasti niin kuin minä.- ammmyyy
Ettei olisi ebolaa, varohhan tummaa tuiketta...
- rwetrewtret
ammmyyy kirjoitti:
Ettei olisi ebolaa, varohhan tummaa tuiketta...
Mikäli ei ole asiallista sanottavaa, voisitko olla hiljaa. Ei taida äly riittää sulla edes siihen.
- reytretrt
Kaikki sympatiat altistuneiden puolella. Tsemppiä!
Homeen lisäksi rakennuksissa voi olla myös monenlaisia kemikaalialtistuksia rakennusmateriaaleista, pinnoitteista ja ties mistä mitkä aiheuttavat samantyyppisiä oireiluja. Näitäkään ei ole tutkittu kunnolla vaikka monikemikaaliyliherkkyys kasvaa kohisten väestössä.
Ei käy kateeksi esimerkiksi Kuopion ikean työntekijöitä. Liikkeessä läpi kävellessä meni nenä tukkoon ihan kunnolla, luultavasti huonekaluista haihtuvien kemikaalien takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743