Tietoa Jeep Compass-Patriot. Dodge Caliber-Avenger-Journey omistajille. Omistan Compassin (ajettu 210000km) jossa on VW pumppusuutin moottori 2.0 TDI. (nimetty 2.0 L CRD). Auto alkoi pari kertaa sytyttämään vikavaloa ja antoi koodin PO 234 (overboost condition) sekä olemaan tehoton. Uudelleen käynnistys auttoi, mutta imuääni resonointi alkoi tyhjäkäynniltä pariintonniin kuulumaan ohjaamoon.
Turbon säätyvät siivekkeet alkavat jumittaa. Itselläni säätötanko liikkuu, mutta eivät ilmeisesti kunnolla. Liikuttelu ei auttanut. Turbon tyyppi itselläni on Garrett GT1749V. ovh. hinta jossain 700€ korvilla. Taidan vaihtaa itse, mutta kuitenkin.!!
Kyselin tutuilta ja tuntemattomilta asiasta suoraan, ja kävi ilmi että turbomurheet ovat valitettavan totta. Tämä VW ominaisuus jossa ovat EGR, LongLife ja hiukkassuodatin yhdistettynä kyseiseen moottoriin aiheuttavat turbon rikkoutumisen. Pahalta näyttävät uudemmatkin VW koneet.
Rikkoutumisia on tapahtunut jo 60-70 tkm ja yleensä n. 200tkm kohdalla.
Kestävimmät dieselit on jo taidettu tehdä ja ne ovat joko ahtamattomia VW 1.6 ja 2.4 ja vastaavat muiden merkkien. Sekä työkoneiksi tarkoitetut esim. 5.9 Cummins. tms.
Päätin laittaa turbon kuntoon ja jatkaa ajoa. Ei mun kannata vaihtaa autoa ja kiukutella asiasta täällä. Laittoi miettimään onko päästö/kulutus/teho/kustannus paineet pilanneet kestävyyden. Puhelimissakin tuntuu olevan näin. .
Hyvää kesän alkua muille kyseisen moottorin omistajille. Muistakaa että mueheet se on joka merkillä..!
Jeepin diesel
6
2637
Vastaukset
- hoppivaari
Onneksi 2012 mallin compassissa jo mersun 2,2l diesel...ei murheita!!!!!!
- Das Turbowreck
Vaihdoin tallissa turbon. Setti makso tarvikeliikkeen kautta vähä vajaa 900€. sis. tiivistesarjan. Paketissa turbo on pakosarjan kanssa yhtä könttää. Eka ilta otin vetoakselin pois ja irrotin imuputket yms. Irrotelin pakosarjan pultit ja egr ja öljyputket. Pakoputken ja turbon klemmari meni rikki ja jouduin ostaa uuden (29€).
Toisena iltana otin paketin ulos ja laitoin uuden sisään. Kaikki kasaan ja momenttiin kiritys. Homma jäi kesken vieraiden takia.
Kolmantena iltana tarkistin kaiken ja laitoin uudet öljyt ja suodattimen ennen koekäyttöä. Koekäyttö ja ajokoe, kaikki pelaa.!
Turbon säätyvät siivekkeet jumittivat, vanhassa jonka palautin vaihto osana.
Aikaa meni yhteensä kiiruhtamatta n. 12 tuntia.- oppirahat maksettu?
muista jatkossa jälkikäyttäminen ajon jälkeen niin pysyy tuo uusi turbo kunnossa.
- Das turbowreck
Jälkikäyttö on ok! Kovan ajon jälkeen, jotta laakerit pysyvät kunnossa, omassa ei llakereissa ollut sanottavaa, mutta nuo säätyvät siivekkeet kun jumittavat. . . siihen en keinoa tiedä.. . Longlife öljyt , pakokaasun takaisinkierrätys, hiukkassuodatin. mahdollisina syinä??
- samaris_49
jeep Patriot JEEP PATRIOT (MK74) 2.0 TD (103KW) Vasen etulokasuoja on tosi liika sähköjohdot meni vähän sekaisin miten voi saada yhdestettu oikein
Ystävllisin terveisin - SAMARIS_49
jeep Patriot JEEP PATRIOT (MK74) 2.0 TD (103KW) Vasen etulokasuoja on tosi liika sähköjohdot meni vähän sekaisin miten voi saada yhdestettu oikein , löytyykö kenella korjaus suunnitelma?
Ystävllisin terveisin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1682827
- 2012107
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.592091- 711776
- 921658
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91561- 841278
- 811090
- 951049
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2011049