Moottorin vaihto

1+17

Onko kokemuksia moottorin vaihdosta viime aikoina? Mistä voisi saada sopivaan hintaan vaihdon? Noin 17 hv moottori vanhempaan pikkupurteen.

33

1929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyydä vaikka alkuun suositukset ja tarjoukset:
      Veneakselisto (beta kubota)
      Tapimer (nanni kubota)
      Tekno-marine (sole mitsubishi)

    • Konekeisari

      17 hv kone pikkupurteen... No, kukin tavallaan.

      Saattaisi myös auttaa kysymykseen vastaamista jos mainitsisit edes paikkakunnan, saati sitten sen, minkä koneen tilalle ja minkälaiseen veneeseen olet konetta vaihtamassa...

      • 14+1

        Pääkaupunkiseudulla Volvo Penta MD5B:n tilalle 27 jalkaiseen.


      • MD5
        14+1 kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudulla Volvo Penta MD5B:n tilalle 27 jalkaiseen.

        Vetuksen m2.02 menee heittämällä MD5:n tilalle, eli ei tarvitse tehdä suuria laminointi tms. töitä, jotka nostaa asennuksen hintaa.

        Itse en kyllä vaihtaisi MD5:sta pois jollei kone ole täysin kuollut. On meinaan sen verran tasokasta wanhaa rautaa. Ton kokoisessa ja ikäisessä veneessä uusi kone saattaa maksaa asennuksineen yhtä paljon kuin veneen käypä arvo on.


    • Vuosi sitten

      Tapimerilta hommasin omaani Nannin. Välittivät hyvän asentajan ja kone on osoittautunut hiljaiseksi ja varmaksi peliksi. Suosittelen.

      • Benkku -82

        Sama kokemus, mutta kone oli Kubota Beta ja ostin Veneakselistosta. Ongelmitta meni koko homma ja kohtuuhintaan.


    • Moottorin vaihto

      Omaa kokemusta ei ole, mutta ystäväni hankki veneeseensä Vetus moottorin ja asennuksen teki Reinmar: http://reinmar.eu/ Kaverini oli tyytyväinen lopputulokseen. Hintatasosta en tiedä mutta sehän selviää kysymällä.

      • Vetus hyväkokemus

        Omaa kokemusta on Vetus-moottorista tähän mennessä tuntimittarin mukaan 3400h. Vetuksen kone on Mitsubishin diesel, jonka hollantilainen Vetus on marinoinut. Moottori käy tasaisesti eikä tähän mennessä ole tuottanut mitään harmeja. Olen erittäin tyytyväinen ja voin suositella.
        Huolto-osat (impellerit, filtterit...) ovat mielestäni halvempia kuin V-P:n vastaavat.


    • Solekin

      Kun tässä on nimi. spkoon listasta kahta ensimmäistä suositeltu niin lisätään siihen kolmaskin: Tekno-Marine ja Sole. Omalla kohdallani oli kylläkin kyse vähän isommista koneista, kun 3-sylinterinen VP vaihdettiin 4-sylinteriseen Soleen. Työ tehtiin hyvin ja kohtuuhinnalla.

      • Solekin

        - - - nimmerkki spkoon listasta - - -


      • mitsun koneita

        Sole on espanjalaisfirman marinoima Mitsubishi, Vetus on hollatilaisfirman marinoima Mitsubishi diesel.


    • Kopkop.

      Vanhan VP2001 päivitys uuteen 16hv Sole mini 17-malliin vanhalle 120S vetolaitteelle asennettuna 6500 eur.

      • Aki_

        Menikö potkuri vaihtoon myös?


      • Aki_

        Näyttäisi olevan sama moottori tuo Mini-11 ja Mini-17. Ainoastaan kierrosluku 3000/3600 erottaa.
        Rajoitetaanko kierrosluku ainoastaan kaasuvivuston rajoittimilla vai onko eroa myös muualla. Eli onko jälkikäteen muutettavissa helposti vai vaatiiko muita muutoksia?
        Hintaeroa on kuitenkin jonkun verran.


      • Kopkop.
        Aki_ kirjoitti:

        Menikö potkuri vaihtoon myös?

        Ei mennyt.


    • Reinno F

      Pikkuisen epäilevämpi näkemys: pienen teollisuusdieselin käyttötunnit ovat jotain 5 000 luokkaa ennen kuin suurempi remonttitarve tulee eteen. Sellaisen jälkeen ne käyvät vielä toiset 5 000 tuntia. Venemoottorit eivät pääse lähellekään tällaisia lukuja. Joten kannattakoo todellakin ryhtyä kallisiin vaihtopuuhiin ennen kuin kone on todistettvasti loppu? Venemestarissa tais pari vuoitta sitten olla juttusarja, jossa raportoitiin VP 2002 vaihtamisesta uuteen rautaan. Tyyristä (10 grand) ja vaivalloista! Kun vanhalle VP:lle tehtiin ruumiinavaus, se oli ymmärtääkseni täysin priimakunnossa. Tästä aspektista puhuttiinkin artikkeleissa kovin hiljaa.

    • Kaiken korjaa CRC

      Peruskunnostus on siis varteenotettava vaihtoehto. Eikä tarvitse muuttaa konepetejä. Samalla uusii polttoainejärjestelmää yms. jos tarvis. Varmasti edullisin vaihtoehto, mikäli kone muuten miellyttää.

    • venehemmot

      Morjes! Jos oot pk-seudulla vaihdamme sulle koneen iltapuhteina kohtuu hintaan.
      Jos tarvetta koneen vaihdolle tai rempalle kaikki käy. Olemme syntyneet veneessä tai ainakin kasvanee liian lähellä, laita yhteys tietoja jos tarvetta. Meillä homma käy!

      • konekingi

        Teette pitkää päivää , ootteko jus alottamassa vai lopettelemassa ?


      • Remppaaavailla

        Laitatko vaikka sähköpostiosoitteen niin voisin ottaa yhteyttä


      • kingkong1

        Mio,
        Mulla jäi moottorin asennus kesken kun terveys petti. Jos tekemänäni peti toimii, homma ei ole paha.
        Jos olet kiinostunut lähetä kuso [email protected]. Hommalla ei ole kiirettä, tää kesä jää
        väliin kuitenkin.


      • ilkkq

        Moi! Olis kone asennusta tarjoolla, jätkäsaaressa. Tere


    • Klasu-DD

      Itse tein asian viime vuonna seuraavasti:

      Jouduin töiden vuoksi pilkkomaan kesälomani kahteen pätkään, heinäkuussa kaksi viikkoa töissä. Olimme päättäneet perheen kanssa jo aiemmin purjehtivamme Ruotsiin ko kesänä, jolloin lomakuvio ajateltiin, niin että näiksi kahdeksi viikoksi jätämme botskin Tukholman seudulle satamaan ja käymme kotona lentäen tai laivalla. Sitten takaisin kun loma part 2 alkaisi.

      Moottorin vaihtoa olin jo suunnitellut pidempään ja Ruotsista sitten bongasin mainoksen kampanjatarjouksesta. Lyhyt keskustelu ja kauppa syntyi, uuden moottorin ja vetolaitteen ( kaukohallintalaite ja mittaristo) asennus tapahtui näiden kahden viikon aikana. Uusi 20hp diesel vanhan 9hv VP:n tilalle, hinta töineen 47500 SEK (n 5500eur tän päivän kurssilla). Todellinen pommi oli se, että liike tarjosi vanhasta VP:stä ja vetolaitteesta 10 000 kruunun lunastuskorvauksen....? Tämä vähennettiin loppusummasta ja kaikki olivat tyytyväisiä. Nämä vanhat Volvon koneet ovat kova bisnes Ruotsissa ja Norjassa. Uusi moottori siis maksoi töineen päivineen reilusti alle nejä ja puoli tonnia. Takuukin on kansainvälinen, joten vaikea on Suomen hintoja hyväksyä.

      • Klasu-DD

        Kyseessä oli siis Lombardinin kone.


      • 10+5
        Klasu-DD kirjoitti:

        Kyseessä oli siis Lombardinin kone.

        Lombardi on teknisesti hieno, moderni ja kevyt moottori. Erityisesti suosittu kilpaveneissä, myös maailmanympärikisoissa. Erinomainen valinta jos haluaa kevyen ja tehokkaan moottorin mutta pitkän tähtäimen kestävyydellä ei ole sitten niin väliä. Kymmenen vuoden päästä alumiinen kone voikin olla jo entinen ja luotettavuus kuin vanhalla fiatilla...


      • hemmo vaan
        10+5 kirjoitti:

        Lombardi on teknisesti hieno, moderni ja kevyt moottori. Erityisesti suosittu kilpaveneissä, myös maailmanympärikisoissa. Erinomainen valinta jos haluaa kevyen ja tehokkaan moottorin mutta pitkän tähtäimen kestävyydellä ei ole sitten niin väliä. Kymmenen vuoden päästä alumiinen kone voikin olla jo entinen ja luotettavuus kuin vanhalla fiatilla...

        Voi olla...voi olla ettei.


    • 2+3

      27ft purkkari kulkee mainiosti peräprutkullakin. Laittaisin sellaisen, on helpompi ylläpitää kuin sisäkone ja ennekaikkea halvempi ostaa ja helppo asentaa.

      Lisäksi jos vanha kone on ollut 7.5hv niin eipä ole järkeä laittaa 18hv konetta joita 35ft veneissä on.

      • Koneremontti

        Minulla VP 2002 18 hv -89 merivesijäähdytksellä. Neuvokaa joku joka tekisi siihen remontin , niin että kone kestäisi vielä 20 vuotta. Mitä tuollaist laajat huollot/remontit mahtavat maksaa ja mitä koneelle tulee tehdä että se toimii vielä pitkään?


      • 23++2
        Koneremontti kirjoitti:

        Minulla VP 2002 18 hv -89 merivesijäähdytksellä. Neuvokaa joku joka tekisi siihen remontin , niin että kone kestäisi vielä 20 vuotta. Mitä tuollaist laajat huollot/remontit mahtavat maksaa ja mitä koneelle tulee tehdä että se toimii vielä pitkään?

        Eipä noita kannata remontoida, syöpyvät siten, ettei korjaus kannata. Teoriani on, että glykolien pitäminen koneessa ruostuttaa enemmän kuin jäähdytysjärjestelmän tyhjentäminen ja ilmanottoaukon ja pakoputken sulkeminen. Yanmarin manuska kehoittaa tyhjentämään koneen vedestä eikä puhu glykoleista mitään; eipä ihme, että maailmalla koneet ovat kestäneet kauemmin kuin volvot.


      • Aki_
        23++2 kirjoitti:

        Eipä noita kannata remontoida, syöpyvät siten, ettei korjaus kannata. Teoriani on, että glykolien pitäminen koneessa ruostuttaa enemmän kuin jäähdytysjärjestelmän tyhjentäminen ja ilmanottoaukon ja pakoputken sulkeminen. Yanmarin manuska kehoittaa tyhjentämään koneen vedestä eikä puhu glykoleista mitään; eipä ihme, että maailmalla koneet ovat kestäneet kauemmin kuin volvot.

        Kuitenkaan autojen lohkot eivät ruostu sisältä kun niissä on glykolit. Mihin perustat teoriasi glykolin ruostuttavuudesta?


      • helppoa
        Aki_ kirjoitti:

        Kuitenkaan autojen lohkot eivät ruostu sisältä kun niissä on glykolit. Mihin perustat teoriasi glykolin ruostuttavuudesta?

        Autot ovat käytössä årent runt ja vesi liikkuu. Venemmottorissa suomessa vesi seisoo 6kk, hiukka paljon eri juttu.


      • Aki_
        helppoa kirjoitti:

        Autot ovat käytössä årent runt ja vesi liikkuu. Venemmottorissa suomessa vesi seisoo 6kk, hiukka paljon eri juttu.

        Mutta mikä siinä glygolissa on niin ruostuttavaa. Eikös makeavesijäähdytteisissä koneissa ole kokoajan sama glygolivesi sisällä?
        Kyllä se on se suolavesi joka ruostuttaa.


    • VpMan2

      Glykoleissahan on mukana ruostumista estäviä inhibiittejä. Käsittäkseni suoja toimii varsin hyvin. Olisiko vielä niin, että vesijäähdytteisen pakosarjan jatkeena oleva vaimennin ja joutsenlaula on samalla myös glykolilukko, joka estää kostean ilman pääsyn pakoventtiileille?

      Jos glykoleita ei käytetä, on varmasti viisasta ajaa koneseen jäähdysveden mukana emulgoituvat öljyt ennen veden poislaskemista. Samalla olisi hyvä tyhjentää myös äänenvamennin ja tulpata pakoaukko.

      Mitä tulee moottoreiden kestoon peruskorjaukseen, niin sylinterikannet ja pakosarja taitavat olla kriittisiä osia. Itselläni oli edelisessä purressa vanha MD1B ja tein siihen yläpään rempan. Havaitsin, että merivesijäähdyttteisen koneen kannessa on pari kriittistä kohtaa, jotka syöpyvät. Sylinterin vesitilat olivat sensijaan syöpyneet vain vähän. Väljyyttä oli nkun verran ja halvimmaksi ratkaisuksi tuli asentaa sylinteriin erillinen sisäputki.

      Valitettavasti vain em. moottoreihin ei saa enää uusia kansia. Jos saisi, mylly olisi pursikäytössä lähes ikuinen. Alakerta kestää varmasti kymmmentuhatta tuntia, elei enemmänkin. Kansia joutuu vaihtamaan normaalikäytössä noin 25-30 vuoden välein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10330
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3525
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      52
      3268
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2865
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      205
      2230
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2203
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2023
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1638
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1446
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1386
    Aihe