Tiheä, mutta matala pensasaita?

Koirien karkueste

Hei, osaisikohan joku täällä antaa ideoita. Muutimme talvella uuteen asuntoon, jossa on pieni takapiha, mukanamme muutti myös kaksi pientä koiraa. Nyt kevään tullen selvisi, ettei pihaa saa aidata "normaalilla" aidalla...
Olisi mukavaa, jos koirat voisi päästää takapihalle siten, että eivät karkailisi, kun eivät tietenkään itse tontin rajoista mitään ymmärrä.

Kasveja tontille saa istuttaa vapaasti, joten koirien karkailun/tontin rajojen oppimiseksi tarvitsisi istuttaa sellainen aita, joka olisi tiheä heti juuresta asti. Korkeutta pensaalla ei tarvitsisi olla, näkösuojaksi sitä ei tarvitse...
Pihaan paistaa aurinko aamusta iltaan, enkä mikään viherpeukalo ole, joten kovin haastavaa kasvia en varmasti kykenisi hoitamaan.

Aatoksia kenelläkään?

5

2206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saviruoho

Pensasangervot saattaisivat täyttää vaatimuksesi. Angervoja on monta lajia ja niitä on yleensä hyvin saatavilla. Olisiko matala verkkoaita salittu, pensaiden taakse nyt alkuun?

• Koirien karkueste

Kiitos vinkistä, tutkin angervotilannetta. Valitettavasti minkäänlaista aitaa ei pihan reunaan saa laittaa... ...ei edes kasvien tukemiseen tarkoitettua verkko- tai puuaitaa.

• Kokemusta on

Tosi outoa että ei edes verkkoaitaa saa käyttää. Yleensä vain "kiinteät" aidat on kielletty. Sitten on tietysti siirrettäviä koiratarhoja, siis sellaisia ihan matalia ja koiratarhaelementtejä (mm. 80 cm korkea, muistaakseni lemmikkistore tai musti ja mirri. Tuntuisi että pensaista ei tarpeeksi nopeasti saa koirankestävää aitaa...

Toisaalta jos laittaisit voliplast-nimistä pieniverkkoista vihreää aitaa pensaiden taakse, kukaan ei edes huomaisi sitä kunhan tolpat on tarpeeksi matalat :)

• Tuijaa ?

Se on vihreä havu, jota kaikki halpakaupatkin myy tarjouksissa . Siitä saa melkein heti valmiin kasviaidan, joka on vihreä myös lehdettöminä vuodenaikoina. Tarpeeksi tiheä istutus = vaikka vieriviereen. ( n.25 - 30 cm eli n. 3kpl/m ) Pariksi ensimmäiseksi vuodeksi tosiaan vihreää verkkoa omalle puolelle uutta kasviriviä pitelemään koiruudet varmasti omalla puolella.
      Tuija on siitä kiva havu, että on piikitön, pehmeä ja kestää vahvaakin leikkaamista.
      Eli ainoaksi huoleksenne jää vuotuinen leikkaaminen ( tai joka II vuosi ). Latva kannattaa leikata vasta, kun on puut ovat sillä korkeudella missä sen lopullisesti halutaan olevan. ( Huom! Ensimmäisinä vuosina kannattaa helmikuulta näille päivin pitää varjostusverkkoa aidan päällä, jotta aurinko ei kuivata havuja niin kauan, kun maa on jäässä.

• aattteleitte

Elä usko. Matala verkkoaitaon verrattavissamuihin puutarhakalusteisiinja varsinkin jos se on uusien pensasistutusten tukena ja suojana, ei sitä voi kieltää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      309
      3055
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      124
      2057
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2043
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      127
      1733
    6. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      67
      1399
    7. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1395
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      69
      1270
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1243
    Aihe