Makuaioiden ja faktojen vääntö

Dhommi´´

On totta, että musiikissa on objektiivisia kriteereitä ja faktoja. Mutta niiden lisäksi on makuasioita. Taide ei ole koskaan pelkkä faktakysymys, vaan jäljelle jää aina jokaisen itse määrittämä kulloisenkin hetken tunnekokemus. Mutta tätä ei pidä sekoittaa perusasioihin, jotka selkenevät vain opiskelemalla (korva kehittyy), kuten Rannan kundi alvariinsa tekee. Oma mielenmaailma ei tavoita yhteisöjen arvotuksia, jos on kuunnellut pelkkää populaariroskaa koko ikänsä.

Mendelssohn vs. Chopin orkestraatiossa - Mendelssohn

Bach vs. Telemann kompeksisuudessa - Bach

Mozart vs. kuka tahansa melodioissa - Mozart

Ymmärtääkseen, miksi Mendelssohn, Bach ja Mozart ovat noissa sarjoissa parempia, on pakko kuunnella musiikkia analyyttisesti. Edellytys on yleensä myös se, ettei ole puurokorva musiikissa. Eli tunnistaa edes jonkun intervallin, soinnun ja soittimen sieltä äänten kirjosta. Jos sinfoniat ovat sinulle kakofoniaa, kyse ei ole sinfonian, vaan sinun heikkoudesta.

Chopin oli pianosäveltäjä ja eräs kaikkien aikojen suurimmista pianisteista, joka sävelsi orkestraatiota vain kahteen pianokonserttoonsa. Niissä orkesterin rooli on alistettu "kauniiksi matoksi" pianistisen nerouden alla. Sointi on viitseliäästi tehtyä, mutta mattomaista eikä ota orkesterista kaikkia tehoja irti. Mendelssohn sen sijaan on koko lapsuutensa jousille säveltämistä ja vähitellen koko romanttisen orkesterin käyttöä harjoitellut orkestraation jätti. Sen takia on fakta, että hän pesee Chopinin.

Telemann oli vain vähän vaikeampi ja mutkikkaampi kuin Vivaldi. Molemmat edustavat kevyempää barokkia kuin suuri Bach. Bach leimautui suorastaan vanhakantaiseksi omana aikanaan, kun hän melkein irtisanoutui galantista musiikista. Vivaldin ja Telemannin musiikki puolestaan istui selvästi helpommin uuteen, klassismiin johtaneeseen kevyemmin soivaan ja simppelimpään tyyliin. (Vaikuttavaa klassismista tuli korvissani, vasta kun barokkikontrapunkti palautui osaksi sitä).

Mozart oli melodinen lahjakkuus vailla vertaa, joka osasi jo lapsena tehdä improvisaatiossa hyvin luovia ja pitkiä melodioita (niin aarioita heittäen päästä kuin kokonaisia pianosävellyksiä!). Luonnollisen lahjakkuuden ylivoima kasvoi kun Mozart pureutui melodioiden (ja kaikkien musiikin tekemisen osa-alueiden) teoriaan ankarasti - osin pakosta, ja suurelta osin omasta halusta. Hänestä ei tullut historian parasta polyfonikkoa (vaikka läheltä liippaa Jupiterissa), ei harmonian kuningasta, eikä kiinnostavinta rakenteellista säveltäjää. Mutta hänestä tuli kaikkien yläpuolella asustava melodian kirjoittaja. Kukaan ei tavoita 40. sinfonian finaalia. Ei kukaan.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laitoshoitoa heti!

      Miten ihmeessä sulta tulee tota pakkomielteistä puppua noin paljon? Onko sulla päässä joku paska-automaatti, jonka rele laukeaa määräajoin ja pakottaa kirjoittamaan palstalle kaiken se harhaisen paskan mitä sun aivot tuottaa?

      Tajuatko sä itse, että sä oot sairas?

    • Lennonstupido

      Sivistystä taas sulle, olet tyhmä Lennonfani!

      • onotuleesuomeen

        Kannattaa pitää Heikinheimon kohtalo mielessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe