Onko 1/krt/viikko kännit

alkoholismia?

Moi.

Tilanteeni on sellainen, että juon kerran viikossa perseet olalle.

Mites on, onko tuo määrä alkoholismia vai ei?

Eli jos joka viikonloppu juo kännit, yhtenä iltana, niin onko se alkoholismia?

33

8974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ====

      Tasan samalla kaavalla aikoinaan aloitin alkoholisoitumisen minäkin.
      Kerta viikossa perseet olalle on vasta alkuharjoittelua, mutta pitkällä aikavälillä lopputulos on taattu.
      Toleranssi kasvaa, määrät kasvavat, juomistiheys kasvaa, ja haitat lisääntyvät.
      Uskotko?
      Et.

      • kauheaturjake

        Toisille kehittyy alkoholismi nopeammin, toisille hitaammin.
        Jokainen, joka juo kerran viikossa itsensä känniin, on jo alkoholiongelmainen. Alkoholisti on jopa sekin, joka juo kerran kuukaudessa kännin. Ei aina, useimmiten.

        Edellinen teksti, jossa sanoo, että uskooko, kertoo todellisen ongelman. Alkoholisti on usein viimeinen, joka tajuaa olevansa alkoholisti. Ympäristö huomaa asian ensin.

        Esimerkkinä työssä käyminen. Työ voi olla tavallaan haittatekijä. Ihminen, joka tekee työn tunnollisesti vähättelee juomistaan VAPAA-AIKANA. Hän on siis itse siinä uskossa, että ongelmaa ei ole. Oletetaan, että työpaikkaa ei olisi. Sehän on luonnollista, että tällainen henkilö joisi useammin, kuin kertalaakikännit. Se ei mene alkoholiongelmaisen päähän.

        Jos ihminen juo itsensä sellaiseen kuntoon kerran vkossa, että puhe, liikkeet, muisti kangertelevat, niin pitäisi syitä alkaa pohtia. Syyt pitäisi selvittää ja niille pitää tehdä oikeasti jotain, ihan selvin päin ollessa.

        Kysyjällä on saattanut olla käytön hallinnan suhteen ongelmia ja hän on todennäköisesti "tutkinut" itseään sekä käyttöään enemmän.

        Jos henkilö ei koe olevansa tyytyväinen eli "v..ttaa" asiat ja olotila on levoton, hermostunut, pelokas, epäluuloinen ja ärtyisä, tai vaikka joku noista yksistään, saa aloittamaan juomisen, olisi haettava apua jos ei pysty omin neuvoin olemaan ilman humalahakuista juomista.

        Juuri syihin perehtyminen ja avun hakeminen tekee asiasta helpomman. Vaikeampaa alkaa olla sitten jos ei tee mitään. Alkoholin käyttö aiheuttaa jonkinasteisen masennuksen aika usein. Syyllisyydentunteet saavat aikaan masennusta yhtä tehokkaasti, kuin näennäisesti harmittomat muut arkielämän vastoinkäymiset. Alkoholistin syyllisyys on termi, jota käytetään, puheen tasolla ainakin, terapioissa ja hoitolaitoksissa todella usein. Se sama syyllisyyden tunne tai kokemus saa jatkossa VARMASTI alkoholistin tai ongelmaisen juomaan. Alkoholiongelmainen ei periaatteessa voi juoda yhtään. Sitä on tutkittu paljon, miksi toinen voi ja toinen ei voi juoda.

        Nykyään maailma on täynnä houkutuksia. Mikä on viehtynyt mihinkin. Maailma on kuitenkin täynnä mielenkiintoisia asioita ja ihmisiä, jos ihminen "näkee" niitä. Kaikki ei voi liittyä alkoholiin ihmisen elämässä. Alkoholiongelmainen on juuri siksi ongelmissa, koska hän on totuttanut liittämään mielihyväkokemuksen alkoholiin. Sen seurauksena hän tavallaan sairastuu. Sairaalle kuuluu hoito. Alkoholisti ei voi sietää hoito -sanaa. Eihän hän hoitoa tarvitse. Hänellä on hoito, joka tehoaa. Sen tietää jokainen.
        Pääsee vähemmällä kivulla ja kärsimyksellä, kun ottaa selville miten vähentää ja lopettaa juominen.

        Esimerkki: maratoonari innostuu juoksusta. Asettaa välitavoitteita alkuun päästäkseen. Tietää urakan suuruuden tai luulee tietävänsä. Tulee takaiskuja ja pettyy. Miettii mikä hullu olen, kun tätä tavoittelen... huolimatta takaiskuista näkee muiden onnistumisia ja tietää keinot miten (tässä maratoonin juoksu) tavoite on mahdollista saavuttaa. Onnistuu tai ei - lopussa.
        Alkoholisti ei voi tietää muuta, kuin sen hetken. Tietää tai luulee tietävänsä lopputuloksen. Näkee ja kuulee kaltaistensa epäonnistumisia, useimmiten. Ei välitä. Luulee tietävänsä lopputuloksen (saa perheen, pitää työpaikan, on terve), tavoite on hyvä. Takaiskut kuitenkin vievät juovaa päinvastaiseen suuntaan, kuin juoksijaa. Salakavalasti, koska kukaan ei tiedä lopussa, mitä pitäisi tehdä. Sitten alkoholisti on yksin pullon kanssa. Ei ole ketään, koska kukaan ei tiedä, mitä tehdä. Sen juopon olisi itse pitänyt tietää keinot - maaliin pääsemiseksi. Melkein aina käy, että yksin jää.

        Kuulostaa karulta, mutta totuus on tämä. Totuus ei ole "ruusuisempi", armollisempi.

        Mattinykäset ja muut tuttavat ovat vain kansan silmätikkuja. Itse voisin olla tuon kaltaisessa tilanteessa, niin kuin jokainen, joka juo liikaa.


      • Blaah...

        Ei kaikista viikonloppujuojista tule alkoholisteja, joiden juominen riistäytyy käsistä, kuten itsellesi kävi.
        Uskotko?
        Et.


      • Blääh...
        Blaah... kirjoitti:

        Ei kaikista viikonloppujuojista tule alkoholisteja, joiden juominen riistäytyy käsistä, kuten itsellesi kävi.
        Uskotko?
        Et.

        Oletko elänyt viikonloppujuojana 50-60 vuotiaaksi tietääksesesi asian varmaksi?
        Et.


      • ihanaturjake
        Blaah... kirjoitti:

        Ei kaikista viikonloppujuojista tule alkoholisteja, joiden juominen riistäytyy käsistä, kuten itsellesi kävi.
        Uskotko?
        Et.

        Säännöllinen, jokaisena viikonloppuna tapahtuva juominen, esim. selkeästi humalatilaan johtava alkoholin käyttö on merkki siitä, että henkilöllä on jotakin ongelmia.

        Alkoholismi on itse itsensä kieltävä sairaus.

        Alkoholi on Suomen yleisimmin käytetty mielialalääke.

        Jos haluaa vahvistuksen ja todistuksen tuosta asiasta, voi mennä erilaisille nettisivustoille tai mennä ravintolaan yöaikaan katsomaan asiakkaita.


      • Sepskukka
        Blääh... kirjoitti:

        Oletko elänyt viikonloppujuojana 50-60 vuotiaaksi tietääksesesi asian varmaksi?
        Et.

        Väitätkö, että jokaisesta viikonloppujuojasta tulee viikkoammattilainen?


      • Blääh...
        Sepskukka kirjoitti:

        Väitätkö, että jokaisesta viikonloppujuojasta tulee viikkoammattilainen?

        Hyvinkin monista.
        Elä riittävän kauan, niin näet.
        tv. 59-vee.


      • Sepskukka
        Blääh... kirjoitti:

        Hyvinkin monista.
        Elä riittävän kauan, niin näet.
        tv. 59-vee.

        Nyt oli puhe, ettei kaikista tule. Tuleeko?

        Onko laittaa jotain faktaa pöytään?


      • Sepskukka
        ihanaturjake kirjoitti:

        Säännöllinen, jokaisena viikonloppuna tapahtuva juominen, esim. selkeästi humalatilaan johtava alkoholin käyttö on merkki siitä, että henkilöllä on jotakin ongelmia.

        Alkoholismi on itse itsensä kieltävä sairaus.

        Alkoholi on Suomen yleisimmin käytetty mielialalääke.

        Jos haluaa vahvistuksen ja todistuksen tuosta asiasta, voi mennä erilaisille nettisivustoille tai mennä ravintolaan yöaikaan katsomaan asiakkaita.

        Meinaatko, että monissakin muissa maissa porukat hilluu ravintoloissa selvinpäin?

        Ja kyllä, ongelmia on niillä jotka alkoholia usein käyttävät. Mutta näytä sä mulle ongelmaton ihminen!

        "Säännöllinen, tunnin välein tapahtuva tupakin poltto, esim. selkeästi nikkisessään on merkki siitä, että henkilöllä on jotakin ongelmia."


    • perseenhaju.

      Olet alkoholisti, mittauta maksa-arvosi niin ne ovat kohollaan.

    • F10.

      Pystytkö olemaan 1 kuukauden aivan selvinpäin, Jos et, taitaa olla riippuvuus hyvää vauhtia kehittymässä.

      Alkoholismi ei tule kello kaulassa etkä sitä itse edes aluksi huomaa. Pikku hiljaa annokset kasvaan ja tihenee..... ja sitten olet a-koukussa tiukemmin kuin uskotkaan.

    • niin no

      koita olla tämä viikonvaihde juomatta tippaakaan alkoholia. se antaa hieman osviittaa siitä miten riippuvainen alkoholista olet.

      • Sepskukka

        Jos on juonut vain kerran viikossa niin ei pitäisi olla vielä kovinkaan paha rasti olla ilman.
        Jos on juonut joka päivä, niin silloin 14 vrk raittius on hyvä saavutus.


      • niin no
        Sepskukka kirjoitti:

        Jos on juonut vain kerran viikossa niin ei pitäisi olla vielä kovinkaan paha rasti olla ilman.
        Jos on juonut joka päivä, niin silloin 14 vrk raittius on hyvä saavutus.

        niinpä, mutta yllättävän usein "en ole alkoholisti" tyyppisille viikonvaihdejuopoille on äärimmäisen vaikeaa jättää alkoholi yhdeksi viikonvaihteeksi ilman mitään pakottavaa syytä.


      • Sepskukka
        niin no kirjoitti:

        niinpä, mutta yllättävän usein "en ole alkoholisti" tyyppisille viikonvaihdejuopoille on äärimmäisen vaikeaa jättää alkoholi yhdeksi viikonvaihteeksi ilman mitään pakottavaa syytä.

        Aika vaikea kuitenkaan nähdä onko sana "juoppo" kovinkaan kuvaava sellaisille jotka vetää sen kännin yhtenä iltana viikossa ja se tosiaan jää siihen.

        Parashan se olisi taukoa pitää välillä, joka tapauksessa.


      • niin no
        Sepskukka kirjoitti:

        Aika vaikea kuitenkaan nähdä onko sana "juoppo" kovinkaan kuvaava sellaisille jotka vetää sen kännin yhtenä iltana viikossa ja se tosiaan jää siihen.

        Parashan se olisi taukoa pitää välillä, joka tapauksessa.

        toisaalta kaikki itse tuntemani viikonvaihdejuopot ovat selvästi alkoholisteja ja kärsivät paljon alkoholismistaan. samoin heidän alkoholismistaan kärsivät puolisot ja lapset.

        naapurinikin on työssä käyvä viikonvaihdejuoppo, hän juo usein vain yhtenä päivänä ja aina korkeintaan kahtena päivänä. viime viikonloppu oli aivan hirveä. mies oli jo aikaisin päivällä lähes tiedottomassa kunnossa ja selviämiseen meni pari päivää.

        sen huomaa tuon naapurin koko olemuksesta, miten viikonvaihdealkoholismi riuduttaa ihmisen kehoa ja mieltä.

        vitutaa nähdä muutoin kunnollisen ja mukavan ihmisen tuhoavan elämänsä ja parisuhteensa.

        omasta sisaresta vasta tarinaa olisikin. hän on myös työssä käyvä viikonvaihdejuoppo ja valitettavasti hänellä on myös lapsi alkoholismista kärsimässä.


      • polopolo0
        niin no kirjoitti:

        toisaalta kaikki itse tuntemani viikonvaihdejuopot ovat selvästi alkoholisteja ja kärsivät paljon alkoholismistaan. samoin heidän alkoholismistaan kärsivät puolisot ja lapset.

        naapurinikin on työssä käyvä viikonvaihdejuoppo, hän juo usein vain yhtenä päivänä ja aina korkeintaan kahtena päivänä. viime viikonloppu oli aivan hirveä. mies oli jo aikaisin päivällä lähes tiedottomassa kunnossa ja selviämiseen meni pari päivää.

        sen huomaa tuon naapurin koko olemuksesta, miten viikonvaihdealkoholismi riuduttaa ihmisen kehoa ja mieltä.

        vitutaa nähdä muutoin kunnollisen ja mukavan ihmisen tuhoavan elämänsä ja parisuhteensa.

        omasta sisaresta vasta tarinaa olisikin. hän on myös työssä käyvä viikonvaihdejuoppo ja valitettavasti hänellä on myös lapsi alkoholismista kärsimässä.

        Jos käänteisesti tai kierosti sanotaan, niin ihmisen josta tulee väkivaltainen (verbaalisesti tai fyysisesti) juotuaan, pitäisi lopettaa kokonaan juominen.

        Kuitenkin on monia, joiden pitäisi lopettaa juominen kokonaan, vaikkei tule väkivaltaiseksi. Esimerkiksi usein vapaa-aikana juova, kännissä heiluva, on sellainen. Mutta nämä ihmiset eivät ymmärrä sitä. He ovat riippuvaisia viinasta ja se riippuvuus tulee pahenemaan. Ihminen ei halua, että viina jää pois ja lopulta menettää hallinnan. Juo silloin kuin ei pitäisi ja edes haluaisi.

        Jos ihminen odottaa tilaisuutta, jolloin saa viinaa ja on muun ajan levoton, ärtyisä ja suuttuu pikku asioista, hänen ongelma liittyy tuohon aineeseen, jota psyykkisesti tarvitsee muuttaakseen olotilaa.

        Kun tietää, että ryyppäämisestä tulee seuraavana päivänä jälkiseurauksia, viisas tai terve pystyy ennalta sen arvoimaan ja estämään.


    • ilman muuta tai

      Ainakin sinulla on suuret mahdollisuudet päätyä alkoholistiksi.

    • kakskytneljäwee

      itellä oli aluksi sillon tällöin viikonloppusin kännit sitten joka viikonloppu nytten alkaa venymään koko viikonloppu kännissä. välillä viikolla... pikkuhiljaa se lähtee siitä menemään. itekki pitäs keksiä jotain muuta tekemistä viikonloppusin että unohtuis alkoholi. nyt kun istuu himassa ei ole muuta tekemistä ku vetää kännit. ja aamulla ku herää niin jos ei ole pakko lähteä mihinkään niin aamupalana on kylmä kalja ja siitä jatkuu..

      • tänäänkinpäiväkerral

        Mene illalla AA-palaveriin niin ei tarvitse istua kotona kännäämässä. Aamulla ei krpulaa, jos illalla ei ota.


    • pullon pohja

      Tiedän ihmisiä jotka ovat juoneet yhden puolen litran
      viinapullollisen viikonloppuna lähes koko ikänsä ja ovat eläneet
      80 vuotiaaksi. Ovatko olleet kärtyisiä ihmisinä, luultavasti.

      Hengissä on mahdollista pysyä sen viinan puolesta noilla
      määrillä tuohonkin ikään.
      Monella se riski onkin, että otetut määrät kasvavat runsaasti,
      sitten alkaakin tulla niitä kaikenlaisia ongelmia huomattavasti
      lisää.

      • pullon korkki

        Tiedän todella paljon ihmisiä jotka ovat juoneet yhden puolen litran
        viinapullollisen viikonloppuna lähes koko ikänsä ja ovat eläneet
        alle 50 vuotiaaksi. Ovatko olleet kärtyisiä ihmisinä, luultavasti.


    • temppis-a

      Ihmeellisiä harhakuvitelmia alkoholismista. Jos on tarpeen juoda, etenkin jos on tarve juoda humaltuakseen voit ihan suoraan laskea itsesi alkoholistiksi. Ei alkoholismissa kannata tutkia "minkä asteinen alkoholisti" olet. Sitä nopeammin saat itsesi kasaan mitä nopeammin tunnustat ongelman.
      Suomessa on alkoholisteja suunnilleen kaikki alkoholia käyttävät henkilöt, Suomessa valitettavasti ei osata juoda oikein. Koska "kännin vetäminen" on niin normaalia hämärtyy myös tuo alkoholismin raja ja se tahtoo päästä monella liiankin pitkälle ennen kuin ongelmaan puututaan.

      • Kohtuukäyttäjä.

        "Suomessa on alkoholisteja suunnilleen kaikki alkoholia käyttävät henkilöt"

        Ei heIvetti mikä riemuidiootti olet.. Ammu ittes.


      • rapsukka
        Kohtuukäyttäjä. kirjoitti:

        "Suomessa on alkoholisteja suunnilleen kaikki alkoholia käyttävät henkilöt"

        Ei heIvetti mikä riemuidiootti olet.. Ammu ittes.

        En nyt tiedä idiootista (en ole tuo kirjoittaja), muttta et sinäkäään nyt mikään loistotyyyppi ole. Lukee rivien välistä jos osaa.
        Suurin osa miinuksista on niillä, jotka alkoholin käyttöä kritisoivat tai katsovat kännäämisen olevan pahasta. Näinhän se on.
        Eihän se auta, vaikka tuhat kirjoittaisi ja kertoisi alkoholisteille tai ongelmaisille epäilevänsä ongelman liittyvän ryyppäämiseen. Ihminen ei tiedosta itse tätä, ja juuri sitä vaaditaan, että yletön kännäily loppuu.
        Siksi tänne on vähän turha tulla näkemystään kertomaan. Ne, jotka jatkaa ryyppäämistään, jatkaa sitä. Ei auta pappi, lääkäri, serkku, kaima eikä naapuri. Se täytyy tiedostaa ihan itse. Juominen ja tavat ihmisellä muutenkin lähtee sisäisestä tarpeesta ja mielentilasta ensisijaisesti.
        Mistä muuten tulee ajatus, että juoppo KEKSII aina jonkun syyn tekemisilleen? Kuka ulkopuolinen PAKOTTAA? Ei kukaan.


    • Juoppolulli95

      Sanotaan näin maallikkona et jos tänne tarvii tulla kyselee/pohtimaan niin oot jo mun silmissä alkoholisti. Joo vielä se saattaa olla kivaa vai onko tälläkin hetkellä? Elimistö kun ruukaa sopeutumaan säännölliseen juomiseen --> toleranssi kehittyy ja se on eka alkoholismin oire. =) Minä join aijemmin vain viikonloppuisin no nyt määrät on suuria ja menee viikollakin. Raha asioita en haluu ees aatella. Ihminen sokaistuu alkoholin käytölle ja on melko tyypillistä, että pitkään kuvittelee homman olevan hanskassa mutta sit kun alkaa oikeesti tympimään (kuten mulla) niin on jo liian myöhäistä koukussa ollaan ja pahasti. Alkoholismi on itsensä kieltävä sairaus ja vasta viimeisenä itse huomaa olevaansa päihderiippuvainen. Suomessa on paljon näitä työn verukkeella juovia niinku joku aijemmin kirjoitteli. Ei tarvi ku mennä lähi prismaan niin perjantaisin iloisia ihmisiä liikkeellä lava tolkulla ostaen kaljaa. Perus kaava et maanantaina hyvä kun tervehditään kun morkkikset/krapulan jälkeinen ahistus painaa. Ja kohta loppu viikkoa kohden hiipii ajatus kohtuukäytöstä ja sama kierros uusiksi. Kukin tekee mitä tekee en paasaa mut olen realisti. Viina on viisasten juoma

      • Anonyymi

        Erittäin hyvin sanottu. Totta


    • Anonyymi

      Olen itse 25-vuotias tyttö, teininä tuli juotua melko paljon mutta niinhän muutkin joi, niinkun Suomessa on tapana. Sitä ei vaan itse tajua, kuinka hölmöä se tavallaan on. Siinä todellisuus hämärtyy. Arkisin odotti vain viikonloppua, että pääsee vetää perseet ja olla iloinen ja päästä estoista, tanssia ja tavata kavereita. Se on sellasta ”viikonloppuelämää”. Usein sen jälkeen serotoniinitasot niin alhaalla monta päivää ja masentaa. Sitä ei itse tajua eikä pidä edes alkoholismina, mutta on se tavallaan kuitenkin.

    • Anonyymi

      Ei ole lähellekkää alkoholismia. Iha normaalia

    • Anonyymi

      Mitä se alkoholismi sitten on?

      • Anonyymi

        Alkoholiriippuvuus on krooninen sairaus, jossa mieli ja elimistö tulee riippuvaiseksi alkoholin saamisesta. Alkoholiriippuvuudelle on ominaista alkoholin jatkuva, usein toistuva tai pakonomainen käyttö riippumatta käytön aiheuttamista sosiaalisista tai terveydellisistä haitoista.


    • Anonyymi

      Ei ole. 9 sinistä pirkkaa otan nyt..

    • Anonyymi

      Jos vain kerran viikossa juo niin sitähän käytännössä lähes raitis

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      278
      3018
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      78
      1547
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1276
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe