Raamattu itse ilmoittaa meille mitä ehtoollisen viettäminen merkitsee, kenelle se on tarkoitettu ELI KUKA SAA OSALLISTUA ehtoolliselle, sekä sen, kuinka ehtoollista vietetään.
Vanha testamentti toimii aina uuden testamentin perustana. Aiksi aloitetaankin 2. Mooseksen kirjasta:
2.Moos.24:3
3 Ja Mooses tuli ja kertoi kansalle kaikki Herran sanat ja kaikki hänen säädöksensä. Niin koko kansa vastasi yhteen ääneen ja sanoi: "Kaiken, mitä Herra on puhunut, me teemme".
Kansalta VAADITTIIN SIIS USKOLLISUUTTA JA TOTTELEVAISUUTTA KAIKELLE sille, minkä HERRA OLI PUHUNUT, päästäkseen osalliseksi sovittavan liiton vereen!
Sama luku jae 8 jatkaa:
8 Niin Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: "Katso, tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella".
Tämä oli siis vanha liitto, ensimmäinen liitto ja ensimmäinen testamentti. (Tässäkin on liiton veri)
Heb.9:12 meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.
13 Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna, pyhittää lihanpuhtauteen,
14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!
15 Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.
16 Sillä missä on testamentti, siinä on sen tekijän kuolema toteennäytettävä;
17 sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.
18 Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verettä vihitty.
19 Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan,
20 sanoen: "TÄMÄ ON SEN LIITON VERI, JONKA JUMALA ON TEILLE SÄÄTÄNYT".
21 Ja samoin hän verellä vihmoi myös majan ja kaikki palvelukseen kuuluvat esineet.
22 Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.
23 On siis välttämätöntä, että taivaallisten kuvat tällä tavalla puhdistetaan, mutta että taivaalliset itse puhdistetaan paremmilla uhreilla kuin nämä.
24 Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme.
25 Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niinkuin ylimmäinen pappi JOKA VUOSI menee kaikkeinpyhimpään, vierasta verta mukanaan,
26 sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on YHDEN ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.
27 Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,
28 samoin Kristuskin, KERRAN uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä ODOTTAVAT.
Kenelle ehtoollinen kuuluu ja miksi
32
1294
Vastaukset
- Saara:)
Uuden testamentin Kristus saattaa voimaan omalla verellänsä:
Her.9:17 "sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä."
20: sanoen: "TÄMÄ ON SEN LIITON VERI, JONKA JUMALA ON TEILLE SÄÄTÄNYT". (täsmälleen samat sanat molemmissa liitoissa)
Evankeliumeissa kerrotaan että ennen kuin Jeesus asetti ehtoollisen, oli pääsiäisateria.
Luuk.22:7 Niin tuli se happamattoman leivän päivistä, jona pääsiäislammas oli teurastettava. 8 Ja hän lähetti Pietarin ja Johanneksen sanoen: "Menkää ja valmistakaa meille pääsiäislammas syödäksemme".
"Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne ennenkuin minä kärsin."(jae 15)
TÄMÄ ON TAITEKOHTA VANHAN- JA UUDEN LIITON KOHDALLA: Tämän jälkeen ei enää teurasteta karitsaa joka vuosi, sillä Jumalan Karitsa uhrataan uuden liiton voimaan astumiseksi.
Pääsiäisateria korvattiin ehtoollisella. Rangaistus vaihtui armoon. "vanha tuli uuden siunaukseen".
Yksi asia oli sama joka vaaditaan molempien liittojen osallisilta: Piti uskoa Jumalan sana ja tehdä sen mukaan.
VAADITTIIN SIIS USKOLLISUUTTA JA TOTTELEVAISUUTTA KAIKELLE sille, minkä HERRA OLI PUHUNUT, päästäkseen osalliseksi sovittavan liiton vereen!
Verrataan:
PÄÄSIÄISATERIA
2. Moos. 12:1-14
1 Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille Egyptin maassa sanoen:
2 "Tämä kuukausi olkoon teillä kuukausista ensimmäinen; siitä alottakaa vuoden kuukaudet.
3 Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti.
4 Mutta jos perhe on liian pieni koko karitsaa syömään, niin ottakoon lähimmän naapurinsa kanssa yhteisen karitsan, henkilöluvun mukaan. Karitsaa kohti laskekaa niin monta, että voivat sen syödä.
5 Ja karitsanne olkoon virheetön, vuoden vanha urospuoli; lampaista tai vuohista se ottakaa.
6 Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä.
7 Ja he ottakoot sen verta ja sivelkööt sillä molemmat pihtipielet ja ovenpäällisen niissä taloissa, joissa he sitä syövät.
8 Ja he syökööt lihan samana yönä; tulessa paistettuna, happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he sen syökööt.
9 Älkää syökö siitä mitään raakana tai vedessä keitettynä, vaan tulessa paistettuna päineen, jalkoineen ja sisälmyksineen.
10 Älkääkä jättäkö siitä mitään huomenaamuksi; mutta jos jotakin siitä jäisi huomenaamuksi, niin polttakaa se tulessa.
11 Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi.
12 Sillä minä kuljen sinä yönä kautta Egyptin maan ja surmaan kaikki esikoiset Egyptin maassa, sekä ihmiset että eläimet, ja panen toimeen rangaistustuomion, jonka minä olen langettanut kaikista Egyptin jumalista. Minä olen Herra.
13 Ja VERI on oleva merkki, teille SUOJELUKSEKSI, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata.
14 Ja tämä päivä olkoon teille MUISTOPÄIVÄ, ja viettäkää sitä HERRAN JUHLANA; sukupolvesta sukupolveen viettäkää sitä ikuisena säädöksenä.
Pääsiäisateria oli siis vapautuksen ja lunastuksen muistojuhla Herran kansalle!- Saara:)
EHTOOLLINEN
Jeesus Kristus asettaa ehtoollisen ennen ristiinnaulitsemistansa. Pääsiäisaterian aikana Hän ottaa leivän, HAPPAMATTOMAN leivän.
Matt. 26: 26-28
"Ja heidän syödesään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini." ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki, sillä tämä on minun vereni, LIITON VERI, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi."
Keskellä pääsiäisjuhlaa Jeesus ottaa leivän.
Pääsiäisjuhla asetettiin juuri ennen kansan vapatusta Egyptistä. Ehtoollinen asetetaan juuri ennen kuin Jeesus Kristus vapauttaa Jumalan kansan synnistä ristinkuolemansa kautta.
Kun ehtoollisleipä leivotaan, se leivotaan happamattomaksi. Vehnänjyvät jauhetaan yhdeksi jauhoksi, johon sekoitetaan öljyä. Vehnänjyvät ovat kristittyjä ja öljy kuvaa Pyhää Henkeä. Öljy SITOO taikinan. Taikinasta leivotaan YKSI leipä.
Leipä kuvaa sekä Jeesusta, eli Sanaa, jota syömme, että seurakuntaa joka on Kristuksen ruumis:
1Kor.10:17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.
Ef.1:22-23: "22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle,
23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää."
Vanhantestamentin aikaan Pääsiäisaterialla ei hapanta taikinaa saanut olla koko talossa ja joka söi hapanta leipää, se hävitettiin kansasta. = Jumala haluaa nähdä seurakuntansa pyhänä ja puhtaana. Vähäinenkin hapatus hapattaa koko taikinan, siksi happaman leivän syöjät erotetaan kansasta/seurakunnasta. Samoin niinkuin öljy tunkeutuu leivän lävitse, pitäisi seurakunnan olla Pyhän Hengen lävitse tunkema.
1. Kor. 5: 6-8
"Ei ole hyvä, että kerskaatte. Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan? Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu. Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa."
(Paavali sanoo siis, ETTÄ ILKEYS JA PAHUUS on perattava pois! -Ja myöskin, että ILKEÄ JA PAHA EROTETAAN SEURAKUNNASTA, kuten happaman leivän syöjä erotettiin kansasta)
Tämä seurakunta ei ole mikään kirkkokunta tai lahko tai lohko, eikä sitä ole kukaan ihminen perustanut vaan Jeesus Kristus itse perusti sen ja se on perustuneena Hänen sanaansa! (Eikä tämä seurakunnan salaisuus selviäkkään kuin sen jäsenille) Kaikki jotka kääntävät selkänsä sanalle, kääntävät selkänsä Jeesukselle.
1Kor.11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, TEHKÄÄ SE MINUN MUISTOKSENI".
26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
KAIKKI, JOTKA OVAT OSALLISIA LEIVÄSTÄ, OVAT OSALLISIA MYÖS MALJASTA, JOKA ON UUDEN LIITON MALJA. VIINI ON KRISTUKSEN VERI, JOKA ON MEIDÄN EDESTÄMME VUODATETTU!
Mark. 14: 23-24 sanotaan:
"Ja Hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä. Ja hän sanoi heille: Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä".
Joka osallistuu tuohon maljaan, joka kuvaa ristillä vuodatettua verta, tunnustaa siten Jumalan ja ihmisten edessä, että hän uskoo lunastukseen ja on vastaanottanut syntiensä anteeksiantamuksen. Mutta missään ei sanota, että ehtoollisella annettaisiin synnit anteeksi!!!!
Joh. 15: 1:
"Minä olen totinen viinipuu, te olette oksat." Ehtoollismaljassa on viiniä: Jeesus on totinen viinipuu ja me olemme viinipuun oksat.
HUOMAATTEKO: Ehtoollisella on KOKO SEURAKUNTA LÄSNÄ, NIIN PÄÄ KUIN RUUMISKIN. Sekä leipä, että viini sisältävät sekä Jeesuksen että hänen ruumiinsa seurakunnan. Siksi ehtoollinen on tarkoitettu yhteys ja rakkausateriaksi uskoville, ei muille.
- Jumalan lahja
Muorit (naaraat) jo määrää Herraa, kenelle Ehtoollinen voidaan antaa.
Näinhän siinä lopun aikoimna on ennustettu käyvän.
Veli Martin kirjoittaa:
"Seitsemän vuotta sitten ajattelin, etten mene ehtoolliselle ennen kuin olen siihen täysin kelvollinen. Tämän ajatuksen olin saanut paavilaisuudesta. Mutta kun havaitessani perkeleen tahtovan minua estää ja lopulta kokonaan vieroittaa ehtoollisesta minä sanoin: olin kelvollinen tai kelvoton, minä ainakin tarvitsen sakramenttia, en voi olla ilman sen lohdutusta, en siis voi kauempaa viivytellä; ja niin minä menin ehtoolliselle, joskus ripittäytymättäkin. En silti hyljännyt rippiä enkä halveksinut synneistäpäästöä, vaan menin joskus ripittäytymätönnä ehtoolliselle perkeleen kiusaksi, koska hän esti minua menemästä ehtoolliselle ennen kuin muka olin siihen täysin kelvollinen. "- kelvolliset vieraat
Sentähden apostoli Paavali sanoo: Koetelkoon siis ihminen itseänsä ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta.
Tämä itsensä koetteleminen ei ole muuta kuin sitä, että vakavasti ajattelet, oletko kelvollinen ehtoolliselle. Jos havaitset olevasi suruton, et tahdo luopua synnistä etkä sitä katua, on sinulla syytä pysyä poissa, sillä sinä et ole mikään kristitty.
Parasta olisi luopua tuollaisesta jumalattomasta elämästä, surren sitä katua ja oikealla uskolla Jumalan lupaukseen liittyä jälleen kristittyihin nauttimalla yhdessä heidän kanssansa tätä sakramenttia. Mutta ellet tahdo, niin pysy poissa, sillä sinä teet syntiä ja nautit varmaan sakramentin tuomioksesi.
Mutta ajattele myös kuinka sinun kävisi iankaikkisuudessa, jos Jumalan tuomio sinua kohtaisi tällaisena ollessasi. Jos ajattelet, tulet niin iloiseksi, että teet parannuksen, heität vihan ja kaiken muun ja ehtoollisen kautta sovit Jumalasi kanssa.
Jos taas et ole tuollaisessa suruttomuuden tilassa, vaan sydämestäsi tunnustat syntisi Jumalan edessä, niitä vilpittömästi katuen, ja uskot, että Jumala Poikansa Kristuksen tähden antaa ne anteeksi, olet kelvollinen ehtoollisvieras ja saat turvallisesti sanoa Herrallesi Kristukselle: ah Herra, minä olen kurja syntinen, sentähden tulen nyt ehtoollisellesi. Epäilemättä olet silloin otollinen ja mieluinen vieras.
Älä silloin ensinkään pelkää. Sellaisille murheellisille ja ahdistuneille sieluille tämä pöytä onkin katettu, että he saisivat lohdutuksen ja virvoituksen.
Peljätkööt toiset, jotka eivät tunne syntejänsä, vaan julkeasti ja mieli ylpeänä ylpeällä mielellä jatkavat syntistä elämäänsä, ilman katumusta, ilman parannuksen aikomusta.
Nuo Paavalin sanat: »koetelkoon ihminen itseänsä, ovat entisajan opettajille antaneet aihetta sanoa: julkisynnit, joista tuomari ja oikeudenpalvelija rankaisee, vaan ei saarnaaja, kuten huoruus, murha, juopumus ynnä muut sellaiset ovat ehtoollisella käymisen esteenä. Tämä on kuitenkin ymmärrettävä, kuten sanottu, siten, että se, joka tahtoo pysyä tuollaisissa synneissä niistä luopumatta, pysyköön poissa ehtoolliselta, sillä siten hän vain kartuttaa Jumalan vihaa, koska sakramentin nauttijain kanssa esiintyy kristittynä, kuitenkaan elämästänsä päättäen olematta kristitty. - Saara:)
kelvolliset vieraat kirjoitti:
Sentähden apostoli Paavali sanoo: Koetelkoon siis ihminen itseänsä ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta.
Tämä itsensä koetteleminen ei ole muuta kuin sitä, että vakavasti ajattelet, oletko kelvollinen ehtoolliselle. Jos havaitset olevasi suruton, et tahdo luopua synnistä etkä sitä katua, on sinulla syytä pysyä poissa, sillä sinä et ole mikään kristitty.
Parasta olisi luopua tuollaisesta jumalattomasta elämästä, surren sitä katua ja oikealla uskolla Jumalan lupaukseen liittyä jälleen kristittyihin nauttimalla yhdessä heidän kanssansa tätä sakramenttia. Mutta ellet tahdo, niin pysy poissa, sillä sinä teet syntiä ja nautit varmaan sakramentin tuomioksesi.
Mutta ajattele myös kuinka sinun kävisi iankaikkisuudessa, jos Jumalan tuomio sinua kohtaisi tällaisena ollessasi. Jos ajattelet, tulet niin iloiseksi, että teet parannuksen, heität vihan ja kaiken muun ja ehtoollisen kautta sovit Jumalasi kanssa.
Jos taas et ole tuollaisessa suruttomuuden tilassa, vaan sydämestäsi tunnustat syntisi Jumalan edessä, niitä vilpittömästi katuen, ja uskot, että Jumala Poikansa Kristuksen tähden antaa ne anteeksi, olet kelvollinen ehtoollisvieras ja saat turvallisesti sanoa Herrallesi Kristukselle: ah Herra, minä olen kurja syntinen, sentähden tulen nyt ehtoollisellesi. Epäilemättä olet silloin otollinen ja mieluinen vieras.
Älä silloin ensinkään pelkää. Sellaisille murheellisille ja ahdistuneille sieluille tämä pöytä onkin katettu, että he saisivat lohdutuksen ja virvoituksen.
Peljätkööt toiset, jotka eivät tunne syntejänsä, vaan julkeasti ja mieli ylpeänä ylpeällä mielellä jatkavat syntistä elämäänsä, ilman katumusta, ilman parannuksen aikomusta.
Nuo Paavalin sanat: »koetelkoon ihminen itseänsä, ovat entisajan opettajille antaneet aihetta sanoa: julkisynnit, joista tuomari ja oikeudenpalvelija rankaisee, vaan ei saarnaaja, kuten huoruus, murha, juopumus ynnä muut sellaiset ovat ehtoollisella käymisen esteenä. Tämä on kuitenkin ymmärrettävä, kuten sanottu, siten, että se, joka tahtoo pysyä tuollaisissa synneissä niistä luopumatta, pysyköön poissa ehtoolliselta, sillä siten hän vain kartuttaa Jumalan vihaa, koska sakramentin nauttijain kanssa esiintyy kristittynä, kuitenkaan elämästänsä päättäen olematta kristitty.Kyllä osaa olla sitten täynnä ristiriitoja tuo Luther: Ei tiedä itsekään että ENNEN ehtoollista pitää sopia, eikä ehtoollisella. Ihmettelen lukijoita, jotka eivät näe noita ristiriitaisia selityksiä.
Luther teki ehtoollisesta sakramentin, syntien anteeksiannon paikan ja on siksi vailla selkeää käsitystä ehtoollisesta ja horjuu sanoissaan kuin juopunut askelissaan! - Saara:)
Ne ovat vain niitä Martin omanvanhurskauden taisteluja. Ohitti kirkkaasti Jumalan sanan ohjeet ehtoollisesta. Ei ole ihme, että jäi sille tasolle ymmärryksessään.
Luen juuri Lutherin kirjaa juutalaisista. Samaa lapsellista asiaa jauhaa kymmeniä sivuja, kun ei ollenkaan ymmärrä, että juutalaisilla on kansana Jumalan itsensä laittama peite silmillä siihen saakka, jolloin pakanoiden aika evankeliumin levittämisestä siirtyy takaisin juutalaisille.
- herätkääjo
Miksi venkuloit noin selvän asian edess !
Ei ehtoollinen sinua miksikään tee, ainoastaan saat ehkä heränneelle tunnollesi jonkinlaisen omatekorauhan, ja samalla suuren vahingon, kun et mene sisälle Jeesus ovesta, vaan käyt oven saumassa hetken lämmittelemässä ja käärit turkit tiukemmalle ja menet kotiisi !
UUdestisyntymä puuttuu, ja sitä pulaa ei ehtoollisela korvata.
voi mikä vastuu on niillä ihmisillä jotka tämänkin sakramenttiharhan ovat heikkoihin ihmispoloihin istuttaneet , kerran Jumalan edessä !- voi ressukoita
Sakramentti ei ole harha, ne ovat Kristuksen sanaa aivan konkreettisessa muodossa.
Niiden huionosti käy joilla ei ole uskoa jolla voisivat ottaa vastaan Jeesuksen tarjoamat pelastushyvyydet.
- teu,
Joh. 15:1-6, on teksti .
Siitä selitetään, : kukaan ei ole oksana " tosi ..viinipuussa " Jeesuksessa , eli Hänen seurakuntaruumiinsa jäsenenä , luonnossaan , ihmiseksi syntyessään.
Hän tulee sellaiseksi vasta Uudestisyntessään , jossa hän tulee "oksastetutksi "
tähän viinipuuhun ks. Joh. 3:3-7.;Ef. 2:3. ;Room. 6;3-5. tutki.nämä.
LUONNOLLISESSA OKSASTAMISESA ,on kaksi vaihetta, :
1. Oksan kiinnitäminen ja sitominen runkoon tai oksaan ..
2. Sen kasvaminen yhteen sen kanssa, niin että se alkaa elää rungosta virtaavista nesteistä . IHMISEN OKSASTAMINEN KRISTUKSEN . Sisältää samoin KAKSI
VAIHETTA :
1. HÄNET LIITETÄÄN KASTEESSA JA KRISTILLISESÄ KASVATUKSESSA
.. KRISTUKSEN SEURAKUNTAAN .
2. HÄN "KASVAA YHTEEN " , kRISTUKSEN JA HÄNEN USKOVAN SEURA-KUNTANSA KANSSA HENGENSÄseimmissa Kastetuissa tämä' ei kuitenkaan toteudu , koska : (a). Sitä ei seuraa kristillinen kasvatus, (b).Syntyminen Hengesä
(omakohtainen parannus ja uskoontuleminen )ei tapahdu , ja niin Kasteen
merkitys ja tarkoitus jää heissä toteutumatta . Uskoon tullessakin voi tapahtua
Hengellisen elämän kuoleminen joko antautumalla syntiinn , josta hän ei tee
parannusta , tai omaksumalla harhaopin , jonka johdosta hän joutuu pois
Kristuksesta ja langeaa armosta .(en ymmärrä )
2 Piet. 2:20-22. ; Gal. 5:4. Vainpysymällä Kristuksessa uskova voi kantaa
hyvää hedelmää Hänen Armonsa ja Hänen Hengensä voimasta . ks.
1 Kor .3:16-21.- Saara:)
"Hengellisen elämän kuoleminen joko antautumalla syntiinn , josta hän ei tee
parannusta , tai omaksumalla harhaopin , jonka johdosta hän joutuu pois
Kristuksesta ja langeaa armosta .(en ymmärrä )" -teu-
Teu, ymmärrät varmasti tuon jos elää, synnissä niin on vapaa vanhurskaudesta, eli ei ole uskossa. Se on sama asia kuin langeta pois armosta, silloin on armon ulkopuolella.
Sama tapahtuu, jos omaksuu harhaopin, esimerkiksi alkaa pitämään ehtoollista sakramenttina, joka antaa syntejä anteeksi, eikä jo pelastettujen uskovien yhteys/rakkausateriana. Silloin elää harhaopissa ja on langennut pois armosta, eli sama osa kuin synnissä elävällä.
Jos silloin menee silti ehtoolliselle, nauttii ehtoollista väärin, josta Jumala sanoo ankarasti, ettei Hän jätä sellaista rankaisematta.
Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta.«
Juuri tämä on hyvin tärkeää, sillä joka ottaa ehtoollisen arvottomasti, ei ole pakeneva Jumalan vihaa, koska hän ottaa sen ulkokultaisella tavalla ja ulkonaisen muodon tähden ihmisten edessä, mutta ei ole missään tekemisissä sisimmässään Jeesuksen Kristuksen kanssa. Myös kaikille todella uskovaisille, Jumalan lapsille on kehotus: "Jokainen koetelkoon itseänsä."
Kuinka tärkeää onkaan sen tähden, että me varaamme ennen ehtoollista aikaa sitä varten. Jos joku löytää elämästänsä jotakin sellaista, mikä ei ole oikein Jumalan edessä, saa hän pyytää anteeksiantamusta, ja milloin on tarpeen, sovittaa asiat ihmisten kanssa ENNEN KUIN osallistuu ehtoolliseen, sillä 1. Kor. 11: 27:
»Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva VIKAPÄÄ Herran ruumiiseen ja vereen.«
Näitä varoituksia ei nykyään oteta huomioon. Ehtoollinen on saanut jonkinlaisen juhlan luonteen ja ehtoolliselle menevät halveksivat Jeesuksen verta mm. tuomitsemalla HURMAHENGIKSI JEESUKSEN VERELLÄ PESTYJÄ VAPAIDEN SUUNTIEN KRISTITTYJÄ, eikä heillä pohjimmiltaan ottaen ole mitään tekemistä Jeesuksen kanssa; he VALEHTELEVAT, varastavat, SYYTTÄVÄT TOISIANSA, petkuttavat, elävät synnissä ja PAHUUDESSA ja ovat niin kaukana Jumalasta kuin itä on lännestä, mutta pitäessään EHTOOLLISTA SYNTIEN ANTEEKSIANTAMUKSEN PAIKKANA, MENEVÄT HE tästä huolimatta ehtoolliselle.
Vain Jumala yksin voi armosta armahtaa "niin kutsuttuja kristittyjä" ja johtaa heidät oikealla tielle. Kuinka suuri onkaan pettymys oleva tilinteon päivänä! Jeesus sanoo: "Tämä veri on uuden liiton veri." Jeesuksessa Kristuksessa Jumala on tehnyt liiton meidän kanssamme. Joka Häneen uskoo, sen VELVOLLISUUS on sen tähden PITÄYTYÄ Jumalan Sanaan.
-Eikä eksyä harhaoppeihin kuten Lutherin oppiin ehtoollisesta!!!!
Sellaisella ei ole mitään osuutta ehtoolliseen, joka ei rakasta KOKO KRISTUKSEN RUUMISTA, ELI KOKO SEURAKUNTAA!!!
Voina sanoa täysin Pyhässä Hengessä, että tällä palstalla on paljon panettelijoita, jotka vihaavat totuutta ja siten Jeesusta, eikä heillä siinä tilassa ole mitään asiaa ehtoolliselle!!!
- teu.
Se ihminen on kelvollinen ehtoolliselle , joka usko sen sanan joka siinä
sanotaan , eli Tämä on ,Jeesuksen Kristuksen Ruumis sinun edestäsi
annetteu , sekä Tämän on Jeesuksen Kristuuksen veri Sinun edestäsi
vuodatettu . ja jonka sinun on Uskossa nautittava..
Tälläinen Ehtollisvieras on erittäin kelvollinen nauttimaan ehtoollista. .- Saara:)
Kyllä, aamen! MUTTA, jos halveksii jotain osaa kristuksen ruumiista, nimittelemällä heitä hurmahengiksi ja uudestikastajiksi, on ITSE erotettu seurakunnasta ja nauttii ehtoollista omaksi turmiokseen!
-Tämä on sinulle myös teu vakava varoitus, sillä panettelet eri seurakuntien kristittyjä, kuten panettelet VL kristittyjä! Tee parannus sellaisesta! - muuttis
Saara:) kirjoitti:
Kyllä, aamen! MUTTA, jos halveksii jotain osaa kristuksen ruumiista, nimittelemällä heitä hurmahengiksi ja uudestikastajiksi, on ITSE erotettu seurakunnasta ja nauttii ehtoollista omaksi turmiokseen!
-Tämä on sinulle myös teu vakava varoitus, sillä panettelet eri seurakuntien kristittyjä, kuten panettelet VL kristittyjä! Tee parannus sellaisesta!Saara:)
26.4.2013 11:27
-Tämä on sinulle myös teu vakava varoitus, sillä panettelet eri seurakuntien kristittyjä, kuten panettelet VL kristittyjä! Tee parannus sellaisesta!
Mitenkä minusta tuntuu nyt niin ristiriitaiselta tuo tekstisi sanoma?
Luterilaiset kristityt ovat saaneet niskaansa jos vaikka mitä. Ei se mitään, kuuluu asian luonteeseen. Mutta ehkä huomaisit myös itsessäsi parannettavaa? - Saara:)
muuttis kirjoitti:
Saara:)
26.4.2013 11:27
-Tämä on sinulle myös teu vakava varoitus, sillä panettelet eri seurakuntien kristittyjä, kuten panettelet VL kristittyjä! Tee parannus sellaisesta!
Mitenkä minusta tuntuu nyt niin ristiriitaiselta tuo tekstisi sanoma?
Luterilaiset kristityt ovat saaneet niskaansa jos vaikka mitä. Ei se mitään, kuuluu asian luonteeseen. Mutta ehkä huomaisit myös itsessäsi parannettavaa?Opista on kysymys muuttis! teillä on väärä oppi ehtoollisesta ja siksi nautitte sitä turmioksenne.
teu myös panettelee kokonaisia seurakuntia vääräuskoisiksi, se ei ole oikein.
Mulle tulee muuttis sellainen olo, että yhtä vähän kuin essut saavat lapinvanhempia kuuntelemaan heitä, yhtä vähän minä saan teitä kuuntelemaan, vaikka molemmat tarjoaa selkeää sanaa raamatusta.
- saisijoherätä
Et siis teu osaa sanoa mitään ilman että sotkit joka paikkaan tuon vauvakasteesi !
Mikä saa ikämiehen pysymään noissa harhoissaan joista et löydä minkäänlaista tukea jos Raamattuasi rehellisesti katsot !
Pikkuvauvan kaste ei yhdistä häntä yhtään mihinkään, koska ainut lupaus kuuluu, että joka USKOO HÄNEN NIMEENSÄ, sellainen on pelastuva, jos se usko on jotain joka johtaa muuhunkin kuin parin minuutin lämmittelyyn Jumalan Pojan läheisyydessä.
Eli kyse on uudestisynytmisestä Jumalan Hengestä ja siinä elämän uudessa tilassa pysyminen ja kasvaminen.
Uudestisyntymä on ainut joka liittää oksan runkoon, ja jonka ansiosta rungon elämänvesi alkaa virrata myös siinä uudessa oksassa.
Rungon ympärille kasattu klapikasa ei saa voimaansa rungosta vaikk akuinka liki olisi ja nojaisi runkoonkin. Se ainoastaan mädättää lopulta sen rungonkin jos mahdollista.
Etköä teu näe, että uudessa liitossa ei ol eketään ei anuttakaan kastettu ennekuin ovat omakohtaisesti uskoon tulleet ja sitä itse pyytäneet.
Miksi tämä on niin vaikeaa tunnustaa ?- teu.
Puhutko nyt omasta päästä , Vai puhutko ML:asiasta vai saaran asiasta .
tarkenna hieman , minulla on alkanut silmt vaivata
Toiseksi sen mitä minä kirjoitin Lapsikasyeesya , sen olen kirjojoittanut
M:L. tekstiä ,,mieti mihin kohtaan minun on otettava kantaa .. - Saara:)
teu. kirjoitti:
Puhutko nyt omasta päästä , Vai puhutko ML:asiasta vai saaran asiasta .
tarkenna hieman , minulla on alkanut silmt vaivata
Toiseksi sen mitä minä kirjoitin Lapsikasyeesya , sen olen kirjojoittanut
M:L. tekstiä ,,mieti mihin kohtaan minun on otettava kantaa ..teu: se on itse Jumala, joka tuo eteenne tänne raamatullista opetusta kasteesta ja ehtoollisesta. Te itse valitsette, otatteko raamatun totuuden vastaan, vai käännättekö selkänne Jeesukselle torjumalla hänen sanansa!
Sinulla on teu se selitysraamattu paljon parempi kuin Lutherin valheet, joten käytä vain sitä. - Saara:)
saisjoherätä kirjoittaa TOTUUDEN HENGESSÄ! Kiitos Herralle!
- maan m..
saisjoherätä kirjoittaa TOTUUDEN HENGESSÄ! Kiitos Herralle!
Saara. Nyt näyttää jo todella vimmaiselta sinun kirjoittelusi. Tekisi ehkä hyvää hieman huilata ja pistää kone hyllylle.
Eihän kukaan todella Jeesusta seuraava lähde uskomaan tuollaisia tarinoita. Luulet tekeväsi hyvin ja olevasi valkeutena meille pimeille, jotka olemme sortuneet samaan uskoon Lutherin ja LLL:n kanssa. Ymmärtäisit jo, että potkit itseäsi nilkoille.
Oletko tiennyt, että suuri osa vapaiden suuntien uskovista on samalla tavalla kasvatuskristittyjä kuin iso osa essuista? Oppi on niissä "avarampi" ja järjellisesti raamatullisempi, mutta ei siitä miksikään hyödyksi ole. Helluntalaiseksi syntynyt ihminen imee itseensä kasvatuksessa tietyt käyttäytymismallit. Häntä aletaan jo pienestä pitäen valmentamaan kohti "uudestisyntymää", aivan samoin kuin essuissa tapahtuu. Lapsi tarkkailee ympäristöään ja imee itseensä vaatimuksia ja malleja, vaikka kukaan ei niitä suorin sanoin opettaisikaan. Vanhemmat odottavat malttamattomana milloin nuori "tekee parannuksen", "uudestisyntyy", ja menee kasteelle. Puhuvat tietysti, että emme voi uskoa antaa ja se on Jumalan kädessä, tietysti rukoilemme, että lapsemme käsittäisi nämä asiat ja diipadaapa. Kun tämä sitten tapahtuu, että nuoren henkilön hatara maailmankuva, myllertävä mieli ja sisäänrakennetut paineet valmiista käyttäytymismalleista alkavat heittää kärrynpyörää mielessä, tuloksena voi hyvinkin syntyä "uudestisyntyminen", jonka jälkeen nuori saa suunnan elämälleen. Hänestä on tullut tosiuskovainen ja valmis apostoli. Hän opiskelee ja perehtyy porukoidensa opetuksiin ja raamattuun, saa hyväksynnän yhteisössään. Jossain vaiheessa älykkäimmät, äänekkäimmät ja rohkeimmat seuloutuvat johtotehtäviin; saarnaamaan, hallinoimaan jne. Näitä hääräilee netissäkin. - näinseon
maan m.. kirjoitti:
Saara. Nyt näyttää jo todella vimmaiselta sinun kirjoittelusi. Tekisi ehkä hyvää hieman huilata ja pistää kone hyllylle.
Eihän kukaan todella Jeesusta seuraava lähde uskomaan tuollaisia tarinoita. Luulet tekeväsi hyvin ja olevasi valkeutena meille pimeille, jotka olemme sortuneet samaan uskoon Lutherin ja LLL:n kanssa. Ymmärtäisit jo, että potkit itseäsi nilkoille.
Oletko tiennyt, että suuri osa vapaiden suuntien uskovista on samalla tavalla kasvatuskristittyjä kuin iso osa essuista? Oppi on niissä "avarampi" ja järjellisesti raamatullisempi, mutta ei siitä miksikään hyödyksi ole. Helluntalaiseksi syntynyt ihminen imee itseensä kasvatuksessa tietyt käyttäytymismallit. Häntä aletaan jo pienestä pitäen valmentamaan kohti "uudestisyntymää", aivan samoin kuin essuissa tapahtuu. Lapsi tarkkailee ympäristöään ja imee itseensä vaatimuksia ja malleja, vaikka kukaan ei niitä suorin sanoin opettaisikaan. Vanhemmat odottavat malttamattomana milloin nuori "tekee parannuksen", "uudestisyntyy", ja menee kasteelle. Puhuvat tietysti, että emme voi uskoa antaa ja se on Jumalan kädessä, tietysti rukoilemme, että lapsemme käsittäisi nämä asiat ja diipadaapa. Kun tämä sitten tapahtuu, että nuoren henkilön hatara maailmankuva, myllertävä mieli ja sisäänrakennetut paineet valmiista käyttäytymismalleista alkavat heittää kärrynpyörää mielessä, tuloksena voi hyvinkin syntyä "uudestisyntyminen", jonka jälkeen nuori saa suunnan elämälleen. Hänestä on tullut tosiuskovainen ja valmis apostoli. Hän opiskelee ja perehtyy porukoidensa opetuksiin ja raamattuun, saa hyväksynnän yhteisössään. Jossain vaiheessa älykkäimmät, äänekkäimmät ja rohkeimmat seuloutuvat johtotehtäviin; saarnaamaan, hallinoimaan jne. Näitä hääräilee netissäkin.Niin että mitä haluat sanoa ?
Sitäkö että uudestisyntymää ei tapahdu ollenkaan vaan tapahtuu jotenkin, eli miten ?
Mitä muuta evankeliumin saarnaaminen on kuin sen julkituomista, että kukaan ihminen ei peri taivasta ellei tule langenneen ihmisen luonnollisesta olotilasta kääntymykseen ja sitä kautta kohtaa omakohtaisen pelastuksen ja jumalasuhteen.
tässä ei sitten auta minkäänlaiset sakramentit, vaan Jeesus ovesta on mentävä jokaisen, ei auta isien usko eikä äitienkään ei seurakunnan eikä kanttorin uskot.
omien syntien on alettava painaa ja on tultava niiden polttojen kautta synnytyshuoneeseen jossa uusi Ihminen Pyhän Hengen synnyttämänä saa tulal esiin, ja vanha aatu laitetaan pois vallasta.
tässä on kasteen paikka jossa tunnustaudutaan Nasaretilaisen lahkon seuraajaksi.
Kasvatuskristillisyys on kaikkein pahinta laatua omatekoista uskoa olkooot se minkä lipun alla tahansa sitten.
se ontavoille oppimista, mutta siitä puuttu kaikki elämä ja Hengen todellisuus. - Saara:)
maan m.. kirjoitti:
Oletko tiennyt, että suuri osa vapaiden suuntien uskovista on samalla tavalla kasvatuskristittyjä kuin iso osa essuista? Oppi on niissä "avarampi" ja järjellisesti raamatullisempi, mutta ei siitä miksikään hyödyksi ole. Helluntalaiseksi syntynyt ihminen imee itseensä kasvatuksessa tietyt käyttäytymismallit. Häntä aletaan jo pienestä pitäen valmentamaan kohti "uudestisyntymää", aivan samoin kuin essuissa tapahtuu. Lapsi tarkkailee ympäristöään ja imee itseensä vaatimuksia ja malleja, vaikka kukaan ei niitä suorin sanoin opettaisikaan. Vanhemmat odottavat malttamattomana milloin nuori "tekee parannuksen", "uudestisyntyy", ja menee kasteelle. Puhuvat tietysti, että emme voi uskoa antaa ja se on Jumalan kädessä, tietysti rukoilemme, että lapsemme käsittäisi nämä asiat ja diipadaapa. Kun tämä sitten tapahtuu, että nuoren henkilön hatara maailmankuva, myllertävä mieli ja sisäänrakennetut paineet valmiista käyttäytymismalleista alkavat heittää kärrynpyörää mielessä, tuloksena voi hyvinkin syntyä "uudestisyntyminen", jonka jälkeen nuori saa suunnan elämälleen. Hänestä on tullut tosiuskovainen ja valmis apostoli. Hän opiskelee ja perehtyy porukoidensa opetuksiin ja raamattuun, saa hyväksynnän yhteisössään. Jossain vaiheessa älykkäimmät, äänekkäimmät ja rohkeimmat seuloutuvat johtotehtäviin; saarnaamaan, hallinoimaan jne. Näitä hääräilee netissäkin.Itseasiassa ymmärrän täysin mm mitä tarkoitat ja suurinpiirtein noin se menee.
Ymmärtääkseni itse olet aika vastottain huomannut ettei essujen tapausko riitä sinulle. Ymmärrän hyvin kuinka kehitys siitä eteenpäin menee.
En epäile uudestisyntymistäsi, se on varmasti aito. Jumala tekee viisaudessaan paljon työtä Lutherin kirjoitusten kautta sillä saralla, että ihminen irrottautuu luottamaan Jumalaan ja jättää tekojen vanhurskauden taakseen.
Ne ovat kuitenkin vasta vanhan ummehtuneen ilman tuulettamista. Vasta sitten kun sana alkaa avautumaan siten, ettei tarvitse ketään sitä opettamaan, koska Pyhä Henki itse on Opettajana, ei olla enää kasvattajan alaisia.
Niin kauan kuin näkee erehtymättömänä oppi-isänsä Lutherin tai LLL:n ei ole vielä pitkälle päässyt. Siinä, sanoisinko kehitysvaiheessa perustaa vielä uskonsa "jonkin suuren miehen" oppeihin, osaamatta arvioida kaikkea raamatun sanalla.
Usko on terveellä pohjalla, jos kehitystä tapahtuu koko ajan. Siksi olisin sinuna vielä varovainen arvioidessasi sellaista, jota et oikein osaa sijoittaa mihinkään tuttuun lokeroon. Silloin saattaa näet olla edessäsi asia, jota et vielä ole itse sisäistänyt, mutta et tutkiessasi asiaa löydä raamatusta mitään mikä tuon kohtaamasi asian pystyisi kumoamaan.
Tulee tunne että raamattu on vieläkin ristiriitainen. Se kuuluu tuohon kehitysvaiheeseen. Kannattaa silti lukea edelleen sekä hengellisiä kirjoja että raamattua, mutta arvioiden aina kaiken raamatulla.
Nyt olen tarkoituksella tuonut tänne asioita joita tiedän ettei täällä monikaan sisäistä, mutta ne jäävät osalla tekemään työtään. Osa taas jää nukkumaan joko LLL:n tai Lutherin uskon turviin. - maan m..
Itseasiassa ymmärrän täysin mm mitä tarkoitat ja suurinpiirtein noin se menee.
Ymmärtääkseni itse olet aika vastottain huomannut ettei essujen tapausko riitä sinulle. Ymmärrän hyvin kuinka kehitys siitä eteenpäin menee.
En epäile uudestisyntymistäsi, se on varmasti aito. Jumala tekee viisaudessaan paljon työtä Lutherin kirjoitusten kautta sillä saralla, että ihminen irrottautuu luottamaan Jumalaan ja jättää tekojen vanhurskauden taakseen.
Ne ovat kuitenkin vasta vanhan ummehtuneen ilman tuulettamista. Vasta sitten kun sana alkaa avautumaan siten, ettei tarvitse ketään sitä opettamaan, koska Pyhä Henki itse on Opettajana, ei olla enää kasvattajan alaisia.
Niin kauan kuin näkee erehtymättömänä oppi-isänsä Lutherin tai LLL:n ei ole vielä pitkälle päässyt. Siinä, sanoisinko kehitysvaiheessa perustaa vielä uskonsa "jonkin suuren miehen" oppeihin, osaamatta arvioida kaikkea raamatun sanalla.
Usko on terveellä pohjalla, jos kehitystä tapahtuu koko ajan. Siksi olisin sinuna vielä varovainen arvioidessasi sellaista, jota et oikein osaa sijoittaa mihinkään tuttuun lokeroon. Silloin saattaa näet olla edessäsi asia, jota et vielä ole itse sisäistänyt, mutta et tutkiessasi asiaa löydä raamatusta mitään mikä tuon kohtaamasi asian pystyisi kumoamaan.
Tulee tunne että raamattu on vieläkin ristiriitainen. Se kuuluu tuohon kehitysvaiheeseen. Kannattaa silti lukea edelleen sekä hengellisiä kirjoja että raamattua, mutta arvioiden aina kaiken raamatulla.
Nyt olen tarkoituksella tuonut tänne asioita joita tiedän ettei täällä monikaan sisäistä, mutta ne jäävät osalla tekemään työtään. Osa taas jää nukkumaan joko LLL:n tai Lutherin uskon turviin.Voi ja voi. Et kyllä tainnut taaskaan ihan ymmärtää. Minähän juuri yritin vihjailla sinulle, että olet tainnut lähteä opettajien vietäväksi. Sinähän tänne kannat pitkiä kopioita omilta opettajiltasi ja puhut toisten kautta asiasi milloin mistäkin. Sinulta jää kokonaan huomaamatta, että juttusi ovat keskenään ristiriitaisia. Tuo sinun Pyhä Henki juttusi on kaikista kauhein. Hän ei todellakaan ilmoita mitään yli kirjoitusten. Sinä taas tuot meille omia kuvitelmiasi väittäen niitä Herran sanaksi. Luther ei ole minulle mikään auktoriteetti, hänellä vain sattuu olemaan kirkkaana periaate; yksin Raamattu, kun taas sinun hurmahenki opettajillasi on tuo oma järki ja älynväläykset tehty Pyhäksi Hengeksi, joka muokkaa Jumalan sanaa. Tätä sanot sitten kasvuksi. Vielä kerran, voi.
- maan m..
maan m.. kirjoitti:
Voi ja voi. Et kyllä tainnut taaskaan ihan ymmärtää. Minähän juuri yritin vihjailla sinulle, että olet tainnut lähteä opettajien vietäväksi. Sinähän tänne kannat pitkiä kopioita omilta opettajiltasi ja puhut toisten kautta asiasi milloin mistäkin. Sinulta jää kokonaan huomaamatta, että juttusi ovat keskenään ristiriitaisia. Tuo sinun Pyhä Henki juttusi on kaikista kauhein. Hän ei todellakaan ilmoita mitään yli kirjoitusten. Sinä taas tuot meille omia kuvitelmiasi väittäen niitä Herran sanaksi. Luther ei ole minulle mikään auktoriteetti, hänellä vain sattuu olemaan kirkkaana periaate; yksin Raamattu, kun taas sinun hurmahenki opettajillasi on tuo oma järki ja älynväläykset tehty Pyhäksi Hengeksi, joka muokkaa Jumalan sanaa. Tätä sanot sitten kasvuksi. Vielä kerran, voi.
Ja näkemykseni mukaan juuri tuo ero periaatteissa aiheuttaa vihan Lutheria ja muita kohtaan, jotka eivät tahdo uskoa näitä hurmahenkien elämyksiä ja järkeilyjä, vaan pysyvät raamatussa. Se tuo kolauksen omalle ylpeydelle kun omat ideat eivät uppoakaan totena toisille. Sitten täytyykin alkaa vimmainen oman kunnian puolustus, syytellä muita, ottaa marttyyriasenne, vaatia anteeksipyyntöjä toisilta jne.
- Saara:)
maan m.. kirjoitti:
Ja näkemykseni mukaan juuri tuo ero periaatteissa aiheuttaa vihan Lutheria ja muita kohtaan, jotka eivät tahdo uskoa näitä hurmahenkien elämyksiä ja järkeilyjä, vaan pysyvät raamatussa. Se tuo kolauksen omalle ylpeydelle kun omat ideat eivät uppoakaan totena toisille. Sitten täytyykin alkaa vimmainen oman kunnian puolustus, syytellä muita, ottaa marttyyriasenne, vaatia anteeksipyyntöjä toisilta jne.
Liian lihaisaa ruokaa sinulle. Ymmärrän kyllä. Mitä Pyhään Henkeen tulee, olen monesti näyttänyt sinulle raamatusta kuinka Pyhä Henki ohjasi uskovia. Jos tällä kertaa katsoisit ne paikat ihan itse. Lue Apostolien teot ja Filippus hoviherra. Siinä hyvä alku.
- muuttis
Liian lihaisaa ruokaa sinulle. Ymmärrän kyllä. Mitä Pyhään Henkeen tulee, olen monesti näyttänyt sinulle raamatusta kuinka Pyhä Henki ohjasi uskovia. Jos tällä kertaa katsoisit ne paikat ihan itse. Lue Apostolien teot ja Filippus hoviherra. Siinä hyvä alku.
Lihaisa ruoka? =D mm:lle liian lihapitoista. Oi voi. Kyse on uskonopin perusasioista, joka on uudestisyntyneellä mm:llä aivan kohdallaan. Kiitos Herralle!
- näin uskon
Turhaa on yrittää ketään käännyttää omaan kelkkaansa.
Jätetään Jumalan hoitoon jokainen palstalainen.
Jumala on voimallinen ohjaamaan jokainen omansa taivaaseen saakka.
Jumala vie jokaisen perille saakka, jokaisen jonka on nimeltä kutsunut.
Ei toinen voi toiselle uskoa antaa, se on Jumalan työ!
Luotetaan Isään ja Poikaan ja Pyhään Henkeen.- muuttis
"näin uskon" kirjoitit totuuden sanan. Ei ihmisen vallassa ole uskoa antaa, se on Jumala joka sen tekee, tahtonsa ja valintansa mukaan.
Saarallakaan ei sitä valtaa ole eikä tule. Saara ei myöskään uskoa voi pois ottaa, ei keneltäkään. Jos joku niin luulee, että hän voi sulkea taivaan oven, on asettunut Jumalan paikalle.
Uskon alkaja on Herra itse ja Hän ylläpitää uskoa vieden omansa perille asti. Sen Hän on luvannut ja tekee myös. Totisesti. - Saara:)
muuttis kirjoitti:
"näin uskon" kirjoitit totuuden sanan. Ei ihmisen vallassa ole uskoa antaa, se on Jumala joka sen tekee, tahtonsa ja valintansa mukaan.
Saarallakaan ei sitä valtaa ole eikä tule. Saara ei myöskään uskoa voi pois ottaa, ei keneltäkään. Jos joku niin luulee, että hän voi sulkea taivaan oven, on asettunut Jumalan paikalle.
Uskon alkaja on Herra itse ja Hän ylläpitää uskoa vieden omansa perille asti. Sen Hän on luvannut ja tekee myös. Totisesti.En sellaista valtaa tavoittelekaan. Eikö palstalla ole tarkoitus keskustella uskosta? Heti kun tuon eteenne vahvempaa ruokaa olette ihan kauhuissanne. Eikö teillä ole halua oppia eteenpäin? Kun katselin palstan kirjoituksia alusta tänne asti, niin en voi sanoa kuin huhhuijaa!!!!
Samaa turhaa jankutusta kaikki ketjut täynnä. Jos joku on tullut vierailemaan ja yrittänyt saada aikaan keskustelua, on siellä heitetty lapset pesuvesineen kaivoon. Ja taas oltu polleita, että onpas piru torjuttu jälleen. Ei mitään tajua näytä olleen milloin on kirjoittamassa Hengestä syntynyt vierailija ja milloin taas joku etsijä: Kaikki kaivoon ja äkkiä, rauhaamme häiritsemästä. - muuttis
En sellaista valtaa tavoittelekaan. Eikö palstalla ole tarkoitus keskustella uskosta? Heti kun tuon eteenne vahvempaa ruokaa olette ihan kauhuissanne. Eikö teillä ole halua oppia eteenpäin? Kun katselin palstan kirjoituksia alusta tänne asti, niin en voi sanoa kuin huhhuijaa!!!!
Samaa turhaa jankutusta kaikki ketjut täynnä. Jos joku on tullut vierailemaan ja yrittänyt saada aikaan keskustelua, on siellä heitetty lapset pesuvesineen kaivoon. Ja taas oltu polleita, että onpas piru torjuttu jälleen. Ei mitään tajua näytä olleen milloin on kirjoittamassa Hengestä syntynyt vierailija ja milloin taas joku etsijä: Kaikki kaivoon ja äkkiä, rauhaamme häiritsemästä.Kyllä jokainen kristitty haluaa kasvaa Kristuksen ja armon tuntemisessa, mikäli ei ole kuolleessa uskossa.
Mutta kasvun ja vauhdin, miten se kehittyy antaa Jumala, ei Saara.
Varmasti uskot tekeväsi hyvää, mutta et taidon jä'lkeen. - Saara:)
muuttis kirjoitti:
Kyllä jokainen kristitty haluaa kasvaa Kristuksen ja armon tuntemisessa, mikäli ei ole kuolleessa uskossa.
Mutta kasvun ja vauhdin, miten se kehittyy antaa Jumala, ei Saara.
Varmasti uskot tekeväsi hyvää, mutta et taidon jä'lkeen.Muuttis, vaikka tämä kaikki on sinulle liian lihaisaa, löytyy niitäkin joille se on juuri sopivaa! Älä ohjaile toisen palvelijaa, oman Herrani edessä seison tai kaadun, mutta olen pysyvä pystyssä! Kiitos Herralle!
- muuttis
En sellaista valtaa tavoittelekaan. Eikö palstalla ole tarkoitus keskustella uskosta? Heti kun tuon eteenne vahvempaa ruokaa olette ihan kauhuissanne. Eikö teillä ole halua oppia eteenpäin? Kun katselin palstan kirjoituksia alusta tänne asti, niin en voi sanoa kuin huhhuijaa!!!!
Samaa turhaa jankutusta kaikki ketjut täynnä. Jos joku on tullut vierailemaan ja yrittänyt saada aikaan keskustelua, on siellä heitetty lapset pesuvesineen kaivoon. Ja taas oltu polleita, että onpas piru torjuttu jälleen. Ei mitään tajua näytä olleen milloin on kirjoittamassa Hengestä syntynyt vierailija ja milloin taas joku etsijä: Kaikki kaivoon ja äkkiä, rauhaamme häiritsemästä.Eikö palstalla ole tarkoitus keskustella uskosta? Kysyt Saara.
Kyllä on ja pitäisikin.
Mutta sinä junttaat ja lyöt lekalla. Tuot mielettömän määrän kopioita. Miten kuvittelet että rakentavaa keskustelua voisi syntyä?
Rauhallinen ja kuunteleva keskustelu olisi antoisaa, mutta emme kykene siihen. Syntyy kiihko vastakkaisista mielipiteistä ja uskon käsityksistä ja sitten tapellaan tai kopiot tappelevat, paremminkin. :-)
Emme ole juurikaan sivistyneitä keskustelijoita, vai mitä arvelet?
- näinonnäppylät
kyllä, ja siinä ohessa lyömme maahan jokaisen harhan joka nostaa päätään himmentääkseen terveen evankeliumin valon !
Ja siihen samaan aserakarsikkkoon kuuluu mysteeriopit sakramenteista ja taikavestä mukaanluettuna perusteellisesti harhaiseen tulkintaan vääntyneen luterilaisen ehtoollisopin.
näiden edessä emme kumarru.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931682
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2031322- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799