Mummo lapsenpiikana?

duingdoing

Arvosteletko lastenlastesi perheen arkea herkeämättä? Oletko niin kiintynyt omiin tapoihisi, että yrität muuttaa heidän tapojaan tehdä kotitöitä? No ehkäpä pääset lastenpiiaksi ja kodinhoitajaksi, koska kukaan ei jaksa jatkuvaa jäkätystäsi vain sinulle tutuista säännöistä ja ihan pienissä arkiaskareissakin (minulla on keittiönpyyhkeet punaruudullisia, joten ostin teillekin.... tuo ei ole kunnon ruokaa vaan läskiä sen olla pitää... kas tässä ostin...)

Teeppä itse! Toinen vaihtoehto on, että et tule ollenkaan määräilemään tänne (olisi minulle mieluisampaa, mutta siedän sinua toistaiseksi piikomassa).

Kuinka moni löytää syytä itsestään, jos on piian rooliin päätynyt? Sama pätenee niin isovanhempiin kuin lapsiinkin. Lapsena on saatava osallistua, jotta taidot kasvaisivat!

15

462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvostelun kohteena

      Meillä mummon viimeisin valitus liittyy juuri tuohon osallistumiseen. Lasten on saatava aina osallistua ruuanlaittoon ja piste. Meillä lapset osallistuvat vain joskus, mutta osallistuvat kuitenkin ja yhdessä leivotaan jne. Mummon mielestä vanhin 3-vuotias täytyy ottaa aina mukaan ruuanlaittoon, lisäksi on 2-vuotiaat kaksoset meillä. Voin kertoa ettei ruuanlaitosta tule yhtään mitään kun antaa lasten osallistua aina. Ruoka pitäisi joskus saada valmiiksikin, tätä mummo ei ymmärrä. Minun pitäisi kuulemma varata vaan tarpeeksi aikaa siihen että annan jokaiselle lapselle jonkun tehtävän, vahdin heitä ja siivoan jäljet. Lapsista tulee kuulemma uusavuttomia nyt.

      Jostain syystä mummo itse ei ole koskaan hoitanut kolmea lastamme yhtäaikaa, hän ei kuulemma pysty eikä uskalla. :D Korostan, että ei yhtään kertaa ole hoitanut, kova on kuitenkin neuvomaan, arvostelemaan ja puuttumaan!

      • joopa taas.....

        "Jostain syystä mummo itse ei ole koskaan hoitanut kolmea lastamme yhtäaikaa, hän ei kuulemma pysty eikä uskalla. :D Korostan, että ei yhtään kertaa ole hoitanut, kova on kuitenkin neuvomaan, arvostelemaan ja puuttumaan! "

        Vai pitäisi vanhan ihmisen hoitaa kolmevuotiasta ja kahta kaksvuotista, eli kolmea vipeltäjää yhtäaikaa? Häpeä!!!

        Miksi pusket lapsia maailmaan tuolla tahdilla jos et jaksa itse niitä hoitaa vaan hoidattaisit ikäihmisellä?

        Kylläpä tuo arvostelu näkyy sujuvan sinultakin paremmin kuin hyvin!


      • ...
        joopa taas..... kirjoitti:

        "Jostain syystä mummo itse ei ole koskaan hoitanut kolmea lastamme yhtäaikaa, hän ei kuulemma pysty eikä uskalla. :D Korostan, että ei yhtään kertaa ole hoitanut, kova on kuitenkin neuvomaan, arvostelemaan ja puuttumaan! "

        Vai pitäisi vanhan ihmisen hoitaa kolmevuotiasta ja kahta kaksvuotista, eli kolmea vipeltäjää yhtäaikaa? Häpeä!!!

        Miksi pusket lapsia maailmaan tuolla tahdilla jos et jaksa itse niitä hoitaa vaan hoidattaisit ikäihmisellä?

        Kylläpä tuo arvostelu näkyy sujuvan sinultakin paremmin kuin hyvin!

        Sä et vain ymmärtänyt edellisen kirjoittajan pointtia, mutta ei se mitään. Sellaista sattuu. :)
        Ei hän käsittääkseni ole edes halunnut, että mummon pitäisi kolmea pientä kaikkia kerralla hoitaa, vaikka itse niin joutuu tekemään. Tällöin ei vain pitäisi arvostella toista, jos itsellä ei ole kokemusta asiasta.


      • yx mummi :)
        joopa taas..... kirjoitti:

        "Jostain syystä mummo itse ei ole koskaan hoitanut kolmea lastamme yhtäaikaa, hän ei kuulemma pysty eikä uskalla. :D Korostan, että ei yhtään kertaa ole hoitanut, kova on kuitenkin neuvomaan, arvostelemaan ja puuttumaan! "

        Vai pitäisi vanhan ihmisen hoitaa kolmevuotiasta ja kahta kaksvuotista, eli kolmea vipeltäjää yhtäaikaa? Häpeä!!!

        Miksi pusket lapsia maailmaan tuolla tahdilla jos et jaksa itse niitä hoitaa vaan hoidattaisit ikäihmisellä?

        Kylläpä tuo arvostelu näkyy sujuvan sinultakin paremmin kuin hyvin!

        joopa taas.....> Jospa lukisit aloittajan tekstin uudestaan ajatuksen kanssa. Vai onko ymmäryksessäsi jotain vikaa???


      • Töihin mars

        Onko ihan totta joku isoäiti, joka vaatii, että 2- ja 3-votiaat lapset osallistuvat taloustöihin?
        Missä maailmassa te elätte? Lapsityövoima on laissa kielletty.

        Ruuanlaitto kuin myös kaikki muukin taloustö on aika toivotonta niin pienten lasten kanssa. Viisainta on tehdä hommat lasten päiväunien aikana. Toivottavastii joku muu ihminen voi ulkoiluttaa muksuja, koska äidin aika ei riitä ulkona olemiseen. Tekemättömät työt kotona painavat.

        Jos isoäiti tulee hätiin, on viisainta antaa hänen tehdä hommat omalla tavallaan eikä ruveta riitelemään yksityiskohdista. Äiti voi kyllä huolehtia sillä aikaa jälkikasvusta.

        Muuten olen sitä mieltä, että lapsia hankitaan omien voimien mukaan eikä kerran vuodessa. Järki pitää ottaa perhesuunnittelussakin mukaan. Ei pidä olla uusavuton, vaan huolehtia ehkäisystä järjellisellä tavalla.
        Mummo voi antaa ohjeita, arvostella ja puuttua, koska on huolissaan suurperheestänne. Pelkää varmaankin, että lapsilauma voi kasvaa koska tahansa uusilla kaksosilla. Silloin onkin järkevää, että vanhemmat lapset ovat oppineet taloustöitä jo kehdossa. Työtä riittää.


    • 10+5

      Oletteko miettineet, mistä tää tällainen päällepäsmäriys tulee? Oma äitini ei puutu mihinkään kotijuttuihin ja raivaa luontevasti tilaa esim. vaatteiita täynnä olevalta sohvalta. Voimme tavata milloin vaan eikä tilapäinen sotku häiritse häntä ollenkaan. Enkä häiriinny, vaikkei olisi paikat tip top.

      Olisin toivonut samaa rentoa suhtautumista pikkulapsiperheeseen myös anopiltani, mutta ei :( Jo sisään tullessaan hän on ehtinyt bogata pihalta puolenkymmentä epäkohtaa, jotka pitäisi korjata mieluiten heti. Mikään tahra ei jää häneltä sisälläkään kommentoimatta. Ahdistun. Kuitenkaan hän ei juurikaan tarjoudu arjessamme auttamaan, tosin ei äitinikään.

      Anopin kanssa ollessani joudun koko ajan puolustautumaan, selittämään ym, että kyllä me pienten lasten äidit pärjätään. Tapaamiset ovat ahdistavia, vaikka kuinka etukäteen tsemppaan ja päätän olla coolina. Anoppi ahdistuu aivan kaikesta ja tuputtaa omia neuvojaan ja käsityksiään, joita riittää mm. lasten vaatetuksesta, ruuan laitosta, terveydenhoidosta, kiloistani, lasteni käytöksestä, maailman lasten tilanteesta, oikeasta tavasta leipoa pikkupullia, oikeasta tavasta hoitaa puutarhaa, kotia, siivota jne jne.

      Hän tulee ihan liian iholle koko ajan. Tavatessamme elämästämme puhutaan surkuttelevaan sävyyn, kuinka koville mieheni joutuu (jos joutuu hoitamaan joskus lapsia), kuinka rankkoja korvatulehduskierteet ovat tai kuinka vähän minulla varmasti on omaa aikaa. Anopin omassa elämässä ei luonnollisestikaan ole yhtään negatiivista seikkaa eikä hän myönnä mitään vaikeuksia olevan (joita kuitenkin ilmeisesti on ja on ollut). Kotiin palatessani olen aivan naatti ja pahantuulinen. Pahinta oli, kun esikoista imettäessäni hän halusi tulla valokuvaamaan imetyssessiota. Nyt kuva näyttää olevan perhealbumissa.

      Kysymys kuuluu: miten selviytyisin tilanteista ahdistumatta? Haluaisin olla oma itseni ja tulla hyväksytyksi sellaisenani.

      • mummuksi

        Ihmiset ovat erilaisia, mutta heillä on monia yhteisiä perustarpeita ja -toiveita. Sinä kerrot, että haluaisit olla oma itsesi ja tulla hyväksytyksi sellaisena. Samaa toivoo varmaan anoppisikin.
        Kerrot, että anoppisi tuputtaa omia käsityksiään. Meillä kenelläkään ei ole muita käsityksiä ja mielipiteitä kuin omamme. Eri asia sitten, kannattaako niitä tuputtaa ja mitä tuputtamisella tarkoitetaan. Mutta jos kukaan ei saisi esittää omia ajatuksiaan, olisi täällä kovin hiljaista.


    • mummo neljälle

      No en koskaan puutu heidän arkielämäänsä. Kokkailevat parempaa ruokaa kuin minä itse, kasvattavat lapsensa paremmin kuin mitä itse tein. Kumpikin vanhempi on mukana lastensa kehityksessä täysillä. Osallistuvat päivähoitopaikan toimintoihin, koulun vanhempain ryhmiin, vapaa-ajan harrastuksiin, ym.
      Siis paljon parempia vanhempina kuin mitä itse olimme omille lapsillemme.

      Olen aina sanonut että leikki on lasten työtä eikä asunnon tarvi olla tip top vaan leluja saa olla lattialla, kunhan niitä vaan ei nakkele pitkin ikkunoita ja pöytiä.
      Jos lapseni haluavat että siivoan heillä niin he pyytävät apuani, koskaan eivät ole pyytäneet ja heillä onkin parempi järjestys ja siivo kuin itselläni. itse leikin mielummin lastenlasteni kanssa tai kuuntelen heidän juttujaan kuin puuttuisin kokopäivätöissä käyvien vanhempien kodinhoitoon. Maailmassa on suurempiakin murheita olemassa.

      Jos vien kyläillessäni heille tuliaisiksi vaikkapa juustoköntin tai paistin tai kahvipaketin niin koskaan eivät ole marisseet. Laittavat ainakin jääkaappiin siksi ajaksi kun olen siellä, . mitä tuliaisilleni sitten tapahtuu niin se ei ole minun asiani ottaa selvää, eikä kuulustella jotta tuliko siitä nyt hyvää ruokaa tms.

      Ota vastaan kaikki mitä annetaan, kiitä sievästi ja laita vaikka roskiin kun vanhempasi tai appivanhempasi ovat lähteneet.

      • Mummo neljälle ajattelet kuin minä. Minä en koskaan sekaannu lasteni elämään. Miniäni ei ole kaikkein siistein muttei ole poikanikaan. Olenki sanonut, että jos lapsi on niin hyvin hoidettu ja rakastettu ja hänen kans puuhaillaan niin paljon, ei haittaa millasessa kunnossa koti on. Koti on heidän koti, se ei ole näyttelykoti vaan nuoren lapsiperheen koti ja siellä asutaan.
        Minulla on maailman paras miniä ja maailman paras vaimo pojalleni.
        Älkää te vanhemmat ja anopit puuttuko lastenne elämään. Muistan ihan hyvin kun olin nuori ja äiti tyrkytti minulle neuvojaan, en minä tykännyt siitä. Anoppini oli maailman ihanin anoppi ja silloin ajattelin, että jos joskus olen anoppi, niin yritän edes vähän olla samanlainen kuin hän.


      • huoh....
        paapa kirjoitti:

        Mummo neljälle ajattelet kuin minä. Minä en koskaan sekaannu lasteni elämään. Miniäni ei ole kaikkein siistein muttei ole poikanikaan. Olenki sanonut, että jos lapsi on niin hyvin hoidettu ja rakastettu ja hänen kans puuhaillaan niin paljon, ei haittaa millasessa kunnossa koti on. Koti on heidän koti, se ei ole näyttelykoti vaan nuoren lapsiperheen koti ja siellä asutaan.
        Minulla on maailman paras miniä ja maailman paras vaimo pojalleni.
        Älkää te vanhemmat ja anopit puuttuko lastenne elämään. Muistan ihan hyvin kun olin nuori ja äiti tyrkytti minulle neuvojaan, en minä tykännyt siitä. Anoppini oli maailman ihanin anoppi ja silloin ajattelin, että jos joskus olen anoppi, niin yritän edes vähän olla samanlainen kuin hän.

        olisitpa sä mun anoppini...


    • .Miniä.

      Kyllä minä otan ihan mielellään vastaan punaruutuiset pyyhkeet ja läskit. Anoppi on aina tervetullut kylään.

      Neuvojakin saa antaa, mutta annan niiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos ne eivät mene yksiin oman tietämykseni kanssa.

      Piikaa en tarvitse, sillä osaan hoitaa lapseni ja huushollini ihan itse ja jopa paremmin kuin anoppini, siis miksi tyytyisin huonompaan jälkeen?

    • lopettakaa jo

      mitä ihmettä, miks mummon pitäs tietää, miten teidän perheessä toimitaan? Mummo elää omaa elämää ja lapsenlapset kun käy, ei kai nyt sentään tarvii raportoida kaikkea mitä on tarjonnut.
      Olispa -60 luku, kyllä mummon kakut maistu, eikä kukaan syyllistänyt siitä.
      On mennyt liian vaikeaksi ja antakaa mummon jo olla, ei kai mummo ole mikään kaiken pahan alku ja loppu.

      • Misukkihha

        Olet oikeassa. Aika on muuttunut ja me sen mukana. Mutta yritetään me nyt äidit olla viosienpäästä parempia mummoja, eikö sorruta moiseen.


    • hauhauhauha

      Aika paljon eriasia jos mummo tarjoaa kotonaan läskisoosia ja ostaa punaruutuisia pyyhkeitä kotiinsa, kuin että mummi arvostelee lapsenlapsensa perheen ruokakaapin sisältöä ja vaihtaa keittiöpyyhkeet mieleisikseen heidän kotonaan ihan kysymättä. Nuohan ovat vain esimerkkejä, mutta tuollaiset ihmiset ovat rasittavia!

    • mummo 53 vee

      Minä istun lattialle lastenlasteni kanssa jos heillä on sohvalla vaatteita tai muuta roinaa. Siellä leikitään piittaamatta siitä onko koti siisti vai ei.Menen tapaamaan näitä rakkaitani enkä arvostelemaan kodin siisteyttä. Vien mennessäni jotakin syömistä, leivon sämpylöitä tai pullaa . Aina on maistunut kaikille.Välitön yhdessäolo on meille tärkeintä, ei nurkkien nuohoaminen. Perus siisti on heidän kotinsa , lapset aina puhtaissa vaatteissa ja ennenkaikkea onnellisia.Olen niin onnellinen heistä kaiksta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe