Purjehdus on harvojen harrastus eikä se siitä muutu

gh34

Ollaan me purjehtijat vaan niin niin marginaaliryhmää. Tilastojakaan ei kannata juuri väsätä kun aineisto on luokkaa "2000-2007 veneitä on myynnissä 93 kappaletta:"

Uusia matkapurjeveneitä myydään vuosittain vain kourallinen ja käytettyjen kauppa onneksi on pirteämpää, mutta purjehtijaväestö ei ole kasvussa. Luonnollinen poistuma on melkoinen ja tilalle tulee onneksi nuoria aikuisia ja keski-ikäisiä. Mutta vähän, niin vähän!

Mutta mikäpä tässä ollessa. Harrastakoon kaikki mitä harrastavat. Merellä on tilaa kun kaikki eivät purjehdi. Tämän mukaan kölipurjeveneitä on Suomessa 14500: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vene

94

3661

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+11

Se luku on muuten jokseenkin varmasti väärä. Jossain on sanottu, että purjeveneitä olisi valtion rekisterissä n. 10 000. Se saattaa olla liki totuutta.

• 3+14

Nuoria ei kiinnosta tulla tähän kaikkitietävien vanhojen äijien lajiin. Pursiseurat ukkoutuu ja akkautuu. Purjehdusperheiden lapset menevät toki jollakouluun ja siitä eteenpäin. Todelliset lahjakkuudet luultavasti muissa lajeissa. Vähän sama kuin koko ankkalammikon kanssa, jossa nousu oman pätemättömyytensä asteelle on verrattain helppoa.

• Ankkurit ylös

Olen suht nuori ja makeannäköinen mimmi.Viime kesänä hurahdin purjehdukseen ja odotan todella innolla uutta sesonkia!Kyllä noi papat yrittää päteä mutta niille voi pistellä luita kurkkuun ja hymyillä päälle!

• Söpö seilori
        Ankkurit ylös kirjoitti:

Olen suht nuori ja makeannäköinen mimmi.Viime kesänä hurahdin purjehdukseen ja odotan todella innolla uutta sesonkia!Kyllä noi papat yrittää päteä mutta niille voi pistellä luita kurkkuun ja hymyillä päälle!

Ihqdaata, muista oikeat tekstiilit!

Moikkelispoikkelis!

• 11+17

Hauskalla tavalla tuli aloittajan ja toisen vastaajan viestien erossa esiin se, miten purjehduksen kuva on kovin kaksijakoinen. Aloittaja puhui selvästi matkaveneilystä ja ylipäätään harrastuksesta, toinen vastaaja urheilulajista ("todelliset lahjakkuudet") jonkinlaisena suorituksena.

• fdsvcxvxcvcx
        Ankkurit ylös kirjoitti:

Yksikään nuori nainen ei kuvaile itseään "makeannäköiseksi mimmiksi."

• ei kallista

höpölöpö purjehtia voi halvallakin jos mielii merelle

• Pointti??

Mikä oli aloittajan pointti, missä on jutun pihvi?

• gh34

Pointti on se, että vuosittain myytyjen uusien purjeveneiden määrä on niin pieni, ettei purjehdus ole mitenkään merkittävästi kasvussa harrastuksena tai elämäntapana vaikka moni purjeveneenomistaja (kuten minä) elämme ikäänkuin purjehduslasit päässämme jatkuvasti. Purjehduksen aloittaa siis suunnilleen yhtä usea kuin lopettaa - vaikkakin purjehdus lopetetaan luultavasti yleensä vain omistajan vanhenemisen ja vikaantumisen vuoksi, kuten eräässä Targa 96-myynti-ilmoituksessa viime vuonna mainittiin.

Tällä palstalla pohdittiin Delphian myyntilukemia ja tehtiin niistä johtopäätöksiä. Tilastojen lukeminen perustuu kuitenkin riittävän suuriin aineistoihin, eikä Suomesta saane juuri mistään purjeveneilyyn liittyvästä kummoistakaan luotettavaa tilastoa. Toki viihdettä ja keskustelua niistä voi aina repiä.

"purjeveneitä olisi valtion rekisterissä n. 10 000. Se saattaa olla liki totuutta. "
        Tästä lukemasta voisi päätellä, että jos halutaan tutustuttaa kaikki suomalaiset purjehdukseen, jokaisessa veneessä tulisi vierailuttaa noin 500 kansalaista. Ei kuulosta realistiselta ajatukselta. Monenko olet itse tutustuttanut? Itselläni luku on ehkä 50.

Kaikki purjeveneenomistajat mahtuisivat asumaan Loviisan kaupunkiin. Helsingin Lauttasaaressa olisi jo väljää. Sopisi purjehtijoiden elellä sopuisasti täällä netissäkin, kun kuitenkin kaikki edustamme varsin minimaalista vähemmistöä.

• Pointti??
        gh34 kirjoitti:

Pointti on se, että vuosittain myytyjen uusien purjeveneiden määrä on niin pieni, ettei purjehdus ole mitenkään merkittävästi kasvussa harrastuksena tai elämäntapana vaikka moni purjeveneenomistaja (kuten minä) elämme ikäänkuin purjehduslasit päässämme jatkuvasti. Purjehduksen aloittaa siis suunnilleen yhtä usea kuin lopettaa - vaikkakin purjehdus lopetetaan luultavasti yleensä vain omistajan vanhenemisen ja vikaantumisen vuoksi, kuten eräässä Targa 96-myynti-ilmoituksessa viime vuonna mainittiin.

Tällä palstalla pohdittiin Delphian myyntilukemia ja tehtiin niistä johtopäätöksiä. Tilastojen lukeminen perustuu kuitenkin riittävän suuriin aineistoihin, eikä Suomesta saane juuri mistään purjeveneilyyn liittyvästä kummoistakaan luotettavaa tilastoa. Toki viihdettä ja keskustelua niistä voi aina repiä.

"purjeveneitä olisi valtion rekisterissä n. 10 000. Se saattaa olla liki totuutta. "
        Tästä lukemasta voisi päätellä, että jos halutaan tutustuttaa kaikki suomalaiset purjehdukseen, jokaisessa veneessä tulisi vierailuttaa noin 500 kansalaista. Ei kuulosta realistiselta ajatukselta. Monenko olet itse tutustuttanut? Itselläni luku on ehkä 50.

Kaikki purjeveneenomistajat mahtuisivat asumaan Loviisan kaupunkiin. Helsingin Lauttasaaressa olisi jo väljää. Sopisi purjehtijoiden elellä sopuisasti täällä netissäkin, kun kuitenkin kaikki edustamme varsin minimaalista vähemmistöä.

ok, kiitos selvityksestä. Eli uutisesi on että purjehdus ei ole kasvamassa koko kansan harrastusmuodoksi ?
        Tiesin että tästä ei koskaan tule koko kansan harrastusta, mutta minusta se on aina ollut näin ja tulee olemaankin, vaikka suosio hieman kasvaisikin.
        Itse en ainakaan ole kokenut tehtäväkseni tutustuttaa tuttaviani purjehdukseen. Vaikka itse siitä pidän, tiedän että se ei sovellu kaikille syystä tai toisesta.

• Paremmin tilaa
        gh34 kirjoitti:

Toivokaamme kovasti ettei purjehdus ja veneily ylipäätänsä ole kasvussa. Mitä vähemmän siellä on porukkaa sitä paremmin me mahdumme.

• vanhat hyvät ajat
        gh34 kirjoitti:

Purjehdus oli harvojen harrastus. Seitsemänkymmentäluvun puolivälissä avomerinumerot olivat alle tuhannen. Nykyisin mennään yli yhdentoistatuhannen numeroilla.

• Edelleen harvinaista
        vanhat hyvät ajat kirjoitti:

Purjehdus oli harvojen harrastus. Seitsemänkymmentäluvun puolivälissä avomerinumerot olivat alle tuhannen. Nykyisin mennään yli yhdentoistatuhannen numeroilla.

Kasvusta huolimatta se on edelleen harvojen herkkua, toisaalta valitettavasti ja toisaalta onneksi. Myös mount Everestilä käyneitä on monikymmenkertainen määrä kuin parikymmentä vuotta sitten, silti sekin on vielä harvinaista laajemmin mietittynä

• 23+22
        Paremmin tilaa kirjoitti:

Toivokaamme kovasti ettei purjehdus ja veneily ylipäätänsä ole kasvussa. Mitä vähemmän siellä on porukkaa sitä paremmin me mahdumme.

Satamamaksujen ollessa välimeren tasoa tuollainen toive ampuu itseään jalkaan. Koska verotus ei tässä maassa taatusti kevene, niin ainoa tapa pitää edes nykyinen hintataso satamissa on runsas veneilijöiden määrä.

• 13+19

Voisiko seuraavasta vetää joitan johtopäätöksiä mikä suomalaisia kiinnostaa:

Savon erämessut Kuopiossa viime viikon loppuna yli 30 000 kävijää jotka maksoivat 10 euron pääsymaksun per aikuinen.
      http://www.savoneramessut.fi/
      Asiaa tosin auttoi Ylen sponssaus omilla ohjelmillaan mutta silti varsin kunnioitettava luku.

Paria viikkoa aiemmin Ilmainen Kallavesi näyttely veti 26 000 kävijää. Kävijät laskettiin portilla jaettujen esitteiden avulla.
      http://www.facebook.com/Kallavesj

• gh34

Ainakin voi päätellä mikä savolaisia kiinnostaa. Hieno keksintö kuitenkin tuo ilmainen Kallavesj.

Käytiin savossa kanavan kautta ja siellä me purjehtijat vasta marginaaliryhmää oltiinkin. Jopa mereltä tulleista useimmat pitivät purjeet paketissa genoaveneissä, joilla on toki työlästä ja turhauttavaa luovia kapeikoissa. Jotkut moottoripurret jopa poistivat mastot LPR:ssa (muuten ei pääse Punkaharjusta läpi).

Mutta wikipedian viisaus selvittää suhteita lisää ja on myönnettävä, että mökkeily se vasta on koko kansan huvia: "Vuoden 2006 lopussa Suomessa oli 475 051 kesämökkiä." Nelisenkymmentä mökkiä yhtä rekisteröityä purjevenettä kohden :-)

• :-(
        gh34 kirjoitti:

Ainakin voi päätellä mikä savolaisia kiinnostaa. Hieno keksintö kuitenkin tuo ilmainen Kallavesj.

Käytiin savossa kanavan kautta ja siellä me purjehtijat vasta marginaaliryhmää oltiinkin. Jopa mereltä tulleista useimmat pitivät purjeet paketissa genoaveneissä, joilla on toki työlästä ja turhauttavaa luovia kapeikoissa. Jotkut moottoripurret jopa poistivat mastot LPR:ssa (muuten ei pääse Punkaharjusta läpi).

Mutta wikipedian viisaus selvittää suhteita lisää ja on myönnettävä, että mökkeily se vasta on koko kansan huvia: "Vuoden 2006 lopussa Suomessa oli 475 051 kesämökkiä." Nelisenkymmentä mökkiä yhtä rekisteröityä purjevenettä kohden :-)

" "Vuoden 2006 lopussa Suomessa oli 475 051 kesämökkiä." Nelisenkymmentä mökkiä yhtä rekisteröityä purjevenettä kohden :-)"

Jos suomessa on 10 000 purjevenettä, 9500 kpl ovat kesämökkejä:-(

• 1+11
        :-( kirjoitti:

" "Vuoden 2006 lopussa Suomessa oli 475 051 kesämökkiä." Nelisenkymmentä mökkiä yhtä rekisteröityä purjevenettä kohden :-)"

Jos suomessa on 10 000 purjevenettä, 9500 kpl ovat kesämökkejä:-(

Jodlari, olet luvannut pysyä poissa palstalta. Yrittäisit edes pitää sanasi...

• :-(
        1+11 kirjoitti:

Jodlari, olet luvannut pysyä poissa palstalta. Yrittäisit edes pitää sanasi...

Kukaan mitään missään ole mitään luvannut, siispä ärsytystä lisää:

http://www.youtube.com/watch?v=22OHjcr_ehY

• Höga Kustenille !
        :-( kirjoitti:

Kukaan mitään missään ole mitään luvannut, siispä ärsytystä lisää:

http://www.youtube.com/watch?v=22OHjcr_ehY

Mikä mahtoi olla :-( -viestin tarkoitus? Videossa oli kevyen kelin leppoisaa purjehdusta, tekstin mukaan Höga Kustenille.
        Höga Kusten onkin sopiva retkikohde perheveneilyyn! Aikaisemmin Höga Kusten on ollut omana aiheenaan. Se ei taida liittyä tämänkertaiseen aiheeseen?

• plaanarit
        Höga Kustenille ! kirjoitti:

Mikä mahtoi olla :-( -viestin tarkoitus? Videossa oli kevyen kelin leppoisaa purjehdusta, tekstin mukaan Höga Kustenille.
        Höga Kusten onkin sopiva retkikohde perheveneilyyn! Aikaisemmin Höga Kusten on ollut omana aiheenaan. Se ei taida liittyä tämänkertaiseen aiheeseen?

"Mikä mahtoi olla :-( -viestin tarkoitus? "

Ärsyttää, plaanavat purjeveneet ärsyttävät palstalaisia aina, siispä lisää ärsytystä:

http://www.youtube.com/watch?v=olg636aLZzg

• plaanarit kirjoitti:

"Mikä mahtoi olla :-( -viestin tarkoitus? "

Ärsyttää, plaanavat purjeveneet ärsyttävät palstalaisia aina, siispä lisää ärsytystä:

http://www.youtube.com/watch?v=olg636aLZzg

Ihanata ärsytystä! Taidan vaihtaa vanhan kryssarini vaikka halpaan ja edulliseen plaanaavaan pulkkaan. Banner 23 racer voisi olla tällaiselle käppänälle just hyvä. Mistähän löytyisi kavereita, kun noista urheilumallin pursista harvemmat sopivat yksin purjehtimiseen. Ai niin... eihän niitä ole, kun se purjehtiminen on niin kallista ja elitististä.

Surullista. On se kallista, vaikka minä maksan pienestä palkastani. Ja olenhan minä tällainen elitistinen snobbari. Akateemisesti koulutettu, kielitaitoinen ja ainakin toisinaan sosiaalinen.

Toistaiseksi en siis plaanaile. Mieli kyllä tekisi! Lupaan ilmoittaa tällä palstalla, kun ilmaisten purjehduskaverien tarve iskee. Saatan jopa tarjota välipalan.

• 23+33
        avaxt kirjoitti:

Ihanata ärsytystä! Taidan vaihtaa vanhan kryssarini vaikka halpaan ja edulliseen plaanaavaan pulkkaan. Banner 23 racer voisi olla tällaiselle käppänälle just hyvä. Mistähän löytyisi kavereita, kun noista urheilumallin pursista harvemmat sopivat yksin purjehtimiseen. Ai niin... eihän niitä ole, kun se purjehtiminen on niin kallista ja elitististä.

Surullista. On se kallista, vaikka minä maksan pienestä palkastani. Ja olenhan minä tällainen elitistinen snobbari. Akateemisesti koulutettu, kielitaitoinen ja ainakin toisinaan sosiaalinen.

Toistaiseksi en siis plaanaile. Mieli kyllä tekisi! Lupaan ilmoittaa tällä palstalla, kun ilmaisten purjehduskaverien tarve iskee. Saatan jopa tarjota välipalan.

"urheilumallin pursista harvemmat sopivat yksin purjehtimiseen."

Autopilotilla banner 23, minitransat, class 40 yms paattien purjehdus yksin on ihan helppoa.

• tilasto......?

Todennäköisesti savolaiset on viime vuosikymmeninä keränneet myös käpyjä enemmän kuin hesalaiset, vaikka savolaisia on vähemmän.

• duunari vaan

Kenellä on varaa harrastaa jotain purjehdusta, kun ei ole varaa hankkia lapsille edes ajokortti? Perheessä on kolme lasta, ja pitäisi repiä jostain 10 000€ että saa niille ajokortit, mutta mistä? Kun vuokran jälkeen palkasta jää alle 500€ eläämiseen.

• duunari tai ei

Kesämökkiin on varaa yli 475 000:lla. Niin halpaa kesämökkiä ei olekaan, ettei sen hinnalla saisi venettäkin. Eikä ole vuotuinen ylläpitokaan sen kalliimpaa. Tyhjän lässytystä puhua siitä, onko varaa.

• 10+3
        duunari tai ei kirjoitti:

Kesämökkiin on varaa yli 475 000:lla. Niin halpaa kesämökkiä ei olekaan, ettei sen hinnalla saisi venettäkin. Eikä ole vuotuinen ylläpitokaan sen kalliimpaa. Tyhjän lässytystä puhua siitä, onko varaa.

Vertaat nyt mökkiä, joka on ympäri vuoden käytössä ja uskaltaa luovuttaa tutulle käyttöön, jos ei itsellä ole tarvetta paattiin jota käytetään x aikaa vuodesta ja vaatii sinun asuvan lähistöllä.

Minulla on varaa mökkiin ja mielummin omistan sen järvellä soutuvene. Pääsen vesille ja vauhti on tasan niin kova kun jaksaa kauhoa. Menee urheilu siinä samassa.

Purjeveneily on kivaa, etäältä katseltuna. Olen sitä seurakuntaa, joka mieltää ehkä osittain väärinkin purjeveneilyn eliitin harrastukseksi. Eli kansitakki maksaa enemmän, kun erään standup koomikon helsingin asunto. Varmasti upea harrastus, mutta minun ja purjeveneilyn välissä on iso kuilu, joten tuskin tulen koskaan edes tutustumaan koko harrastukseen.

• niin...
        10+3 kirjoitti:

Vertaat nyt mökkiä, joka on ympäri vuoden käytössä ja uskaltaa luovuttaa tutulle käyttöön, jos ei itsellä ole tarvetta paattiin jota käytetään x aikaa vuodesta ja vaatii sinun asuvan lähistöllä.

Minulla on varaa mökkiin ja mielummin omistan sen järvellä soutuvene. Pääsen vesille ja vauhti on tasan niin kova kun jaksaa kauhoa. Menee urheilu siinä samassa.

Purjeveneily on kivaa, etäältä katseltuna. Olen sitä seurakuntaa, joka mieltää ehkä osittain väärinkin purjeveneilyn eliitin harrastukseksi. Eli kansitakki maksaa enemmän, kun erään standup koomikon helsingin asunto. Varmasti upea harrastus, mutta minun ja purjeveneilyn välissä on iso kuilu, joten tuskin tulen koskaan edes tutustumaan koko harrastukseen.

Oliko joku edes ehdottamassa, että vaihtaisit mökkisi purjeveneeseen? Kyse oli nimenomaan siitä, että mökkisi hinnalla sinulla olisi mainiosti varaa myös ostaa vene, kyse on vain valinnasta, ei varoista.

Muutkin argumenttisi ovat täyttä huuhaata. Veneen plussia on se, että yhteen satamaan mahtuu vaikka satoja veneitä ja satama on useimpien veneenomistajien kotipaikkakunnalla. Onhan veneitä sisämaan asukeillakin, mutta mökkien valtaosa on pitkien ja ruuhkaisten automatkojen takana. Samoilla edellytyksillä, joilla antaisin mökkini tutulle, voin lainata venettänikin, ei siinä eroa ole. Veneet, lähellä kun ovat, ovat käytettävissä vaikka päivittäin, tavanomaista mökkimatkaa varten tarvitset vähintään viikonlopun. Ja veneestä katsottuna jopa heinäkuussa valtaosa mökeistä näyttää olevan tyhjillään. Määrällisesti mökkien talvikäyttö ainakin kaikkien tuttujen joukossa on minimaalista, vaikka mahdollista olisikin.

Mutta edelleen, ei kenekään tarvitse ostaa purjevenettä, jos purjehtiminen ei ole se oma juttu. Kunhan ei perustele asiaa rahalla. Ja nyt lähden tästä sitä venettä purjehduskuntoon laittelemaan. Minun onnekseni ei omista mökkiä, joka olisi parhaimmillaankin tunnin matkan päässä.

• Jsk1234
        10+3 kirjoitti:

Veneily on ympärivuotinen harrastus. Syksyllä on nosto, syyshuollot ja siivoukset. Talvella käydään tarkistelemassa pressuja. Talvella on myös venemessut, ja siellä voi tehdä uusia varustehankintoja. Talvella voi myös tehdä puutöitä venettä varten, vaikka kansanopistolla. Kun kevätaurinko alkaa lämmittää, voi veneelle jo mennä asentelemaan uusia juttuja. Sitten keväthuollot, ja vene vesille.

• Maxi1050
        Jsk1234 kirjoitti:

Veneily on ympärivuotinen harrastus. Syksyllä on nosto, syyshuollot ja siivoukset. Talvella käydään tarkistelemassa pressuja. Talvella on myös venemessut, ja siellä voi tehdä uusia varustehankintoja. Talvella voi myös tehdä puutöitä venettä varten, vaikka kansanopistolla. Kun kevätaurinko alkaa lämmittää, voi veneelle jo mennä asentelemaan uusia juttuja. Sitten keväthuollot, ja vene vesille.

Tosi hyvin muotoiltu, noinhan se on.

• Maxi1050 kirjoitti:

Tosi hyvin muotoiltu, noinhan se on.

Mielestäni aivan loistavasti muotoili ranskalainen poltiitikko (mm. suurlähettiläs ja ulkomaankauppaministeri) Jean François Deniau purjehduskirjansa "La mer est ronde" johdannossa. Suunnilleen tähän tapaan:

Ratsastuksen harrastaja: - Vain hullu harrastaa purjehdusta. Hyvä ratsu maksaa vähemmän kuin pikkuauto, ja voin ratsastaa kesät ja talvet. Purjevene maksaa omakotitalon verran, ja ylläpitoon kuluu rahaa kuin rakastajattareen. Eikä purjehdusta voi harrastaa kuin ehkä kuukauden päivät vuodessa!

Purjehtija: - Ei, minä harrastan purjehdusta 12 kuukautta vuodessa.

Ratsastaja: - Miten niin? Mitä muka teet veneelläsi 11 kuukautta talven yli?

Purjehtija: - Uneksin siitä.

Minusta tämä kuvaa hienosti hyvin monien purjehtijoiden tunteita.

• )sivuhuomautus

Aika monelle järvenrantamökin omistajalle riittää se soutuvene tai vastaava. Purjehdukseen hurahtaneet ovat sitten ihan eri porukkaa.

Totta kai purjehdus on elitististä siksi, että isolla osalla suomalaisista kaikki raha menee pakollisiin asioihin (asuminen, ruoka, työmatkaliikkuminen jne). Vasta niillä ylimääräisillä rahoilla voi miettiä, että riittäisikö niistä rahaa matkusteluun, mökkiin, veneeseen, moottoripyörään, avoautoon tms sekä myös niiden ylläpitoon (huollot, korjaukset, vakuutukset).

• 10+2

Kansallisen itseruoskinnan lomaan voisi kuitenkin huomauttaa, että aika elitistinen laji purjehdus on kaikkialla maailmassa. Toki omana siivunaan ovat elämäntapamatkaveneilijät ja lisäksi lämpimämmillä ilmastoalueilla käsittääkseni esiintyy myös eräänlaisia hiihtopummien vastineita eli matkaveneilijöiden gasteiksi pestautuvia. Mutta pääasiallisesti on niin, että purjeveneilijöiden joukko kaikkialla painottuu sinne ylempiin tuloluokkiin.

• 11+14

Ja kysymyshän kuuluu, miksi pitäisikään olla enempää? Minulle ainakin on melko yhdentekevää, mitä purjeveneilijöiden määrälle tapahtuu, ei se minun harrastukseeni suuremmin vaikuta. Ainakaan automaattisesti.

• Suomessa purjeveneitä:

Kevytveneitä (irtoköli) 16000 kpl
      Köliveneitä 14500 kpl
      Moottoripujehtijat 3500

Yhteensä 34000 kpl lisäksi kata- ja trimaraanit.

Että silleen.

• luvutheittelee

Nuo luvut eivät ole oikein luotettavia. Ainakin 50% pois. "Moottoripurjehtija" on sitä paitsi peräti epämääräinen käsite. Osa yleisesti sellaisiksi mielletyistä on rekisteröity purjeveneiksi.

SPV:n rekisterinumerot menee jossain 11 000 seutuvilla, mutta siitä joukosta on vähintään satoja myyty viime laman seutuvilla ulkomaille. Silloinhan etenkin saksalaiset ja ruotsalaiset hakivat täältä pois jokseenkin kaikki uudenkarheat veneet.

• avomerilaivuri

Aika pitkälti kyse on siitä että nuo purjehdusporukat on niin sisäänpäin lämpiävää sakkia että uutta väkeä ei oiekin hyväksytä muutakuin maksamaan jäsenmaksuja.
      Jos väärän venekerhon tai mihinkään kerhoon kuulumatos sattuu menemään väärään saareen niin kyllä sieltä suunnilleen ajetaan pois tai tehdään selväksi että "tänne ei ole tulemista" vaikka kyseessä on yleinen saari.
      Hyvä esimerkki on Porvoon edustalla oleva Äggskär.. Sinne on kaikilla täysi oiekus mennä ja rantautua mutta tietty purkkari porukka on sen vallannut ja heillä on jopa omat paikat (omasta mielestään) siellä mihin ei muut saa kiinnittyä..
      Purkkari porukat voisivat itse alkaa käyttäytyä niin saaattaaisi lajin suosio kasvaa.

• 6+14

Moi, olen käynyt Äggskärissä useita kertoja, enkä ole vastaavaa havainnut. Purjeveneellä tullaan pääasiassa eteläisimpään saareen ja siellä ei todellakaan mitään varattuja paikkoja ole. Periaate first come first served pitää kutinsa Pohjoisimmassa saaressa viettää jokunen moottorivene pitempiä aikoja, mutta yhtälailla sinne on on lupa mennä ja ystävällisesti suhtaudutaan. Purjeveneellä sinne ei oikein kunnolla edes pääse (pl. ns. piippuhylly, jonne mahtuu pari kolme venettä).

Eli esimerkki ihan täyttä puppua.

• Köyhä kuin

Olisipa varaa tuollaiseen niin mielelläni kokeilisin. Alle 1200e kuukausipalkalla ei paljon purjehduksia harrasteta.

• On sekin tehty.

Näin tuntemattomana netissä on helppo sanoa, että terve tuloa vain. Minulla pakkaa olemaan kesäisin krooninen purjehduskaverin tarve, kun kaikki tuttuni eivät ole kovin innostuneita. Tarjolla tosin ei ole luksuslomailua valkopurren tiikkikannella tai rantaelämää kipparin kustannuksella vaan reipashenkistä ulkoilua lähinnä Saaristomerellä. Jos sattuisin tuntemaan sinut ja tietäisin hyväksi tyypiksi, olisit ilman muuta tervetullut tutustumaan purjehtimiseen.

Minä muuten en ole ainoa, joka olisi halukas ja valmis ottamaan mukaan (puoli)tuttuja, aluksi päiväpurjehdukselle ja jos yhteistyö ja -oleminen siellä veneessä sujuu, pitemmillekin reissuille.

• teeeaewdfre
    • hiiohoih

Purjehdus on niin jäätävän tylsää hommaa.. juostenkin pääsee kovempaa!!

• Haluat varmaan korjata, että sinä et pidä purjehtimisesta, koska et ole kokenut vauhdin hurmaa.

• Purjehdus on kokoajan perillä oloa kun laiturista irrotaan. Kiire ei kuulu purjehdukseen ja aikaahan meillä on koko ikämme.

Olen purjehtinut 30 vuoden kesät ja vahtinut talvet pressuja jottei tuuli vie. En kadu päivääkään ja ainoa oikea vene on purjevene jos soutuveneet unohdetaan. Sitä kuitenkin tuossa ajassa katsoi saaneensa kyllikseen ja siksi vaihdoin karavaanariksi, samoihin rantoihin pääsee moniin mutta eri puolelta ja käsijarruun on helpompi luottaa myrskyssä kuin ankkuriin.

Pisimmät purjehdusmatkani ylsivät Tanskaan pari kertaa mutta matkailuautolla olen kiertänyt Rooman ja Portugalin sekä Nord Capin, sitäkin on mennyt jo 15 vuotta joten köntys tässä alkaa olla jos totta puhutaan.

Minun purjehdus aikanani purjeveneiden määrä kasvoi runsaasti ja ainahan hyvät veneet ovat hinnoissaan olleet mutta minä katsoin ja katson edelleen ne sijoitukseksi. Siinä missä matkailuauton arvo tippuu 5 vuoden käytössä lähes puoleen niin 5 venettä omistaneena sain niistä jokaisesta vaihdossa saman tai enemmän markkoina kuin mitä olin ostaessani maksanut. Hyvin pidetty ja hoidettu purjevene pitää kutinsa hinnan suhteen.

Suosittelen lajia sen rentouttavien ominaisuuksien vuoksi hektisille nykyihmisille.

• Juhani A.
        karva.naamari kirjoitti:

Purjehdus on kokoajan perillä oloa kun laiturista irrotaan. Kiire ei kuulu purjehdukseen ja aikaahan meillä on koko ikämme.

Olen purjehtinut 30 vuoden kesät ja vahtinut talvet pressuja jottei tuuli vie. En kadu päivääkään ja ainoa oikea vene on purjevene jos soutuveneet unohdetaan. Sitä kuitenkin tuossa ajassa katsoi saaneensa kyllikseen ja siksi vaihdoin karavaanariksi, samoihin rantoihin pääsee moniin mutta eri puolelta ja käsijarruun on helpompi luottaa myrskyssä kuin ankkuriin.

Pisimmät purjehdusmatkani ylsivät Tanskaan pari kertaa mutta matkailuautolla olen kiertänyt Rooman ja Portugalin sekä Nord Capin, sitäkin on mennyt jo 15 vuotta joten köntys tässä alkaa olla jos totta puhutaan.

Minun purjehdus aikanani purjeveneiden määrä kasvoi runsaasti ja ainahan hyvät veneet ovat hinnoissaan olleet mutta minä katsoin ja katson edelleen ne sijoitukseksi. Siinä missä matkailuauton arvo tippuu 5 vuoden käytössä lähes puoleen niin 5 venettä omistaneena sain niistä jokaisesta vaihdossa saman tai enemmän markkoina kuin mitä olin ostaessani maksanut. Hyvin pidetty ja hoidettu purjevene pitää kutinsa hinnan suhteen.

Suosittelen lajia sen rentouttavien ominaisuuksien vuoksi hektisille nykyihmisille.

"Kiire ei kuulu purjehdukseen ja aikaahan meillä on koko ikämme."
        Siinä tulikin hyvä esimerkki siitä miksi purjehdus on ainoastaan eliitin sekä sinkkujen harrastus.

Kiire kuuluu suomalaisen keskiluokan elämään. Vaikka olisi varaa harrastaa, niin aikaa ei ole.

• Juhani A. kirjoitti:

"Kiire ei kuulu purjehdukseen ja aikaahan meillä on koko ikämme."
        Siinä tulikin hyvä esimerkki siitä miksi purjehdus on ainoastaan eliitin sekä sinkkujen harrastus.

Kiire kuuluu suomalaisen keskiluokan elämään. Vaikka olisi varaa harrastaa, niin aikaa ei ole.

Kyllä aikaa on vaikka kuulut keskiluokkaan, olen ollut pikkufirmayrittäjä parin työkaverin kanssa ja kesälomat pidimme aina kunnolla sen 30 vuotta kun asiaa harrastimme. Kyse on vain järjestelykyvystä vaikka katsoisi itsensä keskiluokkaan kuuluvaksi. Samahan se on kaikilla miljonääristä kerjäläiseen, aikansa pitää osata jakaa eri toimintoihin joista virkistäytyminen on yksi.

• Olisikohan elitistinen maine vienyt purjehdukselta väkeä? Kaikki purjehtiminen ei ole kallista, vaikka ihan minimitoimeentulolla lajia ei voikaan harrastaa ainakaan omalla veneellä.

Suomalaiset pyytävät vanhoista ruuhistaan kohtuuttomia hintoja, mutta toistaiseksi ruotsista saa perhepurjehdukseen kelpaavan matkapurren alle 10 000 eurolla. Iso rahahan sekin on, mutta kyse on myös valinnasta: halutaanko perheessä ajaa 20 000 vai 10 000 euroa maksavalla autolla? Ostetaanko 250 000 vai 260 000 euroa maksava asunto?

Oman puupaattini vuotuiset ylläpitokulut ovat 1500 euron luokkaa. Monet varmasti käyttävät erilaisiin nautintoaineisiin saman verran vuodessa. Ei siis ilmaista huvia, mutta ei järisyttävän kallistakaan puuhaa.

Minäkin tunnistan elitistiset ukkelit ja laiturilla kokemuksiaan ja taitojaan ylistävät isosuut. Osa noista puheista taitaa olla innostusta. Osin taas näyttää tosiaan olevan niin, että jotkut purjehtijat ovat hallinnantarvettaan toteuttavia narsisteja. Heidät voi jättää omaan arvoonsa. Useimmiten vierassatamissa vallitsee lämmin henki.

Pursiseuroihin minä pidän etäisyyttä. Niistä ainakin osa on kokemukseni mukaan eliitin hyvävelikerhoja. Toisaalta, vähemmän näkyviä, pieniä pursiseuroja on paljon. Ehkä minäkin viihtyisin sellaisen jäsenenä. Minä kun en niin kaipaa hienonhienoja rantapaviljonkeja, rantaruotsia, rantavaatetusta (paitsi työvaatteita näin keväällä) enkä rantabileitä. Sen sijaan mukavien purjehtijoiden porukka, joka kokoontuisi aika ajoin ja auttaisi toisiaan veneiden hoidossa, olisi ehkä tarpeen ja mieleinen.

• lskjfewjgewri

Suomessa on hyvin vähän riittävän varakasta porukkaa. Rikkaat mu1kut vain nauraisivat pihalle jos köyhä yrittää purjehtia jollain halpisjollalla, rikkaimmat näyttää ylipäätään olevan kaikkein kus1päisintä porukkaa, kateellista ja ylimielistä sakkia. Senkun purhehditte keskenänne v1tun sikarikkaat homot vai mitä vapaamuurareita lienettekään....

• maakrapu4

Tyypillinen suomalainen luuseri, joka ei voi harrastaa tai tehdä jotakin jonkun MUUN takia (joku puhuu ruotsia, joku on varakkaampi, jollain on hienompi vene). Elämä on paljon kivampaa jos ei kovasti keskity muihin, usko pois.

• wpojfgioejgioer
        maakrapu4 kirjoitti:

Tyypillinen suomalainen luuseri, joka ei voi harrastaa tai tehdä jotakin jonkun MUUN takia (joku puhuu ruotsia, joku on varakkaampi, jollain on hienompi vene). Elämä on paljon kivampaa jos ei kovasti keskity muihin, usko pois.

Harrastus sinänsä voisi ollakin mukava mutta kyllä joku ylimielinen kus1pää saa pilattua aina kaiken hauskan ja olen huomannut varakkaimman väestön olevan kaikkein kus1päisintä porukkaa, ei niiden kanssa voi tavallinen duunari tulla toimeen! Ne on ne rikkaat pa8kapäät kun eivät voi antaa toisten olla rauhassa vaan pitää mennä v1ttuilemaan vain osoittaakseen ylemmyyttään tai varakkuuttaan. No varakkaaksi ja johtaviin asemiin ei normaali ihminen pääsekäään vaan pitää olla luonnevikainen narsisti sekä psykopaatti. Siinäpä oiva nimi monenkin henkilön purjeveneelle, Psyko-paatti.

• Ilkka
        wpojfgioejgioer kirjoitti:

Harrastus sinänsä voisi ollakin mukava mutta kyllä joku ylimielinen kus1pää saa pilattua aina kaiken hauskan ja olen huomannut varakkaimman väestön olevan kaikkein kus1päisintä porukkaa, ei niiden kanssa voi tavallinen duunari tulla toimeen! Ne on ne rikkaat pa8kapäät kun eivät voi antaa toisten olla rauhassa vaan pitää mennä v1ttuilemaan vain osoittaakseen ylemmyyttään tai varakkuuttaan. No varakkaaksi ja johtaviin asemiin ei normaali ihminen pääsekäään vaan pitää olla luonnevikainen narsisti sekä psykopaatti. Siinäpä oiva nimi monenkin henkilön purjeveneelle, Psyko-paatti.

Moi,
        Missä olet törmännyt noihin törkeästi käyttäytyviin ylempien tuloluokkien ihmisiin ja mitä he tekivät tai sanoivat saadakseen sinut kuohuksiin?

Kysyn lähinnä siksi, etten itse ole kokenut ikinä huonoa käyttäytymistä muiden veneilijöiden osalta vaika olen liikkunut pienellä ja vanhalla purtilolla ja vielä siten että meitä oli kaksi perhettä siinä pienessä veneessä.

Ainoa huono kokemus on Kaunissaaressa ja se liittyi lähinnä kovaan humalaiseen örveltämiseen ja kanssapurjehtijoiden kovaääniseen haukkumiseen. Eipä tainnut kuitenkaan tulotaso olla se syy tähän käytökseen, ainakaan korkea sellainen.

• 20+1
        Ilkka kirjoitti:

Moi,
        Missä olet törmännyt noihin törkeästi käyttäytyviin ylempien tuloluokkien ihmisiin ja mitä he tekivät tai sanoivat saadakseen sinut kuohuksiin?

Kysyn lähinnä siksi, etten itse ole kokenut ikinä huonoa käyttäytymistä muiden veneilijöiden osalta vaika olen liikkunut pienellä ja vanhalla purtilolla ja vielä siten että meitä oli kaksi perhettä siinä pienessä veneessä.

Ainoa huono kokemus on Kaunissaaressa ja se liittyi lähinnä kovaan humalaiseen örveltämiseen ja kanssapurjehtijoiden kovaääniseen haukkumiseen. Eipä tainnut kuitenkaan tulotaso olla se syy tähän käytökseen, ainakaan korkea sellainen.

Mulla on kanssa täysin päinvastaiset kokemukset. Kaivoin eilen ikivanhan teekkarihaalarini varastosta ja kävelin kaupungilla. Keskenkasvuiset amikset pysähtyy autolla viereen ja huutelee homoksi :D

Melkein mitä tahansa tilastoa voi katsoa ja huomata, että nimenomaan vähävaraiset ovat pahoja muita kohtaan. (raiskaukset, pahoinpitelyt jne.)

• CMX
        wpojfgioejgioer kirjoitti:

Hauska -> psyko-paatti

• Ei siinä rikas tarvitse olla mutta pitää hallita taloutensa. Tuskin minäkään mikään rikas edes tulen olemaan mutta aloitin alle 10'000 mk pienestä purresta ja siinä 30 vuoden aikana pursi kasvoi lähes 300'000€ kapistukseksi. Pitää vain miettiä mihin rahansa laittaa. Se oli kuin pankkiin olisi laittanut koska hyvin hoidetun purren hinta pitää ihan eri lailla kuin minkään auton.

Yksikään tuntemistani purjehtijoista ei ollut rikas minun kategoriani mukaan vaan tavallisia työtätekeviä kansalaisia jotka mieluummin käyttivät varansa purjehtimiseen kuin kapakoissa kiertämiseen. Voihan sitä iltaisin ankkurissa sitten kaukalossa totinkin ottaa jos siitä puutetta ilmenee.

Kerro vielä miten luokittelet "sikarikkaan" Onko se mies sikarisuussa vai mikä, jos se on rikas niin paljonko on sika rikas euroissa?

• vähävarainen
        20+1 kirjoitti:

Mulla on kanssa täysin päinvastaiset kokemukset. Kaivoin eilen ikivanhan teekkarihaalarini varastosta ja kävelin kaupungilla. Keskenkasvuiset amikset pysähtyy autolla viereen ja huutelee homoksi :D

Melkein mitä tahansa tilastoa voi katsoa ja huomata, että nimenomaan vähävaraiset ovat pahoja muita kohtaan. (raiskaukset, pahoinpitelyt jne.)

Se on hyväosaisten harjoittamaa suurinta pahuutta että vähävaraisia ylipäätään on tässä vauraassa maassa!! Hyväosaiset koko ajan kyykyttää vähävaraisempia esim. jakamalla potkuja ja lomautuksia, siirtämällä työpaikkoja ulkomaille samalla kun itse kuittaavat muhkeita bonuksia, osinkoja ja muita kultaisia kädenpuristuksia!!!

• krakufarare

Lyhyt kausi, merellä märkää ja tuulista, veneessa ahdasta ja kosteaa. Ei vaan tunnu omalta harrastukselta.

• Kiinnnostunut

Muutamien harrastusten ongelma on niiden aloittamiskynnys ja harrastajapiirin sisäänpäinlämpiävyys.

Erityisesti purjehdus ja metsästys kuuluvat niihin. Olen ollut molemmissa vierailijana ja purehduksesta tykkäisinkin, mutta ovet eivät aukene kovin helposti.

Match Racing harrastus onnistuis jotenkin. Ilman venettä harrastukseen pääsisi kiinni miehistön jäsenenä noin 500 euron osallistumismaksulla kesäkaudeksi. Muihin purjehduskilpailuihin pääseminen saattaa onnistua alemmalla rahalla, mutta niihn tarvitaan tuttavuuksia yms.

Pursiseurojen toiminta on ohjattu niin, että olemassa olevista pidetään hyvä huoli, mutta uusien löytämiseksi ei käytetä uusia keinoja. esim. kynnys ihan pursiseuran alueelle menemiseen on olemassa, koska niiden maine on hienosteleva.

Olen ollut pari kertaa jonkun veneen gastina jossakin viikkokilpailussa, mutta sellaisen paikan saamiseksi pitää tehdä aika paljon töitä. Pitää tietää kenen kautta voi kysyä, kenellä voisi olla tarvetta.

Avomeripurjehtijoilla on kyllä ollut gastipörssi, mutta se on ainoa minkä tiedän.

• Jsk12341

Suomessa on noin 400 000 vapaa-ajan asuntoa. Mökkeily jos mikä on rikkaiden harrastus. Rantatontti mökkeineen maksaa paljon enemmän kuin käytetty purjevene.

Mutta purjehdus nyt vaan ei ole kaikkien mielestä kivaa. Joskus tuulee liikaa, ja joskus ei tuule tarpeeksi. Silloin kun on oikein kova tuuli ja aallokko, niin siitä tulee helposti matkustajalle Mikki Hiiri Merihädässä tunnelma ilman Suomen Joutsenta. Purjevene on myös osittain ohjailukyvytön alus.

• Purjealus on aina ohjailukykyinen vaan moottorialus ei. Purjealuksen peräsin ohjaa purtta tuulessa vaikka purjeet ovat alhaalla ja moottori ei käy mutta moottoriveneessähän tämä on mahdotonta, sen peräsin vaatii potkurivirtausta.

Pienelläkin purjeella purjevene on aivan kelvollinen ohjattavaksi joten sillä ei joudu pulaan. Väitteesi perustuu täydelliseen tietämättömyyteen purjehduksesta.

Kovassakin tuulessa ja aallokossa purjevene on varsin vakaa joskin kallellaan mutta moottorivene hyppii ja hakkaa munuaiset irti. Purjeet vakauttavat veneen liikkeitä uskomattoman paljon, paitsi myötätuulessa.

• Jsk1234
        karva.naamari kirjoitti:

Purjealus on aina ohjailukykyinen vaan moottorialus ei. Purjealuksen peräsin ohjaa purtta tuulessa vaikka purjeet ovat alhaalla ja moottori ei käy mutta moottoriveneessähän tämä on mahdotonta, sen peräsin vaatii potkurivirtausta.

Pienelläkin purjeella purjevene on aivan kelvollinen ohjattavaksi joten sillä ei joudu pulaan. Väitteesi perustuu täydelliseen tietämättömyyteen purjehduksesta.

Kovassakin tuulessa ja aallokossa purjevene on varsin vakaa joskin kallellaan mutta moottorivene hyppii ja hakkaa munuaiset irti. Purjeet vakauttavat veneen liikkeitä uskomattoman paljon, paitsi myötätuulessa.

Meriteiden sääntöjenkin mukaan se on osittain ohjailukyvytön silloin kun se kulkee purjeilla.

Ja on siitä omatkin kokemukset. Moottoriveneellä ajaessa jos pitää kääntyä vasempaan, niin se onnistuu ratista ohjaamalla ilman, että pitää miettiä tuulen suuntaa ja että mitä purjeille pitää tehdä.

• 18+4
        Jsk1234 kirjoitti:

Meriteiden sääntöjenkin mukaan se on osittain ohjailukyvytön silloin kun se kulkee purjeilla.

Ja on siitä omatkin kokemukset. Moottoriveneellä ajaessa jos pitää kääntyä vasempaan, niin se onnistuu ratista ohjaamalla ilman, että pitää miettiä tuulen suuntaa ja että mitä purjeille pitää tehdä.

Aivan. Moottorivene väistää purjevenettä juuri siksi, että purjeveneen ohjattavuus on rajoitetumpi.

• Seglare62

" Kaikki paitsi purjehdus on turhaa " Hieno harrastus,matkustusmuoto,etc.etc.

• Jkkkkkk

ei tarvii yhtään enenpää veneitä vesille, Turun saaristossa on jo liikaa tunkua kun ei meinaa satamiin mahtua.

• Jkkkkkk

ei tarvii yhtään enenpää veneitä vesille, Turun saaristossa on jo liikaa tunkua kun ei meinaa satamiin mahtua.

• +po3

Käytät vääriä satamia, sesonkiaikaan on turha tunkea johonkin ahvenanmaalla Stora Sottungan pikku vieraslaituriin, joka on täynnä ruotsalaisia. Lähistöllä on esim Husö, jonka isoa vieraslaituria ei enää saa käyttää, mutta toisella puolen saarta on kiva hiekkarantalahti, jonne veneen saa kiinni. Kyrkogårdsjössäkään ei ole varmaan ketään, sen verran kivikkoista on siellä.

• 7 + 19

Kyse on enemmänkin viitseliäisyydestä kuin rahan puutteesta. Yksin tupakointiin menee 150e kuussa, päälle jos hankkii kaljat viikonlopuksi niin päästään vuosittain samoihin kustannuksiin kuin pienehkön perheveneen ylläpidossa ja lainanlyhennyksessä. Keskituloiselle tai hieman sen alle tienaavalle purjehdusharrastuksen rahoittaminen ei ole ongelma.

Purjehtiminen vaatii elämänhallintataitoja joita kaikilta ei vaan löydy. Sama juttu monessa muussakin itsessään edullisessa mutta harvojen harrastamassa puuhassa, kuten vaikkapa luonnossa liikkumisessa, retkeilyssä, yhdistystoiminassa, soittamisessa jne. pitkäjänteisessä harrastustoiminnassa. On paljon helpompaa lihoa ja lihottaa siinä samassa vaimo ja muksut palleroiksi ja katsella telkkua kuin toteuttaa itseään ja nauttia luonnosta. Samalla voi passiivisuuden ja katkeruuden tartuttaa näppärästi seuraavaankin sukupolveen.

• Kylmää ja tuulista

Kesälomapurjehduksella minä ainakin lihon ja johtuu juurikin liikunnan puutteesta!

• Floridassa.

Bahamalla ja Austraaliassa on paljon purjehtijoita, koska siellä ilmasto on suotuisa purjehtijoille. Purjeveneitä on myös paljon, silloin veneen hakinta hinta jää alhaiseksi. Suomessa kyseinen harrastus on kallista ja kausiluontoista, koska täällä on pitkä talvi ja sateiset ja viileät kesät.

• 32+3

"pitkä talvi ja sateiset ja viileät kesät. "

Onpa viileätä, nyt päivisin eteläsuomessa on 15 astetta plussaa, melkein huhtikuussa asia näin.

• Suomessa on väestön määrään nähden paljon rantaviivaa, mistä johtuen veneen säilyttäminen on suhteellisen edullista. Näin ei ole kaikkialla maailmassa. Lisäksi käytettyjen veneiden hintataso näyttää Pohjoismaissa olevan maltillinen.

Veneen hankintahinta on se, paljonko se maksoi. Käyttö ei siihen vaikuta. Sen sijaan on ihan järkevää verrata veneen hankintahintaa, ylläpitokustannuksia ja purjehtimiseen käytettyä aikaa. Tähän asiaan voi vaikuttaa: jos rahaa riittää kalliin veneen ostamiseen mutta aika ei sen käyttämiseen, harrastuksesta tulee todella absurdin hintainen. Kärjistettynä: jos aika kuluu työhön, että saa maksettua veneensä ja vesille ei ehdi, koska pitää ansaita venerahaa, niin homma on täysin järjetön. Vene muuttuu tarpeettomaksi statussymboliksi. Sen sijaan jos ostaa veneen, jonka hankintaan ja ylläpitoon tulot ja varat kohtuudella riittävät ja käyttää venettään ahkerasti, harrasteen tuntikustannuksesta ei muodostu kovin korkeaa. Jos lasken aivan kaikki veneilyn itselleni aiheuttamat kulut vuodessa ja jaan sen purjehdustuntien määrällä, tuntikustannus on muutaman euron luokkaa.

• Hei haloo
        32+3 kirjoitti:

"pitkä talvi ja sateiset ja viileät kesät. "

Onpa viileätä, nyt päivisin eteläsuomessa on 15 astetta plussaa, melkein huhtikuussa asia näin.

Merellä 5 astetta!

• Samaan muottiin

Osaatteko sanoa, miksi niin moni on huolissaan, jos kanssaihmiset elävät toisin? Tämä aloitus on hyvä esimerkki. Ollaan siis huolissaan, kun muut eivät harrasta samaa kuin minä itse. Sama tuntuu pätevän moneen muuhunkin asiaan maailmassa.

Itse olen vissiin harvinainen poikkeus, että sain purjehduskärpäsen vasta 40-vuotiaana. Saas nähdä, vaihdanko jollani matkaveneeseen, kun taidot vähän karttuvat.

• gh34

Tuohon vastaaminen vaatii sopivaa keittiöpsykologin otetta. Mutta ketjun aloittajana korjaan sen verran, että en mielestäni ole asiasta huolissani, pahoittelen jos se välittyi aloituksestani. Mielestäni tilanne vain on mikä se on: Purjeveneiden määrä kasvoi 70-80 luvuilla kovaa vauhtia mutta jonkilainan saturaatiopiste on ehkä saavutettu.

Todella mukavaa silti, että purjehduksesta tai muutenkin veneilystä innostutaan myös aikuisina. Omassa tuttavapiirissäni on myös muutama perhe jotka ovat siirtyneet purjehdusharrastuksen pariin keski-ikäisinä. Ei olisi hauskaa, jos koko purjehtijaväestö muodostuisi vain vauvasta asti veneilleistä.

Väittäisin, että purjehdus ei ole kallista jos valitsee edullisen veneen ja saa halvan tai ilmaisen venepaikan. Joe 17 tai H-vene ovat hyviä esimerkkejä hytillisistä, erittäin edullisista veneistä, jotka ovat (varsinkin kimppaomisteisina) aivan jokaisen tavoitettavissa. Toinen esimerkki: Isoisäni rakennutti 60-vuotiaana ammattikoulussa Windmillin ja opetteli järvipurjehdusta (70-luvulla). Paatti on nyt minulla ja täysin purjehduskuntoisena edelleen. Windmillin voi kuka tahansa tehdä itse vanerista.

Osittain tästä keskustelusta tuli mökki vs. vene taistelu, joten mainittakoon että merellä on hyttysiä huomattavasti vähemmän kuin maalla. Paarmoja tuskin lainkaan. Siinä yksi veneilyn ehdoton plussa.

• Samaan muottiin
        gh34 kirjoitti:

Tuohon vastaaminen vaatii sopivaa keittiöpsykologin otetta. Mutta ketjun aloittajana korjaan sen verran, että en mielestäni ole asiasta huolissani, pahoittelen jos se välittyi aloituksestani. Mielestäni tilanne vain on mikä se on: Purjeveneiden määrä kasvoi 70-80 luvuilla kovaa vauhtia mutta jonkilainan saturaatiopiste on ehkä saavutettu.

Todella mukavaa silti, että purjehduksesta tai muutenkin veneilystä innostutaan myös aikuisina. Omassa tuttavapiirissäni on myös muutama perhe jotka ovat siirtyneet purjehdusharrastuksen pariin keski-ikäisinä. Ei olisi hauskaa, jos koko purjehtijaväestö muodostuisi vain vauvasta asti veneilleistä.

Väittäisin, että purjehdus ei ole kallista jos valitsee edullisen veneen ja saa halvan tai ilmaisen venepaikan. Joe 17 tai H-vene ovat hyviä esimerkkejä hytillisistä, erittäin edullisista veneistä, jotka ovat (varsinkin kimppaomisteisina) aivan jokaisen tavoitettavissa. Toinen esimerkki: Isoisäni rakennutti 60-vuotiaana ammattikoulussa Windmillin ja opetteli järvipurjehdusta (70-luvulla). Paatti on nyt minulla ja täysin purjehduskuntoisena edelleen. Windmillin voi kuka tahansa tehdä itse vanerista.

Osittain tästä keskustelusta tuli mökki vs. vene taistelu, joten mainittakoon että merellä on hyttysiä huomattavasti vähemmän kuin maalla. Paarmoja tuskin lainkaan. Siinä yksi veneilyn ehdoton plussa.

Minusta tuo mökki vs. vene-taistelu on todella hölmöä. Eihän ne ole toisiaan poissulkevia asioita. Minullakin on mökki saaressa ja nyt siis soutuveneen ja perämoottorin lisäksi myös se suuri intohimoni kohde, purjejolla.

• Jsk1234
        Samaan muottiin kirjoitti:

Minusta tuo mökki vs. vene-taistelu on todella hölmöä. Eihän ne ole toisiaan poissulkevia asioita. Minullakin on mökki saaressa ja nyt siis soutuveneen ja perämoottorin lisäksi myös se suuri intohimoni kohde, purjejolla.

Ei kysymys ole taistelusta. Täällä vaan väitetään, että purjehdus on kallista, ja että siihen on varaa vaan rikkailla.

Täysin relevanttia on mielestäni silloin verrata veneen hintaa kesämökin ja rantatontin hintaan. Silti mökkeilyä ei pidetä elitistisenä tai kalliina harrastuksena.

• 10+3
        gh34 kirjoitti:

Analyysissasi on mielestäni yksi virhe: Huonoinakin vuosina käytössä olevien purjeveneiden määrä on kasvanut koska lasikuituveneiden poistuma on melko olematon (ainakin jos puhutaan köliveneistä). Mitään jokamiehen harrastusta purjehduskesta ei varmaan koskaan tule ja hyvä niin, mutta edelleen venemäärä kasvaa selvästi. Poistuman pienuus jää analyysesissa usein huomaamatta.

• metsäkansa kele

"Osaatteko sanoa, miksi niin moni on huolissaan, jos kanssaihmiset elävät toisin? "

Väitän, että jos kesämökkien ja purjeveneiden suhde olisi toisinpäin, suomi olisi parempi paikka elää. Mökkeily mädättää aivot ja mm. siksi tämä on maailman koviten verotettu kommunistivaltio.

• Samaan muottiin

Saas nähdä miten käy. Lapsuudenkaverini, ikänsä veneillyt meriupseeri osti muutama vuosi sitten kesämökin. Minä puolestani hankin siis sen purjejollan kesämökin rantaan. Saas nähdä, kummanko aivot tässä pahemmin pehmenee...

• 7+8

Totta tuo aloittajan toteamus. Purjehtijoiden määrä on kasvanut koko ajan toistaiseksi, mutta eihän tuota n.15000 tuhatta kölivenettä voi suurena lukuna pitää. Harrastuksen kalleus, sen vaatimat taidot ja sää olosuhteiden armolle asettautuminen rajoittavat harrastajamäärien kasvua. Elitistisenä en purjehdusta pidä. On monia muitakin kalliita harrastuksia, joita suurin osa ei voi aloittaa sen kustannusten vuoksi (kesämökkeily, golf, laskettelu, kaukomatkailu, moottoriveneily, moottoripyöräily...). Minusta ei haittaa mitään, jos purjehduksen harrastajamäärien kasvu päättyy tai vaikkapa vähenee. Ainoa haitta voisi olla satama palvelun tarjoajien tai väylien määrien supistuminen, jos käyttäjäkunta supistuu.

• 3+20

"Harrastuksen kalleus, sen vaatimat taidot ja sää olosuhteiden armolle asettautuminen rajoittavat harrastajamäärien kasvua. "

Ei pidä mikään noista paikkansa, purjehdusharrastusta rajoittaa ennakkoluulot eli tietämättömyys. Purjehtia voi 1000 euron joe 17 veneellä, perustaidot oppii viikossa, jos joka päivä pari tuntia treenaa ja ulkoilmaharrastuksissa yleensäkin voi itse valita sopivan sään.

• fsdxvcxcxcv

Liian kallis, työläs ja vaarallinen harrastus.

• 23+033

Eihän ole, ilmaiseksi pääsee purjehtimaan, ks webistä gastipörssit. Tällöin ei tarvitse edes veneen ylläpitotöitä tehdä. Vaarallisuus on kipparista kiinni, fiksu kippari välttää vaarallisia tilanteita. Purjehtiessa pitää olla hereillä, joten vahinkoja sattuu harvemmin kuin mökillä tai kotona.

• Niin. Suomessa kaikki purjehtijat kuolevat. Useimpien kohtalo on tietääkseni jokin syöpäsairaus tai infarkti. Ensimmäistä voi välttää käyttämällä asiallisia suojavälineitä käsitellessään myrkyllisiä aineita. Jälkimmäistä voi välttää syömällä terveellisesti ja harrastamalla liikuntaa - esimerkiksi hiukan urheiluun painottuvalla purjeveneellä. Ja jos kuvittelee, ettei veneily talvella tarjoa liikuntaa, niin eiköhän luulo katoa kun alkaa huoltaa venettään huolella.

Itse purjehtimiseen olen kuullut jotensakin vakuuttavista lähteistä kuolleen neljän suomalaisen sitten 60-luvun alun. Se ei varmasti ole läheskään koko totuus, mutta kovin paljon niitä ei ole. Jos vesillä kuollaan, yhdistelmä on tyypillisesti seuraavan kaltainen: mies, olosuhteisiin nähden taitamaton, olosuhteisiin nähden väärä kalusto, humalatila, soutu- tai moottorivene. Pelkkä kännissä veneilyn välttäminen vähentää kuoleman ja vakavan loukkaantumisen todennäköisyyden hyvin pieneksi.

Sen sijaan on tietenkin vaarallista lähteä osaamattomana vesille. Vaan eihän osaamatta lähdetä purjelentokoneen ohjaimiin, moottoripyörän sarviin tai hevosen selkäänkään. Purjehtimisen vaarallisuus riippuu omasta ylimielisyydestä: jos ei usko, että merellä voi kohdata itselle ylivoimaisia tilanteita, asennoituu vaarallisesti. Koska purjehtijoita kuolee harrastukseensa niin vähän, on pääteltävä että purjehtijoiden turvallisuusasenteet ovat koko lailla kohdallaan.

• collingwood
        23+033 kirjoitti:

Eihän ole, ilmaiseksi pääsee purjehtimaan, ks webistä gastipörssit. Tällöin ei tarvitse edes veneen ylläpitotöitä tehdä. Vaarallisuus on kipparista kiinni, fiksu kippari välttää vaarallisia tilanteita. Purjehtiessa pitää olla hereillä, joten vahinkoja sattuu harvemmin kuin mökillä tai kotona.

missä pääsee ilmaiseksi purjehtimaan?
        Taas näitä asioita, mistä ei kaikelle kansalle kerrota... ja sitten ihmetellään, miksi nuoriso syrjäytyy ja lasten ainoa harrastus on nettipelit?

• googlewood
        collingwood kirjoitti:

missä pääsee ilmaiseksi purjehtimaan?
        Taas näitä asioita, mistä ei kaikelle kansalle kerrota... ja sitten ihmetellään, miksi nuoriso syrjäytyy ja lasten ainoa harrastus on nettipelit?

"missä pääsee ilmaiseksi purjehtimaan?"

taitaa olla google vieras asia, viittaan lauseseen ks webistä gastipörssit.

• 8+4
        avaxt kirjoitti:

Niin. Suomessa kaikki purjehtijat kuolevat. Useimpien kohtalo on tietääkseni jokin syöpäsairaus tai infarkti. Ensimmäistä voi välttää käyttämällä asiallisia suojavälineitä käsitellessään myrkyllisiä aineita. Jälkimmäistä voi välttää syömällä terveellisesti ja harrastamalla liikuntaa - esimerkiksi hiukan urheiluun painottuvalla purjeveneellä. Ja jos kuvittelee, ettei veneily talvella tarjoa liikuntaa, niin eiköhän luulo katoa kun alkaa huoltaa venettään huolella.

Itse purjehtimiseen olen kuullut jotensakin vakuuttavista lähteistä kuolleen neljän suomalaisen sitten 60-luvun alun. Se ei varmasti ole läheskään koko totuus, mutta kovin paljon niitä ei ole. Jos vesillä kuollaan, yhdistelmä on tyypillisesti seuraavan kaltainen: mies, olosuhteisiin nähden taitamaton, olosuhteisiin nähden väärä kalusto, humalatila, soutu- tai moottorivene. Pelkkä kännissä veneilyn välttäminen vähentää kuoleman ja vakavan loukkaantumisen todennäköisyyden hyvin pieneksi.

Sen sijaan on tietenkin vaarallista lähteä osaamattomana vesille. Vaan eihän osaamatta lähdetä purjelentokoneen ohjaimiin, moottoripyörän sarviin tai hevosen selkäänkään. Purjehtimisen vaarallisuus riippuu omasta ylimielisyydestä: jos ei usko, että merellä voi kohdata itselle ylivoimaisia tilanteita, asennoituu vaarallisesti. Koska purjehtijoita kuolee harrastukseensa niin vähän, on pääteltävä että purjehtijoiden turvallisuusasenteet ovat koko lailla kohdallaan.

Vesiliikenneonnettomuustilaston mukaan purjeveneissä kuoli
        2009: 3 henkilöä
        2010: 1
        2011: 0
        2012: 1
        joten on heitä 60-luvun alusta kuollut jonkun verran enemmän kuin 4 henkilöä.

Tilastot ovat ihan julkisia:
        http://www.trafi.fi/filebank/a/1360219493/7f31142eeef5bfbfae067fd91e5c2d47/11330-VESILONN_2012_1-12_ennakko.pdf

Tosin ulottuvat vain vuoteen 2008, sitä vanhempia pitäisi kaivaa jostain muualta.
        Purjehtijoiden osuus tyypillisestä 50-60 menehtyneen (vuonna 2012 poikkeukselisen alhainen 42) vuosittaisesta määrästä on minimaalinen. Lähes kaikki ovat soutu- tai moottoriveneen kaatumisia, lähes kaikki miehiä ja yli 45 v ja ylivoimainen enemmistö järvillä.

• Purjehdus ja vene

Puhut purjehduksesta harrastuksena otsikossa, mutta tekstissä veneiden määrästä.

Ainakin kilpapurjehdusta voi harrastaa ilman omaa venettä, jos on halua. Helposti voi sanoa, että yhtä kilpapurjevenettä kohden on 10 purjehduksen harrastajaa. Osalla varmaan on toinen, oma vene ja suoraan ei päästä summaamaan näitä.

Tietysti omistaminen antaa mahdollisuuksia harrastaa, mutta se sitten maksaa vähempi tai enempi.

• ha haa.

Purjehdi sinä vaan S 24 palstoilla.

• edullinen?

Multa sais optimistijollan jos viittii tulla hakemaan.

• gh34

Hei, halvat optarit ovat todella kysyttyä kamaa. Jos se on vielä purjehduskuntoinen ja lujitemuovista tehty, niin saat sen myytyä aivan varmasti. Ne ovat jotakuinkin ainoita purjeveneitä , joista on jatkuvasti useampia "ostetaan"-ilmoituksia. Myytävänä tuppaa olemaan vain tonnin optareita.

• Suvinen saimaa

Saimaan vesistössäkin on isoja purjehdittavia selkiä enemmän kuin saaristoväylillä rannikolla. Vesi on puhtaampaa ja 5 astetta lämpimämpää kuin meressä. Seurojen laitureilta ei vieraita ajeta pois.

• 23+22

Ihan samanalaista saimaalla on purjehtia kuin Tukholman, Turun tai Tammisaaren saaristossa navigointimielessä. Merituuli-ilmiön puute on ikävä, jos on saimaalla pläkä, niin sitten on pläkä. Merellä taas saaret generoivat omia paikallisia tuulia, vaikka ympärillä aavempi selkä olisi tyyntä.

• on se siellä
        23+22 kirjoitti:

Ihan samanalaista saimaalla on purjehtia kuin Tukholman, Turun tai Tammisaaren saaristossa navigointimielessä. Merituuli-ilmiön puute on ikävä, jos on saimaalla pläkä, niin sitten on pläkä. Merellä taas saaret generoivat omia paikallisia tuulia, vaikka ympärillä aavempi selkä olisi tyyntä.

Pitääkö sitten sanoa järvituuli-ilmiöksi järvellä, mutta aivan samasta on kyse kuin merelläkin. Maata vain on joka puolella ympärillä ja vettä keskellä. Tuulee siis silloin sieltä tällöin täältä, eikä 180 asteen shiftit ole harvinaisia.

• 5+5
        on se siellä kirjoitti:

Pitääkö sitten sanoa järvituuli-ilmiöksi järvellä, mutta aivan samasta on kyse kuin merelläkin. Maata vain on joka puolella ympärillä ja vettä keskellä. Tuulee siis silloin sieltä tällöin täältä, eikä 180 asteen shiftit ole harvinaisia.

Tahtoo olla vaan saimaalla niin että 7 m/s tuuli tulkitaan 10 m/s tuuleksi ja ei uskalleta lähteä ulos. Keli vaan muutuu varsin ilkeäksi. kun puuskat voi olla mitä sattuu kun tuuli ei ole tasainen vaan on jotain 7-12 m/s välillä.

Se mitä ei merellä purjehtija tiedä on että saimaa on täynnä isoja selkiä. Kun itse lähden kotisatamasta ulos on seuraava kapeikko noin tunnin päässä,
        jos mennään 2 tunnin matkan päässä olevaan seuran tukikohtaan.

GPS - on poistanut monta tarpeetonta kelluvien kivien pelkoa. Aiemmin piti ottaa ristisuuntimia jos jos halusi olla varma että ei eksy kiville.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3095
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2173
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1749
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1617
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1351
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1321
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1236
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1200
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1157
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1041
    Aihe