Kylpyhuoneen saumojen maalaus/uusiminen

T itse mies

Asun rivitaloyhtiössä ja kylpyhuone on 8 vuotta vanha (alkuperäinen). Laattojen saumat ovat kuluneet ja niissä on alkanut näkyä pieniä reikiä. Joissain paikoissa saumalaastia on kulunut todella paljon ja laatan reunaa näkyy jo paljon. Myös väri on monessa paikassa tummunut, eikä saumaa enää saa millään kokeilemillani myrkyillä puhtaaksi. Onko kellään mitään vinkkiä, miten saumalaastin elinikää voisi vielä vähän pidentää. Tässä pari ideaa jota netistä löysin. Jos jollain on näistä jotain kokemuksia niin mielellään otan kommenttia asiasta.

1. Saumojen maalaus esim.saumafix saumavärillä.

Tällä saa sauman taas "uuden" näköiseksi, mutta tämä ei kaikesta päätellen kuitenkaan käy saumamassasta niissä kohdin, josta laastia on jo paljon kulunut.

2. Saumojen jyrsiminen 2-3mm ja uuden saumalaastin levitys päälle. Saako tätä taloyhtiössä omin päin mennä tekemään. Tiedetään, että vesieristeet voivat mennä rikki jne jne. mutta mitä sanoo vastuutaulukko taloyhtiössä. Siellä oli jotenkin niin mainittu,että osakkaalle kuuluu sisäpintojen (lattiapinnoitteet eli laatat, laminaatit ym.ym) kunnossapito. Voiko tätä tulkita niin että kun ei kosketa vesieristeeseen saumojen jyrsinnän voi tehdä itse. Ainakin silikonien vaihto kuuluu osakkaalle. Ostin muuten ostos tv:stä rotorazer sahan jota käytin laminaatin sahaukseen. Kokemuksen perusteella tämä saha toimisi mainiosti saumojen jyrsintään, sillä leikkaussyvyyden voi määrittää sahassa. Jos laatta on 4mm paksu ja sen alla vielä kiinnityslaasti, ei vesieristyksen rikkoutuminen pitäisi olla ongelma, kun säätää terän leikkaussyvyyden 2-3mm. Riski, että sahaa samalla laattaa on sitten tietenkin asia erikseen.

Jos tätä ei saa itse tehdä niin paljon remonttireiskat tällaisesta työstä veloittavat?

4

4010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+3

      Asiasta en mitään tiedä, mut eikö saumoja voi puhdistaa ja saumata vain uudestaan päälle?

    • saumailua

      Tämä sama olisi edessä meilläkin, ei tosin ole mitään leikkuria avuksi. Koloja tarttis paikkailla, pitääkö kaikki saumat skrapailla ensin ja paikata, vai voiko vaan ne lohkeilleet kohdat paikata?

      • valmistapintaa

        Kaikki saumat auki ja uutta tilalle. Jos otat auki vain sieltä täältä, niin saat eriväriset saumat sinne tänne. Saumalaasti on laitettava samasta erästä koko lattiaan. Eri pusseista ja/tai hieman eri vesimäärillä voi tulla erivärinen seos vaikka sauma-aineen merkki ja väri olisikin sama. Lisäksi monet sauma-laastin valmistajat muuttavat tuotteitaan vuosien aikana, joten välttämättä samaa ainetta ei enää ole saatavilla. Sauma-aineet menevät myös säilytyksessä vanhaksi, joten ei kannata mitään vanhaa kuraa ullakolta mennä lattiaansa laittamaan.


    • MAAN

      Saumafixiä en voi oman kokemukseni perusteella suositella ainakaan lattiaan laitettavaksi huonon pesukestävyyden takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe