Pitäisi muutamia läpivientejä korjata ja vene saada vesille ensi viikolla.
Sikaflexin 291 suositeltu levityslämpötila on 10 - 25 astetta. Tällä hetkellä vaan keskipäivällä lämpötila ylittää 10c ja iltaa kohden viilenee varsin nopeasti.
Voiko liimaus jäädä kuivumaan myös kylmempään lämpötilaan, kunhan levitys suoritetaan n. 10 asteen lämmöissä. Onko mahdollista, että tämä huonontaa tiivistystä?
Sikaflex 291i käyttäminen viileässä
13
11715
Vastaukset
- 323033
Pienet liimaukset on helppo hoitaa kunnialla loppuun lämpöpuhaltimella. Kemioiden käyttöohjeita kannattaa noudattaa, eli pitää liimaus käyttöohjeen mukaisen kuivumisajan vähintään lämpöisenä.
- turapainen
Eli et tiedä vastausta. Totta vaginassa kannattaa, nyt on kyse siitä ei vaadittuja lämpötiloja ollut. Jos massattava objekti painaa 8tn ja on menossa veteen 2 päivän sisällä, ja tuulee 10 msek ja on 5 astetta, ei auta muuta kuin massata.
Luin ohjeista että kovettumisprosessi perustuu ilman kosteuteen, ja ilman kosteuspitoiosuus taas laskee kun lämpötila laskee, eli prosessi hidastuu. Nyt voisi joku joka oikeasti tietää mitä massalle tapahtuu liian kylmässä? jääkö se esim pysyvästi löysäksi?
Itse olen turannut sikaa 5 eri paikkaan veneessä, ei helsingin rannassa ikinä noussut päivällä kymmeen, yöllä lähellä nollaa. Kosteutta piisaa. Hidastuikohan prosessi vain? - sikaturaaja2
turapainen kirjoitti:
Eli et tiedä vastausta. Totta vaginassa kannattaa, nyt on kyse siitä ei vaadittuja lämpötiloja ollut. Jos massattava objekti painaa 8tn ja on menossa veteen 2 päivän sisällä, ja tuulee 10 msek ja on 5 astetta, ei auta muuta kuin massata.
Luin ohjeista että kovettumisprosessi perustuu ilman kosteuteen, ja ilman kosteuspitoiosuus taas laskee kun lämpötila laskee, eli prosessi hidastuu. Nyt voisi joku joka oikeasti tietää mitä massalle tapahtuu liian kylmässä? jääkö se esim pysyvästi löysäksi?
Itse olen turannut sikaa 5 eri paikkaan veneessä, ei helsingin rannassa ikinä noussut päivällä kymmeen, yöllä lähellä nollaa. Kosteutta piisaa. Hidastuikohan prosessi vain?Niin turailin minäkin, tosin teltan sisällä, jossa lämpötila nousi varmaan 20 asteeseen. Kosteutta on kyllä piisannut. Eli en tiedä minäkään, samaa plen pohdiskellut.
- Busterilla
Olen asentanut kaikuanturin hissin Busterin perälautaan merenrannassa, tiivisteenä Sika 221, kun homma oli tehty, työnsin Busterin veteen, sinne se oli jämähtänyt, kun sitä syksyllä vääntelin.
- Yritin ainakin
Mun ymmärtääkseni toi sikan ohje puhuu absoluuttisesta kosteudesta mitä tarvitaan kovettumiseenvaikka ne käyrät ovatkin kätevästi suhteellisessa kosteudessa.
Kyl se kovettuu kunhan ei jäädy ja vauhti riippuu kait sit enempi siitä absoluuttisesta vesimäärästä kuin lämpötilasta.
50% suhteellinen kosteus 10 celsiuksessa on absoluuttista vettä tosi paljon vähemmin kuin 50% suhteellinen kosteus 23 asteessa. Ehkä jopa puolet kun näyttää noi kovettumisajat tuplaantuvan just noilla verrokeilla.
Ilman absoluuttinen kosteushan ei ilman jäähtyessä muutu mihinkään niin kauan kun ei ala muodostumaan kastetta. Suhteellinen kosteushan kasvaa ilman kylmetessä ja siinämielessä toi ohje puhuu vähän sinnepäin ja keväisin on vielä aika kuivaa suhteellisesti jos ei sada.
Ilmatieteenlaitoksen sivuilta näkee lämpötiloja ja suhteelisia kosteuksia ja vaisalan sivuilla oli ainakin ennen kapistus jolla sai laskettua absoluuttisia kosteuksia lämpötilasta ja suhteellisestakosteudesta, nyt mobiilina niin ei jaksa vilkuilla. Kaisaniemessä on ollut kohtuullisen kosteaa ja lämpötilakin parhaimmillaan melko lähellä sitä kymmentä et voit käyttää sitä käyrää melko huoleti luulen mä. Toi ohjehan ei sano kovettuuko se vedessä vai tartteeko se ilmaakin ...
Vähän sekavaa, liian väsynyt. - käsittelyongelma
Sika on sikajäykkää levitettäväksi kylmänä. Mutta kunhan sen paikoilleen saa, ei lämpötilalla ole väliä, ainoastaan sillä kosteudella. Muutama vuosi sitten saumasin ison tiikkikannen samanlaisissa oloissa, mitä nyt vallitsee. Se ei olisi onnistunut lämmittämättä niitä meetvurstipötköjä. Silti oli sormenkoukistajat tiukoilla patruunan loppupuolella ja kitin jo jäähdyttyä. Kuivuminen tapahtui sekin aivan ajallaan, eikä lopputuloksessa ollut mitään vikaa.
- Juostenkustu_?
Miksei voi odottaa että hieman lämpenee? Ihme paniikki saada vene tuonne jäihin likoamaan....et sä kuitenkaan sen kanssa mihinkään vielä lähde.
Ihme että on aikaa tehdä sitten hommat kahteen kertaan, muttei aikaa yhteen kertaan kunnolla.- Ei kiire veteen
Hyvin sanottu!
Itsekin on tullut hötkyiltyä kevätkunnostusten kanssa, ja siellä se vene sitten on vedessä odotellut kesäsäitä. Ihan turhaan.
Tosiasia on, että Etelä-Suomessakaan harvoin on ennen kesäkuuta mitään asiaa vesille, joten jäitä hattuun vaan.
Syksyllä voi sitten veneillä pidempäänkin, kun vedet ovat lämpimämpiä kuin keväällä. - puuhapate
Eihän sen syyn välttämättä tarvitse mistään hosumisesta tai paniikista löytyä. Mulla esimerkiksi syynä se, että kaikki paikkakunnan veneet menee veteen yhteislaskuna toukokuun alkupäivinä. Jos laskee yksin myöhemmin, tulee moninkertainen hinta.
- 14+8
Sika tarvitsee kuivuakseen vaan ilmankosteutta.
Olen monen monta kertaa käyttänyt Sikaa talvipakkasilla. Siis reilusti pakkasen puolella, joskus on ollut varmaan lähemmäksi -10 astetta, kun on tarvinnut jotain tiivistää/korjata. Hyvin on kuivunut.
Olet yleensä kylmällä laittanut ne Sikapatruunat tavalliseen styrox-kylmälaukkuun kuumavesipullojen kera, jolloin käytettäessä ne ovat olleet ihan "löysää kamaa". - remonttimimmi
Hei! En löytänyt yhtään ohjetta kuivumisajasta. Laittaisin mökin vessan lattian sauma-aineeksi. Voiko laittaa muovimaton heti päälle? Auttakaa naista pulassa.
- Anonyymi
Hei, Eikö linjoilla ole ollut yhtään avuliasta herrasmiestä. Naiset hädässä. Hyvä remonttimimmi. Laita vain. Kyllä matto liimaantu/ kovettuu ohjeen mukaisesti. Ei se siitä mihinkään lennä, ellei tietty ole itämaista lentävää laatua. Sitten vain pari tiiliskiveä painoksi pariksi päiväksi. Ja vot hyvä tuli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei, Eikö linjoilla ole ollut yhtään avuliasta herrasmiestä. Naiset hädässä. Hyvä remonttimimmi. Laita vain. Kyllä matto liimaantu/ kovettuu ohjeen mukaisesti. Ei se siitä mihinkään lennä, ellei tietty ole itämaista lentävää laatua. Sitten vain pari tiiliskiveä painoksi pariksi päiväksi. Ja vot hyvä tuli.
Saattaa olla että nämä mimmit ovat jo kerinneet saumaukset tekemään. On kuitenkin muutama vuosi tuosta kulunut D.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667