Objektiiviapua?

Seppo_48

Moi,

Voisiko joku viisaampi valaista amatöörikuvaajaa... mitä eroa käytännössä on näillä kahdelle objektiivilla ja mihin käyttötarkoitukseen ne parhaiten soveltuvat:

- Canon, Ef-s 55-250mm F/4-5.6 IS II

- Canon, EF 75-300mm f/4-5.6 III USM telezoom-objektiivi

Kamerani on Canon EOS 1000D. Oma käyttötarve on lähinnä "yleiskuvaus" (maisemat, muotokuvat, liikkuvat kohteet) eli ihan se mitä perussunnuntaikuvaaja napsii. Nämä objektiivit ovat siinä hintaluokassa mihin tähtään. Kiitoksia jo etukäteen.

8

316

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti minäkin

Molemmat ovat hyödyttömiä suttuzoomeja jotka kannattaa kiertää kaukaa. Ne ovat pimeitä ja piirto surkea. Täysin hukkaan heitettyä rahaa.

• Ja vielä

Edullisin toimiva Canonin zoomi on f/4.0 70-200. Kohtuullisia primeja saa halvemmalla.

• kiinnostunut pöllö
        Ja vielä kirjoitti:

Edullisin toimiva Canonin zoomi on f/4.0 70-200. Kohtuullisia primeja saa halvemmalla.

Kuinka pitkälle tällä voi zoomata? Esim jos talitintin kokoinen kohde on 25m päässä niin onko se silloin kärpäsenkakka kuvassa?

• Anestic
        Ja vielä kirjoitti:

Voivoi... katso myös tamronin 75-300 vc hsm, hyviä kokemuksia. Canonin usm on nannaa kyllä, mutta muuten putki ei oikein vakuuta. 70-200 4l on vähän yksikäyttöinen ilman vakaajaa... harrastaja pärjää ällittäkin:)

• Ei-lintukuvaaja
        kiinnostunut pöllö kirjoitti:

Kuinka pitkälle tällä voi zoomata? Esim jos talitintin kokoinen kohde on 25m päässä niin onko se silloin kärpäsenkakka kuvassa?

Nikonin objektiivisimulaattorin mukaan 200-millinen tuottaa APS-C-kennoisessa 8° levyisen kuvakulman. Ellen ole ihan unohtanut trigonometrian lainalaisuuksia, vastaa tuo 25 metrin päässä noin 3,5 metrin levyistä kuva-alaa. Jos tintin pituus on 15 cm, täyttää se noin 4,3 % eli alle kahdeskymmenesosan kuva-alasta.

Canonin kroppikerroin lienee luokkaa 1,6 (Nikonilla 1,5), joten Canonilla kuvattaessa tintti kuvautuu aavistuksen suurempana.

Kuinka leveän kikkareen kärpänen sitten pyöräyttää, kuka tietää?

Minulla on kroppikennoinen Nikon (D7000) ja pisin käytössäni oleva polttoväli on 200 mm. En haaveile talitinttien kuvaamisesta sillä 25 metrin päästä.

http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/

• abcdeö1234599
        kiinnostunut pöllö kirjoitti:

"Kuinka pitkälle tällä voi zoomata? Esim jos talitintin kokoinen kohde on 25m päässä niin onko se silloin kärpäsenkakka kuvassa? "

Zoomata voi just niin pitkälle, kuin objektiivin polttovälialue sallii.
        Tarkentaa voi minimitarkennusetäisyydestä äärettömään, (pois luettuna muutamat erikoisobjektiivit, jotka eivät tarkenna äärettömään).

25m on aivan liian pitkä etäisyys pikkulintukuvaukselle.
        Pitkälläkin putkella tarvitsee päästä muutaman metrin päähän jos haluaa tiukan rajauksen.

jos kuvaa 25m päästä, voi kuvata isoja lajeja, kuten vaikka joutsenia tai kurkia.

Tämä kuva on kuvattu noin 10m päästä 600mm kikkuralla.

http://tinyurl.com/c954zno

• Ei-lintukuvaaja kirjoitti:

Nikonin objektiivisimulaattorin mukaan 200-millinen tuottaa APS-C-kennoisessa 8° levyisen kuvakulman. Ellen ole ihan unohtanut trigonometrian lainalaisuuksia, vastaa tuo 25 metrin päässä noin 3,5 metrin levyistä kuva-alaa. Jos tintin pituus on 15 cm, täyttää se noin 4,3 % eli alle kahdeskymmenesosan kuva-alasta.

Canonin kroppikerroin lienee luokkaa 1,6 (Nikonilla 1,5), joten Canonilla kuvattaessa tintti kuvautuu aavistuksen suurempana.

Kuinka leveän kikkareen kärpänen sitten pyöräyttää, kuka tietää?

Minulla on kroppikennoinen Nikon (D7000) ja pisin käytössäni oleva polttoväli on 200 mm. En haaveile talitinttien kuvaamisesta sillä 25 metrin päästä.

http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/

Asiassa ei tarvitse trigonometriaa. Kennon leveys ja polttoväli suhtautuu samalla tavalla kuin kuva-ala ja kuvausetäisyys. Kennon leveys on i 22,2 mm. Siis 20 metristä kuva-ala on 2,22 m ja 25 metristä 2,8 m.

• 55-250 +++

Ef-s 55-250 on hyvä, kevyt ja edullinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      149
      1215
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      119
      1038
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      214
      780
    4. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      765
    5. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      63
      725
    6. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      25
      716
    7. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      135
      696
    8. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      57
      622
    9. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      44
      621
    10. Joko kaupungin johtaja saa iskeä kuokkansa kunttaan

Särkiperällä tapahtuu 25.8 2026 klo.10.00 Fingrid Oy:n ja kahden maanomistajan kanssa maan lohkominen.Mahdollisesti täss
      Pyhäjärvi
      58
      554
    Aihe