Isotretinoin-kuuri ja ruokavalio

fifakne

Tervehdys!

Jälleen yksi aknen kanssa kamppaileva nuori täällä avaa sydäntään ja haikailee silosemman ihon perään. Tällä kertaa kysymyksessä olisi ruokavalio samanaikaisesti isotretinoin/roa-kuurin kanssa.

Olen 17-vuotias lukiolaispoika ja kärsinyt aknesta noin 4 vuotta. Sen aikana kokeiltu lähes kaikkia mahdollisia voiteita, kasvovesiä ja salvoja aknen ulkopuoliseen hoitoon, mutta tuloksetta. Viime syksynä söin hetken antibioottikuurin, mutta se lopetettiin nopeasti kun ei vaikuttanut oikeastaan ollenkaan. Tämän vuoden helmikuussa aloitin Isotretinoin(actavis)-kuurin ja olen nyt muutaman kuukauden sitä syönyt. Kuuri sujunut hyvin ilman isompia sivuvaikutuksia ja suhteellisen lievässä (jokseenkin koko kasvojen aluelle levinnyt) aknessa on alkanut esiintyä paranemisen merkkejä. Vielä kuitenkin kasvot punottaa ja varsinkin hilseilee aivan hirveästi. Mustapäitä ei paljoakaan ole, mutta valkopäät puskevat miltein entiseen tahtiin pintaan.

Olen miettinyt, että olisi mahtavaa saada paremmankuntoiset kasvot kesään mennessä. Viime kesä oli aivan kauhea! Punotti ja iho kiilsi rasvasta. Olisi mahtavaa saada kesälomaksi puhtaampi iho ja olen miettinyt ruokavalion merkitystä kuurin ohella. Oma rv on täysin normaali, herkkuja vain silloin tällöin Täälläkin on ollut paljon puhetta gluteenittomasta ja vhh:sta ruokavaliosta ja kaipaisinkin nyt teidän OMIA kokemuksia. Onko ollut isotretinoin/roa kuurin aikana poikkeuksellista ruokavalioa? Onko jotain mitä kannattaa ehdottomasti välttää? Pitäisikö syödä aivan normaalisti tai jättää esim vaan herkut pois (siitä ei olisi haittaa varmaan kellekkään?:D). Vaikuttaako tietty ruokavalio esim niiden maksa/rasva-arvoihin joita niin kovasti kuurin aikana minullakin tarkkaillaan?

Nyt siis kaipaisin tänne kunnon niksejä, vinkkejä ja omia tarinoita ja käsityksiä ruokavaliosta lääkekuurin AIKANA. Olisi tosi hieno saada iho kuntoon. Erityisesti tuo VHH harkinnassa.

Kiitos jo valmiiksi!

6

3158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omgod

Nauti elämästä ja syö mitä haluat,rasva-arvot voi nousta jollakin mutta normalisoituu taas kuurin loputtua.
      Kaikissa dieteissä piilee riski vakavista puutostiloista joka vaikuttaa kehitykseen eritoten nuorilla.
      Eli unohda sellaiset ja kaikki ruoka vouhottajat täällä,roa hoitaa homman ja akne
      on muisto vaan parin kuukauden päästä.

• Ihokas1

Itse syön suht perusterveellisesti ja roa-kuuri lähenee loppuaan... iho on pysynyt viime kuukaudet hyvänä, mutta tällä viikolla tuli vähän takapakkia, eli uusia paiseita rintaan ja selkään. En keksi muuta selitystä asialle, kuin muutama päivä sitten ahmimani rasvaiset ja sokeriset herkut. Jokainen tietää ne kaikkein pahimmat mätöt, ne kun jättää pois tai hyvin vähälle ja huolehtii monipuolisesta ruokavaliosta niin auttaa jo paljon. Itse pyrin lisäksi syömään mahdollisimman vhh:sti, etenkin iltaisin, vaihtelevalla menestyksellä. Iho ja vointi on kyllä parempi ilman huonoja hiilareita, mutta kun ei riitä puhtia satsata kunnolla vhh:n noudattamiseen.

• Roansyönyt

Roaccutan kuurin aikana ruokavaliolla ei ole mitään merkitystä. Kuuri parantaa aknesi takuuvarmasti jossakin vaiheessa. Jos tosiaan uskot ruokavalion merkitykseen, mieti sitä vasta kuurin jälkeen, roaccutanissa parasta on se, että on aivan sama mitä syöt kun finnejä ei vaan kertakaikkiaan tule. :)

• d44-

no itsellä vielä kuurin aikana ei kärsiny syyä tiettyjä ruokia/ruoka-aineita, esim just mitään herkkuja, maitorahkoja, juustoja, paljoa höttöhiilareita kuten pullaa, vaaleeta eipää jne. mut sit satuin kuurin loputtua sortumaan taas ja syömään herkkuja, niin ei mitään vaikutusta! se oli wau tunne kun ei tullutkaan niitä paiseita ja näppyjä kun olit vetässy karkkipussin tms..

• ainakannattaakoittaa

Kokeilepa huviksesi jättää gluteeniviljat ja sokeri pois joksikin aikaa. Itsellä ainakin tehoaa. Ja jos sun kohdalla ei auta, ni eipä siinä kokeilussa paljoa häviä. Mutta jos tehoaa, niin kokeilu saattaa tuottaa sinulle finnittömän ihon! =) Suosittelen lämpimästi!

• marja-kA

Mie oon ollut nyt 4 ja puoli kuuta ilman viljatuotteita ja sokeria mutta ei mitään vaikutusta finneihin näy!
      Yhtä paljon pukkaa uutta näppyä,auttaakohan tuollainen vaan tiettyihin ihmisiin?
      tai ehkä ne vaan luulee saaneensa hyötyä dieteistä?,Tiedä häntä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2906
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      173
      2898
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2391
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      361
      2162
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1860
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1545
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    9. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      28
      1360
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1342
    Aihe