Peter Albäck
Peter Albäck (s. 1955 Teerijärvi) on suomalainen poliitikko ja Suomen Keskustan ruotsinkielisen piirin puheenjohtaja sen perustamisesta, vuodesta 2008 lähtien. Albäck valittiin yksimielisesti jatkamaan puolueensa ruotsinkielisen piirin puheenjohtajana lokakuussa 2009.[1] Hän toimii myös kotikuntansa Kruunupyyn kunnanvaltuutettuna ja kunnanhallituksen jäsenenä. Siviiliammatiltaan hän on kasvihuoneviljelijä.
Sisällysluettelo [piilota]
1 Blogikohuja
2 Muuta
3 Lähteet
4 Aiheesta muualla
[muokkaa]Blogikohuja
Syksyllä 2008 mediatalo HSS Media sulki Albäckin kaksi blogia.[2] Toisessa blogissaan Albäck esiintyi salanimellä 27-vuotiaana oikeustieteen opiskelijana, joka kirjoitti positiiviseen sävyyn Albäckin ajamasta politiikasta.[3] HSS Median mukaan Albäck esitti blogissaan "yksityishenkilöitä koskevia lain vastaisia lausuntoja".[4]
Tammikuussa 2010 puoluetoveri Helena Tornberg teki rikosilmoituksen Albäckin kirjoittamasta kommentista Tornbergin blogiin.lähde? Tornbergin mukaan Albäck oli syyttä sotkennut hänet Pietarsaaren seudulla vellovaan pedofiiliskandaaliin väittämällä Tornbergin olleen tietoinen tapahtumista ja hyväksyneen toiminnan.lähde? Nämä väitteet Tornberg kiisti ja vaati Albäckin eroa ruotsinkielisen piirin puheenjohtajan paikalta.[5]
Peter Albäck katsoi esittäneensä "poliittista kritiikkiä".lähde? Poliisin mukaan Albäck ei ollut rikkonut lakia. Tämän jälkeen tammikuun lopussa kokkolalainen poliitikko Anders Nyberg teki myös rikosilmoituksen Albäckin blogikirjoittelusta. Albäck väitti kirjoituksessaan Nybergin "harrastaneen anaaliseksiä uskonveljiensä kanssa".lähde? Nyberg ei ymmärtänyt miksi Albäck oli halunnut mustamaalata häntä.lähde?
Keskustan puheenjohtaja, pääministeri Matti Vanhanen ilmaisi tyytymättömyytensä ruotsinkielisen piirin toimintaan vielä saman tammikuun lopussa.[6] Vanhasen mukaan puoluesihteeri Jarmo Korhonen oli ottanut yhteyttä piiriin ja toivonut "normaalia käyttäytymistä".[6]
[muokkaa]Muuta
RKP:n puheenjohtaja, kulttuuriministeri Stefan Wallin syytti keväällä 2009 Albäckiä valehtelusta.[7] Albäckin mukaan Wallin ja pääministeri Matti Vanhanen olivat sopineet lehmänkaupoilla, että äänikynnys eduskuntavaaleissa lasketaan RKP:tä tyydyttävälle tasolle, jos RKP luopuu Kokkolan vaatimisesta etelään aluehallinnon uudistamishankkeessa. Vanhasen poliittinen erityisavustaja Jukka Ihanus tyrmäsi myöhemmin väitteen.[8]
Suomenmaan kolumnissaan Albäck on vaatinut, että suomenruotsalaiset eivät vaatisi ruotsinkielistä palvelua vedoten perustuslakiin, koska tämä vain ärsyttää valtaväestöä.[8] Albäckin mukaan ruotsinkielisen vähemmistön täytyy luoda parempi kuva itsestään valtaväestön keskuudessa Suomessa, jotta asenne ruotsiin toisena kotimaisena kielenä säilyisi positiivisena.[9]
Kuka on Peter Albäck?
Tämä...
2
697
Vastaukset
- Jaahas!
Tätähän saatoi odottaa!
Nettsiveko aloitti oitis mustamaalauskampanjansa, kun joku nousee pakkoruotsitusta vastaan. Tuttua huttua, eikä mene läpi svekoherjaus.
Uutta on se, että ensimmäisen kerran herjaus kohdistuu surupolitiikkoon. Se kertoo svekotahojen paniikista pakkoruotsituksen kritiikin lisääntyessä joka taholla. - nooh se on varmaan
Joku suuruudenhullu ruotsinkielinen sekopää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908617
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264768- 504238
- 623807
- 513216
- 502990
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.442304Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382213