Beatles: epämusikaalisille, anarkistisille, tylsille, laiskoille

Dhommi´´

Rannan kundi antoi oman mielipiteensä Beatles-fanien olemusta koskien. Hänestä he ovat samalaisia kuin idolinsakin ovat. Se tarkoittaa Rannan kundista "mielikuvitusrikkaita" ihmisiä.

Minä olen eri mieltä. Minusta Beatles, Dylan ja Pink Floyd ovat laiskoille ja tylsille mielille. Kyse on aika mielikuvituspuutteisesta musiikista, jossa pelataan enemmän sanoitusten, levynkansien ja muiden mielikuvien tasolla kuin itse musiikilla. Onhan Beatlesilla muutama ihan oikea sävelmäkin, sellainen sointuvasti kulkeva pieni laulu, joka kelpaa laulukirjaan. Mutta verrattuna esimerkiksi Schubertin lauluihin, musiikki on pääasiassa ei-musiikillisesta lähtökohdasta tehtyä. Lennon tunnetaan nimenomaan sanoittajana, mutta myös McCartney (jolla ON monta hyvää laulua, pääasiassa Yesterday, Let It Be ja Eleanor Rigby), on tehnyt yllin kyllin vajaata rokkirähinää, jossa pelataan pikkuisin musiikillisin eväin. Lauluina Schubertin Talvisen matkan tai Müllerin tyttären veroista laulusarjaa ei Beatles pystynyt säveltämään edes nelistään - läheskään. Musiikki on Schubertilla yksinkertaisesti melodisempaa ja musikaalisempaa.

Epämusikaalisuus nostaa Beatles-faneissa esiin laiskuus-tekijän. Koska Beatles-fanit eivät ole kiinnostuneita tutkimaan musiikkia ja sen rikasta historiaa (paljon Beatlesia merkittävämpää on tehty tunansien teoksien edestä, uskokaa tai älkää!), on Beatles-faneilla varsin vähän intohimoa muutenkaan musiikin tutkijoina. Sanoitukset, hippiys ja "fiilis" ovat pääasia. Musiikki on ahkeralle ja musiikista itsestään kiinnostuneelle jatkuvan nuoteista soittamisen ja laulamisen riemu, tutkimusmatka kohti renessanssia ja barokkia! Ei KUKAAN todellinen musiikinystävä jaksa jämähtää Pink Floydin, Beatlesin ja Dylanin kankeaan maailmaan, jossa musiikilliset nautinnot ovat äärettömän pienet.

Anarkismi on osa koko rokkia, eikä sinällään aina paha asia. Mutta tällainen mielikuvilla koko yhteiskuntaa vihamielisesti "yritys-vastaisesti" tarkasteleva kevytkulttuuri, jossa mottona on musiikkikoulutuksenkin halveksuminen ja "elismin" vihaaminen puhtaasti mielikuvin, on lapsenmielisen, ankaran tyhmän väestön suosiossa. Ei yhteiskunnan toimivuus tai musikaalinen osaaminen synny "tyhjästä", pelkän fiiliksen varassa, vaan hyvät ideat / osaaminen jalostuvat perustavan koulutuksen ja säännönmukaisuuden ja lakien pohjalta. Ei marihuana tai fiilis riitä musiikkia luomaan, kuten Floyd, Beatles ja Dylan epäonnekkaina luulivat. "Like a rolling stones! soimaan ja vanha hippibailu päälle taas, eikö vain? Viis musiikista!

4

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lennonkusee

      Jep, rokissa ei musiikki tosiaan ole tärkeintä vaan "rock-asenne" ja kapinallisuus. Beatles ei kaikesta hehkutuksesta huolimatta edes ollut mikään innovoija, vaan useimmat heidän nimiinsä laitetut keksinnöt oli tehty jo aiemmin. Pepperin ainoa todellinen uudistus oli takasivulle painetut sanoitukset! :D

    • Hän on täällä tänään

      Hän vastaa kysymyksillä ja kysyy vastauksillaan. Kuka on tämä kyseessä oleva hahmo?

      No tietysti yksinpuhelun ja alter egojen kuningas Dhommi!

      • älävastaadhommille

        hän todella astui koputtamatta tähän rakastavaisten huoneeseen. Hän vaihtaa puheenaihetta ja puhuu itsekseen.
        Hän valikoi aatteemme ja sanat suuhumme.
        Hänellä on kädet taskussamme ja syö laskuumme. Hän puhuu kun me puhumme ja valvoo kun nukumme.
        Hän soittaa? Pianoa ja taputtaa itselleen.

        Dumari tuntee sällin tai sen prototyypin


    • toppuuttelija

      Onhan niitä muitakin puoltavia kommentteja ollut, vaikka ei aina yhtä ehdottomia. Tämä on nyt syytä muistaa ja sekin, että pitäydytään aiheessa, so. musiikin sisällölliset elementit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 103
      1869
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1835
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1834
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1350
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe