Heippa! Olen pari vuotta sitten valmistunut äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, joka on alkanut haaveilla vielä opinto-ohjaajan pätevyydestä. Olisikin kiva kuulla kokemuksia opon työstä etenkin niiltä, jotka ovat toimineet sekä opoina että aineenopettajina. Mitkä ovat opon työn plussat ja miinukset verrattuna aineenopettajan työhön? Ja toki "pelkät" opotkin voivat kertoa työnsä hyvistä ja huonoista puolista - olen kuulolla. :)
Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa tänne rustailla?
Opon työ vs. aineenopettajan työ
4
810
Vastaukset
- Ex-ope nykyopo
No opolla on enemmän töitä kuin aineenopella. Siis työaika on vuosityöaika eli 1221 tuntia, joista 30-50 tuntia kesäkeskeytyksen aikana ja 400 tuntia luottotyöaikaa. Amiksessa suurin osa on normaalissa kokonaistyöajassa eli lomaa on kuusi viikkoa.
Ja siis töitä on niin paljon kun jaksaa ja viitsii tehdä. Palkka ei ole erikoisen hyvä, mutta työ on kivaa. Molemmat aivolohkot on käytössä.
Opon hommissa on oltava laaja yhteiskunnallinen tietämys, sosiaalista pelisilmää ja humaani elämänasenne. - vain 16 viikkotuntia
Vai että juuri valmistunut äidinkielen opettaja, joka haaveilee opon työstä... Oliko tämä ovelakin provo?
- tällaista tämä
Vain viikkotuntia (lukiossa), mutta 250-300 korjattavaa ja arvioitavaa tekstiä per jakso.
T. Toinen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja - höpötti
Miten luottotyöaika lasketaan? Saako opettaja itse valita ajan ja paikan työtehtävän teolle? Mikäli luottotyöaika on esim. 280 tuntia, voiko opettaja käyttää esim. kokonaisen viikon luottotyöajalla tapahtuvaa esim. uuden kurssin suunnittelua varten, jos muita työtehtäviä ei ole esteenä (aikana, jolloin opiskelijat eivät ole koulussa)? työaika on 8 h/pvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit896082KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3475470Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja222737Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522629Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521021982Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071738- 1141601
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181573seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241474Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1351433