Raskaushepatoosi?

Ninnaliinuska1

Edellisessä raskaudessa minulla todettiin raskaushepatoosi n. rv 33, johon liittyi lievää kutinaa, mutta silti maksa-arvot huitelivat useissa sadoissa.

Nykyisessä raskaudessa arvoja on seurattu koko ajan, niiden kuitenkin ollessa joka kerralla normaalit. Viime viikon maanantaina kävin uusissa kokeissa, joissa maksa-arvot olivat 47 ja sappihapot 3. Eilen oli neuvola ja lääkäkärinkäynti.

Mainitsin lääkärille kutinasta, jota minulla on ollut satunnaisesti aina iltaisin (käsivarret, niska, sääret, rintakehä). Hänen mielestään kyseessä ei ole raskaushepatoosi, sillä sappihappojen pitäisi nousta yli kuuden, keräten sappihappoja ihon alle ja aiheuttaen kutinan.

Eilen illalla alkoi aikamoinen kutina käsivarsissa ja niskassa. Tänään vatsa on kutissut edellisten lisäksi tosi paljon ja raapimassa saan olla koko ajan. Raskausviikkoja on nyt 36 5.

Olisiko täällä kokemuksen omaavia siitä, kuinka nopeasti arvot voivat nousta edellisiin tuloksiin verrattuna, jotka tosiaan on otettu reilu viikko sitten? Eli toisin sanoen, voiko tilanne muuttua tässä ajassa kuitenkin hepatoosiksi?

3

1027

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HEI...

Minulla oli kahdessa raskaudessa tämä maksa hepatoosi, minulla käynistettiin laskettuna koska silloin mielellään raskaus ei saa mennä yli aikaseksi... ;)

ensimmäisessä raskaudessa minulla oli todella pahat oireet eli kutina kämmennissä, jaloissa, jalkapohjissa...se oli kauheaa, toinen raskaus normaali ja kolmanessa oli maksahepatoosi joka oli täysin oireeton ei kutinaa ei mitään vain arvoja seuratessa loppu raskaudesta ilmeni tää maksahepatoosi. ja nyt odotan neljättä lastani niin myös tässä raskaudessa tullaan seuraamaan arvoja loppu puolella....;I)

Onnea sinulle loppu odotukseen ja kaikkea hyvää ... ;)

• HEI

mun piti viel sanoa että jos oikeen korkeeksi nousevat niin sinut saatetaan ottaa sisään sairaalaan ja käynnistellä jollain tietyillä viikoilla, mut kandee neuvolan kanssa jutella tästä....;)

• Ninnaliinuska1

Kiitos jasmin669!

Varasin ajan lääkärille 2.5. aamulla kun kutina oli kovaa selässä, niskassa, säärissä ja käsivarsissa. Olin varalta syömättäkin, jos pääsisin kokeisiin.

Kerroin lääkärille, että nyt olen oikeasti huolissani tästä kutinasta, joka on vain pahentunut. Hän laittoi äitiyspolille päivystyslähetteensamalle päivälle ja pääsin verikokeisiin.

Kävin tosiaan 22.4. eli 1 1/2 viikkoa sitten edellisen kerran kokeissa, jolloin maksa-arvot olivat 47 ja sappihapot 3 ja nyt tässä ajassa, 2.5. maksa-arvot olivat 115 ja sappihapot 7, eli olivat nousseet.

Lääkärin mielestä erikoiset paikat, joista kutian, mutta koska tulokset puhuivat puolestaan, minulle määrättiin Adursal lääkitys 2tabl. aamuin illoin ja Atarax tarvittaessa kutinaan. Atarax vaikuttaa mulla vielä seuraavanakin päivänä väsymyksenä ja yön kyllä nukun hyvin, mutta olen vain pahimpina iltoina ottanut sitä.

Nyt maanantaina kävin uudestaan verikokeissa, Maksa-arvot olivat 102, sappihappojen tuloksia en vielä ole saanut. Lievää kutinaa on vielä iltaisin, vaikka lääkityksen aloitin jo viime viikon to. Perjantaina uudestaan verikokeisiin, kuten myös ensi maanantaina ja sitten torstaina onkin taas äitiyspolilla käynti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4362
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1543
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1317
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1083
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      929
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      847
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe