Verensokerimittarit

Tyypin1diabeetikko

Onko verensokerimittarin tulokseen aina luottamista? Joskus olen piruuttani mitannut muutaman kerran eri sormista ja tulos on hieman vaihdellutkin??? Onko normaalia? Käytän nykyään Contour next usb verensokerimittaria.

7

3056

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ftgyhhuij

Vaihtelu on ihan normaalia. Joskus saattaa tulla ihan ihmetuloksiakin, silloin kannattaa mitata heti uudelleen toisesta kohdasta. Mutta aika luotettavia ne nykyään alkaa olla. Muistaa vaan että kädet on puhtaat kun mittaa.

• ...

Minun mittarini (Bayer Contour) ainakin näyttää vähän mitä sattuu. Joskus olen mitannut samasta veripisarasta kaksi kertaa peräkkäin, kun täällä niin neuvottiin, ja eroa oli 2 mmol/l.

• Ihan normaalia

Kotikäyttöön tarkoitetuissa verensokerimittareissa sallitaan -20% virhe. Parin millimoolin ero eri mittausten (ja eri liuskan) välillä on normaalia.

Jos näytteitä otetaan eri sormista ja eri veripisarasta, erot voivat olla suuriakin.

Mittari pitäisi kalibroida kerran vuodessa testinäytteellä, mutta yleensä käyttäjä ei itse edes pysty tekemään tätä, ainakin näkee minkä verran mittari valehtelee. Noin kuukausi sitten otin verensokerimittauksen omalla mittarillani ennen ja jälkeen labranäytteen ja labranäytteen lukema oli n. 0,3 mmol/l erolla omien näytteiden välistä, joten parisen vuotta vanha Accu-Chek Aviva Nano näyttäisi toimivan riittävän tarkasti.

• T2D

Useimmille mittareille saa testiliuoksia, joilla voi testata, onko mittausjärjestelmä eli siis mittari liuskat kunnossa. Käyttämässäni One Touch Ultrassa on toleranssi -15 %. Jos heittää enemmän, on joko liuskoissa tai mittarissa vika. Tekemällä varamittarilla testiliuoskokeen selviää tämä.

Eri sormissa voi vaihdella. Itse mittaankin vain keski- ja nimettömistä sormista. Heittoa voi pahimmillaan olla ehkä 1 mmol/l verran (arvoilla 4-8). Toisaalta saman paketin liuskoissakin voi olla vähän eroa. Enemmän vielä eri valmistuserien kesken. Joskus on osunut sellainen paketti, jonka liuskat ovat antaneet koko ajan noin 2 mmol/l:n liian korkeita lukemia, vaikka liuskat eivät ole olleet vanhentuneita ja on säilytetty asianmukaisesti. Jollakin lailla viallinen satsi ollut kyseessä. Onneksi näin on sattunut erittäin harvoin.

• tuleva diabeetikko

Miten noita kotitestejen arvoja voi verrata labra-arvoihin? Mä mittasin mun omalla contourilla paaston 5.1. Labraan ja tulos 5.9. Eli näytti todella paljon alakanttiin tuo oma mittari. Nyt mulla mittarina freestyle lite ja heittoja on kun oon litannu samasta verestä kahdella eri liuskalla. Parhaimmillaan 0.5. Eli voiko näitä omia mittauksia pitää ollenkaan luotettavina vai miten ne yleensä peilautuu labra-arvoihin?

• Heitto sallitaan
        tuleva diabeetikko kirjoitti:

Miten noita kotitestejen arvoja voi verrata labra-arvoihin? Mä mittasin mun omalla contourilla paaston 5.1. Labraan ja tulos 5.9. Eli näytti todella paljon alakanttiin tuo oma mittari. Nyt mulla mittarina freestyle lite ja heittoja on kun oon litannu samasta verestä kahdella eri liuskalla. Parhaimmillaan 0.5. Eli voiko näitä omia mittauksia pitää ollenkaan luotettavina vai miten ne yleensä peilautuu labra-arvoihin?

Kotimittareissa todellakin sallitaan aika suuret heitot. Sormenpäästä otetussa näytteessäkin tulee eroja paljon. Tarkimmat vertailuarvot saa vaikkapa ottamalla labrassa omalla mittarilla muutaman mittauksen heti kun pääsee ulos näytteenottohuoneesta. Kun vielä laskee noista omista mittauksistaan keskiarvon niin nähdään kohtuullisen hyvin minkä verran oma mittari valehtelee labranäytteeseen verrattuna.

• tuleva diabeetikko
        Heitto sallitaan kirjoitti:

Kotimittareissa todellakin sallitaan aika suuret heitot. Sormenpäästä otetussa näytteessäkin tulee eroja paljon. Tarkimmat vertailuarvot saa vaikkapa ottamalla labrassa omalla mittarilla muutaman mittauksen heti kun pääsee ulos näytteenottohuoneesta. Kun vielä laskee noista omista mittauksistaan keskiarvon niin nähdään kohtuullisen hyvin minkä verran oma mittari valehtelee labranäytteeseen verrattuna.

Kuinka sitten kun mittailen välillä tuota paastoarvoa. Ja se on vaikkapa 5.1. No sehän olisi vallan hyvä arvo kun ei sitä diabetestä ole niin voiko siihen luottaa vai voiko minulla sittenkin olla diabetes ja labra-arvona tuo olisi jo reilusti yli kuuden? Eli noilla kotimittareilla ei paljon luottoa taida olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      38
      5157
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3666
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      42
      3085
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      3005
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2966
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2373
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1848
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1790
    9. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      145
      1768
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1731
    Aihe