Oletteko ottaneet matkavakuutuksen ja mitä kokemuksia?

SairausSelma

Oletteko ottaneet matkavakuutuksen jos olette 3-6kk teneriffalla?

Minkälaisia kokemuksia on ollut ylipäätään siitä kun sairastuu siellä niin mistä löytyy lähin terveyskeskus/sairaala ja miten ongelma on ratkaistu yms?

38

5081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2-7

      Minulla on ympäri vuoden voimassa oleva matkavakuutus, koska en halua maksaa mahdollisia yksityissairaalakuluja ja/tai ambulanssilentoa Suomeen. Lähin sairaala löytyy Teneriffalta.

      Ongelma ratkaistaa samalla tavalla kuin Suomessakin eli sairaus hoidetaan lääkkeillä tai leikkauksella - usein molemmilla. Itse sain umpisuolen tulehduksen jo lentokoneessa matkalla Las Palmasiin - tosin aika kauan sitten.

      • Takkutukka*

        Kotivakuutuksen matkavakuutusosa kattaa yleensä kolme kuukautta, joten ylimenevälle osalle on otettava lisävakuutus. Asia kannatta tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstä ja ilman voimassaolevaa matkavakuutusta ei kannata lähteä reissuun!!


      • naklua11
        Takkutukka* kirjoitti:

        Kotivakuutuksen matkavakuutusosa kattaa yleensä kolme kuukautta, joten ylimenevälle osalle on otettava lisävakuutus. Asia kannatta tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstä ja ilman voimassaolevaa matkavakuutusta ei kannata lähteä reissuun!!

        joissakin kesto on vain 1kk! ottakaa selvaa asioista ennen kuin on liian myohaista!


      • Sotavento (ei kirj.)
        naklua11 kirjoitti:

        joissakin kesto on vain 1kk! ottakaa selvaa asioista ennen kuin on liian myohaista!

        Takkutukka ja Naklua11 ovat molemmat oikeassa. Useimmilla yhtiöillä on btw. myös tietyt ikärajoitteet pidempiaikaisille vakuutuksille, samoin ainakin If edellyttää erityisen terveysselvityksen tekemisen ennen vakuutuksen myöntämistä. Ja vielä, matkavakuutusten ehtoihin kannattaa tosiaan tutustua hyvin etukäteen; on useita vahinkoja, joita vakuutus ei korvaa lainkaan, erityisesti extreme -lajien harrastajien kannattaa olla tarkkana.


      • Liittokohtainen;)
        Sotavento (ei kirj.) kirjoitti:

        Takkutukka ja Naklua11 ovat molemmat oikeassa. Useimmilla yhtiöillä on btw. myös tietyt ikärajoitteet pidempiaikaisille vakuutuksille, samoin ainakin If edellyttää erityisen terveysselvityksen tekemisen ennen vakuutuksen myöntämistä. Ja vielä, matkavakuutusten ehtoihin kannattaa tosiaan tutustua hyvin etukäteen; on useita vahinkoja, joita vakuutus ei korvaa lainkaan, erityisesti extreme -lajien harrastajien kannattaa olla tarkkana.

        Hyvin usein jos kuuluu liittoon niin siihenkin sisältyy matkavakuutus jomitsessään.toki kannattaa selvittää,että mitä se pitää sisällään mutta kuuluu kyllä.Toki jos ei kuulu mihinkään liittoon niin sitten erikseen hommattava halutessaan.


      • jgkl
        Liittokohtainen;) kirjoitti:

        Hyvin usein jos kuuluu liittoon niin siihenkin sisältyy matkavakuutus jomitsessään.toki kannattaa selvittää,että mitä se pitää sisällään mutta kuuluu kyllä.Toki jos ei kuulu mihinkään liittoon niin sitten erikseen hommattava halutessaan.

        Liittoon kuuluva on yleensä töissä käyvä, joten kerrotko miten silloin onnistuu 3-6 kk lomailu??


      • tjhdi
        jgkl kirjoitti:

        Liittoon kuuluva on yleensä töissä käyvä, joten kerrotko miten silloin onnistuu 3-6 kk lomailu??

        Oletko kuullut vuorotteluvapaasta, työttömästä tai eläkkeelläolevasta? Kaikki he voivat liittoon kuulua ja jäsenmaksun maksaessaan nauttivat myös liiton eduista.


      • J.S.
        tjhdi kirjoitti:

        Oletko kuullut vuorotteluvapaasta, työttömästä tai eläkkeelläolevasta? Kaikki he voivat liittoon kuulua ja jäsenmaksun maksaessaan nauttivat myös liiton eduista.

        Tästä liiton etuudesta ei voi nauttia kuin 45 päivää kerrallaan, joten pitemmille matkoille pitää hankkia joku muu vakuutus. Tai sitten täytyy käydä kotona kääntymässä puolentoista kuukauden välein...


      • Alanya-fani42

        Minulla on liiton eläkejäsenen matkavakuutus. Tänä syksynä se pelasti minut takaisin Suomeen korvaavalla lennolla sairastuttuani yllättäen Turkin Alanyassa. Tui matkanjärjestäjä ei auttanut millään lailla vaan jätti minut selviämään yksin. Olen erittäin kiitollinen saamastani myötätunnosta ja avusta jota sain nauttia mm tuttavieni ja heidän kavereidensa osalta sekä suomenkieltä osaavalle taksikuskille sekä Alanyan yliopistollisen sairaalan henkilökunnalle.


    • Kanarialle muuttajat

      Meille sanottiin tänne Kanarialle muuttaessamme, että saamme täällä sitten samat edut sairaanhoidossa kuin espanjalaiset (maalle tyypilliset palvelut).
      Ei ole saatu. Ei mitään tutkimuksia 3 vuoden aikana, verikoe kerran alussa, jossa todettiin lievä sokeritauti. Sille ei mitään seurantaa.
      Kaikki pitäisi maksaa omasta pussista, esim. syöpätutkimus suolesta, 500 €.

      Verenpainelääkkeet saadaan joka 3.kk. Niistä maksetaan osa itse.

      Kotimaassa sanottiin, että ota matkavakuutus. Se ei korvaa mitään, joka on ollut aikaisemmin, siis sitä ei meidän kannata ottaa. EU-sääntöjen mukaan pitäisi EU-kansalaisten saada hoito joka EU-maassa. Espanjassa he haluavat ne rahat säästää ulkomaalaisten EU-kansalaisten kohdalla.

      • Jagge

        Entäs tuo eurooppalainen sairausvakuutuskortti, jos sitä vilauttaa? Mitä virkaa sillä on, jos se ei toimi?


      • paine*

        verenpainelääkkeistä minäki maksan osan ite..suomessa!


      • ällistynyt

        jokainen maksaa sairauksistaan...joka maassa...kaikkea ei voi saada ilmaiseksi, yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää se.


      • fgsfdg

        kanariantuulet näkyy taas puhaltavan


    • vali vali

      Joo taas kanariantuulet puhaltaa,ettekös nyt ole tyytyväisiä jos ei verojakaan sinne tarvi maksaa,ilmaisia lääkkeitä et saa muuten mistään.

    • matka-matti1
      • valkkari

        Minulla jatkuva matkavakuutus ja viimeksi Inglesissä tuli keuhkoputkentulehdus niin kyllä sai hyvän hoidon ja heti pääsi lääkäriin ja eikä tarvinnut maksaa kuin lääkkeet itse ja nekin saa sitten laittaa vakuutusyhtiöön mutta ei paljon maksanut niin en edes laittanut. Suomessa ei pääse lääkäriin...just viimeviikolla yritin kun yskä noin 2kk niin vain sairaanhoitajalle ja hän katsoo tarpeen....käski vaan yskiä heh heh!


      • joopa joo
        valkkari kirjoitti:

        Minulla jatkuva matkavakuutus ja viimeksi Inglesissä tuli keuhkoputkentulehdus niin kyllä sai hyvän hoidon ja heti pääsi lääkäriin ja eikä tarvinnut maksaa kuin lääkkeet itse ja nekin saa sitten laittaa vakuutusyhtiöön mutta ei paljon maksanut niin en edes laittanut. Suomessa ei pääse lääkäriin...just viimeviikolla yritin kun yskä noin 2kk niin vain sairaanhoitajalle ja hän katsoo tarpeen....käski vaan yskiä heh heh!

        Jaa, että et päässy Suomessa yksityiselle lääkärille vakuutuksen kanssa?? Ei nyt sotketa matkavakuutuksella saatua hoitoa kotimaan kunnalliseen tai työterveyshoitoon.


    • eemeli_ebenpuu

      onko ketään ottanut 6kk matkavakuutusta ja onko kokemuksia siitä?

      kuulostaa siltä että vaikka teneriffa on eu alueella, ei siellä saa suomalainen hoitoa jos menee paikalliselle terveysasemalle. Pitääkö siellä muuten osata espanjaa myös että saa hoitoa?

      Ne mixmaxit ja sotaventot älkööt sotkeko kirjoituksia, selviä vastauksia vaan kiitos!

      • o.o.

        "onko ketään ottanut 6kk matkavakuutusta ja onko kokemuksia siitä?"

        Mikä helvetin "ketään"? Opettele kirjoittamaan. Kuuluu kirjoittaa "kukaan".


      • Vastaan nyt kuitenkin, vaikka jonkun mielestä kysyit väärällä sanalla: Minulla on iät ja ajat ollut kotivakuutukseen liittyvä 3 kuukauden matkavakuutus joltakin Eurooppalaiselta. Olen joutunut pariin kertaan ostamaan lisäkuukausia tuon vakuutusturvan takaamiseksi. Nuo kuukaudet maksoivat 50€ kappale. Nyt olen taas lähdössä Kanarialle ainakin neljäksi kuukaudeksi ja kun kesällä mökkiremontin aikana kadotin kukkaroni ja jouduin uusimaan koko korttikantani, irtisanoin sen aika vanhan matkavakuutukseni ja ostin uuden. Tuolla Pohjolalla olikin sitten sellaiset vakuutukset, että ne lisäkuukaudet tulivat maksamaan alle kympin kappale (3-6 kk!). Minulla on nyt sellainen kuuden kuukauden matkustajavakuutus
        Taisi mennnä mainostamisen puolelle?
        Mutta kokemuksista... olen kyllä saanut parin "paskataudin" hoidossa parasta mahdollista kyytiä parhaaseen Gran Kanarian sairaalaan. Tai en tiedä, oliko paras mutta Clinica Roca siellä saaren eteläosissa tarjosi mielestäni todella tasokkaan hoidon.
        Suomessa ei yhteiskunnan maksama terveydenhoito yllä ikinä tuolle tasolle - kai? Ainoa "huono" asia oli se Tjäreborgin ...tanan hyvän näköinen opas, joka törmäsi yksityishuoneeseeni ja tokaisi: "Men, du är man?!" Minä siihen tokaisin, että: "När en kvinna liksom du säger det... tack!" Oli norjalaistyttö lähetetty katsomaan sairaalassa makaavaa Karin nimistä naista:)
        Mutta vakuuttaminen kannattaa aina! Itsensä kannattaa turvata - jos ei muuten, niin ettei sukulaisten pidä ottaa kallist pankkilainaa saadakseen raadon kotimultiin?


      • Anonyymi
        o.o. kirjoitti:

        "onko ketään ottanut 6kk matkavakuutusta ja onko kokemuksia siitä?"

        Mikä helvetin "ketään"? Opettele kirjoittamaan. Kuuluu kirjoittaa "kukaan".

        Oletko kuullut KOSKAAN, että Suomessa on erilaisia murteita ja siihen liittyviä puhetapoja? Mm. kukaan/ketään sanat ja puhetapa kuuluvat siihen sarjaan!

        Tämä negatiivinen nillittäjä luulee olevansa ainoa ja ainutkertainen arvostellessaan ikävällä tyylillä ihmisiä. Mutta sellainen on yksinkertainen, sopeutumaton tollukka "mistä päin lienee" suomalainen! Samaa paskarinkiä kiertänyt katkeroitunut tyyppi.


    • eemeli_ebenpuu

      mites siellä jos menee paikalliselle terveysasemalle niin kuinka homma toimii?

      jos ei osaa espanjaa tuleeko lisäongelmia?

      kiitos

    • tärkeää!
    • ebenpuu_eemeli

      joo tuo on minulla, kiitos

      mites sitten kun menee terveysasemalle, ilmoittaudutaanko vain vastaanotolle ja sitten lääkäri kutsuu vai miten toimii? entä jos en osaa espanjaa?

      kiitos

    • ddedewdddddddddd

      EHDOTTOMASTI KANNATTAA OTTAA AINA MATKAVAKUUTUS.. Surukseni tiedän tapauksen jossa piti tulla kotiin lääkäri mukana yksityis koneella ja sehän maksaa maltaita... Se oli siis jonkunlainen erikoiskone sairaan kuljetukseen...

    • Matkalle vaan

      Jos haluat olla typerys: Älä ota matkavakuutusta, matkasta tulee ekstriimiä kertaheitolla.
      Et kai aio mennä sinne vastaanotolle vaan viettämään mukavaa lomaa.
      Ota pieni sanakirja mukaan, maksaa parikymppiä. Sen kanssa ilmoittaudut sitten lääkärin vastaanotolle.
      Toivon ettet tarvitse matkallasi lääkäriä.
      Hauskaa matkaa.
      Itse lähden Kanarialle marraskuussa

    • ebenpuun_eemeli

      eli vakuutus kannattaa ottaa, mutta mitäs sillä eurooppalaisella kela-kortilla tekee?

      tämä on hieman sekavaa, kun tulee sekavia ohjeita.

      Onko jollain omakohtaista kokemusta oikeasti miten terveyskeskus toimii kanarialla, (eikä vain vihaisia arvailuja ja peloitteluja)?

      Kiitos

    • ten can

      Onko matkavakuutuksessa jotain yläikärajaa.

      • Takkutukka*

        Eurooppalainensairaanhoitokortti: http://www.kela.fi/eurooppalainen-sairaanhoitokortti

        Yksityisellä näytät vakuutusyhtiön matkavakuutuskortin, etkä maksa itse mitään vaan lääkärikeskus hoitaa asian vakuutusyhtiösi kanssa. Jos saat lääkereseptin, lääkkeistä et saa korvausta apteekissa, vaan korvaus niistä haetaan omalta vakuutuksenantajalta.

        Käsittääkseni vakuutusyhtiöiden yläikärajakäytäntö vaihtelee, joten asia kannatta tarkastaa tapauskohtaisesti omalta vakuutusyhtiöltäsi. Turvallista & juonikasta reissua!


    • Vaikka näin

      Mene paikalliseen terveyskeskukseen, Centro Sanitario tai Centro De Salud, Valkoisella pohjalla punainen risti kyltissä. Ilmoittaudu siellä se sininen eurooppalainen sairausvakuutuskortti kädessä. Loppu hoituu odottamalla lääkärin kutsua.
      Hoito on ilmaista mutta lääkkeet maksaa sinulle. Säästä kuitit Suomen Kelaa varten.
      Ja se sanakirja mukaan tai tulkki.
      Hauskaa matkaa

    • vilperi571
    • Jartsakaks

      Muutama kommentti asiaan. Jälkikasvun vaihto-oppilastouhujen takia on noiden matkustajavakuutusten kanssa tullut selviteltyä:
      - Ilman laajennusta vakuutus ei ole voimassa noin pitkälle matkalle. Tai on siis sen ekan kk tms.
      - Laajennus vaatii terveysselvityksen tekemisen. Yksi A4-lomake ainakin OP:ssa.
      - Tyttären vakuutuksen laajennus 10kk vaihdolle maksoi pari sataa euroa. Vaihto kauas EU:n ulkopuolelle.
      - Kotonakääntyminen välillä ei auta. 30 pv oltava pois kohteesta, jotta vakuutus taas voimassa (OP).
      - Esim. normaalia hammashoitoa ei korvata. Tätä en ole tarkemmin selvittänyt kun ei ole ollut tarvetta.
      - Kanarialla saat EU-sv kortilla samat palvelut kuin paikalliset. Näistä ei kokemusta.

    • EU-Ranska

      Jaa-a Jos toi Sirun tarina on tosi niin Vähän mietityttää Tää meidän EU-Homma Noin niin kuin oikeasti..?!?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Itselläni ainakin eurooppalainen sairaanhoitokortti toimi hyvin Espanjassa, kun jouduin käymään sairaalan päivystyksessä. Käynnistä ei ainakaan silloin tullut mitään kuluja, ja lääkärille pääsi yllättävänkin nopeasti.

    • Anonyymi

      Matkasairaus vakuutus ja matkatavaravakuutus.

      Pitkälle matkalle kannattaa olla yhteydessä matkatoimistoon.
      Omaa kokemusta ei vielä ole kuukausien lomasta . Tässä noista lyhyemmistä muutaman viikon matkoista.
      Jatkuva matkavakuutus on hyvä, ei kovin kallis hinnaltaan.
      Kalliimaksi tulee hankkia joka matkalle erikseen vakuutus.
      Käytännön kokemusta on itsellä ja puolisolla. Joskus vaan reissulla saattaa tarvita lääkärin apua tai vaikka joutua sairaalaan .
      Hyvin on toiminut maksut. Sairaalassa esim pyytävät vakuutusyhtiöltä ostopalvelusopimuksen ja näin ei potilaalle koidu lainkaan kustannuksia.
      Huomioitava on että vakuutus ei korvaa ,jos on olemassa oleva sairaus, silloin vain viikon ensiapuluonteisen hoidon tuo vakuutus korvaa, muut sairaudet kokonaisuudessaan.
      Minulla omakohtaista kokemusta sydänperäisestä sairaudesta ja tuon viikon kun jouduin sairaalassa olemaan ei minulle tullut minkäänlaisia kustannuksia,
      Myös lääkkeet korvataan ja tutkimukset, Laajat tutkimukset tehtiin.
      Vielä voi itse hakea korvauksen matkakuluista sairaalasta kun pääsi pois, tosin matkakustannukset taksilla oli niin mitätön summa, toisaalta jos on sairaalasta pitkä matka lomakohteen asunnolle niin kannattaa pyytää taksilta kuitti.
      Samoin lääkärikeskuksissa jos joutuu jonkun sairauden vuoksi menemään lähettävät laskun vakuutusyhtiölle. Huom! mukaan vakuutusyhtiön myöntämä kortti ja passi aina kun joutuu terveydenhoitoa hakemaan.
      Matkatavaravakuutus tuleekin kotivakuutuksesta, kannattaa tutustua vakuutusyhtiön sopimuksiin.

      Hyviä reissuja, toivottavasti taas jossain aikataulussa on mahdollista. päästä Puerto de la Cruziin!

      Sairaalajaksoista on kokemusta Puerto de la Cruzista Bellevuoen sairaalasta.

      • Anonyymi

        Kiitos ...erinomainen selventävä vastaus. Tällaisia lisää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe