VAROKAA automaattipösöä

karhon

Ostin maaliskuussa 406 2.0ST GW:n AL4 automaattilaatikolla, ajettu 217 tuhatta ja nyt meni laatikko paskaks. Ei pysty korjaamaan kun ei ole saatavissa kaikkia tarvittavia osia. Vaihtolaatikko maksaa töineen 4500 euroo josta onneks autoliike maksaa edes puolet mutta silti ei paljon naurata. Ekaks ootettiin korjaamolle pääsyä kaks viikkoo ja nyt auto on ollu siellä viikon eikä loppua näy.
VAROKAA TUOTA AL4 LAATIKKOA, älkää helvetissä ostako autoa missä on tuo laatikko, on meinaan tosi paska laatikko keston suhteen. On kuulemma mm. venttiilikoneistoja vaihdettu paljon autoihinkin joilla ei oo ajettu kuin muutama kymmenen tuhatta. Ja tämä 200tkm on sitten raja missä menee lopullisesti paskaks. Tähän minunkin laatikkoon on kuitenkin vaihdettu öljyt säännöllisesti vaikka ohjekirjakin sanoo että ei tartte vaihtaa ikinä koko elinikänä, joka näyttää olevan se 200tkm.
Ainut lohtu asiassa on se että ei kuulemma ole pösö ainut merkki missä on paska laatikko, moni korjaamo kertoi että lähes poikkeuksetta merkki kuin merkki niin nykyiset automaattilaatikot on heikkoja kestämään. Esim. Bemarin laatikoita on tämä korjaamo korjaillut useita. Ennen oli asiat toisin, mullakin on ollut monta vanhaa volvoo automaattilaatikolla joilla oli ajettu 250-400 tkm eikä mitään ongelmia.
En osta enää koskaan automaattilaatikkoautoo ellei sitten jotain vanhaa missä ei näitä sähköohjauksia.

18

12386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Manu aali

      että siinä missä moottorit ovat kehittyneet (tehot kasvaneet), automaattiloodat eivät ole kulkeneet kehityksen mukana.

      • karhon

        että automaattilaatikot on kehittyny liikaa, kestävyyden kustannuksella. On tullu liikaa kaikkia hienouksia joilla ei oo paskan arvoo mulle ainakaan, on talviajo-ohjelmaa, sporttiajo-ohjelmaa, ajotyylin tunnistusta, moottorijarrutusta, lukkoturbiineja ja mitä kaikkea vielä onkaan. Nykyään niissä on jo vaihteitakin 5-7.


      • agnostikko
        karhon kirjoitti:

        että automaattilaatikot on kehittyny liikaa, kestävyyden kustannuksella. On tullu liikaa kaikkia hienouksia joilla ei oo paskan arvoo mulle ainakaan, on talviajo-ohjelmaa, sporttiajo-ohjelmaa, ajotyylin tunnistusta, moottorijarrutusta, lukkoturbiineja ja mitä kaikkea vielä onkaan. Nykyään niissä on jo vaihteitakin 5-7.

        Samaa mieltä asiasta, vanhat 3- vaihteiset laatikot, BW, ja jenkit, olvat lähes ikuisia, ja helppoja korjata, ja ennenkaikkea niiden toiminnasta saattoi arvioida suurinpiirtein laatikon kunnon.


    • --xx--xx--

      Eräs asia joka rikkoo AL4sia on jos siihen laitetaan tavallista ATFää, AL4 vaatii ihan omat litkut.

      Ja tiedossa on että jopa merkkihuollossa on laitettu tavallista ATFää siiheen, joten miten muissa pajoissa jos öljyihin edes joskus kosketa, toinen asia mitä takuuvarmasti särkee automaatin kun automaatin, eli huollon puutte .....

    • kokemuksia

      vanhemmasta laatikosta 4 lp20 tai jotain sinne päin kyse vm-98 v6 406 pösöstä kestääkö vai uskaltaako ostaa

    • vaihdetaan

      60000-90000 km jälkeen vaihdetaan öljyt ja suodatin, eikai missään lue ettei koskaan vaihdettaisi, olet saattanut sotkea manuualilaatikon ohjeet

      Automaatissa jo senkin takia öljyt vaihdetaan, koska sisällä kuluvat kytkimet, jotka jättävät pölyt öljyyn

      • karhon

        lukee selvällä suomen kielellä että tähän AL4 laatikkoon ei tarvitse vaihtaa öljyjä koko elinikänä joka näyttää olevan tosi lyhyt. Ja aina on oikeita öljylaatuja käytetty tähän mun laatikkoon ainakin korjaamolaskujen mukaan.
        Jä tässä laatikossa ei oo edes öljytikkua mistä pääsis helposti tarkkailemaan öljyn määrää ja laatua. Paska mikä paska sanon minä.
        Katotaan nyt miten auto muutenkin alkaa kestämään ton laatikonvaihdon jälkeen, muuten oon tyytyväinen 406 pösöön mutta tämä laatikkovika saa olla ensimmäinen ja viimeinen isompi vika tai sitten lähtee auto kiertoon ja sen jälkeen sanon pösöille hyvästi.


      • Halkot
        karhon kirjoitti:

        lukee selvällä suomen kielellä että tähän AL4 laatikkoon ei tarvitse vaihtaa öljyjä koko elinikänä joka näyttää olevan tosi lyhyt. Ja aina on oikeita öljylaatuja käytetty tähän mun laatikkoon ainakin korjaamolaskujen mukaan.
        Jä tässä laatikossa ei oo edes öljytikkua mistä pääsis helposti tarkkailemaan öljyn määrää ja laatua. Paska mikä paska sanon minä.
        Katotaan nyt miten auto muutenkin alkaa kestämään ton laatikonvaihdon jälkeen, muuten oon tyytyväinen 406 pösöön mutta tämä laatikkovika saa olla ensimmäinen ja viimeinen isompi vika tai sitten lähtee auto kiertoon ja sen jälkeen sanon pösöille hyvästi.

        Terve

        Eikö tuo mainitsemasi 200 tuhatta kilometriä jonka sanot laatikon kestävän ole aika paljon ajettu.
        Autot kai hajoavat muutenkin noilla kilometreillä , muutkin kuin pösöt.Jos laatikko kestää 200000 km , niin eikö se ole kestänyt aivan normaalin määrän.Paljon ajettu auto on paljon ajettu auto johon tulee vikoja enemmän kuin uuteen, eikö ole näin.


      • karhon
        Halkot kirjoitti:

        Terve

        Eikö tuo mainitsemasi 200 tuhatta kilometriä jonka sanot laatikon kestävän ole aika paljon ajettu.
        Autot kai hajoavat muutenkin noilla kilometreillä , muutkin kuin pösöt.Jos laatikko kestää 200000 km , niin eikö se ole kestänyt aivan normaalin määrän.Paljon ajettu auto on paljon ajettu auto johon tulee vikoja enemmän kuin uuteen, eikö ole näin.

        voin sanoa että tuo 200tkm oli volvoissa vasta suunnilleen hyvä sisäänajomäärä. Niin kuin eka viestissäni luki mun volvoissa on ollu kilometrejä 200-400tkm ja eipä mitään mainittavia vikoja. Kaippa se sitten asia on niin että pösö (ja ehkäpä moni muukin nykyautomerkki) on ns. kertakäyttöauto ja on palattava takaisin volvoon jos haluaa huolettomia kilometrejä koskapa ei ole mulla varaa ostella alle 100 tuhatta ajettuja autoja.


      • Janne L
        karhon kirjoitti:

        voin sanoa että tuo 200tkm oli volvoissa vasta suunnilleen hyvä sisäänajomäärä. Niin kuin eka viestissäni luki mun volvoissa on ollu kilometrejä 200-400tkm ja eipä mitään mainittavia vikoja. Kaippa se sitten asia on niin että pösö (ja ehkäpä moni muukin nykyautomerkki) on ns. kertakäyttöauto ja on palattava takaisin volvoon jos haluaa huolettomia kilometrejä koskapa ei ole mulla varaa ostella alle 100 tuhatta ajettuja autoja.

        Jos se nyt vähääkään lohduttaa, on muillakin ollut pahoja ongelmia kyseisen vaihteiston kanssa.
        Ei ole sellaista automaattivaihteistoa, mihin ei tarvitsisi ikinä vaihtaa öljyjä. Manuaalilla voi hyvinkin ajaa 500tkm, eli koko auton iän samoilla öljyillä.
        Fiksu vaihtoväli automaattiin on esim. 60tkm / 2vuotta mutta itse vaihdan autoni ZF 4HP18 -vaihteistoon max. 30tkm:n / 1vuosi välein.

        ps. Itselläni kyseillä vaihteistolla on nyt ajettu 338tkm, eikä ongelmia. Tosin kitkalevypakka A on ainakin vaihdettu mutta se on tyypillistä mille tahansa vaihteistolle näissä kilometreissä!

        Lue samoista ongelmista lisää sitruunapatonki-foorumilta:
        http://sitruuna.unk.fi/SitruunaHaku/index.php?haku=al4&etsi=title&starter=


      • Seppo
        Halkot kirjoitti:

        Terve

        Eikö tuo mainitsemasi 200 tuhatta kilometriä jonka sanot laatikon kestävän ole aika paljon ajettu.
        Autot kai hajoavat muutenkin noilla kilometreillä , muutkin kuin pösöt.Jos laatikko kestää 200000 km , niin eikö se ole kestänyt aivan normaalin määrän.Paljon ajettu auto on paljon ajettu auto johon tulee vikoja enemmän kuin uuteen, eikö ole näin.

        200000 km on vasta sisäänajettu.

        Henkilökohtaisesti kyllä karsastan automaatteja ja pysyttelen niistä erossa.


      • Simo
        Halkot kirjoitti:

        Terve

        Eikö tuo mainitsemasi 200 tuhatta kilometriä jonka sanot laatikon kestävän ole aika paljon ajettu.
        Autot kai hajoavat muutenkin noilla kilometreillä , muutkin kuin pösöt.Jos laatikko kestää 200000 km , niin eikö se ole kestänyt aivan normaalin määrän.Paljon ajettu auto on paljon ajettu auto johon tulee vikoja enemmän kuin uuteen, eikö ole näin.

        Minun mielestäni 200.000 km ei ole mikään automaattilaatikon kestoraja. Näillä kilometreillä autolla sekä vaihteistolla pitäisi olla vielä toinen samanlainen edessä. Tiedän autoja joiden vaihteistoilla on ajettu viisisataatuhatta; esimerkiksi Toyota Land Cruiser ja Mercedes 300 D.
        Ongelma on se, että automaattivaihteisto kestää jostain syystä takavetoisessa paremmin. Joku idea asiassa täytyy olla, sen verran monet ammattimiehet sitä toistelevat.
        Itse ajan Buickilla jossa on automaatti ja se on kyllä pelannut jo kymmenen vuotta moitteettomasti. Tosin se on hyvin vanhanaikainen ja yksinkertainen versio, ilman mitään "sport-asetuksia." Sport toki kuulostaakin aika naurettavalta kun auto painaa kaksi ja puoli tonnia.

        Huolloista sen verran, että öljyt ja suodatin pitää vaihtaa kerran vuodessa. Se on ihan sama mitä ohjekirjat sanovat, kuinka moderni vaihteisto on tai mitä hienouksia siinä on. Älkää helvetissä poiketko tästä. Oli siellä tietotekniikkaa miten paljon tahansa, niin mekaaniset osat siirtävät voimaa.

        Tunnetusti kuumuus on automaattivaihteiston pahin vihollinen. Kannattaa selvittää minkätyyppinen jäähdytys vaihteistolla on. Ja tarkkailla jäähdytyksen toimintaa. Mitään vuotoja ei saa olla. Öljymäärän on oltava oikea. Letkut ja muut vastaavat on vaihdettava säännöllisin välein. Jos autossa on kaksi flektiä, molempien on toimittava. Kuumuus käräyttää automaatin todella nopeasti.
        Idea on se, että automaattivaihteisto vaatii enemmän huoltoa ja tarkkailua kuin manuaali. Mutta ei se niin suuri vaiva ole. Verrattuna siihen miten mukava ja huoleton automaattivaihteisto voi olla.


    • Leo

      ..kyllä kestää, mutta ei toimi tämäkään ilman huoltoa. Kovin sinisilmäiseltä vaikutut, jos ostat ao. kilometrimäärän omaavan auton ja odotat toimivan ongelmitta oli merkki mikä tahansa. Siis ajatella saa!

      • karhon

        olis tosiaan pitäny ajatella useampaankin kertaan ennenkuin mennä vaihtamaan toimiva 400tkm ajettu vanha volvo rapeaan ranskalaiseen. Oli näköjään liikaa vaadittu 200tkm ajetulta pösöltä jossa on täydellinen huoltokirja, laatikkoöljyt vaihdettu säännöllisesti ja oikeaa laatua, että kestäis mutta kun ei niin ei.
        Ja turha puolustella tätä AL4laatikkoa, niin monesta paikasta (mm. kaksi piirimyyjää, muutama muu korjaamo) sain kuulla ja lukea että paska mikä paska. Piste.
        Ja jos te pösömiehet pidätte 200tkm ajettua autoa paljon ajettuna niin ette tiedä kyllä laatuautoista sitten yhtikäs mitään kuten en minäkään tällä hetkellä kun menin hätäpäissäni tällaisen auton vaihdon tekemään. Kyllä kaduttaa niin perkeleesti...


      • Kaitsu
        karhon kirjoitti:

        olis tosiaan pitäny ajatella useampaankin kertaan ennenkuin mennä vaihtamaan toimiva 400tkm ajettu vanha volvo rapeaan ranskalaiseen. Oli näköjään liikaa vaadittu 200tkm ajetulta pösöltä jossa on täydellinen huoltokirja, laatikkoöljyt vaihdettu säännöllisesti ja oikeaa laatua, että kestäis mutta kun ei niin ei.
        Ja turha puolustella tätä AL4laatikkoa, niin monesta paikasta (mm. kaksi piirimyyjää, muutama muu korjaamo) sain kuulla ja lukea että paska mikä paska. Piste.
        Ja jos te pösömiehet pidätte 200tkm ajettua autoa paljon ajettuna niin ette tiedä kyllä laatuautoista sitten yhtikäs mitään kuten en minäkään tällä hetkellä kun menin hätäpäissäni tällaisen auton vaihdon tekemään. Kyllä kaduttaa niin perkeleesti...

        Mahtaa pojua jurppia. Ryömi vaan sinne pellon pientareelle traktoreinesi. Ei helmiä sioille.


      • karhon
        Kaitsu kirjoitti:

        Mahtaa pojua jurppia. Ryömi vaan sinne pellon pientareelle traktoreinesi. Ei helmiä sioille.

        siellähän jollain patonki-intoilijalla käämi kärähti. Eikö jofa kestäny rapean ranskalaisen arvostelua.


      • terppa
        karhon kirjoitti:

        siellähän jollain patonki-intoilijalla käämi kärähti. Eikö jofa kestäny rapean ranskalaisen arvostelua.

        olisi laatikko 500e jos kiinnostaa kunnossa oleva.Uusikin löytyy 2v takuulla 2500e.


    • Lempsu

      Minulla on mittarissa 440 000 ja nyt alkoi laatikko luistelemaan.Saksassa olisi laatikko mutta laatikosta tunnuksesta puuttuu pari kirjainta minulla tunnuksessa BWBW ja Saksassa olevassa laatikossa BW . Ei tiedä mennä ostamaan kun en ole saanut mistään tietoa mitä
      eroa laatikossa on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      30
      1929
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1792
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1281
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1159
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      10
      1095
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1041
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    10. 10
      980
    Aihe