Mulla on mittari freestyle lite.
Onko teillä kokemusta kuinka tarkka toi on? Mulla ei oo diabetestä. Itse oon mittarin hommannu ku pelottaa kaikenmaailman sairaudet esim.diabetes. Mittailen siis ihan vaan silmällä pitäen ettei pääse sokerit nousee ja yllättään. Mutta siis. Onko noi arvot joita tolla saan kovin paikkaansa pitäviä?
Aamusokrut on ollu luokkaa 4.2-5.2 ja aterian jälkeen 2 h 4.4-5.2. Voinko mä luottaa et arvot on hyvät eikä vielä diabetekseen suuntaavaa ole? Kiitos jos voisit vastata :)
verensokeri mittareista asiaa
33
3732
Vastaukset
- Ei vaaraa
Kuten tuolla toisessa ketjussa kerrottiin, mittareissa saa olla isokin virhe näyttämässä. ainakaan arvosi eivät ole korkeat joten sinulla ei ole todennäköisesti mitään vaaraa siarastua ainakaan lähitulevaisuudessa diabetekseen. Yleensä seurannaksi riittä kerran vuodessa otettu paastomittaus jos on esimerkiksi sukurasituksena diabetestä.
Jos nuo 4,2 lukemat eivät ole aiheuttanut hypoglykemiatuntemuksia, voi olla että mittarisi näyttää alakanttiin. Kannattaisi vertailla sen lukemia toiseen mittariin tai mieluiten laskimoverinäytteeseen (otetaan vaikkapa terveyskeskuksessa).
Minulla on ollut tuon Freestylen edeltäjä (vanhalla nimellä) käytössä mutta hylkäsin sen koska mittausliuskoissa oli paljon hajontaa ja tuli virhenäyttämiä. - ei syytä huoleen
Sinulla ei ole diabetesta. Lukemat ovat terveen arvoja. Mittarit voivat jonkin verran heittää, mutta eivät niin paljoa, että nuo lukemasi vosisvat todellisuudessakaan olla liian korkeita.
Terveen arvoiksi katsotaan ennen syöntiöä tai paaston jälkeen 4,0-6,0. Ruokailun jälkeisest arvosikin ovat hyvät.
Nim. merkille Ei vaaraa. Tässä on wikistä tyypillinen terveen ihmisen verensokerikäyrä vuorokauden mittaan. Siinäkin näkyy, että voidaan olla aamulla noissa 4,2 paikkeilla olevissa lukemissa.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Suckale08_fig3_glucose_insulin_day.png
Kannattaa ottaa huomioon, että käyrä on tyypillinen. Terveilläkin ihmisillä voi olla vaihtelua käyrän arvoissa.- annahannax
Tänään klo 8 aamusokeri oli 5.2. Joko tuo koholla on? Illalla söin kymmenenaikaan pienen iltapalan. Ärsyttää kun pelottaa diabetes. Argh.
- Ei diabetestä
annahannax kirjoitti:
Tänään klo 8 aamusokeri oli 5.2. Joko tuo koholla on? Illalla söin kymmenenaikaan pienen iltapalan. Ärsyttää kun pelottaa diabetes. Argh.
Ei ole, vaan on reilusti terveen ihmisen arvoissa.
Jos haluat lukea lisätietoa diabeteksestä, lue siitä mieluummin oheisesta linkistä kuin kyselet täällä.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_artikkeli=dlk00011&p_haku= - mammaamma
Ei diabetestä kirjoitti:
Ei ole, vaan on reilusti terveen ihmisen arvoissa.
Jos haluat lukea lisätietoa diabeteksestä, lue siitä mieluummin oheisesta linkistä kuin kyselet täällä.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_artikkeli=dlk00011&p_haku=Tämäpä se kiinnostaa itteänihi. Raskausajan diabetes tuomio ja seurannat kotiin. Paasto lli koholla rasituksessa. Nyt ku oon mittaillu ni paastoarvot pyörii viiden pinnassa et sen mukaan ei ois huolta mut miks se sit rasituksessa oli 5.5 eli liika korkee. Voiko noihi kotimittareihin ja niitte tuloksiin ollenkaan luottaa.
- os..
mammaamma kirjoitti:
Tämäpä se kiinnostaa itteänihi. Raskausajan diabetes tuomio ja seurannat kotiin. Paasto lli koholla rasituksessa. Nyt ku oon mittaillu ni paastoarvot pyörii viiden pinnassa et sen mukaan ei ois huolta mut miks se sit rasituksessa oli 5.5 eli liika korkee. Voiko noihi kotimittareihin ja niitte tuloksiin ollenkaan luottaa.
Nykyaikainen tekniikka on erittäin hyvää ja laitteisiin voi luottaa. Laitteiden mukana tulee kirjanen, joissa on myös suurin mahdollinen virhenäyttämä mainittu. Se saattaa olla näillä mittareilla n.20 %, mutta sehän on riittävä tarkkuus.
- mammaamma
os.. kirjoitti:
Nykyaikainen tekniikka on erittäin hyvää ja laitteisiin voi luottaa. Laitteiden mukana tulee kirjanen, joissa on myös suurin mahdollinen virhenäyttämä mainittu. Se saattaa olla näillä mittareilla n.20 %, mutta sehän on riittävä tarkkuus.
No ni. Eli jos mun paasto ois kotimittarilla 5.1 ja siihe tuo 20% virheheitto ni tuloshan ois jopa 6.1 eli liian korkee. Kasvatanko siis sokerivauvaa?
- KevätKesäSyksyTalvi
mammaamma kirjoitti:
No ni. Eli jos mun paasto ois kotimittarilla 5.1 ja siihe tuo 20% virheheitto ni tuloshan ois jopa 6.1 eli liian korkee. Kasvatanko siis sokerivauvaa?
Jos olet jo saanut raskausdiabetes-diagnoosin, eikö ole kysymättäkin selvää, että vaivasi voi olla niin sanottu sokerivauva? Mutta ei se tietenkään välttämättä näin mene. Yritä pitää sokerisi mahdollisimman hyvin kurissa liikunnan (kevytkin auttaa paljon) ja sokereillesi sopivilla ruuilla ja määrillä (vain kokeilemalla voit löytää juuri sinun sokereillesi sopivat ruuat ja määrät). Silloin teet parhaasi estääksesi mahdollisimman hyvin vauvasi liiallisen kasvun. Ja sinua ja vauvasi varmaan tarkkaillaan neuvolalääkärin tai äitipolin toimesta, jos olet diagnoosin saanut?
Kotimittarit ovat luotettavia, jos näytteen ottaa oikein (puhtaat kädet jne.). Tietenkään ne eivät ole yhtä tarkkoja kuin laboratoriomittaukset, mutta hyvin luotettavia kuitenkin. Mittaustulokset tosiaan SAATTAVAT heittää 20 % mutta kuka tietää, minkä verran ne milloinkin heittävät vai heittävätkö lainkaan? Ei kukaan. Olet varmasti saanut ohjeet ja raja-arvot tavoitelluille paastoarvoille ja muillekin arvoille? Etene siis niiden mukaan ja luota mittarisi tuloksiin. Jos arvot ovat mielestäsi liian korkeita ja sinua huolettaa, ota yhteyttä neuvolaan ja kysy apua.
Yritä nauttia odotuksestasi rd-diagnoosista huolimatta. Positiivista on, että nyt sinulla on mahdollisuus tarkkailla sokereitasi eikä sokerivauva kehity ainakaan huomaamatta eli jos vauvasi kasvaa liikaa, siihen osataan varautua ja tarvittaessa puuttua. - 204
mammaamma kirjoitti:
Eri mittareille on saatavilla tarkistusliuoksia. Niiden avulla voi tarkistaa, että järjestelmä (mittari liuska) toimii vaaditulla tarkkuudella.
- Likiarvoja
204 kirjoitti:
Eri mittareille on saatavilla tarkistusliuoksia. Niiden avulla voi tarkistaa, että järjestelmä (mittari liuska) toimii vaaditulla tarkkuudella.
Mutta kun sitä testattua liuskaa ei voi enää käyttää verensokerin mittaukseen ja seuraava tuore liuska voi näyttää aivan eri arvoa.
- dia.
os.. kirjoitti:
Jos tarkuus on 20 %, niin se on huono. Sehän tarkoittaa, että lukema 5.2 saa olla 6,2. Ja lukema 5,8, joka vielä on viitearvon sisällä, voi olla 7,0.
- dia.
204 kirjoitti:
Liuosta ei ainakaan ole yleisesti käytetylle Accu-Chek mittarille.
- KevätKesäSyksyTalvi
Ja muistakaahan myös se, että kotimittauksen tulokseen saattaa vaikuttaa moni asia. Esimerkiksi jos pusertaa veripisaraa voimakkaasti sormesta, siihen saattaa sekoittua liikaa kudosnestettä tai muuta. Myös jos sormenpäässä on vaikka käsirasvaa, saattaa se vaikuttaa mittaustulokseen. Kuten jokin saippuakin. Nämä kaikki ja monet muutkin tekijät saattavat aiheuttaa heittoa mittaustulokseen. Käytännössä on kuitenkin aivan yksi ja sama, näyttääkö mittari arvoksi 5,4 vai vaikkapa 5,9. Perusterveestä heitto voi tuntua suurelta, mutta diabeetikon näkökulmasta katsottuna arvot ovat täysin vertailukelpoisia.
Kotimittari ei voi millään kilpailla laboratoriossa otettavan laskimonäytteen tarkkuuden kanssa. Laboratoriossa laskimonäyte otetaan suoraan näyteputkeen eikä se joudu esim. ilman hapen kanssa tekemisiin. Siihen ei myöskään sekoitu kudosnestettä tai epäpuhtauksia. Kotimittarit ovat oikein käytettyinä kuitenkin luotettavia. Ja jos haluaa tehdä tarkistusmittauksia, tulisi ne tehdä aina uudesta sormesta ja reiästä. Näin veripisara on aina mahdollisimman tuore.
Terveisin
Lukuisia verensokerimittareita käyttänyt 1-tyypin diabeetikko 30 vuoden kokemuksella- ei huolta
Näin juuri, laboratoriossakin arvot saattavat heitellä. Samasta näytteestä tehty paastogluk.arvo saattaa olla 6.1 ja sokerirasituksen 0 -arvo 6.4, vaikka kaiken järjen mukaan niiden pitäisi olla täsmälleen samat. Niin se vain menee.
FreeStylen mittarista on pakko sanoa, että käyttökokemukseni perusteella se on mittari, joka näyttää alakanttiin. Riittävän hyvin, jotta täyttää laatukriteerit, mutta selkeästi alakanttiin kuitenkin. Joku toinen merkki taas yläkanttiin jne. - Meni vaihtoon
ei huolta kirjoitti:
Näin juuri, laboratoriossakin arvot saattavat heitellä. Samasta näytteestä tehty paastogluk.arvo saattaa olla 6.1 ja sokerirasituksen 0 -arvo 6.4, vaikka kaiken järjen mukaan niiden pitäisi olla täsmälleen samat. Niin se vain menee.
FreeStylen mittarista on pakko sanoa, että käyttökokemukseni perusteella se on mittari, joka näyttää alakanttiin. Riittävän hyvin, jotta täyttää laatukriteerit, mutta selkeästi alakanttiin kuitenkin. Joku toinen merkki taas yläkanttiin jne.Minulla on jossain laatikon pohjalla noin kolme-nelivuotias FreeStylen (vanhalla nimellä) mittari ja on ollut jo reilun vuoden käyttämättä koska mittausliuskat olivat erittäin epäluotettavia. Iso osa ei toiminut lainkaan joten liuskojen kulutus oli melkoinen.
- paasto7.4-kakkost
Kävin apteekissa kysymässä liuskoja Bayerin terkkarista saamaani mittariin. Liuskojen hinta oli 50-euroa mikä on aika paljon ja terkkarihan antaa noita liuskoja vain viitisen kappaletta. Ajattelin ostaa oman mittarin ja liuskat edullisemmin vaan mikä olisi luotettavin?
- dhoitsu
Kyllä Bayerin mittarit (XT ja Next esim.) ovat luotettavimmasta päästä, mutta luotettavia ovat toki monet muutkin. Varsinkin ns. tunnetuimpien firmojen mittarit. Nykyään pukkaa markkinoille myös kaikenlaista halpismittaria, joista itse hoitajana en ole kovin innostunut..
Mutta miksi et saa liuskoja tk:sta, jos mittarinkin sait? - paasto7.4-kakkost
dhoitsu kirjoitti:
Kyllä Bayerin mittarit (XT ja Next esim.) ovat luotettavimmasta päästä, mutta luotettavia ovat toki monet muutkin. Varsinkin ns. tunnetuimpien firmojen mittarit. Nykyään pukkaa markkinoille myös kaikenlaista halpismittaria, joista itse hoitajana en ole kovin innostunut..
Mutta miksi et saa liuskoja tk:sta, jos mittarinkin sait?Sain niitä vain viitisen kappaletta ja seuraava kerta merkattu heinäkuun puoliväliin eli kaksi kuukautta/5kpl. Niin ja sit ryssin pari näin aloittelijana. Mutta oikeastaan kun pulmana on ollut pari kertaa hypo minkä oireet pelästytti. (kovempi fyysinen ja rasitus ja toisella kertaa helle siis vaikka söi) Oon näppituntumalta viritellyt lääkitystä ja sen sijaan olisikin hyvä nähdä missä ne arvot menee. Noin muuten en ole himotsekkaaja.
- Hintaeroja on
Jos päädyt ostamaan mittarin ja liuskoja, älä osta ainakaan apteekista. Siellä on kaikkien kalleimmat hinnat. Katso onko valmistajalla nettimyyntiä (ei välikäsiä hintaa nostamassa).
Tätä voisit myös vilkaista, sieltä ostan itse lisäliuskani (olen siis diabeetikko):
http://www.diabeteskauppa.fi/index.php - paasto7.4-kakkost
Hintaeroja on kirjoitti:
Jos päädyt ostamaan mittarin ja liuskoja, älä osta ainakaan apteekista. Siellä on kaikkien kalleimmat hinnat. Katso onko valmistajalla nettimyyntiä (ei välikäsiä hintaa nostamassa).
Tätä voisit myös vilkaista, sieltä ostan itse lisäliuskani (olen siis diabeetikko):
http://www.diabeteskauppa.fi/index.phpKävin linkissä. Ei kai tuo OnCall niin huono voi olla. Ainakin kohtuuhintainen kukkarolle sopiva. Jos se nyt vähän heittää kun kyseessä ei ole himmusen huonot veriarvot ... ?
- Ilmaisiakin saa
paasto7.4-kakkost kirjoitti:
Kävin linkissä. Ei kai tuo OnCall niin huono voi olla. Ainakin kohtuuhintainen kukkarolle sopiva. Jos se nyt vähän heittää kun kyseessä ei ole himmusen huonot veriarvot ... ?
Mittarit myydään nimelliseen hintaan tai annetaan jopa ilmaiseksi (näin sain uuden Accu-Chek mittarin) jotta asiakas saadaan sitoutettua omien liuskojen ostajaksi. Liuskojen myynnillä otetaan kate.
- VP?
dhoitsu
Alittajalla vaikuttaa olevan hirmuinen pelko diabeteksesta jostain syystä. Ylipainoa? Suvussa?
Mittaustulokset aivan OK ja mittari on kai melko yleistä jopa terveyskeskuksista jaettavaa tyyppiä ja lukemat vaikutavat eri tilanteissa mitattuina olevan OK.
Toisaalta ihmettelen miksi hän on mttarin yleensä saanut kun hyvin monista kirjoitteluista päätellen on mittareiden ja mittaliuskojen jakaminen jopa todetuille diabeetikoille niukanlaista.- dia.
Mittarin saa netistä kympillä kahdella ja 50 liuskaa muistaakseni maksaa 31 e. Jokainen, jota asiat kiinnostaa, voi sen hamkkia.
- VP?
dia.
Kyllä täällä jokainen diabeetikko saa mittarin sairaanhoidolta jo liuskoja riittävästi, ilmaiseksi. Siksi ihmettelin..
Itse olen tehnyt 1500-2000 mittausta noni 4-vuoden aikana.- dia.
Varmaan saa mittarin, mutta emme kaikki ole ainakaan vielä diabeetikkoja. Jos verikokeessa on korkeahko arvo, niin silloin saa heti mittaria ja liuskoja. Aletaan seuraamaan verikokeilla tilannetta.
Itse ainakin pidän silloin hyvänä, että voi itse mittauksilla seurata, miten syöminen ja terveellisempi elämä vaikuttaa. - dia.
dia. kirjoitti:
Varmaan saa mittarin, mutta emme kaikki ole ainakaan vielä diabeetikkoja. Jos verikokeessa on korkeahko arvo, niin silloin saa heti mittaria ja liuskoja. Aletaan seuraamaan verikokeilla tilannetta.
Itse ainakin pidän silloin hyvänä, että voi itse mittauksilla seurata, miten syöminen ja terveellisempi elämä vaikuttaa.Siis ei saa heti mittaria.
- Liuskoja saa
dia. kirjoitti:
Siis ei saa heti mittaria.
Näinhän se on. Kun minulla todettiin kohonneita verensokeriarvoja, mittarista ei puhuttu mitään vaan sokeriarvoa seurattiin labrakokeilla kerran-pari vuodessa. Myöhemmin kun sain virallisen diabetesdiagnoosin (D2) olin ostanut jo Instrusta oman mittarin ja sain siihen terveyskeskuksesta liuskat. Nyt myöhemmin kun kunta on kilpailuttanut mittarit, vanhaan omaan mittariini ei saanut enää liuskoja ja terveyskeskuksesta sai myös uuden mittarin. Liuskoja olen saanut aina riittävästi senhetkisen diabetestilanteen mukaan. Alkuun vain pari pakkausta kerrallaan kun mittauksia tehtiin kerran-pari viikossa. Nyt kun olen perusinsuliinilla, liuskoja tulee sellaisia määriä etten ehdi käyttää niitä ohjeajassa vaan haen uusia harvemmin (tänään viimeksi).
- VP?
Opetelkaa käyttämään sitä liuskaa ja avautukaa vasta sitten jos se ei onnistu
Autan mielelläni koska olen tenttiä vaille lääkäri.- Luulet liikoja
Helppo sanoa kun on muka " tenttiä vaille lääkäri". Osa liuskoista menee hukkaan laatuhajonnan takia. Joskus kun liuskan laittaa mittariin, tulee vain virhekoodi. Siinä ei auta kuin ottaa uusi liuska. Sama tilanne voi tulla vaikka mittaus olisi tehty kuinka tarkasti oikein, liuska ei vain toimi viallisuuden vuoksi.
- VP?
Nimimerkilläni kirjoittava ku sipää.
Täällä on kysymys vakavasta sairaudesta joten koeta nyt edes pysyä siellä valmiinksi pilatussa VHH sivustossa.
Tosi raukkamainen rääpäle olet.
Veijo Puustinen
Linköping
Ruotsi
blogi: hakusana: terveenä ja kylläiseä- ........
Sama toivotus sinullekin, pysy siellä valmiiksi pilatussa VHH sivustossa ja omassa blogissasi.
- hypo vai norm.
Minulla ei ole kotikäyttöistä mittaria, mutta Yliopistollisen apteekin mittari antoi pikatestissä tuloksen 4.0. Onko tuo normaali vai alakantissa?
- Tarkennusta
Alakantissahan tuo on mutta ellei ollut mitään hypon oireita niin eipä sitä tarvitse murehtia. Mutta jos olet lääkityksellä oleva diabeetikko, silloin asiaan pitää puuttua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512125
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51348Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131311- 191284
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232