Toistuvat hissiunet

hämmästynyt

Olen nähnyt toistuvasti unia, joissa menen hissillä alas jonnekin synkkään ja todella ahdistavaan paikkaan. Ensimmäisessä hissiunessa oli vaan pelottava ja pimeä rakennus, seuraavassa oli jonkinlaisia hirviöitä ja viimeisimmässä nainen, joka yritti paloitella minut kirveellä. Unet ihan neutraalisti, eivät vaikuta mitenkään painajaiselta mutta sitten lopuksi aina tapahtuu tuo hissijuttu. Mitä hittoa tämä hissi oikein tahtoo sanoa?

12

1767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hämmästynyt

      korjaus: Unet alkavat ihan neutraalisti,...

    • Emmastiina*

      Onko sinulla jollain elämän alalla vastoinkäymisiä? Oletko vaarassa masentua?

    • entinen Laurami

      Hissi kuvaa yleensä johonkin elämäntilanteeseesi liittyvään asiaan liittyvää pelkoa. Nousetko hissillä myös ylös vai menetkö vain alas? Voisin tulkita lisää

      • hämmästynyt

        Unissa hissillä mennään vain alas.

        Ja kysymyksiin onko minulla vastoinkäymisiä ja olenko masentumassa; en ole kohdannut mitään erityisempiä vastoinkäymisiä, masennuksesta en osaa sanoa. Joskus uin todella syvissä vesissä, toisinaan kaikki on ok.

        Muissakin unissani toistuu sellainen kaava, että ne muuttuvat lopulta painajaiseksi, vaikka olisivat aluksi jopa ihan miellyttäviä. Hissiunien ohella tuli myös elämäni ensimmäinen unihalvaus, jossa kuulin askelia, enkä voinut liikkua tai huutaa vaikka yritin. Olen alkanut usein herätä kyynelehtien, kerran nauruunkin. Uniani voisin luonnehtia täysin sekopäisiksi. En käytä huumeita/lääkkeitä tai katso kauhuelokuvia, joten voisikohan mieleni olla sairastumassa?


    • unityttö.

      Olen sairastanut masennusta noin 8 vuotta. Olen nyt 19 vanha.

      Minulla on tapana nähdä hissiunia juuri ennen kuin mielialassani tapahtuu vaihtelua. Joskus menen hissillä niin ylös, että lopulta hissi näyttää minun olevan tyyliin kerroksessa 7000, ja kun ovi aukeaa, näen vain valkoista. Toisinaan taas hissi menee nopeasti alas, ja näyttää vaikkapa kerrosta -9500. Ja tällöin oven auetessa näen mustaa. Tajusin jonkin ajan kuluttua, että hissin nopea matka ylös tai alas viittaa kausittaisiin mielialan vaihteluihin. Tämän oivalluksen jälkeen hissiin ilmestyi vipu, jolla pystyin itse säätelemään nopeutta ym juttuja, ja pääsin siihen kerrokseen, johon halusin. Opin samoihin aikoihin tunnistamaan masennuksen piirteitä ja ennakoivia oireita, ja osaan nykyään hallita mielialaani hiukan paremmin.

      Eikö ihmisen mieli olekin mystinen ja huippuälykäs? Sanotaan, että pääsemme käsiksi vain pieneen osaan tajuntaamme, joka on kuin jäävuoren huippu. Tummien virtojen alla, aaltoilevien ja voimakkaiden vesimassojen ympäröimänä onkin sitten loppu jäävuori, joka on suunnaton, ja moninkertainen huippuun verrattuna.

      • Emmastiina*

        Sama uni eri ihmisille merkitsee eri asiaa ja kuvailit hyvin omaa tilannettasi. Jäävuoren alla on kuitenkin aivan rauhallista ja tyyntä. Eteenpäinmenoa toivotan sinulle ja että paremmin ja paremmin saat hallituksi huonot vaiheet..


      • tommosta

    • Anonyymi

      mitä hissi uneni mitä olen nähnyt välillä että tarkoitus mennä tiettyyn kerrokseen mutta hissi ei pysähdy ko kerrokseen vaan menee yli tai ali

    • Anonyymi

      Mulla pikkasen samanlainen hissiuni. Näen joka yö samaa unta. Olen jossain ahdistavassa paikassa teollisuusrakennus ehkäpä. Rakennus on tyhjä ihmisistä. On päästävä nopeesti ulos ja menenkin hissiin joka lähtee itsestään liikkeelle alaspäin. Hissi on sisältä karu ja valkoinen. Hississä on vain lattia ja hissikuillu on karkeaa betonia lautamuotilla valettua. Lopulta hissi pysähtyy alinmpaan kerrokseen. Seinässä on pieni ovi. Avaan oven. Sieltä paljastuu ahdas uloskäynti vain noin 30x30cm reikä läpi parin metrin paksuisen hissikuilun. Aivan liian pieni minun mahtua ryömimään läpi siitä. En mitenkään pääse hissistä ulos. Mitään nappeja hissin liikuttamiseen ei ole. Missään ei ole ketään joka kuulisi huutoni. Herään kun sätkin sängyssä aivan paniikissa. En enää uskalla yrittää jatkaa nukkumista.

      Ennen näin useasti unta että olin vapaasti putoavassa hissis.

      • Anonyymi

        Samantyyppisiä unia myös. Useasti nään unta alasputoavasta hissistä jossa olen yksin . Hissi lähtee niin nopeasti putoamaan ett jalat irtoaa hissin lattiasta ja pää on katossa. Ikinä se hissi ei pudotessaan hajoa ja onnettomuutta ei tapahdu. Toinen toistuva uni on erittäin ahdas yhden hengen hissi jossa juuri ja juuri mahtuu olemaan ja se sinkoaa hirveällä vauhdilla ylös enkä voi hallita kerroksia. Pelottaa se vauhti siinä . Mutta joo, toivottoman paljon erilaisia hissiunia viikottain ja monesti myös liian kapeista kaiteettomista portaista tulee nähtyä unta. Tai että portaista puuttuu askelmia ja putoamisvaara on suuri. Tässä alkanut pähkäilemään oikeasti näiden merkitystä.


    • Anonyymi

      Mies pumppaa suuhusi nukkuessasi jotain lihallista..

    • Anonyymi

      Rakennus kuvaa sinua itseäsi, siis yleensä hissi on rakennuksessa. Hissillä pääsee eri kerroksiin. Sinä olet siis hyvin monipuolinen, lahjoista ja kyvyistä rikas, koska sinun elämäsi kuva on rakennus, jossa on hissi. Paljon kerroksia, paljon huoneita.

      Unessasi menit hissillä aina alas ja kohtasit aina jotain ikävää ja pelottavaa - olet hämmästynyt, mitä alitajuntasi yrittää sinulle näillä unilla kertoa.

      Pelkäät tulevaisuutta, on hyvä kysymys, jota kannattaa tutkia? Miksi pelkäät, että tulevaisuudessa tapahtuu jotain ikävää? Onko menneisyydessä tapahtunut jotain, joka on jäänyt selvittämättä, käsittelemättä? Nainen, mitä se kuvaa? Äitiäsi vai jotain toista? Miten menneisyydessäsi on nainen ollut jotenkin ikävällä tavalla osallisena? Alitajuntasi tietää, mutta muistatko sinä itse tietoisesti sitä?

      Mitä lapsuuden kodissasi on tapahtunut? Jotain ikävää sinulle, jota et silloin edes osannut käsitellä? Tai myöhemmin elämässä? Pelkäsitkö lähteä lapsuuden kodistasi?

      Alitajuntasi tuo sinulle niitä muistoja esiin, joista tässä lienee kysymys, jotka aiheutt avat tuon pelon tulevaisuuteen nähden? Nuo pelottavat unien loput loppuvat, kun pääset kiinni niihin syihin, jotka ovat tuon pelon tuoneet elämääsi? Ehkä et tiedosta edes noita pelkoja, siellä syvällä ne kuitenkin ovat?

      Onnellista matkaa itseesi ja rohkeutta ottaa vastaan se tieto, mistä pelot johtuvat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1002
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      670
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe