Traktorimönkijän moottorin kuristuksen poisto

mönkijäkuume

Mitä seuraa siitä jos traktorimönkijän moottorin kuristuksen poistaa. Tai siis siitä jos tuosta saa poliisit kuulla?

2008 julkaistussa Tekniikan maailmassa sanotaan näin:

Mielenkiintoinen kysymys on, minkä luokan ajokortti vaaditaan henkilöltä, joka ei viritä vaan poistaa traktorimönkijästä kierrosrajoittien, jolloin se kulkee lähes 90km/h?

Sekin on mahdollista, ettö ajoneuvo säilyy edelleen traktorina ja kierrosrajoittimen poistosta rangaistaan "varusteiltaan/rakenteeltaan määräysten vastaisen ajoneuvon kuljettamisesta".

Kiitos vastauksista !

32

19103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • setä pol

      En tiedä mitä seuraa, mutta poliisisetänä ottaisin kilven pois ja määräisin rekisteröintikatsastukseen. Lisäksi rokottaisin käytettävissä olevaa varallisuutta sen verran, että moinen uusintana ei houkuttelisi.

    • Vakuutustarkastaja

      Siis mitä eroa on virittämisellä ja kierrosrajoittimen poistolla? Ei käsittääkseni mitään, jos lopputulos on, että tuo traktori kulkee enempi, mitä saa lain mukaan kulkea.
      Joka tapauksessa sakkoja tulee ihan varmasti, lisäksi tarvittavan ajokortin puuttuminen voi aiheuttaa ongelmia, jos tuo viritetty ajokki katsotaan aivan joksikin muuksi, mitä T-kortilla saa ajaa ja kuljettajalla ei ole muuhun oikeuttavaa ajolupaa.
      En itse menisi moista kokeilemaan jo senkin vuoksi, että liikennevakuutus tuskin korvaa tälläisellä ajokilla aiheuttettuja vahinkoja, koska vakuutusyhtiö olettaa ajoneuvon olevan laillisessa kunnossa myöntäessään vakuutusta. Tästä on selkeä maininta vakuutusehdoissa, että korvaussummaa voidaan pienentää taikka periä takaisin jo maksettuja korvauksia.

      • Vihreä polle

        Kuka on vastuussa, jos traktorimönkkäri ilman muutoksia eli suoraan kaupan hyllyltä kulkee n. 65 km/h. Kyseessä on polle 500 kaasutinversio 2011.


      • IDIOT idiot.
        Vihreä polle kirjoitti:

        Kuka on vastuussa, jos traktorimönkkäri ilman muutoksia eli suoraan kaupan hyllyltä kulkee n. 65 km/h. Kyseessä on polle 500 kaasutinversio 2011.

        Onko sinulla ajokorttia? Jos on niin tiedät kuka on vastuussa!


      • Pohrea Ville
        Vihreä polle kirjoitti:

        Kuka on vastuussa, jos traktorimönkkäri ilman muutoksia eli suoraan kaupan hyllyltä kulkee n. 65 km/h. Kyseessä on polle 500 kaasutinversio 2011.

        Kukahan on vastuussa, kun minun autoni kulkee 205km/h ihan kaupasta ostettuna versiona ja satun ajamaan sillä tuota nopeutta liikenteessä? Ei liene epäselvää, että keneltä lähtee kortti ja kuka maksaa sakkoja...


      • Tuotakuntuota
        Pohrea Ville kirjoitti:

        Kukahan on vastuussa, kun minun autoni kulkee 205km/h ihan kaupasta ostettuna versiona ja satun ajamaan sillä tuota nopeutta liikenteessä? Ei liene epäselvää, että keneltä lähtee kortti ja kuka maksaa sakkoja...

        Sakko tulee ylinopeudesta, ajoneuvoköhtaisen rakentee llisen nopeuden ylityksestä, ajoneuvon rakenteen muuttamisesta määräysten vastaiseksi, jos vain T kortti, niin kortitta ajosta ja jos ei kypärää päässä, niin vielä kypärän käyttämättä jättämisestä. Traktorimönkijällä ajaessa ei tarvii kypärää. Kaikkein mielenkiintoisin seuraus on kuitenkin autoveron maksu. Jos traktorimönkkäri kulkee yli rakenteellisen sallitun nopeuden, se katsotaan tieliikennemönkijäksi, josta on suoritettava autovero, voi olla useita tuhansia euroja. Aivan samoin, jos mopo kulkee yli 65km/h, mopo katsotaan moottoripyöräksi ja verot napsahtaa maksuun.


      • Likainen polle
        Tuotakuntuota kirjoitti:

        Sakko tulee ylinopeudesta, ajoneuvoköhtaisen rakentee llisen nopeuden ylityksestä, ajoneuvon rakenteen muuttamisesta määräysten vastaiseksi, jos vain T kortti, niin kortitta ajosta ja jos ei kypärää päässä, niin vielä kypärän käyttämättä jättämisestä. Traktorimönkijällä ajaessa ei tarvii kypärää. Kaikkein mielenkiintoisin seuraus on kuitenkin autoveron maksu. Jos traktorimönkkäri kulkee yli rakenteellisen sallitun nopeuden, se katsotaan tieliikennemönkijäksi, josta on suoritettava autovero, voi olla useita tuhansia euroja. Aivan samoin, jos mopo kulkee yli 65km/h, mopo katsotaan moottoripyöräksi ja verot napsahtaa maksuun.

        Niin idiootit sun muut, kysymys oli että onko omistajn vastuulla, jos maahantuoja myy laittomia pelejä, kuten tuo vihreä polle on. Eli jos rakenteellinen nopeus ylittyy muutoksia tekemättä?


      • Akenmies
        Likainen polle kirjoitti:

        Niin idiootit sun muut, kysymys oli että onko omistajn vastuulla, jos maahantuoja myy laittomia pelejä, kuten tuo vihreä polle on. Eli jos rakenteellinen nopeus ylittyy muutoksia tekemättä?

        Kyllä on omistajan/kuljettajan vastuulla ajoneuvon kunto/laillisuus. Johan nämä asiat käydään autokoulussa läpi. Jos olet huomannut ajoneuvossa, jolla liikut vian tai puutteen, esim tässä mönkijä tapauksessa määräysten vastaisen nopeuden, tulee vika korjata ennen ajoneuvon käyttämistä liikenteessä. Eli sinun olisi pitänyt toimittaa mönkijä maahantuojan edustajalle korjattavaksi, jos se kerta kulkee ylinopeutta. Tieliikennelaki kieltää viallisen ajoneuvon käytön liikenteessä, poikkeuksena pienet, mahdollisesti matkanaikana tulleet viat, kuten valaisimen toimimattomuus.


    • Akenmies

      Ei säily traktorina. Trafilta on tullut asiaan kannanotto ja se on että traktorimönkijä katsotaan tieliikennemönkijäksi, jos kuristukset poistetaan. Virkamiehet näet keksi et tieliikennemönkijä on autoveron alainen ajopeli, eikä valtio jätä käyttämättä mahdollisuutta verottaa muutettua traktorimönkijää.

    • tekkijä

      Maksuhenkilöksi tuossa joutuu joka tapauksessa ,tulkoon sakot ja verot mistä syystä tahansa. Mutta jos on hankkinut traktori version niin silloin kyllä ostaessa on se virhe tehty,jos ei 40km/h riitä niin olisi pitänyt hankkia liikenne malli jos tiellä täytyy päästä kulkemaan. Oma ihan hyötykäytössä ja harvassa on kerrat kun olisi yli 40km/h päästä. Jos sillä nyt meinaa pidemmän retken tehdä niin täytyy vaan lähteä aikaisemmin.Voi tulla halvemmaksi ajaa maasto mallilla kunhan käyttää kypärää .

    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Mikä pakko sillä on joka paikassa ajaa sitä maksimia.Ei sitä kierrosten rajoitinta päälle päin huomaa.Aika harvinaista jos se rajoitin jossakin on vielä paikallaan.

    • tekkijä

      Malli eroihin en osaa sanoa mutta useimmat traktori mallit antaa täydet tehot ja kierrokset,vauhdin noustessa yli 40 km/h alkaa rajoittaa.Sen puoleen ainoa haitta siitä on vain tuo huippunopeus.

    • Laki on laki!!!!

      Mönkijä ja moponulikat tars panna linnaan,kun eivät noudata sitä lakia,joka on kyseisiin ajoneuvoihin säädetty.Entäs sitten jos sinä itse tai läheisesi/kaverisi tappaa tai vammauttaa itsensä sillä laitteella,jonka vakuutusyhtiö toteaa onnettomuuden jälkeen viritetyksi,eikä maksa korvauksia,vaan sinun holmöilysi katsotaan aiheuttaneen onnettomuuden?. Olen muutaman traktorimönkijän omistajan käräyttänyt,se on helppoa,kun ilmoittaa vaan rekisterinumeron polliisille,niin he tulevat koeajamaan sellaisen laitteen mielellään.

      • peelo79

        ilmeisesti et ole koskaan ajanut ylinopeutta, etkä päin punaisia, etkä milloinkaan esimerkiksi aja tieliikennekelvottomalla autolla, jossa on jotain vikaa. Ja jos todella on näin, et omista ajokorttia, etkä muutenkaan tee mitään, joten olet jäävi sanomaan mitään...


      • Lakia kunnioittava
        peelo79 kirjoitti:

        ilmeisesti et ole koskaan ajanut ylinopeutta, etkä päin punaisia, etkä milloinkaan esimerkiksi aja tieliikennekelvottomalla autolla, jossa on jotain vikaa. Ja jos todella on näin, et omista ajokorttia, etkä muutenkaan tee mitään, joten olet jäävi sanomaan mitään...

        Kyllä meitä on täällä lakia kunnioittavia liikenteessä liikkuvia ja ajokortin omistavia.

        En kiellä, etteikö ole joskus mennyt ylinopeuden puolelle ja 37v. aikana on tullut viisi ylinopeussakkoakin. Katsastamattomalla ajoneuvolla ei sen sijaan ole tullut ajetuksi luvattomasti, on toki siirtokilvillä viety katsastukseen asianmukaisesti vakuutettuna. Ajoneuvoja on tullut muutoskatsastettua useitakin vuosien varrella ja autoverojakin on maksettu. Tehoja on pienennetty, että kortti riittää jne. Eli selkeitä juttuja, kun tehdään lain kirjainta noudattaen ja hoidetaan vakuutukset ajantasalle. Jos kortti ei riitä, niin käydään suorittamassa sellainen kortti, että riittää.

        Aika ilkeä on tuolla tienpäällä liikkua jatkuvasti pelko peffan alla, että milloin narahtaa, jos kalusto ei ole asiallisessa kunnossa taikka kortti ei riitä kaluston kuljetamiseen. Ja ennen kaikkea, jos jotain sattuu ja vakuutukset ei sitten korvaakaan, silloin on vitsit vähissä. Eli vakuutukset pidetään kunnossa.


    • Verojen pakoilua

      Peppuaukiset maajussit ostaa vaan tukiaisrahoilla traktorimönkijöitä.Sitten niitten kakarat kulkee niillä yläasteella,vaikka sellainen ajelu ei liity mitenkään maatilalla tapahtuvaan työskentelyyn.Pitäis kyrväyttää aina kun koulun pihassa on veronkierto vempeleitä.Traktorihan on työkone,eikä mikään hupiajoon tarkoitettu 15 vuotiaan nulikan pissiksien kuljetus laite.Olis siinä verottajalle purtavaa jos alettais tosissaan tutkia.

      • Prööt

        Toi on täyttä totta! Päivittäin näkyy taajamaliikenteessä T-mönkkäreitä, joita ei varmaankaan ikinä ole käytetty missään työhommissa, ellei alaikäisten oluenkuljetusta hakijalta katsota sellaiseksi.... Sama koskee varsinaisia traktoreita; jotkut kersat kulkevat säännöllisesti kouluun vanhempiensa traktoreilla.... nainhän ne verohelpotukset on varmaankin tarkoitettu?


      • 15uskovaan

        Ja mistäs ihmeestä te sen tiädätte onko niitä Kaikkia työssä käytetty vai ei!!?? Itse satun olemaan 15v ja käytän traktorimönkijää kotona puu,viljelemis jne. Töihin ja sitten ajan sillä kouluunkin niin ei aina tarvitsisi vanhempienkaan työpäivänsä jälkeen lähteä hakemaan ja viemään! Ettei satu vaan jotain muuta tuon kommentin takana olemaan, kun mitä sanot. Tietenkin voi olla niitä jotka ei käytä, mutta ihan tosissasko meet sanomaan että kaikki tekee niin!? Mietippä kuule nyt vhän ennenkuin kirjoitat.


    • mönkijäkuume

      Noniin, täällä taidettiin nyt kästtää vähän väärin, että olisin joku 15v nulikka, joka haluaa päästellä vaan täysillä. Lähinnä tuolla kuristuksen poistolla pyrkisin saamaan lisää vääntöä moottoriin, jotta pystyisi tekemään vähän raskaampiakin hommia. Aivan kaikkiin töihin ei kuristettu traktorimönkijä pysty.

    • tekkijä
    • Ei tyhmä

      Ostin Polaris traktorimönkijän XP 550 ja Ihmettelen rajoittimista käytyä keskustelua. Kukaan kirjoittelioista ei ole huomannut syytä miksi eri mönkijämalleissa rajoittimissa on eri variaatioita. XP 550 voidaan rekisteröidä tieliikenne-,maasto-, tai traktorimönkijäksi. Maastomallissa tehoja tai nopeutta ei tarvitse rajoittaa . Tieliikenteeseen rekisteröidyn tehot rajoitetaan kaasuvivun asentoa rajoittamalla 15 KW (15 KW = 20.1 HV) silikonipötykällä kaasuvipukoteloon. Traktorimallissahan tätä tehoa ei tarvitsisi rajoittaa kun nopeus pitää rajoittaa 40 km/h. Tämä rajoitushan on tehty variaattorilla, lautasten liikettä rajoittamalla. Poistin tuon pötykän kaasuvipukotelosta ja kadonneet tehot löytyivät maksiminopeuden lisääntymättä. Miksi tämä rajoittimen poisto on tehty kielletyksi traktorimönkijöissä josta on suuri haitta työkäytössä johon näiden käyttö on tarkoitettu.

    • 12 v

      Vaihdelaatikko auki sa sieltä H vaihteen esto pois

      • ilmanpottaa

        Minulla on ollut polle 500 vm. 2012 maastomalli ja sillä tuli kivat sakot yleisellä tiellä. Ei siitä sen enempää. Nyt on polle 500 efi traktori vm.2014 eli rajoitettu 40 km/h. Kun rajoitimen poistaa sivuleikkureilla naps on huiput noin 90 km/h. Kyse on yhden johdon katkaisusta. Oli rajoitin päällä tai ei, niin tehot ja kiihtyvyys 0 - 40 km/h on aivan samat. Rajoitin toiminnassa nopeuden kasvaessa 40 km/h alkaa kone pätkyttää.


    • Kortti lähtee heti

      Se on kuule poika sitten laiton vehje. Jos kiinni jäät ei siitä vähällä selviä,vaan näyttää ne traktorikilpiset kulkee järjestäin ylinopeutta 15 vuotiaiden mukuloitten ohjaamina.

      • kolli2

        omistin joskus aikoinaan polaris traktori mönkkärin 500 vm 12 määrätty johto poikki ja väliin katkaisin kulkee toisessa asennossa 90 ja toisessa asennossa 40


      • Kannataakohan
        kolli2 kirjoitti:

        omistin joskus aikoinaan polaris traktori mönkkärin 500 vm 12 määrätty johto poikki ja väliin katkaisin kulkee toisessa asennossa 90 ja toisessa asennossa 40

        Onhan se kätevä ratkaisu, pääsee mahdollisesti rahoistaan loppuelämää, kun huonosti sattuu. Vai luuletko, ettei vakuutusyhtiö avaa korvaustapausta, kun ilmenee, että on tehty kytkentöjä.
        Käy jututtamassa Käpylän kuntoutuskeskuksessa onnettomuudessa vammautuneita, niin kuulet kannattaako homma. http://www.invalidiliitto.fi/portal/fi/invalidiliitto/tiedotteet?bid=991


      • tiedän
        Kannataakohan kirjoitti:

        Onhan se kätevä ratkaisu, pääsee mahdollisesti rahoistaan loppuelämää, kun huonosti sattuu. Vai luuletko, ettei vakuutusyhtiö avaa korvaustapausta, kun ilmenee, että on tehty kytkentöjä.
        Käy jututtamassa Käpylän kuntoutuskeskuksessa onnettomuudessa vammautuneita, niin kuulet kannattaako homma. http://www.invalidiliitto.fi/portal/fi/invalidiliitto/tiedotteet?bid=991

        isot maasto mönkijät kulkevat lähes 130 km virittämättä eivät kaikki kuskit hurjastele tyhmissä paikoissa


    • canamdefender2017

      Nämä edelliset kommentit ovat vuosilta 2013-2014 ja tämän kommentin jätettyäni on vuosi 2017 ajat ovat muuttuneet ja no en tiedä entisestä, mutta nykyään jos traktorimönkijä kulkee 60km/h se on ihan laillinen. Eihän sillä saisi ajaa LT kortilla kuin 45km/h, mutta laillinen se menopeli silti on.

      • Laillinen

        LT-kortilla saa ajaa 60.


      • laillinenjalaillinen

        Kannattaa kuitenkin muistaa kuristuksia poistaessa, että liikennevakuutus on myönnetty kuristetulle traktorimönkijälle. Lue huolella vakuutusehtojen pienellä kirjoitettu osio, siellä mainitaan selvästi, että vakuutusyhtiöön tulee ilmoittaa, jos tulee muutoksia.
        Em. seikalla on merkitystä, jos tulee onnettomuuksia, joista tulee vakuutusyhtiölle vahingonkorvauksia. Vakuutusyhtiö voi vähentää korvauksia tai tehdä kokonaan kielteisen korvauspäätöksen tai perii jo maksetut korvaukset takaisin (tämä mahdollista, jos korvaustapahtuma avataan uudelleen). Kaikki tämä kyllä on vakuutusehdoissa kirjattuna, joten vakuutuksen ottaja on tietoinen niistä, jolloin kielteisessä korvauspäätöksessä lukee; Vahinko on itse aiheutettu!


    • Linhai500vm2017

      Ostakaa Linhain mönkijä ku niis tää rajoti ei oikee toimi nimimerkillä tällä t3b mallilla rajotin joskus pysähtyy 72 ja joskus 87.. :D

      • laillinenjalaillinen

        Ei se kuitenkaan poista sitä kuljettajan vastuuta nopeudesta, jos rajoitin ei oikein toimi. Ja kun et ole ilmoittanut vakuutusyhtiölle tuosta, että rajoitin ei toimi, niin...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe