Ihmiskunnan synty?

ei kässää

Raamatussa kerrotaan Aatamin olleen ensimmäinen ihminen ja häneltä otettiin kylkiluu, josta sitten tehtiin Eeva.

Heille syntyi sitten aikanaan Kain ja Abel, ja vielä myöhemmin Seet. Mistä tulivat vaimot pojille?

13

1015

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaskajokunen

Ne vaimot on varmaan Väinämöisen sukua...

• käppäilijä

I-vaihtoehto:
      Tiedämme Raamatusta lukeneena, että esim. Aabraham ja Saara olivat sisaruksia ja silti naimisissa ja uskovaisia.
      Tästä voimmekin tehdä sen johtopäätöksen, että vanhassa maailman järjestyksessä sisarusten väliset avioliitot olivat Jumalan edessä hyväksyttäviä.
      II-vaihtoehto:
      Jumala loi suoraan lisää ihmisiä ilman hedelmöityksiä.
      III-vaihtoehto:
      Jumala olisi luonut täysin ihmisen kaltaisia eläimiä, joilla ei olisi ollut sellaista hengellistä ulottuvuutta kuin varsinaisilla ihmisillä on, mutta muuten olisivat fyysisesti ehkä jopa täysin samanlaisia kuin varsinaiset ihmiset, joten he pystyivät lisääntymään ihmisten kanssa. Nämä ovat ne, jotka avioituivat varsinaisten ihmisten kanssa.

• Pena-Ali

Abraham ja Saara eivät olleet sisaruksia.

-Sitten tuli maahan nälänhätä. Koska nälänhätä oli kova, Abram siirtyi Egyptiin ja asui siellä muukalaisena. 11 Egyptiä lähestyttäessä hän sanoi vaimolleen Saraille: "Minä tiedän, että sinä olet kaunis nainen. 12 Kun egyptiläiset näkevät sinut ja käsittävät, että sinä olet minun vaimoni, he tappavat minut mutta jättävät sinut henkiin. 13 Sano siis, että olet minun sisareni, jotta minua kohdeltaisiin sinun takiasi hyvin ja saisin sinun ansiostasi pitää henkeni."
        Itse kallistun tuon kolmannen (tai neljännen) vaihtoehdon kannalle.

• x-vl
        Pena-Ali kirjoitti:

-Sitten tuli maahan nälänhätä. Koska nälänhätä oli kova, Abram siirtyi Egyptiin ja asui siellä muukalaisena. 11 Egyptiä lähestyttäessä hän sanoi vaimolleen Saraille: "Minä tiedän, että sinä olet kaunis nainen. 12 Kun egyptiläiset näkevät sinut ja käsittävät, että sinä olet minun vaimoni, he tappavat minut mutta jättävät sinut henkiin. 13 Sano siis, että olet minun sisareni, jotta minua kohdeltaisiin sinun takiasi hyvin ja saisin sinun ansiostasi pitää henkeni."

Jos he eivät olleet sisaruksia, niin miksi Abraham valehteli?

Koska Saara ei ollut muka kenenkään oma, niin hänet olisi annettu jollekin paikalliselle vaimoksi! Abraham olisi antanut, eikä Saarallakaan ollut mitään vastaan sanomista! Näin he suunnittelivat.

Mutta kaikki kääntyi ihan hyvin, vaikka ns. valkoinen valhe oli takana!

Vaikka Saara olisi ollutkin sisarpuoli Abrahamin kanssa, niin miksi mies olisi antanut omansa toiselle? Pelastaakseen itsensä ja oman nahkansa?

Ei kannattaisi vetää vanhoista kertomuksista kovin pitkälle meneviä käytännön malleja tähän päivään. Niistä on kuitenkin jätettävä osa pois, että juttu passaisi meille esimerkiksi.

Mutta minkä osan jätät pois?

• käppäilijä
        Pena-Ali kirjoitti:

1.Moos 20
        "12. Ja hän on tosin minun sisareni: sillä hän on minun isäni tytär, vaan ei äitini tytär: ja minä otin hänen emännäkseni.
        13. Koska Jumala laski minun kulkemaan isäni huoneesta, sanoin minä hänelle: tämä on sinun lempes, jonka sinun minua kohtaan pitää tekemän: kuhunka paikkaan ikänänsä me tulemme, sano minusta: hän on minun veljeni."

Tässä toinen saman tapainen tapaus, jossa Nahor otti vaimokseen Milkan, veljensä Haranin tyttären:

1.Moos 11
        "27. Nämät ovat Taran sukukunnat: Tara siitti Abramin, Nahorin ja Haranin. Haran siitti Lotin.
        28. Ja Haran kuoli isänsä, Taran edessä, isänsä maalla Kaldean Uurissa.
        29. Silloin Abram ja Nahor ottivat heillensä emännät: Abramin emännän nimi oli Sarai, ja Nahorin emännän nimi oli Milka, Haranin tytär, joka oli Milkan ja Jiskan isä."

• x-vl
        Pena-Ali kirjoitti:

Miksi Abraham kertoi ns. valkoisen valheen, jos he eivät olleet oikeasti sisaruksia? Pelastaakseen oman nahkansa?

Vaikka Saara olisi ollut hänen sisarpuolensa, niin silti Saara oli myös hänen vaimonsa. Sen hän halusi salata.

Abraham olisi voinut antaa sisarensa, jollekin paikalliselle miehelle vaimoksi. Saarallakaan ollut mitään vastaan sanomista?

Vaikka Abraham ei olisi valehdellutkaan sisarasiassa, niin hän olisi luovuttanut salaa oman vaimonsa toiselle miehelle henkensä takia kertomatta totuutta. Sitä että Saara oli hänen vaimonsa!

Tuoko passaa malliksi meillekin? Valehteleminen, vaimon luovutus? Onneksi ei ole pakko väkisin vääntää noita vanhoja kertomuksia tähän päivään esimerkiksi.

• x-vl
        Pena-Ali kirjoitti:

Eka viestini viipyi niin kauan matkalla, että luulin sen kadonneen kokonaan. Siksi kirjoitin saman asian toiseen kertaan vahingossa.

• kakkonen
        x-vl kirjoitti:

Eka viestini viipyi niin kauan matkalla, että luulin sen kadonneen kokonaan. Siksi kirjoitin saman asian toiseen kertaan vahingossa.

samaa ongelmaa, tökkiikö saitti?

• kakkonen

Eevan lapsista mainitaan vain nuo pojat.1 Moos 5:ssä kerrotaan ihmiskunnan kehittymisestä ennen vedenpaisumusta. Siinä on kustakin perheestä mainittu vain yksi poika ja sen jälkeen, että isä eli tämän syntymän jälkeen vielä 800 vuotta ja sai sinä aikana poikia ja tyttäriä. Uskon että Kain meni sisarensa kanssa naimisiin, tätä sisarta ei vain mainita luomiskertomuksessa.

• Pena-Ali

Raamatun mukaan Kain oli ensimmäinen, joka perusti kaupungin. Porukkaa oli siis enemmänkin. Miksi hän silloin olisi siskonsa nainut?

• Reetu

Ajanlaskumme alkua.Se on fakta,lukekaa historiankirjoja,niitä on kirjastot pullollaan.Ja
      unohtakaa nuo teidän satukirjat.

• Slightly Mad

juu totta puhut

• myös

Lootin tyttäret juottivat isänsä humalaan ja makasivat molemmat isänsä kanssa kun muita miehiä ei ollut ja tulivat molemmat raskaaksi isälleen ja synnyttivät pojat.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      163
      5015
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      20
      3611
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      164
      3426
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      38
      2927
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      108
      2689
    6. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      28
      2058
    7. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1905
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      12
      1824
    9. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      155
      1522
    10. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1512
    Aihe