Kääpiökynsisammakko

Jansmakkonen =)

Ajattelin kysellä siitä kun netti sivuilla joilta olen etsinyt tietoa kääpiökynsisammakoista on sanottu että kynsisammakkojen akvaarioissa saisi olla vain 15-20cm vettä ja eläinkaupassa taas myyjä sanoi, että hänellä oli koti akvaariossa elänyt kääpiökynsisammakko yli 10 vuotta niin että akvaario oli täynnä vettä (tietenkin siellä oli ollut se muutaman sentin vesi-vara joka on aina jokaisessa akvaariossa) Mitäs mieltä te olette asiasta? =)

13

3619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tumppi

      Tuskin ne luonnossakaan elää sellaisissa vesissä, jotka ovat aina tuon 15-20cm. Omilla kääppäreilläni oli enempi vettä.

    • froggie

      Mulla ainakin ollut monta kääpiökynsisammakkoa vuosien varrelle 144l akvaariossa joka on täynnä vettä. Ei ne ainakaan hapenpuutteeseen ole kuoleet kun hyppivät ihan luontevasti aina hakeen ilmaa.

      Mites muuten onko muilla kalojen kanssa mennyt ihan hyvin? Mulla ainakin mennyt piikkisilmien ja sammakkojen kanssa tosi hyvin. Pienet parvikalatkaan ei ole haitanneet vaikka just liikkeessä sano että ei sais mitään olla kun ne syö toisiaan!? Pientä näykkimistä nyt kenties mutta ei siihen kalat tai sammakot ole kai ikinä kuolleet. Pitää varmaan hankkia viimeiselle sammakolle vihdoin taas seuraa. Se on jo joku 7 vuotta vanha. Kaipaisi varmaan lajitovereitaan.

      • Jansmakkonen

        Miulla on mennyt ihan hyvin kalojen ja sammakkoisen kanssa. Vaikka akvaariossani on isojakin monneja: haarinskamonni piikkisilmä ja kaksi partaimumonnia. Miulla on kanssa pieni parvi neontetroja ja muutama miljoonakala, eikä niillä ole ollut mitään ongelmia esim. näykkimisiä. Kun olin sammakkoa ostamssa tietenkin kysyin että voiko sammakon ottaa näiden kalojen kanssa.
        Kysyisin muuten miten syötät sammakkoasi? Minä syötän sammakkoani aina kädestä ettei sen ruuat mene muiden suihin.. Monnini nimittäin ovat suuresti ihastuneet sammakon ruokan.. =)


      • froggie
        Jansmakkonen kirjoitti:

        Miulla on mennyt ihan hyvin kalojen ja sammakkoisen kanssa. Vaikka akvaariossani on isojakin monneja: haarinskamonni piikkisilmä ja kaksi partaimumonnia. Miulla on kanssa pieni parvi neontetroja ja muutama miljoonakala, eikä niillä ole ollut mitään ongelmia esim. näykkimisiä. Kun olin sammakkoa ostamssa tietenkin kysyin että voiko sammakon ottaa näiden kalojen kanssa.
        Kysyisin muuten miten syötät sammakkoasi? Minä syötän sammakkoani aina kädestä ettei sen ruuat mene muiden suihin.. Monnini nimittäin ovat suuresti ihastuneet sammakon ruokan.. =)

        Kyllä se varmaan ihan hyvin saa ruokaa kun verimadot menee pohjaan ja on vain kaksi piikkisilmää. Muutakin ruokaa ihan hyvin sammakko näyttää löytävän kunhan muut juuri ei sitä ennen pääse sitä syömään. Sammakoille siltä pitäisikin antaa vain joka toinen päivä ruokaa joidenkin lähteiden mukaan niin eiköhän se tarpeeksi saa. En ole ikinä ajatellut että noita voisin käsin syöttää... En minä mitään erikoista anna vain sammakolle. Samaa ruokaa kuin kalat se syö.

        Ajattelin nyt hankkia ihan kääpiökynsisammakoille suht oman akvaarion johon vain miljoonakaloja syömään levää. Liiat poikaset voin sitten isompaan aina pistää ruoaksi. Sammakot niitä tuskin kiinni saavat.


      • Zuuls
        froggie kirjoitti:

        Kyllä se varmaan ihan hyvin saa ruokaa kun verimadot menee pohjaan ja on vain kaksi piikkisilmää. Muutakin ruokaa ihan hyvin sammakko näyttää löytävän kunhan muut juuri ei sitä ennen pääse sitä syömään. Sammakoille siltä pitäisikin antaa vain joka toinen päivä ruokaa joidenkin lähteiden mukaan niin eiköhän se tarpeeksi saa. En ole ikinä ajatellut että noita voisin käsin syöttää... En minä mitään erikoista anna vain sammakolle. Samaa ruokaa kuin kalat se syö.

        Ajattelin nyt hankkia ihan kääpiökynsisammakoille suht oman akvaarion johon vain miljoonakaloja syömään levää. Liiat poikaset voin sitten isompaan aina pistää ruoaksi. Sammakot niitä tuskin kiinni saavat.

        Ihan vain huomautus, että miljoonakala ei syö levää. :)

        Ja muutenkin tämä kalat sammakot yhdistelmä/yhdistelmät eivät edes käy yksiin ja edelleen aiheesta lisää löytyy kohdasta "Lajien sekoittaminen", joka kannattaa lukea.


      • Hymenochirus b.
        Zuuls kirjoitti:

        Ihan vain huomautus, että miljoonakala ei syö levää. :)

        Ja muutenkin tämä kalat sammakot yhdistelmä/yhdistelmät eivät edes käy yksiin ja edelleen aiheesta lisää löytyy kohdasta "Lajien sekoittaminen", joka kannattaa lukea.

        Nimenomaan. Vastuullinen eläinten omistaja pitää kyllä sammakot ja kalat erillään, en näe mitään syytä miksi niitä pitäisi edes yhdistää?

        Akvaarioiden vähyys ainakin on huono syy. Jos ei ole mahdollisuuksia tarjota eläimille oikeanlaisia olosuhteita, niitä ei pidä hankkia lainkaan.

        Ja vaikka päällisin puolin kaikki näyttäisi olevan OK, mistä omistaja voisi tietää mitä akvaariossa tapahtuu esim. aina kun olet pois? Tuskin kukaan vahtii jokaista elikkoaan vuorokauden ympäri.

        Ihan kokemuksesta voin sanoa, että nuorempana menin laittamaan kaksi kääpiökynsisammakkoa kala-akvaan, ja niinhän siinä kävi että pienempi syötiin hengiltä ja isompikin olis syöty, ellen olis sitä pelastanut omaan altaaseensa. Enää en ikinä yhdistäisi näitä. Ottakaa tekin opiksenne, jotka mietitte näiden yhdessä pitämistä.


    • ergi

      Kyl se sammakot kalat iha o hyvi menny.

    • ergi

      Vielä yksi lisäys. Minun mielestäni Leopardigekko ja pantterikonna eivät sovi samaan terraan vai sopivatko? En todellakaan ite sillee o tehny mut yks tyhmä kaveri o ja se pantteri konna muute kuoli! :(

      • Leogekko elää kuivilla aavikoilla.
        Pantterikonnia tavataan mm. sademetsistä.

        Jos terraarion sisustaa aavikoksi, sammakko kärsii.
        Jos terraarion sisustaa sademetsäksi, gekko kärsii.

        Tästä syystä niitä ei voi laittaa samaan terraarioon: molemmille sopivaa ympäristöä, lämpötilaa ja kosteutta on mahdoton tehdä yhteen terraarioon.

        Tässä tapauksessa terraario varmaan oli gekolle sopiva kuiva aavikkoterraario, joten pantterikonna kuoli kuivuuteen.


    • Lizzardi

      Ja kuolema johtuu tietenkin aina siitä syystä, että ne on samassa tettrraariossa..? Eihän eläimet nyt muuten kuoliskaan.

    • Sammakkofani

      Itse olen juuri hankkinut akvaarion, vain kalasto puuttuu. Ajattelin kalastoksi 2 juovarihmakalaa, kardinaalintetroja, leopardimonnisia, partamonni, pikkuisia rapuja ja kääpiökynsisammakon. Altaan koko on siis 180 l ja korkeutta 45-50 cm... mietin pärjäisikö sammakko siellä, ainakin akvaariokaupan omistaja sanoi että menisi hyvin.

    • Sammakkotyyppi

      Minusta sammakkoja voi laittaa kalojen kanssa samaan akvaan, kunhan kalat ovat rauhallisia lajeja eivätkä esim nypi sammakon jalkoja. ;)

    • Alu

      Mulla sammakot akvaariossa, jossa vettä 30-40 cm. Hyvin ovat voineet vuosia. Ja pirteitä ovat.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4902
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      288
      3019
    3. 134
      1787
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1607
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1149
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1109
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    Aihe