Hei!
Toivottavasti edes joku jaksaisi lukea tämän. En kaipaa viestejä "huolehdi omista asioistasi".
Olen 20-vuotias nainen. En ole koskaan laittanut tupakkaa suuhuni, enkä sitä tule koskaan tekemäänkään.
Olen katsonut vierestä kun setäni kuoli keuhosyöpään tupakoituaan 40 vuotta. Olen katsonut vierestä, kun enoni ja tämän vaimo ovat tupakoineet niin kauan kun olen ollut olemassa, ja kauan ennen sitä. Viimeiset kolme vuotta olen elänyt vihan, pelon ja kiukun ristitulessa seuratessani pikkuveljeni tupakointia. Hän aloitti sen mennessään yläasteelle. Ja on sen jälkeen jäänyt sauhuttelustaan kiinni.. en enää edes muista kuinka monta kertaa. Perheessämme on aina ollut päivänselvää, että tupakointia ei hyväksytä. En ole voinut mitenkään ymmärtää MIKSI pikkuveljeni on laittanut sen syöpäkääryleen suuhunsa. Kavereiden painostuksesta? Kokeilunhalusta? Silti en ymmärrä. Olen huutanut ja itkenyt hänelle, että lopettaisi. Ja on lopettanutkin ilmeisesti (kuka muu sen lopulta tietää, kun hän itse) monta kertaa. Viimeksi ennen vuodenvaihdetta 2003/2004. Tuolloin vanhempani veivät pikkuveljeni lääkäriin ja ostivat kalliin lääkekuurin. Kyllä se pikkuveli niitä sitten söikin ja ainakin näytti siltä, ettei enää polttanut. Minä en kuitenkaan ole viimeisten kolmen vuoden aikana hetkeäkään uskonut tai luottanut siihen, etteikö hän polttaisi. Osaa tosi hyvin peittää kyllä jälkensä, mutta mulla on tarkka nenä tupakan suhteen. Niin paljon sitä vihaan. Viime viikonloppuna olin kotona käymässä ja pikkuveli istui sohvalle viereen. Ja taas haistoin sen. Ainahan se haisee tupakalta, kun liikkuu kavereiden kanssa, jotka tupakoi. Mutta nyt se haisi niin pahalta, että huomautin äidille. Äiti sitten haistoi hengitystä (ihme että se antoi haistaa), eikä siinä ollu mitään epäselvää. Kuulemma polttanut taas koko kesän.
Isä on yrittänyt puhua. Isä poltti itse 10-vuotiaasta kolmekymppiseksi. Lopetti ennen kun tapasi äitini. Isällä on siis omakohtasta kokemusta, luulisi pikkuveljen jotenkin ymmärtävän isääni paremmin kuin äitiä tai minua, jotka emme ole koskaan tupakoineet. Nyt hän on taas täysin riippuvainen, ei halua lopettaa. Lääkkeitä olisi vielä puoli pakettia jäljellä, mutta eihän niitä voi kukaan pakottaa syömään, itse se motivaatio on jostain löydyttävä.
Tiedän, tupakointi on nykyään tosi yleistä.. Eikä sitä kai monikaan pidä kovinkaan pahana asiana. Minulle se kuitenkin on jotain niin saastaista, etten tiedä mitään inhottavampaa. Tupakointi on säälittävää!! Itsensä altistamista addiktiolle, vapaaehtoinen liitto nikotiinin kanssa. Rahanmenoa. Vieroitusoireita. Jatkuva yskä. Terveyden menettäminen. Pahimmassa tapauksessa keuhkosyöpä ja kuolema. Mitään näistä en halua pikkuveljelleni.
Toisaalta minulle on ihan sama vaikka kaikki suomalaiset polttaisivat. Kunhan pikkuveljeni ei sitä tekisi. Hän on minulle niin tärkeä... Pelkään ettei siitä koskaan tule loppua. Hänen terveytensä ei sitä kyllä pitkään kestä, se on jo todettu. Kauhea yskä tulee hetkessä.
Vanhempani ovat "luovuttaneet". Totesivat, että eivät he sille mitään voi. Se polttaa jos se niin itse haluaa, "omat ovat keuhkosi". Iso ihminen jo, 16-vuotias. Sekä fyysisesti että henkisesti ikäisiään kypsempi, kyllä se sitä tupakkaa kaupasta saa, ei tarvitse kenenkään ostaa. Olen myös tosi pettynyt vanhempiini. Minä en kyllä "luovuttaisi". Toisaalta kyllä ymmärrän, ne on tosi väsyneitä, ei aina jaksa tapella. Tätä on jatkunut jo kolme vuotta.
En oikeastaan tiedä miksi kirjoitin tänne. Kai toivoin saavani jotain rohkaisevia kommentteja, tai ehkä jollain on joskus ollut samanlainen tilanne. Pikkuveljeni hyväksi en taida itse pystyä tekemään mitään. Oma olo kuitenkin niin kurja, että sille pitäisi jotain tehdä. Murehdin tätä koko ajan. Olen myös huolissani äidistä. Äiti on tosi väsynyt, suorastaan uupunut. Koko kesän se on valvonut yötä myöten ja odottanut pikkuveljeäni kotiin. Oli sillä neljän viikon kesäloma, mutta se meni valvoessa. Ja nyt äiti on ihan loppu. Kun voisinkin vaan olla ajattelematta asioita kotona ja keskittyä omiin juttuihin, kouluun ja töihin ja avomieheen. Mutta nämä on minulle rakkaita ja tärkeitä ihmisiä. Miten voisin olla välittämättä. Sellaista ei meidän perheessä ole opetetettu.
Koulu alkaa ensi viikolla. Pitäisi jaksaa panostaa siihen. Ja mieskin kaipaa huomiota. Miten jaksan, kun sydän on 100 kilometrin päässä...
Isosiskon huoli pikkuveljestä
3
722
Vastaukset
- chf
hysteerine naine :O kyl huolissaa saa olla mut toi ampuu jo vähä yli
- RaahenTiikeri
Toki toisaalta ymmärrän ja hyväksyn huolesi.Mutta hei,ei se tupakka nyt maailman hirvittävin asia ole.Ymmärrän,että teillä ollaan tupakan suhteen hysteerisiä,jos suvussa on tapahatunut äärimmäisen harvinainen keuhkosyöpä tapaus.
Mutta silti,ihan iisisti.
Tarkkailetko myös hänen syömistään?Terveysjärjestöjen mukaan ruokavalio on nykyään euroopassa suurin kuolemaan johtavien vatsasyöpien aiheuttaja.
PS.Myös tupakoimattomat sairastavat jossain määrin keuhkosyöpää.Sukulaisesi tapauksessa tupakka on toki ollut altistava tekijä,mutta syövät ovat aina monitekiäisiä.Kukaan ei voi (ei edes lääkäri) 100% varmuudella sanoa syövästä,mikä sen loppujen lopuksi aiheutti.Syöpäkasvaimissa ei sinänsä ole mitään eroa,oli sen sitten aiheuttanut pakokaasut,tupakka tai tulipalon savukaasut.Tilastollisilla seikoillahan näitä syitä ennustetaan.Absoluuttista totuutta ei saada.- tupakka on myrkkyä
Tiedän kyllä että olen suhteellisen hysteerinen tämän asian suhteen. En mä sitä syöpää nyt niinkään pelkää. En vaan pidä ajatuksesta että pieni söpö pikkuveljeni (sellaisena hänet muistan lapsuudesta, ja on kai vähän vaikeaa hyväksyä, että se nyt on kasvanut isoksi) polttaa tupakkaa. En tarkkaile hänen syömisiään :) Kyse on vaan tästä tupakasta, jota en hyväksy. Muut tupakoikoon, mutta oman läheisen tupakointia on vaikea hyväksyä, koska itse en ikinä tupakkaa suuhuni laittaisi. Kai se on vaan luonnollista että isosisko huolehtii pikkuveljestä. En mä tälle asialle mitään voi, mutta ei se kyllä kivalta tunnu katsoa vaan vierestä.
Kiitos vastauksista, ihan asiallisia olivat. Odotin jotain asiatonta :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.922147Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n422105Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501845Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751370- 861261
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311080Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men561023- 67946
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285910