Lääkitysapua ahdistuskohtauksiin?

kyynel

Hei!

Sairastan masennusta ja saan aika ajoin rajuja ahdistuskohtauksia. Esim. töissä pystyn olemaan koht. normaalisti ja hoitamaan muutkin arkiset asiat, mutta iltaisin ja viikonloppuisin päälle iskee usein kova ahdistus, jolloin pahimmillaan ajatukset ovat hyvin itsetuhoisia.

Varmaan tunne on monille tuttu ja haluaisinkin tietää, millaista lääkitystä ko. "olotilaan" mahd. käytätte? Mitä valmisteita, millainen on vaikutus jne? Kertokaa kokemuksia! Tokkura ja lääkehumalakin on parempi kuin se, että joskus siirryn ajatuksista tekoihin..

10

1354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä..?!

joo, kyllä kuulostaa tutulta. rauhoittavia käytän noihin ahdistuskohtauksiin. xanor on merkki, vaikutus hyvä, vähän väsyttävä ehkä. mihinkään pöhnään et mene.

• mies

Hei!

Mulla samoja tuntemuksia, lääkkeille en lähde jos muuten selvii. Tekeminen on parasta terapiaa. Liikuntakin auttaa vaikka vaan kävely ja raitis ilma putsaa ajatuksia.

• kyynel

... siinä tilassa olen niin "sekaisin", että en pysty tekemään mitään niin järkevää, kuten lähtemään lenkille tai touhuamaan jotain muuta. Lievempään ahdistukseen toimii kyllä.

• mies
        kyynel kirjoitti:

... siinä tilassa olen niin "sekaisin", että en pysty tekemään mitään niin järkevää, kuten lähtemään lenkille tai touhuamaan jotain muuta. Lievempään ahdistukseen toimii kyllä.

Hei!

Eikö sinulla ole ketään joka voisi auttaa ja hoputtaa liikkeelle? Joskus ei tosiaan ite jaksa alkaa mitään, tiedän senkin.
        Voisimpa ottaa hihastasi kiinni ja viedä mukaan.
        Mistäpäin olet?

• kyynel
        mies kirjoitti:

Hei!

Eikö sinulla ole ketään joka voisi auttaa ja hoputtaa liikkeelle? Joskus ei tosiaan ite jaksa alkaa mitään, tiedän senkin.
        Voisimpa ottaa hihastasi kiinni ja viedä mukaan.
        Mistäpäin olet?

Asun avoliitossa ja tokihan kumppani patistaa tekemään jotain ja pyytää mukaansa lenkille. Pointti onkin siinä, että en pääse ylös siitä kuilusta, jonne syvän ahdistuksen iskiessä putoan. Se on kuin musta aukko, joka imaisee minut sisäänsä. Silloin mulle on ihan turha puhua järkeä, kun en halua muuta kuin kuolla pois. Toisaalta tarpeeksi ajoissa otettu "nappi" voisi estää siihen pisteeseen joutumisen ja voisi lenkille päästäkin..

• lääkkeitä on
        kyynel kirjoitti:

Asun avoliitossa ja tokihan kumppani patistaa tekemään jotain ja pyytää mukaansa lenkille. Pointti onkin siinä, että en pääse ylös siitä kuilusta, jonne syvän ahdistuksen iskiessä putoan. Se on kuin musta aukko, joka imaisee minut sisäänsä. Silloin mulle on ihan turha puhua järkeä, kun en halua muuta kuin kuolla pois. Toisaalta tarpeeksi ajoissa otettu "nappi" voisi estää siihen pisteeseen joutumisen ja voisi lenkille päästäkin..

Olen nainen ja voit uskoa että tunnen tubteesi, liiankin hyvin!!
        Viikon loput ovat pahimpia, ikään kuin ei ole mitään tekemistä, vaapaa päivät työstä.
        Ja juuri silloin kun PITÄISI levätä ed. viikon rasitukset pois iskee mieletön ahdistus, ei saa mitään tehtyä, ei lähdettyä mihinkään.

Ja tuo kertomasi tunne että olet pahimmssa ahdistuksessa "sekaisin". Minä myös, jalat ei kanna, rinnassa jyskyttää, huimaa, ym..

Minulla on nyt ollut 3viikon ajan Cipralex lääkitys, en hihku vielä riemusta mutta tuntuu kuin se olisi jo auttanut, -hiukan! Unen saantia helpottamaan sain Imovanea. Teraoiassa olen käynyt 4 kertaa ja luulen että siitä tulee pitkä...niin paljon asioita olen haudannut!!

Jännittyneisyys, sos-pelot, ahdistus, paniikki...siinä minun arkipäivääni ja monen muun!!
        Minunkin kultani yrittää sysiä minua esim.kävely lenkille ja lähtisi myös mukaan..mutta mutta.
        VOIMIA SINULLE!!!

• kyynel
        lääkkeitä on kirjoitti:

Olen nainen ja voit uskoa että tunnen tubteesi, liiankin hyvin!!
        Viikon loput ovat pahimpia, ikään kuin ei ole mitään tekemistä, vaapaa päivät työstä.
        Ja juuri silloin kun PITÄISI levätä ed. viikon rasitukset pois iskee mieletön ahdistus, ei saa mitään tehtyä, ei lähdettyä mihinkään.

Ja tuo kertomasi tunne että olet pahimmssa ahdistuksessa "sekaisin". Minä myös, jalat ei kanna, rinnassa jyskyttää, huimaa, ym..

Minulla on nyt ollut 3viikon ajan Cipralex lääkitys, en hihku vielä riemusta mutta tuntuu kuin se olisi jo auttanut, -hiukan! Unen saantia helpottamaan sain Imovanea. Teraoiassa olen käynyt 4 kertaa ja luulen että siitä tulee pitkä...niin paljon asioita olen haudannut!!

Jännittyneisyys, sos-pelot, ahdistus, paniikki...siinä minun arkipäivääni ja monen muun!!
        Minunkin kultani yrittää sysiä minua esim.kävely lenkille ja lähtisi myös mukaan..mutta mutta.
        VOIMIA SINULLE!!!

Kiitos vastauksestasi! :)

Hyvä, että olet saanut lääkityksestä vähän apua. Vaikutus paranee varmasti vielä ajan myötä. Itsellä on lääkitys vielä hakusessa ja seuraavan kerran lääkärille mennessäni aionkin ottaa asian puheeksi.

Saanko vielä udella, käytkö terapiassa yksityisellä vai julkisella puolella, ja jos jälkimmäisessä, mitä kautta sinne hakeuduit/pääsit?

• samoin tunteva

Käyn terapiassa 2x viikossa ja erik.psykistrin vast.otolla nyt kun hoito on vasta alussa 2-3x. taa kk:ssa, kääkärille menen taas ensi maanantaina jolloin Cipralex 10mg. nostetaan joko 15 tai 20mg.
      Olen kokeillut muitakin lääkkeitä mutta tämä tuntuu parhaimmalta.

Kysyit miten pääsin terapiaan: eräänä sunnuntaina ahdistukseni kasvoi niin valtavaksi etten pystynyt enää "hallitsemaan" sitä enkä halunnutkaan!!
      Menin paikallisen mielisairaalan. HUH, päivystykseen jossa sain purkaa huoleni.
      Sillä käynnillä en saanut lääkitystä, lupasivat arvioida tilanteeni (olisinko avun tarpeessa..) ja ilmoittaa puhelimella.
      Pian tulikin soitto:oli katsottu minun olevan KRIISISSÄ ja tarvitsevan apua!!!
      Sain lääkäri ajan jossa sovittiin terapiasta myös.
      -Olen siis yhteiskunnan julkisessa terapiassa!
      Yksityisiäkin on mutta kenekkäpä varaa..käsittääkseni ovat aika kalliita?
      Minun hoitoni on tavallaan ilmaista,
      toki maksan sen välillisesti veroina, joten sitä suuremmalla syyllä katson voivani hyötyä veromarkoistani....sorry, euroista siis...
      Viikonloppu tulossa..ahistaa jo...

• kyynel

Hieno homma, että pääsit kuitenkin nopeasti hoitoon!
        Käsittämätöntä on vaan se, että miten eritasoista hoitoa Suomessa mielenterveyspotilaat saa! Riippuen paikkakunnasta, asuinalueesta, lääkäristä jne. Näitä palstoja lukiessa voi välillä vaan ottaa syvästi osaa siihen kohteluun, mitä jotkut krittisesti apua tarvitsevat ovat julkisella puolella saaneet. Itse pääsin psyk. polille ja saan sieltä psyk.erik. sairaanhoitajalta ns. "keskusteluapua", ja aika näyttää, onko siitä mulle apua.

Tuijotan itsekin kelloa ja ahdistun koko ajan enemmän - viikonloppu alkaa... Tiedän siis tunteen. Mut yritetään jaksaa ! Voimia sulle!

• lääkkeitä on

Niin, unohdin mainita kokemuksistani ns. julkisen puolen miel.terv. saamastani palvelusta!!
      Olen ollut kahdessa eri "toimistossa" asiakkaana.
      Vastaan otolle pääsin ihmeekseni molempiin aika pian, muu olikin sitten pettymystä!

Ekassa oli terapeuttina erik.sair.hoitaja, kylläkin erittäin empaattinen ja ystävällinen.
      Mutta koin että hän ei saanut minusta "otetta"
      Lääkärin vast.otolle mennessäni lääkäri kätteli hajamielisesti, luki jotain papereistani EIKÄ PUHUNUT, KYSYNYT MITÄÄN, ANTOI LÄÄKERESEPTIN, EI KERTONUT LÄÄKKEESTÄ EI MISTÄÄN MITÄÄN!!
      Olin "ällikällä" lyöty.
      Koitti päivä jolloin ahdistus tuntui repivän minut kappaleiksi. soitin "terapeutille", kerroin ottaneeni jo 2 Diapamia eikä olo helpota, johon terapeutti: hänpä yrittää saada lääkärin kiinni jos voisit ottaa vielä kolmannen.
      Ei kysynyt mikä ehkä painaa mieltä.. "En saa nyt lääkäriä kiinni, mutta mielestäni voisit ottaa 3.n Diapamin!!!!!" KIITOS!! Seuraavana päivänä soitin ao. terapeutille etten tule enää..

Toinen tapaus oli 4v. sitten terv.keskuksen miel.terv.toimistosta...
      Menin sinne työterv.hoitajan opastuksella. Lääkäri totesi,"vai masentaa, mikä se nyt niin masentaa.."
      "terapeutti" oli nuorehko nainen, ja keskustelusta ei tullut mitään, hänkään ei sanut henkeä terapiaan, kävin muutaman kk.n ja lopetin.

Nyt olen, minäkin, psyk.polin asiakas, psyk.erikois lääkärin vast.otot ja miel.terv.erikois sair.hoitaja terapeuttina.
      Kun pääsin sinne luottamus molempiin tuli HETI!
      Molemmat osasivat kysyä "oikeat" kysymykset, ovat jämäköitä, ottavat kantaa, kuuntelevat!! TUNNEN ETTÄ MINUSTA VÄLITETÄÄN IHMISENÄ. OLEN ETUOIKEUTETTU, tiedän monen tuskittelevan "huonon" terapian kanssa!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      93
      2168
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      45
      2132
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1855
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1370
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1271
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1151
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1100
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      58
      1048
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      68
      969
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      285
      910
    Aihe