Home tutkimusten tulkinta

epäilys jä itämään

Hei, vuokra-asuntoni vuokralainen valitti homeesta. Testit tehtiin ilmasta ja kostunesta seinästä, jonka oli aiheuttanut ulkopuolelta tulleesta vahingostai ja joka on jo korjattu taloyhtiön toimesta.
Testeissä ilmasta "mikrobinmääritys ilmanäytteestä" löytyi homeitiöitä 4cfu/m3 (raja100-500), sädesieniä 4cfu/m3 (raja 10) ja bakteereita 120 (raja4500), Eli ei mitään.
Kostuneesta kohdasta varmuuden vuoksi otetussa näytteestä löytyi Penicillum 200cfu/g (raja 10 000), Wallemia 200 cfu/g (jos se on aktiobakteeri niin raja olisi 500) ja bakteereja 100 cfu (raja 100 000), streptomyces- ei mitään. Eli ei sielläkään mitään.

Nyt olen käynyt asunnolla itse muutaman kerran ja muka on nenässä tuntunut, päätä kivistänyt, silmiä kirvellyt ja muuta sen sellaista. Epäilen olevani luulosairas. Saan jopa asunnon hajun nenääni kuvitellessa. Haju muistuttaa märkää semettiä tai laastipölyä, mitä sillä on korjauksen lomassa ollutkin, mutta omasta mielestäni jo pois siivottu.

Jos nyt kuitenkin olisi niin että entinen vuokralainen tramaattisine oireineen olisin oikeassa, mistä ihmeestä home muka voisi tulla betoni talossa, jossa kylppärikin on kuiva? Voivatko oireet tulla jostain muusta ja mikä aiheuttaisi oireita tunnun käväsyssä?

10

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • formaliiniankka

      Aistimukset eivät viittaa homeeseen, mutta mahdollisesti formaliiniin. Onko asuntoon asennettu uusi parketti, uusia maalattuja/lakattuja kalusteita ? Net ovat formaliinilähteitä.

    • epäilys jäi itämään

      Yritin etsiä googlesta teitoa tuosta formaliinista, myrkylliseltä vaikutti. Asunnon myyjä on asentanut parivuotta sitten laminaatin vanhan muovimaton päälle. Eipäs muuta, lasikuitutapettia on joka seinässä. Keittiö on hyvä mutta jo 7 vuotta vanha. En keksi mikä siellä olisi lakattu.

      • näytteet labraan

        Jos muovimatto on linoleumi tai karvapohjainen (juutti) muovimatto, homeongelma voi olla näiden alla esim. kylppärin oven dessä, keittiössä , tuuletusikkonoiden tai patteriventtiileiden kohdalla. Jo pelkkä betonirakenteen (ulkoseinän reunassa) kylmyys voi rittää maton alustan kostumiseen ja homehtumiseen.

        Asiaa voi selvittää esim. ottamalla em. kohdista pienet palat muovimattoa laboratoriotutkimuksiin (sekä mikroskopointi että viljely).


    • epäilys jäi itämään

      Hei, kiitos vastauksesta. Luin aloitukseni uudelleen ja huomasin kirjoittaneeni että näyte otettiin kostuneesta seinästä. Sitä en huomannut mainita, että näyte otettin samalla myös lattiasta, lattialiimasta käsittääkseni. Siitä siis tuo vastaus, Seinässä oli home vastauksia vielä vähemmän, eli niitä en edes kirjoittanut.
      Omasta mielestäni laminaatin alla oleva matto oli tavallista, pehmeää, helposti taivutettavaa. Eikos linoleumi ole kovanlaista? Liima millä vanha matto oli kiinni oli haljennutta ja keltaista.

      • Kellistyneessä

        liimassa voi olla elinkyvytöntä home- /bakteerikasvustoa, joka ei tule esiin viljelymenetelmällä. Liimanäyte pitäisi tutkituttaa sellaisessa laboratoriossa, jossa näytteet osataan myös mikroskopoida.


    • Lail.l.

      Ja taas mielikuvitus ja paranoidia jyllää joidenkin päissä...!!!!

      • Lail.l.

        Minulla taas mielikuvitusta ei ole ollenkaan, mutta veemäistä luonnetta sitäkin enemmän. Niin se muijakin sanoi ja sitten se lähti.


      • goglaappa täst
        Lail.l. kirjoitti:

        Minulla taas mielikuvitusta ei ole ollenkaan, mutta veemäistä luonnetta sitäkin enemmän. Niin se muijakin sanoi ja sitten se lähti.

        Halkopino ajoi multiallergikon evakkoon.


    • Täh ..

      Menikö kuuhun ?

      • Häh.....

        Nimimerkkisi on "Lail.l."
        Home on tainnut viedä muistisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1766
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      166
      531
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      25
      497
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe