Onko täällä liikenteessä ketään toista tulevaa pakanaäitiä? Olisi kiva jutella.
Tulevia pakanaäitejä?
14
1075
Vastaukset
Mitkä ovat pakanaäidin tuntomerkit :)
- Vilja
Kaippa sitä ajatella olevansa pakana esim. uusshamaani, buddhalainen, wicca, eklektinen pakana, tms. Ja raskaana! ;D
- Sula
Vilja kirjoitti:
Kaippa sitä ajatella olevansa pakana esim. uusshamaani, buddhalainen, wicca, eklektinen pakana, tms. Ja raskaana! ;D
Kyllä useimmat buddhalaiset ovat hartaita uskovaisia eivätkä mitään pakanoita.
- rv28
täälä tuleva pakanaäiti, mutta eikai siinä erikoista ole?
- Vilja
Miten teillä on ajateltu järjestää lapsen nimijuhlaa? Itse olen wicca ja varmaan käytän jotain wiccalaisia elementtejä. Raskauteni on vasta alkutaipaleella 8 5rv, mutta suhtaudun postiivisesti asiaan. Mietin keskustelevatko muutkin äidit mielessään hiljaa sikiölle?
- rv28
Vilja kirjoitti:
Miten teillä on ajateltu järjestää lapsen nimijuhlaa? Itse olen wicca ja varmaan käytän jotain wiccalaisia elementtejä. Raskauteni on vasta alkutaipaleella 8 5rv, mutta suhtaudun postiivisesti asiaan. Mietin keskustelevatko muutkin äidit mielessään hiljaa sikiölle?
Olemme suunnitelleet nimenantojuhlia, mies haluaisi ristiäiset mutta en voi suostua. Minulle se on suuri asia ettei lasta kasteta, eihän minuakaan ole kastettu. Pidämme juhlat miehen vanhempien luona, suvun vanhin mies pitää puheen ja ilmoittaa nimen jonka vain hänelle ennen sitä kerromme. Sitten syödään kakkua:). Eikä juhlaamme kuulu mitään kastemekkoa vauvalle, vaikka näinkin minulta pyydettiin! En tule missään vaiheessa höpisemään uskonnoista lapselle, ellei hän itse ala kyselemään. En kasvata kieltämään uskontoja, enkä todellakaan hyväksy kasvatusta uskontoonkaan! En aio lukea kommunismin manifestiä iltasaduksi vaikka mieli tekisikin:), eikä kukaan saa lukea iltarukouksia lapselleni vaikka mieli tekisi!
- Vilja
rv28 kirjoitti:
Olemme suunnitelleet nimenantojuhlia, mies haluaisi ristiäiset mutta en voi suostua. Minulle se on suuri asia ettei lasta kasteta, eihän minuakaan ole kastettu. Pidämme juhlat miehen vanhempien luona, suvun vanhin mies pitää puheen ja ilmoittaa nimen jonka vain hänelle ennen sitä kerromme. Sitten syödään kakkua:). Eikä juhlaamme kuulu mitään kastemekkoa vauvalle, vaikka näinkin minulta pyydettiin! En tule missään vaiheessa höpisemään uskonnoista lapselle, ellei hän itse ala kyselemään. En kasvata kieltämään uskontoja, enkä todellakaan hyväksy kasvatusta uskontoonkaan! En aio lukea kommunismin manifestiä iltasaduksi vaikka mieli tekisikin:), eikä kukaan saa lukea iltarukouksia lapselleni vaikka mieli tekisi!
Mielestäni ei ole mitään pahempaa, kuin pakottaa pieni ymmärtämätön vastasyntynyt vauva johonkin uskontoon. Eihän sen ikäinen osaa vielä päättää tai ajatella omasta puolestaan. Vanhampana ihminen voi sitten itse päättää uskooko mihinkään tai mihin uskoo.
Mielenkiintoisen patriarkaalinen veto muuten tuo suvun vanhimman miehen rooli. Ja melkeimpä voisi sanoa etiketinmukainen. Häissäkään naiset eivät pidä puheita.
Itse olen miettinyt jotain leikkiä. Esim. vieraat jaetaan ryhmiin ja jokaiselle ryhmän jäsenelle jaetaan lappu, jossa on yksi kirjain. Siitä on sitten ryhmissä tarkoituksena arvata kirjaimilla sovittelemalla lapsen koko nimi. Tai liekkiä vanhanajan "hirsipuuta" tai uudella nimellä "lapsenvahtia" eli vieraat saisivat arvata kirjain kirjaimelta lapsen nimeä.. ;) - Äiti
Vilja kirjoitti:
Mielestäni ei ole mitään pahempaa, kuin pakottaa pieni ymmärtämätön vastasyntynyt vauva johonkin uskontoon. Eihän sen ikäinen osaa vielä päättää tai ajatella omasta puolestaan. Vanhampana ihminen voi sitten itse päättää uskooko mihinkään tai mihin uskoo.
Mielenkiintoisen patriarkaalinen veto muuten tuo suvun vanhimman miehen rooli. Ja melkeimpä voisi sanoa etiketinmukainen. Häissäkään naiset eivät pidä puheita.
Itse olen miettinyt jotain leikkiä. Esim. vieraat jaetaan ryhmiin ja jokaiselle ryhmän jäsenelle jaetaan lappu, jossa on yksi kirjain. Siitä on sitten ryhmissä tarkoituksena arvata kirjaimilla sovittelemalla lapsen koko nimi. Tai liekkiä vanhanajan "hirsipuuta" tai uudella nimellä "lapsenvahtia" eli vieraat saisivat arvata kirjain kirjaimelta lapsen nimeä.. ;)Niinpä tosiaan olen minäkin ajatellut, että ei voi vauvan puolesta päättää uskonnosta. Toisaalta niinhän vanhemmat päättävät kaikista muistakin asioista lapsen alkutaipaleilla. Kautta aikojen on lapsille kerrottu satuja. On tarinoitu joulupukeista ja keijuista ja nukkumateista. Niin että toisaalta myös esimerkiksi taivaanisästä tarinointi voi tuoda lapsen elämään turvaa ja hyvänolon tunnetta. Kun maailma on muutenkin niin julma ja raaka paikka nykyään. Meillä onkin liitetty samaan satukategoriaan kaikki taruolennot.
- hiljaa?
Vilja kirjoitti:
miksi puhut sikiölle mielessäsi? jo 15vkolla vauva kuulee puhetta kohtuun. ja kun laulat vauvalle lauluja jo masu-aikana, vauva rauhoittuu samoihin lauluihin synnyttyäänkin. vauva tutustuu vanhempiinsa ja sisaruksiinsa jo kohdussa, vauvalle täytyy puhua, jotta se heti synnyttyään voi äänestä tunnistaa lähimpänsä.
- en käsitä
rv28 kirjoitti:
etkö kerro lapselle myöskään joulupukista, ennen kuin hän alkaa sittä kyselemään? etkö osta lapselle leluja, ennen kuin hän pyytää niitä? etkö laula lapselle, ennen kuin hän pyytää sitä? etkö kerro lapselle hänen sukulaisistaan, ennen kuin hän itse haluaa tutustua heihin?
haen tällä sitä, että miten luulet lapsen mahdollisesti kiinnostuvan mistään elämänkatsomuksesta, aatesuunnasta tai ylipäänsä alkavan ajatella yhtään mitään, jos kiellät kaikilta hänelle puhumisen.
eikö esimerkiksi isoäiti saa lukea lapselle iltarukousta, jos lapsi on yökylässä, etkö halua antaa lapselle vapautta päättää, itse haluaako hän kuulla lisää?
et ainakaa puolla uskonnonvapautta, jos kiellät lastasi kuulemasta mistään muusta elämänkatsomuksesta kuin omastasi. silloin olet yhtä suvaitsematon kuin ne äidit, jotka kastavat lapsensa kirkkoon ja lukevat sen iltarukouksen. - Vilja
en käsitä kirjoitti:
etkö kerro lapselle myöskään joulupukista, ennen kuin hän alkaa sittä kyselemään? etkö osta lapselle leluja, ennen kuin hän pyytää niitä? etkö laula lapselle, ennen kuin hän pyytää sitä? etkö kerro lapselle hänen sukulaisistaan, ennen kuin hän itse haluaa tutustua heihin?
haen tällä sitä, että miten luulet lapsen mahdollisesti kiinnostuvan mistään elämänkatsomuksesta, aatesuunnasta tai ylipäänsä alkavan ajatella yhtään mitään, jos kiellät kaikilta hänelle puhumisen.
eikö esimerkiksi isoäiti saa lukea lapselle iltarukousta, jos lapsi on yökylässä, etkö halua antaa lapselle vapautta päättää, itse haluaako hän kuulla lisää?
et ainakaa puolla uskonnonvapautta, jos kiellät lastasi kuulemasta mistään muusta elämänkatsomuksesta kuin omastasi. silloin olet yhtä suvaitsematon kuin ne äidit, jotka kastavat lapsensa kirkkoon ja lukevat sen iltarukouksen.>etkö kerro lapselle myöskään joulupukista, ennen kuin hän alkaa sittä kyselemään?
Joulupukki ei muuten ole kristillinen hahmo.
>haen tällä sitä, että miten luulet lapsen mahdollisesti kiinnostuvan mistään elämänkatsomuksesta, aatesuunnasta tai ylipäänsä alkavan ajatella yhtään mitään, jos kiellät kaikilta hänelle puhumisen.
Itse olen sitä mieltä, että saahan sitä puhua, muttei saa selittää asioita "totuutena", vaan lapselle on tehtävä selväksi, että samasta asiasta un useita käsityksiä ja kukaan ei voi varmasti tietää, mikä on totta.
>eikö esimerkiksi isoäiti saa lukea lapselle iltarukousta, jos lapsi on yökylässä, etkö halua antaa lapselle vapautta päättää, itse haluaako hän kuulla lisää?
Mielellään en antaisi, koska rukouksellaan isoäiti viestittää, että hän rukoilee tässä nyt 2oikeita jumaluuksia", paitsi, että jos veisin lapsen myös hare krisnojen, wiccojen, yms. muidenkin uskontojen edustajien siunattavaksi.
- Nekku
Mikä ihme on pakanaäiti? Ei-uskovainen? Suurin osa meistä varmaan.
- Tiina
Pakana on ihminen, jota ei ole kastettu kristinuskoon. Jos sinut on kastettu aikoinaan, et liene silloin pakana.
Uskovainen edesmennyt isoäitini kutsui aikoinaan kastamattomia ja kirkkoonkuulumattomia serkkujani pakanoiksi. Herttaista isoäidiltämme vai mitä? Suomalaisia on kautta aikojen ahdistettu kirkon säännöillä. Ajatukset eivät näytä paljon muuttuneen.- Vilja
Pakana tarkoittaa ymmärtääkseni krikkoon kuulumatonta. Eli vaikka olisi joskus kastetukin krikkoon, mutta sitten eronnut kirkosta, on pakana. On olemassa myös ryhmä, jota nimitetään uuspakanoiksi. Tässä kainaus Pakanaverkko ry:n sivuilta:
" Uuspakanauskonnot perustuvat symboliikaltaan ja seremonioiltaan muinaisiin ja nykyisiin pakanauskontoihin. Niiden filosofinen perusta on kuitenkin sovellettu nykyiseen kulttuuriimme. Suomessa harjoitettavat pakanauskonnot juontavat juurensa pääosin vanhoista eurooppalaisista ja lähi-idän uskonnoista.
Länsimaisissa yhteiskunnissa uskontoja on totuttu ajattelemaan lähinnä kahden suuren maailmankatsomuksen - kristinuskon ja ateismin - kannalta. Uskontojen todellinen kirjo on kuitenkin paljon laajempi. Pakanuus, sanan laajimmassa merkityksessä, sulkee itse asiassa sisäänsä kaikki muut paitsi juutalais-kristilliset uskonnot.
Pakana voi siis määrittää jumaluudeksi vaikkapa koko maailmankaikkeuden (panteismi), palvoa yhtä (monoteismi) tai useata (polyteismi) jumaluutta taikka kokonaan kieltää minkäänlaisen jumaluuden olemassaolon (ateismi, ei merkityksessä "uskonnottomuus").
Pakanallisten maailmankuvien ja elämänkatsomuksien monimuotoisuutta ei kuitenkaan katsota Pakanaverkko ry:ssä ongelmaksi vaan pikemminkin eduksi; Pakanaverkko ei ole uskonnollinen yhdistys vaan toimii yli uskontorajojen kaikkia mukana olevia ideologioita yhdistävän tavoitteen nimissä: vapauden ja mahdollisuuden harjoittaa mitä tahansa uskontoa, joka pyrkii toimimaan Suomen lain sallimissa rajoissa."
http://www.pakanaverkko.fi/pakanuudesta/pakanuudesta.shtml
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224760Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43384Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263190Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262627Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu732343Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181779Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91384Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171255Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41128