Mozartin 39. sinfonia on parempi kuin kaikki Beatlesin musa.
Realismi
6
70
Vastaukset
- Kolmeyy
Joo, kun Mozartin 39 rämähtää päälle, niin tanssilattia kutsuu. Futarit alkaa väpättää. On pakko vatkaa.
- Lennonkusee
Beatles ei tehnyt sävellyksiä vaan lauluja. Lennonilla ei ole ainuttakaan sävellystä, ainoastaan lauluja. McCartneylla on muutama klassinen yritelmä, mutta niitä soitetaan vain koska tekijä on McCartney.
- jankuttaja jankuttaa
Voi dhommi dhommi dhommi dhommi.... olet kirjoittanut tuon saman jo ainakin 100 kertaa. Välillä jotain muuta, kiitos.
- jänis istui puussa
"Beatles ei tehnyt sävellyksiä vaan lauluja. Lennonilla ei ole ainuttakaan sävellystä, ainoastaan lauluja. McCartneylla on muutama klassinen yritelmä, mutta niitä soitetaan vain koska tekijä on McCartney."
-Aha, Beatles ei siis tehnyt sävellyksiä vaan lauluja. Laulut eivät ole sävellyksiä väittää yllä nimimerkki Muuan dhönnin~~ sivupersoona.
-Ehkä niinkin, tai onhan tuokin yksi tapa pyrkiä kiertämään ongelma miksi klasarisäveltäjät eivät osaa tehdä kunnollisia ketään kiinnostavia lauluja, vaan tekevät aina vain käytännössä melodiattomia jollotuksia, kun taas rokkarit tekevät niitä hyvä melodiaisia kuuntelemaan houkuttavia lauluja jatkuvalla syötöllä.
Nyt siis tiedämme että laulut eivät ole sävellyksiä. Mutta samalla herää kysymys: Miksi sitten lukuisat varsin nimekkäät säveltäjät kuten vaikkapa Sibelius ovat laulujakin tehneet? Jotkut heistä säveltäjiksi väitetyistä ovat suorastaan olleet erikoistuneet laulujen tekoon, kuten vaikka Kilpisen Ykä. Eikö heitä sävellyttänytkään silloin kun laulua nuottipaperille tyrkkäs?
Ja kun nyt tiedämme että laulu ei ole sävellys, niin entäpä semmoinen pienimuotoinen musiikiksikin mielletty teosmuoto kuten uuppera?
Siis ensin yleensä uupperassa kuin uupperassa on sävellys, sitä kutsutaan sen uupperan alkusoitoksi, sitten tulee vähän aikaa sävellystä vielä lisää kun orkesteri lämmittää yleisöä ja antaa tilaisuuden solistille tulla esiin, mutta sitten - voi kamala tuleekin jo laulu eli 1. aaria, joka siis on pelkkä laulu eikä mikään sävellys, sen jälkeen taas seuraa kaikkien tyydytykseksi vähän sävellettyä musiikkia - mutta sitten kirotun kirottua taas tulee aaria eli laulu jne.
Mikähän tuossa klasarimusiikin kruununjalokivessä eli uupperassa niin paljon klasarisäveltäjiä oikein on kiehtonut kun valtaosa niistä uupperoista kuitenkin on pelkkiä lauluja eikä siis sävellyksiä oikeastaan ollenkaan?
"McCartneylla on muutama klassinen yritelmä, mutta niitä soitetaan vain koska tekijä on McCartney": kertoi meille nimimerkki Maccavirtsaa
-Aivan, hyvin voi olla juuri noin, mutta eikö sama päde vaikkapa E.J.Rautavaaraan, K.Saariahoon, Mozarttiin jne
Heidänkin teoksiaan soitetaan vain koska ne ovat heidän teoksiaan.
Ei ole missään klasarikonserttia josta ilmoitetaan että tänään esitetään eräs sinfonia sekä eräs konsertto ja sitten vielä semmonen ja tämönen teos, mutta ei kerrota että kenen ja mistä teoksista on kyse.
Olisikin ehkä syytä vaatia että klasarikonsertit muutetaan anonyymeiksi, siis semmoisiksi Magical Mystery concert tyyppisiksi tapahtumiksi joista ei kerrota etukäteen että kenen ja mitä teoksia niisä soitetaan, vain noin voisimme varmistaa että emme epähuomiossa mene kuuntelemaan jotain konserttia vain siksi että se on sen ja sen se ja se teos kun siinä konsertissa soitetaan.- noinhanseon
Paitsi ettei Saariaho tai Rautavaaraa juurikaan soiteta. Paitsi Suomessa, koska ovat suomalaisia.
- Ernie Wagner
noinhanseon kirjoitti:
Paitsi ettei Saariaho tai Rautavaaraa juurikaan soiteta. Paitsi Suomessa, koska ovat suomalaisia.
Aivan, mutta siltikin kauheintahan musiikinystävälle on se että jos haluaa kuunnella sävellettyä musiikkia ja erehtyy menemään jonkin oopperan esitykseen sitä kuulemaan, niin pitää siitä oopperan 2 ja 1/2 tunnin kestosta ainakin 2 tuntia kuunnella pelkkiä lauluja, siis LAULUJA jotka eivät edes ole sävellyksiä ollenkaan!
On se niin että joittenkin ihmisten ilkeydellä ja pahuudella ei ole mitään rajaa, kun pilaavat hyviä sävellyskokonaisuuksia siten että panevat lauluja sinne sekaan eli joukkoon kuten esim kaikissa oopperoissa on tavattu tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569