Hevosen osto

Tuleva hevosenomistaja..

Olemme siis aikeissa ostaa hevosen tässä kesän aikana/jälkeen. Sopiva ehdokaskin on jo katsottuna, mutta omistajaan emme ole vielä olleet yhteydessä. Haluaisinkin nyt kysyä, että miten hevosen omistajat YLEENSÄ suhtautuvat siihen, että hevonen olisi muutaman kuukauden ylläpidossa meillä ennen ostopäätöstä? Hevonen on ennestään tuttu parin vuoden takaa, mutta omistajaa emme tunne.

Onko muutaman kuukauden ylläpitoa tyhmää edes alkaa ehdottaa? Hevonen on kuitenkin ensimmäisemme ja haluaisimme olla varmoja siitä, että heppa on "se oikea". Pääsisimmehän me sitä kokeilemaan, mutta haluaisimme olla aivan varmoja!

3

454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katherine__

      Hyvin hyvin harva antaa hevosen koeajalle ennen ostoa, koska siinä on todella suuret riskit niin myyjälle kuin ostajalle. esim. mitä tapahtuu jos hevonen loukkaantuu koeaikana tai jos ostaja "pilaa" hevosen? Tai mitä jos ostaja ei pärjää hevoselle ja palauttaa sen sitten kurittomana ja hankalana takaisin myyjälle.

      Jos itse olisin hevosta ostamassa, en ottaisi sitä koeajalle, koska siitä on tosiaan myös ostajalle suuret riskit.

      Jos kuitenkin myyjä suostuu koeaikaan, niin tehkää huolellinen kirjallinen sopimus, jossa sovitte tarkkaan missä tapauksessa hevosen voi palauttaa koeajan jälkeen, kuka korvaa jos hevonen loukkaantuu jne...
      Sopikaa myös missä vaiheessa ostotarkastus tehdään.


      Suosittelen lisäksi, että kävisitte kokeilemassa erilaisia hevosia. Vaikka tämä hevonen tuntuisi nyt kivalta, huomaa että hevonen voi parissa vuodessa muuttua paljon ja joku toinen hevonen voisi olla vielä parempi.

    • Koeajasta sanoisin samaa, siinä on riskinsä molemmille osapuolille, mutta jos siitä tekee tarkoin määritellyn kirjallisen sopimuksen kuten Katherine sanoi, niin saattaisi se onnistuakin.

      Viimeisestä asiasta huomauttaisin, että kolikon kääntöpuolena voi sitten käydä niinkin, että jos käy katsomassa useita hevosia ja sitten päätyykin siihen, että se ensimmäinen oli paras, joku muu on voinut sillä välin jo ostaa sen.

      On ihan makuasia kumman riskin ottaa mieluummin. Sen, että katsoo montaa hevosta ja menettää sen aiemman, hyvän vaihtoehdon, vai sen, että ottaa ensimmäisen ja huomaa myöhemmin, että parempiakin olisi ollut tarjolla.

      Hevonen voi muuttua parissa vuodessa paljon ja joku toinen tuntua paremmalta, mutta niin voi käydä minkä tahansa hevosen kohdalla riippumatta siitä, onko se ensimmäinen mitä on käyty katsomassa, vai kolmaskymmenes.

      Minä en näe mitään syytä olla ottamatta ensimmäistä vaihtoehtoa jos se vastaa vaatimuksia kaikin puolin. Me ostimme ensimmäisen hevosen mitä kävimme katsomassa, ja nyt reilun kahdenkymmenen vuoden jälkeen se sama hevonen on meillä edelleen. Ja olemme yhä sitä mieltä, että parempaa emme olisi voineet saada.

      Kuten sanottu, makuasia. Molemmissa tavoissa on hyvät ja huonot puolensa.

    • koeaika

      Ilmaisen oman mielipiteeni asiasta, ihan oman kokemukseni kautta nyt.

      Eli hevosen ottoa "koeajalle" en suosittele, ainakaan sen jälkeen kun itse otin tutulta hevosenkasvattajalta, minulle ennestään tutun hevosen kuukauden pituiselle koeajalle.

      Sovimme, että kasvattaja maksaa kaikki hevosesta aiheutuvat kulut, mutta loppujen lopuksi kävi niin että hän ei maksanut penniäkään hevosen kuluista.

      Eli kannattaa harkita tarkkaan ottaako hevosen koeajalle. Muitakin heppoja kannattaa käydä katsomassa, ehkä jostain voi löytyä vielä parempi hevonen kuin nyt tämä.

      (HUOM! tämä on vain oma mielipiteeni asiasta omien kokemusten kautta!)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe