Potilastiedot

15+11

Tietääkö kukaan et missä määrin/millä oikeuksin/näkyykö yleesäkin erikoissairaanhoitopiirin tiedot jos menee normaaliin terveyskeskukseen?

Muistan et kerran naistenpolilla kysyivät saako antaa tk:hon tiedot, suostuin. Mut neuron pkl ei mielestäni ole asiaa kysytty enkä siis ole heille erikseen luvannut. Onko tämä siis pkl kohtaista, vai meneekö nyt kaikki tietoni tk:hon vain siksi et lupasin näin naisten pkl?

7

154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääk. kand.

Hei! Tietojärjestelmät ovat täysin erilliset. Ja ainoastaan erillisestä pyynnöstä ja asiakkaan suostumuksesta tietoa kulkee. Sinun tapauksessasi tk:sta siis löytyy naistenpolilta lausunto kyseisestä käynnistä tai hoitojaksosta (mutta aikaisemmat saman polin käynnit esim. eivät näy). Ja neurologian polin tietoja ei siellä näy.

• 15+11

Kiitos tiedosta! Olen kuullut että ainaki pyrittäis siihe et koko maassa ois sama tietokanta, asioita missä päin tahansa. No miten sit tämmöiset yliopistollisten sairaaloiden yhteispäivystyskäynnit? Olen kuullut et ainakin ne menevät "palautteena" tkhon...?

• eräs gaijin

Eikös tämä juuri muuttunut? Siis vuosi sitten tai jotain. Muistan kun menin neurolle ja kysyivät, että suostunko yhteisjakamiseen tai jotain. Muistaakseni vain erillispyynnöstä se evätään, normaalikäytännöksi tulisi tietojen näkeminen (olettaisin, ettei koske psykiatrista puolta). Totesin silloin, että vihdoinkin! Henkilökohtaisesti mulle on tullut tietojen näkymättömyydestä vain kohtuutonta ja epäinhimmilistä haittaa eikä niistä keltaisten lappujen allekirjoittamisesta ("saa jakaa ja kaikkialla kiitos") ole ollut mitään hyötyä! Kuitenkin aina väittivät tk:ssa, etteivät pääse katsomaan mun neurotietoja ja taas ollaan oltu lääkemetsästäjä-psykopaatti-Münschhausenin syndrooma -listalla. (pitäisikin käydä testaamassa nyt mutten viitsi rasittaa järjestelmää turhaan..viimeisellä reseptinuusimiskerralla jotenkin vaikutti, että edelleenkään ei toimi?)

Ymmärrän kyllä, että toiset ihmiset ovat tarkkoja yksityisyydestään ja varsinkin pienemmillä paikkakunnilla tästä voi tulla kiusallisia olotiloja mutta itse koen, ettei "normaalilla" ihmisellä ole mitään salattavaa hoitavien lääkärien edessä, jos hoitoa haluaa (minullakin löytyy itselleni haitallisia tunnustuksia mutta niiden pimittäminen ei mitenkään edistä asiaani). Ilman tiedonsaantia se on kiva sitten päivystyspolilla leimautua päihdeongelmaiseksi kohtauksen ilmetessä, kun kukaan ei voi lukea tietojasi eikä hoitohenkilökunta jo leiman lyöneenä edes viitsi kysellä, voisiko historiaa olla (ei auta vaikka testit näyttää nollaa). Lämpimästi muistan viimeisintä kertaa, jolloin päivystävä lääkäri pyysi jälkikäteen nimen alle häneen kohdistuvien ongelmien välttämiseksi, koska oli katsonut paperini omin päin. Hyvin tehty.

Anteeksi tilitys. On vain niin paljon pahoja muistoja.

• kolmannelle

"Muistan kun menin neurolle ja kysyivät, että suostunko yhteisjakamiseen tai jotain. Muistaakseni vain erillispyynnöstä se evätään, normaalikäytännöksi tulisi tietojen näkeminen (olettaisin, ettei koske psykiatrista puolta). Totesin silloin, että vihdoinkin!"

Julkinen sektori ei ole koskaan kysynyt minulta lupaa, vaan ovat luovuttaneet tiedot kolmannelle osapuolelle, etenkin Satakunnan sairaanhoitopiiri. Sen sijaan yksityiset lääkäriasemat ehdottivat tapauksessani tietojenluovutuskieltoa, joka on voimassa edelleen. Tosiaan tietojani ei saa luovuttaa kolmannelle osapuolelle ilman lupaani.

• Hugo.

Heh :). Itse taas olen erityisen tarkka yksityisyydestä ja usko pois, että tietojasi levittää moni tuttusi, mutta onneksi se ei haittaa varmaan sinua. Minua haittaa, sillä omat asiani kuuluvat vain minulle, jos en anna suostumusta tai joku ole luotettava henkilö tai lapsena olisi huoltaja. En ole holhouksen alainenkaan ja heilläkin yleensä oikeus yksityiseen näissä asioissa.

On sinulla todellakin ollut haittaa, että tietojasi ei näy? Mielestäni voisit laittaa kaikki tietosi nettiin, niin varmasti näkyisi ja ei olisi ongelmaa.

• 15+11

Tottakai on tärkeää, että hoitava henkilökunta tietää todellisen syyn esimerkiksi kun sinne päivystykseen joudut, tai muu vastaava tilanne.

Mutta silloin kun sinun tuttavilla, naapureilla ja työkavereilla on MYÖS MAHDOLLISUUS nähdä kaikki tietosi ilman erillistä lupaasi(et siis ole potilaana heillä) niin alkaa ärsyttämään.

Jokainen tietää salassapito velvollisuuden, jää lokiin tiedot yms. mutta se ei siltikään monia rajoita käyttämästä väärin tietojärjestelmä oikeuksiaan. Eikä ole kiva et se työkaveri/naapuri tietää jonkin "pimeän" puolesi.

Mielestäni jokaisen pitäisi itse saada määrätä kellä on oikeustietoihisi. Esim. voisit nimetä henkilöitä tai tiettyjä organisaatioita, jotka eivät saisi sinusta minäänlaisia potilastietoja. Eli heidän tunnuksensa olisivat jonkilaisella bannilistalla.

Tarkoitan tällä lähinnä semmosta tilannetta, että puolitutulla olisi mahdollisuus päästä tietoihisi niin halutessaan. Muu henkilökunta eli oudot ihmiset lukekoon tietoni, se ei minua haittaa.

• Hugo.

Vaikea kysymys. Suostumus tosiaan tarvitaan, mutta tuo mitä se kattaa. Jos samaa lafkaa luulisi suostumuksen kattavan kaiken julkisella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6004
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3101
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      24
      2386
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2048
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      345
      1741
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1656
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      26
      1582
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1511
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1374
    Aihe