Yksinpurjehdus (Aloittelija)

Yksinpurjehtija?

On ollut jo pitkään aikeissa aloittaa purjehdus purjehduksesta ei ole mitään edellistä kokemusta mutta moottoriveneilystä kylläkin. Mutta minkälainen purjevene kävisi aloittelevalle yksinpurjehtijalle? Olisi hyvä mahtua nukkumaan ja pärjätä aallokossa :)

55

2976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20'

      Esim. Havsfidra sisämoottorilla ja autopilotilla.
      Ylipäätänsä jokin pitkäkölinen perinteinen vene jossa purjepinta-ala kohtuullinen ja viinilasimainen rungonmuoto (loppujäykkä) - ei ole niin väliä kerkeääkö reivaamaan ajoissa eikä tarvitse pelätä broacheja.
      Jos ei sisämoottoria niin kaukokäyttölaite voi olla tarpeen, muuten voi mennä liian akrobaattiseksi satama-manöövereissä.

      Sinänsä yksinpurjehdus on enemmän kiinni siitä että veneessä on oikeanlaiset varusteet/varusteltu oikein. Juurikin autopilotti, mahdollisesti purjeiden nostimet tuotu istumalaatikkoon, pikareivijärjestely jne. Muita hyviä juttuja yksinpurjehtijalle voivat olla esim. keula peräankkurit köysineen/ketjuineen valmiina telineissään kannella. Erässä veneessä näin myös ohjausjärjestelyn, päättymätön köysi peräsimessä joka kiersi koko veneen ja jolla voitiin ohjata venettä kannelta käsin rantautuessa. Modernipi ratkaisu tosin on autopilottiin hankittava kauko-ohjain. Tietysti yksi tärkeimmistä meinasi unohtua, kumivene.

    • -Mika-

      Paras vene aloittelevalle yksinpurjehtijalle on vakaa ja rauhallinen vene, jossa on sisämoottori. Siinä oikeastaan ne tärkeimmät.
      Käytettävissä oleva budjetti sitten viimekädessä sanalee sen venevalinnan.

      Tuossa vuosi sitten kaverini (entinen moottoriveneilijä) myi ensimmäisen purjeveneensä, jolla paljon purjehti yksinkin, alle seitsemällä tonnilla. Se oli GT-kryssare 70-luvulta. Vakaa ja rauhalinen liikkeissään. Usein ei edes autopilottia tarvinnut, se vene kulki ihan purjeita sopivasti trimmaamalla haluttuun suuntaan vaikka jätti peräsinpinnan vapaaksi, ei edes sitonut mihinkään kiinni. Koneena Yanmar 1 GM , varmatoiminen perusdiisseli.

      Pitkäkölinen vanhahtava vene on kaikkea edellä mainittua. Sellaiset on uusia parempia aallokossa ja pitävät suuntansa puuskittaisessakin tuulessa ihmeempiä hötkyilemättä. Alle kymppitonnilla saa vaikka pa Albin Vegan tai Viggenin, Marieholm IF:n jne... Jos vielä kerrot sen rahamäärän, millä aiot veneen hankkia, niin saat parempia ehdotuksia veneeksi....

    • 12+1

      Sisäkone ja autopilotti ovat tarpeen. Toisaalta helpottavana tekijänä kohtuullinen koko, alle 35 jalkaa. Omassa 28 jalkaisessa monesa paikassa pystyy vielä jotenkin käsivoimin kiskomaan yhtä ja toista. Se on vaan helpompaa. Ja minusta veneen keveydestä on myös hyötyä.

    • Yksinpurjehtija?

      Okei, okei olen miettinyt budjetiksi sellasta 2 - 9 tonnia tarvittaessa enemänkin ekasta purjeveneestä en tosin paljoa enempää taida maksaa.

    • Yksinpurjehtija?

      Onko aloittelevalle yksinpurjehtijalle H-vene / Joe 17.. Hyvä? Ja voisitteko omia kokemuksianne noista yksinpurjehdittavista veneistä kertoa jos on kokemuksia..

      • 6+5

        H-vene on hankalampi mutta Joe ei karkaa käsistä ja on helpompi halita yksin.. Vähän niikuin vertaisi laseria optariin Sillä erolla teitenkin että kumpikaan H/Joe ei kaadu.


    • -Mika-

      Ookkei... sitten tämä sopii budjettiin: http://www.nettivene.com/purjevene/albin/413727
      Ja on veneenä sellainen, että soveltuu yksinpurjehdukseen ja muuhunkin...
      Tuolla kun seilaat (tai ihan millä muulla tahansa) yhden kauden, niin sitten osaat laittaa asioita tärkeysjärjestykseen, tiedät mitä veneeltäsi haluat. Ja saat kuitenkin omat pois, jos vene ei ollutkaan sulle sopiva.

      • Fin26

        Tuossa Vegassa on perämoottori, jota en kyllä suosittele yksinpurjehtijalle. Muuten varmasti sopiva vene.


    • Yksinpurjehtija?

      Mika, itsekkin katselin juuri tuota :) Ja mietin samaa mutten tee ostopäätöstä hetken mielijohteesta.

      • 8 + 10

        Joudut tekemään kuitenkin ostopäätöksen hetken mielijohteesta siinä mielessä että jokaisessa venetyypissä on omat hyvät ja huonot puolensa joita et ilman kokemusta oikeastaan voi tiedostaa. :) Tärkeintä on aloittaminen sen sijaan että juuttuu vuosiksi nettipurjehtimaan! Kaikissa mainituissa venetyypeissä on hyvät ja huonot puolensa. Käy katsomassa useampaa venettä, halvoissa ja vanhoissa veneissä on aivan uskomattomia kuntoeroja. Onnea matkaan!


      • FF 27 Charlotta

        Millaisessa aallokossa on tarkoitus pärjätä? Onko tarkoitus purjehtia saarten suojassa vai avoimilla vesillä?


    • Seppomartti

      Tämä on kyllä jotenkin nurinkurinen ketju. Ei kokemusta purjehduksesta laisinkaan ja sitten heti neuvoja tarvitaan yksinpurjehduksesta. Itselläni meni 16 vuotta ja kolme purtta ennen kuin lähdin soolopurjehdukselle Puolaan. Tietenkin muutama rannikkopurjehdus ennen sitä. Eiköhän järkevin ohje kysyjälle olisi yrittää aloittaa purjehdus pikimmiten ja miettiä asiaa muutaman vuoden kuluttua uudelleen. Jonkinlainen nöyrä asenne " tyvestä puuhun " -tyyliin ei olisi pahitteeksi. On ihan samantekevää aloittaako opiskelun viklalla, H- veneellä tai Storfidralla. Pääasia on , että aloittaa. Kun yksinpurjehduksesta aika tulee niin venekin on vaihtunut

      • (IR

        Samaa mieltä muiden kanssa siitä, että veneen merkillä on yksinpurjehduksen kannalta vähemmän merkitystä. Moni merikelpoinen perusvene tuossa kokoluokassa toimii, kun ovat kunnossa ja varustukseltaan sopivia (autopilotti, rullareivi jne.). Eikä veneen välttämättä tarvitse olla pitkäkölinen: listaan voisi lisätä esim. Avance 24/245 sisämoottorilla. IF Marieholm (tuttu purjehtii tällä yksin) voisi olla myös vaihtoehto, mutta niissä taitaa olla usein perämoottori.

        Siitä olen hieman eri mieltä, etteikö purjehdusta voisi aloittaa myös yksin. Ekalla reissulla ei kuitenkaan kannata lähteä Puolaan. Monelle yksinpurjehdus voi olla ainut vaihtoehto päästä omaehtoisesti merelle, jos ystäväpiiristä ei löydy seiloreita. Itsellenikin tämä yksinpurjehduksen pelko oli aluksi este veneen hankkimiselle. Aloitin köliveneilyn yksin, sitä ennen oli toki useamman vuoden kokemus jollailusta, partiosta ym., joten purjehdus ei ihan vierasta touhua ollut. Kuitenkin se veneen käsittely satamassa oli isoin haaste, merellä pärjäsi aiemmalla kokemuksella suht. hyvin.


      • Santtu 31
        (IR kirjoitti:

        Samaa mieltä muiden kanssa siitä, että veneen merkillä on yksinpurjehduksen kannalta vähemmän merkitystä. Moni merikelpoinen perusvene tuossa kokoluokassa toimii, kun ovat kunnossa ja varustukseltaan sopivia (autopilotti, rullareivi jne.). Eikä veneen välttämättä tarvitse olla pitkäkölinen: listaan voisi lisätä esim. Avance 24/245 sisämoottorilla. IF Marieholm (tuttu purjehtii tällä yksin) voisi olla myös vaihtoehto, mutta niissä taitaa olla usein perämoottori.

        Siitä olen hieman eri mieltä, etteikö purjehdusta voisi aloittaa myös yksin. Ekalla reissulla ei kuitenkaan kannata lähteä Puolaan. Monelle yksinpurjehdus voi olla ainut vaihtoehto päästä omaehtoisesti merelle, jos ystäväpiiristä ei löydy seiloreita. Itsellenikin tämä yksinpurjehduksen pelko oli aluksi este veneen hankkimiselle. Aloitin köliveneilyn yksin, sitä ennen oli toki useamman vuoden kokemus jollailusta, partiosta ym., joten purjehdus ei ihan vierasta touhua ollut. Kuitenkin se veneen käsittely satamassa oli isoin haaste, merellä pärjäsi aiemmalla kokemuksella suht. hyvin.

        Ehdottomasti samaa mieltä siitä että purjehduksen voi aloittaa myös yksin. Yhtä lailla lähes "yksin" aloittaa moni perhepurjehduksen - innostunut aikuinen vie mukanan lopun perheen matkustajiksi, mutta tekemiset pitää suunnitella useinkin yksinpurjehduksen näkökulmasta.

        Tyvestä puuhun


    • 16+20
      • krwe

        16 20:lle
        Linkkien esimerkit eivät todellakaan ole aloittelevan yksinpurjehtijan veneitä. Nuohan ovat plaanaavia Farr-tyyppisiä kisakoneita. On pukspröötit ja genaakkerit. Paneppa kuule aloittelija näihin niin lähtee lapasesta alle aikayksikön.


      • 233+223
        krwe kirjoitti:

        16 20:lle
        Linkkien esimerkit eivät todellakaan ole aloittelevan yksinpurjehtijan veneitä. Nuohan ovat plaanaavia Farr-tyyppisiä kisakoneita. On pukspröötit ja genaakkerit. Paneppa kuule aloittelija näihin niin lähtee lapasesta alle aikayksikön.

        UTV:lle:
        Lähtee joku uppotukki bavaria cruiserkin ta gt kryssare lapasesta, jos ei osaa yhtään purjehtia. Joka purjeveneessä purjealaa pitää säätä keliin sopivaksi ,niin vene kulkee hyvin ja pysyy hallinassa.


    • Yksinpurjehtija?

      Okei.. jep eipä löydy seiloreita ainut seilori oli Isänisä joka kuoli 15 vuotta sitten..

    • Bossu

      Budjetissasi useimmat veneet sopivat yksinpurjehdukseen, kunhan veneessä on autopilotti. Pienet veneet ovat parempia aloittelijalle, kun purjeet ovat pieniä, ei tarvitse vinssinkampia, törmäykset laituriin eivät ole niin dramaattisia jne. Kyllä yksinpurjehdus sopii aloittelijallekin, ensi alkuun voi vaikka koittaa mennä muutamana päivänä pelkästään isopurjeella pahemmin kryssimättä, niin saa jo jotain käsitystä veneen käyttäytymisestä. Yksinpurjehduksen suurimmat haasteet liittyvät purjeiden vaihtamiseen, jos ei ole rullapurjetta sekä satamamanöövereihin. Satamahommat taas ovat samankaltaisia moottori- ja purjeveneissä. Itseskuuttaava etupurje on plussa, sillä yksinpurjehtiessa kryssiessä ei tahdo kädet oikein riittää, täytyy käyttää myös jalkoja.

      • 23+22

        "Itseskuuttaava etupurje on plussa, sillä yksinpurjehtiessa kryssiessä ei tahdo kädet oikein riittää"

        Jos on käännöksen hallitseva autopilotti, kuten raymarine 1000 ja 2000st , niin keulapurjeen skuuttaaminen ei eroa miehistön kanssa purjehtimisesta. 9000 eurolla lisäksi ei saa fokkamatkapurtta, joka olisi nopeampi kuin samalla rahalla saatava genoamatkapursi. Yksinpurjehtiessa purjeveneen nopeus korostuu, yksin purjehtiessa väsyy nopeammin.


      • Simrad ehkä pmpi...
        23+22 kirjoitti:

        "Itseskuuttaava etupurje on plussa, sillä yksinpurjehtiessa kryssiessä ei tahdo kädet oikein riittää"

        Jos on käännöksen hallitseva autopilotti, kuten raymarine 1000 ja 2000st , niin keulapurjeen skuuttaaminen ei eroa miehistön kanssa purjehtimisesta. 9000 eurolla lisäksi ei saa fokkamatkapurtta, joka olisi nopeampi kuin samalla rahalla saatava genoamatkapursi. Yksinpurjehtiessa purjeveneen nopeus korostuu, yksin purjehtiessa väsyy nopeammin.

        http://www.svb.de/index.php?sid=f465f698e5f0b7efaa9d70fc31e4b979&cl=details&cnid=10863&anid=1609
        Simradin autopilotti on oman kokemukseni mukaan ollut luotettavampi kuin aikaisempi "reiska" pinnapilottini. Hintakin on nyt melko edullinen: svb:llä alle 300 e!

        Yksinpurjehtiessa ei väsy, jos vene käyttäytyy vakaasti. Tiedän kokemuksesta. Autopilotti on siitä mainio gasti, ettei se vikise eikä nalkuta, ei vaadi ruokaa eikä juomaakaan. Sähkön kulutuskaan ei ole kohtuuton.


      • FF 27 Charlotta
        23+22 kirjoitti:

        "Itseskuuttaava etupurje on plussa, sillä yksinpurjehtiessa kryssiessä ei tahdo kädet oikein riittää"

        Jos on käännöksen hallitseva autopilotti, kuten raymarine 1000 ja 2000st , niin keulapurjeen skuuttaaminen ei eroa miehistön kanssa purjehtimisesta. 9000 eurolla lisäksi ei saa fokkamatkapurtta, joka olisi nopeampi kuin samalla rahalla saatava genoamatkapursi. Yksinpurjehtiessa purjeveneen nopeus korostuu, yksin purjehtiessa väsyy nopeammin.

        Käsien riittämättömyys ainakin itsellä alkaa tulla vastaan siinä alkaen 8 m/s tuulista (kryssillä). Silloin on jo omassa veneessäni riittävästi tuulta st-fokalle, jossa on neliöitä ahvenselän ansiosta saman verran kuin normifokassa.


      • 32+22
        Simrad ehkä pmpi... kirjoitti:

        http://www.svb.de/index.php?sid=f465f698e5f0b7efaa9d70fc31e4b979&cl=details&cnid=10863&anid=1609
        Simradin autopilotti on oman kokemukseni mukaan ollut luotettavampi kuin aikaisempi "reiska" pinnapilottini. Hintakin on nyt melko edullinen: svb:llä alle 300 e!

        Yksinpurjehtiessa ei väsy, jos vene käyttäytyy vakaasti. Tiedän kokemuksesta. Autopilotti on siitä mainio gasti, ettei se vikise eikä nalkuta, ei vaadi ruokaa eikä juomaakaan. Sähkön kulutuskaan ei ole kohtuuton.

        "Yksinpurjehtiessa ei väsy, jos vene käyttäytyy vakaasti."

        Tuo on täysin purjetrimmistä kiinni, eikä veneestä. Virhekäsityksen takia ihmiset ostavat liian painavia ja alirikattuja purjeveneitä.


      • 12+11
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Käsien riittämättömyys ainakin itsellä alkaa tulla vastaan siinä alkaen 8 m/s tuulista (kryssillä). Silloin on jo omassa veneessäni riittävästi tuulta st-fokalle, jossa on neliöitä ahvenselän ansiosta saman verran kuin normifokassa.

        "Käsien riittämättömyys ainakin itsellä alkaa tulla vastaan siinä alkaen 8 m/s tuulista (kryssillä)"

        Eipä kovan tuulen purjehdus matkapurrella eroa kevyen tuulen purjehduksesta mitenkään. Samat manööverit tuulen voimakkuudesta riippumatta.


      • FF 27 Charlotta
        12+11 kirjoitti:

        "Käsien riittämättömyys ainakin itsellä alkaa tulla vastaan siinä alkaen 8 m/s tuulista (kryssillä)"

        Eipä kovan tuulen purjehdus matkapurrella eroa kevyen tuulen purjehduksesta mitenkään. Samat manööverit tuulen voimakkuudesta riippumatta.

        Täällä keskustellaan aloittelijoiden yksinpurjehduksesta. Sillä tuuleeko 4 vai 12 m/s on varsin paljon vaikutusta. Manööveritkaan eivät ole samat. Levankia joutuu käyttämään eri tavalla ja kaiken pitää tapahtua paljon nopeammin. Kova pinnapaine voi haitata skuuttausta etc.


      • 10+6
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Täällä keskustellaan aloittelijoiden yksinpurjehduksesta. Sillä tuuleeko 4 vai 12 m/s on varsin paljon vaikutusta. Manööveritkaan eivät ole samat. Levankia joutuu käyttämään eri tavalla ja kaiken pitää tapahtua paljon nopeammin. Kova pinnapaine voi haitata skuuttausta etc.

        "Levankia joutuu käyttämään eri tavalla "

        Eri tuuliin on eri levänki trimmi, ei niitä levangin säätönaruja kiskota eri tavalla. Kovassa tuulessa voi levangilla päästää puuskia jos se ei ole valmiiksi laidassa. Muuten täytyy käyttää skuuttia overpowerin poistamiseksi tai piinata.

        "kaiken pitää tapahtua paljon nopeammin."

        Matkapurjeveneet varsinkin joku ff27 kulkee 0- 6 solmua, nopeusalue on niin pieni että manööverien nopeuteen veneen tai tuulen nopeudella ei ole juurikaan vaikutusta. Minulla on kokemusta matkapurrella nopeuksista 0-14 solmua, eipä manööveereiden nopeudessa ole juurikaan eroa, kovassa tuulessa varsinkin kannattaa manööverit tehdä hitaasti ja harkitusti.


      • on veneestä kiinni!
        32+22 kirjoitti:

        "Yksinpurjehtiessa ei väsy, jos vene käyttäytyy vakaasti."

        Tuo on täysin purjetrimmistä kiinni, eikä veneestä. Virhekäsityksen takia ihmiset ostavat liian painavia ja alirikattuja purjeveneitä.

        "Virhekäsitykset" ovat luulojasi, joita ei pidä yleistää "ihmisten" vääriksi veneostoksiksi. On kai selvä, että venetyyppi valitaan käyttötarkoituksen ja budjetin mukaan. Kisakäyttöön pyritään tietysti valitsemaan kevyt ja suorituskykyinen.
        Minullakin on ollut kevyitä ja suorituskykyisiä veneitä, myös kohtalaista kisamenestystä niillä.

        Matkaveneen kohdalla valintakriteerit ovat erilaiset kuin kisaveneessä. Keveys ei ole välttämättä etu. Lähteinä voisit tutustua vaikkapa "Heavy weather sailing" ja "Seaworthiness, the forgotten factor" klassikkokirjoihin, jos et tunne asiaa. Veneen käyttäytyminen merenkäynnissä, ns. seakindliness, ei ole "täysin purjetrimmistä kiinni". Marchaj on tutkinut asiaa tieteellisesti allaskokeilla ja käytännössä. Ominaisuudet riippuvat veneestä!

        Itse harrastan nykyisin pitkiä yksinpurjehduksia ja olen siksi päätynyt raskaaseen, suuntavakaaseen veneeseen, jota avomerellä ohjaa tuuliperäsin. Se on oma valintani isoille vesille. Jos tekisin soolopurjehduksia vain kotisaaristossa Itämeren alueella, valintani olisi ehkä 26-33 ft kokoluokan paatti, joka kestää kolhuja, ei ole kiikkerä eikä vaadi purjevaihtoja. ST-fokkaa en pidä mitenkään oleellisena yksinpurjehdukseen. Autopilotti on pieni investointi.


      • FF 27 Charlotta
        10+6 kirjoitti:

        "Levankia joutuu käyttämään eri tavalla "

        Eri tuuliin on eri levänki trimmi, ei niitä levangin säätönaruja kiskota eri tavalla. Kovassa tuulessa voi levangilla päästää puuskia jos se ei ole valmiiksi laidassa. Muuten täytyy käyttää skuuttia overpowerin poistamiseksi tai piinata.

        "kaiken pitää tapahtua paljon nopeammin."

        Matkapurjeveneet varsinkin joku ff27 kulkee 0- 6 solmua, nopeusalue on niin pieni että manööverien nopeuteen veneen tai tuulen nopeudella ei ole juurikaan vaikutusta. Minulla on kokemusta matkapurrella nopeuksista 0-14 solmua, eipä manööveereiden nopeudessa ole juurikaan eroa, kovassa tuulessa varsinkin kannattaa manööverit tehdä hitaasti ja harkitusti.

        Nopeusalue itsellä on ollut perhepurjehduksilla 0 - 6,8 solmua. Aallon avustuksella on päästy hetkellisesti yli 8 solmun nopeuksiin.

        Leppoisalla kelillä isoimmalla genoalla vendat voi ottaa aika leppoisasti ja katsoa että purje kiertää hyvin vantit ja maston. Kovemmalla tuulella jäykällä kolmos genoalla pyrin mahdollisiman nopeaan vendaan, jotta purje ei lepata (hakkaa) piissä. Käytännössä tämä tarkoittaa myös, että yritän skuutata sisään niin ettei tarvetta vinssata ole.


      • 23423r§1f
        on veneestä kiinni! kirjoitti:

        "Virhekäsitykset" ovat luulojasi, joita ei pidä yleistää "ihmisten" vääriksi veneostoksiksi. On kai selvä, että venetyyppi valitaan käyttötarkoituksen ja budjetin mukaan. Kisakäyttöön pyritään tietysti valitsemaan kevyt ja suorituskykyinen.
        Minullakin on ollut kevyitä ja suorituskykyisiä veneitä, myös kohtalaista kisamenestystä niillä.

        Matkaveneen kohdalla valintakriteerit ovat erilaiset kuin kisaveneessä. Keveys ei ole välttämättä etu. Lähteinä voisit tutustua vaikkapa "Heavy weather sailing" ja "Seaworthiness, the forgotten factor" klassikkokirjoihin, jos et tunne asiaa. Veneen käyttäytyminen merenkäynnissä, ns. seakindliness, ei ole "täysin purjetrimmistä kiinni". Marchaj on tutkinut asiaa tieteellisesti allaskokeilla ja käytännössä. Ominaisuudet riippuvat veneestä!

        Itse harrastan nykyisin pitkiä yksinpurjehduksia ja olen siksi päätynyt raskaaseen, suuntavakaaseen veneeseen, jota avomerellä ohjaa tuuliperäsin. Se on oma valintani isoille vesille. Jos tekisin soolopurjehduksia vain kotisaaristossa Itämeren alueella, valintani olisi ehkä 26-33 ft kokoluokan paatti, joka kestää kolhuja, ei ole kiikkerä eikä vaadi purjevaihtoja. ST-fokkaa en pidä mitenkään oleellisena yksinpurjehdukseen. Autopilotti on pieni investointi.

        "Matkaveneen kohdalla valintakriteerit ovat erilaiset kuin kisaveneessä. Keveys ei ole välttämättä etu"

        Pitkiä matkoja tehdään kilpaveneillä, mm nonstoppina maapallon ympäri. Jos keveys ei olisi matkapurressa etu, eivät Vendee Globe ja Class 40 veeneet olisi keveitä ja suurella purjealalla. Purjeita voi aina vähentää, mutta vaikeaa on taikoa lisää purjealaa alirikattuun veneeseen.

        Sanoi kirjasi mitä tahansa, se ei ole totuus.


      • 9+ 11
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Nopeusalue itsellä on ollut perhepurjehduksilla 0 - 6,8 solmua. Aallon avustuksella on päästy hetkellisesti yli 8 solmun nopeuksiin.

        Leppoisalla kelillä isoimmalla genoalla vendat voi ottaa aika leppoisasti ja katsoa että purje kiertää hyvin vantit ja maston. Kovemmalla tuulella jäykällä kolmos genoalla pyrin mahdollisiman nopeaan vendaan, jotta purje ei lepata (hakkaa) piissä. Käytännössä tämä tarkoittaa myös, että yritän skuutata sisään niin ettei tarvetta vinssata ole.

        "Leppoisalla kelillä isoimmalla genoalla vendat voi ottaa aika leppoisasti ja katsoa että purje kiertää hyvin vantit ja maston."

        Taitaa olla 50cm irti kannesta oleva tehoton rullagenoa, jos kaiteista ei tarvitse välittää. Tuulesta riiippumatta pitää kanteen asti ulottuva genoa skuutata ripeästi ja pinnahenkilön käntää venettä siten, että purje pysyy kaiteiden sisäpuolella..


      • FF 27 Charlotta
        9+ 11 kirjoitti:

        "Leppoisalla kelillä isoimmalla genoalla vendat voi ottaa aika leppoisasti ja katsoa että purje kiertää hyvin vantit ja maston."

        Taitaa olla 50cm irti kannesta oleva tehoton rullagenoa, jos kaiteista ei tarvitse välittää. Tuulesta riiippumatta pitää kanteen asti ulottuva genoa skuutata ripeästi ja pinnahenkilön käntää venettä siten, että purje pysyy kaiteiden sisäpuolella..

        Radiaalileikattu laminaattipurje hakasilla.


      • kerropa kokemuksesi
        23423r§1f kirjoitti:

        "Matkaveneen kohdalla valintakriteerit ovat erilaiset kuin kisaveneessä. Keveys ei ole välttämättä etu"

        Pitkiä matkoja tehdään kilpaveneillä, mm nonstoppina maapallon ympäri. Jos keveys ei olisi matkapurressa etu, eivät Vendee Globe ja Class 40 veeneet olisi keveitä ja suurella purjealalla. Purjeita voi aina vähentää, mutta vaikeaa on taikoa lisää purjealaa alirikattuun veneeseen.

        Sanoi kirjasi mitä tahansa, se ei ole totuus.

        Vendee Globe ja Class 40 veneet eivät ole aloittelijoiden veneitä, eivät ole keskustelun aloittajan hintaluokassa eivätkä suinkaan ole matkapursia.
        Mielipiteesi purjehtimisesta kilpaveneellä nonstoppina maailman ympäri ei perustu omaan kokemukseesi. Kerropa minkä pituisia yksinpurjehduksia harrastat ja minkälaisella veneellä.


      • 7+3
        kerropa kokemuksesi kirjoitti:

        Vendee Globe ja Class 40 veneet eivät ole aloittelijoiden veneitä, eivät ole keskustelun aloittajan hintaluokassa eivätkä suinkaan ole matkapursia.
        Mielipiteesi purjehtimisesta kilpaveneellä nonstoppina maailman ympäri ei perustu omaan kokemukseesi. Kerropa minkä pituisia yksinpurjehduksia harrastat ja minkälaisella veneellä.

        "Vendee Globe ja Class 40 veneet eivät ole aloittelijoiden veneitä"

        Kyllä ovat, ne ovat helppoja purjehtia, 2 peräsintä pitää veneeen paremmin hallinassa kuin albin viggenin peräsin, eikä tarvitse vähään aikaan vaihtaa venettä isompaan ja nopeampaan.


      • vain mielikuvat?
        7+3 kirjoitti:

        "Vendee Globe ja Class 40 veneet eivät ole aloittelijoiden veneitä"

        Kyllä ovat, ne ovat helppoja purjehtia, 2 peräsintä pitää veneeen paremmin hallinassa kuin albin viggenin peräsin, eikä tarvitse vähään aikaan vaihtaa venettä isompaan ja nopeampaan.

        Kerropa nimimerkki 7 3, milloin ja missä olet purjehtinut joko gastina tai yksin Vendee Globe ja Class 40 -veneillä, joita suosittelet purjehduksen aloitelijalle.

        Mielipiteilläsi ei ole minkäänlaista arvoa, jos ne perustuvat pelkkiin mielikuviisi tai youtuben katseluun. Siksi olisi hyvä, että paljastaisit omat yksinpurjehduskokemuksesi eri veneillä! Mikä on nykyinen veneesi? Nähdäänkö sinut alkavan kesän avomerikisoissa?

        Tunnetko Albin Viggenin, jota nyt mollaat? Oletko purjehtinut silläkään?


      • 4+5
        vain mielikuvat? kirjoitti:

        Kerropa nimimerkki 7 3, milloin ja missä olet purjehtinut joko gastina tai yksin Vendee Globe ja Class 40 -veneillä, joita suosittelet purjehduksen aloitelijalle.

        Mielipiteilläsi ei ole minkäänlaista arvoa, jos ne perustuvat pelkkiin mielikuviisi tai youtuben katseluun. Siksi olisi hyvä, että paljastaisit omat yksinpurjehduskokemuksesi eri veneillä! Mikä on nykyinen veneesi? Nähdäänkö sinut alkavan kesän avomerikisoissa?

        Tunnetko Albin Viggenin, jota nyt mollaat? Oletko purjehtinut silläkään?

        Esseesi pituus ja tyyli todistaa, ettei fakta-argumentteja löydy väitteilesi ja olet hermostunut.


      • aloita purjehdus!
        4+5 kirjoitti:

        Esseesi pituus ja tyyli todistaa, ettei fakta-argumentteja löydy väitteilesi ja olet hermostunut.

        käytetty Class 40 -vene 250.000 USD, Viggen 3000-5000 eur.


      • 1223
        aloita purjehdus! kirjoitti:

        käytetty Class 40 -vene 250.000 USD, Viggen 3000-5000 eur.

        Ota lainaa. Surkeilla välineillä ei kannata purjehtia.


    • gh34

      En sulkisi perämoottoria pois. Jos veneen perä on lyhyt (esim. FE74 tai Joe17), peräprutku on hyvin käsillä eikä nostele aallokossa niin pahasti kuin ilmeisesti esim. H-veneessä. Joessa perätuuppari on pystyyn nostettuna hyvä kipparin selkänoja :-)

      Oma eka hyttiveneeni oli juurikin Joe 17 ja miehistönä oli yleensä 1-4 kpl tarha/alaasteikäistä lasta. Teknisesti siis hyvinkin yksinpurjehdusta, mutta hauskempaa. Jos haluat lähteä ripeästi liikkeelle uudessa harrastuksessasi ja halvalla, on Joekin se aivan relevantti ja vähäriskinen vaihtoehto. Eihän siihen autopilotteja asenneltu, muttei juuri tarvinnutkaan. Pinnan voi myös sitoa paikalleen tai tehdä jonkin kampamaisen pinnapidikkeen ahteriin.

    • Yksinpurjehtija?

      Noihin satama "onnettomuuksiin" minulla ei ole arpaa :) Veljelläni on joku sellanen Satamalaituri jossa on venepaikat kuin isoissa satamissakin se on tyhjillään niin jos hankin purjeveneen niin saan pitää sielä.

      • Singlehanded

      • Viggen tai IF

        Vanhana yksinpurjehtijana kannustan miettimään venettä, joka on vakaasti käyttäytyvä ja helposti purjehdittava. "Leijat" ja raaserit voi unohtaa. Budjetti rajoittaa valikoimaa. Perämoottorillinen vene on ihan hyvä vaihtoehto, esim. jo aikaisemmin mainittu Albin Viggen tai IF. Joissakin IF:ssä on sisäkone, mutta voi mennä yli budjettirajan.
        Itse olen omistanut monenlaisia veneitä. Aloitin yksinpurjehduksen opettelemisen pitkäkölisellä. Vene oli sen verran suuntavakaa, että pärjäsi ilman autopilottia.


      • 23+11
        Viggen tai IF kirjoitti:

        Vanhana yksinpurjehtijana kannustan miettimään venettä, joka on vakaasti käyttäytyvä ja helposti purjehdittava. "Leijat" ja raaserit voi unohtaa. Budjetti rajoittaa valikoimaa. Perämoottorillinen vene on ihan hyvä vaihtoehto, esim. jo aikaisemmin mainittu Albin Viggen tai IF. Joissakin IF:ssä on sisäkone, mutta voi mennä yli budjettirajan.
        Itse olen omistanut monenlaisia veneitä. Aloitin yksinpurjehduksen opettelemisen pitkäkölisellä. Vene oli sen verran suuntavakaa, että pärjäsi ilman autopilottia.

        "Leijat" ja raaserit voi unohtaa"

        Uppotukit kannattaa unohtaa, purjehdus niillä yksin tai yhdessä on todella tylsää.


    • Yksinpurjehtija?

      `Single ihan kiva mutta meni reippaasti yli budjetin.. Viggen kiitos tiedosta! :)

    • LasseRi

      Guy 22. Hintaluokka edullinen, vene on rauhallinen ja johdonmukainen käytökseltään. Sisällä tilaa ihan reilusti. Lisäksi helppo myydä kun sen hetki koittaa.

      • rauhallisesti25

        itse olen aloittamassa purjehdusta kesällä ja ajatukseni on ,että pystyisin myös purjehtimaan pienen harjoittelun jälkeen yksin hyvällä ilmalla ilman kiireitä ja määränpäätä. Paattini on Conford 26.
        Saa nähdä miten käy.


    • Yksinpurjehtija?

      Okei, "rauhallisesti25" Onnea matkaan :)

    • sy Snoopy

      Kuule tutki www.snoopy.fi -sivuja. Sitä kautta löytyy yhtä sun toista tietoa. Snoopy nyt St. Martinilla.

    • Yksinpurjehtija?

      Kiitos!

    • Toinen aloittelija

      Miten hyvin H-vene mielestänne soveltuu yksinpurjehduksen aloittamiseen? Onko täysin mahdoton vai pystyykö manööverit ja rantautumisen hoitamaan yksin pienen harjoittelun jälkeen?

      • seppomartti

        Sopii hyvin rannikkopurjehdukseen yksinkin.


    • Yksinpurjehtija?

      Moro taas! tuli hankittua H-Vene :) Suht. kokonen ja helppo purjehtia yksin!
      nytten on purjehdus kertoja takana sellaset kaksitoista. :)

      • 1+1

        Onneksi olkoon. Yksinpurjehdusta helpottaa h veneellä jos vinssit on laidoilla, sekä isopurjeessa ratsastajat ja fokassa (kovan tuulen) metallikiinnikkeet. Autopilotti auttaa myös. Jos purjeet ei tahdo pysyä ylhäällä, niin laita nostimille vinssinvapauttajat.


    • McDiver

      Hii-o-hoi!
      Yksinpurjehdusta Optarista alkaen vuodesta 1963. Alueena itämeri, nyt aluksena Vindö 30 vm.1969 vuodesta 1972 .Toivottavasti mikään ei muutu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1598
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1119
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1010
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      939
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      866
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      46
      838
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      788
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe