Hain äskettäin erästä lukion opettajan paikkaa.
Olen suorittanut yliopistollisen jatkotutkinnon, laajuudeltaan yli kaksi kertaa oman alani opettajalta vaaditut opinnot kaikkein korkeimmilla mahdollisilla yliopistollisilla arvosanoilla ja opettajan pedagogiset opinnot. Olen myös työskennellyt opetustehtävissä lähes parin vuosikymmenen ajan eri kouluasteilla (yliopisto, ammattikorkeakoulu, teknillinen oppilaitos, lukio, peruskoulu).
Hakemaani virkaan minulla oli juuri täsmälleen sopiva koulutus. Virka edusti siis parhaan osaamiseni aluetta.
Virkaan valittiin kuitenkin minua 25 vuotta nuorempi vasta (2011) valmistunut maisteri.
Valinnan viralliseksi perusteluksi esitettiin suorasanaisesti, että valittu henkilö on tehtävään sopivin ja PÄTEVIN.
Itse koen tämän väitteen törkeäksi henkilökohtaiseksi loukkaukseksi.
Mutta mitä voisin tässä tilanteessa tehdä?
Onko muilla opettajilla omakohtaisia kokemuksia valintojen mielivaltaisista ja täysin tuulesta temmatuista perusteluista?
Ja kenen etua tällainen mielivalta palvelee?
Virantäytön mielivaltaiset perustelut?
16
351
Vastaukset
- Selvät syyt
Eivät halunneet etupäässä sairaslomilla viihtyvää, eläkettä odottelevaa vanhaa kääkkää. Lisäksi nuori, kokematon on paljon nöyrempi, eikä rehtorin tarvitse hävetä omaa osaamattomuuttaan.
- Opettele lukemaan
Nimimerkki 'Selvät syyt' ei ilmeisestikään ole 'sisälukutaitoinen' ts. hän ehkä teknisesti ottaen osaa lukea, mutta ei lainkaan ymmärrä lukemaansa.
Tässähän ei ollut lainkaan kysymys siitä, miksi hakijaa ei ko. paikkaan haluttu, vaan niistä järjettömistä ja täysin mielivaltaisista perusteluista, millä tehtyä valintaa perusteltiin. - Selvät syyt
Opettele lukemaan kirjoitti:
Nimimerkki 'Selvät syyt' ei ilmeisestikään ole 'sisälukutaitoinen' ts. hän ehkä teknisesti ottaen osaa lukea, mutta ei lainkaan ymmärrä lukemaansa.
Tässähän ei ollut lainkaan kysymys siitä, miksi hakijaa ei ko. paikkaan haluttu, vaan niistä järjettömistä ja täysin mielivaltaisista perusteluista, millä tehtyä valintaa perusteltiin.On todelliset syyt ja julkituodut syyt, joilla todelliset syyt naamioidaan ainakin nimellisesti hyväksyttäviksi.
Sen verran minäkin olen ollut päätöksiä tekemässä. - Totuus esiin!
Selvät syyt kirjoitti:
On todelliset syyt ja julkituodut syyt, joilla todelliset syyt naamioidaan ainakin nimellisesti hyväksyttäviksi.
Sen verran minäkin olen ollut päätöksiä tekemässä.Minulle kävi niin, että hain erästä lukuvuoden kestävää sijaisuutta erääseen Etelä-Pohjanmaan lukioon hakijoista ylivoimaisesti pätevimpänä.
Rehtori ilmoitti valinneensa minut tehtävään ja toivotti tervetulleeksi. Aloittelin jo asunnon katsomista paikkakunnalta, mutta onneksi en vielä sitoutunut, vaan odottelin kirjallista vahvistusta työpaikastani.
Yllättäen minulle kuitenkin ilmoitettiin, että tehtävään olikin valittu toinen, huomattavasti vähäisemmän pätevyyden omaava henkilö.
Yritin moneen kertaan soittaa ko. rehtorille kysyäkseni häneltä suoraan syytä äkilliseen kelkan kääntämiseen. Hän ei vastannut puhelimeen. Lopulta soitin paikalliselle sivistystoimenjohtajalle. Tämän esiintyminen puhelimessa toi mieleeni lähinnä teini-ikäiset klopit. Mitään selvyyttä asian saamaan käänteeseen en häneltäkään saanut.
Kyseisen toiminnan perusteella en voi vetää mitään muuta johtopäätöstä, kuin että joku on puhunut perättömiä. Itse en mielestäni ole mitään syytä kyseiseen käyttäytymiseen antanut.
Eikä tämä ole ainoa kerta, kun olen tällaiseen seinään vuosien varrella törmännyt. Sydämeni pohjasta toivoisin, että saisin joskus, jonain päivänä kiinni tämän perättömien lausumien esittäjän, joka tuhoaa koko minun ja läheisteni, omien lastenikin, elämän. - Tyrnävä-fani
Totuus esiin! kirjoitti:
Minulle kävi niin, että hain erästä lukuvuoden kestävää sijaisuutta erääseen Etelä-Pohjanmaan lukioon hakijoista ylivoimaisesti pätevimpänä.
Rehtori ilmoitti valinneensa minut tehtävään ja toivotti tervetulleeksi. Aloittelin jo asunnon katsomista paikkakunnalta, mutta onneksi en vielä sitoutunut, vaan odottelin kirjallista vahvistusta työpaikastani.
Yllättäen minulle kuitenkin ilmoitettiin, että tehtävään olikin valittu toinen, huomattavasti vähäisemmän pätevyyden omaava henkilö.
Yritin moneen kertaan soittaa ko. rehtorille kysyäkseni häneltä suoraan syytä äkilliseen kelkan kääntämiseen. Hän ei vastannut puhelimeen. Lopulta soitin paikalliselle sivistystoimenjohtajalle. Tämän esiintyminen puhelimessa toi mieleeni lähinnä teini-ikäiset klopit. Mitään selvyyttä asian saamaan käänteeseen en häneltäkään saanut.
Kyseisen toiminnan perusteella en voi vetää mitään muuta johtopäätöstä, kuin että joku on puhunut perättömiä. Itse en mielestäni ole mitään syytä kyseiseen käyttäytymiseen antanut.
Eikä tämä ole ainoa kerta, kun olen tällaiseen seinään vuosien varrella törmännyt. Sydämeni pohjasta toivoisin, että saisin joskus, jonain päivänä kiinni tämän perättömien lausumien esittäjän, joka tuhoaa koko minun ja läheisteni, omien lastenikin, elämän.Laita vain sen kunnan nimi näkyviin! Mikä eteläpohjalainen kunta? Jalasjärvikö?
Suomen kunnissa rikotaan sumeilematta hallintolaissa mainittua hyvää hallintotapaa. Luullaan, että öykkäröinti ja epäasiallinen käytös on sallittua. Samoin se, että päätöksiä ei perustella. Ja siinä mielessä kunnat ovat oikeassa, että käytönnössä tällainen laiton meno on sallittua. Harva kun valittaa kohtelustaan minnekään, vaikka lakia rikotaan räikeästi. Oikeutta saa vain hakemalla - jos nyt sittenkään. Siksi kunnan nimen voisi mainita, sillä maine nyt merkitsee niikllekin jotain... - Kiertäävähämlmoo
Tyrnävä-fani kirjoitti:
Laita vain sen kunnan nimi näkyviin! Mikä eteläpohjalainen kunta? Jalasjärvikö?
Suomen kunnissa rikotaan sumeilematta hallintolaissa mainittua hyvää hallintotapaa. Luullaan, että öykkäröinti ja epäasiallinen käytös on sallittua. Samoin se, että päätöksiä ei perustella. Ja siinä mielessä kunnat ovat oikeassa, että käytönnössä tällainen laiton meno on sallittua. Harva kun valittaa kohtelustaan minnekään, vaikka lakia rikotaan räikeästi. Oikeutta saa vain hakemalla - jos nyt sittenkään. Siksi kunnan nimen voisi mainita, sillä maine nyt merkitsee niikllekin jotain...Hei kuule Tyrnävä-fani. Ei Suomessa ole mitään oikeutta, usko jo. Tuo sinun urputtamisesi on täyttä ajan tuhlausta. Verkostoidu. Liity paikkakunnan johtavaan puolueeseen. Tule uskoon ja liity lahkoon. Osta maatila. Täällä pärjää vain kaveeraamalla kulloisenkin paikallisen kuppikunnan avulla. Ns. oikeus on vain retorinen asia, se mitä kirjoitetaan lakikirjan ohuille paperilehdille, joita kukaan ei koskaan viitsi lukea ja osata. Suomi on itäeurooppalainen mafia- ja korruptiovaltio. Ei mikään länsimainen sivistysvaltio. Etkö sinä sitä jo tajunnut? Perusta firma heti kun olet tarpeeksi verkostoitunut. Voit verkostoitua lupaamalla perustaa firman ja antaa tiskin alta "asevelihintaan" parempaa tavaraa tai palvelua kuin tavallisille veronmaksajille. Rekisteröi firmasi Viroon, osallistu muihin vastaaviin firmoihin osakkaana. Sitten virallisena kakunpäällisenä voit "hakea" opettajanvirkaa, josta voit olla koko vuoden virkavapaalla ja tulla aina kesäloman ajaksi takaisin töihin. Opehomman voit pitää lähinnä koristeena, jota tarvitset uralla kiipiämisessä. Muista: rehellinen työ ei ole koskaan kannattanut - eikä kannata! Muista myös, että huorat, viina, huumeet ja raha: niillä saat mitä haluat, mutta näitä innovaatiotaitoja käytät sitten vain omalla vastuullasi, jos sinulla on vähänkin ongelmia verkostosi sidosryhmien kanssa.
Unohda jo siis "hakeminen". Se on luuserien hommaa. Ajan sana on kumppanuus. Yhteistyöllä saavutat tavoitteesi. - Tyrnävä-fani
Kiertäävähämlmoo kirjoitti:
Hei kuule Tyrnävä-fani. Ei Suomessa ole mitään oikeutta, usko jo. Tuo sinun urputtamisesi on täyttä ajan tuhlausta. Verkostoidu. Liity paikkakunnan johtavaan puolueeseen. Tule uskoon ja liity lahkoon. Osta maatila. Täällä pärjää vain kaveeraamalla kulloisenkin paikallisen kuppikunnan avulla. Ns. oikeus on vain retorinen asia, se mitä kirjoitetaan lakikirjan ohuille paperilehdille, joita kukaan ei koskaan viitsi lukea ja osata. Suomi on itäeurooppalainen mafia- ja korruptiovaltio. Ei mikään länsimainen sivistysvaltio. Etkö sinä sitä jo tajunnut? Perusta firma heti kun olet tarpeeksi verkostoitunut. Voit verkostoitua lupaamalla perustaa firman ja antaa tiskin alta "asevelihintaan" parempaa tavaraa tai palvelua kuin tavallisille veronmaksajille. Rekisteröi firmasi Viroon, osallistu muihin vastaaviin firmoihin osakkaana. Sitten virallisena kakunpäällisenä voit "hakea" opettajanvirkaa, josta voit olla koko vuoden virkavapaalla ja tulla aina kesäloman ajaksi takaisin töihin. Opehomman voit pitää lähinnä koristeena, jota tarvitset uralla kiipiämisessä. Muista: rehellinen työ ei ole koskaan kannattanut - eikä kannata! Muista myös, että huorat, viina, huumeet ja raha: niillä saat mitä haluat, mutta näitä innovaatiotaitoja käytät sitten vain omalla vastuullasi, jos sinulla on vähänkin ongelmia verkostosi sidosryhmien kanssa.
Unohda jo siis "hakeminen". Se on luuserien hommaa. Ajan sana on kumppanuus. Yhteistyöllä saavutat tavoitteesi.No höh. Unohdin mainita sen sivuseikan, että mulla on ollut virka 27-vuotiaasta saakka eli tosi kauan.
Mutta sallithan, että minä saan nauraa Tyrnävälle - ja siinä samalla niille kaikille tämän maan tyrnäville, jotka haluavat palkata "sopivan", ei pätevintä. Eikä minulla mitään muuta Tyrnävää vastaan ole. Olen käynyt siellä kerran ja siellä on komia kirjasto!
- oheis
Mitä voin tehdä, jos olen tyytymätön toteutuneeseen valintaan?
Valintapäätöksestä valittamiseen kannattaakin ryhtyä vain, jos siihen on vahvat perusteet. Tällaisia ovat lähinnä epäilykset valinnassa tapahtuneesta perustuslain yleisten virkanimitysperusteiden kannalta ansioituneemman hakijan syrjäyttämisestä, laissa edellytetyn kelpoisuusvaatimuksen laiminlyönnistä tai tasa-arvolain/yhdenvertaisuuslain vastaisesta syrjinnästä. Tarkempaa tietoa muutoksenhakuprosessista saat OAJ:n nettisivuilta tai oman paikkakuntasi luottamusmieheltä. Valtion virkanimityksistä ja yksityisen koulutuksen järjestäjän opettajavalinnoista ei ole muutoksenhakumahdollisuutta.
http://www.sool.fi/jasenelle/tyoelamaan/uudelle-opettajalle/ - KOULUSTA
Sen jälkeen kun riviin on otettu kaikki pätevyysvaatimukset täyttävät hakijat, alkaa sen SOPIVIMMAN etsiminen. Sitä, jolla on korkein koulutus, ei tarvitse valita. Riittää että valitulla on virkaan vaadittava tutkinto ja pätevyys.
Opettajan tehtävässä sopivuudella on erittäin suuri paino.- Aloittaja6877878
Nimimerkille 'KOULUSTA'.
Aivan oikein. Näin se homma menee. Kun muodollisesti pätevät on erotettu joukosta, niin tämän jälkeen niistä voidaankin sitten valita 'sopivin'. Tämä sopivuus on sitten sellainen asia, jonka valitsitsijat itse määrittelevät. Heidän mielestään sopivin voisi olla vaikkapa kunnanjohtajan tyttären poika, kunhan hän vain vielä edustaa sopivaa puoluetta. Tätä 'sopivuuden' kriteeriä ei kuitenkaan tarvitse julkistaa.
Mutta kun väitetään, että tämä valittu henkilö on kaikkein pätevin, syyllistytään usein totuuden vastaiseen ja suoraan sanottuna rikolliseenkin toimintaan.
Rehellistä olisi ilmoittaa, että valittu on muodollisesti pätevistä 'sopivin'.
- perustelut
Liika koulutus on vain haitta, monet katsovat, että olisit liian ylikoulutettu. Jos sinulla on erinomaiset arvosanat opiskeluistasi, tällaista myös karsastetaan opetusalallakin, ajatellaan, että on jotain vikaa kun on liian hyvät arvosanat. Edelleen, kukaan ei halua itseään pätevämpää, ei edes opetusalalla.
Mikä onkaan sitten sopivuuden perustelut? Onko se poliittinen suuntautuminen, sukupuoli, ikä vai mikä? Kenties tuttavan serkun kaima, kollegan sussu tai oma tytär?- KOULUSTA
En ihan allekirjoita tuota ensimmäistä kappaletta mutta ehkä jossain noinkin. Meillä on tohtorikin opena.
Opettajan ammatissa etenkin sopivuudella on iso merkitys ja sopivuus kyllä mielestäni tässä tarkoittaa lähinnä luonteenpiirteitä ja persoonaa. Jäsenkirjoja ei kysellä, meillä ainakin on laidasta laitaan kapunginvaltuutettuja opettajina. Sukupuolikaan ei vaikuta. Iän ei pitäisi vaikuttaa mutta se saattaa kyllä "piilossa" vaikuttaa vaikkei sitä ääneen sanota.
Jonkun entuudestaan tuntema opettaja voi olla hyvinkin etulyöntiasemassa mutta eikö näin ole joka paikassa? Jos hyväksi kerran tiedetään niin mikä estää? Onhan se turvallisempaa kuin ottaa joku ihan outo, jos he ovat samalla viivalla muuten.
Joku valloittaa persoonallaan; juuri tuollainen tyyppi me halutaan tänne ja noita asioita me haluamme myös edistää. Jollakin on selvät sävelet, miten hän haluaa opettaa ja miten hän haluaa kehittää. Jos se sopii taloon ja ollaan samoilla linjoilla niin sillä mennään. Joku ottaa sen tilan ja homman haltuun samantien ja joku taas ei. Opettajan työssä ei riitä että osaa opetettavasta asiasta kaikkein eniten, pitää osata se myös parhaiten opettaa.
- jantu
Tee oikaisuvaatimus. Saat selville yksityiskohtaisemmat perustelut.
http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/laki/hallintojuridiikka/muutoksenhaku/Documents/Henkilostovalinnan_perusteleminen_paivitys_elokuu_2008.pdf - perskutarallaaöf
oikaisuvaatimus? höh ... ja vai että on oikein tohtoris immeisiäkin valittuu ... höpön pöpön
ks
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8172876- KOULUSTA
Luin tuon linkin keskustelun. Jos me tiedämme jo kenet avoimeen virkaan valitsemme (esim. vuosia hyvin hoitanut virkaa sijaisena), emme laita sitä auki mollin sivuille tai lehteen ollenkaan. Laitamme viralliselle ilmoitustaulullemme viran auki ja kas kummaa, tulee yksi hakemus. Meistä on turha vaivata ihmisiä ( itseämme) hakurumballa kun lopputulos on tiedossa ja haku on näin ollut kuitenkin julkinen.
- Hakemuksetroskiin
On hassua huomata, miten vuodesta toiseen tässä teemassa tänne kirjoittelevat yleensä ne, jotka eivät vielä tiedä mitään. Ne taas jotka jo tietävät, eivät tänne kirjoita, koska se on joutavaa. Oikaisuvaatimuksen tai minkä tahansa kantelun tai valituksen tekeminen on aina täysin turhaa energian tuhlausta, sen energian voi mieluummin uhrata uusien hakemusten näpertelemiseen tai kontaktien luomiseen. Jos joku on niin naiivi että uskoo virallisten proseduurien toimivan, ja toimivat edes jotenkin "pienen ihmisen" hyväksi, niin hänellä on vielä paljon edessään opittavana. Eihän tässä maassa muutenkaan mikään toimi ilman verkostoitumista. Korkealla tasollakin hommat hoidetaan suljettujen ovien takana kaveriporukoissa. Tässä ei ole mitään ihmeellistä. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva. Reilua se ei tietenkään ole, mutta kukaan ei voi sille mitään, ei edes EU tai herraisä taivaassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167150- 1972510
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1021947En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761517Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911069- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77853
- 45729
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708