julistetaan julkiseen hakuun

perskutarallaaöf

Jos opettajanvirka julistetaan avoimella julkisella haulla täytettäväksi, niin onko silloin pakko tehdä hakijoiden haastatelut vai voiko hakijoista valita vain "papereiden perusteella"? En löydä lakipykälää, joka vastaisi kysymykseeni.

57

4065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maisteri

      Ei ole pakko haastatella. Papereiden perusteella voi valita. Julkinen haku voi tarkoittaa myös kunnan ilmoitustaulua ja Horttanaisen maitolaituria. Monesti näissä julkisissa hauissa olevissa paikoissa on jo sopiva henkilö katsottuna kunnan opettajista, mutta halutaan olla "avoimia", että kellään ei olisi mitään valittamista.

      • *Ope*

        Nyt kun opettajiakin on tuhansia työttömänä, niin monet tuttavani ovat saaneet tämän "valintaprosessin" karvaasti kokea!

        Lähetetään kymmeniä hakemuksia avoimiin paikkoihin ja todellisuudessa "avoimia" on ollut vain pari prosenttia. Muissa valinta on ollut selvä jo ennen hakua...


      • epäpätevä
        *Ope* kirjoitti:

        Nyt kun opettajiakin on tuhansia työttömänä, niin monet tuttavani ovat saaneet tämän "valintaprosessin" karvaasti kokea!

        Lähetetään kymmeniä hakemuksia avoimiin paikkoihin ja todellisuudessa "avoimia" on ollut vain pari prosenttia. Muissa valinta on ollut selvä jo ennen hakua...

        ja tehtävään hakee myös päteviä hakijoita, ei epäpätevää voi palkata uudestaan vaan on valittava pätevä.


      • FM
        epäpätevä kirjoitti:

        ja tehtävään hakee myös päteviä hakijoita, ei epäpätevää voi palkata uudestaan vaan on valittava pätevä.

        rehtori voi palkata myös epäpätevän pätevän edelle puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen paikka pitää panna uuteen.


    • mietityttänyt...

      Niin ja mistä tietää, että valittu on edes pätevä, jos muille hakijoille ei edes lähetetä tietoa valinnasta tai vain sähköpostilla, että "valinta ei osunut kohdallesi"?

      Ainakin, jos kyse on määräaikaisuudesta eikä virasta. Valittu voi olla esimerkiksi sijaisuutta edellisenä lukuvuonna tehnyt ylioppilas...

      • Paljon hakenut

        Julkisen virantäytön yhteydessä hakijoista laaditaan yleensä tiivistelmä, josta selviävät virkaa hakeneiden henkilöiden nimet, koulutukset ja työkokemukset ym. valintaan vaikuttavat asiat.

        Tästä julkisen haun hakijatiivistelmästä kannattaa pyytää itselleen jäljennös heti saatuaan tiedon valinnan tuloksesta.

        Tiivistelmästä selviää mm. valitun pätevyys täytettyyn paikkaan. Myös se kannattaa tarkistaa, ovatko omat tiedot tulleet valintapäätöksen perustana olevaan tiivistelmään oikein kirjatuiksi.

        Tämän perusteella voi sitten päätellä, onko valinnasta aihetta ruveta laatimaan oikaisuvaatimusta.


    • perskutarallaaöf

      Missä säädöksessä sitten muka sanotaan, ettei tarvitse tehdä haastattelukierrosta ja että pelkät paperit riittävät?

      Ja miettikää vain ja pyöritelkää peukaloitanne. Hakijoiden pitäisi paljon enemmän tehdä valituksia tämmöisistä tapauksista, jotka näyttävät olevan maan tapa kunnissa.

      Meikäläiselle kävi niin, että hain kahta paikkaa, jotka eivät olleet mitään vuosi-kerrallaan-pätkiksiä vaan vakinaisia paikkoja. Sain erittäin epäselvän ilmoituksen, jossa ensinnäkään ei perustella valintoja, ja toiseksi ei kerrota tehtiinkö haastatteluja. Kävi sitten ilmi kunnasta tarpeeksi kiukkuisena tietoja vaadittuani, että haastatteluja ei tehty, mutten sittenkään saanut saanut selvää selitystä, miksi tietyt henkilöt valittiin. Sanoivat vain, että valintaperusteena olivat "vaadittu kelpoisuus ja aikaisempi kokemus". Eivät suostuneet antamaan minulle tietoja hakijoista ilmaiseksi.

      Siis paikat laitettiin julkiseen hakuun, mutta todellisuudessa valinta toimitettiin kuin ei-julkisen sisäisen rekrytoinnin kaavan mukaan. Täten koko julkinen hakuprosessi oli pelkkä kulissi, mutta sanoisin, että tosi tökerösti hutaistu, koska kaikki menettelyrikkeet paistavat läpi saamassani valintapäätöksessä ja lisävastauksessa.

      Kunnan tarkoitus oli siis yksinkertaisesti vain asettaa paikkoihin samat opettajat, jotka siellä olivat jo ennestään olleet, huit hait välittämättä siitä, mikä oli kaikkien puolen sadan hakijan taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

      Elikkä ei ihme, ettei hallinto-oikeuksissa ole paljoa näitä tapauksia viimeisen kymmenen vuoden ajalta, koska me opettajiksi pyrkivät ja paikkaa vaihtavat opettajat emme jaksa valittaa.

      • saman havainnut

        Ajatellaanpa esimerkiksi sitä, että tällä hetkellä on tuhansia työttömiä opettajia ja silti vielä on paljon epäpäteviä opettajan työssä olevia!

        Syynä tähän voi olla, että kukaan pätevä ei ole hakenut ko työpaikkaan, tai paikka on aina täytetty TUTULLA JA TURVALLISELLA henkilöllä, mutta epäpätevällä...


      • opettajana

        oppilaitoksessa, jossa yksi opettajan paikka laitettiin julkiseen hakuun. Hakijoita oli kymmeniä, mukana myös pätevänä ko ainetta tuohon asti opettanut.

        Rehtori kertoi avomesti, että kaikki muut hakemukset kuin opettajan työtä tekevän, menivät suoraan silppuurin tmv. Niitä ei siis edes luettu! Harmittavaa kyllä, että opettajan koulutuksen saaneet lähettelevät kymmeniäkin hakemuksia, eikä hakemuksia aina/useinkaan edes lueta! No näinhän se menee kyllä valitettavan usein muidenkin alojen ja työpaikkojen hakumenettelyissä...


      • suku,suhteet
        opettajana kirjoitti:

        oppilaitoksessa, jossa yksi opettajan paikka laitettiin julkiseen hakuun. Hakijoita oli kymmeniä, mukana myös pätevänä ko ainetta tuohon asti opettanut.

        Rehtori kertoi avomesti, että kaikki muut hakemukset kuin opettajan työtä tekevän, menivät suoraan silppuurin tmv. Niitä ei siis edes luettu! Harmittavaa kyllä, että opettajan koulutuksen saaneet lähettelevät kymmeniäkin hakemuksia, eikä hakemuksia aina/useinkaan edes lueta! No näinhän se menee kyllä valitettavan usein muidenkin alojen ja työpaikkojen hakumenettelyissä...

        Edelleen palkataan paljon opettajien lapsia, päteviä tosin, mutta lopultakin suhteilla saatuja paikkoja kahden vuoden kokemuksella, kun kymmenen vuotta samassa kaupungissa pätkinyt ope vaan ihmettelee.Suurten ikäluokkien ope suhtautuu koululaitokseen kuin omaan firmaan,
        jonka ensisijainen tarkoitus on työllistää opettajien lapset,siskot ja serkut. Nyt myös yhtäkkiä kokemus onkin taakka, koska eihän pyrkyrimäisillä 30-vuotiailla ole kokemusta muusta kuin itsensä kehumisesta, siihen heitä on oikein koulutettu.Näin asia on siis kivasti kikkailemalla käännetty 30-vuotiaiden eduksi.Tämä toimintamalli jyrää ainakin eräässä suuressa kaupungissa, jossa myös linna ja kirkko ja joka sijoittuu kaikissa valtakunnan mittauksissa aina peränpitäjäksi enkä yhtään ihmettele.


      • åbeddaca
        suku,suhteet kirjoitti:

        Edelleen palkataan paljon opettajien lapsia, päteviä tosin, mutta lopultakin suhteilla saatuja paikkoja kahden vuoden kokemuksella, kun kymmenen vuotta samassa kaupungissa pätkinyt ope vaan ihmettelee.Suurten ikäluokkien ope suhtautuu koululaitokseen kuin omaan firmaan,
        jonka ensisijainen tarkoitus on työllistää opettajien lapset,siskot ja serkut. Nyt myös yhtäkkiä kokemus onkin taakka, koska eihän pyrkyrimäisillä 30-vuotiailla ole kokemusta muusta kuin itsensä kehumisesta, siihen heitä on oikein koulutettu.Näin asia on siis kivasti kikkailemalla käännetty 30-vuotiaiden eduksi.Tämä toimintamalli jyrää ainakin eräässä suuressa kaupungissa, jossa myös linna ja kirkko ja joka sijoittuu kaikissa valtakunnan mittauksissa aina peränpitäjäksi enkä yhtään ihmettele.

        ei ole tuohon mitään lisättävää.
        Minäkin olen pohtinut tuota, mitä ketjun aloittaja, ja olen oikein kysellyt joskus OAJ:lta asiaa. OAJ:n mukaan julkisessa haussa ei tarvitse tehdä haastattelukierrosta. No, eihän tuo OAJ ole mikään opettajien ammattijärjestö vaan opettajat ahdinkoon jättäjä.


      • asdfghh
        åbeddaca kirjoitti:

        ei ole tuohon mitään lisättävää.
        Minäkin olen pohtinut tuota, mitä ketjun aloittaja, ja olen oikein kysellyt joskus OAJ:lta asiaa. OAJ:n mukaan julkisessa haussa ei tarvitse tehdä haastattelukierrosta. No, eihän tuo OAJ ole mikään opettajien ammattijärjestö vaan opettajat ahdinkoon jättäjä.

        Hain yhtä vakinaisempaa open paikkaa ja sinne piti aluksi lähettää vain hakemus ja cv. Yllätyksekseni minua pyydettiin haastatteluun. Puhelinsoiton jälkeen rupesin miettimään, että täti ei pyytänyt ottamaan mitään (työ-, opiskelu-)todistuksia mukaan eikä ennen haastatteluakaan kuulunut asiasta mitään. Otin ne kuitenkin tilaisuuteen laukkuuni. Haastattelutilaisuus oli niin jännittävä, että todistusten näyttäminen unohtui, eikä niitä taaskaan kyselty. Kotimatkalla muistin asian taas. Eipä ole kuulunut muuta kuin hylkäyskirje.

        TIETENKIN olisin voinut soittaa perään ja mainita asian unohtuneen.Mutta ei kai se minun huoleni ole? Olimmme tekemisissä kuitenkin sen pari kertaa, etten voi kuvitella reksin unohtaneen, sehän olisi järkyttävää. Ilmeisesti paikkaan oli työntekijä katsottuna ja minut otettiin vain haastattelun "täytteeksi". Ihmettelinkin, kun työttömiä on paljon ja minulla on aika vähän työkokemusta.


      • lukion ope
        asdfghh kirjoitti:

        Hain yhtä vakinaisempaa open paikkaa ja sinne piti aluksi lähettää vain hakemus ja cv. Yllätyksekseni minua pyydettiin haastatteluun. Puhelinsoiton jälkeen rupesin miettimään, että täti ei pyytänyt ottamaan mitään (työ-, opiskelu-)todistuksia mukaan eikä ennen haastatteluakaan kuulunut asiasta mitään. Otin ne kuitenkin tilaisuuteen laukkuuni. Haastattelutilaisuus oli niin jännittävä, että todistusten näyttäminen unohtui, eikä niitä taaskaan kyselty. Kotimatkalla muistin asian taas. Eipä ole kuulunut muuta kuin hylkäyskirje.

        TIETENKIN olisin voinut soittaa perään ja mainita asian unohtuneen.Mutta ei kai se minun huoleni ole? Olimmme tekemisissä kuitenkin sen pari kertaa, etten voi kuvitella reksin unohtaneen, sehän olisi järkyttävää. Ilmeisesti paikkaan oli työntekijä katsottuna ja minut otettiin vain haastattelun "täytteeksi". Ihmettelinkin, kun työttömiä on paljon ja minulla on aika vähän työkokemusta.

        Ei niitä alkuperäisiä tutkintotodistuksia kysytäkään yleensä ennen kuin siinä vaiheessa, kun sinut on valittu virkaan. Ei minulta ainakaan kysytty ennen kuin palkkatoimistosta sitä pyydettiin.


      • asdfghhh
        lukion ope kirjoitti:

        Ei niitä alkuperäisiä tutkintotodistuksia kysytäkään yleensä ennen kuin siinä vaiheessa, kun sinut on valittu virkaan. Ei minulta ainakaan kysytty ennen kuin palkkatoimistosta sitä pyydettiin.

        kyse oli siitä, ettei edes jäljennöksiä tarvinnut alunperinkään laittaa.


      • perskutarallaaöf
        asdfghhh kirjoitti:

        kyse oli siitä, ettei edes jäljennöksiä tarvinnut alunperinkään laittaa.

        Meikäläisen tapauksessa erityisesti vaadittiin hakemukseen oikeaksi todistetut työ- ja opintotodistusjäljennökset. Sitä vastoin vastauskirjeessä ei kunta ollut laittanut mitään tietoja hakijoista eikä perusteluja tehdyille valinnoille. Että tälleen. Tuo oikeaksi todisamisvaatimus oli silmänlumetta, jotta olisi saatu koko prosessi virallisen näköiseksi.


      • niinpä...
        perskutarallaaöf kirjoitti:

        Meikäläisen tapauksessa erityisesti vaadittiin hakemukseen oikeaksi todistetut työ- ja opintotodistusjäljennökset. Sitä vastoin vastauskirjeessä ei kunta ollut laittanut mitään tietoja hakijoista eikä perusteluja tehdyille valinnoille. Että tälleen. Tuo oikeaksi todisamisvaatimus oli silmänlumetta, jotta olisi saatu koko prosessi virallisen näköiseksi.

        ...Itse olen hakenut noin 25 opettajan paikkaa, jotka ovat olleet avoimina mol:n sivuilla. Viidestä ei ole tullut vastausta ja näistä 20, joista on tullut vastaus lähes poikkeuksetta on valittu ihminen, joka on tehnyt opettajan työtä ko oppilaitoksessa. Se avoimesta hausta...


      • mieltä.
        niinpä... kirjoitti:

        ...Itse olen hakenut noin 25 opettajan paikkaa, jotka ovat olleet avoimina mol:n sivuilla. Viidestä ei ole tullut vastausta ja näistä 20, joista on tullut vastaus lähes poikkeuksetta on valittu ihminen, joka on tehnyt opettajan työtä ko oppilaitoksessa. Se avoimesta hausta...

        Itse tsekkaan aina, kuka on hoitanut viransijaisuutta aikaisemmin. Jos viransijainen on hoitanut samaa virkaa pitkään, en viitsi edes vaivautua. Hakuprosessi on vain muodollisuus, eikä ulkopuolisia oteta välttämättä edes haastatteluun. Ihanaa.


      • sijaisena ollut
        niinpä... kirjoitti:

        ...Itse olen hakenut noin 25 opettajan paikkaa, jotka ovat olleet avoimina mol:n sivuilla. Viidestä ei ole tullut vastausta ja näistä 20, joista on tullut vastaus lähes poikkeuksetta on valittu ihminen, joka on tehnyt opettajan työtä ko oppilaitoksessa. Se avoimesta hausta...

        Sijaisena viran saaneena tunnen näiden puheenvuorojen jälkeen itseni jotenkin toisen luokan kansalaiseksi. Virkaan oli avoin haku ja omasta mielestäni olin papereiden perusteella ihan tasavertainen hakija muiden joukossa. Minulla oli tietenkin se etu, että työntekemistapani tunnettiin ennestään.

        Tarkoitatteko te todella, että sijaisuuden hoitaminen pitäisi säätää esteeksi viran saamiselle niin, että sijaisia tai avointa virkaa hoitaneita ei saisi valita vakinaisiin virkoihin?


      • kouluissa
        sijaisena ollut kirjoitti:

        Sijaisena viran saaneena tunnen näiden puheenvuorojen jälkeen itseni jotenkin toisen luokan kansalaiseksi. Virkaan oli avoin haku ja omasta mielestäni olin papereiden perusteella ihan tasavertainen hakija muiden joukossa. Minulla oli tietenkin se etu, että työntekemistapani tunnettiin ennestään.

        Tarkoitatteko te todella, että sijaisuuden hoitaminen pitäisi säätää esteeksi viran saamiselle niin, että sijaisia tai avointa virkaa hoitaneita ei saisi valita vakinaisiin virkoihin?

        virat jaetaan tiskin alta, ja viralliset hakuprosessit sivuutetaan tyystin. Hyvät ja tunnolliset sijaiset työllistyvät, ja hyvä niin. Tosin "toisen luokan kansalaiset" taitavat pikemminkin löytyä tästä työttömyysongelmaisesta opettajajoukosta, joka parveilee eripituisten työpätkien ympärillä.


      • vakinaisiin virkoihin
        kouluissa kirjoitti:

        virat jaetaan tiskin alta, ja viralliset hakuprosessit sivuutetaan tyystin. Hyvät ja tunnolliset sijaiset työllistyvät, ja hyvä niin. Tosin "toisen luokan kansalaiset" taitavat pikemminkin löytyä tästä työttömyysongelmaisesta opettajajoukosta, joka parveilee eripituisten työpätkien ympärillä.

        En usko, että tiskin alus toimii tavallisia vakinaisia virkoja täytettäessä. Yleensä kai virkavalinnat tekee sivistyslautakunta. Valmistelutyön on kylläkin tehnyt sivistysjohtaja.

        Yksi tuttuni tosin sai viran ilman julkista hakua, mutta hän oli hoitanut sitä monta vuotta määräaikaisena ilman, että määräaikasuudelle olisi ollut laillista syytä. Kunnalle tuli halvemmaksi vakinaistaa kuin ottaa riskiä, että avoimessa haussa lautakunta olisi valinnut jonkun muun ja tuttuni olisi sitten saanut korvauksia laittomasta määräaikaisuudesta. Luin viime Opettajasta vastaavasta tapauksesta, jossa kunta joutui maksamaan muistaakseni 10 kuukauden palkan.

        Laki kunnallisesta viranhaltijasta
        4 §
        Julkinen hakumenettely
        Virkasuhteeseen ottaminen edellyttää julkista hakumenettelyä, jollei jäljempänä toisin säädetä. Hakuaika on vähintään 14 kalenteripäivää siitä, kun ilmoitus on julkaistu kuntalain 64 §:ssä säädetyllä tavalla.

        Virkasuhteeseen ottamisesta päättävä viranomainen voi perustellusta syystä päättää hakuajan jatkamisesta, uudesta hakumenettelystä tai virkasuhteen täyttämättä jättämisestä. Uutta hakumenettelyä koskevassa ilmoituksessa on mainittava, otetaanko aikaisemmat hakemukset huomioon.

        Virkasuhteeseen voidaan 1 momentista poiketen ottaa ilman hakumenettelyä, kun kysymyksessä on sijaiseksi tai avoinna olevaan virkasuhteeseen ottaminen määräajaksi, taloudellisista ja tuotannollista syistä irtisanotun viranhaltijan ottaminen toiseen virkasuhteeseen, 22 §:ssä tarkoitettu virkasuhteen tarjoaminen osa-aikaiselle viranhaltijalle, 24 §:ssä tarkoitettu tai muussa laissa säädetty viranhaltijan siirtäminen toiseen virkasuhteeseen, muun työnantajan palveluksessa olevan henkilön ottaminen virkasuhteeseen lain tai sopimuksen nojalla tapahtuvan toiminnan siirtämisen yhteydessä taikka muu näihin rinnastettava johtosäännössä määrätty peruste


      • KM, FM
        sijaisena ollut kirjoitti:

        Sijaisena viran saaneena tunnen näiden puheenvuorojen jälkeen itseni jotenkin toisen luokan kansalaiseksi. Virkaan oli avoin haku ja omasta mielestäni olin papereiden perusteella ihan tasavertainen hakija muiden joukossa. Minulla oli tietenkin se etu, että työntekemistapani tunnettiin ennestään.

        Tarkoitatteko te todella, että sijaisuuden hoitaminen pitäisi säätää esteeksi viran saamiselle niin, että sijaisia tai avointa virkaa hoitaneita ei saisi valita vakinaisiin virkoihin?

        Kyse on vain siitä, että moni turhautuu siihen, että lähettää kymmeniä hakemuksia "avoimiin" paikkoihin ja lähes aina valitaan sijaisena/määräaikaisena ollut. Itselläni on kokemus, että yli 90 % tapauksista olisi näin...

        On vain pakko lain puitteissa laittaa julkiseen hakuun. Lautakunta tai kuka valinnan sitten tekeekään, valitsee sitten hänet, joka on talossa jo tuttu.

        On vain kyse turhien hakemusten lähettämisestä...


      • sijaisena ollut
        KM, FM kirjoitti:

        Kyse on vain siitä, että moni turhautuu siihen, että lähettää kymmeniä hakemuksia "avoimiin" paikkoihin ja lähes aina valitaan sijaisena/määräaikaisena ollut. Itselläni on kokemus, että yli 90 % tapauksista olisi näin...

        On vain pakko lain puitteissa laittaa julkiseen hakuun. Lautakunta tai kuka valinnan sitten tekeekään, valitsee sitten hänet, joka on talossa jo tuttu.

        On vain kyse turhien hakemusten lähettämisestä...

        Sikäli kun yhtään ymmärrän, niin on erittäin harvinaista, että jossain kunnassa olisi keskellä kevätlukukautta haettavana aivan upouusi virka. Eiköhän niitä hakuun laitettuja virkoja ole joku hoitamassa eli opettamassa lapsukaisia pätevänä tai epäpätevänä määräaikasena opettajana.


      • .. .. ..
        sijaisena ollut kirjoitti:

        Sikäli kun yhtään ymmärrän, niin on erittäin harvinaista, että jossain kunnassa olisi keskellä kevätlukukautta haettavana aivan upouusi virka. Eiköhän niitä hakuun laitettuja virkoja ole joku hoitamassa eli opettamassa lapsukaisia pätevänä tai epäpätevänä määräaikasena opettajana.

        Ne virat, joista edellinen lähtee kesällä eläkkeelle, on ikään kuin aidosti avoimia.


      • usein
        .. .. .. kirjoitti:

        Ne virat, joista edellinen lähtee kesällä eläkkeelle, on ikään kuin aidosti avoimia.

        "Ne virat, joista edellinen lähtee kesällä eläkkeelle, on ikään kuin aidosti avoimia."

        valitaan kunnan sisältä joku sijaisena ollut henkilö, tosin eihän tuossakaan mitään pahaa ole. Vähässä on kuitenkin ne tapaukset, että "aivan pystymetsästä" muualta päin Suomea valitaan henkilö, jos ko aineessa on kunnassa/ko koulussa päteviä sijaisia...


      • FM2

        Hakijat päteviä? Maisteri on maisteri, vaikka työkokemusta olisikin erilainen määrä.


      • aineopettaja

        valituksen, jos kerran asiassa oli mielestäsi jotain epäselvää? Käsittääkseni sinulla on virkaa hakeneena oikeus katsoa kaikkien hakeneiden tiedot ja pätevyydet elikkä koulutus ja työkokemus sekä nähdä myös pöytäkirja, jossa on perustelut päätöksestä.

        Teitkö itse oikaisuvatimuksen nähtyäsi ja havaittuasi laittoman päätöksen?

        Vain asianosaisilla on mahdollisuus toimia omassa asiassaan.

        Turha on täällä ruikuttaa, jos ei itse omaa puoltaan osaa pitää. Opettajilla on ammattiliitossa juristit, joilta saa apua asiassa, ainakin ohjeet siitä, miten pitäisi toimia.


      • Säilytysvelvollisuus
        opettajana kirjoitti:

        oppilaitoksessa, jossa yksi opettajan paikka laitettiin julkiseen hakuun. Hakijoita oli kymmeniä, mukana myös pätevänä ko ainetta tuohon asti opettanut.

        Rehtori kertoi avomesti, että kaikki muut hakemukset kuin opettajan työtä tekevän, menivät suoraan silppuurin tmv. Niitä ei siis edes luettu! Harmittavaa kyllä, että opettajan koulutuksen saaneet lähettelevät kymmeniäkin hakemuksia, eikä hakemuksia aina/useinkaan edes lueta! No näinhän se menee kyllä valitettavan usein muidenkin alojen ja työpaikkojen hakumenettelyissä...

        Rehtori on tuossa tapauksessa syyllistynyt törkeään virkavirheeseen.

        Julkisen viranhaun hakemukset ovat asiapapereita, joita koskee tietty säilytysvelvollisuus. Itse en muista, kauanko näitä on säilytettävä, mutta veikkaisin, että se on ainakin puoli vuotta.

        Missään tapauksessa papereita ei pidä hävittää ennen kuin oikaisuvaatimusten jättöaika on mennyt umpeen, mahdolliset oikaisuvaatimukset on käsitelty, valitusaika hallinto-oikeuteen on mennyt umpeen, hallinto-oikeus on asian käsitellyt, valitusaika korkeimpaan hallinto-oikeuteen on mennyt umpeen ja korkein hallinto-oikeus on asian käsitellyt, asian mahdollisesti edettyä näin pitkälle.


      • 17+13
        Säilytysvelvollisuus kirjoitti:

        Rehtori on tuossa tapauksessa syyllistynyt törkeään virkavirheeseen.

        Julkisen viranhaun hakemukset ovat asiapapereita, joita koskee tietty säilytysvelvollisuus. Itse en muista, kauanko näitä on säilytettävä, mutta veikkaisin, että se on ainakin puoli vuotta.

        Missään tapauksessa papereita ei pidä hävittää ennen kuin oikaisuvaatimusten jättöaika on mennyt umpeen, mahdolliset oikaisuvaatimukset on käsitelty, valitusaika hallinto-oikeuteen on mennyt umpeen, hallinto-oikeus on asian käsitellyt, valitusaika korkeimpaan hallinto-oikeuteen on mennyt umpeen ja korkein hallinto-oikeus on asian käsitellyt, asian mahdollisesti edettyä näin pitkälle.

        voiko jälkikäteen tehdä enää mitään: Olin puolisen vuotta sitten virkaa koskevassa työpaikkahaastattelussa. Paperit kopioitiin mutta en saanut mitään tietoa jälkikäteen, en puhelua, sähköpostia saati virallista tietoa valinnasta ja sen perusteista. Aistin jo haastattelussa että olisin epämieluisa vaihtoehto enkä jaksanut tehdä asialle silloin mitään. Virkavirhe tuo joka tapauksessa on ollut. Saiskohan sieltä vielä kysyä että mihin ne niitä papereita käytti kun homma ei hoitunut loppuun asti...Menetelmällä estettiin ainakin oikaisuvaatimusten teko.


      • 13+2
        aineopettaja kirjoitti:

        valituksen, jos kerran asiassa oli mielestäsi jotain epäselvää? Käsittääkseni sinulla on virkaa hakeneena oikeus katsoa kaikkien hakeneiden tiedot ja pätevyydet elikkä koulutus ja työkokemus sekä nähdä myös pöytäkirja, jossa on perustelut päätöksestä.

        Teitkö itse oikaisuvatimuksen nähtyäsi ja havaittuasi laittoman päätöksen?

        Vain asianosaisilla on mahdollisuus toimia omassa asiassaan.

        Turha on täällä ruikuttaa, jos ei itse omaa puoltaan osaa pitää. Opettajilla on ammattiliitossa juristit, joilta saa apua asiassa, ainakin ohjeet siitä, miten pitäisi toimia.

        Olen tekemässä oikaisuvaatimusta, mutta sitä ennen haluan itselleni hakijoiden ansiovertailun. Haastattelija teki haastattelussa virheen: Ei pyytänyt työtodistuksiani. Miten hän voi silloin tehdä pätevän ja perustellun ansiovertailun? Tämähän on jo sinänsä pätevä syy pyytää oikaisua: Virantäytön valmistelussa tapahtunut menettelyvirhe. Täytyy kai kysyä jostain apua - mistä sitä voi pyytää jos ei kuulu oaj:hin?


      • ooaaajiii
        13+2 kirjoitti:

        Olen tekemässä oikaisuvaatimusta, mutta sitä ennen haluan itselleni hakijoiden ansiovertailun. Haastattelija teki haastattelussa virheen: Ei pyytänyt työtodistuksiani. Miten hän voi silloin tehdä pätevän ja perustellun ansiovertailun? Tämähän on jo sinänsä pätevä syy pyytää oikaisua: Virantäytön valmistelussa tapahtunut menettelyvirhe. Täytyy kai kysyä jostain apua - mistä sitä voi pyytää jos ei kuulu oaj:hin?

        Ei niitä työtodistuksia haastatteluissa kysytä. Mikä virhe se sellainen on, voisitko hieman perustella väitettäsi? Työ- ja opintotodistukset esitetään kun paikka vastaanotetaan.

        En yhtään ihmettele jos tuolla asenteella ei irtoa työpaikkoja tai haastattelut eivät onnistu. Ei töihin haluta hankalia ihmisiä.


      • Hankalia..?
        ooaaajiii kirjoitti:

        Ei niitä työtodistuksia haastatteluissa kysytä. Mikä virhe se sellainen on, voisitko hieman perustella väitettäsi? Työ- ja opintotodistukset esitetään kun paikka vastaanotetaan.

        En yhtään ihmettele jos tuolla asenteella ei irtoa työpaikkoja tai haastattelut eivät onnistu. Ei töihin haluta hankalia ihmisiä.

        Edellinen kommentti liittyi varmaankin julkiseen virkaan jossa pitää täyttyä tietyt ehdot. Mitä hankalaa on, että hakija pitää omista oikeuksistaan kiinni? Täällähän saa lukea hurjasti valituksia laittomista rekryprosesseista. Jospa pienellä statuksella varustettu virkamies käyttääkin mielivaltaa? Eikö kansalainen saa hakea oikeutta? Se ei tarkoita etteikö ihminen osaa pelata reilua pelia ihmisten kanssa, päinvastoin! Siitä hyvä esimerkki tänään tv:ssä: ruotsalainen tapaturmavakuutuslaitos ja sen naisiin kohdistuvat päätökset!


    • perskutarallaaöf

      Kannattaisko tehdä noin niinkun ihan periaatteen vuoksi, vaikka hyvin todennäköistä olisi, ettei se vaikuttaisi mitenkään? Hallinto-oikeuteenkaan ei voi valittaa, ennen kuin on oikaisuuvatimus käsitelty.

      • maan tapa

        Tuo 5 vuotta on lyhyt aika roikkua ns. löysässä hirressä. Varaudu noin 10-15 vuoden kyttäilyyn, jos et ole opetuspomojen/rehtorien/suosikki tai sukulainen.
        Muista mielistellä pomoja ja kehua itseä ja samalla tietty mollata mahdolliset kilpailijat.


      • Välivuosi

        Urakoin tuossa kaksi maisterin tutkintoa seitsemässä vuodessa ja sain myös open pätevyyden. Valmistuin 2006. Sain opettajan töitä viime kevääseen saakka. Nyt siis vuosi työttömänä. Mietin myös itse, että kun on ollut vuoden jo työttömänä, voisin yrittää työkkärin kautta johonkin käden ammattiin...suomalainen mies olen.


      • perskutarallaaöf
        Välivuosi kirjoitti:

        Urakoin tuossa kaksi maisterin tutkintoa seitsemässä vuodessa ja sain myös open pätevyyden. Valmistuin 2006. Sain opettajan töitä viime kevääseen saakka. Nyt siis vuosi työttömänä. Mietin myös itse, että kun on ollut vuoden jo työttömänä, voisin yrittää työkkärin kautta johonkin käden ammattiin...suomalainen mies olen.

        Tiedän, että ainakin toinen em. hakemistani paikoista täytettiin poliittisin perustein. Näin sen nimittäin omin silmin, kun sattumalta olin matkalla kyseisessä kunnassa ja menin katsomaan asiakirjoja. Valitulla ei ole kyseisen oppiaineen työkokemusta juuri pätkänkään vertaa, kun taasen siellä puolensadan hakijan joukossa oli väitelleitä, jopa kymmenien vuosien työkokemuksen omaavia opettajankonkareita.


      • tietää
        perskutarallaaöf kirjoitti:

        Tiedän, että ainakin toinen em. hakemistani paikoista täytettiin poliittisin perustein. Näin sen nimittäin omin silmin, kun sattumalta olin matkalla kyseisessä kunnassa ja menin katsomaan asiakirjoja. Valitulla ei ole kyseisen oppiaineen työkokemusta juuri pätkänkään vertaa, kun taasen siellä puolensadan hakijan joukossa oli väitelleitä, jopa kymmenien vuosien työkokemuksen omaavia opettajankonkareita.

        minkä puolueen jäsenkirjalla pääsee opettajaksi


      • akateemisillakaan
        perskutarallaaöf kirjoitti:

        Tiedän, että ainakin toinen em. hakemistani paikoista täytettiin poliittisin perustein. Näin sen nimittäin omin silmin, kun sattumalta olin matkalla kyseisessä kunnassa ja menin katsomaan asiakirjoja. Valitulla ei ole kyseisen oppiaineen työkokemusta juuri pätkänkään vertaa, kun taasen siellä puolensadan hakijan joukossa oli väitelleitä, jopa kymmenien vuosien työkokemuksen omaavia opettajankonkareita.

        "Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden työttömyys on 10-kertaistunut 90-luvun alusta ja ainakin kaksinkertaistunut 2000-luvulla! Erinomaisetkaan todistukset eivät takaa töitä, ellei ole suhteita!

        Ylemmän korkeakoulututkinnon tehneitä (maisteri, DI, arkkitehti, lisuri, tohtori ym.) työttömiä tullee olemaan heinäkuussa noin 15 000 - ennätysmäärä jälleen kerran!

        Joitakin esimerkkejä viime syyskuulta:

        Taideaineiden maistereita 500 työttömänä, filosofian maistereita työttömänä noin 3000, kauppatieteiden maistereita yli 1000, diplomi-insinöörejä yli 1000, valtio- ja yhteiskuntatieteilijöitä lähes 1000, kasvatustieteen maistereita 700, oikeustieteen kandeja jokunen sata maisterit, arkkitehteja 200, tohtoreita ja lisensiaatteja yhteensä lähes 1000 työttömänä, kandeja paljon työttömänä, opettajia tuhansia työttömänä jne. Tilanne edelleen heikentynyt tuosta.

        Saman verran tullee olemaan alemman korkeakoulututkinnon tehneitä (kandit, insinöörit, tradenomit ym.) työttömiä, eli 15 000! Ammattikorkean puolelta nyt mm. insinöörejä työttömänä 4000 ja tradenomeja noin 2000 jne."


      • kopi kopi
        akateemisillakaan kirjoitti:

        "Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden työttömyys on 10-kertaistunut 90-luvun alusta ja ainakin kaksinkertaistunut 2000-luvulla! Erinomaisetkaan todistukset eivät takaa töitä, ellei ole suhteita!

        Ylemmän korkeakoulututkinnon tehneitä (maisteri, DI, arkkitehti, lisuri, tohtori ym.) työttömiä tullee olemaan heinäkuussa noin 15 000 - ennätysmäärä jälleen kerran!

        Joitakin esimerkkejä viime syyskuulta:

        Taideaineiden maistereita 500 työttömänä, filosofian maistereita työttömänä noin 3000, kauppatieteiden maistereita yli 1000, diplomi-insinöörejä yli 1000, valtio- ja yhteiskuntatieteilijöitä lähes 1000, kasvatustieteen maistereita 700, oikeustieteen kandeja jokunen sata maisterit, arkkitehteja 200, tohtoreita ja lisensiaatteja yhteensä lähes 1000 työttömänä, kandeja paljon työttömänä, opettajia tuhansia työttömänä jne. Tilanne edelleen heikentynyt tuosta.

        Saman verran tullee olemaan alemman korkeakoulututkinnon tehneitä (kandit, insinöörit, tradenomit ym.) työttömiä, eli 15 000! Ammattikorkean puolelta nyt mm. insinöörejä työttömänä 4000 ja tradenomeja noin 2000 jne."

        Maakunta
        Kesä tuplaa opettajien työttömyyden
        Julkaistu: 31.05.2009 06:00

        VAASA/HELSINKI
        Eric Carver
        [email protected]
        Mainitse kolme syytä ryhtyä opettajaksi? Kesä-, heinä- ja elokuu. Tämä vanha vitsi opettajien pitkistä palkallisista lomista ei koske kaikkia opettajia.
        Työ- ja elinkeinoministeriön tilastojen mukaan opettajien työttömyys on noin kaksinkertaistunut kesäisin koko 2000-luvun. Tämä vuosi tuskin poikkeaa edellisistä.
        Koulujen päättäjäisten jälkeen työttömäksi jäi viime vuonna noin 5 000 opettajaa. Opettajien ammattijärjestön OAJ:n tutkijan Vesa Ilveksen arvion mukaan heistä noin 4 000-4 400 oli määräaikaisia tuntiopettajia ja noin 600-1 000 äitiyslomansijaisia.
        Valtaosa kesätyöttömistä opettajista aloittaa työt jälleen elokuussa. Määräaikaiset tuntiopettajat saavat kesältä joitakin viikkoja palkallista lomaa, normaalin kesälomakertymän mukaan. Osa heistä pääsee ansiosidonnaiselle päivärahalle. Jotkut joutuvat kituuttamaan peruspäivärahalla. Täyttä palkallista kesälomaa he eivät kuitenkaan saa.

        Tuntiopettajista pysyvä ilmiö

        - Kun tuntiopettajat tulivat työehtosopimukseen, lähtökohta oli, ettei heitä juuri olisi. Heitä on nyt enemmän kuin oli koskaan tarkoitus. Jos on opettajatarvetta, pitäisi olla palkattuna koko vuodeksi, Ilves linjaa.
        Yli puolet määräaikaisista tuntiopettajista on epäpäteviä. Heitä ei voida ottaa vakituiseen virkaan, vaikka haluttaisiinkin.
        -Kunnallisen työmarkkinalaitoksen kanssa on keskusteltu siitä, että määräaikaiset palkattaisiin, niin, että palkanmaksu alkaisi elokuun alussa ja jatkuisi juhannukseen.
        Ilveksen mukaan määräaikaisten tuntiopettajien palkkaukseen on tullut parannusta. Useimmissa Pohjalaisen pikakyselyyn vastanneissa pohjalaiskunnissa käytäntönä onkin maksaa tuntiopettajille palkkaa joko koko kesältä tai kesäkuun loppuun asti.

        www.pohjalainen.fi


      • voidaan
        kopi kopi kirjoitti:

        Maakunta
        Kesä tuplaa opettajien työttömyyden
        Julkaistu: 31.05.2009 06:00

        VAASA/HELSINKI
        Eric Carver
        [email protected]
        Mainitse kolme syytä ryhtyä opettajaksi? Kesä-, heinä- ja elokuu. Tämä vanha vitsi opettajien pitkistä palkallisista lomista ei koske kaikkia opettajia.
        Työ- ja elinkeinoministeriön tilastojen mukaan opettajien työttömyys on noin kaksinkertaistunut kesäisin koko 2000-luvun. Tämä vuosi tuskin poikkeaa edellisistä.
        Koulujen päättäjäisten jälkeen työttömäksi jäi viime vuonna noin 5 000 opettajaa. Opettajien ammattijärjestön OAJ:n tutkijan Vesa Ilveksen arvion mukaan heistä noin 4 000-4 400 oli määräaikaisia tuntiopettajia ja noin 600-1 000 äitiyslomansijaisia.
        Valtaosa kesätyöttömistä opettajista aloittaa työt jälleen elokuussa. Määräaikaiset tuntiopettajat saavat kesältä joitakin viikkoja palkallista lomaa, normaalin kesälomakertymän mukaan. Osa heistä pääsee ansiosidonnaiselle päivärahalle. Jotkut joutuvat kituuttamaan peruspäivärahalla. Täyttä palkallista kesälomaa he eivät kuitenkaan saa.

        Tuntiopettajista pysyvä ilmiö

        - Kun tuntiopettajat tulivat työehtosopimukseen, lähtökohta oli, ettei heitä juuri olisi. Heitä on nyt enemmän kuin oli koskaan tarkoitus. Jos on opettajatarvetta, pitäisi olla palkattuna koko vuodeksi, Ilves linjaa.
        Yli puolet määräaikaisista tuntiopettajista on epäpäteviä. Heitä ei voida ottaa vakituiseen virkaan, vaikka haluttaisiinkin.
        -Kunnallisen työmarkkinalaitoksen kanssa on keskusteltu siitä, että määräaikaiset palkattaisiin, niin, että palkanmaksu alkaisi elokuun alussa ja jatkuisi juhannukseen.
        Ilveksen mukaan määräaikaisten tuntiopettajien palkkaukseen on tullut parannusta. Useimmissa Pohjalaisen pikakyselyyn vastanneissa pohjalaiskunnissa käytäntönä onkin maksaa tuntiopettajille palkkaa joko koko kesältä tai kesäkuun loppuun asti.

        www.pohjalainen.fi

        palkata epäpäteviä, kun päteviä opettajia on tuhansia työttömänä läpi vuoden ja kesäisin lähes 10 000 ??????????


      • että...
        kopi kopi kirjoitti:

        Maakunta
        Kesä tuplaa opettajien työttömyyden
        Julkaistu: 31.05.2009 06:00

        VAASA/HELSINKI
        Eric Carver
        [email protected]
        Mainitse kolme syytä ryhtyä opettajaksi? Kesä-, heinä- ja elokuu. Tämä vanha vitsi opettajien pitkistä palkallisista lomista ei koske kaikkia opettajia.
        Työ- ja elinkeinoministeriön tilastojen mukaan opettajien työttömyys on noin kaksinkertaistunut kesäisin koko 2000-luvun. Tämä vuosi tuskin poikkeaa edellisistä.
        Koulujen päättäjäisten jälkeen työttömäksi jäi viime vuonna noin 5 000 opettajaa. Opettajien ammattijärjestön OAJ:n tutkijan Vesa Ilveksen arvion mukaan heistä noin 4 000-4 400 oli määräaikaisia tuntiopettajia ja noin 600-1 000 äitiyslomansijaisia.
        Valtaosa kesätyöttömistä opettajista aloittaa työt jälleen elokuussa. Määräaikaiset tuntiopettajat saavat kesältä joitakin viikkoja palkallista lomaa, normaalin kesälomakertymän mukaan. Osa heistä pääsee ansiosidonnaiselle päivärahalle. Jotkut joutuvat kituuttamaan peruspäivärahalla. Täyttä palkallista kesälomaa he eivät kuitenkaan saa.

        Tuntiopettajista pysyvä ilmiö

        - Kun tuntiopettajat tulivat työehtosopimukseen, lähtökohta oli, ettei heitä juuri olisi. Heitä on nyt enemmän kuin oli koskaan tarkoitus. Jos on opettajatarvetta, pitäisi olla palkattuna koko vuodeksi, Ilves linjaa.
        Yli puolet määräaikaisista tuntiopettajista on epäpäteviä. Heitä ei voida ottaa vakituiseen virkaan, vaikka haluttaisiinkin.
        -Kunnallisen työmarkkinalaitoksen kanssa on keskusteltu siitä, että määräaikaiset palkattaisiin, niin, että palkanmaksu alkaisi elokuun alussa ja jatkuisi juhannukseen.
        Ilveksen mukaan määräaikaisten tuntiopettajien palkkaukseen on tullut parannusta. Useimmissa Pohjalaisen pikakyselyyn vastanneissa pohjalaiskunnissa käytäntönä onkin maksaa tuntiopettajille palkkaa joko koko kesältä tai kesäkuun loppuun asti.

        www.pohjalainen.fi

        ...työttömiä päteviä aineenopettajia (es. historia, biologia/maantieto, äidinkieli jne.) on työttömänä ylipäätään paljon. Samoin ammatillisten aineiden opettajia.

        Lisäksi yliopistokaupungeissa on kaikenlaisia opettajia paljon työttömänä.

        Miksei heitä palkata epäpätevien sijaan??????????????????


      • mutua vaan
        että... kirjoitti:

        ...työttömiä päteviä aineenopettajia (es. historia, biologia/maantieto, äidinkieli jne.) on työttömänä ylipäätään paljon. Samoin ammatillisten aineiden opettajia.

        Lisäksi yliopistokaupungeissa on kaikenlaisia opettajia paljon työttömänä.

        Miksei heitä palkata epäpätevien sijaan??????????????????

        Olisiko niin, että muualle ei löydy päteviä hakijoita, kun pätevät pysyy omasta halustaan tai pakosta niissä yliopistokaupungeissa eikä edes hae syrjäkylien virkoja?


      • mukaan niitä,
        akateemisillakaan kirjoitti:

        "Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden työttömyys on 10-kertaistunut 90-luvun alusta ja ainakin kaksinkertaistunut 2000-luvulla! Erinomaisetkaan todistukset eivät takaa töitä, ellei ole suhteita!

        Ylemmän korkeakoulututkinnon tehneitä (maisteri, DI, arkkitehti, lisuri, tohtori ym.) työttömiä tullee olemaan heinäkuussa noin 15 000 - ennätysmäärä jälleen kerran!

        Joitakin esimerkkejä viime syyskuulta:

        Taideaineiden maistereita 500 työttömänä, filosofian maistereita työttömänä noin 3000, kauppatieteiden maistereita yli 1000, diplomi-insinöörejä yli 1000, valtio- ja yhteiskuntatieteilijöitä lähes 1000, kasvatustieteen maistereita 700, oikeustieteen kandeja jokunen sata maisterit, arkkitehteja 200, tohtoreita ja lisensiaatteja yhteensä lähes 1000 työttömänä, kandeja paljon työttömänä, opettajia tuhansia työttömänä jne. Tilanne edelleen heikentynyt tuosta.

        Saman verran tullee olemaan alemman korkeakoulututkinnon tehneitä (kandit, insinöörit, tradenomit ym.) työttömiä, eli 15 000! Ammattikorkean puolelta nyt mm. insinöörejä työttömänä 4000 ja tradenomeja noin 2000 jne."

        joilla ei ole mitään aikomusta ruveta opettajaksi tai pätevyyttä hakea virkoja? Tämä taitaa olla opetustyö-keskustelu. Muutenkin joku tai jotkut postaavat tätä samaa juttua vähän päästä eri palstoille.


      • KM (ope), FM
        mukaan niitä, kirjoitti:

        joilla ei ole mitään aikomusta ruveta opettajaksi tai pätevyyttä hakea virkoja? Tämä taitaa olla opetustyö-keskustelu. Muutenkin joku tai jotkut postaavat tätä samaa juttua vähän päästä eri palstoille.

        Siis ainakin se on totta, että päteviä opettajia on tuhansia työttömänä ympäri vuoden ja kesäkuukausina paljon enemmän...ja erityisesti yliopistokaupungeissa...


      • Akava:

      • mukaan niitä
        KM (ope), FM kirjoitti:

        Siis ainakin se on totta, että päteviä opettajia on tuhansia työttömänä ympäri vuoden ja kesäkuukausina paljon enemmän...ja erityisesti yliopistokaupungeissa...

        Puheenvuorossa Hyvin ei mene Kirjoittanut: akateemisillakaan kirjoittaja kertoo, että työttömiä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita on 15000.

        He eivät ole kaikki opettajia. Myöhemmissä puheenvuoroissa, joissa kummassakin on mainittu lukujen lähde, ilmenee, että ylemmän korkea-asteen työttömiä on n. 9500 ja työttömiä opettajia n. 5000. Toivon vain, että voin luottaa lukuihin, joita joku kertoo.


      • määrä
        mukaan niitä kirjoitti:

        Puheenvuorossa Hyvin ei mene Kirjoittanut: akateemisillakaan kirjoittaja kertoo, että työttömiä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita on 15000.

        He eivät ole kaikki opettajia. Myöhemmissä puheenvuoroissa, joissa kummassakin on mainittu lukujen lähde, ilmenee, että ylemmän korkea-asteen työttömiä on n. 9500 ja työttömiä opettajia n. 5000. Toivon vain, että voin luottaa lukuihin, joita joku kertoo.

        on 15 000, jos katsoit tuon Akavan artikkelin! Lisäyksestä iso osa on kesäajan työttmömänä olevia opettajia!!!


      • KM (+ope), FM
        mukaan niitä kirjoitti:

        Puheenvuorossa Hyvin ei mene Kirjoittanut: akateemisillakaan kirjoittaja kertoo, että työttömiä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita on 15000.

        He eivät ole kaikki opettajia. Myöhemmissä puheenvuoroissa, joissa kummassakin on mainittu lukujen lähde, ilmenee, että ylemmän korkea-asteen työttömiä on n. 9500 ja työttömiä opettajia n. 5000. Toivon vain, että voin luottaa lukuihin, joita joku kertoo.

        artikkeli. Siinä Akava ennustaa, että nyt kesällä olisi 15 000 ylemmän korkeakoulututkinnon käynyttä työtöntä..


        http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1681032


      • KM (+ope), FM
        mukaan niitä kirjoitti:

        Puheenvuorossa Hyvin ei mene Kirjoittanut: akateemisillakaan kirjoittaja kertoo, että työttömiä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita on 15000.

        He eivät ole kaikki opettajia. Myöhemmissä puheenvuoroissa, joissa kummassakin on mainittu lukujen lähde, ilmenee, että ylemmän korkea-asteen työttömiä on n. 9500 ja työttömiä opettajia n. 5000. Toivon vain, että voin luottaa lukuihin, joita joku kertoo.

        En ole väittänyt, että kaikki ylemmän korkeakoulututkinnon käyneet olisivat opettajia!!!!!!! Jos luet nuo artikkelit, joihin on linkit, näet (jos osaat lukea), että on ennustettu, että ylemmän korkeakoulututkinnon käyneitä työttömiä olisi heinäkuussa 15 000 ja saman verran myös alemman korkeakoulututkinnon käyneitä työttömiä. Opettajia on myös tuossa alemman korkeaakoulututkinnon suorittaneissa, kuten ammatillisen puolen opettajia ja kandeja, jotka ovat alemman korkeakoulututkinnon suorittaneita...


      • KM (+ope), FM
        mukaan niitä kirjoitti:

        Puheenvuorossa Hyvin ei mene Kirjoittanut: akateemisillakaan kirjoittaja kertoo, että työttömiä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita on 15000.

        He eivät ole kaikki opettajia. Myöhemmissä puheenvuoroissa, joissa kummassakin on mainittu lukujen lähde, ilmenee, että ylemmän korkea-asteen työttömiä on n. 9500 ja työttömiä opettajia n. 5000. Toivon vain, että voin luottaa lukuihin, joita joku kertoo.

        kirjoitin selvästi, että työttömiä TULLEE OLEMAAN 15 000....

        "#¤*#"!


      • aineopettaja

        Et ole tietyn L-kirjaimella alkavan uskonnollisen (nimeä en voi tässä mainita, ettei väitetä yllyttämisestä kansanryhmää tms. vastaan) lahkon jäsen.

        Näillä L-alkuisilla on tapana valita vain omiaan, vaikka olisivat joka toinen vuosi äitiyslomalla. Sijaiseksi siis saattaisit pian päästä .... mutta vain vuodeksi kerrallaan ...


    • perskutarallaaöf

      Pitäisiköhän tää juttu viedä hallinto-oikeuteen? Vai käykö siinä kuitenkin niin, että KHO kepuloi asian kuntamafiosojen mukaiseksi?

      • on vaikea saada

        Näistä keskusteluista paistaa paikoin sellainen katkeruus, joka on kyllä työttömän näkökulmasta ymmärrettävää, mutta paikoin vähän epäasiallista.

        Fakta on, että töitä on tällä hetkellä vaikea saada. Omassa kaupungissani resurssia on leikattu joka vuosi viimeisten kymmenen vuoden ajan ja samalla oppilasmäärä pienenee. Vaikka välillä "lisärahoitusta" uutisten mukaan tuleekin, niin se katoaa kohoavan kustannustason syövereihin - lisää tunteja ei tule.

        Kaupungilla on valinnanvaraa. Kun iäkkäämpi opettaja jää eläkkeelle, ei virkaa julisteta heti auki, vaan tilalle otetaan mieluusti tuntiopettaja. Tuntiopettajaksi valitaan joku, joka tunnetaan entuudestaan, koska halutaan pelata varman päälle. Vasta kun on nähty, että homma toimii, julistetaan virka auki, jolloin se on pakko laittaa julkiseen hakuun. Silti käytännössä etukäteen tiedetään, kuka valitaan. Olen nähnyt niinkin käyvän, että virka laitetaan auki, koska tuntiopettajasta on haluttu päästä siististi eroon. Siitä vasta katkeruus syntyy, kun kolme vuotta tehtävää hoidettuaan sitä ei saakaan jatkaa. Alkaa valituskierros, joka käytännössä johtaa valittajan kasvojen menetykseen...

        En ymmärrä, miksi aina annetaan ymmärtää, että tutuille annetaan töitä, ikäänkuin "hyvillä suhteilla" pääsisi ansiotta sisään. On helpompi valita sellainen, joka tunnetaan hyväksi ja luotettavaksi työntekijäksi, kuin valita uusi henkilö sokkona papereiden ja lyhyen haastattelun perusteella. Kyllä se tuttuus ihan oikeasti voi tarkoittaa sitä, että ko. henkilöllä on ansaittua arvostusta.

        Vastavalmistuneille tilanne voi olla tosi vaikea. Ainoa neuvo on, että opintojen ohessa pitäisi pyrkiä saamaan jalkaa oven väliin, tarjota itseään sijaiseksi, käydä henkilökohtaisesti esittäytymässä rehtoreille tai mitä niitä keinoja nyt onkaan. Aloitin sijaisuuksien tekemisen samaan aikaan kuin opintoni yliopistossa. Nimi ja naama tuli tutuksi monessa opettajainhuoneessa. Uskoakseni juuri siksi nautin nyt säännöllistä palkkaa.

        Kun minut vakinaistettiin, olin tehnyt pätkätöitä jo pidempään kuin kehtaan kertoa. Hakumenettely oli tosiaan käytännössä kulissi ja varmaan se turhautti valitsematta jääneitä hakijoita. En kuitenkaan koe, että vääryyttä olisi tapahtunut. Sain työn, jota olin aiemmin hoitanut ja josta olin saanut kiitosta. Pitkään saman kouluviraston hommissa olleena olin tunnettu paitsi koulussa, niin myös opetustoimessa. Pätevyysasiat ok, työkokemusta paljon. Mielestäni vääryyttä ei tapahtunut.

        Ajattelin samaan aikaan hakea varmuuden vuoksi paria muutakin paikkaa toisaalta. Pieni soittelukierros paljasti, että kyseisiin paikkoihin haki myös tehtävää aiemmin hoitanut määräaikainen tuntiopettaja, joten tiesin hakemisen turhaksi. Valintojen jälkeen käsitykseni sai vahvistuksen.

        Epäpäteväähän ei voida vakinaistaa. Epäpätevillä tuntiopettajilla yleensä on vähäinen tuntimäärä tai kummallinen aineyhdistelmä keräilyeränä. Ei heillekään kannata kateellinen olla. Viittä tai kymmentä tuntia varten ei määräaikaista paikkaa haluta laittaa julkiseen hakuun, koska keväällä haastattelukierroksilla istuu joka tapauksessa satoja kuultavia isoissa kaupungeissa.

        Tämä ei tietysti yhtään lohduta, mutta työttömyys ei kohdistu yksi opettajiin - kyllä naapureilta on duuneja häipynyt ihan ammatista riippumatta. On ammattikuntia, joilta työ näyttää olevan katoamssa koko maassa, eikä edessä häämötä kuin pitkäaikaistyöttömyys tai uudelleenkouluttautuminen.


    • Sharpesttool

      En ehtinyt edes saada gradua valmiiksi kun hain yhtä ainoaa opettajan paikkaa ja sain sen. Joskus myös persoona voi vaikuttaa, ei ainoastaan tutkintojen määrä tai työkokemus. Minua ei tässä opetustoimessa tunnettu millään tavalla etukäteen. Joskus myös peiliin katsominen on paikallaan...

      • Työtön ope + KTM

        Kyllä, mutta harvoin on tuosta kyse. Opettajia on tuhansia työttömänä ja akateemisten tilanne on muutenkin heikko!


    • ex-ope...

      Toimin opettajan ammatillisella puolella. Meillä meininki on hurjaa:
      - palkataan ylioppilaita tuntiopettajiksi, vaikkei vakkareille riitä täysiä tunteja päätoimisuuteen (he pystyisivät kyllä virallisestikin opettamaan ko. aineita)
      - joka vuosi haetutetaan omia paikkoja, määräaikaisia siis. Tätä perustellaan mm. sillä, että näin saadaan tietää organisaatiossa olevien ihmisten taitotaso
      - erittäin hienoperustelu, reilu ja halpa=))
      - tosin paikat tulevat avoimiksi harkitusti, joten kaikki määräaikaisuudet eivät täyty valintaprosessn kautta, vaan jatketaansuoraan epäpätevillä
      - hakuprosessit ovat naurettavia: tarkoitus onvain pitää porukat varpaillaan jatkon suhteen ja nöyryyttää => mikäli olet eri mieltä perustellusti jostain asiasta, työt loppuvat

      Tässä oli vain pintaraapaisu. Kyseessä on vielä ammatillinen erityisoppilaitos Etelä-Suomessa, joka profiloituu rehellisenä, pienen ihmisen puolustajana. Valitettavasti omaan henkilökuntaan asti se ei ulotu, mikä näkyy runsaana jokavuotisena henkilöstön vaihtumisena.
      - vastauksia ei kuulu valinnoista

      Itse olen hakeutumassa toiselle alalle. Meno riittää, varsinkin tuo hurskasteleva meno.

      • Onnea yrityksellesi! Olen ollut yhden vuoden "vastaavassa paikassa" Etelä-Suomessa ja noin myös asian koin. Olin tuolloin se sijainen, ja löysin kesäloman jälkeen uuden paikan. Toimintakulttuuri samanlainen sielläkin joten myös päädyin hakeutumaan uudelle alalle. Se on vaan kohtuutonta, että jos ihminen panostaa ammattitaitoon ja koulutukseen, hoitaa ydintehtävänsä tunnollisesti, eikä saa silti turvallista työsuhdetta / työyhteisön tukea.


    • Åbeddaca

      Julkinen sektori on erittäin korruptoitunut Suomessa, näin on aina ollut, mutta ehkä erityisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana on tapahtunut kääne pahempaan sekä valtion mutta erityisesti kuntien organisaatioissa. Kukaan ei näytä haluavan tehdä asialle mitään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe