mitäpä luulette, keliakia vai?

plööhghi

Olen tykännyt sekoittaa viilin sekaan vehnäleseitä. Yhen lesepaketin söinki ja en ainakaan muista mitään ongelmia, tosin maha temppuilee nii paljo ettei siihen enää aina ees kiinnitä huomiota. Seuraavan paketin kohalla huomasin että n. tunnin kulutta tuli järkyttävä vatsakipu ja ripuli.. Naisena pelkäsin jo jotain aamupahoinvointia kun olo oli niin karsea aamuisin.. En sillon aatellu että siitä vehnästä vaan aattelin että ehkä koulupäivä jännittää vaan nii että maha menee sekasin. Mut sit yks viikonloppu laitoin taas viiliin vehnäleseitä niin voi hitto sitä kipua ja ripulia. Tästä on jo jonkin aikaa ja jotenki unohtaa koko homman mut sit eilen tein ekku kerran elämässäni ohrapuuron. Nam, punaseen maitoon tein ja kyllä oli hyvää. Ehkä joku vartti meni niin sai juosta vessaan ja mahassa väänsi oikeen kunnolla. Entiiä mitä aatella.. Onkohan keliakia vai mitä. Aattelin et vois kokeilla tehä sen ohrapuuron mehuun, paketin kylessä oli sellanen vinkki. Sit ainaski jäis se laktoosi pois. Mut keliaakikot mitä mieltä ootte? Olen niin tottunut mussuttamaan paljon leipää ja olen kyllä tottunut myös siihen että vessan on oltava aina lähellä...

5

342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeilet.

      Ei luulla mitään. Menet lääkäriin, jos oireet ei poistu eri ruokavaliota kokeilemalla.


      Viljat tai maitotuotteet pois vähintään 4 viikoksi. Kokeile miten vaikuttaa. Voi olla, että kummatkaan ei sovi.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

      Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 200-1000mg / vrk
      C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin. C-vitamiinin lisäämisestä ei ole haittaa, sillä sitä ei voi saada liikaa. C-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimäärä huuhtoutuu pois virtsan mukana.

      D-vitamiinia 50-125µg / vrk

      Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1
      Magnesiumin puute on yleistä.

      Omega-3 rasvahappojen tarve on jopa 1 gramma päivässä eli esim. villiä lohta 150-200 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista. Omega-3 rasvahapolla on tärkeä rooli mm. aivotoimintojen säätelyssä, tulehdusten ehkäisemisessä ja immuunijärjestelmässä.

      Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

      Muut saa todella edullisesti Citymarketin luontaistuotehyllystä. Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

      Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina.

      Huonoin tilanne on afrikkalaista syntyperää olevilla maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho ja ruokavalio. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on lähes läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.

      D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

      Meillä "asiantuntijat" Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.

      Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

      Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l ja kokonaisterveyden kannalta 100-150 nmol/l.

      Nykypäivän lääkärin pitäisi ymmärtää, että veren D-vitamiinipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon ja sairauksien diagnosointiin siinä missä perusverenkuva, kilpirauhasarvot sekä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin.

      Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

      Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.

    • Keliakian väärän hoi

      Olen varma että itselläni on keliakia joka on ollut lapsesta asti, nyt olen siis lähes 18 vuotias nuorimies eli syön gluteenitonta ruokaa vastoin lääkärien määräystä ja oloni on parantunut huomattavasti ja kaikki arvoni myös hb noussyt 151 ennätyslukemiin 65:estä. Oireita minulla on ollut yli 10 vuotta eli lähes jatkuvasti oireita olivat/ovat vieläkin välillä Ummetus, ripuli, vatskrampit huimaus,arvot alhaiset esim hb, b12, folaatti yms... pituuskasvu hidastui ja lopulta pysähtyikin, Laihduin monia kiloja ja olo huononi jo vaaralliselle tasolle koska lääkärit eivät löytäneet mitään epänormaalia.
      Minulla hoidettiin pelkästään Ummetusta erinäisillä keinoilla pahimmillaan jopa Klyx peräruiskeilla 8 vuotiiaana kun jouduin olemaan kolmessa eri sairaalassa tutkimuksissa ja ns hoidossa mikä vain pahensi oloani sillä hoito oli väärä keliaakikolle joka noin 99% olen oireiden perusteella. Se oli kuin kidutusta sen ikäiselle lapselle kun ummetus lääkkeet tekivät sellaisia vatsakramppeja että makasin lattialla tuskissani pahmimmillaan ja hoitaja vieressä lähes tulkoon sanoi vaan että ei sen niin paljon voi sattua eikä varmaan normaalissa suolistossa paljon tunnukkaan mutta minulla ei ollut silloin läheskään tervettä vatsaa eikä oloa.

      Tämä on tiivistettynä minun kokemuksistani ,Kysykää jos kiinostaa kuulla lisää tai haluatte jutella asiasta enemmän tai kertoa omista kokemuksistanne.

    • jänis-1

      Onko teillä testattu myös muita autoimmuunisairauksia? Monilla keliakiaa sairastavilla/ gluteiiniyliherkillä henkilöillä on suuremmalla todennäköisyydellä myös muita autoimmuunisairauksia mm. kilpirauhasen sairauksia, crohnin tautia, niveltulehdusta tai diabetesta.

    • että näin

      Ei.

      Onneksi.

      Synnyin vuonna 1968.

      Olen lapsesta asti saanut banaanista allergisia oireita (kovaa vatsakipua ja turvotusta).

      Anemia oli aina vieraanani eli rautakuuria söin joka vuosi.

      Lopetin maidon juonnin n. 12 vuotiaana, koska Pekka Puska sanoi maidon rasvan lihottavan ja tappavan minut. Uskoin. Söin joskus rasvatonta jogurttia, vaikka ne maistuvat aivan järkyttävälle sekä tavallisia juustoja olen syönyt aina.

      n. 15 vuotiaana alkoi päänahkani hilseilemään ja kutiamaan. Kokeilin kaikkea mahdollista shampoota ja 10 vuoden etsinnän jälkeen Bio sarja oli sopiva, kun käytti sarjan 4 erilaista shampoota vuorotellen eli joka pesukerralla oli eri shampoo.

      23 vuotiaana diagnosoitiin laktoosi-intoleranssi.

      n. 30 vuotiaana aloin saamaan allergisia oireita koivun ja lepän siitepölystä, johon söin antihistamiinia vuosia. Sain oireita myös punaisesta paprikasta ja currysta, joten niiden syöminen piti lopettaa. Lisäksi sain allergisia oireita jostain ulkopuolisesta, joka hävisi kun tuli pakkanen ja lumi. Alkoi taas heti lumien sulattua. Söin vuosia antihistamiinia lähes läpi vuoden.

      Lisäksi kärsin aina jonkinasteisesta ummetuksesta tai kovasta vatsasta, vaikka söin aina täysjyvää (aamupuuro) ja 100% ruisleipää pari palaa illalla. Viimeiset vuodet söin ainoastaan luomua ja juureen tehtyä hapanruisleipää.

      Vuonna 2009 luin Tiede-lehden keskustelupalstan D-vitamiiniketjua ja sen innoittamana aloin syömään D-vitamiinia 100µg/vrk syyskuun alusta toukokuun loppuun, koska kesällä olen päivällä auringossa nahka paljaana. Tämä helpotti siitepölyallergiaa jonkun verran, mutta jouduin silti syömään antihistamiinia lähes vuoden ympäri. Lukuisia muita positiivista asioita huomasin koko kropassani tästä D-vitamiinin riittävästä saannista, joka on myös verikokeella varmistettu (113 nmol/l).

      Syksyllä 2011 jätin viljat ruokavaliosta ja korvasin ne kasviksilla, juureksilla, pähkinöillä, hedelmillä, marjoilla, hyvillä rasvoilla ja proteiinilla.

      Keväällä 2012 ja 2013 ei tullut mitään oireita siitepölystä.

      Myös päänahan kutina ja hilseily loppui ja voin pestä hiukseni millä tahansa shampoolla kuukausitolkulla. Myös hiuksia kasvoi runsaasti lisää (parturi kertoi hiuksieni uuskasvusta) ja huomasin sen lopulta itsekkin, kun hiukset olivat paksummat kuin koskaan ennen.

      Myös kaikki ruoka-aineallergiat, masennus, suolistovaivat, verensokerin jatkuvat heittelyt, jatkuva nälkä ja heikotus poistuivat viljojen myötä. Näihin lääkäri kyllä määräsi kaikenlaisia lääkkeitä.

      Keliakiaa tai vilja-allergiaa ei ole.

    • ummes

      mene kilpirauhaskokeisiin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe