Onko kukaan muu paisunut tajuamattaan...

Äkkilihoja

Olen keikkunut koko ikäni normaalipainon ylärajalla. Ikää tällä hetkellä 21 vuotta, ja sukupuoleltani olen mies. Olen mielestäni aina ollut ihan miellyttävissä mitoissa, tällainen hieman massavampi, mutten kuitenkaan missään nimessä paksu. Ruokaa on uskaltanut syödä niin paljon kuin on tehnyt mieli, eikä koskaan ole tarvinnut liiemmin välittää painoon liittyvistä asioista. Terveystarkastuksissakin painoa on aina kehuttu sopivaksi.

Heräsin tänään todellisuuteen kun astuin melkein vuoden tauon jälkeen vaa'alle. Painoa on tullut vuoden sisällä lisää 11 kiloa. Peilikuvan perusteella kyse on pelkästä läskistä. Vielä joskus lihaksikas maha on ajan kanssa turvonnut pehmeäksi vararenkaaksi ja persekin on levinnyt.

Missä välissä tämä on päässyt käymään? Minä en tiedä. En myöskään ymmärrä miten tämä on voinut jäädä minulta huomaamatta. Painoindeksin mukaan olen nyt lievästi lihava. Vyötärömitta näyttää 110 senttiä. Aika laihduttaa.

Onko kellekään muulle käynyt niin, että kiloja on alkanut kertyä aivan huomaamatta? Kohtalontovereiden kokemuksia olisi lohduttavaa kuulla.

27

2801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samat1

      Sama tapahtui täällä. Harvemmin sitä tuota painon kertymistä huomaa, vaatteet venyy käytössä ja hitaat muutokset ei omaan silmään näy.

      Itsellä tapaus oli vähän pahempi kun lihosin sen 20 kiloa ja olen kuitenkin nainen. En nyt tietenkään niin vatipää ole ettenkö tuona aikana tajunnut missään vaiheessa että massaa on tullut, mutta en tajunnut huolestua asiasta oikein mitenkään, "eihän sitä nyt niin paljoa ole tullut".

      Havahtuminen tapahtu siinä vaiheessa kun ei meinannut saada enää varpaankynsiä leikattua kun maha tuli tielle =)

      Nyt -15 kiloa ja normipainon puolella ollaan. Vähän vielä pois ja vaa'lla käynti päivittäin. Tää ei enää mulle saa tapahtua.

    • 9+3

      Mulla on aika samanlainen tilanne. Olen myös nainen ja kiloja on tullut kans se 20. Aika samalla tavalla vaivihkaa, kuten edelliselläkin.

      Kilot ovat tulleet noin 7 vuoden aikana. Enkä muista noista vuosista edes mitään, on sellainen olo kuin olisin unesta herännyt. Opiskelustressiä, toisen vanhemman alkoholismia, työttömyyttä, itsetunto-ongelmia... Kyllähän sen lihomisen välillä aina tajusi, mutta ajattelin taklaavani yhden ongelman kerrallaan. Sitten kun valmistun, sitku olen töissä, sitkun on rahaa... Nyt vasta ymmärrän, että aina tulee elämässä jotain vastaan, mutta painonpudotusta en enää voi lykätä mikäli haluan nauttia normaalipainoisesta elämästä.

    • Miten on mahdollista

      Eikö edes vaatteiden kiristämisestä huomaa? Kun mulle tulee pari kiloa lisää, farkut eivät enää mahdu päälle, kinnaa heti reisistä :-(. Toisaalta hyvä, kun voi heti puuttua ruokavalioon ja liikuntaan. Mutta miten voi lihoa 10 tai 20 kiloa ihan huomaamattaan? Onko vaatteet sitten niin löysiä ja venyviä, vai miten se menee?

      • 0loo

        Jos vähättely on keskustelua, olet todella hyvä keskustelija.


      • järkikulta käteen
        0loo kirjoitti:

        Jos vähättely on keskustelua, olet todella hyvä keskustelija.

        No pakkohan se nyt on jostain huomata, herranen aika. ei mitkään housut lörpsähdä niin että ne vaan venyy sitä mukaa kun paino nousee. Ellei käytä yli-isoja vaatteita joita vaihtaa vain kerran vuodessa. Samaan tahtiin katsoo peiliin.


      • laihuttajamies..
        järkikulta käteen kirjoitti:

        No pakkohan se nyt on jostain huomata, herranen aika. ei mitkään housut lörpsähdä niin että ne vaan venyy sitä mukaa kun paino nousee. Ellei käytä yli-isoja vaatteita joita vaihtaa vain kerran vuodessa. Samaan tahtiin katsoo peiliin.

        Itse ainakin huomasin joskus 2000-luvun alussa, miten paria vuotta aiemmin ostamani ennen sopivat farkut alkoi kiristää, koulussa vielä pitkään tunneilla istuessa todella tuntui kuin veri ei pääsisi kiertämään kun puristi niin pirusti. Tuolloin todellakin ihmettelin vain että miten nuo vaatteet kutistuu :D Ostin isompia housuja, esim. semmoiset ei-farkut, mitkä lie kangashousut?

        Olen nyt vuoden sisällä laihduttanut 28 kiloa ja ostin uudet farkut, samaa kokoa kuin 1990-luvulla, 36". Entiset farkut kokoa 40" ja ne tuntuu nyt tosi isoilta pussihousuilta, ei kehtaa panna päälle.


    • Täti T

      Itse olen aina ollut pieni ja normaalipainoinen, vaikka paino on tosin vaihdellut, normaalipainon rajojen sisällä. Sama painonnousun prosenttiosuushan se on, jos viiskytkiloinen lihoo viisi kuin satakiloinen lihoo kymmenen kiloa.

      Painon nousun kyllä huomaa, jos asiaan kiinnittää huomiota. Ja pieneen painon nousuun on helpompi muuttua pienillä elämäntapamuutoksilla kuin että jos painonnousu on jo huomattavaa. Itselläni pari lisäkiloa saa vyötärönauhan puristamaan. Kannattaa ottaa vaikka mittanauha avuksi, kuten olet tehnyt. Vaakoja en kannata. Ne eivät kerro koko totuutta, ainakaan jos ihminen kasvattaa treenillä lihaksiaan.

      Itse syön nyt nelikymppisenä varmaan puolet vähemmän kuin kaksikymppisenä. Inhoan liikuntaa, joten en koe tarpeelliseksi rääkätä itseäni energiankulutuksen nimissä. Toki hyötyliikuntaa tulee huomaamatta. Pidän ruoka-ajat säännöllisinä, 3 x/pv, ei santsausta. Ei välipaloja, janojuomana vesi. Erityisen rasittavassa tilanteessa voin syödä neljännen kerran päivässä.

      Kannattaa huomioida, että iän myötä vähenee energian kulutus. Samoin painon alentuessa tai alkujaan pienellä energian kulutus on vähäistä. Eli jos haluaa pysyä mitoissaan, niin helpointa (ja samalla askeettisinta) on pitää syöminen kurissa. Tässä auttavat rutiinit. Makuaisti sopeutuu muutokseen nopeammin kuin mieli.

      Suosittelen lukemaan Shauna Reid: Dieettitytön huimat seikkailut. Siinä päähenkilö laihdutti puolet 160 kg:n alkupainostaan.

    • 11+20

      Kuulostaa tutulta. Olen kohta 26v. nainen ja painoindeksini on ollut aiemmin aina tasaisesti siellä 24-25 paikkeilla, en siis ole ikinä ollut mitenkään hoikka mutta normaalipainoinen kuitenkin. Viime jouluna älysin massani hiipineen entisestä kymmenisen kiloa ylöspäin, syyt ilmeisiä: liikunnan selvä väheneminen ja ennen kaikkea älyttömiin mittasuhteisiin paisunut kaljan litkiminen.

      No, joulun jälkeen en ole enää lihonut, mutta en laihtunutkaan. Tajusin nyt kelien lämmettyä, yrittäessäni vetää ennen päälle mahtuneita farkkushortseja jalkaan, että eiväthän nuo mene sinne päinkään. Tuli sitten muutenkin katsottua peiliin vähän tarkemmin...mistä seurasi kyllä pienoinen morkkis.

      Suunnitelmani on niinkin yksinkertainen kuin jatkuvan välipalamässyttelyn lopetaminen, kaljanjuonnista jo onneksi pääsinkin. Ihan kunnon ylläpitämisen takia pitäisi myös alkaa taas liikkua säännöllisesti edes jonkin verran, ei pikkujuttujenkin pitäisi hengästyttää.

    • Huomaan kyllä

      En ole lihonut huomaamattani. Olen kauhulla seurannut vaaán lukemaa, joka vaan nousee. Vatsan pömpötystä ja takareisien löllöä ei voi olla huomaamatta. Näytän mummolta vatsoineni, vaikka olen vasta 40-v :-(.

      Syöminen on karannut käsistä. Nyt illallakin söin 6 myslipatukkaa ja melkein litran jäätelöä. Vaikka liikun paljon, se ei enää riitä.

      Kun on murheita ja elämä potkii päähän, sorrun helposti lohtusyömiseen.

    • kyllä on

      Lihosin 10kg syömällä suruun. En omistanut enää kokovartalopeiliä, joten en tajunnut mahan paisumista. Ajattelin vain vähän lihonneeni housujen takia. Vasta kun katsahdin taas isoon peiliin, tajusin hirveyden. No nyt on elämäntaparemontti menossa, laihtuminen tapahtuu vähitellen.

      • Äkkipläski

        Mulla on paino noussut vuodessa yli 20 kg. Oon kyllä huomannut,55->78... Yrittänyt tehdä jotakin,syön terveellisesti,en juo kun perjantaisin,pikaruokaa vaan lauantaisin.Liikun joka päivä hikeen asti,silti turpoon ja turpoon...Kaikki mahdolliset verikokeet otettu,ja useita kertoja.Seuraavia mulla ei ole: munuaisten vajaatoiminta,eikä kilpirauhasen,maksavika,diabetes,sydänvika,allergioita,mitään!!!E-pillereitä epäilisin,mutta sama merkki ollu jo 2 vuotta,puolet ajastako jotain viivettä?Ei riitä ymmärrys.V*ttuiluja en tarvii,kiitos vaan,ei ne tunnu missään ja tasan totta joka sana.Hoikasta ja nätistäkin mimmistä tullu lähes yhtäkkiä itsetuhosen masentunu ruma kasa.Näin voi käydä.


      • Huomaan kyllä
        Äkkipläski kirjoitti:

        Mulla on paino noussut vuodessa yli 20 kg. Oon kyllä huomannut,55->78... Yrittänyt tehdä jotakin,syön terveellisesti,en juo kun perjantaisin,pikaruokaa vaan lauantaisin.Liikun joka päivä hikeen asti,silti turpoon ja turpoon...Kaikki mahdolliset verikokeet otettu,ja useita kertoja.Seuraavia mulla ei ole: munuaisten vajaatoiminta,eikä kilpirauhasen,maksavika,diabetes,sydänvika,allergioita,mitään!!!E-pillereitä epäilisin,mutta sama merkki ollu jo 2 vuotta,puolet ajastako jotain viivettä?Ei riitä ymmärrys.V*ttuiluja en tarvii,kiitos vaan,ei ne tunnu missään ja tasan totta joka sana.Hoikasta ja nätistäkin mimmistä tullu lähes yhtäkkiä itsetuhosen masentunu ruma kasa.Näin voi käydä.

        Ei ole v*ittuilua.


        Juot alkoa kerran viikossa liikaa. Pikaruokaa samaten.

        Liikkuminen hikeen saakka ei riitä, liiku tunti hikisenä ja hengästyneenä. Eikä sekään auta, jollet syö tarkasti.

        Pidä ruokapäiväkirjaa ja laske kalorit. Sitä syö aivan hujauksessa kamalasti, vaikka luulee syövänsä "terveellisesti". Ota selvää, mitä oikeasti on terveellinen syöminen. Vähän syöminen ei ole terveellistä syömistä.

        Laihtumiseen tarvitaan kalorivaje. Eikä ne v*tun kilot lähde heti, vaikka mitä tekisi. Puolen kilon painonpudotukseen viikossa tarvitaan jo 500 kalorin päivittäinen vaje. Eli kamala työ saada kuukaudessa edes 2 kiloa pois! Reilusti ylipainoisilta toi lähtee helposti jo vessakääynnillä, mutta ei normilihavalta.

        Ja jotta ei tulisi vain laihaläskiksi, pitää huolehtia lihastreenistä ja syödä proteiinia.

        Minäkin tässä harmittelen paria ylimääräistä kiloa ja läskimahaa, ja silti söin jälkiruuaksi 200 kcal jäätelöä. Siihen meni aamupuntissa kulutetut kalorit. Taas. Ja kun laskee päivän syödyt kalorit, tulee helposti 3000 vaikka pitäisi olla 2000. Eikä muka ole syönyt paljon mitään ja muka terveellisesti. Just. Taas on kasviksissa vajetta, ei ole tullut syötyä puolta kiloa ;-). Ja jos on syönyt mitä sattuu, kaloreita onkin tullut 3500-4500. Kääk! Täytyy tosiaan laittaa kaikki ylös, niin ei tule huijattua itseään "en syö mitään enkä silti laihdu" -mantralla.

        Laihduttaminen ei ole helppoa, mutta on se helpompaa kuin painonhallinta!


      • Huomaan kyllä
        Huomaan kyllä kirjoitti:

        Ei ole v*ittuilua.


        Juot alkoa kerran viikossa liikaa. Pikaruokaa samaten.

        Liikkuminen hikeen saakka ei riitä, liiku tunti hikisenä ja hengästyneenä. Eikä sekään auta, jollet syö tarkasti.

        Pidä ruokapäiväkirjaa ja laske kalorit. Sitä syö aivan hujauksessa kamalasti, vaikka luulee syövänsä "terveellisesti". Ota selvää, mitä oikeasti on terveellinen syöminen. Vähän syöminen ei ole terveellistä syömistä.

        Laihtumiseen tarvitaan kalorivaje. Eikä ne v*tun kilot lähde heti, vaikka mitä tekisi. Puolen kilon painonpudotukseen viikossa tarvitaan jo 500 kalorin päivittäinen vaje. Eli kamala työ saada kuukaudessa edes 2 kiloa pois! Reilusti ylipainoisilta toi lähtee helposti jo vessakääynnillä, mutta ei normilihavalta.

        Ja jotta ei tulisi vain laihaläskiksi, pitää huolehtia lihastreenistä ja syödä proteiinia.

        Minäkin tässä harmittelen paria ylimääräistä kiloa ja läskimahaa, ja silti söin jälkiruuaksi 200 kcal jäätelöä. Siihen meni aamupuntissa kulutetut kalorit. Taas. Ja kun laskee päivän syödyt kalorit, tulee helposti 3000 vaikka pitäisi olla 2000. Eikä muka ole syönyt paljon mitään ja muka terveellisesti. Just. Taas on kasviksissa vajetta, ei ole tullut syötyä puolta kiloa ;-). Ja jos on syönyt mitä sattuu, kaloreita onkin tullut 3500-4500. Kääk! Täytyy tosiaan laittaa kaikki ylös, niin ei tule huijattua itseään "en syö mitään enkä silti laihdu" -mantralla.

        Laihduttaminen ei ole helppoa, mutta on se helpompaa kuin painonhallinta!

        Ai niin, eikä unohdeta sitä henkistä puolta. Masennus hidastaa ja lamaannuttaa ja sitä kautta aineenvaihdunta ja kulutuskin vähenee. Se siis lihottaa. Masennukseen auttaa ulkoilu metsässä ja veden äärellä, ja ulkoilu taas kuluttaa kaloreita enemmän kuin kotona ahdistuminen.

        Pitää pysyä liikkeessä, vaikka väkisin! Se auttaa, kokemuksesta kerron.


      • Äkkipläski
        Huomaan kyllä kirjoitti:

        Ai niin, eikä unohdeta sitä henkistä puolta. Masennus hidastaa ja lamaannuttaa ja sitä kautta aineenvaihdunta ja kulutuskin vähenee. Se siis lihottaa. Masennukseen auttaa ulkoilu metsässä ja veden äärellä, ja ulkoilu taas kuluttaa kaloreita enemmän kuin kotona ahdistuminen.

        Pitää pysyä liikkeessä, vaikka väkisin! Se auttaa, kokemuksesta kerron.

        Luulet tietäväs miten mä elän!Onko 4 light-siideriä paljon,ja se lauantain puolikas pizza tai kerroshampurilainen.Syön kasviksia,hedelmiä,raejuustoa,kanaa,kalaa,palkokasveja,marjoja,täysjyväviljaa, vähän kerralla 4 tunnin välein,kaloreita en laske,mutta liikaa en syö.Liikun ainakin tunnin päivässä.Masennus on seuraus,ei syy.Aikasemmat masiskaudet oon ollu lähes paastolla ja laihtunu,viime kausi ei vaikuta enää,siitä on n.6 vuotta. Neuvohan nyt mitä mä teen väärin?????


      • Äkkipläski
        Äkkipläski kirjoitti:

        Luulet tietäväs miten mä elän!Onko 4 light-siideriä paljon,ja se lauantain puolikas pizza tai kerroshampurilainen.Syön kasviksia,hedelmiä,raejuustoa,kanaa,kalaa,palkokasveja,marjoja,täysjyväviljaa, vähän kerralla 4 tunnin välein,kaloreita en laske,mutta liikaa en syö.Liikun ainakin tunnin päivässä.Masennus on seuraus,ei syy.Aikasemmat masiskaudet oon ollu lähes paastolla ja laihtunu,viime kausi ei vaikuta enää,siitä on n.6 vuotta. Neuvohan nyt mitä mä teen väärin?????

        Ja lisään vielä,että vähäsuolasesti syön enkä käytä sokeria.


      • Huomaan kyllä
        Äkkipläski kirjoitti:

        Ja lisään vielä,että vähäsuolasesti syön enkä käytä sokeria.

        Laihduttaja ei käytä alkoholia. Laihtumista ei tapahdu sinä aikana, kun alkoholia on veressä. Maksa polttaa ensin myrkyt pois elimistöstä, sitten vasta polttaa rasvaa.

        Masennus on siis seurausta lihomisestasi, ei syy siihen? Joka tapauksessa masennukseen auttaa reipas liikkuminen ulkona.

        Jollet laihdu, saat liikaa energiaa kulutukseesi nähden.

        Laske nyt rehellisesti niitä kaloreita vaikka kuukauden ajan, niin näet missä pitää vielä skarpata. Jollet laihdu, syöt liikaa tai kulutat (liikut) liian vähän. Moni luulee kuluttavansa liikunnalla kaloreita, mutta totuus on että 300 kcal kuluu aika hitaasti. Jos kävelet tunnissa 7 km, toi kuluu. Ja kuitenkin se on vain voileivän ja hedelmän verran. Hedelmissä on valtavasti sokeria. 2 hedelmää päivässä riittää, yhtään ei tarvitse jollei juokse pitkiä lenkkejä.

        En luule tietäväni miten elät, mutta jokainen laihtuu samalla kaavalla. Tai lihoo. Tunnen pari itseänikin lihavampaa ihmistä, jotka "eivät syö mitään, liikkuvat tarpeeksi ja ovat silti lihavia" -siis omasta mielestään. Jotenkin sitä sokeutuu sille omalle elämäntavalleen ja kuvitellaan sitten että sen pitäisi riittää. Sitten kun hienovaraisesti kertoo missä menee vikaan, iskee kieltoreaktio päälle, ei se muka siitä ole kiinni... Mutta laihtuminen on kiinni pienistäkin asioista, niistä tulee kokonaisuus. Jos syöt yhden banaanin liikaa päivässä kulutukseesi nähden, lihot jo 6 kiloa vuodessa.

        Alle 1500 kcal/pvä ei pitäsi mennä. Enemmän saa syödä kun harrastaa liikuntaa. Muistathan myös syödä hyviä öljyjä! Ilman niitä ei laihdu!

        Laihtuminen on pitkä prosessi. Siksi olisi hyvä jo alussa tiedostaa syömisensä, jotta suunta olisi oikea. Parissa kuukaudessa ei vielä ihmeitä tapahdu.

        Ps. Puolikkaassa pitsassa voi hyvin olla koko päivän energiatarve.


      • äkkipläski
        Huomaan kyllä kirjoitti:

        Laihduttaja ei käytä alkoholia. Laihtumista ei tapahdu sinä aikana, kun alkoholia on veressä. Maksa polttaa ensin myrkyt pois elimistöstä, sitten vasta polttaa rasvaa.

        Masennus on siis seurausta lihomisestasi, ei syy siihen? Joka tapauksessa masennukseen auttaa reipas liikkuminen ulkona.

        Jollet laihdu, saat liikaa energiaa kulutukseesi nähden.

        Laske nyt rehellisesti niitä kaloreita vaikka kuukauden ajan, niin näet missä pitää vielä skarpata. Jollet laihdu, syöt liikaa tai kulutat (liikut) liian vähän. Moni luulee kuluttavansa liikunnalla kaloreita, mutta totuus on että 300 kcal kuluu aika hitaasti. Jos kävelet tunnissa 7 km, toi kuluu. Ja kuitenkin se on vain voileivän ja hedelmän verran. Hedelmissä on valtavasti sokeria. 2 hedelmää päivässä riittää, yhtään ei tarvitse jollei juokse pitkiä lenkkejä.

        En luule tietäväni miten elät, mutta jokainen laihtuu samalla kaavalla. Tai lihoo. Tunnen pari itseänikin lihavampaa ihmistä, jotka "eivät syö mitään, liikkuvat tarpeeksi ja ovat silti lihavia" -siis omasta mielestään. Jotenkin sitä sokeutuu sille omalle elämäntavalleen ja kuvitellaan sitten että sen pitäisi riittää. Sitten kun hienovaraisesti kertoo missä menee vikaan, iskee kieltoreaktio päälle, ei se muka siitä ole kiinni... Mutta laihtuminen on kiinni pienistäkin asioista, niistä tulee kokonaisuus. Jos syöt yhden banaanin liikaa päivässä kulutukseesi nähden, lihot jo 6 kiloa vuodessa.

        Alle 1500 kcal/pvä ei pitäsi mennä. Enemmän saa syödä kun harrastaa liikuntaa. Muistathan myös syödä hyviä öljyjä! Ilman niitä ei laihdu!

        Laihtuminen on pitkä prosessi. Siksi olisi hyvä jo alussa tiedostaa syömisensä, jotta suunta olisi oikea. Parissa kuukaudessa ei vielä ihmeitä tapahdu.

        Ps. Puolikkaassa pitsassa voi hyvin olla koko päivän energiatarve.

        Huomaan kyllä,hei,en mä sun keittiöpsykologisia neuvoja teilaa,varsinaisesti. En ole idiootti,paitsi hetkellisesti,sillon kun tänne kirjotin ja kerroin mitä mulle on käyny. Just tulin lääkäristä,ja oikeeks kerto ottä harvinaista mutta mahdollista. Hormonit,stressihormonit varsinkin,ja vääränlaiset e-pillerit,siinä combo.Mä aivan helvetin oikeesti kulutan kaikki mitä syön,ihan tieto mitään kaloreita laskematta. En viitti käydä enää lukemassa mitä täällä jauhetaan ja poistaisin aikasemmat viestini jos voisin. Toki sä osaks oikeessa,ei kaikki osaa laihduttaa oikein,mut vahvasti tiedän mitä teen ja mitä en. 4 light-siideriä on n.700 kaloria,viikon alkoholimääräks ei paljon,edes laihduttajalle. Baariin ja räkä poskella kebabbilan kautta kotiin -touhua en harrasta. Se siitä sitte,saat pätee vaikka miten. Mä taidan nyt hakee hesestä parit mega-ateriaa välipalaks,jos vaan opin kuinka kengännauhat solmitaan.


      • Hanki tarralenkkarit
        äkkipläski kirjoitti:

        Huomaan kyllä,hei,en mä sun keittiöpsykologisia neuvoja teilaa,varsinaisesti. En ole idiootti,paitsi hetkellisesti,sillon kun tänne kirjotin ja kerroin mitä mulle on käyny. Just tulin lääkäristä,ja oikeeks kerto ottä harvinaista mutta mahdollista. Hormonit,stressihormonit varsinkin,ja vääränlaiset e-pillerit,siinä combo.Mä aivan helvetin oikeesti kulutan kaikki mitä syön,ihan tieto mitään kaloreita laskematta. En viitti käydä enää lukemassa mitä täällä jauhetaan ja poistaisin aikasemmat viestini jos voisin. Toki sä osaks oikeessa,ei kaikki osaa laihduttaa oikein,mut vahvasti tiedän mitä teen ja mitä en. 4 light-siideriä on n.700 kaloria,viikon alkoholimääräks ei paljon,edes laihduttajalle. Baariin ja räkä poskella kebabbilan kautta kotiin -touhua en harrasta. Se siitä sitte,saat pätee vaikka miten. Mä taidan nyt hakee hesestä parit mega-ateriaa välipalaks,jos vaan opin kuinka kengännauhat solmitaan.

        "Mä aivan helvetin oikeesti kulutan kaikki mitä syön,ihan tieto mitään kaloreita laskematta. "

        No, sillä ei laihdu.


      • kumisaappaat
        Hanki tarralenkkarit kirjoitti:

        "Mä aivan helvetin oikeesti kulutan kaikki mitä syön,ihan tieto mitään kaloreita laskematta. "

        No, sillä ei laihdu.

        Ootko sä tarralenkkari lukenut koko ketjun? Eiköhän jokanen kirjottaja oo sekä oikeessa että väärässä. Oon kokenut samanlaista, liikakiloja tuli, koko elimistö kummallisessa lukossa. 3 viikon vesipaastosta vasta sain apua, sen perään vielä viikko mehupaastoa. Aikaa on monta vuotta, ja kilot pysyneet pois, vaikka ikinä tän -40 vuoden aikana oo laskenut kaloreita, liikun vähän ja juon kaljaakin, mutta hyi olkoon! Lähes koko tämä Suomi24 täynnä asiantuntijoita jotka eivät kertakaikkisessa viisaudessaan voi hyväksyä vastalauseita. Ihan täysin 100% totuuksina ei tämänkään ketjun juttuja voi ottaa, kenenkään. Ei oo ihme että neuvotaan, tiedetään, väitellään, jankutetaan ja sitte suututaan. Nopee lihominen ei ole kovin yleistä, paitsi jos ravinto on suklaapainotteista tai joku vielä toteamaton sairaus. Mulla ei ollut, eikä ole nytkään. Mä myös poistun, taas yks keskustelu mikä ei johda mihinkään.


      • voimaton ja kiire
        Äkkipläski kirjoitti:

        Mulla on paino noussut vuodessa yli 20 kg. Oon kyllä huomannut,55->78... Yrittänyt tehdä jotakin,syön terveellisesti,en juo kun perjantaisin,pikaruokaa vaan lauantaisin.Liikun joka päivä hikeen asti,silti turpoon ja turpoon...Kaikki mahdolliset verikokeet otettu,ja useita kertoja.Seuraavia mulla ei ole: munuaisten vajaatoiminta,eikä kilpirauhasen,maksavika,diabetes,sydänvika,allergioita,mitään!!!E-pillereitä epäilisin,mutta sama merkki ollu jo 2 vuotta,puolet ajastako jotain viivettä?Ei riitä ymmärrys.V*ttuiluja en tarvii,kiitos vaan,ei ne tunnu missään ja tasan totta joka sana.Hoikasta ja nätistäkin mimmistä tullu lähes yhtäkkiä itsetuhosen masentunu ruma kasa.Näin voi käydä.

        Ja mulla kahdessa vuodessa paino noussut 10 kiloa. Kroppa on muuttunut paljon, tosin ikä 53 ja olen nainen joten hormonitoiminnan muutos varmaan vaikuttaa kropan muuttumiseen myös. Ja mielialalääkkeet myös, niitä on pari vuotta syöty, tosin pieniä annoksia. Peiliin en ole ehtinyt katsomaan ennen kuin nyt. No eläkkeellä sitten viimeistään on aikaa ryhdistäytyä.


      • Anonyymi

        Lihoin on oikeaa suomen kieltä. Ei Lihosin…


    • rooroo0

      Mielenkiintosta, itse olen 170 cm ja nyt 62 kg mies. Pari vuotta sitten lihoin 70 kiloseksi ja se tapahtu sillei huomaamatta että elämäntapa nyt ei juurikaan muuttunu paitsi talvella koulun aikaan en paljoa ylimäärästä liikkunu. Päivässä ehkä 5 kilsaa kävelyä kouluun ja takas mut ei muuta.

      Tai talvella itseasiassa lihoin. Ite vaan huomaan nopeesti ku kiloja tulee siitä että istuessa on jotenki tukalampi oli. Kesällä lähtee aina painoa kun liikunta lisääntyy. Työmatkat kannattaa mennä vaikka pyörällä jos on mahdollisuus. Ite ajan joka päivä 30 kilsaa pyörällä työmatkoja ja se riittää hyvin kesällä siihen et saa juoda paljon kaljaa ja vähä herkutellakki.

      Jos on lyhyt työmatka niin tietysti hyötyliikunta vähenee, mutta sitten kannattaa vaikka heittää töitten jälkeen joku 10km juoksulenkki 4x viikossa. Saattaa yllättyä kuinka vähän aikaa se oikeastaan vie ja ei tarvi tarkkaan katsoa syömisiä.

      Ketjun aiheeseen, en minäkään helposti huomannu lihomista, mutta siihen aikaan paino oli yleensä 68 kg ja 5 kilon tulon jälkeen sen huomas helposti. Jotenkin en tajua miten joku voi lihoa vaikka 15 kiloa tai kun tota suurinta pudottajaa on kattonu ni monet ihmettelee kun vaaka näyttääki vaikka 130 kiloa. Kai nyt aikasemmin huomaa olostaan jos kiloja on tullu. Tietysti se vaihtelee mitä ihmiset pitää lihavana ja mitä ei...

      Naisilla on vielä sekin että seuransaantiin se paino ei niin paljon vaikuta.

      • Äkkipläski

        Kilpirauhanen kannattaa käydä tutkituttamassa ja varsin epäillä sen vajaatoimintaa. Mulla se sitte kuitenkin todettiin,kolesterolia oli ja kalium aika alhaalla. Siinä syy,ei mun ruokavaliossani. Pidin rehellistä ruokapäiväkirjaa kaks viikkoo,enkä siitä juurikaan moitteita saanut. Pientä viilausta ni hyvä. Kirjotin tähän ketjuun tuskastuttuani yllättävään ja nopeaan painonnousuun,mille ei näy stoppia yhtään sen paremmin kuin syytäkään. Nyt löytyi. Ja se en ole minä itse.


    • ellunen.

      hmm. Minä kyllä huomaan itsessäni jo 5kilon tai alle sen painonnousun. Eri asia onkin kuinka kauan kiellän totuuden itseltäni ja verhoudun löysiin vaatteisiin. :D

    • porno neito

      Mä lihoin 200 kiloa huomaamatta.

    • Minäkin "onnistuin"

      Eli paisuin sitä itse sillä hetkellä varsinaisesti tajuamatta, olen mies ja ikää tuolloin oli 19v, lihoin vuodessa ainakin 15kg "huomaamattani".

      Pituus taisi jo silloin olla ~180cm, siihen asti olin koko ikäni ollut normaalipainoinen tai sen alarajalla, eli aika hoikka siis.
      Urheilua en ole koskaan varsinaisesti harrastanut, ennemminkin hyötyliikkuja, pyöräilin lähes joka paikkaan ympäri vuoden, päivässä keskimäärin vähintään 10km, usein enemmänkin, sitten satunnaiset laskettelut ja muut päälle.

      Ensimmäinen muutos oli kun pyörä(t 3kpl) varastettiin melko lyhyen ajan sisään ja ajattelin että "p*skat, ollaan sitten ilman..." mutta tuo korkeintaan edesauttoi tilannetta, ei sinänsä aiheuttanut.
      Isompi muutos oli kun menin vakitöihin, ajamaan autoa vuorotyönä mikä sinänsä edelleenkin lähinnä edesauttoi kun oli säännölliset tulot, tosin työajat olivat sitten mitä sattui ja liikuntakin jäi olemattomiin.

      Suurin (ainoa todellinen) syy olin kuitenkin minä ihan itse, aloin aina töissä ollessani syödä ruoaksi roskaruokaa, hampurilaisia jne joskus kolmekin kertaa päivässä, ennen töitä, töissä ja töiden jälkeen.
      Olihan sitä muitakin taukoja kuin ruokatauko, työkavereiden kanssa kahvilla kerran tai kaksi ja lähes aina kahvin kanssa viineri, pulla tms.
      Painoin työt aloittaessani 62-65kg, vuoden jälkeen painoin 80kg, eli en nyt ollut vielä sinänsä lihava mutta jo ihan normipainon ylärajalla, iso muutos varsinkin kun kilot olivat kai täysin syömällä tullutta läskiä ja vasta tuossa kohtaa oikeasti tajusin että olen tainnut lihoa.

      Lihominen vain ei loppunut vielä siihen, vuosi lisää ja painoinkin jo 90kg!
      Eli kaksi vuotta ja hoikka (BMI~20) oli syönyt itsensä ylipainoiseksi (BMI~28), kun kaikki oli läskiä se myös näkyi, pyöreä maha vararenkaalla, pienet moobsit, pyöreämpi naama, kaksoisleuka ja kai se näkyi jo pepussakin, luultavasti ylipäätään vähän kaikkialla, itse hieman vaikea sanoa mutta näytin varmaan jo selkeästi pulskalta.
      Paisuminen olisi ehkä jatkunut siitäkin mutta armeija tuli eteen ja katkaisi.

      En siis syytä tästä mitään/ketään, yksinkertaisesti lihoin syömällä liikaa.
      Miten niin sitten pääsi käymään, etten edes tajunnut asiaa ennen kuin vuoden päästä?

      Näin jälkikäteen asiat tuntuvat aika selkeiltä, olin siihen asti ollut aina hoikka enkä ollut seurannut painoani juuri ollenkaan ja olin niin sanotusti voinut syödä mitä tahansa, kiitos myös hyötyliikunnan, en silloin tullut ajatelleeksi että se saattaisi joskus muuttua.
      Ja luultavasti samasta syystä en huomannut että aloin lihoa, sitä vaihtoehtoa yksinkertaisesti ei vain ikään kuin ollut olemassa.

      Nyt joku saattaa ajatella että kai nyt 15kg huomaa ilman vaakaakin!
      Muut ehkä huomasivat, ainakaan minulle kukaan ei kuitenkaan sanonut mitään.
      Minä en sitä huomannut, ainakaan tietoisesti, toki 15kg vuodessa on paljon mutta kuitenkin keskimäärin "vain" ~1kg/kk, oletan vain että silmäni "tottuivat" eivätkä nähneet koska "eihän minulle sellaista tapahdu kun olen aina ollut hoikka".
      Olisi sen tietysti vaatteistakin nähnyt mutta kun en em syystä "tarkkaillut", kai vain totuin siihen että vaatteet pikkuhiljaa kävivät tiukemmiksi, tosin saattoivat alunperin olla hieman löysätkin ja ehkä sitten hieman venyivätkin.

      Vihdoin olin siis huomannut asian mutta em syistä johtuen ajattelin jotain tyyliin "no mut mähän olinki niin laiha ettei haittaa vaik paino on vähän noussu".
      Kutakuinkin siis ohitin asian sen enempiä ajattelematta.
      Ja kun paino "oli vaan vähän noussu", en tehnyt oikeastaan mitään muutoksia vaan jatkoin melko samalla tavalla, jonka seurauksena siis seuraavan vuoden aikana tuli 10kg lisää, tämän jo jollain tavalla kai huomasinkin mutta "no enhän mä nyt kuitenkaan mikään läski oo", joten ei asialle vieläkään "tarvinnut" tehdä mitään.

    • Anonyymi

      Jos kaipaa muutoksia omaan painoon pitää rutiineista osa väistämättä muuttaa ja saada ruokavalio sekä säännöllinen liikunta osaksi jokapäiväistä elämää.
      Jos ei ole vielä täysin varma mistä lähtee aloittaa on yleensä helppo koittaa ottaa alussa pieniä tavoitteita ja pitää ensin niistä kiinni ja sitten pikkuhiljaa lisätä tavoitteita.
      Ruokavalio on tärkein osa-alue ja ainakin kannattaa siihen perehtyä.
      Laitan vielä linkin missä on ainakin yksi hyvä vaihtoehto jolla voi päästä alkuun.
      https://b5288jt84j5p8z7dylxgv8r42f.hop.clickbank.net/

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe