Värttinäluun murtuma

liina33

Käteni oli n. 4 vko kipsissä ja eilen laitettiin vielä pariksi viikoksi kevyempi kipsi. Värttinäluu on siis leikattu ja murtuma korjattu levyllä. Käsi oli eilen ilman kipsiä noin varttitunnin ja oikein pelästyin kuinka kipeä se oli vaikka kuva oli ihan ok. Nyt pelkään miten käy parin viikon kuluttua, kun kipsi otetaan pois. Miten saan käden edes siedettävään kuntoon. Onko kokemuksia vastaavista tapauksista.

51

15575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Manui

      Aika parantaa, mutta myös surkastuttaa. Eli kipsin alla luu luutuu, mutta käyttämättömät lihakset kutistuvat. Kun ulkoinen tuki eli kipsi otetaan pois, käsi tuntuu ensi alkuun tosi huteralta. Kyllä se siitä.

      • emmismä

        Totta,aluksi kipuilee,minulla ei ollut mitään kipuja ennenkuin Hoffmannin laite poistettiin. Käsikirurgi sanoi,että kaksi vuotta kestää täydellinen parantuminen. Pyydä lisää sairauslomaa, jos käsi tuntuu aivan kamalalta, Olin itse kolme kuukautta pois töistä värttinäluun pirstaleisen murtuman takia. Eihän siitä kädestä uuden veroista enää tullut, mutts toimii,eikä ole mitään särkyjä vain jäykkyyttä. Niin talvihölkätessä kaaduin.


      • liina33
        emmismä kirjoitti:

        Totta,aluksi kipuilee,minulla ei ollut mitään kipuja ennenkuin Hoffmannin laite poistettiin. Käsikirurgi sanoi,että kaksi vuotta kestää täydellinen parantuminen. Pyydä lisää sairauslomaa, jos käsi tuntuu aivan kamalalta, Olin itse kolme kuukautta pois töistä värttinäluun pirstaleisen murtuman takia. Eihän siitä kädestä uuden veroista enää tullut, mutts toimii,eikä ole mitään särkyjä vain jäykkyyttä. Niin talvihölkätessä kaaduin.

        Entä tämä kauhea turvotus sormissa ja koko alueella...


      • emmismä
        liina33 kirjoitti:

        Entä tämä kauhea turvotus sormissa ja koko alueella...

        Minulta hävisi turvotus pikku hiljaa, kesti kyllä useamman viikon. Saitko jumppaohjeet? Ne auttoi mulla.


      • liina33
        emmismä kirjoitti:

        Minulta hävisi turvotus pikku hiljaa, kesti kyllä useamman viikon. Saitko jumppaohjeet? Ne auttoi mulla.

        Menen jumpparille parin päivän kuluttua. Eilen otettiin kipsi pois ja olen aivan masentunut - tuleeko tästä mitään


      • Ranneleikk. myös
        liina33 kirjoitti:

        Menen jumpparille parin päivän kuluttua. Eilen otettiin kipsi pois ja olen aivan masentunut - tuleeko tästä mitään

        Heippa,

        Täällä myös yksi epätoivoinen, et tuleeko tästä yhtään mitään...kirjoittelin tuonne Terveys--> "leikkaus"- osioon otsakkeen alle "ranneleikkauksen jälkeinen hoito".
        Kts. sieltä, jos lohduttaa.
        Terkuin "Ranneleikattu täälläkin"


    • liina33

      Nyt on eka fysikaalinen takana ja yritän jumpata täällä kotona.Ehkä pientä edistymistä on tapahtunut mutta hyvin pientä.

      • Ranneleikk. myös

        Moikka,

        Kiva kuulla, et jumppa ehkä auttaa, pitää siis vaan olla hirveän sitkeä - täytyy yrittää uskoa, et jossain vaiheessa saa nää sormet suoriksi - nyt ne tosiaankin on ihan nakkimakkarat :(.

        Terkuin "Ranneleikattu täälläkin"


      • liina33
        Ranneleikk. myös kirjoitti:

        Moikka,

        Kiva kuulla, et jumppa ehkä auttaa, pitää siis vaan olla hirveän sitkeä - täytyy yrittää uskoa, et jossain vaiheessa saa nää sormet suoriksi - nyt ne tosiaankin on ihan nakkimakkarat :(.

        Terkuin "Ranneleikattu täälläkin"

        Millainen sinun ranteesi toimintakyky on? Minä saan sormet melkein nyrkkiin, pikkasen ranne taipuu jne. Hidasta on.


      • "Ranneleik. täälläki
        liina33 kirjoitti:

        Millainen sinun ranteesi toimintakyky on? Minä saan sormet melkein nyrkkiin, pikkasen ranne taipuu jne. Hidasta on.

        Moikka,

        No ei kyllä minkäänlainen - ainakaan vielä. Sormia en saa nyrkkiin, puoliväliin korkeintaan ja keskisormen ja nimettömän sormenpäät puuduksissa. Huomenna operaation tehnyt lääkäri soittaa, kyselen tarkemmin sitten, mitä voin tehdä, jotta tilanne paranisi. Ja haluaisin kyllä fysikaalista hoitoa/neuvoa tähän.
        Monta kertaa päivässä teet jumppaliikkeitä?
        Onko sulla tukiortoosi kädessäsi vai ei mitään?

        Onneksi operoitu käsi on vasen, mut kuitenkin on aika onnetonta toimia yhdellä kädellä....ja hermoonhan tää tietty ottaa.....autoakaan en ole uskaltanut ajaa....
        Vähän auttaa, kun kuulee muidenkin tarinoita:).


      • liina33
        "Ranneleik. täälläki kirjoitti:

        Moikka,

        No ei kyllä minkäänlainen - ainakaan vielä. Sormia en saa nyrkkiin, puoliväliin korkeintaan ja keskisormen ja nimettömän sormenpäät puuduksissa. Huomenna operaation tehnyt lääkäri soittaa, kyselen tarkemmin sitten, mitä voin tehdä, jotta tilanne paranisi. Ja haluaisin kyllä fysikaalista hoitoa/neuvoa tähän.
        Monta kertaa päivässä teet jumppaliikkeitä?
        Onko sulla tukiortoosi kädessäsi vai ei mitään?

        Onneksi operoitu käsi on vasen, mut kuitenkin on aika onnetonta toimia yhdellä kädellä....ja hermoonhan tää tietty ottaa.....autoakaan en ole uskaltanut ajaa....
        Vähän auttaa, kun kuulee muidenkin tarinoita:).

        Teen jumppaliikkeitä epämääräiseen tahtiin. Ehkäpä sellainen istunto, jossa käyn kaikki neuvotut liikkeet läpi ja laitan sitten kylmää, tapahtuu 2-3 krt/pv.Mutta liikuttelen sormiani, puristele palloa, laitan nyrkkiin - useasti, etenkin katsoessani telkkua.
        Ranteessani ei ole mitään tukea ja operoitu käsi on siis oikea.

        Kauanko sinun kipsin poistosta on?


      • emmismä
        liina33 kirjoitti:

        Teen jumppaliikkeitä epämääräiseen tahtiin. Ehkäpä sellainen istunto, jossa käyn kaikki neuvotut liikkeet läpi ja laitan sitten kylmää, tapahtuu 2-3 krt/pv.Mutta liikuttelen sormiani, puristele palloa, laitan nyrkkiin - useasti, etenkin katsoessani telkkua.
        Ranteessani ei ole mitään tukea ja operoitu käsi on siis oikea.

        Kauanko sinun kipsin poistosta on?

        Söin muuten murtuman jälkeen kalkki ja d-vitamiinikuurin. Loukkasin käteni helmikuun alussa,ja kesällä pystyin tekemään puutarhahommia ja ajamaan autoa ja pyörää.


      • tessa2
        liina33 kirjoitti:

        Teen jumppaliikkeitä epämääräiseen tahtiin. Ehkäpä sellainen istunto, jossa käyn kaikki neuvotut liikkeet läpi ja laitan sitten kylmää, tapahtuu 2-3 krt/pv.Mutta liikuttelen sormiani, puristele palloa, laitan nyrkkiin - useasti, etenkin katsoessani telkkua.
        Ranteessani ei ole mitään tukea ja operoitu käsi on siis oikea.

        Kauanko sinun kipsin poistosta on?

        Moikka,
        En eilen päässyt keskusteluun mukaan jostain häiriöstä johtuen.

        Mutta iso leikkauskipsi poistettiin viikko sitten maanantaina kun tikitkin poistettiin ja tilalle tuli irrotettava ortoosi, jonka voi poistaa jumpan ajaksi.

        Muuten, eilen soitti operaation tehnyt lääkäri, ja kyselin häneltä tuosta fysioterapiasta.
        Oli kovasti hämmästynyt, kun polilla päivystämässä ollut virolaislääkäri ei ollut määrännyt fysikaalista eikä myöskään 3. kontrollia...ja nyt onneksi asia järjestyy..kaikkea näemmä pitää kyseenalaistaa ja epäillä....

        Mulla on vielä hassu tilanne, että uusi työpaikka odottaa, ja soppari on vasta allekirjoitusvaiheessa eli käsi pitäisi saada jonkinlaiseen toimintakuntoon ennen 7.6., ettei mene työtilaisuus ohi....

        Lähetettä nyt odottelen ja olen toiveikas, yritän nyt liikutella sormia usean kerran päivässä, vaikka hammasta purren...

        terkuin "Ranneleikattu täälläkin" Tessa


      • tessa2
        liina33 kirjoitti:

        Millainen sinun ranteesi toimintakyky on? Minä saan sormet melkein nyrkkiin, pikkasen ranne taipuu jne. Hidasta on.

        Hei liina 33 - miten menee kätesi kanssa? Täällä ei kehuttavammin - ihan hitusen edistystä, mutta tosi kaukana normaalista. Sormet edelleen aika turvoksissa ja ranne tosi jäykkä - näppiksellä erittäin vaikeaa taivuttaa rannetta, ei oikein onnistu.
        Maanantaina menen fysioterapiaan ja antavat myös lymfahoitoa, jonka pitäisi poistaa turvotusta. Toivottavasti auttaa! Tsemppiä sinne!


      • liina33
        tessa2 kirjoitti:

        Hei liina 33 - miten menee kätesi kanssa? Täällä ei kehuttavammin - ihan hitusen edistystä, mutta tosi kaukana normaalista. Sormet edelleen aika turvoksissa ja ranne tosi jäykkä - näppiksellä erittäin vaikeaa taivuttaa rannetta, ei oikein onnistu.
        Maanantaina menen fysioterapiaan ja antavat myös lymfahoitoa, jonka pitäisi poistaa turvotusta. Toivottavasti auttaa! Tsemppiä sinne!

        Heipä hei !
        Minä kirjoittelen jotenkin kummallakin kädellä. Ranne taipuu sen verran, peukalo ja kämmenen sisäpuoli ovat arkoja.
        Turvotusta on ja ranne jäykkä. Olen yrittänyt tehdä näitä kotitöitä sen verran kun pystyn eli en pelkästään vasemmalla vaan myös oikeaa käyttäen.
        Lymfaa minullekin suositeltiin. Pitäisi kuitenkin saada tuota ranneliikettä paremmaksi mutta se on tosi vaikeaa.
        Miten sujui fysiossa?


      • tessa2
        liina33 kirjoitti:

        Heipä hei !
        Minä kirjoittelen jotenkin kummallakin kädellä. Ranne taipuu sen verran, peukalo ja kämmenen sisäpuoli ovat arkoja.
        Turvotusta on ja ranne jäykkä. Olen yrittänyt tehdä näitä kotitöitä sen verran kun pystyn eli en pelkästään vasemmalla vaan myös oikeaa käyttäen.
        Lymfaa minullekin suositeltiin. Pitäisi kuitenkin saada tuota ranneliikettä paremmaksi mutta se on tosi vaikeaa.
        Miten sujui fysiossa?

        Moikka,

        Ihan kuulostaa samanlaiselta täälläkin, ranteen kierto on todella vaikeaa :(, etusormi vasemmasta toimii, et voi kirjoitella kahdella kädellä...

        Ens maanantaina on vasta fyssari vuorossa..toivottavasti osaa käsitellä oikein! Ettei ole liian kovakourainen. Kyllä tää rassaa aika tavalla...
        Tunnottomuutta on edelleen keskisormessa ja nimettömässä, sormenpäissä tarkemin ottaen. Mainitsin siitäkin lääkärille, ja hän oli sitä mieltä, että kyllä tunto palautuu. Toivotavasti!


      • liina33
        tessa2 kirjoitti:

        Moikka,

        Ihan kuulostaa samanlaiselta täälläkin, ranteen kierto on todella vaikeaa :(, etusormi vasemmasta toimii, et voi kirjoitella kahdella kädellä...

        Ens maanantaina on vasta fyssari vuorossa..toivottavasti osaa käsitellä oikein! Ettei ole liian kovakourainen. Kyllä tää rassaa aika tavalla...
        Tunnottomuutta on edelleen keskisormessa ja nimettömässä, sormenpäissä tarkemin ottaen. Mainitsin siitäkin lääkärille, ja hän oli sitä mieltä, että kyllä tunto palautuu. Toivotavasti!

        Hei Tessa

        Mikä siellä tilanne? Miten sujui fysiossa?


      • tessa2
        liina33 kirjoitti:

        Hei Tessa

        Mikä siellä tilanne? Miten sujui fysiossa?

        Moikka liina33,

        No ei kyllä pääse kehumaan edelleenkään. Ranne on kiertojäykkä, eli tosi vaikea saada rannetta taipumaan näppikselle. Lymfahoito sen sijaan oli oikein hyvä kokemus, sormien turvotus väheni hetkellisesti, mutta kyllä palautui illalla.

        Pitäisikin kuulemma ainakin pari kertaa viikossa käydä, jotta tuloksia tulee. Jatkan nyt siten, et 2x viikossa lymfaa ja seuraavalla viikolla 2x mobilisaatiota Loppuviikosta mulla on sen operoineen lääkärin vastaanotto rtg ja pelkään pahoin,että käsi ei ole työkuntoinen ensi maanantaina.
        Mut ei voi mitään, käsi on saatava kuntoon, ennenkuin voin ottaa uutta työtä vastaan. Kuitenkin odottavat 100% panostusta, vaikka tietävät tilanteen.

        Työnantaja sitten päättäkööt, odottaako vai jättääkö mut palkkaamatta - kyllä harmittaisi ihan hirveesti, jos hyvä tilaisuus menee ohi. Mutta käden kanssa pitää elää vielä montakymmentä vuotta, joten se on kyllä ensisijainen asia mulle.

        Miten sulla menee - onko sulla tämmöstä kiertojäykkyttä?


      • 100µg
        emmismä kirjoitti:

        Söin muuten murtuman jälkeen kalkki ja d-vitamiinikuurin. Loukkasin käteni helmikuun alussa,ja kesällä pystyin tekemään puutarhahommia ja ajamaan autoa ja pyörää.

        ""Söin muuten murtuman jälkeen kalkki ja d-vitamiinikuurin.""

        D-vitamiini pitää syödä läpi vuoden riittävästi, jotta luutuu kunnolla. Lisäksi D-vitamiini vaikuttaa oleellisesti lihasten toimintaan.

        Murtuma kestää aina aikansa parantua ja jo 2 viikossa lihakset surkastuu kokonaan pois eli jumppaa on tehtävä kipisin poiston jälkeen kuukausia.

        Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos.

        Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä.

        Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää.

        Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

        Ympärivuotisen ja riittävän D-vitamiinin lisäksi luuston normaali kehitys vaatii liikuntaa.

        D-vitamiini on erittäin halpaa.

        Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin.

        http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf


        Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä. Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm


    • liina33

      Jäykkyyttä on tosi paljon ja vielä pahemmaksi sen tekee tämä turvotus. Minullekin määrättiin lymfaa. Kättä pitäisi käyttää mutta, kun se on niin vaikeaa.
      Syöminen tällä kädellä ei onnistu ollenkaan. kierto on sen verran vaikea, että ei tulosta synny. Alkaa pikkutellen masentamaan tämä tilanne.

      • tessa2

        Moikka liina33,

        Ihan ollaan samassa veneessä.. sormet edelleen kuin nakkimakkarat..yksi pieni hyvä uutinen, peukkuun on palannut tunto ja toimii suht normaalisti. Mut esim. kämmenen sisäkierto, eli kämmenpuoli vaikka pöytää vasten, ei todellakaan onnistu, ihan kuin kiristäisi käsivarresta saakka.
        Kyllä minäkin olen aika mieli maassa, mulle nimittäin määrättiin saikkua vielä 4 viikkoa eli töihin ei sitten mennä ja jatkomahdollisuudesta sitten täytyy neuvotella, kun näkee, mikä on tilanne sit 4 viikon päästä.
        Autoakaan ei saa ajaa...

        Entä itselläsi, kuinka pitkä saikku sinulla on kaikenkaikkiaan?

        Olen myös yrittänyt käyttää kättä minkä pystyn, mut se ei ole kovin paljon, esim. hiusten sitominen on ihan mahdotonta ja yhdellä kädellä se ei onnistu.
        Pikkujuttuja, mut huomaa kuinka tärkeää on, että molemmat kädet on käyttökunnossa.
        Tsemppiä kuitenkin ja ei anneta periksi!


    • liina33

      Minä olen yrittäjä - oma tilitsto, joten sair.lomaa ei pätkääkään. Ainoastaan ne 3 pv, jotka olin sairaalassa. Miten sinun uuden työpaikkasi kanssa kävi?

      Käsi on jäykkä mutta ei niin jäykkä mitä se oli esim. vko sitten. Turvotus on hieman laskenut, sormet toimivat paremmin. Ranteen liikkeissä/taivutuksissa on paljon puutteita.

      Olisi kiva jos joku jolla on joskus ollut ko. rannemurtuma, kertoilisi tänne hieman kokemuksistaan. Kauanko käsi oli huonona, miten parani jne.

      • tessa2

        Moikka,

        No voi pahus - yrittäjällä ei myöskään ole helppoa tässä tilanteessa.

        Juu, samat tarinat täälläkin - jäykkä on ja kaukana normaalista. Ehkä pientä toivoa kuitenkin. Kävin fysioterapiassa tänään, ja fysioterapeutti oli sitä mieltä, että aikaa menee, mutta lopussa sitten se kuuluisa kiitos seisoo......

        Uuden työpaikan kanssa ollaan vaiheessa - katsotaan, mikä on minun tilanne sitten 4 vkon päässä ja he puolestaan pohtivat omaa tilannettaan tällä välin. Olen yhteyksissä heihin sitten heinäkuun alussa.

        Miten sinun tapaturma muuten tapahtui? Minulla sen koiran kanssa.....
        Oliko sinulla pirstaleinen vai "normaali" murtuma? Minulla ikävä kyllä pirstaleinen.


      • liina33
        tessa2 kirjoitti:

        Moikka,

        No voi pahus - yrittäjällä ei myöskään ole helppoa tässä tilanteessa.

        Juu, samat tarinat täälläkin - jäykkä on ja kaukana normaalista. Ehkä pientä toivoa kuitenkin. Kävin fysioterapiassa tänään, ja fysioterapeutti oli sitä mieltä, että aikaa menee, mutta lopussa sitten se kuuluisa kiitos seisoo......

        Uuden työpaikan kanssa ollaan vaiheessa - katsotaan, mikä on minun tilanne sitten 4 vkon päässä ja he puolestaan pohtivat omaa tilannettaan tällä välin. Olen yhteyksissä heihin sitten heinäkuun alussa.

        Miten sinun tapaturma muuten tapahtui? Minulla sen koiran kanssa.....
        Oliko sinulla pirstaleinen vai "normaali" murtuma? Minulla ikävä kyllä pirstaleinen.

        Liukastuin jäisenn maahan ja käsi eteen, siinäpä se. Murtuma ei ole pirstaleinen vaan hieman eri suuntaan mitä tavallisesti murtuu. En osaa paremmin selostaa, kun en muista termejä mitä lääkäri käytti.Kuitenkin niin, että useimmat murtumat murtuvat toiseen suuntaan mitä minun. Kahdesti yritettiin reponoida mutta turhaan. Leikattiin ja laitettiin levy.


      • emmismä
        liina33 kirjoitti:

        Liukastuin jäisenn maahan ja käsi eteen, siinäpä se. Murtuma ei ole pirstaleinen vaan hieman eri suuntaan mitä tavallisesti murtuu. En osaa paremmin selostaa, kun en muista termejä mitä lääkäri käytti.Kuitenkin niin, että useimmat murtumat murtuvat toiseen suuntaan mitä minun. Kahdesti yritettiin reponoida mutta turhaan. Leikattiin ja laitettiin levy.

        Tuolla aiemmin jo kerroin millainen murtuma mulla oli.
        Paraneminen alkoi mielestäni sitten kunnolla etenemään kun menin töihin,eli 3 kuukautta murtumasta. Itselleni oli kyllä yllätys miten kauan se kesti.
        Luutuminen on hidas prosessi ja yksilöllinen. Käsi ei tule ihan samaan kuntoon,ei ainakaan minulla tullut, mutta ei ole kipuja kuitenkaan. Sen päätin,että hankin käsiini voimaa, ja sen olen tehnyt, sata punttiliikettä melkein joka päivä.


    • liina33

      Minulla on sitten vielä n. kk armonaikaa :-)
      Osaatko sanoa millä konsteilla sait parhaiten jäykkyyttä pois? Minun ranteeni on vielä esim. kuminauhatreenissä kovin kipeä - en uskalla puntteja ajatellakkaan.
      Olenkohan väärässä? Hirvittää vain ajatuskin.

      • emmismä

        Jäykkyys lähti vähitellen, tein aluksi varovasti niitä fysioterapeuttisia liikkeitä, väkisin ei saa vääntää. Aluksi tein käsiliikkeitä ihan ilman puntteja, koska kyllä pelkkä hauiskääntö ilmankin puntteja on työn ja tuskan takana kun käsi on jäykkä ja turvoksissa. Sitten oli kilon puntti,kahden kilon, ja nyt on kolmen kilon. Kaikki taivutukset ja pyöritykset auttoi mulla jäykkyyteen.
        Tsemppiä vaan ja kärsivällisyyttä.


    • Jupek12

      Terve!
      Itsellä operoitu oikea käsi n.20 kertaa
      Värttinäluu mennyt poikki monesti.. lopussa sen tilalle vaihdettiin pohjeluun pätkä n.10cm
      samalla viereistä luuta jouduttiin lyhentämään. taipuimutkalle eli sitä "oikastiin"

      Käsi oli kipsissä pitkän aikaa. pitkällä kuntoutuksella siitä saatin aika hyvä
      ainoa että kiero liikettä ei ole ja se ei ihan kokonaan suoristu kyynerpäästä
      mutta lähtö kohta oli, kun sitä alotettiin kuntouttaan. että oikeni koukusta kymmenen astetta

      Lääkäri meinas että kynää raskaampaa ei saa kädessä pitää.. mutta enpä ole totellut... on kestänyt tehdä metsätöitä ja olla korjaajana yms

      Maltti on valttia kuntoutuksessa. Se on aina pitkä prosessi

    • liina33

      Onko Tessa kuulolla? Mikä tilanne?

      Kiva kuulla teiltä "vanhemmilta" värttinöiltä miten kuntoutuminen on sujunut. Vinkkejä otetaan vastaan mielellään. Minun turvotus ei ole paljon hellittänyt. Ranne toimii pikkasen paremmin kyllä. Voimattomuutta on ja kämmenselässä kipuilua kuminauhatreenien jälkeen.

      • tessa2

        Moikka Liina ja muut!

        Täällä ollaan! Ja meillä taitaa mennä vähän samaa rataa tämä kuntoutuminen.

        Tänään olen ollut hieman positiivisemmalla tuulella käteni kanssa, sillä fysioterapeutti oli sitä meiltä (ja itsekin), että ranne liikkuu ihan hitusen verran paremmin kuin viime viikolla ja turvotus sormista on myös pikkusen vähentynyt.

        Mutta sormet eivät mene edelleenkään täysin nyrkkiin. Mitään muita välineitä kuin pehmeää palloa, en ole sormien notkisteluun käyttänyt.

        Fysioterapeutti ei suositellut mitään painoja, ainoastaan käden omaa vastusta. Kämmenen nostoja pöydästä ja sormien haritusta ja varovaisia kiertoliikkeitä molempiin suuntiin, sormien laitto lomittain ja kääntely puolelta toiselle. Liikaa ei myöskään saa veivata, eli vaikka 3x päivässä koko setti. Ja kylmää setin jälkeen....

        Sormien käsittely sattui tänään aika tavalla - fyssarin käsittely siis. Itse en uskaltaisi edes niin kovaa vääntää! Todenäköisesti lymfasta on hyötyä turvotukseen, mutta siitäkin huolimatta turvotus voi kestää kolme-neljä kuukautta!
        Jänteet, lihakset ja niveletkin kun ovat saaaneet osansa tästä koko prosessista (näin sanoi fysioterapeutti).

        Juu, mielellään otetaan hyviä vinkkejä vastaan, miten tästä piinasta kuntoutuisi nopeammin!


      • tessa2
        tessa2 kirjoitti:

        Moikka Liina ja muut!

        Täällä ollaan! Ja meillä taitaa mennä vähän samaa rataa tämä kuntoutuminen.

        Tänään olen ollut hieman positiivisemmalla tuulella käteni kanssa, sillä fysioterapeutti oli sitä meiltä (ja itsekin), että ranne liikkuu ihan hitusen verran paremmin kuin viime viikolla ja turvotus sormista on myös pikkusen vähentynyt.

        Mutta sormet eivät mene edelleenkään täysin nyrkkiin. Mitään muita välineitä kuin pehmeää palloa, en ole sormien notkisteluun käyttänyt.

        Fysioterapeutti ei suositellut mitään painoja, ainoastaan käden omaa vastusta. Kämmenen nostoja pöydästä ja sormien haritusta ja varovaisia kiertoliikkeitä molempiin suuntiin, sormien laitto lomittain ja kääntely puolelta toiselle. Liikaa ei myöskään saa veivata, eli vaikka 3x päivässä koko setti. Ja kylmää setin jälkeen....

        Sormien käsittely sattui tänään aika tavalla - fyssarin käsittely siis. Itse en uskaltaisi edes niin kovaa vääntää! Todenäköisesti lymfasta on hyötyä turvotukseen, mutta siitäkin huolimatta turvotus voi kestää kolme-neljä kuukautta!
        Jänteet, lihakset ja niveletkin kun ovat saaaneet osansa tästä koko prosessista (näin sanoi fysioterapeutti).

        Juu, mielellään otetaan hyviä vinkkejä vastaan, miten tästä piinasta kuntoutuisi nopeammin!

        Hei Liina,

        Hyvää juhannusiltaa...vielä ajattelin vilkaista viestiketjua ennen juhannussaunaa..:),

        Hiljaista näyttää olevan täälläkin. Miten sinulla menee? Täällä vähän vaihtelevasti - epätoivon ja toivon vuorottelua...Kokonaisuutena kuitenkin edelleen on kovin jäykkää ranteen toiminta ja sormien tuntopuutos vaivaa edelleen. Samaa jumpaa jatkan kuitenkin ja toivon, että mennään parempaan suuntaan kuitenkin!

        Laitelkaahan kuulumisia kun ehditte! Vertaiskokemukset on tärkeitä meille kuntoutuville ja epätoivon laaksossa konttaaville :).

        t. Tessa


    • liina33

      Hei Tessa ja muut palstalaiset :-)

      Sama meno jatkuu täällä. Turvotus, etenkin kämmenselässä, on melkoinen. Sormisssa ehkä hieman laskenut. Sormet kipuilevat jonkin verran, voimattomuutta, puristusvoima pikkasen isompi, ranteen kiertoliikkeet vähäisiä. Aivan kuin ranne lukkiutuisi ja kun kivun rajoissa pitäisi toimia - vaikeaa on.

      Ensi viikolla lääkäri. Fysikaalista pyydän ilman muuta lisää.

      Mieli on maassa, pakko myöntää tämä.

      • tessa2

        Moikka Liina ja muutkin palstaa lukevat:)

        Liinalle: tuli mieleen, kun kirjoitit, että olet menossa lääkärille. Kannattaisiko pyytää joko MRI-, TT-kuvausta tai hermoratatutkimusta eli ENMG, näistä tutkimuksista näkee, onko esim. jokin hermo puristuksissa, mikä estää kuntoutumista.

        Itse ajattelin pyytää, kun ensi viikolla menen lääkäriin. Menetkö ortopedin vai käsikirurgin vastaanotolle? Minä puolestani menen käsikirurgin luokse.

        Ajattelin siitä näkökulmasta, että jos jokin hermo on puristuksissa, ei näistä meidän jumpista ole hyötyä, vaan hermo pitää ensin vapauttaa.

        Nimittäin mielestäni ei minulla ole suurtakaan edistystä tapahtunut ja pelko on, että kun vähän väkisin yrittää tehdä sitä ja tätä, kohta on jossain muualla (kyynärpää, olkapää...) ongelmia näistä virheellisistä asennoista johtuen...

        Jotenkinhan toimintakyky täytyy pystyä palauttamaan - onhan sitä lääketieteen puolella tehty suurempiakin asioita!


      • tessa2

        Hei Liina,

        Kuuluuko sinulle mitään uutta? Mielelläni kuulisin uutisia toipumisestasi. Minä painiskelen edelleen tuntopuutosten ja ranteen jäykkyyden kanssa. Toivottavasti ensi viikon lääkärikäynti toisi jotain uutta tietoa, mitä minun pitäisi tehdä.


    • liina33

      Käsi on edelleen turvoksissa ja sormet ja kämmenselkä kipuilee.

    • liina33

      Tessa !!!

      Oletko käynyt lääkärissä?

      • tessa2

        Moikka Liina,

        Juu - olen - maanantaina kävin ja mulla on tosiaankin sen keskihermon pinnetila! Siitä syystä ei kuntoutuminen ole edistynyt kuten pitää.

        Pinnetila vapautetaan huomenna pienessä operaatiossa - tehdään paikallispuudutuksessa päiväkirurgisena toimenpiteenä; eikä kuulemma tarvitse pelätä! Minähän nyt pelkään kaikkea, mihin ei voi itse vaikuttaa :).

        Mutta parempi on kuulemma suorittaa tuo vapautus pikaisesti kuin jäädä odottelemaan ihmettä, ettei mene pahemmaksi se pinnetila.

        Muutama päivä on sitten isompi side kädessä ja sen jälkeen pieni haavasidos. Paraneminen pitäisi lähteä reippaasti etenemään ,kun hermopinne on vapautettu.
        Tikit poistetaan 2 vko:n kuluttua.

        Ja sairasloma jatkuu elokuulle...Olen toiveikas, että nyt asia järjestyy, ja toipuminen rupeaa edistymään hienosti.

        Mitä sinulle sanottiin lääkärissä?


      • liina33
        tessa2 kirjoitti:

        Moikka Liina,

        Juu - olen - maanantaina kävin ja mulla on tosiaankin sen keskihermon pinnetila! Siitä syystä ei kuntoutuminen ole edistynyt kuten pitää.

        Pinnetila vapautetaan huomenna pienessä operaatiossa - tehdään paikallispuudutuksessa päiväkirurgisena toimenpiteenä; eikä kuulemma tarvitse pelätä! Minähän nyt pelkään kaikkea, mihin ei voi itse vaikuttaa :).

        Mutta parempi on kuulemma suorittaa tuo vapautus pikaisesti kuin jäädä odottelemaan ihmettä, ettei mene pahemmaksi se pinnetila.

        Muutama päivä on sitten isompi side kädessä ja sen jälkeen pieni haavasidos. Paraneminen pitäisi lähteä reippaasti etenemään ,kun hermopinne on vapautettu.
        Tikit poistetaan 2 vko:n kuluttua.

        Ja sairasloma jatkuu elokuulle...Olen toiveikas, että nyt asia järjestyy, ja toipuminen rupeaa edistymään hienosti.

        Mitä sinulle sanottiin lääkärissä?

        Hei

        Millainen oli operaatio? Entä kätesi kunto nyt? Miten kirurgi teki diagnoosin ko. vaivasta?


      • tessa2
        liina33 kirjoitti:

        Hei

        Millainen oli operaatio? Entä kätesi kunto nyt? Miten kirurgi teki diagnoosin ko. vaivasta?

        Moikka,
        Paikallispuududutuksessa -puudutus ei ollut kovin mukava toimenpide, kun useampaan kohtaan pistettiin isohkolla kanyylilla puudutusainetta - se oli lähes ainoa hetki, jolloin sattui.
        Sitten käteen pujotettiin verenpainemittauksen tapainen mansetti, joka vedettiin tiukalle - ja toinen ranteeseen - verenkierto estyy näin ja on siis ns. verityhjiö-leikkaus.

        Lääkäri kertoi koko ajan, mitä tekee - se vähän lievensi jännitystä. Hermo oli hänen mukaansa hieman litteä eli on ollut puristuksessa. Hermolle tehtiin tilaa ja haava ommeltiin kiinni. Koko operaatio n. 20 min. ja sen jälkeen istuttiin hieman aikaa, ettei tullut huono olo. Ja kun hakija oli saapunut, saikin lähteä kotiin.

        Diagnoosi sen mukaan, kun sormet eivät taipuneet hyvin nyrkkiin, oli turvotusta kämmenselässä ja sitä tuntopuutosta sormenpäissä.

        Tunto sormiin pitäisi palautua vähitellen - ei siis heti, voi mennä yli 4 viikkoa aikaa, mutta lääkärin mielestä operaatio kannatti tehdä, että hermo toipuu. Jos on kauan puristuksissa, ei välttämättä toivu laisinkaan.

        Tänään saan ottaa ison haavasidoksen pois ja laittaa pienen haavatyynyn tilalle.

        Nyt jo tuntuu, että sormet taipuvat paremmin ja tuntoakin on pikkasen jo palautunut, vaikka muutama päivä on vasta kulunut.Tulehduskipulääkettä täytyy ottaa muutama päivä - siinä kaikki. Jaksan uskoa, että kyllä tämä tästä vielä paranee :).
        Jos yhtään epäröit, pyydä lääkäriltä se ENMG-hermoratatutkimus, josta myös näkyy, onko hermo puristuksissa - jos oireet eivät ole näin selkeät kuin minulla.


      • liina33
        tessa2 kirjoitti:

        Moikka,
        Paikallispuududutuksessa -puudutus ei ollut kovin mukava toimenpide, kun useampaan kohtaan pistettiin isohkolla kanyylilla puudutusainetta - se oli lähes ainoa hetki, jolloin sattui.
        Sitten käteen pujotettiin verenpainemittauksen tapainen mansetti, joka vedettiin tiukalle - ja toinen ranteeseen - verenkierto estyy näin ja on siis ns. verityhjiö-leikkaus.

        Lääkäri kertoi koko ajan, mitä tekee - se vähän lievensi jännitystä. Hermo oli hänen mukaansa hieman litteä eli on ollut puristuksessa. Hermolle tehtiin tilaa ja haava ommeltiin kiinni. Koko operaatio n. 20 min. ja sen jälkeen istuttiin hieman aikaa, ettei tullut huono olo. Ja kun hakija oli saapunut, saikin lähteä kotiin.

        Diagnoosi sen mukaan, kun sormet eivät taipuneet hyvin nyrkkiin, oli turvotusta kämmenselässä ja sitä tuntopuutosta sormenpäissä.

        Tunto sormiin pitäisi palautua vähitellen - ei siis heti, voi mennä yli 4 viikkoa aikaa, mutta lääkärin mielestä operaatio kannatti tehdä, että hermo toipuu. Jos on kauan puristuksissa, ei välttämättä toivu laisinkaan.

        Tänään saan ottaa ison haavasidoksen pois ja laittaa pienen haavatyynyn tilalle.

        Nyt jo tuntuu, että sormet taipuvat paremmin ja tuntoakin on pikkasen jo palautunut, vaikka muutama päivä on vasta kulunut.Tulehduskipulääkettä täytyy ottaa muutama päivä - siinä kaikki. Jaksan uskoa, että kyllä tämä tästä vielä paranee :).
        Jos yhtään epäröit, pyydä lääkäriltä se ENMG-hermoratatutkimus, josta myös näkyy, onko hermo puristuksissa - jos oireet eivät ole näin selkeät kuin minulla.

        Kyllä tuo sama minullakin edessä on - samat vaivat kuin sinulla. Toisaalta itse ranne on parempi ja hieman taipuisampo ja pystyn tekemään kaikenlaista pientä, Turvotusta on kämmenessä ja sormissa ja nyrkkiinpuristus ei onnistu,
        Huomenna käsikirurgi.


      • tessa2
        liina33 kirjoitti:

        Kyllä tuo sama minullakin edessä on - samat vaivat kuin sinulla. Toisaalta itse ranne on parempi ja hieman taipuisampo ja pystyn tekemään kaikenlaista pientä, Turvotusta on kämmenessä ja sormissa ja nyrkkiinpuristus ei onnistu,
        Huomenna käsikirurgi.

        Hei Liina,

        Hieno homma, et asia etenee. Laitathan viestiä, mitä kuuluu.

        Yritän myös viestitellä, miten täällä paraneminen etenee. Iltapäivällä otin jännityksellä pois sen ison haavasiteen (lumipallomainen pallukka), 9 tikkiä oli näemmä haavaan laitettu, mutta tosi siistin näköinen, ohut leikkausjälki.

        Jotenkin on kiva kuulla muiden kokemuksia, osaa vähän arvioida ja vertailla, miten toipumisen pitää edistyä - vaikkakin jokainen tapaus on tietty omanlainen.

        Koko kesähän tässä vähän tärvääntyy, mutta pääasia, että kädestä tulee käyttökelpoinen - ei ehkä entisenveroinen, mutta toimiva.


      • tessa2
        liina33 kirjoitti:

        Kyllä tuo sama minullakin edessä on - samat vaivat kuin sinulla. Toisaalta itse ranne on parempi ja hieman taipuisampo ja pystyn tekemään kaikenlaista pientä, Turvotusta on kämmenessä ja sormissa ja nyrkkiinpuristus ei onnistu,
        Huomenna käsikirurgi.

        Hei Liina!!

        Mitä kuuluu käden kanssa? Mitä uutisia lääkärikäynniltä?

        Minulla sormet toimivat ihan pikkasen paremmin, mutta ranne on kovin kiertojäykkä edelleen.
        Sormien tuntokaan ei ole palautunut, mutta yritän olla positiivinen, sillä läääkäri sanoikin, ettei tunto palaa per heti.


      • tessa2
        liina33 kirjoitti:

        Kyllä tuo sama minullakin edessä on - samat vaivat kuin sinulla. Toisaalta itse ranne on parempi ja hieman taipuisampo ja pystyn tekemään kaikenlaista pientä, Turvotusta on kämmenessä ja sormissa ja nyrkkiinpuristus ei onnistu,
        Huomenna käsikirurgi.

        Hei Liina!!!

        Oletko kuulolla??
        Olisi kiva kuulla, mitä sinulle kuuluu kätesi suhteen??


      • liina33
        tessa2 kirjoitti:

        Hei Liina!!!

        Oletko kuulolla??
        Olisi kiva kuulla, mitä sinulle kuuluu kätesi suhteen??

        Kävin käsikirurgilla, joka ei pitänyt hermopinnettä kovin mahdollisena. Minulla on CRPS-oireyhtymä ja sain lähetteen toimintaterapeutille.
        Käteni on menossa parempaan päin. Joka päivä ranne kääntyy enemmän ja enemmän. Turvotus vaihtelee mutta jos käytän kättäni ahkerasti - turvotus laskee, saan käteni nyrkkiin, peukulla koskettua kaikkia sormia. Sormissa on jonkin verran kipua ja ranne on joissain asennoissa jäykkä mutta mielestäni yhä enemmän ja enemmän voin sillä tehdä kaikenmoista.
        Sain lähetteen hermoratatutkimukseen n. kk päähän mutta tuskin menen siihen jos käteni edistyy tätä rataa ja lisäksi olen kuullut siitä kauhujuttuja.

        Eikö sinun ranteesi sitten käänny, jäykkyys vähene, miten sormet?


      • tessa2
        liina33 kirjoitti:

        Kävin käsikirurgilla, joka ei pitänyt hermopinnettä kovin mahdollisena. Minulla on CRPS-oireyhtymä ja sain lähetteen toimintaterapeutille.
        Käteni on menossa parempaan päin. Joka päivä ranne kääntyy enemmän ja enemmän. Turvotus vaihtelee mutta jos käytän kättäni ahkerasti - turvotus laskee, saan käteni nyrkkiin, peukulla koskettua kaikkia sormia. Sormissa on jonkin verran kipua ja ranne on joissain asennoissa jäykkä mutta mielestäni yhä enemmän ja enemmän voin sillä tehdä kaikenmoista.
        Sain lähetteen hermoratatutkimukseen n. kk päähän mutta tuskin menen siihen jos käteni edistyy tätä rataa ja lisäksi olen kuullut siitä kauhujuttuja.

        Eikö sinun ranteesi sitten käänny, jäykkyys vähene, miten sormet?

        Moikka,

        Juu, on myös parempi, mutta kovin kaukana ns. normaalista. Esim. kämmenen kääntö pöytää vasten suht ok, mutta ulospäin ei oikein onnistu, ja turvotusta on edelleenkin sormissa.

        Millaisia liikkeitä olet tehnyt, kun olet saanut ranteen taipumaan paremmin. Kyllä minäkin teen kädellä yhtä sun toista, mutta edelleen ikäänkuin jokin ottaisi vastaan rannetta ulospäin käännettäessä.

        Ei se hermoratatutkimus kovinkaan ikävä ole, ainakin tuttavani sanoi,ettei hyttysen pistoa kummempaa tuntemusta aiheuta.


      • liina33
        tessa2 kirjoitti:

        Moikka,

        Juu, on myös parempi, mutta kovin kaukana ns. normaalista. Esim. kämmenen kääntö pöytää vasten suht ok, mutta ulospäin ei oikein onnistu, ja turvotusta on edelleenkin sormissa.

        Millaisia liikkeitä olet tehnyt, kun olet saanut ranteen taipumaan paremmin. Kyllä minäkin teen kädellä yhtä sun toista, mutta edelleen ikäänkuin jokin ottaisi vastaan rannetta ulospäin käännettäessä.

        Ei se hermoratatutkimus kovinkaan ikävä ole, ainakin tuttavani sanoi,ettei hyttysen pistoa kummempaa tuntemusta aiheuta.

        Tutkimuksesta ollaan kovin eri mieltä - en ole vielä päättänyt mitä sen suhteen teen.

        En tee mitään erityisiä liikkeitä. Yritän joka päivä epäsäännöllisen säännöllisesti väännellä kättäni erilaisiaan asentoihin ja tässä olen huomannut, että asentojen määrä kasvaa. Kipeä ranne ei oikeastaan ole - jäykkyyttä on. Ranne ulospäin, siten, että sormet yrittävät kohti käsivartta, menee melkein normaaliin tapaan. Ranne alaspäin, kohden ranteen sisäpuolta, on vielä melko vaikea. Kiertoliikkeet onnistuvat melko hyvin. Sormet toimivat mutta kipuilevat. Tosin kipu on vähentynyt.


    • 125µg

      Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos.

      Lastenlääkäri Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä.

      Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää.

      Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

      Ympärivuotisen ja riittävän D-vitamiinin lisäksi luuston normaali kehitys vaatii liikuntaa.

      D-vitamiini on erittäin halpaa (maksaa pari euroa kuukaudessa).

      Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin.

      http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

      Suuri osa lapsista ja nuorista saa liian vähän D-vitamiinia, ja moni liikkuu kasvuiässä liian vähän. Nykyiset viralliset D-vitamiinin saantisuositukset ovat liian alhaisia.

      Tutkimuksissa on huomattu, että lasten ja nuorten luunmurtumat ovat lisääntyneet huomattavasti.

      Luuston haurastuminen on asiantuntijoiden arvion mukaan syynä noin 40 000 murtumaan vuodessa. Ongelman laajuus ei ole tiedossa, koska sitä ei ole viime aikoina tutkittu. Kymmenen vuotta sitten vain 14% :lla murtumapotilaista oli normaali luuntiheys.

      LÄHDE: Osteoporoosiliitto 2013

    • Anonyymi

      Onko täällä vielä kokemuksia? Kiinnostaisi tietää miten teillä kuntoutuminen edistyi ja tuliko käsistä toimivia. Mulla murtui värttinä pirstaleisesti ja ulna murtui myös. Leikattiin ja laitettiin levy. Nyt pari viikkoa leikkauksesta aikaa.

      • Anonyymi

        Minulla murtui 8.1.2019 värttinäluu pirstaleisesti. Se kipsattiin viideksi viikoksi, röngenkuvia otettiin pari kertaa sinä aikana. Kun kipsi otettiin pois, käsi oli ihan epänormaalissa asennossa, eikä taipunut oikein mihinkään suuntaan. Koska kyseessä oli työmatkatapaurma, pääsin vakuutusyhtiön sairaalaan käsikirurgin vastaanotolle, joka sanoikin heti, että kaikki mitä minulle oli tehty, oli tehty väärin. Käsi leikattiin ja levytettiin huhtikuussa. Sitten oli pari viikkoa kipsi ja kun se otettiin pois käsi oli taas ihan entisen näköinen. Kevät ja kesä meni tosi hyvin, kun ilmat viilenivät alkoi jomottava särky, en ole käynyt lääkärissä, vielä.


      • Anonyymi

        Värttinäluun distaalinen murtuma sattui itsenäisyyspäivn viikonloppuna 2019 lenkillä. Käsi vedettiin paikoilleen ja kipsattiin, mutta viikon päästä kontrollissa huomattiin, että asento ei pitänyt. Ennen joulua ranne leikattiin ja levytettiin ja lastoitettiin. Lasta otettiin pois viisi päivää sitten, ja nyt olen voimisteluttanut sitä fyssarin ohjeiden mukaisesti. Ranne taipuu jonkun verran ylös ja alas, ja kiertoliikkeenkin pystyn tekemään. Mutta normaali se ei ole - toivottavasti paranemisen myötä palautuu entiselleen.... Ja lastan poiston jälkeen paljon kipeämpi kuin ennen sitä.


    • Minulle sattui lokakuussa -19 värttinäluun murtuma kahdesta kohtaa ja kyynärluu yhdestä. Vedettiin paokalleen ja siinä on pysynyt, mutta nimetön ja keskisormi ja nyt myöhemmin vielä pikkusormi turvoksissa ja jäykkyyttä sekä tunnottomuutta. Epäilen myös näin maallikkona, että syynä keskihermon pinne. Heti tapaturman satuttua ko. sormet turposivat. Kipsi oli neljä ja puoli viikkoa, minkä jälkeen pidin tarvittaessa Futuro-rannetukea. Muuten kaikki hyvin, mutta nuo sormet ei mene nyrkkiin ja tökkäävät aina jonnekin. Minulle ei ole tullut kutsua lääkärin lupauksesta huolimatta fysioterapeutille, vaan olen itse sitä kuntouttanut netin ohjeiden mukaan. Haarukalla ja veitsellä syöminen ei onnistu eikä juuri muukaan hienomotoriikkaa vaativa työ. Alan soitteleen kohta tuosta fysioterapiasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe