Calvin, Zwingli ja Herran pyhä ehtoollinen

sumeri

Nimimerkki Saara sanoi minulle "Sakramenttimysteerikot" palstalla

"Salli minun kertoa sinulle totuus: Jeesus istuu Isän oikealla puolella taivaassa, eikä sinkoile sieltä mihinkään ehtoollisleipiin ja maljoihin sen enempää kuin oveksi tai ahtaaksi portiksi tai karitsaksi jne."

Sallikaa minun puolestani kertoa suomi24.lest.lest väelle, että nimimerkki Saara nostaa tässä luterilaisten esikoislestadiolaisten foorumissa korkealle kalvinismin sotalipun.

Kenen joukoissa seisot?

Ei ystäväni,
ei synny rakkaus maailmaan
odottaessasi taivaan armoa,
vallanpitäjien sääliä

Ei ystäväni,
niin kauan kuin leivästä
jää reikä leipojan käteen
jääköön rakkaudesta puhuminen pastorien houreiksi

Pitäkööt Leijonat makeiskorinsa,
puolueettomat humanistit korulauseensa
Tätä vääryyttä vastaan ei taistella kukkasin
Tätä verta ei pysäytä pehmeä myötätunto
Nälkäisten vatsat eivät suudelmista täyty

Kenen joukoissa seisot,
kenen lippua kannat?

Ei synny rakkautta ilman oikeutta
ei synny oikeutta ilman taistelua
ei taistelua ilman yhteistä rintamaa

Kenen joukoissa seisot,
kenen lippua kannat
Ei synny rakkautta ilman oikeutta
ei synny oikeutta ilman taistelua
ei taistelua ilman yhteistä rintamaa

Sanat AgitProp

34

262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sumeri

Saara hämmentää tuomalla tänne hengellisesti niin monenkirjavaa aineistoa luettavaksi.

Suhteessa Herran pyhään ehtoolliseen hän on kuitenkin täysin johdonmukainen ja edustaa kirkkaasti opetusta, joka on kalvinististen kirkkojen olennainen taistelulippu ja joka johti Lutherin, Zwinglin ja Calvinin täydelliseen pesäeroon.

Joko seuraat luterilaista reaalipreesensin, Kristuksen todellisen läsnäolon, lippua tai symbolista ehtoollista edustavien kalvinistien lippua.

(Huomaa, että en väitä tässä ketään kalvinistiksi, vaikka Petri Paavola esimerkiksi rakentaa opetustaan katolisesta kirkosta presbyteeripapin opetuksille.

Väitän, että Saaran täällä markkinoima opetus ehtoollisesta on olennaista kalvinistisen kirkon oppia.)

• sumeri

Osoitan tässä avauksessa vain tämän lipun luonteen ja annan joitain esimerkkejä kalvinistista ehtoollisoppia edustavista kirkkokunnista Suomessa.

Tiedoksi myös kaikille, että uskonpuhdistuksen kirkot ovat lukumäärältään tänään noin fifty fifty luterilaisia ja kalvinisteja. Pyhä Henki on siunannut molempia kirkkokuntia niiden syvistä eroista ja keskinäisistä kamppailuista huolimatta.

Luterilaiseen maailmanliittoon kuuluu 149 kirkkoa 79 eri maassa ja niissä on jäseniä yhteensä noin 73.9 miljoonaa ihmistä.

Tässä ovat maailman suurimmat evankelis-luterilaiset kirkot
      Ruotsin ev.lut. kirkko (6.7)
      'Tansanian ev.lut. kirkko (5.6)
      Etiopia Mekane Yesus kirkko (5.57)
      Evangelical Lutheran Church in America (4.5)
      Tanskan ev.lut. kirkko (4.47)
      Suomen ev.lut. kirkko (4.38)
      Protestant Christian Batak Church, North Sumatera Indonesia (4.17)
      Norjan ev.lut. kirkko (3.99)
      Malagasyn luterilianen kirkko (3.0)
      Hanoverin ev.lut. kirkko, Saksa (2.8)

• sumeri

Kalvinistiseen maailmanliittoon (World Alliance of Reformed Churches WARC) kuuluu tällä hetkellä noin 75 miljoonaa ihmistä

Tilastossa ovat mukana kongregationaaliset, presbyteeriset, reformoidud ja yhdistyneet (United) kirkot yli sadasta eri maasta.

Tilastojen perusteella kalvinisteja on hieman enemmän kuin luterilaisia, joten nimimerkki Saara ystävineen ei edusta mitään pientä vähemmistöä.

Monet Suomessa toimivat vapaat suunnat ja kirkkokunnat ovat ehtoollisen opetukseltaan reformoituja eli kalvinistisia.

Ehtoollinen ei ole ainoa asia, joka erottaa luterilaiset ja kalvinistit, mutta se on ylivoimaisesti merkittävin ja selkeä lippu, kenen joukoissa seisot.

• sumeri

Toistan, että en ryhdy tässä käymään läpi uskonpuhdistajien mahtavia riitoja, välillä sotilaallisiksikin puhjenneita taisteluja ehtoollisen olemuksen teologiassa.

Lutherin aikalaiset ranskalainen Jean Calvin (1509-1564) oli koulutukseltaan lakimies. Sveitsiläinen Huldrych Zwinglin (1484-1531) kanssa hän syttyi evankeliumille ja uskonpuhdistuksen asialle liekeistä, jotka Herra sytytti valitun palvelijansa, Martti Lutherin, kautta Wittenbergissä, Saksassa.

Ranskan katolinen kirkko tuhosi kuninkaan avulla reformaation verisesti, kuten hugenottien historia kertoo.

Sveitsin kansa omaksui evankeliumin Zwinglin opettamalla tavalla ja on tänään kalvinismin vankimpia keskuksia Euroopassa.

• sumeri

Saaran lause "Salli minun kertoa sinulle totuus: Jeesus istuu Isän oikealla puolella taivaassa, eikä sinkoile sieltä mihinkään ehtoollisleipiin ja maljoihin sen enempää kuin oveksi tai ahtaaksi portiksi tai karitsaksi jne."

on kalvinistisen ehtoollisopetuksen ydintä.

Sen syvänä taustana on Calvinin ajattelussa oleva aksiooma, perustava totuus, joka kuuluu latinaksi finitum non capax infinitum

"Äärellinen ei voi sisältää ääretöntä"

Tämä on puhdasta järjen logiikkaa, joka on syvällä kalvinistisen teologian peruspilareissa.

Onhan mahdotonta, että ääretön mahtuisi äärelliseen, onhan mahdotonta, että Herra Jeesus Kristus olisi ehtoollisen leivässä tai viinissä!

Tämä on syvä filosofinen aksiooma, joka on kaiken reformoitujen kirkkojen ja niistä nousevien vapaiden suuntien teologian taustalla.

finitum non capax infinitum

• sumeri

Lainaan seuraavassa Suomessa toimivien reformoitua ehtoollisteologiaa edustavien hengellisten yhteisöjen opetusta.

Tarkoitukseni ei ole näitä mitenkään arvostella tässä tai väitellä kalvinistisen teologian raamatullisuudesta.

Tarkoitukseni on auttaa tämän avauksen lukijoita tunnistamaan reformoidun kristillisyyden liehuva lippu, joka tulee näkyviin erityisesti Herran pyhän ehtoollisen kohdalla.

Luterilaisen kirkon lippu liehuu tässä Kristuksen todellisen läsnäolon eli reaalipreesensin nimissä. "Tämä on minun ruumiini. Tämä on minun vereni."

Yllättäen pääsemme käsittämään, että Luther ja nimeään kantavat kirkot ovat ehttoollisopetuksessa paljon lähempänä roomalais-katolista kirkkoa kuin kalvinisteja.

• sumeri

SUOMEN VAPAAKIRKKO

Ehtoollinen

Vapaakirkolliselle liikkeelle ehtoollinen on pyhä kokoontuminen. Ehtoollisen vietossa on kristillisen seurakunnan ydin. Ehtoollinen on yhteysateria sekä Kristuksen että seurakunnan kanssa.

Erityisesti painotetaan osallisuuden merkitystä: ”Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen? Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä” (1. Kor. 10:16, 17). Ehtoollinen onkin ylösnousseen Kristuksen läsnäolon juhla.

Kysymys ei ole vain ihmisten ylläpitämästä muiston vaalimisesta, vaan elävästä tapahtumasta, jossa uskova kohtaa Vapahtajansa.

Ehtoollista ei käsitetä armon välikappaleeksi, vaan armon julistajaksi ja vahvistajaksi. Ehtoollinen ei myöskään välitä syntien anteeksiantamusta ellei uskova ole sydämessään valmis sitä vastaanottamaan.

Ehtoollinen on ”uuden liiton” juhla, liiton, jonka Jumala tekee syntisen ihmisen kanssa Kristuksen sovitustyön tähden. Ehtoollisesta muodostuu armoa ikävöivien ihmisten pyhä ruokapöytä. Ehtoollinen on Herran pöytä, jossa Jeesus itse palvelee ihmistä.

Vapaakirkko avaa ehtoollisen myös muille kuin vapaaseurakuntaan kuuluville: kaikille, jotka uskovat ja ovat ottaneet Jeesuksen vastaan pelastajanaan. Uskovan kelvollisuus ehtoolliselle ei perustu hengelliseen tasoon, vaan vilpittömään mieleen olla Kristuksen seuraaja. Ehtoollinen on uskovien yhteysateria, jossa kaikki samanarvoisina ottavat vastaan Herran palvelun ja tulevat osallisiksi hänestä.

• sumeri
        sumeri kirjoitti:

SUOMEN VAPAAKIRKKO

Ehtoollinen

Vapaakirkolliselle liikkeelle ehtoollinen on pyhä kokoontuminen. Ehtoollisen vietossa on kristillisen seurakunnan ydin. Ehtoollinen on yhteysateria sekä Kristuksen että seurakunnan kanssa.

Erityisesti painotetaan osallisuuden merkitystä: ”Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen? Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä” (1. Kor. 10:16, 17). Ehtoollinen onkin ylösnousseen Kristuksen läsnäolon juhla.

Kysymys ei ole vain ihmisten ylläpitämästä muiston vaalimisesta, vaan elävästä tapahtumasta, jossa uskova kohtaa Vapahtajansa.

Ehtoollista ei käsitetä armon välikappaleeksi, vaan armon julistajaksi ja vahvistajaksi. Ehtoollinen ei myöskään välitä syntien anteeksiantamusta ellei uskova ole sydämessään valmis sitä vastaanottamaan.

Ehtoollinen on ”uuden liiton” juhla, liiton, jonka Jumala tekee syntisen ihmisen kanssa Kristuksen sovitustyön tähden. Ehtoollisesta muodostuu armoa ikävöivien ihmisten pyhä ruokapöytä. Ehtoollinen on Herran pöytä, jossa Jeesus itse palvelee ihmistä.

Vapaakirkko avaa ehtoollisen myös muille kuin vapaaseurakuntaan kuuluville: kaikille, jotka uskovat ja ovat ottaneet Jeesuksen vastaan pelastajanaan. Uskovan kelvollisuus ehtoolliselle ei perustu hengelliseen tasoon, vaan vilpittömään mieleen olla Kristuksen seuraaja. Ehtoollinen on uskovien yhteysateria, jossa kaikki samanarvoisina ottavat vastaan Herran palvelun ja tulevat osallisiksi hänestä.

http://www.svk.fi/?sid=257

• sumeri
        sumeri kirjoitti:

http://www.svk.fi/?sid=257

SUOMEN BAPTISTIKIRKKO

Ehtoollinen

Ehtoollista (leivänmurto) vietetään Jeesuksen kuoleman muistoksi.

Seurakunta nauttii yhdessä vertauskuvallisen aterian, jossa koetaan yhteenkuuluvaisuutta Kristuksen kanssa.

Ehtoollinen julistaa Kristuksen kuolemaa ja osallisuutta hänen ristillä annettuun uhriinsa ja ylösnousemukseen.

Ehtoollinen muistuttaa Kristuksen kuolemasta ja Hänen tulemuksestaan takaisin maan päälle tulevaisuudessa.

Ehtoollisessa ei tapahdu syntien anteeksiantamusta tai yliluonnollista sakramentaalista muuttumista, vaan se on leipää ja viiniä Kristuksen muistoksi.

• sumeri
        sumeri kirjoitti:

SUOMEN BAPTISTIKIRKKO

Ehtoollinen

Ehtoollista (leivänmurto) vietetään Jeesuksen kuoleman muistoksi.

Seurakunta nauttii yhdessä vertauskuvallisen aterian, jossa koetaan yhteenkuuluvaisuutta Kristuksen kanssa.

Ehtoollinen julistaa Kristuksen kuolemaa ja osallisuutta hänen ristillä annettuun uhriinsa ja ylösnousemukseen.

Ehtoollinen muistuttaa Kristuksen kuolemasta ja Hänen tulemuksestaan takaisin maan päälle tulevaisuudessa.

Ehtoollisessa ei tapahdu syntien anteeksiantamusta tai yliluonnollista sakramentaalista muuttumista, vaan se on leipää ja viiniä Kristuksen muistoksi.

http://www.baptisti.fi/sbk/suomen-baptistikirkko/oppi-pahkinankuoressa/

• sumeri

SUOMEN HELLUNTAIKIRKKO

Helluntailaisilla ei ole yhteistä uskontunnustusta ja opin painotukset vaihtelevat seurakunnasta toiseen. Ehtoollisen opetuksessa on kuitenkin selkeä kalvinistinen perusvirtaus, jossa torjutaan Kristuksen todellinen (reaalinen) läsnäolo leivässä ja viinissä.

.... Eskilstunan helluntaikirkko
      Ehtoollinen on Jeesuksen seuraajilleen asettama muisto- ja yhteysateria, jossa hän on uskon kautta itse läsnä. Ehtoollinen julistaa Jeesuksen sovitustyötä ja on osallisuutta hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa.
      http://kotikirkko.se/uskosta/

....
      Ehtoollinen: Seurakunta viettää Herran ehtoollista Jeesuksen antaman esimerkin mukaan. Leivän ja viinin nauttiminen on Jeesuksen Kristuksen muistoateria, jossa hän on itse läsnä.
      Ehtoollisessa julistetaan Jeesuksen kuolemaa ja sen kautta saatavaa syntien anteeksiantamusta. Ehtoolliselle voivat osallistua kaikki Jeesukseen uskovat ja uskovina kastetut.
      wikipedia http://fi.wikipedia.org/wiki/Helluntaiherätys#Oppi

...
      Tampereen helluntaikirkko
      Seurakunta viettää Herran ehtoollista Jeesuksen antaman esimerkin mukaan. Leivän ja viinin nauttiminen on Jeesuksen Kristuksen muistoateria, jossa Hän on itse läsnä. Ehtoollisessa julistetaan Jeesuksen kuolemaa ja sen kautta saatavaa syntien anteeksiantamusta. Ehtoolliselle voivat osallistua kaikki Jeesukseen uskovat ja uskovina kastetut.
      http://www.tamperehelluntai.fi/?sid=24

• sumeri

Suomen uusapostolinen kirkko (presbyteerinen, rek. 1979)

Pyhä ehtoollinen on ilon ja kiitoksen juhla. Se muistuttaa Jumalan Pojan uhrikuolemasta, joka omasta synnittömyydestään huolimatta antoi naulita itsensä ristille ihmisten syntien takia.

Pyhä ehtoollinen tuo sielulle ikuisen elämän ja antaa sille varmuuden pysyvästä elämänyhteydestä Lunastajan, Jeesuksen Kristuksen, kanssa (Johannes 6, 51-58).

Jeesuksen ”liha ja veri” tarjotaan nykyään leipänä ja viininä ehtoollisleivän muodossa. Nauttiessaan sen uskoen ihminen ottaa itseensä Jeesuksen olemuksen ja saa uutta voimaa voittaakseen kaiken sen, mikä saattaisi olla esteenä sielun ikuiselle pelastukselle. (vrt. Ilmestyskirja 12, 11).
        http://www.suak.org/uskostamme.htm

• *sisar*

Voi voi sinua sumeri...iso mies ja vainoat Jeesuksen verellä pestyjä naisia...

Miksi vainoat Saaraa ja Jeesuksen verellä pestyä seurakuntaa?
      Miksi jatkuvasti annat väärää todistusta lähimmäisistäsi...

Tee parannus...ehkä vielä pääset totuuteen...
      Herra ei pitkään katsoa vainoamistasi...
      Herkeä jo vainoamasta Jeesuksen omia....

• sumeri.

oikean opin puolustaminen on vainoamista?

väärää todistusta?

osoita "sisar" yksikin kohta, jossa jumalaton väitteesi pitää paikkansa

• *sisar*
        sumeri. kirjoitti:

oikean opin puolustaminen on vainoamista?

väärää todistusta?

osoita "sisar" yksikin kohta, jossa jumalaton väitteesi pitää paikkansa

Ei auta pitkät litaniat ja jumalisuuden ulkokuori, kun kielletään Jumalan voima.

Kirjoituksesi palstalla ovat osoittaneet, ettet ole Hengestä syntynyt.
        Uudestisyntynyt Jumalan lapsi ei esim. Ikinä voisi pilkata Jeesusta raiskaajaksi eikä reppanaksi.

Tutkistele nyt sydäntäsi...josko vielä voisit saada avun oikeaan aikaan, sillä Jeesus tulee pian!

• Huomasin saman kalvinistisen opin sisar Saaran tekstissä mutta en viitsinyt alkaa kommentoimaan sitä. "Jumala istuu korkealla taivaassa." -tästähän reformoidut tunnetaan.

Tämä sama kalvinilaisuus vaivaa yleensäkin lestadiolaisuutta. Veikkaanpa että vaikutteet ovat tulleet Amerikan suunnalta Ruotsin Lappiin.

• *sisar*

Shalom...

Tutkistele nyt sydäntäsi...

Rukoillaan puolestasi...

• sumeri.
        *sisar* kirjoitti:

Shalom...

Tutkistele nyt sydäntäsi...

Rukoillaan puolestasi...

kiitos kehotuksistasi ja esirukouksista.

itse näen Saaran hurjien tekstien olevan sillä tavoin tärkeitä, että ne pakottavat täällä s24 forumilla olevat selvittämään itselleen omia näkemyksiään pyhän Raamatun ja uskontunnustusten valossa.

on mielenkiintoista, että nimimerkki Saara korostaa juuri niitä asioita Pyhän Hengen antamina raamatullisina totuuksina, joita vastaan olen esikoislestadiolaisuuden piirissä jo pitkään taistellut ja joista olen varoittanut.

• Saara, ei kirj

nimim. tyhmelin:lle

Sinun mielestäsi ehtoollisella juodaan Jeesuksen veressä Jeesuksen sielu eli elämä, näin kirjoitit itse!

Tuollaista tulkintaa en ole kuullutkaan. Olisikohan sinun hyvä opiekella ensin ihan itsenäisesti mitä ehtoollinen tarkoittaa tai sitten ystävällisesti esittää kysymyksiä, sen sijaan että esiinnyt tietävänä, jollon vain nolaat itsesi kommenttiesi myötä.

Ei uskon asia katsos ole mitään pätemistä. Pätemään pääsee maailmassa ja väittelemään ilman totuutta, mutta raamatusta puhuttaessa olisi hyvä olla väitteilleen ihan raamatun tuki.

Ymmärtänet kauniin vihjaukseni?

• Saara, ei kirj kirjoitti:

nimim. tyhmelin:lle

Sinun mielestäsi ehtoollisella juodaan Jeesuksen veressä Jeesuksen sielu eli elämä, näin kirjoitit itse!

Tuollaista tulkintaa en ole kuullutkaan. Olisikohan sinun hyvä opiekella ensin ihan itsenäisesti mitä ehtoollinen tarkoittaa tai sitten ystävällisesti esittää kysymyksiä, sen sijaan että esiinnyt tietävänä, jollon vain nolaat itsesi kommenttiesi myötä.

Ei uskon asia katsos ole mitään pätemistä. Pätemään pääsee maailmassa ja väittelemään ilman totuutta, mutta raamatusta puhuttaessa olisi hyvä olla väitteilleen ihan raamatun tuki.

Ymmärtänet kauniin vihjaukseni?

Argumentum ad hominem.

Sisar Saara, jos kuitenkaan et väittäisi että esiinnyn tietävänä. Tai jos esiinnynkin, olenko ainoa? Entä sinä itse?

Esitin erään päättelyketjun Raamattuun ja vain Raamattuun vedoten.

Ja sitten vielä ihmettelet ettet ole kuullutkaan moista tulkintaa. Et tietenkään. En esittänyt tässä muiden tulkintaa, vain oman päättelyni esitin. Eikö kaiken juuri pitänyt perustua Raamattuun?

Jos tulkintani on mielestäsi väärin, vastaväitteiden pitää perustua myös Raamattuun.

Minulle on ihan sama nolaanko itseni täällä. Saatan esittää jonkun väitteen ja perustella sen, hyvin tai huonosti. Jos myöhemmin tajuan olleeni väärässä, tulen varmasti myöntämään sen. Katson nimittäin, että olen tässä uskon koulussa aina ensimmäisellä luokalla, niin paljon uutta opin joka päivä Raamatusta.

Toisekseen, minua ei pätkääkään liikuta se, väittääkö joku minua ymmärtämättömäksi tai ehkä jopa uudestisyntymättömäksi. Se joka väittää, väittäköön. Ihan sama. En perusta juurikaan ihmisten hengenhaistamislahjojen päälle. Sillä ihminen näkee sen mikä silmäin edessä on, mutta Herra katsoo sydämeen. Ja joka luulee olevansa uskossa, ei aina välttämättä ole, ja päinvastoin.

Onko nyt sitten niin, että vain Saara tai Vihne saavat sanoa täällä totuuden ja muiden pitää kysyä miten asiat ovat?

• oikealle tolalle

Nimimerkille tyhmelin 9.5.2013 klo 08:45 kirjoitettuun viestiin.

Nimimerkit Saara ja sisar ovat tietämättömiä kristinuskon perustotuuksista.
        Heidän edustamaansa kiukkuista muita halveksivaa individualismiaan ei voi
        parhaalla tahdollakaan kutsua galvinismiksi, eikä miksikään muuksi tunnetuksi kristinuskon piirissä toimiviksi herätysliikkeesksi tai kirkkokunnaksi. Kaksi ti8etämätöntä ja pääkköä toimijaa.

Mitä lestadiolaisuuteen tulee niin meille Kristus ehtoollisessaan on elävä ja
        todellinen. Saara ja sisar ovat vankasti lestadiolaisuuden vihollisia ja vastustajia, korvansa tukkineita ja ristinsä törmään viskanneita luopioita. Heistä ei voi puhua ollenkaan samassa yhteydessä kun lestadiolaisuudesta puhutaan.

• sumeri. kirjoitti:

itse näen Saaran hurjien tekstien olevan sillä tavoin tärkeitä, että ne pakottavat täällä s24 forumilla olevat selvittämään itselleen omia näkemyksiään pyhän Raamatun ja uskontunnustusten valossa.

on mielenkiintoista, että nimimerkki Saara korostaa juuri niitä asioita Pyhän Hengen antamina raamatullisina totuuksina, joita vastaan olen esikoislestadiolaisuuden piirissä jo pitkään taistellut ja joista olen varoittanut.

Veit sanat suustani Sumeri. Olet oikeassa. Tätä samaa olen itsekseni miettinyt. Tämä upea pikku foorumi saattaa valmistaa meitä isompaan taisteluun - joka tullaan käymään reaalielämässä - siinä vaiheessa kun eräät yrittävät pakottaa esikoiset eroamaan ev.lut. kirkosta. Saara on sparraaja. Sitä kiitos hänelle.

• *sisar*
        oikealle tolalle kirjoitti:

Nimimerkille tyhmelin 9.5.2013 klo 08:45 kirjoitettuun viestiin.

Nimimerkit Saara ja sisar ovat tietämättömiä kristinuskon perustotuuksista.
        Heidän edustamaansa kiukkuista muita halveksivaa individualismiaan ei voi
        parhaalla tahdollakaan kutsua galvinismiksi, eikä miksikään muuksi tunnetuksi kristinuskon piirissä toimiviksi herätysliikkeesksi tai kirkkokunnaksi. Kaksi ti8etämätöntä ja pääkköä toimijaa.

Mitä lestadiolaisuuteen tulee niin meille Kristus ehtoollisessaan on elävä ja
        todellinen. Saara ja sisar ovat vankasti lestadiolaisuuden vihollisia ja vastustajia, korvansa tukkineita ja ristinsä törmään viskanneita luopioita. Heistä ei voi puhua ollenkaan samassa yhteydessä kun lestadiolaisuudesta puhutaan.

Shalom...

Et tunne minua henkilökohtaisesti, joten ihmettelen syytöksiäsi jälleen...
        Ikävää, että annat täällä taas väärää todistusta lähimmäisistäsi!
        Kummallakin meillä on lestadiolainen tausta...molemmat ukkini olivat saarnaajia.
        Kunniotan heidä työsarkaansa lestadiolaisuuden piiirissä ja Jumalan uskomaa tehtävää aikanaan heille.
        Omasta puolestani voin todeta, etten todellakaan vastusta lestadiolaisia,
        tosin en kuulukaan enää liikkeeseen...
        Herra näkee kunkin sydämen...
        Mitä ristiin tulee RAKASTAN RISTIÄ..

Eikö sinulla ole Herran pelkoa ollenkaan...ihmettelen syytöksiäsi todella..

Herra armahtakoon vielä sinua..

Minulla on Rauha, Jeesuksen antama Rauha sydämessäni.

• Saara ei kirj.
        sumeri. kirjoitti:

sumeri: """Saara korostaa juuri niitä asioita Pyhän Hengen antamina raamatullisina totuuksina, joita vastaan olen esikoislestadiolaisuuden piirissä jo pitkään taistellut ja joista olen varoittanut."""

Jaa, noista ois kiva saada ihan listaus. :)))

• Sumeri.
        tyhmelin kirjoitti:

Veit sanat suustani Sumeri. Olet oikeassa. Tätä samaa olen itsekseni miettinyt. Tämä upea pikku foorumi saattaa valmistaa meitä isompaan taisteluun - joka tullaan käymään reaalielämässä - siinä vaiheessa kun eräät yrittävät pakottaa esikoiset eroamaan ev.lut. kirkosta. Saara on sparraaja. Sitä kiitos hänelle.

Saatat olla tässä todella oikeassa tulevaisuutta ajatellen. Miekkailua harjoittelemme Jumalan Sanalla.

Se selittäisi, miksi täällä on niin sakea ja kolea Pahan läsnäolo. Ei hän turhaan aikaansa tuhlaa, joten isompi merkitys tällä voi todella olla. Ehkä juuri tuossa vaiheessa, kun ihanasta vanhasta Kristuksen Hengen vaikuttamasta herätysliikkeestä tahdotaan tehdä näivettynyt lahko.

• eioleuskojokamiehen

Joka foorumilla on omat "sumerinsa" näköjään.

kiivaillaaan jonkin harhan puolesta ilman omaa Jumalasuhdetta.

sama tauti on täälläkin näillä fariseuksilla ja samanlaisia palkkafariseuksia on kirkon papistosta suurin osa.

vainmuutama uudestisyntynyt koittaa siellä sakastin hämärässä sinnitellä mistä lie syystä.
      no kun on kolmessa neljässä polvessa pappia ja kanttoria ja hauturia niin ei siitä helposti pääse irti. niinhän se menee . ja vaimo on samaa kaliperia niin johan on mellakkaa kun siitä alkaa irtaantua. henki siinä menee.

• Totuus on tämä

Tiedoksi:

Nimimerkki Sumeri on viimeisen päälle kristinuskon tuntija, - julkisen valan vannonut.

Joka muuta väittää, on tietämätön moukka ja tyhjän lässyttäjä.

• Saara,eikirj
        Totuus on tämä kirjoitti:

Tiedoksi:

Nimimerkki Sumeri on viimeisen päälle kristinuskon tuntija, - julkisen valan vannonut.

Joka muuta väittää, on tietämätön moukka ja tyhjän lässyttäjä.

Ei ole pitkä aika siitä, kun sanoit sumeria jehovan todistajaksi, sinä joka tunnetaan palstan ulosheittäjänä. Varoittelit koko ajan sumerista palstalaisia. Nyt olet suurin fanittaja??? Jännäksi on teidän kristinuskonne muuttunut kun ihminenkin on Jumalan luoma apinaksi vain darwinismin kautta. Ja paavi mitä pyhin!!!

• Ikävä nähdä

Saara on aivan pihalla kristinuskosta ja sen perustotuuksista. Tietämättömyytensä ja ylpeytensä vuoksi hänestä on tullut palstallemme röyhkeä jumalanpilkkaaja.

• *sisar*

Shalom...

Siunausta helatorstaihin...

Älä anna väärää todistusta lähimmäisestäsi!
        Tunnen saaran henkilökohtaisesti...olet täysin väärässä!

Ohjeeksi sinulle: HERRAN PELKO ON VIISAUDEN ALKU!

Rukoillaan rauhaa ja Pyhän Hengen oppia...

• Ikävä nähdä
        *sisar* kirjoitti:

Shalom...

Siunausta helatorstaihin...

Älä anna väärää todistusta lähimmäisestäsi!
        Tunnen saaran henkilökohtaisesti...olet täysin väärässä!

Ohjeeksi sinulle: HERRAN PELKO ON VIISAUDEN ALKU!

Rukoillaan rauhaa ja Pyhän Hengen oppia...

Kyllä me kristinuskossa aikuisiksi kasvaneet näemme heti viesteistä missä tilassa
        niiden kirjoittaja on.

Rouva sisar Saaran tunnet, mutta et tunne kristinuskoa (Jeesusta), etkä halua viestiesi perusteella tulla häntä tuntemaankaan, - tämä on ongelmasi.

Jeesus ei poiji metsään lapsiaan yksineläjiksi, se on kettujen ja susien tapa.

Jeesuksen lampaat seuraavat Jeesusta, eivät ne muukailaisten äänien perässä juokse, kuten siaar ja Saara tekevät (ikävä katsella) hengellisessä sokeudessaan.

• Saara ei kirj.
        Ikävä nähdä kirjoitti:

Kyllä me kristinuskossa aikuisiksi kasvaneet näemme heti viesteistä missä tilassa
        niiden kirjoittaja on.

Rouva sisar Saaran tunnet, mutta et tunne kristinuskoa (Jeesusta), etkä halua viestiesi perusteella tulla häntä tuntemaankaan, - tämä on ongelmasi.

Jeesus ei poiji metsään lapsiaan yksineläjiksi, se on kettujen ja susien tapa.

Jeesuksen lampaat seuraavat Jeesusta, eivät ne muukailaisten äänien perässä juokse, kuten siaar ja Saara tekevät (ikävä katsella) hengellisessä sokeudessaan.

Jeesuskin sanoi, että ketuilla ja luolilla on pesänsä, mutta Ihmisen pojalla ei ole mihin päänsä kallistaisi!

Me opetuslaset olemme siinäkin Herramme jalanjäljissä! Meillä onkin se koti taivaassa! Hallelujaa, ylistys Jeesukselle Kunnian Kuninkaallemme!

• *sisar*

Shalom...

Kiitos Herralle Hän täyttää Pyhällä Hengellä ja Rauhalla, Rakkaudella ja Armolla!

Ei ole palvelijatar Herraansa parempi...
      Ketuilla ja metsän eläimillä on luolat...
      Mutta Ihmisen Pojalla ei ollut mihin päänsä kallistaisi...

Ylistys Kalliille Uhrikaritsalle Jeesukselle Kristukselle!

Jatkamme rukousta...Suomen Siionin puolesta...

• Saara ei kirj.

HAHAAAHHHAAHHA

En huomannut kirjoitustasi! Näin se Henki antaa samat sanomat molemmille! :))))))))))))))))

ps. tytöt nauroi kun luin, että olet kirjoittanut edellä saman! ;)

Tytöt sanoi että on sitten kaksi todistajaa, jos palstalaiset vielä epäilevät!

(Maha kippurassa nauretaan täällä)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      31
      4224
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      134
      4037
    3. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      61
      3665
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      87
      3521
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      32
      3504
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      64
      3321
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      81
      2876
    8. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2805
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2596
    10. Korjaamo suositus

Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2304
    Aihe