Antaako ateismi universaalisen syyn noudattaa moraalia?

Babhrukesa

Tämä ei ole kysymys niinkään ateismin todenperäisyydestä, totuus ei ole riippuvainen sen sopivuudesta mieleemme,
vaan kirjaimellisesti otsikkoa mukaileva.

Keskivertoihminen tuntee kuvotusta raiskatessa, kiduttaessa ja murhatessa.
Omatunto kolkuttaa varastaessa, valehdellessa, pettäessä ja pilkatessa.

Ovatko nämä arvot millään tapaa sitovia?
Kiduttava raiskari-murhaaja joutuun syystäkin vankilaan, mutta tämä johtuu siitä,
että näitä asioita vastustavilla tahoilla on enemmän valtaa kuin rikollisella.

Voiko ateisti kritisoida murhaajaa tai raiskaajaa, mikäli rikollisella on enemmän valtaa kun esivallalla, eikä hänen täten tarvitse alistua lakien alle.
Onko kritiikki perusteltua vaiko ainoastaan mielipiteenilmaisua?

Miten moraaliarvot voidaan määritellä ilman jotain luomakuntaa korkeampaa?

32

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sefef

      Ei tarvitse kun katselle historiaa niin tulee jo selväksi että Kristillisyyt tuo mukanaan vain ja ainoastaan sotia,nälänhätää,orjuutta ja kuolemaa.

      • Babhrukesa

        Väitteesi on epätosi, mutta ihan sama.
        En ole kristitty, joten aiheeseen liittymätön kommenttisi ei paljoa hetkauta.


    • Paprukesä

      ''Antaako ateismi universaalisen syyn noudattaa moraalia?''
      Ei anna, eikä sitä anna mikään uskontokaan.

    • "Antaako ateismi universaalisen syyn noudattaa moraalia?"

      Ateismi, aivan kuten teismikään ei anna sinänsä itsessään ihmiselle minkäänlaista universaalia syytä noudattaa moraalia.

      "Miten moraaliarvot voidaan määritellä ilman jotain luomakuntaa korkeampaa?"

      Sinänsä ateismi ei ota mitenkään kantaa luomakuntaa korkeampiin asioihin, vaan pelkästään siihen että onko olemassa olentoja joista voisi puhua jumalallisina ja täten joita voisi kutsua jumaliksi. Tässä suhteessa ateistin moraalikäsitys voi olla jopa täysin identtinen teistin käsityksen kanssa.

      Ja esim. buddhalaiset ovat ateisteja mutta uskovat silti hyvin vahvasti siihen että universaalit moraaliarvot ovat olemassa ilman tarvetta luojalle. Buddhalaiselle kyse on luonnonlaista siinä missä vaikkapa painovoima on universaali luonnonlaki.

      Myös yliluonnolliseen uskomaton ateisti voi uskoa universaaliin moraaliin kyseisellä tavalla. Ja tietysti pitää muistaa että universaalille moraalille ei edes ole kaikkien kohdalla tarvetta, vaan perus empatian kautta löytyy itsessään paljon asioita joita voidaan pitää väärinä hyvinkin universaalisti näin ihmisyhteisön sisällä.

      Ihmiset elävät ihmisyhteisössä joten kaikki mitä joku tekee heijastuu aina jotain kautta itseemme, joten tekijällä sitten kuinka paljon tahansa valtaa, kritisoinnille löytyy aina tilaa jos sen esittämiselle syntyy todellinen tarve.

      • Babhrukesa

        Olen samaa mieltä siitä, ettei teismikään anna automaattisesti syytä moraaliarvojen kunnioittamiselle.
        Oma käsitys Jumalasta tai korkeimmasta heijastuu aina muihinkin arvoihin,
        eikä jumalusko edellytä uskoa hyvään Jumalaan.

        Historiassa on myös hyvin häiriintyneitä uskontoja, joissa ei edes yritetty peitellä heidän jumaliensa sairautta.
        Näillä ihmisillä ei tietenkään voinut olla korkeaa moraalia teisminsä johdosta.

        En tiennyt, että ateisti voi uskoa johonkin ylempään voimaan.
        Sitä ei ole yksikään ateisti viitsinyt selittää ennen sinua,
        nyt tiedän enemmän.


    • "Voiko ateisti kritisoida murhaajaa tai raiskaajaa, mikäli rikollisella on enemmän valtaa kun esivallalla, eikä hänen täten tarvitse alistua lakien alle"

      Voi, koska ateistin moraali ei ole riippuvainen auktoriteetista.

      "Onko kritiikki perusteltua vaiko ainoastaan mielipiteenilmaisua?"

      Riippuu siitä, mitä pidät perusteltuna kritiikkinä.

      "Miten moraaliarvot voidaan määritellä ilman jotain luomakuntaa korkeampaa? "

      Määrittelemällä ne, kuten ihmiset ovat tehneet kautta aikojen.

      • Babhrukesa

        Mitä mieltä olet tyttölasten silpomisesta, jota myös ympärileikkukseksi kutsutaan?

        Suomessa se on tuomittu ihmisarvon vastaisena,
        mutta Somaliassa se on hyväksytty ja ymmärretään moraalisesti hyäksyttävää.

        Onko meillä heitä korkeampi moraali vai onko moraali kulttuurisidonnaista, ja siten subjektiivista?


      • Babhrukesa kirjoitti:

        Mitä mieltä olet tyttölasten silpomisesta, jota myös ympärileikkukseksi kutsutaan?

        Suomessa se on tuomittu ihmisarvon vastaisena,
        mutta Somaliassa se on hyväksytty ja ymmärretään moraalisesti hyäksyttävää.

        Onko meillä heitä korkeampi moraali vai onko moraali kulttuurisidonnaista, ja siten subjektiivista?

        "Onko meillä heitä korkeampi moraali vai onko moraali kulttuurisidonnaista, ja siten subjektiivista? "

        Moraali on kulttuurisidonnaista ja subjektiivista. Itse sanon, että meillä on korkeampi moraali, koska en pidä ympärileikkausta moraalisesti perusteltavana tekona.


      • Kalapagos (ei kirj.)
        Babhrukesa kirjoitti:

        Mitä mieltä olet tyttölasten silpomisesta, jota myös ympärileikkukseksi kutsutaan?

        Suomessa se on tuomittu ihmisarvon vastaisena,
        mutta Somaliassa se on hyväksytty ja ymmärretään moraalisesti hyäksyttävää.

        Onko meillä heitä korkeampi moraali vai onko moraali kulttuurisidonnaista, ja siten subjektiivista?

        Itse näkisin melko suoraviivaisena moraalisena ohjeena, että muiden ihmisten pahoinpitely henkisesti tai fyysisesti, ilman heidän suostumustaan ei ole moraalisesti hyväksyttävää. Onko näille naisille annettu mahdollisuus valita vai onko heidät pakotettu ympärileikkaukseen vastoin heidän tahtoaan?

        Nähdäkseni on moraalisesti ok jos nainen leikkauttaa itsensä omasta tahdostaan. En näe, että tämä olisi järkevää, koska nainen vahingoittaa tällöin omaa kehoaan, mutta periaatteessa tämä on yksilön oma valinta. Mikäli leikkaus ei tapahdu yksilön oman tahdon mukaisesti leikkaus on moraaliton.

        Yhteiskunnat tai yhteisöt, jotka suosivat ja ylläpitävät käytäntöjä, jotka voidaan laskea kidutukseksi ja pahoinpitelyiksi ovat moraalisesti huonompia kuin ne, joissa ihmisiä ei pahoinpidellä. Tässä ei nähdäseni ole paljon keskustelun varaa.


      • Universal shit
        Babhrukesa kirjoitti:

        Mitä mieltä olet tyttölasten silpomisesta, jota myös ympärileikkukseksi kutsutaan?

        Suomessa se on tuomittu ihmisarvon vastaisena,
        mutta Somaliassa se on hyväksytty ja ymmärretään moraalisesti hyäksyttävää.

        Onko meillä heitä korkeampi moraali vai onko moraali kulttuurisidonnaista, ja siten subjektiivista?

        Tyttölasten silpojat väittävät, että käsky silpoa lasten sukuelimiä tulee heidän jumalaan ankkuroidusta, absoluuttisesta ja universaalista moraalistaan.

        Mikä riittääkin jo näyttämään, ettei sellaista väitettyä moraalia ole.
        Lasten silpomisen salliva moraali on paskaa ja ala-arvoista moraalia.
        Moraalia joka on vain teisteillä, koska vain teistit silpovat lasten sukuelimiä.


      • Babhrukesa
        Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:

        Itse näkisin melko suoraviivaisena moraalisena ohjeena, että muiden ihmisten pahoinpitely henkisesti tai fyysisesti, ilman heidän suostumustaan ei ole moraalisesti hyväksyttävää. Onko näille naisille annettu mahdollisuus valita vai onko heidät pakotettu ympärileikkaukseen vastoin heidän tahtoaan?

        Nähdäkseni on moraalisesti ok jos nainen leikkauttaa itsensä omasta tahdostaan. En näe, että tämä olisi järkevää, koska nainen vahingoittaa tällöin omaa kehoaan, mutta periaatteessa tämä on yksilön oma valinta. Mikäli leikkaus ei tapahdu yksilön oman tahdon mukaisesti leikkaus on moraaliton.

        Yhteiskunnat tai yhteisöt, jotka suosivat ja ylläpitävät käytäntöjä, jotka voidaan laskea kidutukseksi ja pahoinpitelyiksi ovat moraalisesti huonompia kuin ne, joissa ihmisiä ei pahoinpidellä. Tässä ei nähdäseni ole paljon keskustelun varaa.

        Miten tyttölasten silpominen voitaisiin esittää vääräksi,
        jos moraali olisi kulttuurisidonnaista?

        Miksi se olisi universaalisti väärin,
        jos moraali on riippuvainen kulttuurista ja täten somalikulttuurin moraalin kannalta hyväksyttävä teko?


      • Kalapagos (ei kirj.)
        Babhrukesa kirjoitti:

        Miten tyttölasten silpominen voitaisiin esittää vääräksi,
        jos moraali olisi kulttuurisidonnaista?

        Miksi se olisi universaalisti väärin,
        jos moraali on riippuvainen kulttuurista ja täten somalikulttuurin moraalin kannalta hyväksyttävä teko?

        Kuten edellä mainitsin niin näkemykseni mukaan moraali lähtee omasta tahdosta ja suostumuksesta. Jos lapsia silvotaan vastoin heidän omaa tahtoaan niin teot ovat moraalittomia. Tähän lisäisin vielä sen, että lasten silpomista voidaan pitää aina moraalittomana oli asiaa suostumus tai ei, koska yksilön tulee mielestäni olla oikeustoimikelpoinen eli aikuinen ennenkuin hänelle voidaan tehdään peruuttamattomia tekoja olipa hänellä halua tehdä teko tai ei.

        Jos silpominen ei edistä silvotun yksilön terveyttä tms. niin teko on turha ja vailla tarkoitusta. Eri asia ovat lääketieteellisesti perustellut leikkaukset.

        Universaali moraali on harha ja siihen on turha takertua. Esimerkiksi tappaminen tai varastaminen voivat, joissain tilanteissa olla pakon sanelemia.

        Moraali on tosiaan kultturisidonnainen, mutta se ei tarkoita sitä etteikö meillä olisi kykyä vertailla eri kulttuurien moraaleja keskenään. Kysymys on loppupeleissä kuitenkin perusteluista. Onko silpojilla, jokin erityinen syy silpomiseen ja onko syy niin hyvä ja merkittävä, että se oikeuttaa asian? Yleensä syy on - minä uskon - uskoni mukaan lapsi tulee silpoa. Mitään järjellistä syytä ei siis ole, on vain taikauskoon liittyvä ei toivottu silpominen, jonka avulla tosiasiassa halutaan rajoittaa naisten seksuaalisuutta.


    • >>>Antaako ateismi universaalisen syyn noudattaa moraalia?>Kiduttava raiskari-murhaaja joutuun syystäkin vankilaan, mutta tämä johtuu siitä,
      että näitä asioita vastustavilla tahoilla on enemmän valtaa kuin rikollisella.>Miten moraaliarvot voidaan määritellä ilman jotain luomakuntaa korkeampaa?

      • Babhrukesa

        Evoluutiohan ei sido mihinkään, eikä siitä voida vetää moraaleja.
        On myös sanottu, että raiskaaminen on edistänyt evoluutiota.

        Oletko sitä mieltä, että evoluution kannalta mahdollisesti hyödyllinen raiskaaminen on moraalisesti oikein?


      • Babhrukesa
        Babhrukesa kirjoitti:

        Evoluutiohan ei sido mihinkään, eikä siitä voida vetää moraaleja.
        On myös sanottu, että raiskaaminen on edistänyt evoluutiota.

        Oletko sitä mieltä, että evoluution kannalta mahdollisesti hyödyllinen raiskaaminen on moraalisesti oikein?

        Ja Raamattu nyt on yksi kirja maailmassa,
        en ole kristitty.

        Äläkä puhu minusta siihen tapaan, kuin tuntisit minut.
        Miten niin "me uskovat ihaillaan omaa moraalista mittariamme", joita on ollut kaikissa kulttuureissa, kaikkina aikoina kaikenlaisissa uskonnoissa.

        Ketkä "me".


      • animi-causa*
        Babhrukesa kirjoitti:

        Evoluutiohan ei sido mihinkään, eikä siitä voida vetää moraaleja.
        On myös sanottu, että raiskaaminen on edistänyt evoluutiota.

        Oletko sitä mieltä, että evoluution kannalta mahdollisesti hyödyllinen raiskaaminen on moraalisesti oikein?

        Sulta meni nyt edellinen pointti ohi.
        Evoluutioteoria ei anna mitään moraaliohjeita.

        Universaaleja, kaikkien yhteisöjen yhteisesti
        hyväksymiä moraalikäsityksiä, on vain muutama.
        Itseasiassa yhden käden sormin laskettavissa.

        Ja ne ovat kaikki evoluution aikaansaannoksia,
        suoraan lajin säilymiseen vaikuttavia tekijöitä.


      • Kalapagos (ei kirj.)
        Babhrukesa kirjoitti:

        Evoluutiohan ei sido mihinkään, eikä siitä voida vetää moraaleja.
        On myös sanottu, että raiskaaminen on edistänyt evoluutiota.

        Oletko sitä mieltä, että evoluution kannalta mahdollisesti hyödyllinen raiskaaminen on moraalisesti oikein?

        Sekoitat asioita.

        a) Moraalimme on seurausta evoluutiosta
        b) Kaikki, mikä liittyy evoluution ei ole moraalista

        Tästä seuraa se, että evoluution kannalta hyödyllinenkin raiskaus on moraaliton.

        Richard Dawkins sanoo tämän mielestäni hyvin eli ns. darwinistinen yhteiskunta ei ole yhteiskunta, missä kukaan (suurin osa) haluaisi elää. Tällainen yhteiskunta olisi äärimmäisen epämielyttävä ja heikot karsiutuisivat. Se, että darwinistinen yhteiskunta olisi ikävä paikka elää ja olla, ei tee evoluutiosta vähemmän totta.


      • Babhrukesa
        Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:

        Sekoitat asioita.

        a) Moraalimme on seurausta evoluutiosta
        b) Kaikki, mikä liittyy evoluution ei ole moraalista

        Tästä seuraa se, että evoluution kannalta hyödyllinenkin raiskaus on moraaliton.

        Richard Dawkins sanoo tämän mielestäni hyvin eli ns. darwinistinen yhteiskunta ei ole yhteiskunta, missä kukaan (suurin osa) haluaisi elää. Tällainen yhteiskunta olisi äärimmäisen epämielyttävä ja heikot karsiutuisivat. Se, että darwinistinen yhteiskunta olisi ikävä paikka elää ja olla, ei tee evoluutiosta vähemmän totta.

        Kukaan ei lue aloitusta kunnolla,
        jo alussa sanoin, ettei todellisuus ole riippuvainen sen miellyttävyydestä.

        Uskon evoluutioon


    • >>Keskivertoihminen tuntee kuvotusta raiskatessa, kiduttaessa ja murhatessa.

    • kretarded

      Mikä on muuten teismin "universaali syy noudattaa moraalia"?

      • Babhrukesa

        Riippuu uskonnosta, osa teismistä (esimerkiksi jotkin saatana-kultit) antaa syitä vastustaa moraalia, eikä täten anna mitään syytä noudattaa sitä.


    • Ihminen on eläinlaji, joka on sopeutunut elämään laumoissa.

      Laumaelämä edellyttää muiden lauman jäsenten huomioonottamista oman edun tavoittelemisen lisäksi.

      Sen vuoksi meille on kehittynyt sisäänrakennettu mekanismi, joka auttaa meitä luovimaan etujen ristiriidoissa; sitä voidaan kutsua vaikka moraaliksi.

      Moraalin olemassaolo ja sen noudattaminen tai noudattamatta jättäminen ei edellytä henkiolentojen olevan todellisia.

      • Babhrukesa

        Onko ihminen velvoitettu moraalin noudattamiseen?

        Jos hän ei halua ja jos hän on liian voimakas yksilö alistumaan lakien alle.
        En yritä todistella Jumalan olemassaoloa, ennakko-oletukset ovat voimakkaita.


      • Babhrukesa kirjoitti:

        Onko ihminen velvoitettu moraalin noudattamiseen?

        Jos hän ei halua ja jos hän on liian voimakas yksilö alistumaan lakien alle.
        En yritä todistella Jumalan olemassaoloa, ennakko-oletukset ovat voimakkaita.

        "Onko ihminen velvoitettu moraalin noudattamiseen?"

        Riippuu siitä, mitä velvoitetulla tarkoitetaan. Yhteiskunta velvoittaa moniin moraalivalintoihin ja siten ihminen on velvoitettu jonkin moraalin noudattamiseen.

        "Jos hän ei halua ja jos hän on liian voimakas yksilö alistumaan lakien alle."

        On hän silti velvoitettu.


      • Babhrukesa kirjoitti:

        Onko ihminen velvoitettu moraalin noudattamiseen?

        Jos hän ei halua ja jos hän on liian voimakas yksilö alistumaan lakien alle.
        En yritä todistella Jumalan olemassaoloa, ennakko-oletukset ovat voimakkaita.

        "Onko ihminen velvoitettu moraalin noudattamiseen?"

        Kunnon ihminen velvoittaa itsensä noudattamaan sydämensä ääntä ja tekemään niin kuin hän tuntee olevan oikein.

        Kunottomia varten ovat lait ja poliisit.


      • Babhrukesa
        Phoebus kirjoitti:

        "Onko ihminen velvoitettu moraalin noudattamiseen?"

        Kunnon ihminen velvoittaa itsensä noudattamaan sydämensä ääntä ja tekemään niin kuin hän tuntee olevan oikein.

        Kunottomia varten ovat lait ja poliisit.

        Hitler tunsi tekevänsä oikein polttaessaan pikkulapsia uunissa,
        mikä ei tee tästä automaattisesti hyvää.
        Vai onko hyvä ja paha täysin riippuvainen ihmisen omasta 'sydämen äänestä'.


      • 16+9
        Babhrukesa kirjoitti:

        Hitler tunsi tekevänsä oikein polttaessaan pikkulapsia uunissa,
        mikä ei tee tästä automaattisesti hyvää.
        Vai onko hyvä ja paha täysin riippuvainen ihmisen omasta 'sydämen äänestä'.

        ''Vai onko hyvä ja paha täysin riippuvainen ihmisen omasta 'sydämen äänestä'.''
        On.


      • Babhrukesa
        16+9 kirjoitti:

        ''Vai onko hyvä ja paha täysin riippuvainen ihmisen omasta 'sydämen äänestä'.''
        On.

        Tekikö Hitler väärin, jos hän tunsi tekevänsä oikein?


      • 16+9
        Babhrukesa kirjoitti:

        Tekikö Hitler väärin, jos hän tunsi tekevänsä oikein?

        ''Tekikö Hitler väärin, jos hän tunsi tekevänsä oikein?''
        Minun mielestäni kyllä, Hitler oli luultavasti eri mieltä.


      • Babhrukesa kirjoitti:

        Hitler tunsi tekevänsä oikein polttaessaan pikkulapsia uunissa,
        mikä ei tee tästä automaattisesti hyvää.
        Vai onko hyvä ja paha täysin riippuvainen ihmisen omasta 'sydämen äänestä'.

        En ole valmis pitämään Hitleriä "kunnon ihmisenä".


      • Babhrukesa kirjoitti:

        Tekikö Hitler väärin, jos hän tunsi tekevänsä oikein?

        "Tekikö Hitler väärin, jos hän tunsi tekevänsä oikein? "

        Vastaus riippuu täysin vastaajasta, koska moraali on subjektiivista. Etkö sinä ymmärrä vai miksi teet jatkuvasti kysymyksiä? Sillä ei ole mitään väliä, millaisen moraalisen kysymyksen sinä esität, ei asia muutu miksikään.

        Subjektiivinen moraali ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin ei moraalia ollenkaan ja se, että moraali on subjektiivista, ei estä muita asettamasta moraaliarvoja, jotka voivat olla ristiriidassa jonkun moraalin suhteen ja nämä, jotka tuon moraaliarvon asettavat voivat helposti sanoa, että toinen tekee väärin, koska heidän mielestään se on väärin. Ymmärrätkö?


    • "Antaako ateismi universaalisen syyn noudattaa moraalia?"

      Ateismi ei anna minkäänlaisia syitä noudattaa moraalia. Ateismi ei ota mitään kantaa moraaliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

      Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      56
      12923
    2. T:ltä J-miehelle

      Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      37
      3643
    3. Missä meetwursti on keksitty?

      Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      37
      2228
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

      tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      153
      2103
    5. Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:

      Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn
      Maailman menoa
      307
      1575
    6. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

      Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      201
      1392
    7. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

      Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      23
      1392
    8. Kumpiko kaivatussasi

      teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      85
      1375
    9. 102
      1154
    10. Mikä kaivatussasi

      kiehtoo?
      Ikävä
      62
      1146
    Aihe