Tämä on epäilemättä esikoislestadiolaisuuden kaikkein pyhin, ja raskaat ovat saappaani. Mutta asia on otettava esiin, jos mieli on kohti totuutta ja uudistusta.
Mantra määritellään näin:
A mantra is a sound, syllable, word, or group of words that is considered capable of "creating transformation" (cf. spiritual transformation). Its use and type varies according to the school and philosophy associated with the mantra.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mantra
Eli "mantra on äänne, tavu, sana tai ryhmä sanoja, jonka katsotaan kykenevän saamaan aikaan hengellisen muutoksen. Sen käyttö ja tyyppi vaihtelee mantraan liittyvän oppisuunnan ja filosofian mukaan".
Saarnaajat sanovat, että lestadiolailsuus säilyy niin kauan kuin käytössä ovat sanat "Jeesuksen nimessä ja veressä". Tämä on voimakas ilmaisu, joka liittyy syntien anteeksi julistamiseen.
Sinäkin saat vielä uskoa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
Ilman tätä mantraa synninpäästö ei ole oikein tehty.
Ja kuitenkaan Jeesuksen veri ei ole sanoissa!
"Jeesuksen nimessä ja veressä" mantra
37
274
Vastaukset
- sumeri
Saara tuo taas esiin esikoisuudessa piilevän eksytyksen julistamalla sen suureen ääneen Pyhän Hengen ilmoittamana totuutena
"Aivan hulluja ja ristiriitaisia opetuksia! Ensinnäkin, miksi ihminen, jossa Jeesus henkensä kautta asuu, tarvitsisi ehtoollisella konkreettista Jeesuksen ruumista ja verta? Jeesuksen konkreettinen ruumis ja veri annettiin meidän edestämme Golkatan keskimmäisellä ristillä."
palstalla vastaus Sumerille
Tätä vastaan toteamme, että kristillisen käsityksen mukaan Jeesuksen veri on pyhän ehtoollisen viinissä. Ei sanoissa eikä tuossa mantrassa. - sumeri
Esikioslestadiolaiselle voi olla todella yllättävä kuulla, että sanoja "Jeesuksen nimessä ja veressä" ei löydy Raamatusta tässä muodossa.
Suurissa kirkoissa, joita Saara ei lakkaa manaamasta tuonelan perukoille, synnit julistetaan anteeksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Laulu "Pyhässä veressä Golgatan" ei viittaa sanoihin, vaan Jeesuksen vuodattamaan vereen Golgatan keskimmäisellä ristillä. Tässä veressä on valtava voima.
Ei sanoissa, joista on tullut "pyhä lause", vaan Jeesuksen veressä.
Tämä totinen veri annetaan meille Herran pyhässä ehtoollisessa.
Siksi on niin tärkeä, että esikoislestadiolaiset menevät rohkeasti kirkkoon, rohkeasti hylkäävät Lapin vanhimman (OM) väärän väitteen, että luterilainen ehtoollismessu on katolinen, ja ahkerasti osallistuvat Herran ruumiin ja veren jakamiseen.
Jeesuksen nmessä ja veressä viitatkoon Jeesuksen pyhään, väkevään nimeen, jota pirut pelkäävät ja kauhusta pakeneavt, ja Jeesuksen Goglatalla vuodatettuun vereen, jonka saamme uskossa nauttia Herran pyhällä ehtoollisella.
"Jeesuksen nimessä ja veressä" mantra ei saa tulla Herran ehtoollista korvaavaksi rituaaliksi, mantraksi, jossa sanat käsitetään väärin.- sumeri
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toimitusten kirja.
Yksityisessä ripissä kuka tahansa voi tunnustaa syntisyytensä tai jonkin erityisen synnin ja saada synninpäästön.
Ripin voi ottaa vastaan pappi, muu seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen.
Ripistä ja sielunhoidosta säädetään kirkkojärjestyksessä (KJ 4:1 ja 5:1).
Papilla ja lehtorilla on vaitiolovelvollisuus (KL 5:2; 6:12), samoin diakonian viranhaltijoilla (Pk. 12.–13.2.1980 § 26). Vaitiolovelvollisuus koskee myös muita ripin vastaanottajia (KL 6:3, Katekismus, kohta 41).
Rippi otetaan vastaan kirkossa tai muussa sopivassa paikassa.
Rippiin voi liittyä sielunhoidollinen keskustelu.
Ripittäytyvä voi käyttää itsensä tutkimisessa apunaan kymmentä käskyä ja katumuspsalmeja (psalmit 6, 32, 38, 51, 102, 130 ja 143).
Rippi voi olla muodoltaan vapaa. Sen tulee sisältää ainakin synnintunnustus ja synninpäästö. - sumeri
sumeri kirjoitti:
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toimitusten kirja.
Yksityisessä ripissä kuka tahansa voi tunnustaa syntisyytensä tai jonkin erityisen synnin ja saada synninpäästön.
Ripin voi ottaa vastaan pappi, muu seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen.
Ripistä ja sielunhoidosta säädetään kirkkojärjestyksessä (KJ 4:1 ja 5:1).
Papilla ja lehtorilla on vaitiolovelvollisuus (KL 5:2; 6:12), samoin diakonian viranhaltijoilla (Pk. 12.–13.2.1980 § 26). Vaitiolovelvollisuus koskee myös muita ripin vastaanottajia (KL 6:3, Katekismus, kohta 41).
Rippi otetaan vastaan kirkossa tai muussa sopivassa paikassa.
Rippiin voi liittyä sielunhoidollinen keskustelu.
Ripittäytyvä voi käyttää itsensä tutkimisessa apunaan kymmentä käskyä ja katumuspsalmeja (psalmit 6, 32, 38, 51, 102, 130 ja 143).
Rippi voi olla muodoltaan vapaa. Sen tulee sisältää ainakin synnintunnustus ja synninpäästö.Huomaa, että pönttöjonossa ei välttämättä ole kyse todellisesta ripistä ollenkaan.
Huonon omantunnon omaava huokaa painaen päänsä saarnaajan olkapäätä vasten tai muuten, mutta PUUTTUU SYNNIN SANALLINEN TUNNUSTAMINEN.
Toki oikea rippi on käytössä esikoisten parissa aina Laestadiuksen ajoista asti, mutta pönttöjonoa ei pidä sotkea siihen.
Synninpäästön voi korjata tuo mainittu mantra yksin.
VL on vielä huonompi käytäntö, jossa seuratuvassa istuva voi nostaa vain kätensä, ilman sen kummempaa synnin suullista tunnustamista, ja saarnaaja osoittaa häntä kohti lausuen tuon mantran.
- sumeri
SAARNAAJIEN KAKSI VIRHETTÄ
1. Virhe
Kärsimättömyys kuulla synnintunnustus ja ahdistuneen huolia, murheita ja pelkoja, kiire julistamaan mantra ennenkuin asia on kunnolla käsitelty. Ehkä kyseessä ei edes ole synnintunto, vaan jokin toisenlainen vaiva, johon kristitty tarvitsee apua. Tällainen mantran käyttö on puudutuspiikki, joka ei hoida.
Syntien sanallinen valoon tuominen on olennainen osa ripin puolisakramenttia.
2. Virhe
Kiiruhtaminen armon kanssa. On tilanteita, jossa todellista syyllisyyttä kantavalle ihmiselle ei saa julistaa syntejä anteeksi sen enempää Jeesuksen nimessä ja veressä kuin Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
On annettava Pyhälle Hengelle aikaa tehdä työtä lain alle tulevalle, herätykseen tulevalle sielulle.
Aina muistan sen Lapin sielunhoitajan, joka oli porovarkaan kuolinvuoteen äärellä. Aivan huutaen hän lopulta kehotti miestä tunnustamaan varkautensa, mutta tämä kuoli niitä tunnustamatta ja synninpäästöä saamatta.
Sielunhoitaja on Jeesuksen Kristuksen palvelija ja hänellä tulee olla avoimet korvat sille, mitä Pyhä Henki hiljaa kuiskaa ja ohjaa.- sumeri
Siitä, että esikoiset kiistävät pappien oikeuden julistaa synnit anteeksi ja pitävät sitä vain oman herätysliikkeen Pyhän Hengen saaneiden tehtävänä, on ollut kylliksi puhetta.
Tekisi mieli oikein potkaista näin ajattelevia kristittyjä, millaista vahinkoa teette etsiville sieluille muka Pyhän Hengen ohjauksessa.
Sanonkin suoraan, että on esikoisia, jotka eivät suin surmin lähtisi saarnaajan luo tunnustamaan todellisia syntejä. Ne voidaan kuulla seuraavassa seurapuheessa tai lähteä vaeltamaan, jos saarnaaja on kelvoton ja pettää rippisalaisuuden.
Suurempi syy ovat nuo kaksi virhettä, kärsimättömyys mantran lausumiseen ja kyvyttömyys arvioida ihmisen hengellinen tilanne oikein.
Etsiydy tällaista kokenut esikoinen arvostamasi papin puheille tai etsi luotettava kristitty isä tai äiti ottamaan vastaan rippisi, jossa kerrot mitä tapahtui, ja ottamaan vastaan syntien anteeksiantamisen julistus kuin suoraan Jumalalta.
olipa tämä luottamasi kristitty esikoislestadiolainen tai ei, sillä ei ole mitään väliä - luottamus ja ripin vastaanottajan vakavuus ovat tärkeitä.
- Verressä on voima
Raamatusta on suoraan, eikä todellakaan mitään tekemistä mantran kanssa.
Ei auta puhua pilkallisesti asioista joiden voimaa ei omakohtaisesti tunne, eikä ole kokenut mitä anteeksianto Jeesuksen nimessä ja veressä ihmiseen vaikuttaa.
Ap. t. 10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen,
_______________
***) ...saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
_______________
Hepr. 9:13 Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna, pyhittää lihanpuhtauteen,
Hepr. 9:14 kuinka paljoa enemmän on
_______________
***) ... Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!
_______________- sumeri
Virsi 288
1.
Silmäisi eteen, Jeesus,
tuon sydämeni syyllisen
ja paljastan sen kurjuuden
silmäisi eteen, Jeesus.
2.
Silmäisi eteen, Jeesus,
nyt syntieni taakan tuon
ja ikävöivän katseen luon
silmiisi helliin, Jeesus.
3.
Silmäisi nähden, Jeesus,
tein syntiä ja rikoin lain.
Nyt tuomariini katson vain,
silmiisi helliin, Jeesus.
4.
Silmiisi katson, Jeesus.
Jos tuomionkin kuulisin,
niin katson hyljättynäkin
silmiisi helliin, Jeesus.
Lars Stenbäck 1839.
Suom. Sionin Kannel 1881,
Jaakko Haavio 1971.
Virsikirjaan 1986. - sumeri
"Raamatusta on suoraan, eikä todellakaan mitään tekemistä mantran kanssa."
Ilmausta "Jeesuksen nimessä ja veressä" ei löydy Raamatusta.
mantra siitä on tullut käytössä kuluneena pyhänä lauseena. Joku saarnaaja parka hokiessaan sekoaa jo sanoissaan, kuten tiedät tapahtuneen.
Apt 10:43 synnit anteeksi Jeesuksen nimen kautta.
Hep 9:14 Kristuksen veri... puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa.
Tämä Kristuksen veri ei ole sanoissa.
"Jeesuksen nimessä" on väkevä ilmaus Raamatussa!
Jeesuksen veressä on voima!
"Jeesuksen nimessä ja veressä" ei ole suoraan Raamatusta, vaan erityinen lestadiolainen ilmaus, joka on tullut herätysliikkeessä käyttöön 1800-luvun loppua kohti.
Laestadius ei sitä käyttänyt. Menikö palstan ulosheittäjältä pasmat sekaisin, kun juuri päivällä ylisti sumerin kristinuskon kirkkautta? Nyt sitten sanoo, että sumeri ei ole kokenut syntien anteeksisaamista!
Koita nyt aikuinen mies päättää mikä sinun kantasi on! Johan tässä kylän koiratkin nauraa sulle!!!
sumerille: Saarnajilla on aina keskusteluaikaa ennen tai jälkeen seurojen, joten taas puhut omiasi. Myöskin viikolla tulee vierailuja ja puhelinsoittoja saarnaajille. Tiedän, kun olen itsekin näihin soittoihin vastannut!
Siksi toisekseen, pöntöstä anteeksi pyytävät toimivat kukin tavallaan. Osa luettelee syntejään, osa pyytää kaikki synnit anteeksi. Eikö tärkeintä ole taakoitetun saama apu ja omantunnon rauha? En lähtisi pilkkaamaan essuille tuttua käytäntöä.
Muistelepas kuinka monta ripittäytymistä Luther kävi läpi, eikä silti saanut omantunnon rauhaa, ennenkuin Jumala itse valaisi asian hänelle sanastaan? Syntien anteeksiantaja tai pidättäjä on aina Jumala itse, vaikka synninpäästön julistaisikin toinen uskova.sumeri kirjoitti:
"Raamatusta on suoraan, eikä todellakaan mitään tekemistä mantran kanssa."
Ilmausta "Jeesuksen nimessä ja veressä" ei löydy Raamatusta.
mantra siitä on tullut käytössä kuluneena pyhänä lauseena. Joku saarnaaja parka hokiessaan sekoaa jo sanoissaan, kuten tiedät tapahtuneen.
Apt 10:43 synnit anteeksi Jeesuksen nimen kautta.
Hep 9:14 Kristuksen veri... puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa.
Tämä Kristuksen veri ei ole sanoissa.
"Jeesuksen nimessä" on väkevä ilmaus Raamatussa!
Jeesuksen veressä on voima!
"Jeesuksen nimessä ja veressä" ei ole suoraan Raamatusta, vaan erityinen lestadiolainen ilmaus, joka on tullut herätysliikkeessä käyttöön 1800-luvun loppua kohti.
Laestadius ei sitä käyttänyt.2 Moos.12:13 Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata.
Ilm 7:14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
Syntien anteeksi todistaminen "Jeesuksen nimessä ja veressä".
Tässä oma tulkintani miksi veri-sanaa on käytetty:
Synnit todistetaan anteeksi Jeesuksen nimessä (tai nimeen).
Veressä -sana on ilmaus pelastuksesta ja turvallisuudesta, joka jatkuu "Ole hyvässä turvassa (ja lohdutettuna)".
Mielestäni tässä ilmaisussa ei ole mitään Raamatun vastaista. Kyseessähän on itse asiassa evankeliumin saarna, joka saarnataan katuvalle. Sanamuoto ei ole esikoisilla mitenkään kiveen hakattu, monet sanovat että "Saarnaan sulle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä" ja siinä se.
Toinen asia on, jos joku haluaa tätäkin evankeliumin sanaa käyttää väärin.saara-.- kirjoitti:
Menikö palstan ulosheittäjältä pasmat sekaisin, kun juuri päivällä ylisti sumerin kristinuskon kirkkautta? Nyt sitten sanoo, että sumeri ei ole kokenut syntien anteeksisaamista!
Koita nyt aikuinen mies päättää mikä sinun kantasi on! Johan tässä kylän koiratkin nauraa sulle!!!
sumerille: Saarnajilla on aina keskusteluaikaa ennen tai jälkeen seurojen, joten taas puhut omiasi. Myöskin viikolla tulee vierailuja ja puhelinsoittoja saarnaajille. Tiedän, kun olen itsekin näihin soittoihin vastannut!
Siksi toisekseen, pöntöstä anteeksi pyytävät toimivat kukin tavallaan. Osa luettelee syntejään, osa pyytää kaikki synnit anteeksi. Eikö tärkeintä ole taakoitetun saama apu ja omantunnon rauha? En lähtisi pilkkaamaan essuille tuttua käytäntöä.
Muistelepas kuinka monta ripittäytymistä Luther kävi läpi, eikä silti saanut omantunnon rauhaa, ennenkuin Jumala itse valaisi asian hänelle sanastaan? Syntien anteeksiantaja tai pidättäjä on aina Jumala itse, vaikka synninpäästön julistaisikin toinen uskova.Hgin esikoisten "dogmaatikko" TI sanoo, että Lutherille saarnattiin synnit anteeksi. Saarnaajana olisi ollut toinen munkki. Lutherin tornikokemusta ei pidetä uudestisyntymisen hetkenä.
- Sumeri.
tyhmelin kirjoitti:
2 Moos.12:13 Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata.
Ilm 7:14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
Syntien anteeksi todistaminen "Jeesuksen nimessä ja veressä".
Tässä oma tulkintani miksi veri-sanaa on käytetty:
Synnit todistetaan anteeksi Jeesuksen nimessä (tai nimeen).
Veressä -sana on ilmaus pelastuksesta ja turvallisuudesta, joka jatkuu "Ole hyvässä turvassa (ja lohdutettuna)".
Mielestäni tässä ilmaisussa ei ole mitään Raamatun vastaista. Kyseessähän on itse asiassa evankeliumin saarna, joka saarnataan katuvalle. Sanamuoto ei ole esikoisilla mitenkään kiveen hakattu, monet sanovat että "Saarnaan sulle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä" ja siinä se.
Toinen asia on, jos joku haluaa tätäkin evankeliumin sanaa käyttää väärin.Jeesuksen veri ei ole sanoissa. Verensä on ehtoollisen viinissä Känen omien sanojensa mukaan.
- Sumeri.
saara-.- kirjoitti:
Menikö palstan ulosheittäjältä pasmat sekaisin, kun juuri päivällä ylisti sumerin kristinuskon kirkkautta? Nyt sitten sanoo, että sumeri ei ole kokenut syntien anteeksisaamista!
Koita nyt aikuinen mies päättää mikä sinun kantasi on! Johan tässä kylän koiratkin nauraa sulle!!!
sumerille: Saarnajilla on aina keskusteluaikaa ennen tai jälkeen seurojen, joten taas puhut omiasi. Myöskin viikolla tulee vierailuja ja puhelinsoittoja saarnaajille. Tiedän, kun olen itsekin näihin soittoihin vastannut!
Siksi toisekseen, pöntöstä anteeksi pyytävät toimivat kukin tavallaan. Osa luettelee syntejään, osa pyytää kaikki synnit anteeksi. Eikö tärkeintä ole taakoitetun saama apu ja omantunnon rauha? En lähtisi pilkkaamaan essuille tuttua käytäntöä.
Muistelepas kuinka monta ripittäytymistä Luther kävi läpi, eikä silti saanut omantunnon rauhaa, ennenkuin Jumala itse valaisi asian hänelle sanastaan? Syntien anteeksiantaja tai pidättäjä on aina Jumala itse, vaikka synninpäästön julistaisikin toinen uskova.Kun mukana on synnin tunnustaminen, nimeäminen, ja syntien anteeksi julistaminen, kyseessä on rippi.
Kun synnintunnustus puuttuu, kyseessä ei ole ripin puolisakramentti eli Jeesuksen säätämä asia, johon ei liity aine.
Jeesus sanoo nimenomaan "kenen synnit te päästätte" eli päästämisen ja sitomisen avainten valta on annettu ihmisille.
Kenelle? Se on eräs esikoislestadiolaisen herätyksen kulmakiviä. Sumeri. kirjoitti:
Jeesuksen veri ei ole sanoissa. Verensä on ehtoollisen viinissä Känen omien sanojensa mukaan.
Ei olekaan. Mitä sitten.
Noissa synninpäästön sanoissa ilmaistaan, että voit uskoa itsesi keskelle taivasta ja olet Jumalan suojeluksessa.
Kyseessä ei ole sakramentti, joka perustuu tiettyihin (asetus)sanoihin. Kyseessä on vapaamuotoinen todistus tai saarna syntien anteeksiantamuksesta. Eli puhdasta evankeliumia, jonka tarkoitus on vahvistaa uskoa.
JOS joku käyttää synninpäästöä sakramentillisesti, sitten käyttäköön. Siihen en nyt osaa sanoa mitään.Sumeri. kirjoitti:
Kun mukana on synnin tunnustaminen, nimeäminen, ja syntien anteeksi julistaminen, kyseessä on rippi.
Kun synnintunnustus puuttuu, kyseessä ei ole ripin puolisakramentti eli Jeesuksen säätämä asia, johon ei liity aine.
Jeesus sanoo nimenomaan "kenen synnit te päästätte" eli päästämisen ja sitomisen avainten valta on annettu ihmisille.
Kenelle? Se on eräs esikoislestadiolaisen herätyksen kulmakiviä.Kenelle? Eiköhän kaikille ole päästösanat lausuttu ketkä ovat pyytäneet.
- Sumer.
tyhmelin kirjoitti:
Hgin esikoisten "dogmaatikko" TI sanoo, että Lutherille saarnattiin synnit anteeksi. Saarnaajana olisi ollut toinen munkki. Lutherin tornikokemusta ei pidetä uudestisyntymisen hetkenä.
Mielenkiintoista ja kertoo, miten todellisuus ahdetaan kaavoihin. Luther itse sanoo evankeliumin käsittämisestä ja armollisen Jumalan löytämisestä, kokemuksesta tornissa, että "oli kuin olisin syntynyt uudestaan"
Kuten Saara oikein sanoo, hänelle oli annettu synninpäästö luostarissa kovin monta kertaa ja kaikesta hän ripittäytyi tunnollisesti sielunhoitajalleen. - Sumeri.
tyhmelin kirjoitti:
Kenelle? Eiköhän kaikille ole päästösanat lausuttu ketkä ovat pyytäneet.
Jeesus antaa päästämisen ja sitomisen vallan Johanneksen evankeliumissa suljettujen ovien takana.
Sumeri. kirjoitti:
Jeesus antaa päästämisen ja sitomisen vallan Johanneksen evankeliumissa suljettujen ovien takana.
Ok, tarkoitit kenellä on valta päästää. Kristuksen Kirkolla on ne valtuudet.
- *sisar*
tyhmelin kirjoitti:
Ok, tarkoitit kenellä on valta päästää. Kristuksen Kirkolla on ne valtuudet.
Shalom...
Ne valtuudet Herra Jeesus itse antaa oman seurakuntaruumiinsa jäsenille, niille, jotka Hän on kutsutuista valinnut...ja tulessa koetellut arvolliseksi.
Tällaista päästämisen virkaa kukaan voi antaa kuin itse Herra Jeesus Kristus armonvalintansa jälkeen, niille uudestisyntyneille Jumalan lapsille, jotka rukoilevat hengessä ja totuudessa, että Isän tahto saisi tapahtua niin taivaassa kuin maan päällä.
Kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat..Room.8:28.
Siunauksin...
Siunauksin... - gkl ldöä
saara-.- kirjoitti:
Menikö palstan ulosheittäjältä pasmat sekaisin, kun juuri päivällä ylisti sumerin kristinuskon kirkkautta? Nyt sitten sanoo, että sumeri ei ole kokenut syntien anteeksisaamista!
Koita nyt aikuinen mies päättää mikä sinun kantasi on! Johan tässä kylän koiratkin nauraa sulle!!!
sumerille: Saarnajilla on aina keskusteluaikaa ennen tai jälkeen seurojen, joten taas puhut omiasi. Myöskin viikolla tulee vierailuja ja puhelinsoittoja saarnaajille. Tiedän, kun olen itsekin näihin soittoihin vastannut!
Siksi toisekseen, pöntöstä anteeksi pyytävät toimivat kukin tavallaan. Osa luettelee syntejään, osa pyytää kaikki synnit anteeksi. Eikö tärkeintä ole taakoitetun saama apu ja omantunnon rauha? En lähtisi pilkkaamaan essuille tuttua käytäntöä.
Muistelepas kuinka monta ripittäytymistä Luther kävi läpi, eikä silti saanut omantunnon rauhaa, ennenkuin Jumala itse valaisi asian hänelle sanastaan? Syntien anteeksiantaja tai pidättäjä on aina Jumala itse, vaikka synninpäästön julistaisikin toinen uskova.E-ehei...ei ei!!! miten ne voi mennä sekasin kun ne on kautta aikojen olleet sekasin!
- 5+7#
sumeri kirjoitti:
"Raamatusta on suoraan, eikä todellakaan mitään tekemistä mantran kanssa."
Ilmausta "Jeesuksen nimessä ja veressä" ei löydy Raamatusta.
mantra siitä on tullut käytössä kuluneena pyhänä lauseena. Joku saarnaaja parka hokiessaan sekoaa jo sanoissaan, kuten tiedät tapahtuneen.
Apt 10:43 synnit anteeksi Jeesuksen nimen kautta.
Hep 9:14 Kristuksen veri... puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa.
Tämä Kristuksen veri ei ole sanoissa.
"Jeesuksen nimessä" on väkevä ilmaus Raamatussa!
Jeesuksen veressä on voima!
"Jeesuksen nimessä ja veressä" ei ole suoraan Raamatusta, vaan erityinen lestadiolainen ilmaus, joka on tullut herätysliikkeessä käyttöön 1800-luvun loppua kohti.
Laestadius ei sitä käyttänyt.Norvanto käyttää joskus, enkä näe sitä mitenkään vääränä, kun asian oikein ymmärtää.
Minun mielestäni ei kenenkään pitäisi käyttää halventavia sanoja:
-kummastakaan kasteesta
-Ehtoollisesta
henkilökohtaisesta synninpäästösanoista
Siitä olen varma, että synttiensä takia hätääntyneelle saadaan tehdä vaikka nämä kaikki asiat.Pääasia on, että syntinen rohkaistuu tarttumaan armoon, joka ainoastaan pelastaa.- fkslw2
tyhmelin kirjoitti:
Vihne on täysin oikeassa. Juuri näin.
Siis Jeesus oli väärässä mielestänne!!!
- Saara ei kirj.
Olen samaa mieltä Vihne. Sakramenttiopista sen sijaan en anna kuin sen arvolle kuuluvaa kommentointia, eli syvää paheksuntaa!
- *sisar*
Shalom...
Siunausta iltaan...
JEESUKSEN VERESTÄ*
Jeesus on meidät verellänsä ostanut ja synneistämme puhdistanut..
1. Kor. 6:2; 7:23
Apt. 20:28..
1 Piet.1:18, 19
1 Joh.1:7
Hebr. 9: 12, 14
Jeesuksen veren voiman kautta saamme armossa ja uskossa omistaa Jumalan hyvät annit.
Jeesuksen veressä on voittovoima vihollista vastaan..vihollinen vihaa veren voimaa ja pakenee..
Pyhä Henki toimii siellä, missä kunnioitetaan verta uskossa ja saarnataan siitä.
Siellä missä Pyhä Henki toimii, Hän johdattaa aina sieluja veren luo!
Jeesuksen veressä on vapaus.
Oi Golgatan veressä voima on,
voima niin suuri ja ihmeellinen!
Ylistys Rakkaalle Jeesukselle verensä voimasta! Jeesuksen veri ja haavat - herrnhutilaisuutta.
- *sisar*
Shalom...
Jeesuksen veren voiman todellisuuden saa armossa ymmärtää Pyhässä Hengessä vaeltava kristitty.
Siunattua yöunta... - rudiini
Tämä on jännä aihe. Reaktiot tällä palstalla taitaa todistaa avauksen puolesta:
"Eli "mantra on äänne, tavu, sana tai ryhmä sanoja, jonka katsotaan kykenevän saamaan aikaan hengellisen muutoksen. Sen käyttö ja tyyppi vaihtelee mantraan liittyvän oppisuunnan ja filosofian mukaan"."
Ehkäpä tähän lauseeseen voi kiteyttää palstalaisten reaktiot:
"Ei auta puhua pilkallisesti asioista joiden voimaa ei omakohtaisesti tunne, eikä ole kokenut mitä anteeksianto Jeesuksen nimessä ja veressä ihmiseen vaikuttaa."
-asiasta puhuminen koetaan pilkalliseksi
-asioista, joiden voimaa
-ei omakohtaisesti
-ei tunne
-eikä ole kokenut
Yhteen lauseeseen onkin saatu mahtumaan suunnilleen kaikki mahdollinen, joka määrittelee lestadiolaisuuden kaikkein pyhimmän todelliseksi tabuksi.- 5+7#
Aivan rudiini, silloin kun pitäisi katsoa suurennuslasilla, mihin loppujen lopuksi uskoo.
Oman herätysliikkeen kirjoihin otettujen vain osittaisten totuuksien mukaan ottamien kohtien kylvö tekee työtään. - *sisar*
5+7# kirjoitti:
Aivan rudiini, silloin kun pitäisi katsoa suurennuslasilla, mihin loppujen lopuksi uskoo.
Oman herätysliikkeen kirjoihin otettujen vain osittaisten totuuksien mukaan ottamien kohtien kylvö tekee työtään.Shalom...
Siunausta 5 7#...olen samaa mieltä...
Aina täytyisi ottaa huomioon koko Jumalan Sanan totuus!
Silloin vasta Jumala pääsee eheyttämään ja parantamaan Jeesuksen seurakuntaruumista ja silloin Jumalan rakkaus valtaa alaa...maailmakin uskoo...
Nämä ovat Jumalan lapsia...heidät tuntee rakkaudesta ja vaelluksestaan.
Rukoillaankin, että Jeesuksen antama lahjausko saisi meissä Pyhän Hengen kautta tuottaa hedelmää....
Kun rukoillen hengessä ja totuudessa vaellamme...kyllä Jumala toimii!
Siunauksia päivääsi...
- 2+15
Eräs kristitty kertoi olleensa kirkossa ehtoollisella. Toinen totesi, että ei hän tarvitse ehtoollista, koska hänelle voidaan saarnata synnit anteeksi. Lisäksi hänestä tuntuu pahalta, kun kaikki tietyt vanhat kuolevat eikä enää tiedä, keneltä pyytäisi anteeksi.
Tämä voi olla yksityisen lestadiolaisen ajatuksia - ehkä (väärää) tulkintaa, ehkä ei - kuitenkin tietynlaisen opetuksen tulosta. Asianomainen varmaan valitsee haluamansa opetuksen.Surullista, jos ehtoollinen ei kelpaa. Sano sille, että ottaa katekismuksen käteen ja lukee sen kannesta kanteen.
- 2+15
tyhmelin kirjoitti:
Surullista, jos ehtoollinen ei kelpaa. Sano sille, että ottaa katekismuksen käteen ja lukee sen kannesta kanteen.
Kokeiltu on. Ei tepsi!
Jos kehotamme häntä lukemaan Raamattua (järjestelmällisesti eikä jae sieltä ja toinen täältä) tai vaikkapa Lutheria, hän sanoo, että on parempi, että sydän vahvistuu armolla ja ei ruualla.
Ehkä tämä on vain hyväksyttävä. Yhdet ajattelevat yhdellä tavalla ja toiset taas toisella. Sanasta otetaan vastaan vain se, mikä on oman mielen mukaista.
- 1213
"Lihassa ja veressä" mantraa, kuten myös ehtoollista, käytetään minun nähdäkseni usein väärin.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Joh. 6:53
Mutta kun Jeesus sydämessään tiesi, että hänen opetuslapsensa siitä nurisivat, sanoi hän heille: "Loukkaako tämä teitä?
Joh. 6:61
Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
Joh. 6:63
Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."
Joh. 8:51
Edellisten kohtien perusteella Jeesuksen sanat ovat liha ja veri. Niiden kautta välittyy Jeesuksen henki, jota voisi kuvata myös Jeesuksen ajattelutavaksi ja asenteeksi.
Muusa merkityksessä lihasta ja verestä tulee kannibalismia, joka ei ole hyvä asia.- Saara ei kirj.
Joo, mutta ehtoollisessa se ei välity, vaan ehtoollinen kuvaa sen välittymistä elämässä, joka on rakennettu Jeesuksen murretun ruumiin ja sovintoveren varaan. Jeesuksen ostamat ovat murretun ruumiin nauttijat ja sitä kautta Jeesuksen ylösnousemusruumiin osalliset. Taitaa tämä olla suuri hengellinen salaisuus, kun ette sitä kykene ymmärtämään.
Olisipa se köyhää, jos se ei olisi kokoaikaista, vaan ehtoollisella vain saatavaa. Ehtoollinen ei hyödytä siis mitään jos ei elä siinä uudessa liitossa sisällä, jonka maljaa ehtoollisviini kuvaa: UUDEN LIITON MALJAA!
Ketjusta on poistettu 34 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v11848Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh3681768Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2391594Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku281569Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa2481151- 731003
- 58984
- 47746
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen60745Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p25699