Voiko joku kertoa, mitä tekisin kun mies kärsii ahdistuksesta ja paniikkihäiriöstä ja se alkaa käydä minullekin jo raskaaksi. Meillä on murrosikäinen tytär joka myös selvästi kärsii tilanteesta. Mieheni on ilmeisesti sairastanut jo vuosia mutta diagnoosi on tehty vasta nyt. Hän on hyvin huomionkipeä ja roikkuu jotenki minussa henkisesti. Illat hän vain löhöää sohvassa ja murjottaa. Jos joku muukin nauraa niin heti hän huomauttaa "tyhjän nauramisesta". Täällä kotona on ilmapiiri monesti hyvin ahdistunut. Jos menen johonkin niin mies huomauttaa että hänen pitää aina olla yksin mutta hän ei sitten vaivaudu ymmärtämään sitä että en jaksa olla täällä kun ilmapiiri on tällainen ja vaikka olen kotona niin hän ei suostu juttelemaan mitään. Itse yritän elää tytön kanssa niin normaalia elämää kuin se näissä puitteissa on mahdollista. Tuntuu vain siltä että kohta täällä on kaksi potilasta. Joskus tuntuu että hän vain teeskentelee ja nauttii siitä kun saa toiset kärsimään. Voisko olla mahdollista? Tunnen itseni niin voimattomaksi tämän tilanteen edessä.
Ahdistus tarttuu
6
1805
Vastaukset
- Leena
Oletko maininnut miehellesi, että hänen käytöksensä saa olosi kurjaksi? Käykö miehesi mahdollisesti terapiassa paniikkihäiriönsä vuoksi? Paniikkihäiriöstä kärsivä henkilö kaipaa tukea ja huomiota, jota olet todella runsaasti kirjoituksestasi päätellen antanutkin. En usko miehesi teeskentelevän pahaa oloaan, ja näin haluavan muille pahaa mieltä. Ahdistunut ihminen vaan tuntee olonsa turvattomaksi ja pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat suurilta, ja ihminen tuntee olonsa uhatuksi.
Kerroit miehesi vain loikoilevan sohvalla iltaisin "murjottaen".Olisi ehkä hyvä jos menisitte yhdessä jonkin harrasteen pariin.
Sehän voisi olla vaikka vain kävelylenkki raikkaassa syysilmassa. Tietysti joku sellainen harrastus, jossa miehesi voisi käydä itse olisi hyvä, näin hän saisi ajatukset pois ahdistuksesta.
Toivon kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi! - miehensä vaimo
Olen kyllä yrittänyt sanoa hänelle hänen aikaansaamastaan pahasta olosta, mutta minusta on jotenki outoo kun hän vastaa vain että eipä tässä hyvä olo ole hänelläkään. Elikkä tulee itselle sellainen olo että hänestä on oikein lietsoa sitä pahoinvointia kaikkiin. Ja tukena olen tosiaan yrittänyt olla vuosikaudet niin kun olen vain osannut. Hänellä alkaa terapia ensi kuun alussa. On hän joskus ennenkin ollut sellaisessa vaikkakin mitään dignoosia ei silloin vielä ollut. Hän sanoi sen kyllä auttavan, mutta kun siinä tarttee kai itsekkin tehdä jotain. Hänellä on siihen semmoinen asenne että niiden työntekijöiden tarttis tehdä joku ihme. (Kuten hammaslääkärissä kipu pois kerrasta.) Harrastuksista sen verran että hän ei suostu harrastamaan MITÄÄN muuta kuin telkkarin katsontaa. Kiitos Leenalle vastauksesta ja toivottavasti joku muukin rohkenis kirjoittaa jotain rohkaisevaa...!
- kovasti
mikä se sellainen ahdistus- tai paniikkipotilas on, joka noin käyttäytyy? Panikointi kyllä helposti aiheuttaa riippuvuutta läheisistä. Pahimpina aikoina saattaa pelätä jäädä yksin, koska pelkää vaikka saavansa sydänkohtauksen, eikä kukaan sit olis soittamassa ambulanssia... Itse aikoinani tunsin lähinnä syyllisyyttä siitä, etten pärjännyt itse. Ja kiitollisuutta, että toinen oli tukemassa. Tuntuu tosiaankin siltä, että miehelläsi on lisänä jotain muutakin vaivaa.
Sun ja tyttären ei moiseen käytökseen tarvi alistua sillä aikansa ku tuollaista kattelee käy ittelleki huonosti. Sanoohan lääkäritkin, ettei mielisairaus periydy vaan sairas ympäristö sairastuttaa lapsetkin...- tämä sis nm. kovasti ja ap:lle
Paniikkihäiriön oirehtemismuotoja on varmaan yhtä monta kuin itse paniikkihäiriöistäkin.Jos miehellä on paniikkihäiriö, mutta samalla (usein kuuluvatkin yhteen) masennus, en yhtään ihmettele käytöstä.Telkkari on turvapaikka. Siihen kun tarpeeksi keskittyy, voi ajalehtia taas hetken eteenpäin, ilman, että tarvitsee olla siellä omassa mustassa maailmassaan.Tyhjän nauru jms. sanomiset liittäisin myös masennukseen, kaikki äänet ärsyttävät ja irrottavat siitä tv-maailmasta esim.Mitään ei jaksaisi, mikään ei tunnu miltään,äänet ärsyttävät, tärinä ärsyttää, esim, jos joku vahingossa osuu tuoliin jossa istuu.Kaiki paniikkihäiriöiset eivät pelkää sydänkohtauksia tms. pelot voivat olla mitä ihmeellisempiä, mutta niillä on yhteinen tekijä ja se on turvattomuus.Etenemisen ja paranemisen pitää tapahtua pienin askelin.Parasta mitä puoliso voi tehdä ja mitä omanikin on tehnyt, on pysyä rauhallisena kun kohtaus tulee ja vakuuttaa, että olen turvanasi. Sitten kun tulee aika, että pystyy menemään yksinkin, voi sopia vaikka soittamisesta jos tulee hätä jne.
Aikaa tarvitaan hoitoon, mutta jos ihmeparantumista odottaa se on turhaa.Tarvittiin aikaa sairauden kehittymiseen, tarvitaan myös aikaa siitä paranemiseen.
- miehensä vaimo
Te, joilla on kokemusta tästä asiasta...kysyisin että miten lääkärit yleensä hoitavat lääkkeillä tätä vaivaa? Että onko joku rauhoittava lääke vai jokin "piristävä" lääke ollut parempi. Ja pystyykö panikoiva henkilö itse niin sanotusti pakottamaan itsensä esim. liikkeelle ja tekemään asioita. Se masennus on kyllä myös hänellä ihan todettuna. Voiko niistä ikinä ihan kokonaan parantua? Ja kuuluuko asiaan kun mieheni on sitä mieltä että lääkärit ovat tehneet virhediagnoosin, että oikeesti hänellä omasta mielestään on joku fyysinen sairaus. Hänet on kyllä päästä varpaisiin tutkittu.
- Entinen häiriö
Minulla oli paniikkihäiriö, kun lapset olivat pieniä. Psykiatrit tapaavat suositella mielialalääkkeitä, jotka nostavat aivojen serotoniinitasoa. Lääkkeet jotka auttavat masennukseen, auttavat myös ahdistukseen. N.k. rauhoittavia lääkkeitä kuten valium tai sobril ei suositella, koska niistä voi jäädä riippuvaiseksi. Ne auttavat tosin tilapäisesti ja harvoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi735022Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1214727- 804213
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak1074189Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa33338Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1253147- 352848
- 282787
- 402783
- 372762