Onko vanhollislestadiolaisuus

mie itte

todella niin epäinhimillinen uskonsuuntaus, kuin päivämiehen artikkelista tullut viestiketju antaa ymmärtää. Tuntuu, että VL miehet pitävät naisiaan
todellakin synnytyskoneina, tuntevatko VL miehet todellista rakkautta puolisoitaan kohtaa, vai kokevatko he olevansa vaimojensa omistajia ja uskovat jonkun Paavalin sanoihihin, että nainen vaietkoon seurakunnassa. Toistan asian, minä olen monesti kirjoittanut täällä, asian minkä pitäisi koskea myös vanhoillislestadiolaisia.
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, naisen, sekä miehen, mikä tarkoittaa sitä, että nainen ja mies ovat tasa-arvoisia Jumalan silmien alla ja kuka tämän kieltää, ei pidä naista ihmisenä.
SRK on yhditys mikä pitäisi eroittaa ev.lut kirkosta, koska se rikkoo lakia tasa-arvosta ja naisen oikeudesta omaan kehoonsa. Yllyttäminenkin on rikos.

23

2022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämä, niin

ei tarvi täällä toistella asioista. Tai tee niiku mä, hanki yötöö tai mee nukkuu. Mä tosin vika yötä kesäyötöissä:) Sit 2vko lomaa:)

• Selitys

on keksinyt opin "Ehkäisy on syntiä". Tämän opin avulla pyritään turvaamaan vl-herätysliikkeen jäsenmäärän jatkuvuus.

Kyseinen oppi saa aikaan sen, että monen vl-naisen ainoaksi elämän sisällöksi muodostuu lasten synnyttäminen ja lasten hoitaminen. Edelleen 10-20 lapsen synnyttäminen on erittäin kova rasitus naisen keholle. Tästä eivät vl-miehet tietenkään välitä, koska heidän ei tarvitse synnyttää.

Tämän ja kaikkien muidenkin vl-herätysliikkeen opettamien harhaoppien takaa löytyy Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys (SRK), Uusikatu 28, 90100 OULU.

• Lauri

tunnu olevan paljoakaan inhimillisiä piirteitä.
      Mietis vähän sitä mahdetaanko perheissä käyttää fyysisiä rangaistuskeinoja silloin kun jälkikasvu sortuu maistamaan tupakkaa/ alkoholia ja ja jää tästä kiikki vanhemmilleen..
      Minä en vastausta tiedä

• ...

olen vl. 16 vuotias tyttö ja olen perheestä jossa on 14 lasta, äiti ja isä. olemme kaikki uskovaisia.
        Jäin viime kesänä kiinni tupakasta ja se oli "järkyttävä" paikka äitille ja isälle, mutta ei, EI koskaan äiti tai isä ole lyönyt/käyttänyt fyysistä väkivaltaa minuun eikä muihin sisaruksiin. ja tästä asiasta olen todella onnellinen. Kaikki asiat on selvitelty puhumalla. ei lyöminen mitään auta!

Totta kai vanhemmillani on elämässään välillä tosi vaikeita aikoja, mutta he ovat olleet naimisissa jo 23 vuotta ja vielä, VIELÄKIN rakastavat toisiaan ja joka ikistä sisarustani syvästi ja tasa arvoisesti. ei yksikään meistä ole liikaa, joten miksi käyttää fyysistä taikka henkistäkään väkivaltaa rakastamaansa lastaan kohtaa??

• vl.

Mitäs luulet rakastaako vl-mies sen aviopuolisoaan. Sitä paitsi perheen sisäisissä asioissa on minun mielestä tasa-arvo. Ainoastaan nainen ei saa puhua seurakunnassa. Sen takia koska raamatussa lukee niin ja sellainen on Jumalan tahto.

Painotan vielä sitä että joku ihminen on kirjoittanut vanhantestamentin kohdan missä sanotaan, että Jumala loi ihmisen omaksikuvakseen.
      Samalla lailla joku ihminen(tällä kertaa paavali) on kirjoittanut sen raamatun kohdan, jossa sanotaan että naisen ei ole soveliasta puhua seurakunnassa.
      Miksi siis pidät ensimmäistä ihmistä parempana kuin paavalia? En ole saanut tähän vielä vastausta.

• mie itte

Tiedän, että Paavali levitti Kristin uskoa ei Juutalaisten keskuuteen, mutta hänen menetelmistä ollaan oltu montaa mieltä. Tiedän legendan, mitä tapahtui 34jkr. Damaskoksen tiellä, missä hän väitti Jeesuksen ilmestyneen hänelle, kirjoitusten mukaan kuitenkaan kukaan muu läsnä olijoista ei havainnut mitään Jeesuksen läsnä oloa, toisin sanoen meidän on uskottava ainoastaan
        Paavalin sanoja tästä tapahtumasta.

• vl.
        mie itte kirjoitti:

Tiedän, että Paavali levitti Kristin uskoa ei Juutalaisten keskuuteen, mutta hänen menetelmistä ollaan oltu montaa mieltä. Tiedän legendan, mitä tapahtui 34jkr. Damaskoksen tiellä, missä hän väitti Jeesuksen ilmestyneen hänelle, kirjoitusten mukaan kuitenkaan kukaan muu läsnä olijoista ei havainnut mitään Jeesuksen läsnä oloa, toisin sanoen meidän on uskottava ainoastaan

kuin epäilen Paavalia. Toisin sanoen en epäile kumpaakaan. Sinä taas omalla järjelläsi valikoit raamatusta kohdat mihin uskot, valitset sellaiset kohdat mitkä ovat sinun järjellesi mielyttäviä. Tälläinen ei ole uskovaisen puuhaa.

• mie itte
        vl. kirjoitti:

kuin epäilen Paavalia. Toisin sanoen en epäile kumpaakaan. Sinä taas omalla järjelläsi valikoit raamatusta kohdat mihin uskot, valitset sellaiset kohdat mitkä ovat sinun järjellesi mielyttäviä. Tälläinen ei ole uskovaisen puuhaa.

kenelle on annettu oikeus tuomita, kuka on oikea uskovainen ja mikä on oikea tapa lukea Raamattua.
        Kyllä se on niin, että me kaikki syntiset olemme saman arvoisia Jumalan silmien alla, vai oletko sinä synnitön ja valmis heittämään Jeesuksen sanoin sen ensimmäisen kiven.

• vl.
        mie itte kirjoitti:

kenelle on annettu oikeus tuomita, kuka on oikea uskovainen ja mikä on oikea tapa lukea Raamattua.
        Kyllä se on niin, että me kaikki syntiset olemme saman arvoisia Jumalan silmien alla, vai oletko sinä synnitön ja valmis heittämään Jeesuksen sanoin sen ensimmäisen kiven.

niin päättelet. Mistä päättelit että minä olisin synnitön. Olen mielestäni vähän liiankin syntinen.
        Entäs mistä sen päättelit, että minulle olisi annettu oikeus tuomita. Olenko minä väitänyt niin.

• mie itte
        vl. kirjoitti:

niin päättelet. Mistä päättelit että minä olisin synnitön. Olen mielestäni vähän liiankin syntinen.
        Entäs mistä sen päättelit, että minulle olisi annettu oikeus tuomita. Olenko minä väitänyt niin.

edellinen viestisi, missä tuomitset tapaani lukea ja tulkita Raamattua, mikä ei ole uskovaisten puuhaa.

• vl.
        mie itte kirjoitti:

edellinen viestisi, missä tuomitset tapaani lukea ja tulkita Raamattua, mikä ei ole uskovaisten puuhaa.

vääryydet, en sinua. Raamatussa sanotaan, että uskoa ei pidä ajatella järjen avulla. Vaan se pitää uskoa sellaisena, kuin se pyhän hengen kautta ilmoitetaan. Samallalailla kuin lapsi.

• mie itte
        vl. kirjoitti:

vääryydet, en sinua. Raamatussa sanotaan, että uskoa ei pidä ajatella järjen avulla. Vaan se pitää uskoa sellaisena, kuin se pyhän hengen kautta ilmoitetaan. Samallalailla kuin lapsi.

ja kertoisit mistä löydän Raamatusta nämä kertomasi kohdat, itse olen lukenut Raamattuni moneen kertaan, mutta nämä kohdat ei tule mieleeni.

• vl.
        mie itte kirjoitti:

ja kertoisit mistä löydän Raamatusta nämä kertomasi kohdat, itse olen lukenut Raamattuni moneen kertaan, mutta nämä kohdat ei tule mieleeni.

Mun pitää eka löytää ne. Siihen menee vähän aikaa. En ole lukenut raamattua paljon, mutta muistan sen, että siellä puhutaan niistä asioista joista mainitsin.

• mie itte kirjoitti:

Tiedän, että Paavali levitti Kristin uskoa ei Juutalaisten keskuuteen, mutta hänen menetelmistä ollaan oltu montaa mieltä. ** Olet väärässä. Paavali asui Jerusalemissa ja piti useita puheita sillä. Samoin Hän vietti aikaa Kesaressa
        Tiedän legendan, mitä tapahtui 34jkr. Damaskoksen tiellä, missä hän väitti Jeesuksen ilmestyneen hänelle, kirjoitusten mukaan kuitenkaan kukaan muu läsnä olijoista ei havainnut mitään
        Jeesuksen läsnä oloa, toisin sanoen meidän on uskottava ainoastaan ** Paavalin lisäksi asiaan kommentti puolenkymmentä muuta ihmistä Raamatussa, mutta myös Paavali myöntää sen, ettei Hän saanut uskoa miltään lahkolta, ihmiseltä, tai lukemalla, ainoastaan suoraan Jeesukselta.
        Tämän Vl saarnaa ja opettaa täysin väärin.
        Kes.

• mie itte kirjoitti:

Tässä yksi, riittäkö?

Daniel:
        12:4 Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja YMMÄRRYS ( viisaus ) lisääntyy.

Kes

• Matilda

Masentuneita ihmisiä syyllistetään=synnitetään heidän toivottomuutensa vuoksi. Luottamus Jumalan hyvyteen on kadonnut ja toivottomuus on siksi syntiä heidän sairautensa oireiden vuoksi. Näin on tapahtunut minun kohdallani.Tunnettu vl saarnamies on masennuksen pahipana hetkenäni minulle sen kertonut.Sielunhoitoako?
      Tämä ei ole sitä urbaania legendaa ,joksi tämäkin totuus vielä jollakin raamatun kohdalla tunnetulla taidolla käännetään.

• ok uskonto

MIksiköhän ihmiset menee avioliittoo? siksi että rakastaa toista niin että tahtoo hänelle parasta, ei voi elää ilman häntä jne.. Vaikka ite aattelenkin joitan asiota lessuisa että ne on hulluja mutta minusta on sika hyvä se että ne vielä pitää avioliittoa pyänä ja jokaisen lapsen on oikeus saada äiti ja isä. eikä isä ta äiti lähe lätkii uusioperheisii ja sillee.lessut voi rauhassa sanoo et "kunnes kuolema erottaa meidät" vaan me muut voitas sanoo ja munkin vanhemmat olis voinu sanoo et "kunnes avioero erottaa meidät hajottaa perheen" ei siinä :D

• you were my first <3

ok uskonto 21.6.2011 11:32 kirjoitat
        "MIksiköhän ihmiset menee avioliittoo? siksi että rakastaa toista niin että tahtoo hänelle parasta, ei voi elää ilman häntä"

Unohdat mainita, että VL SAA RAKASTAA VAIN TOISTA VL:ÄÄ !!!

EI RIITÄ, että "siksi että rakastaa toista niin että tahtoo hänelle parasta, ei voi elää ilman häntä" !!!!!!!!!

PITÄÄ RAKASTAA TOISTA VL:ÄÄ !!!!!!!!!!!

• hyvä perheenäiti

Vl-naiset tekevät ”lähetystyötä” omalla ruumiillaan.

http://freepathways.wordpress.com/2009/04/08/suuri-syntyvyys-kasvattaa-lestadiolaisuutta-hitaasti/

"Vanhoillislestadiolaisuuden oma edustaja, pappi ja vanhoillislestadiolaisuuden historiaan perehtynyt Seppo Lohi on jopa avoimesti perustellut ehkäisykiellon välttämättömyyttä sillä, että ilman sitä herätysliikkeen kannattajamäärä kääntyisi nopeasti laskuun. Lohi on esittänyt tämän hämmästyttävän, ei-hengellisen perustelun ehkäisemättömyysvaatimukselle esimerkiksi MTV:n haastattelussa 2002 seuraavasti.
      -Jos säännöstelemättömyydestä luovuttaisiin, vanhoillislestadiolaisuus katoaisi viidenkymmenen vuoden sisällä."

"Samalla syyllä Lohi perusteli ehkäisemättömyysmääräystä myös Kalajokilaakso-lehden haastattelussa 2008:
      ”… Ehkäisyn hyväksyminen heikentäisi lestadiolaisuutta. — Seppo Lohi sanoo, että ehkäisyn hyväksyminen olisi kuolema lestadiolaiselle liikkeelle. — Seppo Lohi pitää ehkäisykantaa koko liikkeen kannalta olennaisen tärkeänä. Jos tässä asiassa kanta muuttuu, kuolema on lestadiolaisen liikkeen padassa ja koko liike sammuu.”

Vanhoillislestadiolaiset naiset on siis velvoitettu tekemään jatkuvasti ”lähetystyötä” omalla ruumiillaan, samalla kun tilanne on se että yhä useampi vl-uskoon kasvatettu nuori irrottautuu herätysliikkeestä."

Lisää linkkejä:
      http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2002/07/122861

https://freepathways.wordpress.com/tag/hanna-salomaki/

• Vastausta kaipaava

Mikä on siis Lohen oma kanta ehkäisyyn? Luen tuon nimittäin niin, että hän tarkastelee asiaa objektiivisesti ja toteaa, että jos ehkäisykanta muuttuisi, vl-uskovaisia ei pian enää olisi. Mutta onko hän sitä mieltä, että ehkäisykanta on oikea?

• hyvä perheenäiti
        Vastausta kaipaava kirjoitti:

Mikä on siis Lohen oma kanta ehkäisyyn? Luen tuon nimittäin niin, että hän tarkastelee asiaa objektiivisesti ja toteaa, että jos ehkäisykanta muuttuisi, vl-uskovaisia ei pian enää olisi. Mutta onko hän sitä mieltä, että ehkäisykanta on oikea?

Vastausta kaipaava 21.6.2011 12:21 kysyt:
        Mikä on siis Lohen oma kanta ehkäisyyn?

TÄSSÄ LOHEN KANTA:

http://freepathways.wordpress.com/2009/07/15/seppo-lohen-perustelut/

"Ehkäisykiellon perustelut kannanotossa

Perusteluna kiellolle Lohi esittää kirkon perinteen, erityisesti katolisen kirkon perinteet, joitakin Lutherin käsityksiä, 1940-luvun kirkollista ja väestöpoliittista keskustelua sekä ja Kullervo Hulkon alustuksen SRK:n puhujainkokouksessa vuodelta 1945.

Lohi referoi alustuksessaan Hulkon alustuksen, mistä tekstin pääasiallinen sisältö muodostuukin, lisättynä Lohen omalla lisävärityksellä. Lohi esimerkiksi rinnastaa ehkäisyn aborttiin."

"Seppo Lohi: Minä uskon Jumalaan, Isään

Alustus tiedotustilaisuudessa Oripäässä lauantaina 27. kesäkuuta 2009. (Teksti alla kopioitu SRK:n sivulta, jossa se oli helmikuuhin 2011 saakka, sitten se on poistettu sieltä.)"

• SRK salaa aina!

SRK on vähitellen herännyt vl-perheissä rehottavaan perheväkivaltaan ja teettänyt "kotiselvityksen", jonka tulokset on TIETENKIN julistettu salaisiksi heti valmistuttuaan. Selvityksessä tuli ilmi niin paljon vaimojen ja lasten hakkaamista, että SRK haluaa salata sen alamaisiltaan!

Nyt Ry:illä näytetään sensuroitua diaesitystä siitä, ettei perhettä saisi hakata eikä vaimoa alistaa... Hyssyttelemällä tämäkin hoidetaan -ja varmasti ihman tulosta, kunhan vaan näytellään tekevänsä jotain.

• Materiaalin kerääjä

Avausviesti on otettu talteen tutkintapyynnön tekemistä varten. Siinä pyritään 100 000-200 000 vl:ta leimaamaan pedofilialla 30-50 vuoden aikana ilmitulleiden 70-100 vl-pedofiilien tekojen vuoksi. Kyseessä on vihaviestintä uskonnollista ryhmää vastaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      14
      12448
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      6
      11208
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      177
      5122
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      35
      3750
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3564
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      50
      3179
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      109
      2894
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2498
    9. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      54
      2193
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1985
    Aihe